شیرینی پزی

لیست بهترین شیرینی های خانگی در ایران و جهان

انواع شرینی خانگی بسیار خوشمزه و لذیذ

انواع شیرینی در مدل‌های سنتی، مدرن، ساده، مجلسی، خارجی، ایرانی، تر و خشک و غیره وجود دارند. در این مقاله می‌خواهیم راجع به این نوع مواد خوراکی صحبت کنیم و با اسامی و دستورالعمل‌های تهیه آن، مواد به کار رفته در ساخت این شیرینی‌ها و موارد مرتبط صحبت نماییم.

نام انواع شیرینی

امروزه انواع شیرینی وجود دارند که شما می‌توانید با آن از مهمانان خود پذیرایی کرده و کام خود را در مجالس شیرین کنید. شیرینی یکی از مواد خوراکی خوشمزه‌ای است که از گذشته تاکنون در زندگی ما انسان‌ها مصرف شده است. این نوع خوراکی خوشمزه معمولا از مواد اولیه‌ای همچون قند، شکر تشکیل می‌شود که امروزه می‌توان آن را به دو قسمت مختلف از جمله شیرینی تر و خشک تقسیم نمود. منظور از شیرینی خشک و تر در استفاده از خامه یا کرم است که در شیرینی‌های خشک کاربردی ندارد. شیرینی‌های خشک به راحتی می‌توانند در محیط بیرون یخچال نگهداری شده اما مدل‌های شیرینی بایستی حتما درون یخچال نگهداری شوند.

در رابطه با انواع شیرینی‌هایی که در ایران و جهان وجود دارد، می‌توان به فهرست زیر اشاره کرد که عبارتند از:

نام شیرینی نام شیرینی
شیرینی مربایی شیرینی زبان
کیک یزدی شیرینی کلمپه
شیرینی بهشتی شیرینی کشمشی
شیرینی نخودچی شیرینی برنجی
اریس آغوزتون
اسکار باسلوق
باقلوا بامیه
شیرینی خشک ارمنی شیرینی پاپاتیا
شیرینی میکادو شیرینی کشمشی
شیرینی پفکی شیرینی آلمانی
شیرینی پنجره ای شیرینی خشک فرانسوی
شیرینی خشک شکلاتی شیرینی بهشتی
شیرینی دانمارکی شیرینی نخودچی
شیرینی پفکی شیرینی ساق عروس
رولت شکلاتی و وانیل شیرینی نسکافه ای
شیرینی چوکس شیرینی کاراملی
شیرینی جنگل سیاه مینی ترافل
نان گردویی نان آردی
برشتوک نخودچی نان برنجی
سوهان عسلی قطاب
نان پنجره‌ای شیرینی بادامی
زولبیا شیرینی فندقی
شیرینی کره ای شیرینی گوش فیل
نقل بادام شیرینی نارگیلی

همچنین در رابطه با انواع شیرینی خارجی می‌توان گفت:

نام شیرینی نام شیرینی
Gulab Jamun Shrikhand
Patishapta Gajar Ka Halwa
Rasmalai Ghevar
Rasgulla Malpua
Ladoo Kulfi
Modak Barfi
Mysore Pak Gajar ka Halwa
Payasam/Kheer Ghewar
Peda Gulab Jamun
Phirni Jalebi
Rasgulla Kaju Katli
Rasmalai Laddu
Sandesh Malai Kulfi
Shahi Tukda فطیر
اسامی انواع شیرینی
معرفی انواع شیرینی

طرز تهیه انواع شیرینی

در ادامه به معرفی برخی از انواع شیرینی‌ها می‌پردازیم که به صورت خلاصه راجع به طرز تهیه آن اطلاعاتی بیان شده است. از جمله این موارد می‌توان گفت:

  • شیرینی نخودچی: این نوع شیرینی خوشمزه را می‌توان برای عید و بازدید مناسب دانست. در رابطه با مواد آن می‌توان به پودر قند، آرد سفید قنادی، آرد نخودچی، روغن صاف اشاره نمود. این نوع شیرینی معمولا در اندازه‌های کوچک تهیه می‌شوند و عطر و طعم بسیار خوبی دارند.
  • شیرینی نان برنجی: یکی دیگر از مواردی که می‌توان راجع به انواع شیرینی بیان کرد، شیرینی نان برنجی است که مواد اولیه آن شامل روغن، پودر قند، آرد برنج، زعفران، آرد سفید و نیز هل می‌باشد.
  • شیرینی قطاب: از جمله شیرینی‌های داخلی است که مخصوص شب‌های عید می‌باشد. این نوع معمولا از موادی همچون پودر قند، گردوی آسیاب شده، دارچین و نیز روغن تهیه می‌شود. در نهایت نیز باید آن را در پودر قند قرار داد.
  • شیرینی نارگیلی: از دیگر مدل‌های شیرینی است که از موادی همچون سفیده تخم مرغ، پودر نارگیل تهیه می‌شود. شما می‌توانید آن را در پخت و پز با یک فر آماده کنید.
  • شیرینی مربایی: یکی از انواع شیرینی معروفی که در مشهد یافت می‌شود، شیرینی مربایی است که از دولایه با محتوای داخلی مارمالاد سیب تهیه می‌گردد. شما همچنین می‌توانید آن را با بریلو تزئین نمایید.
  • شیرینی گردویی: این مدل شیرینی می‌تواند برای عید نوروز بسیار محبوب بوده و با موادی همچون دارچین، روغن صاف، پودر قند و نیز پودر گردو تهیه شود.

طرز تهیه شیرینی بدون نیاز به فر

اگر فر ندارید، یک نمونه دستورالعمل از انواع شیرینی را برای شما آورده‌ایم که می‌تواند بسیار خوشمزه و نیز جذاب باشد. در این رابطه ابتدا باید به مواد اولیه آن اشاره کرد که عبارتند از:

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
شکر 250 گرم
سفید تخم مرغ 125 گرم
آب لیمو ترش نصف قاشق چایخوری
وانیل یک چهارم قاشق چایخوری
پودر پسته یا خلال پسته به میزان موردنیاز (تزئینی)

حال داریم:

  • ابتدا بایستی نارگیل و نیز شکر را در یک ظرف با هم مخلوط کنید. سپس بایستی نیمی از سفید تخم مرغ را به همراه نصف روغن مایع با هم ترکیب کرده و آن را به ترکیب قبل اضافه کنید.
  • مرحله بعدی آن است که تمامی مواد را با هم ترکیب کرده و آن را در چرخ گوشت عبور دهید. این کار را 2 بار انجام داده و سپس مایه شیرینی آماده است. (از غذاساز هم می‌توان استفاده کرد).
  • سپس بایستی مایه را روی قابلمه قرار داده و آن را حرارت دهید. حال بایستی آن را به مدت 3 دقیقه هم زده و مراقب باشید تا سفید نبندد.

یکی دیگر از دستورالعمل‌ها برای طرز تهیه شیرینی نیز به شرح زیر می‌باشد:

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
پودر قند 200 گرم
آرد 200 گرم
روغن صاف قنادی 200 گرم
روغن مایع 50 گرم
هل ¼ قاشق غذاخوری
پودر کاکائو یا زعفران به میزان موردنیاز (با رنگ دلخواه)

حال در رابطه با طرز تهیه این نوع شیرینی می‌توان گفت:

  • ابتدا لازم است تا روغن و نیز پودر قند الک شده را به مدت 8 دقیقه با یک همزن ترکیب کرده و این کار را انجام می‌دهیم تا جایی که رنگ آن کرم و پوک شود.
  • حال بایستی اسانس را اضافه کنیم که در این دستورالعمل از هل استفاده شده است. شما می‌توانید از وانیل استفاده کنید و سپس با اضافه کردن هل به مدت 2 دقیقه مواد را با هم ترکیب می‌کنیم.
  • سپس زمان آن است تا به میزان موردنیاز مواد همزن را رعایت کرده و با گذشت 10 دقیقه (در مجموع) همزدن را متوقف کنید. سپس بایستی به آن نصف آرد و روغن مایع را افزوده و به کمک یک لیسک آن را دوباره هم بزنید.
  • حال در این مرحله است که می‌توانید آرد را نیز به صورت قاشق قاشق افزوده و این کار را انجام می‌دهیم تا جایی که خمیر به حالت لطیف ایجاد شود. سپس بایستی خمیر مایه شما نه سفت و نه نرم باشد. شما می‌توانید آن را در یخچال نیز بگذارید.
  • شیرینی شما آماده است و می‌توانید میل کنید.

کالری انواع شیرینی ها

یکی از مباحث مهمی که بایستی در زمینه مصرف انواع شیرینی به آن توجه شود، میزان کالری و انرژی است که در ازای خوردن آن دریافت می‌کنید. در این حالت لازم است به جدول زیر اشاره کنیم که به صورت نسبتا خوبی میزان دریافت کالری را بیان کرده است. بنابراین شما می‌توانید با توجه به وزن و قدی که دارید، میزان کالری دریافتی روزانه خود را برای رسیدن به یک وزن ایده‌آل تعیین کرده و با استفاده از جدول زیر، حجم مصرفی شیرینی در روز را برای خود تعیین نمایید.

انواع شیرینی مقدار شیرینی میزان کالری
شیرینی دارچینی 1 عدد 54 کالری
کیک شکلاتی 50 گرم 195 کالری
شیرینی ناپلئونی 50 گرم 220 کالری
شیرینی میکادو 50 گرم 200 کالری
شیرینی بهشتی 1 عدد 110 کالری
نخودچی 50 گرم 179 کالری
نون برنجی 50 گرم 122 کالری
پاپیونی 1 عدد 170 کالری
زبان 50 گرم 281 کالری
سوهان 50 گرم 250 کالری
نون چایی قزوینی 1 عدد 22 کالری
گز 1 عدد 73 کالری
پای کدو حلوایی 50 گرم 122 کالری
چیز کیک 50 گرم 161 کالری
شیرینی گردویی 50 گرم 171.5 کالری
شیرینی کشمشی 50 گرم 201 کالری
نون قندی 50 گرم 204 کالری
قطاب 50 گرم 210 کالری
شیرینی پنجره ای 50 گرم 50 کالری
شیرینی نارگیلی 50 گرم 283 کالری
شیرینی مربایی آبمانی یا مشهدی 50 گرم 126.5 کالری
شیرینی کره ای 50 گرم 150 کالری
باقلوا 50 گرم 234 کالری
قرابیه تبریز 1 عدد 200 کالری
کلمپه 1 عدد 120 کالری
مافین شکلاتی 1 عدد 220 کالری
کیک خامه ای 50 گرم 179 کالری
نون خامه ای 50 گرم 250 کالری
شیرینی لطیفه 50 گرم 202 کالری
پای سیب 50 گرم 118 کالری
کاپ کیک 1 عدد 131 کالری
شیرینی خشک 50 گرم 279 کالری
شیرینی خامه ای یا تر 50 گرم 188 کالری
رولت خامه ای 50 گرم 188 کالری
دانمارکی پنیری 50 گرم 187 کالری
دانمارکی دارچینی 50 گرم 199 کالری

انواع شیرینی خشک

بسیاری از افراد به شیرینی‌های پرچرب و با کالری بالاتر اعتقادی ندارند. از این رو انواع خشک آن را ترجیح می‌دهند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، می‌توانید از لیست زیر برای انواع شیرینی‌هیا خشک استفاده کنید:

  • شیرینی مربایی: یکی از انواع شیرینی‌هایی است که معمولا در فصل بهار بیشتر استفاده می‌شود. این نوع از شیرینی، متعلق به ایران بوده و می‌تواند با اشکال مختلف اعم از آلبالو و هویج تهیه شود.
  • کیک یزدی: یکی از پرطرفدارترین نوع محتواها می‌باشد که به صورت ساده اما بسیار خوشمزه تهیه می‌گردد. شما می‌توانید از آن به خصوص در عصرانه یا صبحانه به همراه یک لیوان چای استفاده کنید.
  • شیرینی کلمپه: یکی دیگر از انواع شیرینی‌هایی هستند که کاربران می‌توانند از آن برای یک میان وعده برای فرزندان خود استفاده نمایند. این نوع شیرینی مانند انواع شیرینی سوئدی بوده و لازم است در تهیه آن با دقت اقدام کنید.
  • شیرینی کشمشی: مدل پرطرفدار دیگر از انواع شیرینی‌ها، نوع کشمشی است که دانه‌های شیرین کشمش درون آن قرار دارد. این مدل از شیرینی خشک در فرهنگ مردم می‌تواند به عنوان یک چشم روشنی به خانه فامیل هدیه شود.
انواع شیرینی خشک
معرفی انواع شیرینی خشک و تر

انواع شیرینی خشک مدرن

با پیشرفت وسایل پخت و پز و تزئین، امروزه مدل‌های مختلفی از انواع شیرینی‌ها تهیه می‌شوند که ممکن است این کار با دلایل مختلف از جمله بازاریابی و متمایز کردن برندها از یکدیگر باشد. در یان حالت است که مدل‌هایی از شیرینی‌های مدرن به وجود می‌آیند. از جمله انواع شیرینی خشک مدرن می‌توان گفت:

  • شیرینی برنجی: این مدل از انواع شیرینی‌ها است که اصالتا متعلق به کرمانشاه بوده و اکنون در بسیاری از شهرهای ایران تولید می‌شود. برای تهیه این نوع از شیرینی‌ها، انواع مختلفی از نظر مواد اولیه و ترکیبات آن درنظر گرفته شده است.
  • شیرینی پفکی گردویی: یکی دیگر از مدل‌های جدید و مدرن در انواع شیرینی، نوع پفکی گردویی آن است که مخصوص عید می‌باشد. این مدل از شیرینی‌ها از مواد اولیه‌ای همچون هل، بکینگ پودر، پودر قند، تخم مرغ، گردوی خرد شده، آرد و غیره تشکیل می‌شوند.
  • شیرینی اتریشی: از انواع مدل‌های جدید شیرینی در ایران است که داخل قیف با خمیر روان تهیه می‌شود. شما می‌توانید آن را به همراه موادی همچون آرد، پودر قند، کره یا روغن و نیز شکلات آب شده تزئین نمایید.

انواع شیرینی خشک مجلسی

اگر قصد تهیه یک نوع شیرینی مجلسی را دارید، دو مدل را برای این کار به شما معرفی می‌کنیم که عبارتند از:

شیرینی بادامی
مواد اولیه مقدار موردنیاز
آرد سفید قنادی 250 گرم
تخم مرغ 1 عدد
کره 150 گرم
نمک 1 پنس
وانیل ¼ قاشق غذاخوری
پودر قند 80 گرم

حال راجع به این نوع شیرینی مجلسی می‌توان گفت:

  • ابتدا بایستی آرد و نیز پودر بادام را به همراه نمک ترکیب نموده و سپس در یک کاسه دیگر کره و پودر قند را با هم ترکیب نمایید. این کار را به مدت 3 – 4 دقیقه انجام دهید.
  • مرحله بعدی از طرز تهیه این مورد از انواع شیرینی های مجلسی آن است که تخم مرغ و نیز وانیل را با هم ترکیب کنید. آرد را در طی 2 مرحله اضافه نموده و خمیر را بر روی یک کاغذ روغنی ورز دهید. آن را با یک کاتر پلاستیکی قالب زده و بر روی آن یک شیرینی قرار می‌دهیم.
  • سپس نوبت آن است که این شیرینی را در فر با دمای 170 درجه سانتی‌گراد قرار دهید و آن را به مدت 20 دقیقه بگذارید.

مدل دیگری برای انواع شیرینی مجلسی به شرح زیر است:

شیرینی قرابیه بادام تبریزی
مواد اولیه مقدار موردنیاز
بادام پوست گرفته 150 گرم
سفیده تخم مرغ 3 عدد
مخلوط مغز پسته، شکر و بادام به میزان موردنیاز
شکر 200 گرم

حال داریم:

  • ابتدا بایستی بادام تازه را پوست بگیرید و سپس آن را آسیاب نمایید. حال بایستی سفید و زرده تخم مرغ را از هم جدا کنید.
  • در مرحله بعدی بایستی سفیده و شکر را با یک دور تند همزن با هم مخلوط نمایید.
  • هنگامی که مخلوط غلیظ سفید رنگ به صورتی که کشدار شود ایجاد شد، نوبت آن است که آرد بادام مرحله اول را به آن اضافه کرده و با دور متوسط یا کند آن را هم بزنید.
  • حال مواد را در یک قیف ریخته و آن ها را درون سینی فر قرار دهید. خمیر را توسط قیف به حالت دایره‌ای ایجاد کرده و در وسط سینی بگذارید. حال روی آن را پسته و شکر و بادام بریزید.
  • حال نوبت آن است که شیرینی را در طبقه وسط بگذارید و آن را در حرارت 350 درجه فارنهایت به مدت 30 دقیقه بگذارید تا طلایی شود.
  • حال در نهایت شیرینی‌ها را خنک کرده و از روی کاغذ خنکی بردارید.
شیرینی مجلسی
مدل شیرینی برای مهمانی

انواع شیرینی خانگی

برای کسانی که به دنبال شیرینی خانگی هستند، می‌توانید از موارد زیر استفاده کنید که برای انواع شیرینی خانگی ارائه شده ‌اند. این موارد عبارنتد از:

  • شیرینی نارگیلی: از جمله شیرینی‌های کم هزینه‌ای است که لازم است برای تهیه آن حتما مواد به کار رفته در مقدار دقیق و مناسب به کار بگیرید.
  • شیرینی بهشتی: مورد دیگر، شیرینی است که به نام کرکی نیز شناخته می‌شود. این نوع شیرینی مانند کرک بوده و به دست می‌چسبد. شما می‌توانید آن را با پودر کاکائو یا زعفران تهیه کرده و در دهان خود قرار دهید تا به راحتی آب شود.
  • شیرینی پفکی: مدل دیگر رایج برای شیرینی‌های خانگی است که از جمله موادی مانند زرده تخم مرغ، گردوی خرد شده، بکینگ پودر، وانیل، پودر پسته، وانیل تهیه می‌شود. این شیرینی را می‌توانید به راحتی در منزل خود تهیه کنید.
  • شیرینی کشمشی: یکی از شیرینی‌های همه پسندی است که بسیار پرطرفدار بوده و می‌توانید در غالب جشن‌ها و مراسم‌ها از آن استفاده کنید. در این حالت لازم است از مواد اولیه مرغوب استفاده نمایید تا طعم و رنگ جذابی‌ داشته باشد.
  • شیرینی پادرازی: یکی از شیرینی‌های خوشمزه‌ای است که می‌توان اصالت آن را مربوط به قزوین دانست. شما می‌توانید آن را در سه رنگ کاکائویی، سفید و نیز زعفرانی تهیه نمایید.

انواع شیرینی ایرانی

اگر به دنبال انواع شیرینی از مدل‌های ایرانی هستید که معمولا به مزاق همه ما خوشمزه می‌آید، می‌توانید از لیست زیر استفاده کنید که به شرح زیر می‌باشد:

  • شیرینی لندو: این نوع ماده خوراکی سوغات سیستان و بلوچستان است که مواد اولیه اصلی آن شامل خرما و گندم می‌باشد.
  • حلوا قبیت دزفول: این مدل از شیرینی‌ها را می‌توان مانند برف سفید دانست که مربوط به منطقه شوشتر و دزفول می‌شود. ماده اولیه مهم آن از ترکیب سفیده تخم مرغ و نیز شکر و چوبک تهیه می‌شود.
  • شیرینی پادرازی: یکی از انواع شیرینی‌های سنتی مربوط به قزوین است که نام گذاری آن به خاطر شکل ظاهری طویل آن می‌باشد. این نوع شیرینی را می‌توان در حالت‌های مختلفی مانند زعفرانی، شکلاتی و وانیلی تهیه کرد.
  • قرابیه: از جمله شیرینی‌های محلی مربوط به تبریز است که می‌توان آن را در دسته انواع شیرینی‌های خشک محلی طبقه بندی کرد. این نوع شیرینی از موادی از جمله بادام و پسته تشکیل شده است که می‌تواند کمی گران باشد.
  • شیرینی آب دندون: این مورد از انواع شیرینی‌های محلی ایران، مربوط به استان مازندران می‌باشد. بیشترین مورد استفاده از این ماده را می‌توان در عروسی‌ها و نیز جشن‌ها دانست. مواد اصلی به کار رفته در این ماده شامل پودر هل، آرد برنج، تخم مرغ و نیز شکر می‌باشد.
  • بادام سوخته: این مدل از شیرینی که مخصوص شیراز است، از ترکیب بادام درون یک مایع با محتوای آب و نیز شکر و آبلیمو تهیه می‌شود.

از دیگر مواردی که در این لیست می‌توان به آن اشاره کرد، بایستی از بژی برساق از ایلام، شیرینی نوقا از تبریز، نون چایی از قزوین، لگیمات از بوشهر، گلاب جامن از هند و سیستان و بلوچستان، ریس تبریزی و غیره نام برد.

انواع شیرینی خامه ای

شاید بتوان گفت شیرینی خامه‌ای یک دسته خاص و عامه پسند است که بسیاری از افراد با دیدن آن نیز قند در دلشان آب می‌شود. اگر به دنبال انواع شیرینی در این طیف هستید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • نان خامه‌ای: یکی از آن دسته شیرینی‌های لذیذ است که طعم آن در زیر دندان تا مدت‌ها باقی می‌ماند. این نوع شیرینی‌ها یک پوسته نارنجی رنگ و خوشمزه دارند که درون آن نیز ترکیب موادی مانند وانیل و خامه قرار گرفته است.
  • شیرینی دو رنگ ژله‌ای: یکی از انواع شیرینی‌های تر محصول می‌شود که مواد به کار رفته برای آن شامل وانیل، تخم مرغ، بادام شیرین، بکینگ پودر، کره و غیره است. این مدل شیرینی‌ می‌تواند برای یک جمع خانوادگی بسیار خوشمزه و مناسب باشد.
  • شیرینی لطیفه: از دیگر مواردی که می‌توان برای شیرینی خامه‌ای بیان کرد، مدل لطیفه است که اصالتا مرتبط با شهر تبریز بوده و بافت لطیف و نرمی دارد.

طرز تهیه شیرینی لطیفه را در این قسمت مشاهده کنید.

  • شیرینی قیفی خامه‌ای: این مدل از انواع شیرینی‌های خامه‌ای بسیار سبک هستند. شما می‌توانید آن را با توجه به ظاهر جذابی که دارند، به عنوان یک شیرینی مدرن و شیک درنظر گرفته و در مهمانی‌ها هم استفاده کنید مواد اولیه به کار رفته در این مدل شیرینی شامل آرد، تخم مرغ، پودر قند، کره، آبلیمو، نمک و غیره می‌باشد.
  • شیرینی کادایف ترکی: مدل دیگری از انواع شیرینی‌های خامه، کادایف ترکی است که ظاهر جذابی دارد و می‌تواند با دارچین تزئین شود.

انواع شیرینی دانمارکی

یکی از شیرینی‌هایی که آوازه آن در سطح بین‌الملل به کشورهای مختلفی رسیده و اکنون طرفداران بسیار زیادی دارد، شیرینی دانمارکی است. این مدل هم از نظر طعم و نیز از نظر ظاهری بسیار زیبا و خوشمزه بنظر می‌رسد. در رابطه با نحوه تهیه این مدل از انواع شیرینی‌ها می‌توان گفت:

مواد اولیه مقدار موردنیاز
آرد سفید 3 پیمانه
تخم مرغ 1 عدد به همراه 1 عدد سفیده
شیر ولرم 1/3 لیوان
خمیر مایه 1 قاشق غذاخوری
وانیل ½ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده غلیظ 2 قاشق غذاخوری
شکر 3 قاشق غذاخوری

همچنین برای شهد شیرینی لازم است مواد زیر را تهیه کنید.

مواد اولیه مقدار موردنیاز
شکر ½ لیوان
زعفران دم کرده 1 قاشق غذاخوری
آب ½ لیوان
گلاب 1 قاشق غذاخوری

همچنین برای مواد اولیه کرم میانی شیرینی داریم:

مواد اولیه مقدار موردنیاز
شیر ½ لیوان
نشاسته 3 قاشق غذاخوری
شکر ½ لیوان

و نیز مواد لازم برای رومال شیرینی عبارت است از:

مواد اولیه مقدار موردنیاز
شیر 1 قاشق غذاخوری
زرده تخم مرغ 1 عدد
زعفران دم کرده 1 قاشق غذاخوری
کنجد یا خلال بادام به میزان موردنیاز

حال برای طرز تهیه این ماده داریم:

  • در اولین قدم لازم است تا شیر ولرم را با خمیر مایه و شکر در یک کاسه ریخته و آنها را مخلوط نمایید. سپس با یک درپوش روی کاسه را پوشانده و خمیر مایه را قرار می‌دهیم تا عمل کند.
  • سپس بایستی با گذشت ده دقیقه تخم مرغ را در کنار وانیل و شکر در یک کاسه جدا با همزن ترکیب کرده و آن را تا 2 دقیقه یکدست هم بزنیم. در نهایت به مایه موردنظرمان زعفران و نیز خمیر مایه را اضافه می‌کنیم.
  • آرد را 3 مرتبه الک کنید و به صورت مرحله به مرحله به مخلوط تخم مرغ اضافه نمایید. سپس بایستی آن را ورز داده و خمیر را نرم و یکدست درون کاسه جمع کنید. حال روی کاسه را پوشانده (با سلفون) و می‌گذاریم در یک جای گرم به مدت 1 ساعت استراحت نماید.
  • این کار را انجام می‌دهیم که باعث می‌شود تا حجم آن دو برابر شود. در این فاصله زمانی به سراغ آماده سازی کرم میانی می‌رویم. اولین گام آن است که شکر، شیر و نیز نشاسته را در یک قابلمه ریخته و هم می‌زنید.
  • سپس بایستی نشاسته و شکر درون شیر را حل کرده و قابلمه را بر روی حرارت بگذارید. حرارت را ملایم کرده و هم بزنید تا مایه آن غلیظ شود. حال قابلمه را برداشته و بگذارید تا خنک شود.
  • مرحله بعدی آن است که شهد شیرینی را تهیه کنید. شما باید شکر را با آب در یک قابلمه ریخته و آن را هم نزنید. بر روی حرارت ملایم گذاشته و کاری می‌کنیم تا ذرات شکر و نیز شربت جوش آید.
  • با جوش آمدن شهد، به آن زعفران دم کرده را اضافه کرده و آن را به همراه گلاب به قابلمه اضافه می‌کنیم. سپس بایستی مخلوط را هم زده و بگذاریم تا در حرارت بماند تا اینکه غلظتش بیشتر گردد. با خنک شدن مایه میانی شیرینی، آن را در قیف یکبار مصرف ریخته و فر را روی 180 درجه سانتی‌گراد تنظیم می‌کنیم.
  • پس از گرم شدن فر و استراحت خمیر در این مدل از انواع شیرینی‌ها، آن را بر روی فر گذاشته و با کمک وردنه پهن می‌کنیم. این کار را با یک لایه نازک انجام می‌دهیم. حال اطراف خمیر را جدا کرده تا مرتب باشد. حال مایه میانی را به حالت عمودی از یک سمت در خمیر پایپ کرده و خمیر را روی آن لوله می‌کنیم. حال به ابعاد دلخواه آن را برش داده و در ادامه بایستی زرده تخم مرغ و نیز شیر و زعفران دم کرده را در یک کاسه مناسب بریزیم.
  • مواد رومال را ترکیب کرده و صبر می‌کنیم تا یکدست شود. آن را با یک برس بر روی خمیرها مالیده و می‌توانیم روی خمیر را با کند یا خلال بادام تزئین کنید. حال روی سینی فر یک کاغذ روغنی پوشانده و درون سینی فر آن را با فاصله از هم قرار می‌دهیم. سینی را در طبقه وسط گذاشته و مدت 30 دقیقه صبر می‌کنیم.
  • حال که این زمان گذشت، گریل را روشن کرده و می‌گذاریم تا 3-4 ساعت گریل شوند. سپس سینی را خارج کرده و می‌گذاریم تا خنک شود. حال می‌توانیم این مدل از انواع شیرینی‌ها را با یک برس به شهد آغشته کنیم.
دستور پخت شیرینی دانمارکی
انواع شیرینی مدل دانمارکی

انواع شیرینی هزارلا

هزارلا، یکی از خمیرهای نیمه آماده است که می‌تواند برای تهیه شیرینی به کار برود. استفاده از این نوع خمیر باعث می‌شود تا شما بتوانید در خانه به راحتی خمیر شیرینی را داشته باشید. از جمله انواع شیرینی هزارلا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • شیرینی هزارلا ساده: این نوع شیرینی با مواد مختلفی اعم از زرده تخم مرغ، پودر هل، گلاب، عسل، زعفران، پودر قند، پودر پسته تهیه می‌شود.
  • شیرینی ناپلئونی: یکی دیگر از مدل‌های انواع شیرینی هزارلا است که در آن از موادی همچون خامه قنادی و نیز پودر پسته استفاده شده است. تهیه این نوع شیرینی در خانه نیاز به فر دارد.
  • باقلوا: مدل دیگری که می‌توان برای انواع شیرینی هزارلا بیان کرد، باقلوا است که از آن برای تهیه شیرینی هزارلا استفاده می‌گردد.
  • شیرینی زبان: از دیگر مدل‌های شیرینی که قدیمی و نوستالژیک است، بایستی به شیرینی زبان اشاره کرد که می‌توانید از آن در مجالس، استفاده نمایید. مواد به کار رفته برای تهیه این نوع شیرینی شامل زعفران دم شده، پودر پسته، آب، شکر، گلاب می‌باشند.
  • شیرینی مدل لاوان: این نوع مدل شیرین، به صورت دایروی تهیه می‌شود شما می‌توانید آن را با اضافه کردن کمی زرده با قلمو تهیه کرده و نیز در هنگام سرو کردن مربای آلبالو میل کنید.

از دیگر مدل‌های انواع شیرینی هزارلا می‌توان به فرفره‌ای، پیچ خورده، پاپیونی اشاره کرد.

انواع شیرینی خمیری

در رابطه با انواع شیرینی خمیری می‌توان از مواردی همچون شیرینی سپه سالاری، شیرینی قندی، باقلوا، لوز نارگیل، ورقه‌ای نام برد که هر کدام می‌توانند بسته به مواد اولیه‌ و طرحی که دارند، برای مهمانی‌ها، جشن‌های خانوادگی و به عنوان یک میان وعده بسیار خوشمزه باشند.

انواع شیرینی فانتزی جدید

بسیاری از ما از شیرینی برای جشن‌ها استفاده می‌کنیم. انواع شیرینی به خصوص برای کودکان و خردسالان می‌تواند بسیار جذاب باشد. یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای زیباتر کردن مراسم‌های خود استفاده کنید، تهیه شیرینی‌های فانتزی است که معمولا دستور پخت آسانی داشته و نیز ظاهر آن می‌تواند مهمانان شما را غافلگیر کند. یک نمونه از انواع شیرینی فانتزی جدید را در ادامه به شما معرفی می‌کنیم که به شرح زیر می‌باشد:

کوکی مارمالای
مواد اولیه مقدار موردنیاز
کره 160 گرم
تخم مرغ 1 عدد
نمک کم
رنگ خوراکی، پودر پسته به میزان موردنیاز
پودر بادام 100 گرم
پورد قند 130 گرم
آرد 235 گرم
وانیل یک هشتم قاشق چای خوری

حال طرز تهیه این مدل از شیرینی عبارت است از:

  • ابتدا بایستی تمام مواد را در محیط قرار داده، صبر کنید تا دمای آن با محیط یکسان شود.
  • حال بایستی کره را هم زده و یکدست کنید.
  • سپس می‌توانید پودر قند را کم کم در هنگام هم زدن اضافه نموده و آن را 5 دقیقه مخلوط کنید. صبر کنید تا به حالت کرمی و حجیم درآید.
  • مواد دیگر از جمله تخم مرغ، وانیل و غیره را با هم ترکیب نموده و سپس موادی همچون نمک، نیمی از آرد و پودر بادام را الک کنید. حال بایستی کم کم به ترکیب کره اضافه کرده و با لیسک آن را به آرامی به خورد هم بدهید.
  • آرد را تا حد ممکن اضافه نموده و خمیر نرم و لطیفی را ایجاد کنید. کاری کنید تا به حالت چسبنده ایجاد نشود. خمیر را در پلاستیک بپیچید و آن را نیم ساعت در یخچال قرار دهید. حال بایستی بگذارید تا استراحت کند.
  • سپس بایستی سطح میز را آرد پاشی نموده و خمیر را به قطر نیم سانتی متر با وردنه پهن نمایید. حال آن را با یک کاتر که وسطش گود باشد قالب بزنید.
  • کوکی را با قالب، شکل داده و کف سینی در فر قرار دهید. حال بایستی آن را با کاغذ روغنی پوشانده و بچینید. سپس بایستی آن را در مدت 12 دقیقه در فر با دمای 180 درجه سانتی‌گراد قرار داده و بپزید. حال زمانی که کوکی‌ها پخته شد، آنها را سرد کرده و می‌توانید آن را با مارمالاد توت فرنگی یا بریلو پر نمایید. همچنین شما می‌توانید روی آن کمی پودر پسته اضافه کنید.
انواع شیرینی فانتزی
معرفی انواع شیرینی فانتزی

انواع شیرینی نارگیلی

مدل شیرینی نارگیلی را می‌توان یکی از انواع شیرینی‌های خوشمزه، ارزان و مجلسی در ایران است که به آن نان نارگیلی هم گفته می‌شود. در رابطه با انواع این نوع از شیرینی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • شیرینی نارگیلی ساده
  • شیرینی نارگیلی خانگی و پفکی با پیمانه
  • شیرینی نارگیلی بازاری

انواع شیرینی خارجی

شیرینی یکی از بهترین نوع خوراکی‌ها است که در سراسر جهان یافت می‌شود. شما می‌توانید برای داشتن یک سفر به یادماندنی، از شیرینی‌های محلی در سفرهای خود لذت ببرید. از جمله معروف‌ترین مدل‌های شیرینی در سطح جهانی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود که عبارتند از:

  • ماکارون: این مدل شیرینی متعلق به کشور ایتالیا و فرانسه بوده و از سال 1500 میلادی رواج دارد. شما می‌توانید آن را در پاریس به وفور بیابید.
  • کروسان: یکی دیگر از مدل‌های شیرینی معروف در سطح جهانی، کروسان نام دارد که از سال 1770 به بعد وارد فرانسه شده است.
  • چیمنی: این شیرینی از رومانی است و در تهیه آن، از آتش به صورت مستقیم استفاده می‌شود. به همین خاطر می‌توان نام آن را به معنی کیک دودکش دانست. شما می‌توانید در پراگ، در ایام عید کریسمس آن را به وفور مشاهده کنید.
  • کوئه کلپان: یکی از شیرینی‌های سنتی از کشور اندونزی است که از گلوله‌های برنجی ساخته شده و در برگ‌های موز پیچیده‌ می‌شود. برای طعم دار کردن آن از شهدهای داغ استفاده شده است.

انواع شیرینی ترکیه ای

در کنار باقلوا، می‌توان نمونه‌های بسیاری از انواع شیرینی ترکی را معرفی کرد که برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • Şekerpare: یکی از شیرینی‌های خوشمزه‌ای است که می‌تواند در دهان شما آب شده و در زبان ترکی نیز به معنای “یک تکه شیرین” نامگذاری شده است.
  • Künefe: یکی از غذاهای لذیذ در آنتاکیا در جنوب ترکیه است که از دو لایه کادایف پر شده است و نیز می‌توان آن را با پنیر آب و شربت شیرینی ترکیب نمود.
  • Pişmaniye: یک نوع شیرینی است که از مخلوط کردن آرد بو داده شده در کره و شکر تهیه می شود و سپس به رشته های ریز در می‌آید. شما می‌توانید آن را در حالت ساده و یا با شکلات میل کنید.
  • Kalburabasti: این مدل از شیرینی‌ها از غذاهای لذیذی هستند که در ترکیه ارائه شده و از خرمالو گردو تهیه می‌شند.

بهترین شیرینی های دنیا

در نهایت نیز برخی از انواع شیرینی‌های محبوب در دنیا را معرفی می‌کنیم که عبارتند از:

Concha Pastelito کیک Eccles
Koeksister Cape Malay koesister Vatrushka
Kaber Ellouz Kouign-Amann Origlietta
Lamington Jalebi kueh tart
بهترین شیرینی های دنیا
معرفی بهترین شیرینی ترکیه ای

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 10

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا