اخبار پزشکیبهداشت و سلامت

راه رفتن در خواب نشانه چیست؟ بهترین درمان خوابگردی

خواب گردی چگونه درمان می‌شود؟ علت آن چیست؟

لیست مطالب این مقاله

آیا می‌دانید راه رفتن در خواب یک نوع اختلال خواب محسوب می‌شود و شیوع آن در کودکان بسیار بیشتر از بزرگسالان است. البته برخی از روان‌پزشکان این نوع راه رفتن را به عنوان اختلال در نظر نمی‌گیرند، بلکه زمانی که این موضوع باعث ناراحتی شما شده و شما در طول روز برای کارهای روزمره توانایی کافی نداشته باشید، آن را اختلال در نظر می‌گیرند. اما واقعاً علت راه رفتن در خواب یا خوابگردی چیست؟ به طور کلی راه رفتن در خواب نشانه چیست؟ در این مطلب از مجله جوان ایرانی به طور کامل این موضوع را شرح می‌دهیم.

 

نشانه‌های راه رفتن در خواب چیست؟

شایع‌ترین نشانه‌های راه رفتن در خواب را در ادامه این مطلب از مجله جوان ایرانی با هم بررسی می‌کنیم.

نشستن روی تخت و تکرار حرکات از جمله شایع‌ترین علائم راه رفتن در خواب است. همچنین بلند شدن و قدم زدن در خانه، زمزمه کردن در خواب، انجام حرکات ناشیانه در مکان‌های نامناسب، انجام رفتارهای معمولی یا تکراری مانند باز و بسته کردن درها از نشانه‌های دیگر این نوع اختلال است. حتی وقتی با آن فرد صحبت می‌کنید، او هیچ پاسخی به شما نمی‌دهد.

 

دلایل شایع راه رفتن در خواب

خوابگردی در شب ممکن است ناشی از داروها، ژنتیک، استرس، اضطراب و مواردی از این قبیل باشد. در ادامه این مطلب از مجله جوان ایرانی به بررسی این موارد می‌پردازیم.

کم خوابی

افرادی که دچار کم خوابی هستند و در طی شب خواب مناسب و با کیفیتی ندارند، گاهی اوقات در خواب راه می‌روند. با توجه به تحقیقات انجام شده توسط مجله جوان ایرانی و اسکن‌های مغزی و ام‌آرآی از افرادی که سابقه خوابگردی دارند پزشکان پی بردند که افرادی که دچار کم خوابی هستند، سابقه راه رفتن در خواب را نیز دارند.

استرس و اضطراب

همان‌طور که می‌دانید استرس و اضطراب باعث می‌شود که شما در شب خواب خوب و با کیفیتی نداشته باشید‌. حتی اگر در طی روز دچار استرس در کارهای خود باشید، در شب خواب‌آلوده هستید و به طور کامل خواب با کیفیتی ندارید. همین مورد باعث خوابگردی در هنگام شب می‌شود.

داشتن تب

به ویژه کودکانی که مبتلا به تب می‌شوند، در خواب راه می‌روند. حتی تب داشتن ممکن است باعث ایجاد کابوس شبانه شود. احتمالاً فرد دست‌هایش را به هم می‌کوبد یا اینکه محکم فریاد میزند یا از چیزی که در خواب‌دیده بسیار می‌ترسد

اختلالات تنفسی

همان‌طور که می‌دانید آپنه انسدادی خواب بسیار فراتر از خروپف است و در طی خواب ممکن است برای لحظاتی نتوانید نفس بکشید‌. درواقع یک اختلال تنفسی محسوب می‌شود. شما عزیزان باید بدانید اگر به آپنه انسدادی خواب مبتلا هستید، احتمال راه رفتن در خواب شما بسیار بیشتر از افرادی است که مبتلا به آپنه خواب خفیف هستند. آپنه خواب شدید حتی در طی روز باعث خستگی، فشارخون بالا،سکته مغزی و همچنین بیماری قلبی نیز می‌شود.‌ بنابراین آن را جدی بگیرید و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

خوابیدن با مثانه پر

از دلایل دیگری که باعث ایجاد اختلال راه رفتن در خواب می‌شود، این است که فرد با مثانه پر به خواب می‌رود.

آن دسته از شرایط پزشکی که ممکن است با راه رفتن در خواب مرتبط باشد، شامل مشکلات ریتم قلب، سوزش سر دل، آسم، تشنج‌های شبانه، اختلالات پزشکی و روان‌پزشکی مانند حملات پانیک یا اختلال شخصیت چندگانه است.

عوارض برخی از داروها

به عنوان مثال داروهای خواب آور مانند زولپیدوم ممکن است باعث خوابگردی افراد شود. سایر داروهایی که با راه رفتن در خواب ارتباط دارند، شامل داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد روان‌پریشی، داروهایی که برای درمان بیماری قلبی و اضطراب تجویز می‌شود، سدیم اکسیبات که برای حمله خواب یا درمان نارکولپسی توسط پزشک تجویز می‌شود، همچنین آگونیست‌های گیرنده بنزودیازپین است.

نوشیدن الکل زیاد

یکی دیگر از دلایلی که باعث راه رفتن در خواب افراد می‌شود، نوشیدن زیاد الکل است. همچنین نوشیدن الکل مضرات بسیار زیاد دیگری برای سلامتی دارد که در این مقاله قصد نداریم در مورد آن بحث کنیم.

ترسیدن از صداهای ناگهانی

افرادی که از صداهای ناگهانی می‌ترسند یا اینکه از لمس شدن وحشت دارند، ممکن است دچار این‌گونه اختلال شوند.

سندروم پای بی‌قرار

یکی دیگر از دلایلی که باعث اختلال راه رفتن در خواب می‌شود، سندرم پای بی‌قرار است. در واقع این‌گونه افراد هنگام دراز کشیدن میل شدیدی برای حرکت دادن اندام‌های خود به ویژه پاها دارند.

سردردهای میگرنی

یکی دیگر از دلایل شایع راه رفتن در خواب، سردردهای میگرنی است. در واقع افرادی که دچار میگرن‌های مزمن هستند، بیشتر به این اختلال دچار می‌شوند.

بیماری رفلاکس معده

رفلاکس معده نیز یکی از دلایل دیگر برای راه رفتن افراد در خواب است. در واقع افرادی که دچار این بیماری می‌شوند، محتوای موجود در معده‌شان از طریق مری به سمت دهان بازگشته و همین احساس ناخوشایندی را در آن‌ها ایجاد می‌کند. طی تحقیقات انجام شده بین بیماری رفلاکس معده یا سایر اختلالات معده، ارتباط مستقیمی با اختلال راه رفتن در خواب وجود دارد. از طرفی مشکلات معده باعث خستگی طولانی شده و درنتیجه فرد در معرض این خطر قرار می‌گیرد.

بیماری پارکینسون

بیماری دیگری که بر توانایی بدن در حرکت کردن اثر می‌گذارد، بیماری پارکینسون است. در واقع در این بیماری بخش‌هایی از مغز که کنترل خواب را به خوبی بر عهده دارند، تحت تأثیر قرار گرفته، در نتیجه فرد ممکن است دچار اختلالات خواب و راه رفتن در خواب شود.

 

فواید لخت خوابیدن چیست؟ تاثیر برهنه خوابیدن بر کیفیت خواب چگونه است؟

فواید لخت خوابیدن

علت اصلی راه رفتن در خواب چیست؟

طی تحقیقات انجام شده مهم‌ترین علت بروز خوابگردیِ افراد، بی‌خوابی، اختلالات خواب و همچنین استرس و مشکلات عصبی است.

 

آیا راه رفتن در خواب خطر دارد؟

احتمالاً این سؤال برای شما ایجاد شده که آیا راه رفتن در خواب خطرناک است؟ اگرچه ممکن است این اختلال هیچ آسیبی به فرد نرساند، اما راه رفتن در خواب می‌تواند بسیار خطرناک باشد. حتی برخی از افرادی که دچار این اختلال هستند، رانندگی یا کارهای دیگری را نیز در خواب انجام می‌دهند.

 

نحوه تشخیص راه رفتن در خواب

معمولاً در دوران کودکی افراد دچار اختلال راه رفتن در خواب می‌شوند. تنها راه تشخیص این اختلال این است که خودتان شخص دیگری را از نزدیک ببینید که در خواب راه می‌رود.

 

درمان راه رفتن در خواب

در اکثر اوقات اگر راه رفتن در خواب شدید نباشد، ممکن است بتوانید شما عزیزان با کاهش استرس زندگی آن فرد و بهبود عادات خواب از این اختلال پیشگیری کنید. اما اگر روش‌هایی را که به کار گرفتید موفقیت‌آمیز نبود، حتماً به پزشک مراجعه کنید. پزشک داروهایی را برای درمان این اختلال تجویز می‌کند. معمولاً کلونازپام و دیازپام باعث کاهش اختلال راه رفتن در خواب می‌شود.

همچنین داروهای ضد افسردگی و بنزودیازپین‌ها به کاهش سطح استرس افراد کمک بسیار زیادی می‌کند.

برای اکثر کودکان درمان آن‌چنانی نیاز نیست، زیرا راه رفتن در خواب این‌گونه بچه‌ها با بالغ شدن کودک به طور خودکار از بین می‌رود.

یکی دیگر از راهکارهای درمانی راه رفتن در خواب، کاهش استرس است. این نوع تکنیک‌ها شامل ورزش منظم و تمرین ذهن آگاهی، محدود کردن مصرف کافئین، تمرین تنفسی و انجام یوگا است‌.

درمان‌های خانگی راه رفتن در خواب

اگر متوجه شدید که کودک یا هر فرد دیگری دچار خوابگردی شده، سعی کنید خیلی آرام و آهسته او را به رختخوابش هدایت کنید. در این‌گونه مواقع به‌هیچ‌وجه فردی که در خواب راه می‌رود را بیدار نکنید، زیرا ممکن است دچار استرس بیش از حد شود‌.

همچنین یک سری اقدامات ایمنی در منزل انجام دهید تا به امنیت آن فرد کمک کند.

در هنگام شب تمامی درها و پنجره‌ها را قفل کنید.

روی درها و پنجره‌ها دزدگیر نصب کنید.

همچنین وسایلی که در بین مسیر افراد ممکن است خطرناک باشد را بردارید. به عنوان مثال از اطراف تخت آن فرد اشیای تیز و شکستنی را دور کنید.

اگر فرزند شما کوچک است، اجازه ندهید که در تخت دو طبقه بخوابد.

برای اینکه از سوختگی آن فرد پیشگیری کنید، دمای آبگرمکن را کم کنید.

در جلوی پله‌ها یا درها وسایل ایمنی قرار دهید.

 

روش‌های پیشگیری از راه رفتن در خواب

روش‌های پیشگیری از راه رفتن در خواب را در این مطلب با هم بررسی می‌کنیم. برای کمک به فردی که دچار اختلال هست، مواردی که در ادامه مطلب ذکر می‌شود را به کار بگیرید.

  • حتماً شب‌ها در ساعت مشخص و معینی به رختخواب بروید.
  • قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید یا اینکه به موسیقی آرام گوش کنید. در واقع یک روال آرامبخش قبل از خواب ایجاد کنید‌.
  • یک محیط بسیار تاریک و آرام برای فرزند خود یا هر فردی که دچار این اختلال است ایجاد کنید.
  • قبل از خواب سعی کنید که میزان مصرف مایعات آن فرد محدود باشد و حتماً قبل از رفتن به رختخواب به سرویس بهداشتی رفته و مثانه خود را خالی کند.
  • قبل از خواب کافه و شکر مصرف نکند.

 

دلایل خواب زیاد در سالمندان چیست؟ نحوه پیشگیری از بی‌حالی را در این مطلب بخوانید:

علت خواب زیاد در سالمندان چیست؟

پروسه راه رفتن افراد در خواب

برخی از افراد ممکن است فقط روی تخت نشسته و به اطراف خودشان نگاه کنند. در واقع بسیار گیج به نظر رسیده و متوجه هیچ چیزی نمی‌شوند.

افراد دیگری ممکن است از رختخواب بلند شده و راه بروند. حتی کمدها را باز کنند، لباس بپوشند و غذا بخورند.

برخی از افراد از خانه خودشان خارج می‌شوند و فعالیت‌هایی مانند رانندگی با ماشین را در حالت خواب‌آلودگی انجام می‌دهند.

چشم‌های افرادی که دچار اختلال راه رفتن در خواب هستند، باز است و به اطراف نگاه می‌کنند. حتی ممکن است به فردی که از آن‌ها سؤال می‌پرسند پاسخ دهند. اما چیزهایی می‌گویند که منطقی نیست یا اینکه به طور کلی هیچ پاسخی نمی‌دهند.

این پروسه خوابگردی ممکن است کمتر از ۱۰ دقیقه طول بکشد. در پایان آن فرد به رختخواب برگشته و دوباره می‌خوابد.

این‌گونه افراد هنگامی‌که در صبح بیدار می‌شوند، هیچ خاطره‌ای از شب گذشته به یاد ندارند یا اینکه ممکن است بخشی از آن را روز بعد به خاطر بیاورند.

دلیل اینکه فرد در هنگام راه رفتن احساس سردرگمی دارد و بسیار گیج است همین مورد است.

برخی از افراد ممکن است در کمد و هرجایی غیر از دستشویی ادرار کنند. افرادی که در خواب راه می‌روند، حتی ممکن است بدون آگاهی و بدون اطلاع دادن به فرد مقابل، وارد فعالیت‌های جنسی شوند. این‌گونه افراد ممکن است حتی صحبت کنند یا اینکه لباس پوشیده و غذا بخورند.

از پله‌ها نیز ممکن است بالا پایین بروند، به دلیل افتادن از پله‌ها و پریدن از پنجره به بیرون، ممکن است مجروح شوند. برای این‌گونه افراد احتمال مرگ وجود دارد.

 

زمان مراجعه به پزشک برای خوابگردی

معمولاً راه رفتن در خواب دلیلی برای نگرانی ندارد و اکثراً خود به خود برطرف می‌شود. اما اگر در بیش از یک تا دو بار در هفته یا چندین بار در شب این رفتارها ادامه یابد یا اینکه شخصی که در خواب راه می‌رود، به خودش آسیب بزند. همچنین اگر این‌گونه اختلالات منجر به خواب‌آلودگی بیش از حد آن فرد در طول روز یا مشکلات عملکردی بسیار زیادی شود، حتماً به پزشک مراجعه کند.

 

عوامل خطر راه رفتن در خواب

برخی از عوامل باعث می‌شود که خطر راه رفتن در خواب برای افراد افزایش یابد که در ادامه این مطلب با هم بررسی می‌کنیم.

ژنتیک

راه رفتن در خواب ممکن است ارثی باشد. به عنوان مثال والدین شما یا هر فردی که با شما ارتباط نزدیکی دارد، ممکن است سابقه راه رفتن در خواب را داشته باشد. اگر هر دو والدین این اختلال را داشته باشند، احتمال ابتلای آن در فرزندانشان بسیار شایع‌تر است.

سن افراد

از دیگر دلایل راه رفتن در خواب سن افراد است. در واقع این اختلال در کودکان بسیار بیشتر از بزرگ‌سالان ایجاد شده، اما اگر فردی در بزرگ‌سالی نیز دچار این اختلال شد، احتمالاً به سایر بیماری‌های زمینه‌ای او مربوط می‌شود.

 

عوارض راه رفتن در خواب چیست؟

به طور کلی راه رفتن در خواب خطر ندارد، مگر اینکه آن فرد به خود آسیب برساند. به عنوان مثال اگر در نزدیکی مبلمان یا پله‌ها راه برود یا اینکه در فضای باز قدم بزند، همچنین رانندگی کند یا اینکه چیز نامناسبی را در طول خواب بخورد باعث خطرات زیادی می‌شود.

  • افرادی که دچار اختلال راه رفتن در خواب هستند در طول روز بسیار خواب‌آلوده بودند و مشکلات زیادی را در مدرسه و یا سایر فعالیت‌های خود نشان می‌دهند.
  • این‌گونه افراد معمولاً خجالتی هستند یا اینکه در روابط اجتماعی‌شان مشکلات بسیار زیادی دارند.
  • در برخی از موارد ممکن است فرد دیگری را در حین خواب‌آلودگی مجروح کند، همچنین ممکن است خواب دیگران را نیز مختل کند.
  • برخی از افراد ممکن است از پله‌ها بالا و پایین بروند، یا با اشیایی مانند دیوار یا مبل برخورد کنند.
  • حتی اغلب افرادی که در خواب راه می‌روند، در عملکرد روزانه یا روابطشان دچار مشکل می‌شوند.

بهترین کار این است که آن فرد حتماً با روان‌پزشک مشورت کند.

 

فواید خوابیدن در کنار همسر چیست؟ در این مطلب به طور کامل بخوانید:

فواید خوابیدن در کنار همسر چیست؟

سؤالات متداول در مورد اختلال راه رفتن در خواب

در ادامه این مطلب از مجله جوان ایرانی به بررسی سؤالات متداول برای اختلال راه رفتن در خواب می‌پردازیم.

آیا راه رفتن در خواب نیاز به درمان دارد؟

اگر راه رفتن در خواب فقط گهگاه رخ می‌دهد و همیشه این مشکل ایجاد نمی‌شود، عموماً احتیاجی به درمان ندارد و با کاهش استرس و سایر راهکارهایی که در این مطلب شرح داده شد، برطرف می‌شود. اما اگر این وضعیت این فرد منجر به رفتارهای خطرناک و ناراحت کننده برای خودش و دیگران شود، نیاز است به پزشک مراجعه کنید.

آیا راه رفتن در خواب باعث آسیب به دیگران می‌شود؟

بله فردی که در خواب راه می‌رود، ممکن است با اعمال غیرارادی منجر به آسیب به دیگران نیز شود. حتی ممکن است فرد خودش را از پنجره پرت کرده، به فردی مشت بزند یا اینکه در طی شب در حال خواب‌آلودگی و رانندگی، تصادف کند.

آیا بیدار کردن فردی که در خواب راه می‌رود خطر دارد؟

بسیاری از متخصصان معتقد هستند فردی که در حال راه رفتن در خواب است را بیدار نکنید، زیرا ممکن است باعث ایجاد ترس یا سردرگمی و خشم آن‌ها شود. شما می‌توانید فرد را به آرامی هدایت کنید تا به رختخواب خود برگردد. در واقع حتی یک صدای آرام و آرامبخش و حداکثر یک لمس بسیار ملایم می‌تواند در هدایت آن‌ها مفید واقع شود. اما اگر لازم است فردی که در خواب راه می‌رود را بیدار کنید، سعی کنید این کار را بسیار آهسته و آرام انجام دهید.

 

سخن پایانی

راه رفتن در خواب در میان کودکان بسیار شایع‌تر از افراد بزرگسال است و حتی در نوجوانی به صورت خودکار این مشکل از بین می‌رود. اما دقت کنید که این روند برای همه یکسان و مشابه نیست.

اگر شما عزیزان نیز تجربه خوابگردی یا راه رفتن در خواب دارید، می‌توانید در انتهای مقاله بخش نظرات پیام خود را با ما و دیگر مخاطبان مجله جوان ایرانی در میان بگذارید.

 

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا