دستور پخت

طرز تهیه خمیر پیتزا ساده، فوری، خانگی، ایتالیایی، آمریکایی

طرز تهیه خمیر پیتزا ساده + فوری

طرز تهیه خمیر پیتزا چگونه است؟ به طور کلی، خمیر پیتزا یکی از مواد ضروری برای تهیه انواع پیتزاها و موارد دیگر اعم از اشترودل، پیراشکی و غیره است. به همین خاطر به آن خمیر جادویی نیز گفته می‌شود که برای تهیه لقمه‌ها نیز می‌توانید از آن استفاده کنید. در ادامه با ما باشید که می‌خواهیم چندین حالت از خمیرهای پیتزا، نحوه تهیه و مواد اولیه آنها را به شما معرفی کنیم.

مواد لازم برای خمیر پیتزا

طرز تهیه خمیر پیتزا چیست؟ خمیر پیتزا، یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی است که بایستی برای تهیه پیتزا استفاده کنید. این ماده معمولا در کنار سس گوجه فرنگی و نیز پنیر و قارچ، به عنوان مواد اصلی پیتزاها به شمار می‌آید. فرقی ندارد چه نوع پیتزایی را تهیه می‌کنید، اگر می‌خواهید آن حالت دلنشین، نرم و کشدار این غذا را ایجاد کنید، لازم است از یک خمیر پیتزای خوب استفاده کنید. برای همین ما در این مقاله می‌خواهیم به بررسی روش‌ها در طرز تهیه خمیر پیتزا بپردازیم.

پیش از اینکه به بیان طرز تهیه خمیر پیتزا بپردازیم، ابتدا بایستی مواد لازم برای آن را بیان کنیم. در این حالت نکته‌ای که باید درنظر داشته باشید، آن است که مواد لازم برای خمیر پیتزا ممکن است برحسب نوع خمیر متفاوت باشد. در این صورت‌ بهتر است از موادی که در ادامه برای هر مورد از طرز تهیه خمیر پیتزا بیان می‌کنیم استفاده نمایید. با این حال به طور کلی مواد زیر به عنوان مواد اولیه برای تهیه خمیر پیتزا مشترک هستند که عبارتند از:

  • آرد،
  • شکر،
  • آب،
  • روغن،
  • نمک،

هرکدام از این موارد ممکن است در نوع خمیر پیتزا متفاوت باشد. به عنوان مثال برای پیتزا جادویی از آرد سفید و برای خمیر دیگر از آرد نان فانتزی استفاده می‌شود. در ادامه با ما باشید تا به بررسی مواد و دستورالعمل هرکدام بپردازیم.

طرز تهیه خمیر پیتزا چگونه است؟
مواد لازم برای تهیه خمیر پیتزا

طرز تهیه خمیر پیتزا ساده

در اولین قدم به طرز تهیه خمیر پیتزا ساده می‌پردازیم که در این حالت می‌توان آن را در موارد مختلف به صورت رایج استفاده کرد. از جمله مواد اولیه برای تهیه آن عبارتند از:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
آرد 3 لیوان
تخم مرغ 1 عدد
روغن مایع و یا روغن زیتون 6 قاشق غذاخوری
شکر 1 قاشق چای خوری
نمک 1 قاشق چای خوری
خمیر مایه فوری 1 قاشق غذا خوری
شیر ولرم 1 لیوان

حال با تهیه این مواد، راجع به طرز تهیه خمیر پیتزا ساده می‌توان گفت:

  • عمل آوردن خمیر مایه: در قدم نخست لازم است شیر ولرم را به همراه 1 قاشق چای خوری از شکر با یکدیگر ترکیب کرده و آنها را مخلوط نمایید. سپس بایستی خمیر مایه فوری را روی آن مواد پاشیده ولی هم نزنید. قدم بعدی آن است که یک دستمال را بر روی آن انداخته و بگذارید تا به مدت دقیقه باشد و عمل کند.
  • ترکیب مواد با یکدیگر: قدم بعدی آن است که مواد دیگر اعم از شکر، تخم مرغ، نمک، روغن را با هم ترکیب نمایید. حال آن را هم بزنید تا مایه یکدستی ایجاد گردد. حال این خمیر مایه را به ترکیب مرحله اول اضافه کرده و به مدت 1 دقیقه آنها را هم بزنید.
  • اضافه کردن آرد: حال لازم است تا آرد را 2 بار از صافی عبور داده و آنها را الک نمایید. سپس بایستی آن را کم کم و به تدریج به مواد اصلی اضافه نموده و در هر مرتبه نیز آرد را کامل مخلوط کنید.
  • ورز دادن خمیر: شما می‌توانید در قدم بعدی، اقدام به ورز دادن خمیر نمایید. در این صورت بایستی در کف تخته آشپزخانه، مقداری آرد را آردپاشی کرده و سپس با یک دست خمیر را بگیرید. حال بایستی با کف دست دیگر خمیر را ورز دهید. حال ورز دادن را ادامه داده و سپس خمیر لطیف‌تری ایجاد خواهد شد. شما می‌توانید خمیر را 100 مرتبه به سطح بکوبید که باعث می‌شود تا بهتر جا بیفتد.
  • استراحت دادن خمیر: قدم بعدی آن است که کاسه بزرگی را گرفته و دیواره و کف کاسه را کامل چرب نمایید. حال خمیر را به صورت یک چونه بزرگ درست کرده و آن را درون کاسه قرار دهید. روی خمیر را مقداری چرب نموده و با یک چاقو روی آن را ضربدر بزنید. حال می‌بایست روی آن سلفون کشیده و یک حوله را بر روی ظرف بگذارید. 1 ساعت آن را در یک جای گرم قرار دهید و بگذارید تا استراحت نماید. زمانی که حجم آن 2 برابر شد این مرحله انجام شده است. حال بایستی پس از استراحت دادن خمیر، آن را از کاسه خارج کرده و سطح روی کاسه را آرد بپاشید. سپس بایستی خیمر را بر روی سطح گذاشته و آن را مقداری ورز دهید. با این کار هوای اضافی نیز خارج خواهد شد.
  • استفاده و نگهداری خمیر: آخرین قدم از طرز تهیه خمیر ساده آن است که با استفاده از چونه، در ظرفی که آن را چرب کردید، خیمر را پهن نموده و آن را با چنگال سوراخ نمایید. روی آن را سس مالیده و مواد پیتزا را به آن بیفزایید. حال پیتزای خود را به حالت دلخواه آماده نمایید. شما می‌توانید 10 دقیقه حدودا، خمیر را فریز نمایید و با دمای 170 درجه، آن را در فر گرم کنید. پس از سرد شدن، آن را بسته بندی و در فریزر بگذارید.

طرز تهیه خمیر پیتزا خانگی

انواع دیگری از انواع خمیرهای پیتزا، مدل خانگی آن است که می‌تواند بسیار رایج باشد. در این حالت طرز تهیه خمیر پیتزا به شرح زیر است که عبارتند از:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
آب ولرم 1 + 1/3 پیمانه در حد 320 میلی گرم (دما 38-43 درجه)
روغن زیتون 2 قاشق غذاخوری (در حد 30 میلی لیتر)
خمیر مایه 2 و نیم قاشق چای خوری
آرد 3 و نیم پیمانه (450 گرم) + کمی بیشتر
نمک سه چهارم قاشق چای خوری

برای طرز تهیه خمیر پیتزا می‌توانید مراحل زیر را طی کنید:

  • حل کردن خمیر مایه در آب: اولین قدم آن است که خمیر مایه را در آب حل نموده و سپس آب را در یک کاسه یا یک ظرف با اندازه متوسط برای ترکیب کردن انتقال دهید. حال بایستی خمیر مایه را با هم ترکیب نموده و به مدت 3 – 5 دقیقه بگذارید تا بماند.
  • ترکیب مواد و ورز دادن: مرحله دوم آن است که نمک را به همراه آب و خمیر مایه حل شده در آن ریخته و سپس خمیر بدست آمده را به مدت 5 دقیقه ورز دهید. سپس قدم بعدی آن است که به مدت 5 دقیقه آن را ورز داده و بگذارید تا به صورت یک گلوله یک دست و کمی چسبناک شود. این 5 دقیقه در حالتی که با دست انجام می‌دهید، به 8 دقیقه قابل افزایش است.
  • استراحت: حال با آماده شدن خمیر، پیش از آنکه آن را شکل دهید، لازم است تصمیم بگیرید که خمیر به صورت پف شده باشد و یا ترد و نازک.
  • خمیر پف کرده: برای مدل پف کرده ابتدا بگذارید تا استراحت کند. کاسه را تمیز کرده و خمیر را به همراه روغن زیتون به آن اضافه کنید. حال خمیر را به کاسه بازگردانده و روی آن را کامل بپوشانید. به مدت 1 و نیم ساعت صبر کرده و بگذارید تا خمیر در دمای اتاق پف کند. سپس بایستی صبر کنید تا حجم خمیر دو برابر گردد.
  • خمیر ترد: برای طرز تهیه خمیر پیتزا ترد می‌توانید بلافاصله بعد از آماده شدن خمیر آن را استفاده کنید. در این حالت درست کردن پیتزا با آن می‌تواند باعث شود تا محصول نهایی نازک و ترد گردد.
  • شکل دادن: در نهایت باید به آن شکل دهید. آن را به 2 قسمت تقسیم نموده و هر قسمت آن را جداگانه آماده کنید. در این حالت اگر خمیر چسبنده است، کمی آرد را به آن اضافه کنید. در صورتی که خمیر بیش از حد چسبنده باشد، می‌بایست مقداری بیشتر آرد اضافه کرده و آن را مخلوط کنید. این حالت زمانی که آب زیادی اضافه شده باشد، ایجاد می‌گردد. در این صورت 30 دقیقه به آن مهلت دهید.
  • مرحله نهایی: حال یک قسمت خمیر را برداشته و با وردنه صاف کنید. سپس آن را به حالت دایره‌ای 25.5 سانتی متر درآورده و روی کاغذی با ابعاد 30.5 (قطر) اعمال کنید. روی این کاغذ باید آرد ذرت پخش شده باشد. بعد از این کار می‌توانید به آن کمی روغن بیفزایید. این کار باعث می‌شود تا کمی تردتر شود و رنگ آن نیز جذابتر معلوم شود. عیب عدم افزودن روغن نیز این است که باید خمیر را بیشتر بجویید.
طرز تهیه خمیر پیتزا ساده
طرز تهیه خمیر پیتزا آسان

طرز تهیه خمیر پیتزا بدون خمیر مایه

همانطور که مشاهده کردید، طرز تهیه خمیر پیتزا می‌تواند همراه با مایه انجام گیرد. در صورتی که نمی‌خواهید این ماده را به کار ببرید، دستورالعمل زیر را برای طرز تهیه خمیر پیتزا دنبال کنید.

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
آرد 1 لیوان
بکینگ پودر 1 قاشق مرباخوری
شکر و نمک 1 قاشق چای خوری – به میزان لازم
روغن مایع نصف لیوان
شیر یا آب ولرم نصف لیوان
زرده تخم مرغ 2 عدد
سرکه 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه خمیر پیتزا در حالت بدون خمیر مایه (همراه با عکس در قسمت بعد) به شرح زیر است:

  • ابتدا بایستی تخم مرغ‌ها را بشکانید و زرده آن را از هم جدا نمایید. حال بایستی زرده تخم مرغ را در یک ظرف ریخته و به آن شکر و نمک را بیفزایید. سپس بایستی آن را هم زده و به شکل یک مایع زرد رنگ در بیاورید.
  • در مرحله بعدی نوبت آن است که دو ماده دیگر یعنی شیر و روغن مایع را نیز به مواد زرده تخم مرغ افزوده و آن را کامل با همزن ترکیب کنید. در این دستورالعمل، برای کسانی که به شیر حساس هستند و یا تمایلی به آن ندارند، آب ولرم می‌تواند جایگزین شود.
  • قدم بعدی آن است که در یک ظرف دیگر بکینگ پودر را به همراه سرکه با یکدیگر ترکیب نموده و آنها را کامل هم بزنید تا کف کند. در این دستورالعمل، بکینگ پودر به عنوان جایگزینی برای خمیر مایه عنوان شده است.
  • حال بایستی آرد را در یک کاسه بزرگ ریخته و وسط آن را باز کنید. سپس می‌بایست ترکیب سرکه و نیز بکینگ پودر را به وسط آرد افزوده و از کناره‌های کاسه، آن را به وسط بیاورید. حال آن را به ترکیب شیر، تخم مرغ و روغن خود بیفزایید.
  • مواد را کامل هم زده و سپس ورز دهید. حال می‌بایست در صورتی که خمیر شما شل باشد، آن را با مقداری آرد ساپورت کنید. در صورتی که بالعکس، خمیر سفت باشد نیز می‌توانید کمی آب ولرم را به تدریج به آن بیفزایید. در صورتی که خمیر پیتزا را بدون خمیر مایه تهیه می‌کنید، بهتر است تا آن را کمی چسبنده‌تر از خمیر معمولی ایجاد کنید.
  • حال خمیر را بر روی یک تخته گذاشته و آن را در سطح صافی بگذارید. سپس بایستی خمیر را کامل یکدست نموده و آن را با یک سلفون بپوشانید. این کار باعث می‌شود تا خمیر خشک نشود.
  • خمیر را به مدت 20 دقیقه بگذارید تا استراحت کنید. این کار را در دمای اتاق انجام دهید. همچنین تجربه نشان داده است که استراحت دادن خمیر تا 2 ساعت می‌تواند باعث شود تا پف کردن آن بیشتر از قبل شود. در این حالت نکته مهم آن است که نگذارید خمیر خشک شود.
  • حال طرز تهیه خمیر پیتزا بدون مایه آن کامل انجام شده است.

نکته: در حالتی که خمیر پتیزا را بدون مایه تهیه می‌کنید، این نوع ماده می‌تواند به سرعت خشک شود. قطر این خمیر در حدود 1.5 سانتی‌متر درنظر گرفته می‌شود.

طرز تهیه خمیر پیتزا بدون فر

در صورتی که فر ندارید، می‌توانید برای طرز تهیه خمیر پیتزا از مواردی که تاکنون بیان شده است استفاده کنید. چراکه در هیچ کدام از این دستورالعمل‌ها، برای تهیه خمیر پیتزا از فر استفاده نشده است و تنها کافیست یکی از این موارد را انتخاب کرده و سپس با تهیه مواد اولیه خمیر پیتزا، دستورالعمل آن را انجام دهید.

طرز تهیه خمیر پیتزا بدون خمیر مایه
نحوه تهیه خمیر پیتزا با مایه

طرز تهیه خمیر پیتزا ایتالیایی

طرز تهیه خمیر پیتزا از نوع ایتالیایی می‌تواند یکی دیگر از دستورالعمل‌هایی باشد که می‌توانید برای تهیه این نوع مواد اولیه از آن بهره ببرید. در این حالت داریم:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
آرد 1 فنجان + 1 قاشق غذاخوری (153 گرم)
آرد همه منظوره 1 فنجان + 1 قاشق غذاخوری + 2 قاشق چای خوری
نمک دریا 1 قاشق چای خوری
مخمر خشک فعال ¾ قاشق چایخوری
روغن زیتون فرابکر 1 قاشق چای خوری

حال برای تهیه این ماده می‌توانیم از دستورالعمل زیر استفاده کنیم که عبارت است از:

  • قدم اول: در یک کاسه بزرگ، آرد و نمک را با هم مخلوط کنید.
  • قدم دوم: در یک کاسه کوچک، 200 گرم (کمی کمتر از 1 فنجان) آب ولرم شیر، مایه خمیر و روغن زیتون را با هم مخلوط کنید، سپس آن را در مخلوط آرد بریزید. با دستان خود آن را خوب ورز دهید تا کامل ترکیب شوند، تقریبا 3 دقیقه این کار را انجام داده سپس اجازه دهید مخلوط به مدت 15 دقیقه بماند.
  • قدم سوم: خمیر استراحت کرده را به مدت 3 دقیقه ورز دهید. به 2 قسمت مساوی برش داده و هر کدام را به شکل توپ در آورید. روی سطح کاملا آردپاشی شده قرار دهید، روی آن را با پارچه مرطوب بپوشانید و به مدت 3 تا 4 ساعت در دمای اتاق یا 8 تا 24 ساعت در یخچال استراحت دهید. (اگر خمیر را در یخچال بگذارید، 30 تا 45 دقیقه قبل از شروع به شکل دادن به آن برای پیتزا، آن را بردارید.)
  • قدم چهارم: برای تهیه پیتزا، هر گلوله خمیر را روی یک سطح آرد پاشی شده قرار دهید و با انگشتان خود آن را بکشید، سپس با دستان خود آن را به شکل گرد یا مربع در آورید.
  • حال طرز تهیه خمیر پیتزا ایتالیایی انجام شده است.

طرز تهیه خمیر پیتزا آمریکایی

طرز تهیه خمیر پیتزا به روش آمریکایی چگونه است؟ گرچه این غذا اصالتا از ایتالیا آمده است اما در هر کشوری می‌تواند به سلیقه خودش تغییراتی داشته باشد. در مورد نحوه طرز تهیه خمیر پیتزا آمریکایی باید گفت:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
آرد سفید 3 پیمانه
روغن 1.5 قاشق غذاخوری
آب 1 پیمانه
نمک نصف قاشق غذاخوری
شکر نصف قاشق غذاخوری
مایه خمیر فوری 1 قاشق غذاخوری
بکینگ پودر 1 + ¼ قاشق چای خوری

حال با طرز تهیه این ماده می‌توان گفت:

  • مرحله اول: اولین گام برای طرز تهیه خمیر پیتزا آن است که یک کاسه را گرفته و مایه خمیر را به همراه موارد دیگر از جمله بکینگ پودر و نیز شکر، نمک و روغن با آب ولرم ترکیب کنید. حال آن را به مدت 15 دقیقه بگذارید تا کف نماید و به اندازه نصف میزان آرد، به آن آب بیفزایید.
  • مرحله دوم: حال نوبت آن است که آرد را به تدریج به مواد اضافه نموده و آنها را ترکیب نمایید. در این حالت خمیر به صورت یکدست ایجاد می‌شود. خمیر را 10 دقیقه ورز داده و سپس آن را درون یک کاسه از قبل چرب شده بگذارید. حال با یک سلفون روی آن را بگیرید.
  • مرحله سوم: قسمت سوم در طرز تهیه خمیر پیتزا آمریکایی آن است که خمیر را به مدت 30 دقیقه در یک جای گرم گذاشته و سپس بگذارید تا عمل بیاید. حال نوبت آن است که سینی یا قاب را چرب کرده و خمیر را در آن پهن نمایید. سپس بایستی آن را با یک پارچه بپوشانید و بگذارید تا حجم بگیرد.
  • مرحله چهارم: قسمت بعدی آن از طرز تهیه خمیر پیتزا آن است که آن را با یک چنگال سوراخ کنید و با این کار باعث می‌شود تا در فر پف نکند. آن را در فر که گرم است، به مدت 5 دقیقه بگذارید تا خمیر به حالت نیم پخت درآید. سپس بایستی صبر کنید تا از داغی افتاده و خنک گردد.
  • مرحله پنجم: در نهایت سس کچاپ و نیز سس سیر و خردل را به همراه سس سفید و فرانسوی با یک نسبت مساوی بر روی خمیر بمالید. حال مقداری نیز پنیر پیتزا را به آن اضافه می‌کنید. یک تابه را برداشته و آن را بر روی حرارت بگذارید.
  • حال می‌توانید ادامه مراحل را برای تهیه پیتزا آمریکایی انجام دهید.
طرز تهیه خمیر پیتزا آمریکایی
طرز تهیه خمیر پیتزا ایتالیا چگونه است؟

طرز تهیه خمیر پیتزا فوری

برای آموزش طرز تهیه خمیر پیتزا به صورت فوری، می‌توانید از دستورالعمل زیر استفاده کنید که به شرح زیر می‌باشد:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
آرد گندم یا سفید 3 پیمانه
شکر نصف قاشق چای خوری
خمیر مایه فوری 1 + ½ قاشق چای خوری
آب ولرم 1 پیمانه
روغن مایع 3 قاشق غذاخوری
نمک 1 قاشق چای خوری

حال برای دستور طرز تهیه خمیر پیتزا فوری آن داریم:

  • ابتدا لازم است تا آرد، نمک، شکر، پودر خمیر مایه فوری را درون یک کیسه بزرگ بریزید. سپس بایستی آنها را با هم مخلوط کرده و در این قسمت هم بهتر است تا نصف پیمانه از آرد را برای مراحل بعدی نگه دارید.
  • دوم آن است که آب ولرم و نیز روغن را نیز به آن اضافه کنید. حال مواد را کامل هم زده و اقدام به ورز دادن آن نمایید.
  • سوم آنکه اگر خمیر چسبناک باشد، آرد را کم کم به آن اضافه کنید. آن را ورز دهید و بگذارید تا خمیر به حالتی برسد که به دست شما نچسبد. اما نباید آرد به حدی ریخته شود که خمیر را سفت کند.
  • حال دستور طرز تهیه خمیر پیتزا فوری تمام است و می‌توانید از آن بدون استراحت دادن، برای تهیه پیتزا استفاده کنید.

طرز تهیه خمیر پیتزا برای ۸ نفر

اگر قصد دارید برای 8 نفر اقدام به طرز تهیه خمیر پیتزا نمایید، از دستورالعمل زیر استفاده کنید که به شرح زیر می‌باشد:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
آرد 5.5 پیمانه
روغن زیتون ½ پیمانه
آب ولرم 2 پیمانه
نمک به مقدار موردنیاز
شکر 2/3  قاشق غذاخوری
خمیر مایه خشک 3 قاشق مربا خوری

حال با تهیه این موارد داریم:

  • ابتدا برای تهیه آن آب ولرم را به همراه شکر مخلوط نموده و سپس مایه خمیر را به آن بیفزایید. حال می‌بایست آن را به مدت 10 دقیقه استراحت داده و نیز دقت کنید که آب نباید خیلی سرد یا خیلی داغ باشد. در حالت آب داغ، مایه خمیر خراب شده و نیز در حالت آب سرد، ایه خمیر به خوبی عمل نمی‌کند.
  • سپس بایستی مایه خمیر عمل آمده را به همراه نمک و نیز روغن مخلوط نمایید. آرد را آرام الک کرده و به این ترکیب اضافه کنید. در این حالت آرد باید آرام اضافه شود و نیز خمیر را سنگین نکنید.
  • خمیر را آنقدر ورز داده تا حالت الاستیکی داشته باشد. حال می‌بایست کاری کنید تا به دست شما نچسبد. آن را در یک ظرف تمیز ریخته و کف ظرف را چرب کنید. سپس بایستی بر روی آن سلفون بکشید و به مدت 1-2 ساعت به آن استراحت دهید. در این حالت است که خمیر پف کرده و حجم آن 2 برابر خواهد شد.
  • کف قالب را که درون آن می‌خواهید پیتزا بریزید چرب نموده و سپس مقداری آرد را به آن اضافه کنید. حال خمیر را به قطر نیم سانتی‌متر به کف سینی اضافه کرده و با چنگال آن را حفره حفره نمایید. حال نوبت آن است که روی سطح آن را با یک قلمو چرب نمایید.
  • در صورت تهیه پیتزا در همان زمان، دیگر نیازی نیست که خمیر را جداگانه بپزید. چراکه می‌توانید با آماده شدن خمیر، مواد پیتزا را اضافه کرده و بگذارید تا بپزد.
آموزش خمیر پیتزا فوری
نحوه طرز تهیه خمیر پیتزا فوری

طرز تهیه خمیر پیتزا بدون مخمر

یکی دیگر از دستورالعمل‌ها برای طرز تهیه پیتزا، حالت بدون مخمر آن است ک در این حالت و حالت با مخمر می‌توانید از دو دستورالعمل زیر بهره بگیرید. ابتدا حالت بدون مخمر را ذکر می‌کنیم:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
روغن جامد 6 قاشق غذاخوری
شیر ولرم 1 لیوان
تخم مرغ 1 عدد
بکینگ پودر 1 قاشق غذاخوری
آرد 2 + 0.5 لیوان
نمک به اندازه نوک قاشق مربا خوری

حال با تهیه این مواد داریم:

  • ابتدا لازم است تا تخم مرغ ها را در یک کاسه مناسب ریخته و سپس با یک چنگال کمی آنها را مخلوط نمایید. حال بایستی بافت تخم مرغ ها را کامل باز کرده و روغن جامد و نیز نمک را به کاسه بیفزایید. سپس بایستی تخم مرغ‌ها را مخلوط نموده و آن را با نمک و روغن جامد یکدست سازید.
  • بخش دوم از این دستورالعمل طرز تهیه خمیر پیتزا بدون مخمر آن است که آرد را دو مرتبه الک نموده و آنها را با بکینگ پودر ترکیب کنید. سپس بایستی شیر ولرم را به کاسه حاوی تخم مرغ بیفزایید و سپس آن را کم کم اضافه کنید. حال آن را مداوم هم زده و نگذارید تا به حالت گلوله درآید.
  • مرحله سوم آن است که مواد را کامل با دست هم زده و یک خمیر لطیف و نرم بدست آورید. این نوع ماده نباید به دست شما بچسبد. در صورتی که خمیر چسبناک باشد، مقداری دیگر آرد را به آن بیفزایید. این کار تا زمانی که انجام می‌شود که دیگر چسبنده نباشد. حال باید خمیر را به مدت 5 دقیقه با دست خود ورز دهید.
  • مرحله چهارم آن است که خمیر را در یک قابلمه بزارید و روی درب آن را با یک پارچه تمیز پوشانده سپس قابلمه را در یک جای گرم بگذارید. آن را 1 ساعت استراحت دهید. حال می‌توانید خمیر را به 2 قسمت تقسیم کنید.
  • مرحله پنجم آن است که روی یک سطح صاف کمی آرد را ریخته و سپس دو تکه خمیر را به صورت جداگانه با وردنه صاف نمایید. حال می‌توانید درون قالب پیتزا آن را قرار داده و به مدت 15 دقیقه قالب‌ها را در یک فر 180 درجه سانتی‌گراد گرم نمایید. این کار باعث می‌شود تا حالت آن نیم پز شود.
  • مرحله ششم آن است که 15 دقیقه را سپری کرده و خمیر را از فر بیرون آورید. حال بایستی مواد موردنظر خود را برای تهیه پیتزا به آن بیفزایید.شما می‌توانید خمیر پیتزا را به همان شکل درون یک کیسه فریزر نیز در یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه خمیر پیتزا با مخمر

در حالتی که می‌خواهید خمیر پیتزا را با مخمر درست کنید، لازم است مواد زیر را درنظر بگیرید:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
مخمر 1 قاشق چای خوری
آب ولرم ¾ فنجان
نمک 1.5 قاشق چای خوری
آرد 2 فنجان

حال با تهیه این مواد داریم:

  • مرحله اول: در قدم نخست لازم است تا مخمر را در آب ولرم ریخته و سپس آن را کامل هم بزنید. حال بایستی زمانی که مخمر در آب حل شود، به مرحله بعدی بروید.
  • مرحله دوم: حال می‌بایستی برای طرز تهیه خمیر پیتزا با مخمر، آرد و نمک را با هم ترکیب نموده و آن را به مخلوط مرحله اول اضافه کنید. سپس یک قاشق فلزی را برداشته و آن را هم بزنید. این کار باعث می‌شود تا خمیر کش دار نشود.
  • مرحله سوم: حال نوبت آن است که خمیر را به مدت 5 دقیقه ورز داده و سپس خمیر را به حالتی برسانید که وقتی انگشتان خود را در آن فرو می‌برید، به حالت قبلی خود بازگردد. حال می‌بایست به مدت 5 – 8 دقیقه این کار را انجام داده و در صورتی که خمیر به کاسه یا دستان شما بچسبد، 1 قاشق غذاخوری آرد را به آن اضافه نمایید. مرحله بعدی آن است که این چسبندگی را از بین برده و کار خود را ادامه دهید.
  • مرحله چهارم: به مدت 1.5 ساعت خمیر را استراحت دهید تا پف کند. جهت انجام این مرحله می‌بایست سطح کاسه را تمیز و وروغنی نموده و سپس خمیر پیتزا را درون آن بگذارید. روی کاسه را می‌توان با یک درپوش بست تا زمانی که پف نکند. حال خمیر پیتزا شما آماده مصرف و فریز شدن است.

طرز تهیه خمیر پیتزا حرفه ای

برای طرز تهیه خمیر پیتزا حرفه ای می‌توانید از یک دستورالعمل کامل که در قسمت زیر بیان شده است استفاده کنید که عبارت است از:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
آب ولرم 2/3 لیوان به اندازه 165 میلی‌لیتر آب گرم
شکر 1 قاشق چای خوری
آرد 2 لیوان و 1 قاشق غذاخوری
نمک نصف قاشق چای خوری
خمیر مایه یا مخمر 1 قاشق چای خوری
روغن زیتون 1 قاشق غذاخوری

حال با تهیه این مواد داریم:

  • اولین گام در طرز تهیه خمیر پیتزا آن است که آب گرمی را درون یک ظرف ریخته و سپس خمیر مایه را به همراه شکر به آن اضافه کنید. حال بایستی آن را آرام هم زده و سپس بگذارید تا به مدت 5 – 10 دقیقه استراحت کند. سپس بایستی خمیر مایه دارای حباب گردد. حال نمک و نیز روغن را به آن بیفزایید.
  • حال می‌بایست مواد را هم زده و آرد را نیز اضافه کنید. این کار باید مرحله به مرحله انجام شود. هم زدن با دست به مدت 3 دقیقه و با همزن 2 دقیقه کافی است. حال به وضعیت خمیر توجه کنید و آن را از نظر سفت و شل بودن بررسی کرده و آن را به وضعیت مطلوبی برسانید.
  • یک کاسه که بزرگ است به همراه روغن زیتون چرب کرده و سپس خمیر را به حالت توپی شکل درآورید. حال می‌بایست آن را درون کاسه گذاشته و برگردانید. سپس بایستی کاری کنید تا همه سطح خمیر روغنی شده و به مدت 30 دقیقه آن را در یک جای گرم بگذارید. حال خمیر را یک شب تا صبح یا حداکثر 3 روز در یخچال قرار دهید.
  • خمیر را بر روی سطحی که صاف و آرد دار است گذاشته و با کمک دست به اندازه 2-4 سانتی‌متر صاف پهن نمایید. حال آن را کشیده و خمیر را کامل مشت و مال دهید. زمانی که خمیر به قطر 20 سانتی‌متر رسید، خمیر را بر روی دستان خود پیچ و تاب داده و بچرخانید.
طرز تهیه خمیر پیتزا بدون مخمر چگونه است؟
نحوه طرز تهیه خمیر پیتزا بدون مخمر

طرز تهیه خمیر پیتزا با ماست

برای طرز تهیه خمیر پیتزا با ماست داریم:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
ماست معمولی 2 لیوان
شکر و نمک 1 قاشق چای خوری – به میزان موردنیاز
آرد سفید 1.5 لیوان
بکینگ پودر 2 قاشق مربا خوری

حال با تهیه این مواد داریم:

  • ابتدا بایستی آرد را الک کرده و آن را به همراه نمک، شکر و نیز جوش شیرین هم بزنید (در یک کاسه بزرگ).
  • حال ماست خانگی را به آرامی به آن اضافه کنید. هم زدن را با سرعت بیشتری انجام دهید.

نکته: ماست های کارخانه‌ای که نشاسته بالاتری دارند، مناسب نیستند. پس بهتر است از ماست‌های معمولی و خانگی برای این کار استفاده کنید.

  • حال خمیر را آماده کنید، در صورتی که به دست شما می‌چسبد، به آن کمی آرد بزنید.
  • در صورتی که ماست‌ها با آرد ترکیب نشوند، در این حالت ماست اشباع شده و بایستی کمی دیگر ماست به مواد بیفزایید. حال می‌توانید خمیر پیتزا با ماست را بدون استراحت آماده کنید.

نکته: در استفاده از خمیر پیتزا با ماست، بهتر است سریع آن را استفاده کنید تا بیات و خشک نشود. بهتر است فر را از قبل با دمای 200 درجه سانتی‌گراد آمده کنید و کف سینی را چرب کرد و کاغذ روغنی بکشید. سپس خمیر پیتزا را روی آن پهن کنید و مواد پیتزا را اضافه نمایید.

طرز تهیه خمیر پیتزا با بکینگ پودر

تاکنون موارد مختلفی از طرز تهیه خمیر پیتزا با بکینگ پودر را بیان کردیم. شما می‌توانید با مشاهده انواع طرز تهیه خمیر پیتزا در این مقاله، از دستورالعمل‌هایی که دارای این ماده است استفاده نمایید.

در این مقاله انواع دستور پخت پیتزاها را مطالعه کنید.

طرز تهیه خمیر پیتزا با ماست
روش تهیه خمیر پیتزا با ماست

چکار کنیم خمیر پیتزا خشک نشود؟

یکی از سوالات مهمی که در هنگام طرز تهیه خمیر پیتزا به آن برخورد می‌کنید، خشک شدن آن است که در این حالت ابتدا علل زیر را می‌توان بیان کرد:

  • زمان پخت طولانی شود.
  • مقدار زیادی آرد اضافه شود.
  • آب کافی در مخمر نباشد.
  • بیش از حد ورز داده شود.
  • از وردنه برای ورز دادن خمیر‌ها بیش از حد استفاده شود.

شما می‌توانید با قرار دادن ظرف آبی درون فر، از خشک و ترد شدن سطح خمیر جلوگیری کنید. همچنین اسپری کردن آب می‌تواند بر روی دیواره‌ها گزینه خوبی باشد. همچنین توجه کنید که استفاده از المنت پایین می‌تواند منجر به خشک شدن خمیر پیتزا شود.

بهترين خمير پيتزا

در انتها در این مقاله راجع به طرز تهیه خمیر پیتزا، ممکن است کاربران در مورد بهترین خمیر پیتزا و برند آن سوال داشته باشند که در این حالت می‌توان گفت:

  • خمیر پیتزا دگا،
  • خمیر پیتزا ب.آ،
  • خمیر پیتزا داناک،

در طرز تهیه خمیر پیتزا، توجه به نکات ریز، خشک و پف دار کردن خمیر، نوع پیتزایی که می‌پزید و تجربه‌ای که کسب می‌کنید، همگی بسیار مهم هستند تا یک خمیر پیتزا خوب تهیه شود.

طرز تهیه خمیر پیتزا چگونه است؟
بهترین طرز تهیه خمیر پیتزا

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.4 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 13

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا