کسب و کار

چگونه مهارت سازگاری شغلی را در محیط کار تقویت کنیم؟

مهارت سازگاری شغلی چیست؟ انواع + نحوه تقویت آن

چه افرادی که به دنبال یافتن شغل جدید هستند و چه مدیران منابع انسانی که تمایل به استخدام نیروهای جدید دارند، یا افرادی که مشغول به کار هستند، تمامی افراد احتمالاً با واژه سازگاری شغلی و تطبیق پذیری آن در محیط کار آشنا هستند. در این بخش از جوان ایرانی مفهوم آن را برای شما بیان می‌کنیم تا بتوانید مهارت‌های خود را در این زمینه ارتقا دهید.

 

مهارت سازگاری شغلی چیست؟

سازگاری شغلی و یا تطبیق پذیری به آن دسته از مهارت‌ها و توانایی‌های شما گفته می‌شود که وقتی شرایط تغییر می‌کند، شما آن‌ها را یاد می‌گیرید.

درواقع مدیران و کارفرمایان هنگام استخدام نیروی جدید، به این قابلیت افراد توجه دارند، زیرا فردی که دارای مهارت سازگاری است، نسبت به شرایط تغییرپذیری بیشتری دارد، در هر مرحله همراه با تیم بوده و عملکرد بسیار خوبی از خودش نشان می‌دهد.

همان‌طور که گفتیم افرادی که دارای مهارت‌های سازگاری هستند، نسبت به شرایط تغییر می‌کنند و درنتیجه انتظارات آن‌ها معقول بوده و نسبت به انجام هرکاری مسئولیت پذیر هستند.

این‌گونه افراد دارای مهارت‌های نرم و تعاملی مانند تفکر خلاق و ارتباط خوب با دیگران هستند. اگر شما دارای مهارت سازگاری شغلی باشید، کارفرما متوجه می‌شود که شما برای انجام کارها و مهارت‌های جدید آمادگی و انگیزه کافی را دارید. در ادامه انواع مهارت‌های سازگاری شغلی را معرفی خواهیم کرد.

 

انواع مهارت سازگاری شغلی

به مجموعه مهارت‌های مختلفی که باعث افزایش توانایی شما برای هماهنگی با تغییرات محیط کار می‌شود را مهارت سازگاری شغلی می‌گویند که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

  • مهارت های ارتباطی
  • مهارت های میان فردی
  • مهارت های حل مسئله
  • مهارت های تفکر خلاقانه و استراتژیک
  • مهارت های کار تیمی
  • مهارت های سازمانی

مهارت های ارتباطی

یکی از مواردی که نشان می‌دهد شما دارای مهارت های سازگاری هستید، توانایی برقراری درست با مدیران، کارفرماها و هم‌گروه‌های شما است‌ درواقع شما باید مهارت های کلامی و غیرکلامی خودتان را پرورش دهید تا بتوانید در روابط تیمی بسیار موفق عمل کنید.

مهارت های میان فردی

اگر شما عزیزان بتوانید تعامل سالم و مثبت با دیگران داشته باشید، بسیاری از سو ٕ تفاهم‌ها حل می‌شود. مهارت های میان فردی به ارتباط مؤثر با دیگران می‌پردازد.

مهارت های حل مسئله

اگر شما عزیزان دارای مهارت های سازگاری شغلی و یا مهارت تطبیق پذیری با تغییرات باشید، می‌توانید از مهارت‌های حل مسئله برای یافتن راه حل خلاقانه تلاش کنید. اگر شما دارای مهارت حل مسئله باشید، درنتیجه می‌توانید راه حل‌ها را به سادگی تجزیه و تحلیل کرده و ارائه دهید.

مهارت های تفکر خلاقانه و استراتژیک

برای اینکه به مهارت سازگاری دست پیدا کنید، نیاز است که تفکر خلاقانه و استراتژیک داشته باشید. درواقع ایده‌های جدید برای بازاریابی را پرورش دهید و یا راه حل مناسب برای بازار در حال تغییر را ارائه دهید. همچنین می‌توانید استراتژی‌های جدید را پرورش دهید.

مهارت های کار تیمی

اگر بتوانید در محیط کار، قابلیت کار تیمی خود را افزایش دهید، درنتیجه آسیب پذیری شما در محیط گروهی بالا رفته و می‌توانید با افراد مختلف با نظر متفاوت کنار یکدیگر به راحتی پیشرفت کنید.

مهارت های سازمانی

همان‌طور که می‌دانید کارهای موجود در سازمان، جنبه‌های بسیار متفاوتی دارد. اگر شما در آن‌ها مهارت کافی را کسب کنید، می‌توانید به راحتی مهارت های تطبیق پذیری را نیز پرورش دهید‌. درواقع شما باید برای تغییرات در محیط کار آماده باشید.

 

 آیا می‌دانید باید از چه نوع اشتباهاتی در محیط کار پرهیز کنیم؟

اشتباهات کارمندان در محیط کار

تقویت مهارت های سازگاری با محیط کار

سازگاری شغلی چیست
سازگاری شغلی چیست

هرچند افراد برای رشد مهارت‌های سازگاری شغلی شرایط منحصر به فردی را دارند، اما به طور کلی رعایت یک سری نکات باعث می‌شود که شما مهارت تطبیق پذیری در محیط کار را بتوانید بهبود ببخشید. در ادامه به بررسی چگونگی بهبود این مهارت‌ها می‌پردازیم.

آگاه بودن از تغییرات محیطی

برای اینکه بتوانید مهارت سازگاری خود را افزایش دهید، باید از تغییراتی که در محیط کار ایجاد می‌شود، اطلاع کافی داشته باشید. به عنوان مثال از محدودیت‌هایی که کسب و کار شما را تهدید می‌کند و یا میزان بودجه جدیدی که باید برای کسب و کار خود اختصاص دهید اطلاع داشته باشید.

پرورش طرز فکر منعطف

برای اینکه مهارت سازمانی را درون خود افزایش دهید، باید برای یادگیری و امتحان موارد جدید ذوق و شوق فراوانی داشته باشید. در این صورت انگیزه شما برای پیشرفت زیاد شده و مهارت های شما نیز افزایش پیدا می‌کند‌.

تعیین هدف

مورد دیگری که به بهبود سازگاری شغلی کمک می‌کند، هدف گذاری است درواقع شما باید بدانید که روی کدام یک از جنبه‌های مهارتی خود باید بیشتر کار کنید و توانایی خود را در آن زمینه افزایش دهید.

تغییرات را بپذیرید

اگر شما بتوانید تغییرات محیط کار را قبول کرده و برای یادگیری مهارت جدید مشتاق باشید، یک قدم رو به جلو گذاشته و به سازگاری بیشتری دست خواهید یافت.

نظرات دیگران را جویا شوید

حتماً از همکارها، مدیر و یا کارفرمای خود نظرشان را در مورد خودتان بپرسید. درواقع این کار باعث می‌شود که مهارت های ضعیف بهبود پیدا کند و به موفقیت در حرفه خودتان دست پیدا کنید.

تمرکز روی پیشرفت

در محیط کار به حاشیه‌ها اهمیت ندهید، بلکه تمام تمرکز خود را روی یادگیری و افزایش مهارت های خود به خرج دهید. همچنین چالش‌هایی که در مسیر ایجاد می‌شود را به عنوان فرصتی برای پیشرفت بیشتر در نظر بگیرید.

مهارت سؤال کردن

یاد بگیرید که از همکاران و یا مدیر خود در محیط کار سؤال کنید، البته که شما مانند کودک ۴ساله نیستید که مدام سؤال کنید، اما در برخی از موارد می‌توانید پرسش خود را مطرح کنید تا با تغییرات بهتر سازگار شوید. زیرا ممکن است برخی از همکاران شما آن موقعیت را بهتر درک کرده باشند و درنتیجه می‌توانند به کمک شما کنند.

اعتماد به نفس داشته باشید

در هر مرحله‌ای در محیط کار آرام و خونسرد با اعتماد به نفس کافی بر روی ارائه راه حل تمرکز کنید. درواقع از زیردستان شکایت نکنید، بلکه به فکر چاره باشید تا سریع و مطمئن بتوانید تصمیم مناسب را اتخاذ کنید.

 

چگونه با مدیر زورگو رفتار حرفه‌ای دارید؟ در این مقاله بخوانید:

نحوه برخورد با مدیر زورگو

پذیرای چالش جدید باشید

اگر می‌خواهید مهارت سازگاری شغلی خود را افزایش دهید، ریسک کردن و توانایی رویارویی با چالش‌های جدید را درون خود پرورش دهید. اگر شما می‌خواهید رئیس خوبی شوید به کارمندان خود آزادی دهید و آن‌ها را از ریسک کردن و یا حتی کار اشتباه نترسانید، زیرا حتی اگر آن‌ها اشتباه کنند، آن را جبران کرده و درنتیجه باعث ایجاد ایده‌های تازه در درون ذهن آن‌ها خواهد شد.

عدم اجازه سوء استفاده

برخی از افراد تصور می‌کنند که سازگاری شغلی به این معنی است هر کاری که مدیر یا کارفرما به آن‌ها محول کند را انجام دهند. ولی این رفتارهای شما بسیار اشتباه است، زیرا اجازه سوء استفاده را به دیگران می‌دهید. شما باید در محیط کار مهارت نه گفتن را بیاموزید و کارهایی را که مسئولیت آن بر عهده شما نیست را انجام ندهید. زیرا اگر بخواهید تمامی کارها را با هم انجام داده و حتی به جای همکاران خودتان کار کنید، از انجام مسئولیت خود باز می‌مانید.

تصمیم گیری سریع

همان‌طور که می‌دانید در محیط کار همه چیز به سرعت در حال تغییر است و شما باید برای حفظ هماهنگی در برخی از مواقع تصمیمات سریع بگیرید. درنتیجه زمان را هدر ندهید، بلکه آموزش ببینید که چگونه بهترین تصمیم را در شرایط سخت بگیرید.

داشتن تعهد کاری

در شغل خود حتماً تعهد کاری داشته باشید، حتی زمانی که تحت فشار هستید سعی کنید وظیفه خود را به نحو احسنت ادامه دهید. درواقع استعفا از شغل باید آخرین گزینه باشد که به آن فکر می‌کنید. خودتان را فردی منعطف بار آورده و سعی کنید از تمام تلاش خود در محیط کار بهره بگیرید. درواقع اگر شکستی در محیط کار وجود دارد آن را بپذیرید، تجزیه و تحلیل کنید و از آن‌ها تجربه گرفته و کار خود را ادامه دهید.

 

جمع بندی

ممنون که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید. در این مطلب از جوان ایرانی سعی کردیم شما را با مفهوم سازگاری شغلی و انطباق پذیری در محیط کار آشنا کنیم. شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و یا سازگاری با محیط کار جدید با افرادی که در آن مجموعه مشغول به کار هستند مشورت‌های لازم را انجام دهید. اگر سؤال یا پیشنهادی دارید می‌توانید در بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا