بهداشت و سلامتبیماری‌ها و راه درمان

بواسیر یا هموروئید را تضمینی در خانه درمان کنید (زمان مراجعه به پزشک)

چگونه در خانه هموروئید یا بواسیر را درمان کنیم

بواسیر سیاهرگ‌های متورمی هستند که در رکتوم و مقعد وجود دارد. هرچند ممکن است در عرض چند هفته خود به خود از بین بروند، اما در برخی از مواقع باعث احساس ناراحتی خفیف تا شدید می‌شوند. در این صورت شما احتمالاً مبتلا به علائمی مانند درد، خارش و خونریزی مقعدی خواهید شد. البته دقت کنید که بواسیر یا هموروئید به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم می‌شود. از آنجایی که هموروئید داخلی در رکتورم قرار دارد، معمولاً احساس نمی‌شود! اما هموروئید خارجی در پوست بیرونی مقعد قرار گرفته و قابل مشاهده است. در این مطلب از جوان ایرانی به بررسی برخی از درمان‌های خانگی برای بواسیر می‌پردازیم.

 

درمان‌های خانگی بواسیر

روش‌های درمانی بسیار زیادی برای بواسیر وجود دارد. در این بخش چندین درمان خانگی رایج را که باعث شده افراد به بهترین شکل ممکن بهبود یابند را شرح می‌دهیم.

حمام آب گرم

پس از هر اجابت مزاج، حدود ۲۰ دقیقه در آب گرم نشسته و پس از آن خود را خشک کنید. شما عزیزان می‌توانید از حمام سیتز نیز استفاده کنید. درواقع یک وان پلاستیکی کوچک را روی توالت فرنگی قرار دهید، پر از آب گرم کنید و داخل آن بنشینید. همچنین اگر در وان حمام کنید بسیار مفید است.

کمپرس یخ یا سرد

اگر مقعد شما التهاب دارد، به منظور کاهش علائم برای هموروئیدهای بزرگ و بسیار دردناک، می‌توانید یک تکه یخ را داخل پارچه یا دستمال کاغذی پیچیده و روی مقعد قرار دهید. البته فراموش نکنید که یخ را به صورت مستقیم و بدون پارچه روی پوست نگذارید، ممکن است آسیب برساند.

ژل آلوئه ورا

هرچند هیچ تحقیق علمی در مورد ژل آلوئه ورا برای درمان بواسیر یا همروئید وجود ندارد، اما برخی از افراد گزارش کرده‌اند که توسط این ژل التهاب آن‌ها کاهش یافته است. البته افرادی که به سیر یا پیاز حساسیت دارند، معمولاً به ژل آلوئه‌ورا نیز واکنش نشان می‌دهند. برای بررسی واکنش آلرژیک ژل آلوئه ورا ابتدا آن را به اندازه یک سکه روی ساعد خود بمالید و پس از ۲۴ تا ۴۸ ساعت اگر هیچ واکنشی رخ نداد، نشان‌دهنده این است که به این ژن حساسیت دارید.

البته باید دقت کنید که ژل مخصوص برای بواسیر استفاده شود، زیرا مواد افزودنی باعث تحریک هموروئید می‌شود. ژل آلوئه‌ورا خالص را می‌توانید مستقیم از داخل برگ‌های گیاه آن استخراج کنید.

روغن درخت چای

هرچند تحقیقات زیادی در مورد تأثیر روغن درخت چای برای درمان هموروئید صورت نگرفته، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که این روغن به دلیل خواص ضدعفونی‌کنندگی طبیعی که دارد، باعث تسکین درد، خارش و ناراحتی ناشی از هموروئید می‌شود.

روغن نارگیل

از آنجایی که یبوست باعث تشدید و یا ایجاد علائم مرتبط با بواسیر می‌شود، بنابراین حتماً باید از آن پیشگیری کنید. روغن نارگیل اثر ملین کنندگی دارد و به رفع یبوست کمک بسیار زیادی می‌کند. همچنین می‌توانید با پنبه روی بواسیر خارجی نیز این روغن را بمالید.

لباس‌های نخی گشاد

از لباس‌های نخی گشاد استفاده کنید و لباس‌های تنگ برای پلیس پرهیز کنید لباس‌های نخی باعث می‌شود که شما خشک و تمیز گرفته‌شده و به خنک‌کنندگی و کمک به فراوانی می‌کند باعث پیشگیری از فشار غیرضروری بر روی آن نواحی در آستانه و بواسیر می‌شود.

سرکه سیب

برخی از بیماران گزارش کرده‌اند که سرکه سیب علائم بواسیر را کاهش می‌دهد، همچنین باعث کاهش درد و خارش آن می‌شود. اما تیم پزشکان مجله جوانان ایرانی توصیه می‌کند که از سرکه سیب استفاده نکنید، زیرا ممکن است مشکلات را تشدید کرده و پوست بدن را بسوزاند. برای استفاده از سایر درمان‌های خانگی، مشورت با پزشک را فراموش نکنید.

استفاده از کرم‌های موضعی

برای کاهش التهاب و خارش ناشی از هموروئید، می‌توانید از کرم‌های بدون نسخه که حاوی لیدوکائین، هیدروکورتیزون یا فنیل افرین هستند استفاده کنید.

رژیم غذایی سرشار از فیبر

اگر غذاهایی که فیبر بالایی دارند مصرف کنید، باعث هضم راحت‌تر غذا در معده می‌شود. زیرا در این صورت مدفوع شما بسیار نرم می‌شود. میوه‌هایی مانند گلابی، موز و توت‌فرنگی سرشار از فیبر هستند. همچنین نوشیدن آب‌میوه‌ها باعث نرم شدن مدفوع می‌شود.

کاهش غذاهای تشدیدکننده درد

برای اینکه درد ناشی از درد یبوست کاهش یابد، باید مواد غذایی شامل شکلات، گوجه‌فرنگی، غذاهای بسیار تند و برخی از آجیل و دانه‌ها را کاهش دهید.

 

روش‌های پیشگیری از ایجاد بواسیر

عبارت معروف پیشگیری بسیار بهتر از درمان است، اینجا نیز صدق می‌کند. تا جای ممکن از ایجاد هموروئید یا بواسیر پیشگیری کنید. در این بخش از مجله جوان ایرانی به بررسی راهکارهایی می‌پردازیم که با انجام آن‌ها می‌توانید از این بیماری در امان باشید.

♦ هنگام نشستن روی صندلی، یک بالشتک به عنوان زیر نشیمن قرار دهید تا از ایجاد بواسیر پیشگیری کنید.

♦ پس از هر اجابت مزاج حتماً ناحیه مقعد خود را به‌آرامی با یک پارچه نخی تمیز کنید. اگر پس از آن سوزش داشتید، می‌توانید از ژل آلوئه ورا و وازلین استفاده کنید.

♦ سعی کنید در توالت طولانی‌مدت نشینید، زیرا باعث می‌شود که بواسیر یا هموروئید شما به بیرون رانده شود.

♦ هنگامی‌که نیاز به اجابت مزاج احساس کردید، فوراً به سرویس بهداشتی بروید، زیرا اگر به تعویق بیندازید باعث برگشت مدفوع می‌شود درنتیجه شما مجبور به افزایش فشار و زور زدن بیشتر خواهید شد. این موارد باعث تشدید هموروئید خواهد شد.

♦ یبوست مزمن و یا اسهال باعث ایجاد بواسیر می‌شود. بنابراین سعی کنید از این اختلالات پیشگیری کنید.

♦ سعی کنید منظم ورزش کنید، همچنین غذاهای سالم و سرشار از فیبر مصرف کنید. در طول روز مایعات زیاد بنوشید و تحرک کافی داشته باشید.

 

خطرات رابطه مقعدی و حکم شرعی + تفاوت آن با رابطه واژینال را در این مطلب بخوانید:

عوارض رابطه جنسی مقعدی چیست؟

خونریزی مقعدی نشانه چیست؟

هرچند شایع‌ترین علائم بواسیر خونریزی مقعدی است، اما بیماران به هیچ وجه نباید تصور کنند که این نوع خونریزی فقط به دلیل بواسیر است، زیرا ممکن است ناشی از مشکلات جدی‌تر مانند پولیپ و یا تومور باشد‌. بنابراین اگر خونریزی مقعدی دارید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. به ویژه اگر در اعضای خانواده‌تان سابقه سرطان بزرگ دارید، در صورت ایجاد علائم بواسیر درمان را پشت گوش نیندازید و حتماً در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کنید. درمان زودرس باعث می‌شود که مشکل شما حاد نشده و به‌زودی بهبود یابید. برخی از افراد از ۴۵ سالگی به بعد باید ازنظر سرطان روده بزرگ غربالگری شوند.

 

افراد در معرض خطر ابتلا به هموروئید

 

توجه کنید در برخی از افراد احتمال اینکه دارای مشکلاتی از قبیل بواسیر شوند بسیار است. در این بخش از مجله جوان ایرانی به بررسی افرادی که در معرض خطر بواسیر قرار دارند می‌پردازیم.

  • افرادی که مبتلا به یبوست مزمن هستند
  • افرادی که مبتلا به اسهال مزمن هستند
  • مادران باردار نیز در معرض خطر ابتلا به یبوست قرار دارند.
  • افرادی که اضافه وزن دارند و درواقع چاق هستند.
  • افرادی که در رابطه جنسی با همسر خود سکس مقعدی دارند.
  • افرادی که برای مدت طولانی می‌نشینند، برخی از شاغلان عزیز نیز بسیار طولانی بر روی صندلی می‌نشینند.
  • اشخاصی که در رژیم غذایی فیبر کافی نمی‌خورند.
  • ورزشکارانی که در رشته وزنه‌برداری فعالیت می‌کنند.

 

سؤالات متداول در مورد هموروئید

در این بخش از مجله جوان ایرانی به بررسی سؤالات متداولی می‌پردازیم که افراد در مورد درمان‌های خانگی بواسیر در ذهنشان ایجاد شده است.

آیا بواسیر خود به خود بهبود می‌یابد؟

بله، خبر خوب این است که اکثر بواسیرها با درمان‌های خانگی و بدون نسخه پزشک از بین می‌روند.

مدت زمان بهبودی هموروئید چقدر است؟

مدت زمان بهبودی بواسیر، بستگی به اندازه آن دارد. اما معمولاً در طی یک یا دو هفته از بین می‌رود. اگر دچار التهاب شده و یا باعث ایجاد لخته در آن منطقه شده باشید، ممکن است چند هفته طول بکشد تا جای زخم از بین برود. اگر پس از دو هفته بهبود پیدا نکردید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

دقیقاً چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

همان‌طور که قبلاً بیان شد بواسیر خود به خود از بین می‌رود، اما اگر درمان‌های خانگی برای بیش از دو هفته مؤثر نبود به پزشک مراجعه کنید. متخصص برای شما دارو، پماد، کرم و یا شیاف‌های دارویی تجویز می‌کند. حتی ممکن است اگر درمان برای شما جواب نداد، پزشک برای برداشتن هموروئید، جراحی تجویز کند. اگر شما دچار خونریزی مقعدی شده‌اید باید به پزشک مراجعه کنید زیرا خونریزی ناشی از بواسیر باعث کم‌خونی و کمبود گلبول‌های قرمز خون در بدن می‌شود. همچنین اگر با درمان‌های پزشکی وضعیت شما بدتر شد نزد متخصص جراح عمومی یا کولورکتال بروید.

 

درمان ورم معده چیست؟ راهکارهای طبیعی، طبی + شیمیایی را در این مقاله بخوانید:

درمان ورم معده

شرم و خجالت را کنار بگذارید

بسیاری از افراد با اینکه درد، خارش، خونریزی و سایر علائم ناشی از هموروئید رنج می‌برند، اما از اینکه با پزشک در مورد آن صحبت کنند بسیار خجالت می‌کشند، یا حتی از این موضوع بسیار می‌ترسند. توصیه پزشکان متخصص مجله جوان ایرانی این است که شرم و خجالت را کنار بگذارید. شما عزیزان باید بدانید که جراحان کلورکتال و جراحان عمومی شبانه روز با افراد زیادی با همین مشکلات در ارتباط هستند. بنابراین خیلی راحت به طور کامل مشکل خود را بیان کنید و اجازه دهید تا آن‌ها شما را معاینه کنند‌. پزشکان متخصص به شما کمک می کنند تا زندگی بدون درد و ناراحتی ناشی از بواسیر داشته باشید، همچنین احساس خوبی را همراه با سلامتی در زندگی تجربه کنید.

در ضمن فراموش نکنید اگر درمان خود را به تعویق بیندازید و به پزشک مراجعه نکنید، همچنین اگر با درمان‌های خانگی علائم شما بهبود نیابد و باز هم به پزشک مراجعه نکنید، ممکن است وضعیت شما بدتر شده و احتیاج به جراحی پیدا کنید. البته امروزه جراحی‌های لیزر نسبت به جراحی‌هایی که درگذشته انجام می‌شد، پیشرفت بسیار زیادی داشته، اما چه بهتر که بدون عمل جراحی بهبود یابید.

 

سخن پایانی:

همان‌طور که مشاهده کردید بواسیر و یا هموروئید بسیار رایج است. در اکثر مواقع با تغییر شیوه زندگی احتمال ایجاد آن کاهش پیدا می‌کند، همچنین اگر مبتلا به آن شدید با درمان‌های خانگی بهبود می‌یابد. در این مطلب از مجله جوان ایرانی به بررسی بهترین درمان‌های خانگی بواسیر پرداختیم. اگر شما عزیزان نیز تجربه‌ای در این مورد دارید می‌توانید در بخش نظرات انتهای مقاله پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا