آشپزی و خانه داری

طرز تهیه میرزا قاسمی با گردو، کشک، مرغ و برنج

طرز تهیه میرزا قاسمی با طعم باور نکردنی ساده + مجلسی

اگر می‌خواهید طرز تهیه میرزا قاسمی را به صورت کامل فرا گیرید و بدانید چطور می‌توان انواع مختلف میرزا قاسمی را درست کرد، پیشنهاد می‌کنیم این متن را تا انتها دنبال کنید.

میرزا قاسمی یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی است که طعم بسیار خوشمزه و خاصی دارد. این غذا در اصل متعلق به استان گیلان است. در زمان ناصرالدین‌شاه، یکی از پادشاهان قاجار، میرزا قاسم خان والی حاکم رشت این غذا را ابداع کرد. میرزا قاسمی توسط قاسم خان والی گسترش یافت. جالب است بدانید که اسم این غذای محبوب نیز از روی همین شخص گرفته شده است.

مواد لازم برای تهیه میرزا قاسمی

پیش از دانستن اصول درست کردن میرزا قاسمی، نیاز است که ابتدا مواد اولیه آن را تهیه کنید. میرزا قاسمی ساده، به هیچ وجه غذای گرانی نیست و شما می‌توانید با حداقل امکانات، یک میرزا قاسمی خوشمزه را تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه میرزا قاسمی برای دو نفر، عبارت‌اند از:

  1. بادمجان. 2 عدد بادمجان متوسط کافی است.
  2. گوجه فرنگی. 4 عدد گوجه فرنگی متوسط کافی است.
  3. رب گوجه فرنگی. اگر چه این مورد الزامی نیست اما می‌تواند به بهتر شدن کیفیت و ظاهر غذای شما کمک کند. 1 قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی کافی است.
  4. سیر. برای تهیه این غذا به 4 حبه سیر احتیاج داریم.
  5. تخم مرغ. یک عدد تخم مرغ کافی است.
  6. نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و روغن به میزان کافی.

همان طور که گفتیم مواد اولیه گفته شده می‌توانند برای دو نفر کافی باشند. اگر می‌خواهید برای تعداد بیشتری میرزا قاسمی درست کنید، نیاز است مواد اولیه بیشتری را تهیه کنید.

طرز تهیه میرزا قاسمی (۸ مرحله)

طرز تهیه میرزا قاسمی

برای تهیه میرزا قاسمی، اولین مرحله تهیه مواد اولیه آن است که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم. سایر مراحل طرز تهیه میرزا قاسمی به شرح زیر است.

اولین مرحله

ابتدا بادمجان و گوجه فرنگی را به خوبی بشویید. قسمت اضافی گوجه را با چاقو ببرید. همچنین می‌توانید برای بهتر و سریع‌تر کباب شدن بادمجان‌ها، چندین شیار با چاقو روی بادمجان‌ها ایجاد کنید.

دومین مرحله

 در مرحله بعدی، بایستی گوجه فرنگی و بادمجان‌ها را کباب کنید تا کاملا نرم و مغز پخت شوند. می‌توانید بادمجان‌ها و گوجه‌ها را به سیخ بکشید و آن را روی اجاق گاز با شعله مناسب قرار دهید. همچنین در صورت امکان می‌توانید آن‌ها را روی منقل زغال نیز کباب کنید. پیشنهاد می‌کنید اگر این شرایط برای شما مهیا است، حتما از منقل زغال استفاده کنید. چرا که طعم بسیار بهتری خواهد داشت.

البته اگر دوست ندارید میرزا قاسمی شما طعم دودی بادمجان داشته باشد، می‌توانید بادمجان‌ها را در فر قرار دهید تا به میزان کافی کباب شوند و حتی می‌توانید بادمجان‌ها را آب پز نیز کنید. این موضوع کاملا به ذائقه و سلیقه شما بستگی دارد.

سومین مرحله طرز تهیه میرزا قاسمی

در مرحله بعدی نیاز است پوست بادمجان‌ها و گوجه‌ها کباب شده را بگیرید. بهتر است هر کدام را در ظرف جداگانه قرار دهیم و پوست آن‌ها را بگیرید. سپس بایستی بادمجان‌ها و گوجه‌ها را هر کدام به صورت جداگانه له کنید. برای انجام این کار می‌توانید از میکسر یا گوشت‌کوب استفاده کنید. نکته مهم این است که بایستی به صورت کامل تمامی مواد له شوند.

چهارمین مرحله

در مرحله بعدی طرز تهیه میرزا قاسمی، بایستی یک تابه را روی شعله حرارت قرار دهید و مقداری روغن به آن اضافه کنید. در حین گرم شدن روغن، سیرها را رنده کنید و به تابه اضافه کنید. سیر را به خوبی تفت دهید.

پنجمین مرحله

پس از این که سیر را به خوبی تفت دادید، مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به آن اضافه کنید و اجازه دهید کل مواد کمی تفت بخورند. سپس بادمجانی را که له کرده بودید را به این تابه اضافه کنید و تمامی مواد را هم بزنید تا یکدست شوند.

ششمین مرحله

در این مرحله اجازه دهید بادمجان‌ها در درون تابه چند دقیقه‌ای تفت بخورند تا آب اضافی آن‌ها کشیده شود. حال می‌توانید بادمجان‌ها را در یک قسمت تابه جمع کنید و در قسمت دیگر، رب گوجه اضافه کنید و آن را نیز به خوبی تفت دهید. پس از آن که بو و طعم خامی رب گوجه فرنگی از آن گرفته شد، گوجه فرنگی له شده را نیز به تابه اضافه کنید و با دیگر مواد ترکیب کنید.

مرحله هفتم

در این مرحله از طرز تهیه میرزا قاسمی، درب تابه را بر روی آن قرار دهید و اجازه دهید آب گوجه فرنگی له شده کاملا ته کشیده شود و اصطلاحاً میرزا قاسمی به روغن بیفتد. سپس تخم مرغ و کمی نمک را به تابه اضافه کنید.

مرحله هشتم و آخرین مرحله

در آخرین مرحله، نیاز است شما به صورت مداوم کل مواد را با یک دیگر مخلوط کنید تا مواد کاملا یک دست شوند. پس از آن که تخم مرغ به صورت کامل پخته شد و سفت شد، میرزا قاسمی آماده است و شما می‌توانید همراه با نان این غذای جذاب و خوشمزه را میل کنید.

طرز تهیه کوکو بادمجان را در این مقاله بخوانید:

طرز تهیه کوکو بادمجان

طرز تهیه میرزا قاسمی مجلسی

طرز تهیه میرزا قاسمی

برای آن که میرزا قاسمی شما، مجلسی شود می‌توانید چندین نکته را رعایت کنید تا ظاهر و طعم غذای شما بهتر شود.

  • یکی از روش‌های درست کردن میرزا قاسمی مجلسی این است که تخم مرغ را به صورت جداگانه سرخ کنید تا نیمرو شود. سپس تخم مرغ نیمرو شده را به صورت درسته روی مواد میرزا قاسمی قرار دهید. می‌توانید نیمرو را تکه تکه نیز کنید و در قسمت‌های مختلف تابه میرزا قاسمی قرار دهید.
  • یکی دیگر از نکاتی که می‌تواند به شما کمک کند، اضافه کردن یک عدد پیاز متوسط است. این مورد کاملا اختیاری است. می‌توانید پیاز را به خوبی رنده کنید و سپس آن‌ را تفت دهید. زمانی که پیاز کاراملی شد، سیرهای له را شده به تابه اضافه کنید و سپس سایر مراحل را انجام دهید.
  • اضافه کردن گردو نیز پیشنهاد بسیار جذابی است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

طرز تهیه میرزا قاسمی با گردو

در برخی از شهرهای ایران، برای تزئین و خوشمزه‌تر شدن میرزا قاسمی، از مغز گردو استفاده می‌کنند. در صورت تمایل، شما نیز می‌توانید پس از آن که میرزا قاسمی را در ظرف سرو کردید، با چند عدد مغز گردو آن را تزئین کنید.

طرز تهیه میرزا قاسمی با کشک

یکی دیگر از نکات جالب در مورد میرزا قاسمی، این است که شما می‌توانید از کشک نیز برای تهیه این غذای محبوب استفاده کنید. اگر قصد دارید میرزا قاسمی خود را با کشک درست کنید، بایستی گوجه فرنگی و رب گوجه را از دستور گفته شده حذف کنید و به جای آن از کشک به میزان مورد نیاز استفاده کنید.

باید گفت که در صورت تهیه میرزا قاسمی با کشک، طعم این غذا به طعم غذای کشک بادمجان نزدیک خواهد شد.

طرز تهیه میرزا قاسمی با مرغ

جالب است بدانید که برخی میرزا قاسمی را با مرغ درست می‌کنند. اگر شما نیز علاقه دارید میرزا قاسمی با مرغ را تهیه کنید و طعم جدیدی را امتحان کنید، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. ابتدا فیله یا سینه مرغ را با یک پیاز، زردچوبه، نمک و فلفل آب پز کنید. یادتان باشد که اگر از مرغ با استخوان استفاده می‌کنید، حتما استخوان‌های آن را بکشید.
  2. پس از پخت کامل مرغ، آن را ریش ریش کنید.
  3. مرغ ریش ریش شده را به تابه مواد اضافه کنید و سپس بادمجان له شده را به ظرف اضافه کنید.
  4. سایر مراحل مشابه مراحل طرز تهیه میرزا قاسمی ساده است که در بالا به آن اشاره کردیم.
  5. می‌توانید مقداری از مرغ‌های ریش ریش شده را کنار بگذارید و برای تزئین ظرف غذا از آن استفاده کنید.

میرزا قاسمی با برنج

برخی از مردم گیلان، میرزا قاسمی را با ماهی شور و کته میل می‌کنند. شما نیز می‌توانید این مدل از غذای میرزا قاسمی را امتحان کنید.

انواع راه‌های آماده کردن بادمجان

در انتها بهتر است به این موضوع بپردازیم که چگونه می‌توان بادمجان مورد نیاز میرزا قاسمی را آماده کرد.

  1. کباب کردن بادمجان روی منقل. بسیاری این مورد را انتخاب می‌کنند چرا که طعم دودی خاصی به بادمجان داده می‌شود. اگر به هر دلیلی طعم دودی را دوست ندارید می‌توانید از سایر روش‌ها استفاده کنید.
  2. کباب کردن بادمجان روی شعله گاز.
  3. کباب کردن بادمجان در فر.
  4. استفاده از بادمجان سرخ شده. البته که اگر قصد دارید میرزا قاسمی رژیمی تهیه کنید، اصلا این گزینه را پیشنهاد نمی‌کنیم.
  5. آب پز کردن بادمجان.

تمامی نکات مورد نیاز طرز تهیه میرزا قاسمی را خدمت شما بیان کردیم. امیدواریم با استفاده از این دستور پخت بتوانید غذای بسیار خوشمزه‌ای را برای خود و عزیزانتان تهیه کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 2.8 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 5

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا