شیرینی پزی

طرز تهیه شیرینی پنجره ای: ساده، بدون نشاسته، آرد، با فر

نکات طلایی برای تهیه شیرینی پنجره ای گام به گام

طرز تهیه شیرینی پنجره ای به عنوان یکی از بهترین نوع شیرینی‌ها را در این مقاله بررسی می‌کنیم که می‌توانید از طریق آن یک میان وعده، شیرینی برای پذیرایی و یا در هنگام افطار استفاده کنید. در ادامه روش‌های مختلفی برای طرز تهیه شیرینی پنجره ای بیان شده است که شامل ساده، 4 و 20 نفره، با ماست، پیمانه لیوان، بدون شیر، با آرد برنج، بدون فر، بدون قالب، به صورت رنگی و غیره است.

طرز تهیه شیرینی پنجره ای مرحله به مرحله

از جمله شیرینی‌هایی که می‌توان آن را در دسته مواد خوراکی شیرین، سنتی پرطرفدار ایرانی طبقه‌بندی کرد، شیرینی پنجره‌ای نام دارد. این مدل از شیرینی‌ها را می‌توان در بسیاری از فعالیت‌ها از جمله مجالس مذهبی و اعیاد‌ها استفاده کرد. همچنین ظاهر و طعم آن به گونه‌ای است که می‌توانید برای پذیرایی از مهمان‌ها هم از این نوع شیرینی‌ها استفاده نمایید. در ادامه طرز تهیه شیرینی پنجره‌ ای را به صورت کامل برای شما بیان خواهیم کرد:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
آرد 1 پیمانه
تخم مرغ 3 عدد
وانیل نصف قاشق چای خوری
گلاب 2 قاشق غذاخوری
پودر قند نصف پیمانه
نشاسته نصف پیمانه
شیر 1 پیمانه

حال با تهیه این مواد داریم:

  • گام اول: ابتدا می‌بایست نشاسته را در کنار سایر مواد اعم از گلاب، شیر درون یک کاسه بریزید. حال می‌بایست آنها را کامل مخلوط نموده و بگذارید تا یکدست بشوند. در ادامه تخم مرغ‌ها را نیز در یک کاسه به صورت دانه به دانه اضافه کنید. مرحله بعدی آن است که مخلوط را کامل با هم ترکیب نموده و بگذارید تا یکدست شود.
  • گام دوم: حال در ادامه مراحل طرز تهیه شیرینی پنجره ای نوبت آن است که وانیل را اضافه کرده و بوی تخم مرغ را با این کار بگیرید. سپس آرد را کم کم اضافه نمایید و از یک قاشق استفاده کنید تا مواد به صورت کامل ترکیب شوند. حال مایه شیرینی برای شما شکل می‌گیرد. شما می‌توانید برای یکدست کردن مایه شیرینی، این مواد را از صافی عبور دهید و در آن گلوله‌ای را باقی نگذارید.
  • گام سوم: حال بایستی آرد را پیش از آنکه به مواد دیگر بیفزایید، آن را چند مرتبه الک نمایید. این کار باعث می‌شود تا زمانی که بخواهید آرد را ترکیب کنید، این کار به راحتی انجام گردد. حال بایستی از این مایه به صورت گلوله به گلوله، برای پر کردن آنها استفاده کنید. حال زمانی که مایه شیرینی آماده شود، تابه‌ای مناسب را بر روی حرارت قرار دهید.
  • گام چهارم: حال زمان آن رسیده است که روغن را درون آن اضافه کرده، به حدی اضافه کنید که با گذاشتن شیرینی داخل تابه، شناور شود. حال هر قالب شیرینی را به مدت 10 ثانیه درون روغن بگذارید و سپس اجازه دهید تا سرخ شده و تا لبه در مایه شیرینی فرو نمایید.
  • گام پنجم: در مرحله بعدی می‌بایست قالب را داخل روغن بگذارید و آن را آهسته آهسته تکان دهید. حال بایستی شیرینی را از قالب خارج نموده و آنها را کامل به همین صورت سرخ کنید. شما می‌توانید شیرینی‌ها را پس از آنکه سرخ کردید، بر روی دستمال قرار داده و با این کار، روغن اضافه آن را بگیرید.
  • گام ششم: در گام آخر طرز تهیه شیرینی پنجره ای نیز باید یک نکته را در نظر بگیرید. اگر در حین پخت دقت کرده باشید، نشاسته شیرینی به ته ظرف می‌آید که در این حالت بایستی مایه شیرینی را هر از چندگاهی یکبار هم زنید. حال با خنک شدن شیرینی‌ها، می‌توانید آنها را در پودر قند غلطانده و در ظرف خود بریزید.
آموزش کامل طرز تهیه شیرینی پنجره ای
راهنمای کامل مرحله به مرحله شیرینی پنجره ای

طرز تهیه شیرینی پنجره ای برای ۴ نفر

حال می‌خواهیم به بررسی کامل شیوه و طرز تهیه شیرینی پنجره ای با یک دستورالعمل ساده بپردازیم که مواد آن برای 4-8 نفر مناسب است. اگر قصد دارید تا آن را برای 4 نفر تهیه کنید، می‌توانید کمی مقادیر درج شده را کاهش دهید. در این حالت داریم:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
نشاسته نصف پیمانه
وانیل نصف قاشق چای خوری
شیر 1 پیمانه
گلاب 2 قاشق غذا خوری
تخم مرغ 3 عدد
پودر شکر به میزان موردنیاز
آرد شیرینی پزی 1 پیمانه

با تهیه مواد بالا داریم:

  • در اولین گام بایستی نشاسته و نیز گلاب را به همراه آرد شیرینی پزی با هم درنظر بگیرید.
  • حال بایستی آرد را به شیر اضافه کنید.
  • همچنین در ادامه نیز گلاب را به مواد بالا بیفزایید.
  • در انتهای این عمل نیز نشاسته را افزوده و مواد ترکیب را برای بدست آوردن مایه، کامل هم بزنید.
  • حال در گام دوم از طرز تهیه شیرینی پنجره ای، بایستی تخم مرغ‌ها را در یک ظرف دیگر شکسته و آن را یکی یکی به مواد مخلوط شده اضافه کنید.
  • حال آنها را کامل هم زده و خمیر یکدست و نرمی را بدست آورید. در صورتی که خمیر شما برای تهیه این نوع شیرینی سفت باشد، شما می‌بایست به آن آب و یا شیر اضافه کنید.
  • حال در گام سوم می‌بایست اقدام به سرخ کردن نان پنجره‌ای نمایید که در این حالت داریم. ابتدا بایستی در ظرف روغن کافی را ریخته و بگذارید تا حرارت آن ملایم باشد. با این کار، آرام آن را داغ کنید. روغن در این حالت بایستی به مقداری باشد که تمام سر قالب را گرفته و سپس قالب نان پنجره‌ای را در روغن بگذارید.
  • حال در خمیر نان پنجره‌ای آن را زده و به حالتی در بیاورید که خمیر 2 میلی‌متر از سر قالب بیرون بزند. سپس سریع قالب را در حد یک لحظه در روغن بگذارید. با انجام این کار می‌تواند فرم خود را گرفته و با یک تکان می‌تواند از قالب جدا گردد.
  • زمانی که روغن در داخل سرخ و طلایی رنگ شد، می‌توانید آن را برگردانده تا طرف دیگر شیرینی‌ها هم سرخ گردد. سپس می‌توانید با یک کفگیر آن را بیرون آورده و روغن اضافی را بکشید.
  • حال به سراغ مرحله نهایی طرز تهیه شیرینی پنجره ای می‌رویم که در این حالت می‌بایست تمام خمیر‌های شیرینی را به این صورت در روغن سرخ کرده و در آخر نیز روی شیرینی‌ها تا زمانی که داغ هستند پودر شکر و نیز پودر پسته بریزید. حال در ظرف موردنظر خود آن را سرو نمایید.

نکته:

  • تهیه این شیرینی می‌تواند در حدود 15 دقیقه زمان ببرد.
  • همچنین زمانی که برای پخت آن می‌بایستی درنظر بگیرید در حدود 30 دقیقه است.
  • شما می‌توانید از این شیرینی برای وعده‌های دسر، میان وعده استفاده کنید. در ماه رمضان هم این غذا به عنوان افطار میل خواهد شد.

طرز تهیه شیرینی پنجره ای برای ۲۰ نفر

از آنجا که این نوع شیرینی‌ها از جمله مواردی هستند که می‌توانید با اشکال خوشمزه و دوست داشتنی آن، میل کنید و بافت ترد و نازکی نیز دارد، از سوی دیگر طرز تهیه آن نیز طی چند مرحله به سادگی انجام می‌شود، شیرینی پنجره‌ای را می‌تواند برای نفرات با تعداد بالا انجام داد. در ادامه مقدار مواد لازمی را که می‌توان در تهیه این شیرینی برای حدود 20 نفر بیان کرد را به شما بیان می‌کنیم که می‌تواند در حدود مقدار زیر باشد:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
نشاسته 1.5 پیمانه
وانیل 1.5 قاشق چای خوری
شیر 2.5 پیمانه
گلاب 5.5 قاشق غذا خوری
تخم مرغ 8 عدد
پودر شکر به میزان موردنیاز
آرد شیرینی پزی 3 پیمانه

این مواد در حدود تخمینی ذکر شده است و بنابراین در صورتی که مقدار مصرف شما زیاد یا کمتر شود، می‌توانید مقدار مواد را در آن تغییر دهید. همچنین برای طرز تهیه شیرینی پنجره ای می‌توانید از دستورالعملی که در بخش قبل یعنی حالت 4 نفره بیان شده است نیز استفاده کنید.

طرز تهیه شیرینی پنجره ای برای 2 نفر
طرز تهیه شیرینی پنجره ای برای 4 نفر

طرز تهیه شیرینی پنجره ای با پیمانه لیوان

یکی از راه حل‌هایی که می‌توانید برای طرز تهیه شیرینی پنجره ای در نظر بگیرید، استفاده از یک لیوان است که مقیاس خوبی از مواد را به شما می‌دهد. در این حالت می‌خواهیم طرز تهیه این نوع شیرینی با استفاده از یک لیوان فرانسوی دسته دار را به شما معرفی کنیم که در این حالت می‌توان گفت:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
نشاسته گل نصف پیمانه از لیوان دسته دار فرانسوی
تخم مرغ 3 عدد
آرد قنادی (سفید) 1 پیمانه از لیوان دسته دار فرانسوی
وانیل به مقدار کم
روغن سرخ کردنی به میزان موردنیاز
پودر قند به میزان موردنیاز
گلاب یک سوم لیوان دسته دار فرانسوی
شیر 2/3 پیمانه دسته دار فرانسوی

حال با تهیه این مواد، در مورد طرز تهیه این ماده می‌توان گفت:

  • در قدم نخست بایستی نشاسته و شیر و گلاب را با هم ترکیب نموده و آنها را کامل هم بزنید. حال بایستی نشاسته را کامل حل کنید.
  • در گام بعدی بایستی مخلوط را از صافی عبور داده و با این کار، نشاسته‌های گلوله شده در داخل آن نیست. حال مخلوط یکنواخت خواهد شد.
  • سپس بایستی تخم مرغ‌ها را یکی یکی اضافه نموده و آنها را ترکیب کنید و سپس وانیل را به مقدار کم به آن بیفزایید.
  • حال لازم است تا آرد را الک کنید و آن را کم کم به غذا بیفزایید. حال آنها را کامل مخلوط کنید.
  • حال لازم است تا در دمای محیط به مدت نیم ساعت یا یک ربع به این مایه استراحت دهید.
  • مرحله بعدی آن است که درون یک قابلمه کوچک یا شیر جوش روغن سرخ کردنی را بریزید و بگذارید تا روی شعله روغن آن خوب داغ بشود. سپس بایستی قالب را هم داخل آن قرار داده و بگذارید تا کامل آن داغ بشود. حال نوبت آن است که قالب را از داخل روغن بردارید و تکان دهید. حال نوبت ان است که روغن اضافی آن را گرفته و داخل مواد بگذارید. این کار می‌تواند باعث شود تا کناره قالب داخل مواد فرو برده شود.
  • حال در ادامه طرز تهیه شیرینی پنجره ای بایستی قالب را درون روغن داغ زده و بگذارید تا کمی داخل آن نگه داشته شود. سپس نوبت آن است که آن را تکان داده و بگذارید تا جدا گردد.

نکته: در صورتی قالب و نیز روغن خوب داغ شود، می‌توانید آن را سریع جدا کنید).

  • حال نوبت آن است که شیرینی‌های پخته شده را از داخل روغن جدا نمایید. برای آنکه روغن آن گرفته شود، می‌توانید آن‌ها را روی دستمال و یا یک آبکش فلزی قرار دهید. سپس بگذارید تا خنک شده و می‌توانید روی آن را قند بپاشید.

نکات تهیه شیرینی پنجره ای

در انتها نیز چند نکته را برای فن این دستور پخت و طرز تهیه شیرینی پنجره ای بیان می‌کنیم که به شرح زیر می‌باشد:

  • شما می‌توانید برای جلوگیری از ته نشین شدن نشاسته، در هنگام تهیه کردن نان پنجره‌ای آن را مرتب با همزن دستی بهم بزنید.
  • شما می‌توانید قالب را مرتب داخل روغن گذاشته تا از دما نیفتد.
  • حد روغن داخل قابلمه باید به صورتی باشد که داخل روغن شناور شود.
  • بهتر است در تهیه این ماده از روغنی که مخصوص سرخ کردن است استفاده کنید.
  • همچنین در طرز تهیه شیرینی پنجره ای بیان شده است که برخی از قالب‌ها بد قلق هستند. یکی از نکات تجربی که در پخت این شیرینی بیان شده است، سرد و داغ بودن قالب است. در حالتی که قالب داغ باشد، داخل خمیر صدایی به حالت جیز ایجاد می‌شود. همچنین در حالتی که قالب سرد باشد، خمیر به قالب چسبیده و نیز شیرینی در روغن از قالب جدا نمی‌گردد.
  • زمانی که روغن به رنگ تیره در آمد، می‌توانید آن را عوض کنید تا شیرینی‌ها با مزه خوشمزه‌ای پخته شوند.
  • شما می‌توانید در این دستورالعمل‌ها به جای وانیل نیز از هل استفاده کنید.
  • شما می‌توانید بدون به کار بردن نشاسته، این شیرینی را تهیه کنید که در این حالت شیرینی به حالت خشک شده در نمی‌آید.
  • شما می‌توانید از وانیل در هنگامی که تخم مرغ را به آن اضافه می‌کنید در هنگام همزدن نیز استفاده کنید.
  • این نوع مواد خوراکی را پس از انجام کامل طرز تهیه شیرینی پنجره ای، در یک ظرف دربسته و در جای خنک قرار دهید. رطوبت می‌تواند موجب نرم شدن آن شود.
طرز تهیه شیرینی پنجره ای با پیمانه
طرز تهیه شیرینی پنجره ای با پیمانه فرانسوی

طرز تهیه شیرینی پنجره ای با ماست

همانطور که گفتیم، طرز تهیه شیرینی پنجره ای در مدل‌ها با مواد مختلف انجام می‌شود که یکی از متدهای آن استفاده از ماست است. در این حالت می‌توانید از مواد زیر برای تهیه این شیرینی استفاده کنید که به شرح زیر می‌باشد:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
آرد نصف لیوان
ماست چکیده (یا غلیظ) 2 قاشق غذاخوری
پودر هل نصف قاشق چای خوری
نشاسته گل (گندم) نصف استکان
تخم مرغ 3 عدد
گلاب یا شیر نصف لیوان (یا مخلوط هر سه)
روغن، پودر قند، زعفران به میزان موردنیاز
قالب نان پنجره‌ای حداقل 1 عدد
وانیل یک چهارم قاشق چای خوری

حال با تهیه این مواد، بایستی مراحل زیر را برای تهیه این نوع شیرینی تهیه کنید که به شرح زیر می‌باشد:

  • در قدم اول بایستی تخم مرغ را با استفاده از یک همزن دستی کامل هم زده و بگذارید تا یک دست شود.
  • سپس باید نشاسته را در آب یا شیر سرد حل کرده و این کار باعث می‌شود تا نشاسته گلوله نشود.

نکته: در این دستورالعمل بایستی بدانید که آب می‌تواند به تنهایی خمیر را سفت کرده و نیز شیر خمیر را خیلی ترد خواهد کرد. اما مخلوط سه تا یعنی آب و گلاب و نیز شیر می‌تواند تاثیر بسیار خوبی داشته باشد.

  • حال در قدم بعدی از طرز تهیه شیرینی پنجره ای بایستی ترکیب نشاسته و آب، گلاب و نیز شیر را به تخم مرغ بیفزایید.
  • سپس مواد دیگر اعم از وانیل، ماست و پودر هل، آرد و نیز زعفران را اضافه کرده و آن را کامل ترکیب کنید. سپس بایستی مایه را از یک صافی عبور دهید.
  • قدم بعدی از طرز تهیه این شیرینی آن است که در یک ظرف روغن ریخته و بگذارید تا در حد نیم سانت (در یک ظرف کوچک این کار را بکنید که می‌تواند در مصرف روغن برای شما صرفه جویی داشته باشد. سپس بایستی قالب این شیرینی را در روغن گذاشته و بگذارید تا داغ شود. سپس در مایه بزنید و بگذارید در روغن بماند. مقداری در این حالت می‌توانید قالب را تکان داده و در این حالت خمیر از قالب جدا خواهد شد. حال نوبت آن است که آن را در آبکش بگذارید و در این حالت روغن اضافی آن حذف می‌شود. سپس می‌توانید پودر قند را به آن اضافه کنید.

در این راستا برای طرز تهیه شیرینی پنجره ای می‌توان به چند نکته اشاره کرد که به شرح زیر می‌باشد:

  • در هنگامی که قالب را در مایه می‌برید، نبایست آن را کامل در مایه فرو کنید. چراکه این کار می‌تواند مایه را درون قالب جداناپذیر کند که در هنگام داخل کردن آن به روغن، دچار خرابی خواهد شد. پس بهتر است نصف قالب را در خمیر فرو ببرید.
  • همچنین نباید قالب را بگذارید تا سرد شود. چراکه این کار می‌تواند خمیر را به آن چسبانده و به همین خاطر بایستی مرتب آن را درون روغن داغ بگذارید.
  • در طرز تهیه شیرینی پنجره ای با استفاده از قالب، نیازی به زیر و رو کردن این مایه ندارید و می‌توانید در حد چند ثانیه آن را در روغن گذاشته تا فرم خود را بگیرد.

طرز تهیه شیرینی پنجره ای رنگی

روش دیگری نیز وجود دارد که شما می‌توانید از طریق آن، شیرینی‌های پنجره‌ای را به صورت رنگی تهیه کنید. در این حالت می‌توان به مواد و دستورالعمل زیر اشاره کرد که عبارتند از:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
آرد سفید گندم 100 گرم
گلاب 8 قاشق غذاخوری
پودر هل، پودر قند به میزان موردنیاز
قالب شیرینی یک عدد
تخم مرغ 6 عدد
نشاسته 50 گرم
رنگ خوراکی به میزان موردنیاز
روغن به میزان موردنیاز

حال داریم:

  • طرز تهیه شیرینی پنجره ای در این حالت به این صورت است که برای تهیه آن ابتدا بایستی خمیر نان پنجره‌ای را درست کرده و آن را به چند قسمت تقسیم کنیم. هر قسمت برای یک رنگ درنظر گرفته می‌شوند.
  • حال داخل یک کاسه، گلاب را اضافه کرده، نشاسته گل میریزیم و مواد را کامل هم می‌زنیم. سپس بایستی تخم مرغ‌ها را در یک ظرف دیگر شکانده و آنها را کامل هم بزنید. این کار باعث می‌شود تا از حالت لختگی خارج شوند.
  • حال نوبت آن است که ظرف گلاب و نشاسته را به آن اضافه کرده و کامل هم بزنید. زمانی که ترکیب شما یکدست شد، می‌توانید آرد سفید گندم را هم در چند مرحله اضافه کنید. این کار را به کمک الک به مقدار کم انجام داده و زمانی که مخلوط نشاسته و گلاب و تخم مرغ را اضافه کردید، آنها را هم زده و بگذارید تا یکدست شود. حال آرد نباید گلوله شود. برای این کار می‌توانید از همان الک کردن کمک بگیرید.
  • حال همه آرد را به این مخلوط اضافه نموده و ترکیب کنید تا خمیر شیرینی شما به حالت یکدست ایجاد شود. زمانی که خمیر شیرینی نان پنجره‌ای شما آماده شود، بایستی برای تهیه آن رنگ‌های دلخواه را اضافه کنید.
  • در این دستورالعمل از 3 رنگ استفاده شده پس سه قسمت خمیر را به همراه 1-2 قطره رنگ خوراکی آغشته کرده و آنها را کامل هم می‌زنیم. بایستی آنها را در سه کاسه جداگانه ریخته و به هرکدام رنگ را اضافه کنید.

نکته: توصیه می‌کنیم در طرز تهیه شیرینی پنجره ای، برای جلوگیری از تیرگی این شیرینی‌ها، از رنگ خوراکی استفاده کنید.

  • حال بایستی سه کاسه خمیر رنگی را در یک کاسه ریخته و سه رنگ را در آن در سه گوشه تنظیم کنید. سطح خمیر را یک دست در کل ظرف پخش کرده و حال نوبت آن است که شروع به قالب زدن شیرینی ها نمایید.
  • در یک ماهیتابه روغن بریزید و حرارت را به حالت متوسط بگذارید. زمانی که روغن داغ شد، قالب را داخل آن برده و بگذارید تا داغ شود، سپس بایستی حرارت را کم کرده و قالب‌های شیرینی را در آن قرار دهید.

نکته: توجه کنید که قالب نان پنجره‌ای نباید با دمای خیلی سرد یا داغ باشد. در این دو حالت نان پنجره‌ای خراب خواهد شد.

  • قالب‌ها را بر روی خمیر زده و آن را در روغن بگذارید. طوریکه قالب کاملا در کف ماهیتابه قرار گیرد ولی نباید به قالب فشاری ایجاد شود. حال شیرینی را از قالب جدا کرده و می‌توانید آن را نیز پشت و رو کنید تا دو سمت آن پخته شود.
  • تا حدی شیرینی‌ها را بپزید که حالت آن خشک شده و از نرمی خارج شود. حال آن را پس از سرخ کردن بر روی کاغذ روغنی گذاشته و روغن اضافه آن را بردارید.
  • حال بگذارید تا شیرینی‌ها خشک و خنک شده و روی آن می‌توانید پودر قند را بریزید. همچنین شما می‌توانید برای خوش عطر کردن این مواد هم به آن پودر هل خالص را اضافه کنید.

نکته: برای نگهداری و طرز تهیه شیرینی پنجره ای، بهتر است آنها را درون ظروف دربسته و در جای خشک و خنک بگذارید.

در این قسمت راجع به طرز تهیه نبات مطالعه کنید.

طرز تهیه شیرینی پنجره ای رنگارنگ
طرز تهیه شیرینی پنجره ای با رنگ خوراکی

طرز تهیه شیرینی پنجره ای بدون شیر

حال یکی دیگر از دستورالعمل‌های این نوع شیرینی را به صورت رنگی اما بدون شیر بیان می‌کنیم که به شرح زیر هستند:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
آرد 1 پیمانه
تخم مرغ 3 عدد
روغن سرخ کردنی، رنگ مجاز خوراکی به میزان موردنیاز
گلاب 2 قاشق غذاخوری
پودر قند نصف پیمانه
نشاسته نصف پیمانه
آب 1 پیمانه

حال با تهیه این مواد داریم:

  • ابتدا بایستی در مرحله اول نشاسته را درون آب انداخته و گلاب را حل کنید. سپس بایستی آن را با دست چک کرده و تمام ذرات نشاسته را در آن حل نمایید.
  • سپس بایستی تخم مرغ‌ها را درون کاسه ریخته و ترکیب نمایید. با انجام این کار آن را از لختگی خارج نمایید.
  • در قدم از طرز تهیه شیرینی پنجره ای، بعدی بایستی تخم مرغ را با آب و نشاسته اضافه کنید و کاملا آن را ترکیب نمایید.
  • حال آرد را به صورت کم کم به مواد اضافه نموده و آن را با مفتول فلزی به صورت کامل مخلوط کنید. سعی کنید تا مواد گلوله نشوند. حال خمیر را از صافی عبور داده و مواد را آماده طبخ کنید.
  • حال بایستی داخل شیر جوش را تا میانه روغن ریخته و بگذارید تا کامل گرم شود. سپس بایستی تا زمان گرم شدن روغن قالب داخل روغن بگذارید.
  • حال بایستی مواد را داخل سه کاسه بریزید و رنگ خوراکی را به آن بیفزایید. آنها را کامل مخلوط نموده و در نهایت هر سه کاسه را درون یک کاسه بریزید. سپس بایستی مواد آماده پخت را وارد قالب کنید.
  • قالب را از روغن درآورده و درون خمیر ها قالب کرده و آن را به سرعت به ظرف روغن هدایت کنید. سپس بایستی با چند حرکت به طرفین، مایه را از قالب جدا نمایید.
  • حال در قدم نهایی از طرز تهیه شیرینی پنجره ای، لازم است تا بعد از طلایی رنگ شدن شیرینی، آن را از داخل روغن بیرون آورده و بر روی دستمال کاغذی بگذارید. حال بایستی زمانی که شیرینی خنک شد، پودر قند را به آن اضافه کنید.

طرز تهیه شیرینی پنجره ای بدون آرد برنج

اگر می‌خواهید بدون استفاده از نشاسته و آرد برنج از این شیرینی استفاده کنید، می‌توانید از دستورالعمل زیر استفاده کنید که به شرح زیر می‌باشد:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
تخم مرغ 4 عدد
آرد 4 استکان
شیر 4 استکان

حال داریم:

  • در قدم نخست بایستی شیر و آردها را کامل با هم مخلوط نموده و با همزن دستی آن را هم بزنید. در انجام این کار نباید آرد گلوله شود.
  • در قدم بعدی بایستی تخم مرغ‌ها را یکی یکی اضافه نموده و هر مرتبه نیز با اضافه کردن تخم مرغ ترکیب خود را کامل هم بزنید.
  • در مرحله بعدی از طرز تهیه شیرینی پنجره ای، بایستی ظرفی را که به صورت گودی است، روغن پر کرده و بگذارید تا داغ شود. حال نوبت آن است که قالب نان پنجره‌ای را هم در روغن بگذارید تا داغ شود.
  • سپس آن را بیرون آورده و به مایه شیرینی بزنید. حال بایستی لبه‌های قالب را در مایه فرو کنید و به مدت چند ثانیه صبر کنید تا سرخ شده و آن را تکان دهید تا رها شود.
  • زمانی که در طرز تهیه شیرینی پنجره ای، مواد سرخ شدند، در حالتی که طلایی شود، بایستی آن را در صافی روغن گذاشته و کمی پودر شکر و هل را به آن اضافه کنید. حال این شیرینی‌ها را در ظرف اصلی بغلطانید.
طرز تهیه شیرینی پنجره ای بدون شیر
طرز تهیه شیرینی پنجره ای با شکر

طرز تهیه شیرینی پنجره ای بدون قالب

ممکن اس عده‌ای از افراد دسترسی به قالب نداشته باشند و یا بخواهند به صورت دستی کل پروسه طرز تهیه شیرینی پنجره‌ ای را انجام دهند. در این صورت می‌بایست از دستورالعمل زیر استفاده کنید که به شرح زیر می‌باشد:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
تخم مرغ 2 عدد
آب یا شیر نصف پیمانه
نشاسته گندم یا گل نصف پیمانه
شکر 4 قاشق غذاخوری
گلاب 1 قاشق غذاخوری
پودر قند به میزان موردنیاز
آرد برنج و گندم نصف پیمانه

حال داریم:

  • در قدم اول می‌بایست آرد گندم را استفاده کرده و سپس گلاب بزنید. آرد را الک کنید و کنار بگذارید. سپس بایستی آب و گلاب، نشاسته را با هم ترکیب نموده و آنها را حل کنید.
  • تخم مرغ‌ها را بیفزایید و هم بزنید تا یکدست شوند. سپس بایستی آرد را اضافه کرده و در این مرحله می‌توانید شکر (اختیاری) را نیز اضافه کنید. حال نوبت آن است که کامل ترکیب را مخلوط کرده و بگذارید تا آنها یکدست شوند. همچنین کاری کنید تا گلوله‌ای نشود. سپس شما می‌توانید رنگ خوراکی را نیز اضافه کنید.
  • حال نیم ساعت آن را در یخچال قرار داده و بگذارید تا استراحت کند. حال لازم است تا درون شیر جوش روغن را بریزید و بگذارید تا کامل داغ شود. مرحله بعدی آن است که مواد را درون ظرف سس کچاپ ریخته و آنها را مانند زولبیا درون روغن دورانی بریزید. حال آنها را سرخ کنید تا ترد شوند.
  • در حین پخت می‌توانید مواد را کامل هم بزنید تا ته نشین نشوند. سپس در مرحله بعدی از طرز تهیه شیرینی پنجره ای، بایستی با سرخ شدن این مواد، آنها را از روی قابلمه برداشته و در روی کاغذ بگذارید تا روغن آن گرفته شود. در نهایت بگذارید تا خنک شده و پودر قند را روی آن بپاشید.

طرز تهیه شیرینی پنجره ای بدون فر + با فر

تاکنون تمامی دستورالعمل‌ها برای طرز تهیه شیرینی پنجره ای که در این قسمت بیان شد، مواردی بودند که نیازی به فر نداشته و می‌توانستید آنها را در قابلمه و روغن سرخ کنید. حال اگر می‌خواهید این نوع شیرینی‌ها را در فر بپزید، می‌توان گفت:

  • یکی از دستورالعمل‌ها را انتخاب کنید. مواد اولیه آن را تهیه کنید.
  • حال بایستی مایه شیرینی را همانطور که در دستورالعمل‌های بیان شده آمده است، آماده کنید.
  • مرحله بعدی آن است که آن را قالب زده و در یک ظرف مناسب آن ها را بچینید.
  • سپس بایستی آن را در فر گذاشته و به مدت چند دقیقه تا حدی که سرخ شده و طلایی شوند، در فر بپزید.

شما کاربران می‌توانید نظرات خود را پیرامون روش‌های مختلف طرز تهیه شیرینی پنجره ای در قسمت کامنت‌ها بیان کنید.

طرز تهیه شیرینی پنجره ای بدون فر
طرز تهیه شیرینی پنجره ای به همراه فر

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.1 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 11

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا