بهداشت و سلامتبیماری‌ها و راه درمان

شقاق مقعدی چیست؟ بهترین راهکارهای درمانی فیشر

چگونه فیشر یا شقاق مقعدی را درمان کنیم؟ نحوه‌ی پیشگیری از آن

لیست مطالب این مقاله

شقاق مقعدی در واقع یک پارگی یا شکاف کوچک در بافت نازک مقعد است. به دلیل اینکه مقعد در انتهای دستگاه گوارش واقع شده و مدفوع از آن خارج می‌شود، اگر شما عزیزان دچار چنین بیماری شوید، هنگام اجابت مزاج درد و گاهی خونریزی خواهید داشت. مهمترین دلایل ایجاد این وضعیت، استرس، یبوست، زور زدن بیش از حد یا مدفوع حجیم و سفت است. هرچند این بیماری در نوزادان و جوانان بسیار شایع است، اما در هر سنی ممکن است افراد را درگیر کند. البته ناگفته نماند اگر فرد سریعاً به پزشک مراجعه کند، معمولاً پس از افزایش مصرف فیبر در رژیم غذایی، حمام ستیز و سایر توصیه‌های پزشک بهبود می‌یابد‌. اما در مراحل پیشرفته ممکن است نیاز به دارو یا حتی جراحی باشد. در این مطلب از مجله جوان ایرانی به طور کامل برای شما شرح می‌دهیم که شقاق مقعدی چیست، همچنین علائم، علت و چگونگی درمان آن در خانه را برای شما به طور کامل شرح می‌دهیم.

 

شقاق مقعدی چیست؟

همان‌طور که در مقدمه ذکر شد، ایجاد پارگی در مقعد به عنوان شقاق مقعدی شناخته می‌شود. این بیماری در هر سنی ممکن است شما را درگیر کند. اگر شما عزیزان هنگام مدفوع زور بزنید یا اینکه یبوست داشته باشید، همچنین پس از زایمان یا در هنگام ابتلا به بیماری کرونا اگر مبتلا به این بیماری شدید بهتر است هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. اگر شقاق مقعدی در عرض ۸ هفته بهتر نشد، حتماً نیاز به پیگیری بیشتری دارد زیرا به عنوان بیماری مزمن شناخته می‌شود. فراموش نکنید اگر شما عزیزان یک‌بار تجربه شقاق مقعدی را داشته باشید، ممکن است باز هم به این بیماری مبتلا شوید.

 

علائم شقاق مقعدی چیست؟

نشانه‌های شایع شقاق مقعدی را در ادامه این مطلب با هم بررسی می‌کنیم.

درد خفیف تا شدید

افرادی که دارای مبتلا به شقاق مقعدی هستند، به خصوص هنگام دفع مدفوع و اجابت مزاج، درد تند و تیزی را تجربه می‌کنند. برخی از افراد احساس سوزش عمیق و طولانی نیز دارند. حتی ترس از درد و سوزش شدید باعث می‌شود که بیماران مدفوع را نگه دارند، در این صورت خطر ابتلا به یبوست افزایش پیدا می‌کند. دقت کنید اگر فرد استفاده از سرویس بهداشتی را به تأخیر بیندازد پارگی مقعد را بدتر کرده، زیرا در این صورت مدفوع سفت‌تر و بزرگ‌تر می‌شود. حتی برخی از افراد هنگامی‌که با دستمال توالت خودشان را تمیز می‌کنند، درد بسیار شدیدی را تجربه خواهند کرد.

خونریزی مقعدی

یکی دیگر از نشانه‌های شقاق مقعدی، خونریزی است که به رنگ قرمز روشن بوده و معمولاً روی مدفوع یا روی دستمال توالت دیده می‌شود. حتی نوزادان نیز ممکن است هنگام دفع مدفوع دچار خونریزی شوند.

درمان خون مخفی در مدفوع چیست؟ علت ایجاد آن را در این مطلب بخوانید:

درمان خون مخفی در مدفوع

 

خارش مقعدی

یکی دیگر از نشانه‌های شقاق مقعد، خارش در ناحیه اطراف مقعد است. این خارش ممکن است متناوب یا مداوم باشد.

سوزش ادرار

هرچند سوزش ادرار در بیماران مبتلا به شقاق مقعدی کمتر شایع است، اما برخی از بیماران دچار سوزش ادرار شده و حتی تعداد دفعات ادرار آن‌ها نسبت به افراد سالم بیشتر است.

توجه کنید که شقاق مقعدی در هر سن و هر جنسیتی ممکن است ایجاد شود. حتی در نوزادان و کودکان نیز احتمال درگیری آن وجود دارد.

 

علت ایجاد شقاق مقعدی چیست؟

به طور کلی شقاق مقعدی در اثر آسیب مقعد یا کانال مقعدی ایجاد می‌شود. البته این نوع بیماری معمولاً در افرادی رخ می‌دهد که یبوست دارند. در این صورت مدفوع سفت یا بزرگ، پوشش مجرای مقعد را پاره کرده و ایجاد شقاق می‌کند.

سایر علت‌های احتمالی آن شامل اسهال مداوم، بیماری التهابی روده مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو، بارداری و زایمان، عفونت مقاربتی و همچنین رابطه مقعدی است.

به طور کلی در این مطلب دلایل شایع شقاق مقعدی را با همدیگر شرح می‌دهیم.

بیماری یبوست

یکی از شایع‌ترین دلایل ایجاد شقاق مقعدی، یبوست است‌‌‌‌. مدفوع بزرگ و سفت باعث ایجاد ضایعه‌های مقعدی در حین اجابت مزاج خواهد شد.

اسهال مکرر

همچنین اسهال مکرر نیز باعث ایجاد شقاق مقعدی می‌شود. بنابراین علاوه بر یبوست، اسهال نیز باعث ایجاد این بیماری خواهد شد.

اسپاسم عضلانی

برخی از پزشکان بر این باورند که اسپاسم عضلانی اسفنکتر مقعدی، خطر ابتلا به شقاق مقعدی را بسیار افزایش می‌دهد.

بارداری و زایمان

زنان باردار در اواخر دوران بارداری در معرض خطر ابتلا به شقاق مقعدی هستند. در برخی از مواقع هنگام زایمان پوشش مقعد پاره شده و در نتیجه فرد مبتلا به این بیماری می‌شود.

بیماری مقاربتی

برخی از بیماری‌های مقاربتی مانند سیفلیس، HPV و HIV، تبخال و کلامیدیا، احتمال ابتلا به شقاق را بالا می‌برد‌.

برخی از شرایط زمینه‌ای

برخی از بیماری‌ها و شرایط زمینه‌ای مانند بیماری کرون و سایر بیماری‌های التهابی روده، باعث ایجاد زخم در ناحیه مقعد شده و در نتیجه فرد مبتلا به شقاق می‌شود.

رابطه جنسی مقعدی

هرچند این مورد نادر است، اما رابطه جنسی مقعدی نیز ممکن است باعث ایجاد شقاق مقعدی شود. به طور کلی پزشکان بر این باورند که اگر فشار در ناحیه مقعد بیش از حد افزایش یابد اسفنکتر داخلی دچار اسپاسم شده، جریان خون کاهش پیدا کرده و خطر ابتلا به شقاق بسیار بالا می‌رود.

 

پیشگیری و درمان خارش مقعدی چیست؟ علت ایجاد آن را در این مطلب بخوانید:

درمان خارش مقعدی

عوارض شقاق مقعدی چیست؟

عوارض شقاق مقعدی را در این بخش از مجله جوان ایرانی به طور کامل با هم بررسی می‌کنیم.

عدم بهبودی

اگر شقاق مقعدی در عرض ۸ هفته بهبود نیابد، به عنوان یک بیماری مزمن در نظر گرفته شده و نیاز پیگیری و درمان بیشتری دارد. شما عزیزان باید بدانید یکی از عوارض شقاق این است که اگر پیگیری نکنید، ممکن است منجر به عدم بهبودی تا پایان عمر شود.

عود مجدد

دقت کنید اگر یک‌بار دچار شقاق مقعدی شده باشید، ممکن است باز هم مبتلا به این بیماری شوید. بنابراین مواردی که در این مطلب بیان می‌شود را به طور کامل جدی بگیرید و آن‌ها را اجرا کنید.

 

روش‌های پیشگیری از شقاق مقعدی

شقاق مقعدی در اغلب موارد در عرض چند هفته بهبود می‌یابد. شما عزیزان باید مدفوع خود را نرم نگه داشته، به رژیم غذایی خود فیبر فراوان در طی روز اضافه کنید، مایعات کافی بنوشید، به مدت ۱۰ الی ۲۰ دقیقه در آب گرم بمانید، به ویژه پس از اجابت مزاج آب گرم را فراموش نکنید.

در اکثر موارد با مصرف غذاهای پر فیبر، همچنین پیشگیری از یبوست یا اسهال از این بیماری جلوگیری می‌شود. سعی کنید در طول روز مایعات زیادی بنوشید، همچنین منظم ورزش کنید. در این صورت احتمال اینکه این بیماری به سراغ شما بیاید بسیار کم است.

به طور کلی در این مطلب از مجله جوان ایرانی به روش‌های پیشگیری از شقاق مقعدی می‌پردازیم.

پرهیز از غذاهای تند

از غذاهایی که به خوبی هضم نمی‌شوند، مانند آجیل و ذرت بوداده پرهیز کنید.

اجتناب از دستمال توالت زبر یا معطر

اگر فرد حساسی هستید، پس از حمام یا دستشویی از پدهای پنبه‌ای یا پارچه‌های مرطوب و بسیار نرم برای تمیز کردن و خشک کردن خودتان استفاده کنید.

انجام ورزش منظم

دقت کنید که ورزش منظم باعث پیشگیری از ابتلا به یبوست می‌شود، در نتیجه ابتلا به شقاق مقعدی بسیار کاهش می‌یابد. البته دقت کنید در حین ورزش و بعد از آن حتماً مایعات و آب کافی مصرف کنید تا هیدراته بمانید.

پرهیز از زور زدن

به هیچ وجه هنگام اجابت مزاج زور نزنید یا اینکه روی توالت به صورت طولانی نشینید.

مدفوع خود را نگه ندارید

به محض اینکه احساس دفع داشتید، به سرویس بهداشتی مراجعه کنید‌. هیچ‌وقت مدفوع خود را نگه ندارید، زیرا در این صورت مدفوع مجدد به روده و معده برگشته و آب آن جذب می‌شود. در این صورت مدفوع بزرگ‌تر و سفت‌تر شده، در نتیجه احتمال ابتلا به شقاق مقعدی بالا می‌رود.

یکی دیگر از روش‌های پیشگیری از شقاق مقعدی این است که حتماً ناحیه مقعد را خشک نگه دارید تا از احتمال ابتلا به عفونت در این ناحیه پیشگیری شود. پس از هر بار اجابت مزاج این ناحیه را با دستمال نرم خشک کنید. البته دقت کنید که به هیچ وجه دستمال زبر را در ناحیه مقعد نکشید، زیرا پوست این ناحیه بسیار حساس است و دچار آسیب می‌شود.

 

عوارض نگه داشتن مدفوع چیست؟ در این مطلب به طور کامل بخوانید:

عوارض نگه داشتن مدفوع

پیشگیری از یبوست و اسهال

یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از شقاق مقعدی این است که از ایجاد یبوست و اسهال پیشگیری کنید. اگر مبتلا به این بیماری‌ها هستید، درصدد درمان آن باشید.

 

روش‌های تشخیص شقاق مقعدی

اگر به پزشک متخصص مراجعه کنید از شما یک معاینه فیزیکی مقعد به عمل می‌آورد. در واقع شما عزیزان روی تخت به حالت پهلو دراز کشیده یا اینکه به حالت سجده می‌نشینید تا پزشک کامل ناحیه مقعد شما را از نظر بررسی شقاق معاینه کند. برخی از پزشکان برای معاینه از لامپ برای روشنایی استفاده می‌کنند.

البته برخی از پزشکان دستکش دست کرده و انگشت خودشان را وارد مقعد می‌کنند. معمولاً این پزشکان از نظر بررسی بواسیر این کار را انجام می‌دهند. اما اگر شقاق دارید بهتر است قبل از معاینه به پزشک بگویید تا انگشت خودش را وارد مقعد شما نکند. در شقاق مقعد شما ابتدا به صورت پارگی کاغذ است، اما اگر طولانی شود زخم عمیق داخل مقعد ایجاد می‌کند. البته ممکن است منجر به رشد گوشتی داخلی یا خارجی نیز شود.

پزشک متخصص که معمولاً متخصص جراح عمومی یا جراح کلورکتال است ممکن است آزمایش‌های بیشتری را برای شما تجویز کند.

این نوع آزمایش‌ها را در ادامه این متن از جوان ایرانی با هم بررسی می‌کنیم.

کلونوسکوپی

در این روش یک لوله انعطاف‌پذیر در رکتوم قرار گرفته و به طور کلی کل روده بزرگ بررسی می‌شود‌.

معمولاً اگر سن شما بالای ۴۵ سال باشد، پزشک برای شما کلونوسکوپی تجویز می‌کند. همچنین اگر سرطان روده بزرگ داشته باشید، دچار درد معده، اسهال یا علائم بیماری‌های دیگر شده باشید، پزشک برای شما این روش تشخیصی را تجویز می‌کند.

آنوسکوپی

در این روش پزشک یک دستگاه لوله‌ای را وارد مقعد کرده تا رکتوم و مقعد شما را به طور کامل مشاهده کند.

سیگموئیدوسکوپی

در این روش از طریق یک لوله نازک و منعطف، یک ویدیوی کوچک در قسمت پایین روده بزرگ شما قرار داده و مقعد شما را از نظر این بیماری‌ها بررسی می‌کند. البته اگر کمتر از ۴۵ سال باشید، همچنین سرطان روده و به طور کلی بیماری‌های مرتبط با روده نداشته باشید، این روش برای شما تجویز می‌شود.

 

درمان‌های خانگی شقاق مقعدی

اگر مبتلا به شقاق مقعدی شدید، نیاز است که شیوه زندگی و رژیم غذایی خود را تغییر دهید تا به تسکین ناراحتی و بهبود شقاق کمک بسیار زیادی کرده، همچنین از عود مجدد آن پیشگیری کنید. این تغییرات را در ادامه این مطلب با هم بررسی می‌کنیم.

  • به رژیم غذایی خود فیبر کافی اضافه کنید. حدود ۲۵ تا ۳۵ گرم فیبر در روز به بهبود شقاق و نرم شدن مدفوع کمک بسیار زیادی می‌کند. غذاهایی که غنی از فیبر هستند، شامل میوه‌ها، سبزیجات، آجیل و غلات کامل است. البته شما عزیزان می‌توانید مکمل فیبر نیز مصرف کنید. دقت کنید به طور کلی فیبر باعث ایجاد گاز و نفخ می‌شود. بنابراین مقدار آن را به تدریج افزایش دهید.
  • نوشیدن مایعات کافی، به پیشگیری از یبوست کمک بسیار زیادی می‌کند.
  • هنگام اجابت مزاج به هیچ وجه زور نزنید، زیرا زخم را بازتر کرده یا اگر در حال بهبودی است مانع ترمیم آن می‌شود. حتی ممکن است باعث ایجاد پارگی جدید شود.
  • حمام ستیز نیز کمک بسیار زیادی برای بهبود شقاق می‌کند. به مدت ۱۰ الی ۲۰ دقیقه در آب گرم نشسته تا آرامش پیدا کنید. گاهی اوقات به دلیل عدم مخاط مقعدی، پزشک ترجیح می‌دهد که صرفاً شما خودتان را با آب گرم بشویید و از حمام ستیز استفاده نکنید.
  • اگر نوزاد شما دچار شقاق مقعدی است، به صورت مرتب پوشک او را عوض کرده و حتماً فرزندتان را نزد متخصص اطفال ببرید.

 

مواد خوراکی غنی از فیبر چیست؟

برخی از مواد خوراکی، فیبر بسیار زیادی دارند. اگر افراد این‌گونه مواد خوراکی را در رژیم غذایی خود قرار دهند، احتمال ابتلا به شقاق مقعدی در آن‌ها بسیار کاهش می‌یابد.

مواد خوراکی سرشار از فیبر شامل سبوس گندم، سبوس جو دوسر، غلات کامل از جمله بلغور جو دوسر، برنج قهوه‌ای، ذرت بوداده و پاستاهای سبوس‌دار و غلات است. همچنین نخود و لوبیا، دانه‌ها و آجیل، میوه‌های خانواده مرکبات، آلو و آب آلو سرشار از فیبر هستند. البته اگر نمی‌توانید رژیم غذایی غنی از فیبر داشته باشید، مکمل آن را مصرف کنید.

دقت کنید مصرف این مکمل‌ها را به تدریج افزایش دهید. البته با مصرف فیبر بیشتر شما عزیزان نیاز است که مایعات بیشتری نیز بنوشید تا از نفخ و گاز معده پیشگیری کنید. پس از مدتی که فیبر بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کردید، متوجه حرکات نرم‌تر و مکرر روده خواهید شد.

 

درمان‌های پزشکی شقاق مقعدی

پس از مراجعه به پزشک در مورد درمان‌های خانگی که در بالا ذکر شد با او مشورت کنید، همچنین پزشک درمان‌هایی که در ادامه ذکر می‌شود را ممکن است برای شما تجویز کند.

تجویز آنتی بیوتیک

اگر سیستم ایمنی بدن شما ضعیف باشد و دچار عفونت شده باشید، همچنین عفونت آن گسترش یافته باشد، برخی از پزشکان ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کنند. داروهایی مانند مترونیدازول و سیپروفلوکساسین از جمله قرص‌هایی است که برای عفونت ناشی از شقاق مقعدی توسط پزشکان تجویز می‌شود. البته دقت کنید اگر شما مبتلا به دیابت باشید و دچار شقاق مقعدی شوید، همچنین اگر دچار عفونت شوید، معمولاً پزشکان آنتی بیوتیک توصیه می‌کنند‌‌‌.

تزریق بوتاکس

پزشکان برای بهبود شقاق مقعدی، بوتاکس تجویز می‌کنند‌. بوتاکس یک ماده شیمیایی است که به ماهیچه‌های اطراف مقعد تزریق شده تا عضلات آن آرامش یابد. البته بوتاکس معمولاً بین ۲ تا ۳ ماه ماندگاری دارد و باعث می‌شود که شقاق مقعدی شما بهبود یابد. البته تمام پزشکان برای تزریق بوتاکس موافق نیستند. تنها برخی از آن‌ها در مواقع خاص، این روش بهبودی موقت را تجویز می‌کنند.

جراحی شقاق مقعدی

اگر شقاق مقعدی شما عزیزان توسط داروهایی که توسط پزشک تجویز می‌شود، همچنین توسط درمان‌های خانگی و خود مراقبتی بهبود نیافت یا بعد از بهبودی مجدد عود کرد، ممکن است پزشکان برای پایان دادن به این چرخه بیماری جراحی را توصیه کنند. در این عمل جراحی شقاق مقعدی احتمال ۹۰ درصد موفقیت وجود دارد. در این نوع جراحی به شما آرام‌بخش تجویزشده و در حالت خواب هستید. جراح کلورکتال یک برش بسیار کوچک در عضله اسفنکتر مقعدی شما ایجاد کرده تا شقاق شما برطرف شود. شما در همان روز می‌توانید به خانه بروید.

البته دقت کنید که جراحی شقاق مقعدی تنها توسط پزشک متخصص تجویز می‌شود. شما می‌توانید از پزشک درخواست کنید که برای پایان دادن به بیماری جراحی کند.

یکی از عوارض جراحی که معمولاً نادر است، از دست دادن اختیار موقت یا دائمی روده است. یعنی در واقع شما پس از عمل جراحی، مبتلا به بی‌اختیاری مدفوع می‌شوید. به همین دلیل بسیار مهم است که برای جراحی حتماً به نزد متخصص جراح کلورکتال مراجعه کنید.

 

نشانه های افتادگی روده چیست؟ تفاوت و شباهت آن با بواسیر چیست؟

نشانه های افتادگی روده

نحوه آمادگی برای ملاقات با پزشک

اگر شقاق مقعدی دارید، بهتر است به پزشکی که در بیماری‌های گوارشی تخصص دارد در اسرع وقت مراجعه کرده، همچنین می‌توانید به جراح عمومی یا جراح روده بزرگ و کلورکتال مراجعه کنید.

در صورت امکان می‌توانید یکی از اعضای خانواده یا دوست خود را همراه خود داشته باشید تا اگر موردی را فراموش کردید، او به شما یادآوری کند.

قبل از مراجعه به پزشک، فهرستی از نشانه‌های خود را یادداشت کرده و اطلاعات شخصی از جمله تغییرات اخیر زندگی، استرس‌های شدید و سابقه پزشکی خانوادگی خود را یادداشت کنید. همچنین تمام داروها، ویتامین‌ها و سایر مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید را نیز به همراه خود داشته باشید تا پزشک آن‌ها را مشاهده کند.

 

سؤالاتی که باید از پزشک بپرسید را در ادامه این مطلب شرح می‌دهیم؟

  • چه چیزی باعث ایجاد علائم من شده است‌؟
  • آیا من آزمایش خاصی نیاز دارم؟
  • این وضعیت من موقتی است یا مزمن؟
  • چه توصیه‌های غذایی برای من پیشنهاد می‌دهید؟
  • آیا در فعالیت‌های روزمره و رژیم غذایی محدودیت‌هایی وجود دارد که باید رعایت کنم؟
  • چگونه بیماری خود را مدیریت کنم؟

 

هر سؤال دیگری که به ذهنتان رسید را می‌توانید از پزشک بپرسید.

همچنین پزشک نیز یک سری سؤالات از شما می‌پرسد که برای پاسخ به آن‌ها باید آمادگی کافی داشته باشید.

سؤالاتی که احتمالاً از شما می‌پرسد را در ادامه مطلب شرح می‌دهیم.

  • از چه زمانی علائم شما شروع شده است؟
  • آیا این علائم به صورت مداوم است یا گاه به گاه پیش می‌آید؟
  • علائم شما چقدر شدید است؟
  • در کدام نواحی بیشتر احساس دارید؟
  • چه چیزی باعث بهبودی علائم شما می‌شود؟
  • چه چیزی علائم شما را بدتر می‌کند؟
  • آیا بیماری کرون دارید؟
  • آیا مشکل گوارش و یبوست دارید؟

 

البته دقت کنید اگر یبوست دارید نیاز است که در طی روز آب فراوان بنوشید، همچنین ورزش منظم داشته باشید، به رژیم غذایی خود فیبر کافی اضافه کنید و همچنین هنگام اجابت مزاج نیز زور نزنید.

 

علت مدفوع سیاه و قیری چیست؟ زمان مراجعه به پزشک را در این مطلب بخوانید:

علت مدفوع سیاه

زمان مراجعه به پزشک برای رفع شقاق مقعدی

اگر شقاق مقعدی بیشتر از ۶ هفته طول کشید ، شقاق مزمن شده و دچار علائم شدیدی می‌شوید.

معمولاً پزشکان برای رفع این بیماری اگر ظرف چند هفته خودبه‌خود برطرف نشود، برخی از داروها را برای تسکین نشانه‌های آن تجویز می‌کنند.

در برخی از مواقع که درد و سوزش فرد بسیار زیاد است، معمولاً پزشکان بی‌حس‌کننده موضعی توصیه کرده و از داروهایی مانند ناپروکسن، ایبوپروفن استامینوفن و تیلنول برای تسکین این نوع علائم تجویز می‌کنند.

  • داروهایی برای تسکین علائم درد، سوزش و یا هرگونه ناراحتی را برای بیمار تجویز کرده است.
  • اگر بیمار دچار یبوست شود، ممکن است پزشک برای او ملین کننده مدفوع تجویز کنند.
  • همچنین به فرد گوشزد می‌کند که فیبر دریافتی خود را در رژیم غذایی افزایش دهند. البته مصرف فیبر باید به تدریج افزایش دهید، زیرا خطر باد، نفخ، اسهال و گرفتگی معده وجود دارد.
  • همچنین به بیمار توصیه می‌کند که در طی روز مایعات فراوان مصرف کنند.

در برخی از مواقعی که شقاق، مزمن و طولانی مدت شده و بهبود نیابد، حتی طی داروهایی که پزشک تجویز می‌کند فرد به بهبودی کامل دست نیابد و بیماری در برابر داروها مقاوم شود، پزشک جراحی را توصیه می‌کند. در واقع در جراحی بخشی از عضله اسفنکتر مقعدی برداشته شده تا اسپاسم‌‌های عضلانی کمتر شود. به این روش جراحی شقاق مقعدی اسفنکتروتومی داخلی می‌شود، در واقع این یک روش برداشتن شقاق است.

 

تفاوت شقاق با هموروئید چیست؟

از آنجایی که علائم شقاق مقعدی با هموروئید یا بواسیر بسیار مشابه است، برخی از افراد نمی‌توانند تشخیص دهند دچار بواسیر شدند یا اینکه شقاق دارند. هر دو بیماری ممکن است به دلیل زور زدن برای مدفوع، یبوست و سایر دلایل مشابه ایجاد شود. نشانه‌های این بیماری در اکثر اوقات شبیه به هم بوده و باعث خونریزی مقعدی، درد و خارش می‌شود. شما عزیزان باید دقت کنید ۹۰ درصد شقاق‌های مقعدی باعث ایجاد درد می‌شوند.

درد ناشی از شقاق معمولاً به صورت دوره‌ای اتفاق می‌افتد، اما درد ناشی از بواسیر ثابت است. همچنین به طور کلی احتمال ابتلا به بواسیر بسیار شایع‌تر از شقاق مقعدی است.

یکی از نکات مهم که جا دارد در اینجا به شما متذکر شویم، این است که در هنگام ابتلا به بواسیر یا شقاق، خجالت را کنار بگذارید. به هیچ وجه اجازه ندهید که خجالت شما باعث شود برای کمک گرفتن از پزشک باز بمانید. شما عزیزان باید بدانید که پزشکانی که در این زمینه تخصص دارند، روزانه با بیماران زیادی با مشکل شما مواجه می‌شوند، بنابراین از آن‌ها خجالت نکشید.

 

بواسیر یا هموروئید را تضمینی در خانه به بهترین صورت درمان کنید:

درمان های خانگی بواسیر

سؤالات متداول

در این مطلب از مجله جوان ایرانی به بررسی سؤالات متداول در مورد شقاق مقعدی می‌پردازیم.

آیا شقاق مقعدی همیشه درد زیادی دارد

اکثر افرادی که مبتلا به این بیماری هستند معمولاً هنگام مدفوع درد شدیدی را تجربه می‌کنند مبتلا به شقاق باشد اما هیچ‌گونه دردی نداشته باشد.

آیا شقاق مقعدی بسیار خطرناک است؟

شقاق مقعدی بسیار شایع است، از هر ۱۰ نفر معمولاً یک نفر در دوران زندگی خود مبتلا به این بیماری می‌شوند. در حالت عادی این بیماری خطر آن‌چنانی ندارد، اما ممکن است درد بسیار زیادی را همراه داشته باشد. برخی از شقاق‌های مقعدی بسیار پیچیده شده و در برابر بهبودی مقاومت می‌کنند.

شقاق مقعدی هرچند واقعاً دردناک است، اما ازآنجایی‌که قابل درمان است آن‌چنان مشکل جدی نیست. ولی اگر فرد از خودش مراقبت نکند، ممکن است منجر به مشکلات دیگری از جمله عفونت شود. همچنین افرادی که به دلیل شقاق از دفع مدفوع خودداری می‌کنند، ممکن است مبتلا به گیرکردن مدفوع در روده بزرگ و یا نهفتگی مدفوع شوند. در مقاله‌ای جدا در مورد نهفتگی مدفوع به طور کامل بحث خواهیم کرد.

شقاق مزمن مقعدی چیست؟

اگر شما بیش از ۶ هفته دچار شقاق مقعدی باشید، به درمان تخصصی برای خلاص شدن از شر این بیماری نیاز دارید. برای درمان شقاق مزمن مقعدی، حتماً باید نزد متخصص جراح عمومی یا جراح کلورکتال مراجعه کنید. البته برخی از مواقع به متخصص گوارش نیز می‌توان مراجعه کرد.

آیا شقاق مقعدی خودبه‌خود بهبود می‌یابد؟

در اکثر مواقع شقاق مقعدی حاد یا موقت با خود مراقبتی بهبود می‌یابد. در اکثر مواقع اگر شما به پزشک مراجعه می‌کنید با یک کرم تجویزی برای تسکین درد موقت مانند لیدوکائین بهتر می‌شوید. اما اگر پس از چند هفته شقاق شما بهبود نیافت، نیاز به درمان تخصصی وجود دارد. در این صورت شما به متخصص گوارش یا متخصص جراح کلورکتال یا جراح عمومی مراجعه می‌کنید.

شقاق مقعدی معمولاً چقدر طول می‌کشد؟

همان‌طور که ذکر شد اکثر شقاق‌های مقعدی در عرض چند روز تا چند هفته به طور کامل بهبود می‌یابند. اما شقاق مزمن مقعدی بیش از ۸ هفته طول می‌کشد. اگر در حال درمان شقاق مزمن مقعدی هستید، باید بدانید که ممکن است ۶ تا ۱۲ هفته دیگر نیز طول بکشد تا درمان شما اثر کند.

داروی شقاق مقعدی شامل چه مواردی است؟

اگر شما عزیزان دچار شقاق مزمن مقعدی هستید که بیش از ۸ هفته طول کشیده است، برای شل کردن عضلات اسفنکتر مقعدی داروهایی تجویز می‌شود. داروها به شکاف مقعد کمک می‌کند تا بسته شده و جریان خون در آن بافت‌ها افزایش یابد.

 

نظرات مردم در مورد شقاق مقعدی

در این بخش نظرات مردم در مورد شقاق مقعدی را به طور کامل شرح می‌دهیم تا با دغدغه‌های افراد در این زمینه آشنا شوید.

♦ یکی از بیماران پیام داده من شقاق مقعدی دارم. اما دکتر جراح برای من بوتاکس تجویز کرده است. آیا این تزریق را انجام دهم یا خیر؟

پاسخ این است که دوست عزیز بوتاکس یک راه حل موقتی برای بهبود این بیماری است. اما تنها روش درمان قطعی برای شقاق مقعدی لیزر است.

♦ بیمار دیگری پیام داده من در ناحیه سمت چپ شکم احساس درد خفیف و دور ناف احساس سوزش دارم، همچنین دچار درد مقعدی و سر و صدای روده نیز هستم. به متخصص گوارش مراجعه کردم، کپسول آمپرازول برایم تجویز کرده، اما علائم من به هیچ عنوان بهتر نشده‌ام. چه کاری می‌توانم انجام دهم؟

سلام دوست عزیز. پاسخ این است در صورتی که پس از پایان دوره درمان توسط این داروها بهتر نشدید، مجدد به متخصص گوارش مراجعه کنید.

♦ یکی از بیماران پیام داده، من ۱۵ سال پیش عمل بواسیر انجام دادم. اما الآن متأسفانه کنترل گاز روده ندارم، به این دلیل بسیار عذاب می‌کشم. معده من نفخ و گاز بسیار شدیدی دارد. لطفاً راهنمایی کنید چه کاری باید انجام دهم؟

پاسخ این است که دوست عزیز احتمالاً شما دچار گشادی رکتوم شده‌اید، برای معاینه و مشاوره حتماً به جراح کلورکتال مراجعه کنید.

♦ فرد دیگری پیام داده من دو ماه پیش شقاق داشتم، دچار آبسه هم شدم. عمل لیزر انجام دادم، اما چند روز پس از جراحی شقاق من برگشت و متأسفانه تا الان نیز درگیر این بیماری هستم. ولی هیچ درد یا سوزشی ندارم، آیا لیزر مجدد باید انجام دهم تا از شر این شقاق راحت شوم یا خیر. از این بیماری بسیار خسته‌ام و خونریزی روحیه من را بسیار خراب می‌کند، چه کاری باید انجام دهم؟

پاسخ این است که متأسفانه لیزر نادرست باعث آسیب رساندن به مقعد می‌شود‌. پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه شما دوست عزیز به این پاسخ برسید که‌ می‌توانید مجدد لیزر کنید یا خیر، حتماً به نزد متخصص جراح عمومی متبحر یا جراح که تجربه زیادی در این زمینه دارد مراجعه کنید.

♦ بیمار دیگری پیام داده من الان سه روز است از درد و سوزش مقعد بسیار رنج می‌برم. حتی نمی‌توانم راه بروم و امکان نشستن برایم مقدور نیست. ۷ سال است که زایمان کردم یه تیکه گوشت اضافه بدون درد داشتم، ولی الان درد هم دارم. داروی آنتی هموروئید نیز استفاده می‌کنم، اما فقط مقدار کمی از درد من را کاهش می‌دهد. به نظر شما من چه کاری باید انجام دهم؟

پاسخ این است که به هیچ وجه خودتان سرخود داروی هموروئید مصرف نکنید. برای مشکل شما امکان لیزر وجود دارد. لیزر بهترین و سریع‌ترین روش درمان گوشت اضافه بدون درد است. به متخصص جراح عمومی یا جراح کلورکتال مراجعه کنید.

♦ فرد دیگری پیام داده من مدتی است دچار خارش مقعد شدم. همچنین شقاق مقعدی نیز دارم. هنگام مدفوع بسیار اذیت می‌شوم. شب‌ها پماد تتراسایکلین استفاده می‌کنم کمی بهتر شدم، اما باز علائم من برگشته است، چه کاری می‌توانم انجام دهم؟

پاسخ این است که اگر شما مبتلا به شقاق مقعدی باشید، معمولاً داخل مقعد شما زخم می‌شود. باید به پزشک مراجعه کنید تا پماد مناسب شما تجویز شود.

♦ فرد دیگری پیام داده من تا زمانی که از پمادها استفاده می‌کنم، درد و خونریزی آن‌چنانی ندارم، گر امکانش هست من را راهنمایی کنید؟

پاسخ این است که دوست عزیز شما احتمالاً مبتلا به شقاق مزمن مقعدی شده‌اید. برای اینکه زخم عمیق شما از ریشه جوش بخورد، نیاز به لیزر درمانی است. بنابراین در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

♦ فرد دیگری پیام داده که پسر من دچار یبوست بسیار شدیدی است و هنگام مدفوع درد و سوزش بسیاری دارد‌. همچنین هنگام دفع دچار خونریزی می‌شود‌ در روز بیشتر از ۸ لیوان آب می‌خورد، همچنین از شیاف بیزاکودیل نیز استفاده می‌کند. در برخی از مواقع قهوه می‌خورد و حتی داروهای گیاهی نیز به پسرم می‌دهم، اما دستشویی وی بسیار سخت است‌. احتمالاً شقاق هم دارد زیرا سوزش بسیار زیادی دارد. راهنمایی کنید.

پاسخ این است که دوست عزیز شما بهتر است که پسر خود را نزد جراح عمومی یا متخصص گوارش ببرید تا پس از بهبودی زخم کودکتان، به راحتی بتواند دستشویی کند. همچنین شما باید توسط راهکارهایی که در این مطلب ذکر شده و توسط پزشک ارائه می‌شود، از یبوست فرزند خود پیشگیری کنید.

♦ یکی دیگر از بیماران پیام داده که من چندین سال پیش دچار یبوست و خونریزی در ناحیه مقعد شدم. به یکی از پزشکان مراجعه کردم، برای من نرم کننده و ملین کننده مدفوع نوشته، همچنین کلونوسکوپی تجویز کرده است. در اکثر مواقع هنگام دفع کمی احساس سوزش و درد دارم. اما این علائم پس از چندین روز رفع می‌شود. اما الان به مدت یک ماه هست که پس از مدفوع دچار درد و خونریزی هستم. پس از مراجعه به دکتر تشخیص دادند که من دچار شقاق و بواسیر شدم و باید عمل باز انجام دهم. به نظر شما چه کاری باید انجام دهم.

پاسخ این است که دوست عزیز با توجه به پیشرفت علم پزشکی، نیازی به عمل باز نیست. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با متخصص جراح عمومی یا جراح کلورکتال مشورت کنید.

♦ بیمار دیگری پیام داده، نزدیک ۳ سال است که دچار شقاق شدم‌ عمل کردم اما همچنان خوب نشدم. هنگام مدفوع درد مقعدی بسیار زیادی دارم. همچنین احساس می‌کنم که همیشه مدفوع دارم. ناهار نمی‌توانم به اندازه کافی بخورم وقتی غذا می‌خورم، مقعدم درد می‌گیرد همچنین باد روده من را بسیار اذیت می‌کند. نزدیک ۲ سال است که این مشکلات را دارم. اما هنوز به پزشک مراجعه نکردم، به نظر شما چه کاری باید انجام دهم.

پاسخ این است که دوست عزیز اگر یک بار شما با لیزر درمان کردید، دیگر نیاز به نگرانی نیست. درمان شقاق با لیزر معمولاً توسط نیم ساعت و سرپایی توسط جراح عمومی صورت می‌گیرد. پیشنهاد ما این است تا زمانی که به پزشک مراجعه نکردید، مدفوع خودتان را نرم نگه داشته و روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب و مایعات بنوشید.

♦ بیمار دیگری پیام داده، آیا لیزر شقاق مقعد به بکارت آسیب می‌رساند یا خیر.

پاسخ این است که دوست عزیز به نظر شما چه ارتباطی بین داخل واژن و مقعد وجود دارد؟ لیزر شقاق در اطراف مقعد شما انجام می‌شود، درحالی‌که پرده بکارت داخل واژن قرارگرفته است و به آن هیچ آسیبی نمی‌رسد.

♦ فرد دیگری پیام داده که من چند وقت است که دچار خارش شدید مقعد شدم، چه پمادی باید استفاده کنم؟

پاسخ این است که شما ابتدا باید به پزشک مراجعه کنید تا علت خارش شما تشخیص داده شود. سپس برای شما داروی مناسب تجویز می‌شود.

♦ بیمار دیگری پیام داده من مدت زیادی است که شقاق دارم. پزشک برایم پماد تجویز کرده، اما به نظر شما عمل جراحی باز انجام دهم یا لیزر کنم.

پاسخ این است که شما دچار شقاق مزمن شده‌اید. لیزر بهترین نتیجه را برای شما دارد. در واقع اشعه لیزر باعث سوزاندن عفونت شده و امکان عود مجدد را نیز به صفر می‌رساند. برای راهنمایی بیشتر می‌توانید به متخصص جراح عمومی یا جراح کلورکتال مراجعه کنید.

♦ فرد دیگری پیام داده به دلیل یبوست مزمن، زخم‌های اطراف مقعد من بسیار زیاد بوده و نمی‌توانستم به راحتی مدفوع کنم. حتی در برخی از مواقع شیاف بیزاکودیل نیز استفاده می‌کردم. پزشکان نیز پمادهای زیادی برای من تجویز کردند، اما هم‌اکنون هنگام دفع احساس درد بسیار شدیدی دارم و مدفوع من بسیار قطور است. چه کاری باید انجام دهم؟

سلام پاسخ این است احتمالاً بهتر است در طول روز ۸ لیوان آب بنوشید، همچنین سعی کنید پیاده‌روی داشته و مدفوع خود را نرم نگه دارید‌.

♦ یکی دیگر از بیماران پیام داده من دچار درد و سوزش مقعدی هستم، همچنین زخم بیرون مقعدی دارم که قابل مشاهده نیست. چه کاری باید انجام دهم؟

پاسخ این است که دوست عزیز احتمالاً شما دچار شقاق یا فیشر مقعدی هستید. برای معاینه به متخصص گوارش یا جراح کلورکتال مراجعه کنید.

♦ بیمار دیگری پیام داده که واقعاً چرا این بیماری شقاق انقدر اذیت کننده و بسیار طاقت‌فرسا است. مادر من ۴ سال است که درگیر این بیماری است. هرچقدر دارو استفاده می‌کند، هیچ تأثیری برای او ندارد. دلیل آن چیست؟

دوست عزیز اگر شقاق شما در برابر درمان با دارو مقاوم شده و بهبود نیافتید‌، حتماً برای درمان با لیزر اقدام کنید تا دیگر نیازی به دارو نیز نداشته باشید. دقت کنید بعد از جراحی هم همیشه شما باید مراقب باشید که دچار یبوست نشوید. زیرا امکان برگشت بیماری وجود دارد‌.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا