بهداشت و سلامتبیماری‌ها و راه درمان

دلایل خواب زیاد در سالمندان چیست؟ نحوه پیشگیری از بی‌حالی

دلایل خواب آلودگی با افزایش سن چیست؟ نحوه پیشگیری و درمان آن

آیا می‌دانید پیر شدن چه تأثیری بر روی خواب افراد دارد؟ چه چیزی باعث خواب زیاد در سالمندان می‌شود؟ کمبود کدام ویتامین و یا ابتلا به کدام بیماری‌ها باعث ایجاد بی‌حالی در کودکان می‌شود. در این مطلب از جوان ایرانی به دلایل رایج خواب‌آلودگی روزانه در افراد مسن می‌پردازیم.

 

خواب زیاد در افراد مسن نشانه چیست؟

خواب آلودگی بیش از حد در طول روز برای افراد مسن باعث پیامدهای نامطلوب متعددی می‌شود. در این‌گونه افراد نیاز به مراقبت پزشکی ایجاد می‌شود.

دلایل خواب آلودگی در افراد مسن:

  • عوارض برخی از داروها
  • افسردگی و پریشانی روانی
  • افزایش خطر زوال شناختی و زوال عقل
  • ابتلا به بیماری‌های لاعلاج
  • داشتن مشکل کم خونی
  • اختلال در هورمون‌ها
  • کمبودهای تغذیه‌ای
  • کاهش کیفیت زندگی
  • کاهش کیفیت خواب شبانه

در ادامه برخی از این دلایل را به طور کامل شرح دهید.

 

عوارض برخی از داروها

تمامی داروها عوارض جانبی دارند، اما برخی از آن‌ها باعث ایجاد خواب آلودگی و سرگیجه می‌شوند. برخی از داروهایی که پزشک‌ها تجویز می‌کنند و حتی داروهای بدون نسخه برای فشارخون بالا، اضطراب، درد مزمن، بی‌خوابی، حالت تهوع، آلرژی و بیماری پارکینسون ممکن است باعث خواب آلودگی مفرط در افراد مسن شود. به محض این‌که مشاهده کردید این افراد بیش از حد می‌خوابند، به پزشک اطلاع دهید، دوز دارو را تحت نظر پزشک کمتر کرده و یا اینکه آن‌ها را به طور کامل قطع کنید.

افسردگی و انرژی کم

علت خواب زیاد در سالمندان چیست؟
علت خواب زیاد در سالمندان چیست؟

برخی از افراد هنگامی‌که به سن پیری می‌رسند، علاقه خود را به زندگی از دست می‌دهند. البته باید بدانید افسردگی یک طبیعی از سالمندی و پیری نیست. اگر پدر یا مادر و یا هر فردی در اطراف شما دچار هرگونه علائم افسردگی شد، باید با او صحبت کنید تا از احساساتش به شما بیان کند و با پزشکش حتماً قرار ملاقات داشته باشید. البته ممکن است داروهای ضدافسردگی نیز باعث خواب آلودگی افراد سالمند شود. در این‌گونه مواقع باید با پزشک صحبت کنید و در مورد تغییر داروهایش چاره‌ای بیندیشید.

ابتلا به بیماری آلزایمر

افراد مسن پس از ابتلا به بیماری آلزایمر و یا هرگونه اشکال زوال عقل ممکن است دارای مشکلات خواب شوند. این افراد معمولاً در طول روز بیشتر از حد نرمال می‌خوابند. بسیاری از سالمندان ساعت‌های بسیار کمی بیدار هستند و بقیه روز را ترجیح می‌دهند بخوابند!

ابتلا به بیماری‌های لاعلاج

سالمندانی که دچار بیماری‌های لاعلاج هستند، ممکن است تغییرات بسیار زیادی در سطح هوشیاری و کاهش فعالیت خود تجربه کنند. درواقع آن‌ها در روزهای پایانی زندگی ممکن است بیشتر بخوابند و پاسخی در برابر واکنش‌های اطراف خود پیدا نکنند. شما باید مراقب باشید که این‌گونه افراد در اثر خواب زیاد به کما نروند‌.

ابتلا به بیماری‌های مختلف

اگر افراد مسن دارای یک یا چند مورد از  بیماری‌های مزمن باشند، ممکن است در سلامت و روان آن‌ها تغییراتی ایجاد شود. این افراد معمولاً خواب زیادی دارند. البته دقت کنید خواب بیش از حد نشان‌دهنده پایان زندگی و مرگ نیست، اما بهتر است با پزشک تماس بگیرید و در مورد داروهایی که مصرف می‌کنند مشورت کنید. البته ممکن است عوارضی مانند سوءتغذیه و کم آبی نیز باعث خواب بیش از حد در افراد مسن بشود.

مشکل کم خونی در سالمندان

سالمندانی که دچار کم خونی هستند، در طی شبانه روز احساس خستگی بسیار زیادی می‌کنند، درنتیجه مدام احساس خواب آلودگی دارند. بنابراین اگر مشاهده کردید افراد در دوران پیری بیشتر می‌خوابند، ممکن است دچار کم خونی شده باشند.

کاهش اشتها در دوران سالمندی

اگر افراد در دوران سالمندی آنچه که بدنشان نیاز دارد مصرف نکنند، دچار خستگی می‌شوند. بنابراین باید به تغذیه آن‌ها توجه کافی شود.

اختلال در هورمون‌های زنانه

یکی دیگر از دلایل خواب آلودگی در طول روز سالمندان هورمون‌های زنانه آن‌ها است.

خانم‌های سالمند در دوران پیری دچار کاهش هورمون استروژن شده، درنتیجه علائمی مانند کاهش وزن و خستگی در آن‌ها ایجاد می‌شود.

این‌گونه علائم باعث احساس خواب آلودگی در افراد می‌شود.

کمبودهای تغذیه‌ای

برخی از سالمندان ممکن است از کمبود ویتامین و سایر مواد موردنیاز بدنشان رنج ‌ببرند. درواقع در زندگی این‌گونه از افراد به دلیل اینکه هیچ فردی نیست تا برای آن‌ها غذا درست کنند، مشکلات تغذیه دارند. در این صورت بدن آن‌ها انرژی کافی را نداشته و در طی روز مدام احساس خواب آلودگی دارند.

کاهش کیفیت زندگی سالمندان

همان‌طور که می‌دانید با افزایش سن، معمولاً برخی از بیماری‌های مزمن و یا تغییرات مرتبط با سن افراد در زندگی افراد ایجاد می‌شود. این تغییرات و کاهش توانایی‌ها بر روی انجام کارهایشان تأثیر منفی می‌گذارد. تصور کنید وقتی فعالیت و هرگونه سرگرمی سالمندان محدود شود، بر کیفیت زندگی آن‌ها ضربه بسیار جدی وارد می‌شود. این‌گونه افراد معمولاً از بینایی ضعیفی رنج‌برده و دیگر نمی‌توانند به خوبی کار کنند. حتی تماشای تلویزیون نیز برای آن‌ها به سختی انجام می‌شود. همچنین ممکن است به طرز باورنکردنی بسیار کسل شوند. در چنین مواقعی این‌گونه افراد سالمند معمولاً عادت به چرت زدن در طی روز دارند.

کاهش کیفیت خواب شبانه

همان‌طور که می‌دانید افراد پس از رسیدن به دوران پیری، به همان نسبت خواب سبک‌تری دارند و ممکن است در طول شب چندین بار بیدار شوند.

افراد مسن ممکن است در طول شب چندین بار از خواب پریده و خواب آن‌ها مختل شود. بسیاری از شرایط بر روی کیفیت و مدت‌زمان خواب افراد تأثیر می‌گذارد. فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی، کمردرد و سایر مشکلات جسمی ممکن است باعث کاهش کیفیت خواب شبانه شود. برخی از شرایط روحی روانی مانند افسردگی و زوال عقل نیز ممکن است باعث ایجاد اختلالات خواب شبانه شود. اگر افراد مسن خواب کافی شبانه نداشته باشند، در طی روز بسیار می‌خوابند.

 

چه مواد غذایی باعث پیری زودرس می‌شود؟ عوامل اصلی زود پیر شدن را در این مطلب بخوانید:

غذاهایی که شما را پیر می‌کند

راهکارهای پیشگیری از خواب آلودگی سالمندان

علت خواب زیاد در سالمندان چیست؟
علت خواب زیاد در سالمندان چیست؟

در این بخش از جوان ایرانی به برخی از راهکارهای مراقبت و پیشگیری از بی‌حالی و خواب آلودگی سالمندان می‌پردازیم.

تشویق مشارکت در فعالیت‌های روزمره

اگر در خانواده‌ای فرد سالمند وجود دارد که در طی روز بسیار زیاد می‌خوابد، سعی کنید تا او را در فعالیت‌های زندگی مشارکت دهید. فرصت‌های مناسب برای تعامل اجتماعی یا فعالیت بدنی فراهم کنید تا کیفیت زندگی آن‌ها افزایش یابد.

به حداقل رساندن علائم افسردگی

برای اینکه بتوانید از خواب آلودگی افراد مسن پیشگیری کنید، طوری از او مراقبت کنید تا زندگی شادی را برایش رقم بزنید. در این صورت از خستگی‌هایش کاسته شده و علائم افسردگی به حداقل می‌رسد. اگر نشانه‌های افسردگی در افراد سالمند کاهش یابد، آن‌ها علاقه بیشتری برای ادامه زندگی پیدا می‌کنند. در این صورت در طول روز معمولاً کمتر می‌خوابند، زیرا انگیزه بیشتری برای انجام کارهای روزمره دارند.

پرهیز از مواد کافئین دار

مواد کافئین دار مانند قهوه باعث اختلال در خواب سالمندان می‌شود. سالمندان نیاز دارند که برای داشتن خواب بهتر شبانه از خوردن این‌گونه مواد پیشگیری کنند تا بتوانند خواب شبانه کافی داشته باشند. در این صورت در طول روز از خواب آلودگی آن‌ها پیشگیری می‌شود.

گنجاندن منیزیم در رژیم غذایی

همان‌طور که می‌دانید بدن افراد مسن به صورت خودکار قادر به تولید منیزیم نیست، درنتیجه اگر با کمبود آن مواجه شوند، در طول روز دچار خواب آلودگی خواهند شد. بنابراین بهتر است که این‌گونه مواد مغذی را در رژیم غذایی آن‌ها بگنجانید. آجیل و غلات کامل، سبزیجات پررنگ و سبزه تیره همگی منبع منیزیم هستند. وقتی‌که بدن سالمندان ویتامین موردنظر را داشته باشد، کمتر دچار خواب آلودگی می‌شود.

مصرف مرکبات در هنگام صبح

برای اینکه سالمندان طی روز دچار خواب‌آلودگی نشوند، می‌توانند در شروع صبح یک لیوان آب و لیموترش میل کنند.

استفاده از گیاه جنسینگ

اگر استرس سالمندان کاهش پیدا کند، در شب خواب باکیفیت‌تری داشته و درنتیجه هنگام روز کمتر دچار خستگی و خواب آلودگی می‌شوند. از گیاه جنسینگ که با استرس مبارزه می‌کند، تحت نظر پزشک برای درمان خواب آلودگی سالمندان نیز به کار می‌رود.

کاهش وزن

دقت کنید اگر در دوران پیری دچار افزایش وزن باشید، انرژی زیادی را هدر می‌دهید، درنتیجه در طول روز خسته شده و دچار خواب آلودگی می‌شوید. بنابراین بهتر است که با انجام ورزش‌های مناسب و رژیم غذایی سالم، وزن خود را کاهش دهید تا از خواب آلودگی در طول روز نیز کاسته شود.

 

عوارض خواب زیاد در سالمندان

با شروع دوران سالمندی در سن ۶۵ سالگی، افراد معمولاً به بیماری‌های زیادی مبتلا می‌شوند.

به دلیل این‌که اکثر سالمندان در این سن بازنشسته می‌شوند، نیاز به استراحت بیشتر داشته و درنتیجه خواب بیش‌ازحدی در طول روز دارند.

یکی از مهمترین عوارض خواب آلودگی در طی روز، کم‌تحرکی، چاقی و اضافه‌وزن است. بنابراین نیاز است که افراد مسن ازنظر سلامتی تحت نظر قرار بگیرند.

همچنین دقت کنید سالمندانی که در طی روز بیشتر از حد طبیعی می‌خوابند، دو برابر دیگران دارای مشکلات روحی و جسمی ازجمله افسردگی می‌شوند. بنابراین سعی کنید که از احساس کسالت و خواب آلودگی آن‌ها پیشگیری کنید.

فواید خوابیدن در کنار همسر و برهنگی در کنار هم را به طور کامل در این مطلب بخوانید:

فواید خوابیدن در کنار همسر چیست؟

سالمندان چقدر باید بخوابند؟

علت خواب زیاد در سالمندان چیست؟
علت خواب زیاد در سالمندان چیست؟

برای در نظر گرفتن میزان خواب کافی برای سالمندان در سال باید به این نکات توجه ویژه داشت‌.

افراد خواب شبانه را نباید به‌هیچ‌وجه از دست بدهند‌. اگر سالمندان خواب خوب شبانه داشته باشند، فعالیت‌های روزمره خود را نیز به‌درستی انجام می‌دهند. بین ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه کافی بوده، همچنین در طی روز نیز می‌توانند بین یک تا سه ساعت استراحت کنند و بیشتر از آن توصیه نمی‌شود.

 

سخن پایانی

همان‌طور که شرح دادیم افراد با بالا رفتن سن نسبت به زمانی که جوان‌تر بودند بیشتر می‌خوابند‌. البته اگر افراد سالمند در طول شب برای استفاده از دستشویی و یا داروها بیدار شوند و یا اینکه درد مفاصل و عضلات بدنشان آن‌ها را بیدار کند، طبیعی است که در طول روز نیاز به چرت زدن داشته باشند. اما اگر سالمندان بدون بیدار شدن در شب، در طول روز نیز بیشتر بخوابند و یا اینکه مدام در روی صندلی خود چرت بزنند، نیاز است که علت آن را بررسی کنید.

در این مطلب از جوان ایرانی به بررسی این‌گونه دلایل خواب زیاد پرداخته و راهکارهای لازم برای بهبود آن را برای شما شرح دادیم. اگر توصیه‌ای در این مورد دارید، می‌توانید در بخش نظرات انتهای مقاله پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 2.3 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 3

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا