سبک زندگی

چرا جوانان به زندگی مجردی و دور از خانواده علاقه دارند؟

دلایل زندگی مجردی: چگونگی شروع موفق و دور از خانواده

آیا می‌دانید چرا جوانان تمایل دارند جدا از خانواده زندگی کنند؟ این سؤال در ذهن اغلب والدینی است که فرزندان آن‌ها تمایل به زندگی جدا از خانواده دارند‌. در این مقاله از جوان ایرانی به دلایل تمایل جوانان به زندگی مجردی می‌پردازیم.

 

علت تمایل جوانان به زندگی جدا از خانواده

دلایل بسیار زیادی وجود دارد که جوانان تصمیم می‌گیرند، علاوه بر رفاهی که در زندگی با والدین برای آن‌ها فراهم است، از خانه خود دور شده و روی به زندگی مجردی بیاورند. این دلایل را در ادامه بررسی می‌کنیم.

اختلاف پدر و مادر

در برخی از خانواده‌ها والدین با همدیگر اختلاف دارند. آن‌ها سر کوچکترین مسائل با یکدیگر نزاع داشته و آسایش را از فرزندان خود می‌گیرند. چنین فرزندانی معمولاً تمایل به زندگی مجردی دارند. این‌گونه جوانان سریع‌تر از بقیه هم سن و‌ سالان خود دنبال شغل مناسب گشته و در پی کسب درآمد هستند تا هر چه سریع‌تر از خانواده خود جدا شوند.

فرار از مسئولیت‌های خانوادگی

بسیاری از جوانان امروزی نمی‌خواهند هیچ مسئولیتی را قبول کنند. این‌گونه جوانان می‌دانند اگر ازدواج کنند تعهدات زیادی برای گردن آن‌ها خواهد بود. درنتیجه برای فرار از این‌گونه وظایف زندگی مجردی را انتخاب می‌کنند.

به دست آوردن استقلال مالی و شخصیتی

برخی از جوانان برای اینکه مستقل شوند، تمایل دارند که دور از خانواده زندگی کنند. والدین این‌گونه افراد به آن‌ها اجازه استقلال نمی‌دهد و مدام آن‌ها را تحت نظر قرار می‌دهد.

تشکیل ازدواج سفید

بسیاری از جوان‌ها تمایل ندارند در چارچوب قانون ازدواج کنند‌. درواقع آن‌ها ازدواج سفید را می‌پسندند. در این‌گونه ازدواج هیچ قانونی و شرعی وجود نداشته و هر موقع دلشان بخواهد می‌توانند به آسانی از یکدیگر جدا شوند. دختران و ‌پسران با ازدواج سفید به راحتی دوستان خودشان را دعوت کرده و در خانه دورهم جمع می‌شوند‌‌. در حالیکه والدین این افراد با این‌گونه ازدواج‌ها و یا مهمانی‌های مجردی مخالفت کرده و درنتیجه آن‌ها از خانواده دور شده و زندگی مجردی را انتخاب می‌کنند.

بالا رفتن سن ازدواج

یکی دیگر از دلایلی که جوانان تمایل به زندگی مجردی و دور از خانواده دارند، این است که سن ازدواج آن‌ها بالا رفته است. آن‌ها با زندگی مجردی می‌توانند حس استقلال‌طلبی خود را به دست آورند. دقت کنید افرادی که جدا از خانواده زندگی می‌کنند، معمولاً دیگر تمایلی به ازدواج و تشکیل خانواده ندارند.

مهاجرت‌های تحصیلی

بسیاری از جوانان با مهاجرت تحصیلی، برای خودشان زندگی مجردی انتخاب کرده و دیگر تمایل ندارند به شهر خودشان برگردند. البته فراموش نکنید که جامعه درگذشته معمولاً زندگی مجردی را برای مردان و پسران می‌پذیرفت و برای دختران نوعی انگ محسوب می‌شد‌‌. امروزه دید افراد جامعه به دختران نیز بهتر شده است و آن‌ها نیز می‌توانند نوع زندگی خودشان را انتخاب کنند.

صفر تا صد مهاجرت و ارسال مدارک به کشور کانادا را در این مقاله بخوانید:

اخذ پذیرش تحصیلی از کانادا

تفاوت نسل‌ها با هم

هنگامی که بچه‌ها بزرگ می‌شوند، میان نسل آن‌ها و والدینشان اختلاف زیادی به وجود می‌آید. درواقع فرزندان در نسل جدید قرار گرفته و علاقه‌ها، گرایش‌ها و افکارشان نسبت به والدین بسیار متفاوت است. به همین دلیل برخی از این‌گونه جوانان تمایل دارند که از پدر مادر خود دور شده و زندگی مجردی را انتخاب کنند.

برای آزادی و رهایی

بسیاری از افرادی که تمایل به زندگی مجردی دارند، بیان می‌کنند که آن‌ها زمانی که با پدر مادر زندگی می‌کردند، هر ساعتی که به رختخواب می‌رفتند یا هر قرار ملاقاتی که داشتند، به طور کلی هر کاری که انجام می‌دادند را والدین اطلاع داشتند‌. آن‌ها با تشکیل زندگی مجردی تمایل دارند بدون قضاوت تمام کارهای خودشان را انجام دهند. می‌گویند در زندگی مجردی هر ساعتی که بخواهند به خرید می‌روند و با دوستان قرار ملاقات می‌گذارند. به طور کلی هر کاری که دلشان بخواهد انجام می‌دهند و از این آزادی لذت می‌برند.

زندگی مجردی به دلیل طلاق

بسیاری از افرادی که از همسران خود جدا می‌شوند، در خانواده و یا فامیل حرف و حدیث‌هایی پشت سرشان زده می‌شود‌. درواقع بر روی چنین افرادی فشارهای زیادی وارد است. والدین آن‌ها بیان می‌کنند که سنت‌های خانوادگی ما برخلاف طلاق است! به فرد مطلقه می‌گویند که آبروی ما را برده‌اید و با حرف‌هایی از این قبیل آن فردی را آزار می‌دهند. بنابراین افرادی که طلاق می‌گیرند مجبور هستند که زندگی مجردی را انتخاب کنند. اگر پای درد و دل افرادی که از همسران خود جدا شدند بنشینید آن‌ها بر این باورند که زندگی در جمع خانواده و پدر مادر خودشان را دوست داشتند، اما به دلیل حرف و حدیث‌های که پیش‌آمده مجبور به زندگی مجردی شدند.

رهایی از وابستگی

برخی از دخترها و پسرها با این که بزرگ شده‌اند بیان می‌کنند که آن‌ها توانایی یک خرید ساده را نداشتند‌. حتی نمی‌توانستند آشپزی کنند و یا غذا بخورند!! زیرا مادر آن‌ها حتی لقمه در دهانشان می‌گذاشت. والدین اجازه نمی‌دهند که فرزندانشان مستقل بار آمده و مسئولیت‌های زندگی خود را بر عهده بگیرد‌‌. به دلیل حمایت‌های بی‌موردی که این‌گونه پدر مادرها انجام می‌دهند، حتی اجازه نمی‌دهند که بچه‌ها بار مسئولیت زندگی را خودشان به دوش بکشند. هرچند این‌گونه بچه‌ها، مستقلی و جدایی از خانواده را دوست دارند اما فرزندان شخصیت‌های وابسته خواهند داشت.

آن‌ها هیچ‌وقت نمی‌توانند به تنهایی از زندگی خود لذت ببرند. حتی والدین اجازه نمی‌دهند که بچه‌ها طعم تلخ شکست و ناکامی را بچشد! به همین دلیل این‌گونه افراد برای رهایی از وابستگی و این که تمایل دارند مسئولیت‌های خودشان را بر عهده بگیرند تلاش می‌کنند که دور از خانواده زندگی مجردی را برای خودشان داشته باشند.

چگونه با پشیمانی پس از ازدواج‌ مقابله کنیم؟

دلایل پشیمانی پس از ازدواج

مخالفت برخی والدین از زندگی مجردی فرزندان

برخی از والدین با زندگی مجردی جوانان مخالفت دارند. آن‌ها بیان می‌کنند که ممکن است جایگاه خانواده در ذهن بچه‌ها مخدوش شود. آن‌ها تصور می‌کنند  که بر بنیان خانواده آسیب وارد می‌شود‌. درحالی‌که این‌گونه خانواده‌ها باید بدانند اگر فرزند آن‌ها در بین خانواده زندگی کند، اما هیچ تعلق خاطری به خانواده و اعضای آن نداشته باشد، مانند این است که زندگی مجردی را انتخاب کرده است. بنابراین اگر شما تمایل دارید که همه با هم زیر یک سقف زندگی کنید باید شرایط را آن‌گونه برای فرزندان خود مهیا کنید تا آن‌ها بتوانند آزادانه زندگی کرده و در تحصیل و شغل خودشان پیشرفت داشته باشند.‌ اگر شرایط زندگی بسیار سخت شود، فرزندان تمایل دارند که دور از والدین زندگی کنند. البته برخی از فرزندان نیز به دلیل مهاجرت‌های تحصیلی مجبور به انتخاب زندگی مجردی می‌شوند.

 

حسرت داشتن زندگی مجردی

بسیاری از افراد تمایل به زندگی دور از خانواده و یا زندگی مجردی دارند، اما توانایی مالی برای مستقل شدن را ندارند. حقوق این‌گونه افراد کفاف اجاره خانه و تفریحات آن‌ها را نمی‌دهد‌ بنابراین هرچند در جمع خانواده با هم زندگی می‌کنند اما همیشه حسرت زندگی مجردی را به دوش می‌کشند.

برخی از این‌گونه فرزندان که درآمد کمی دارند، به صورت گروهی و دسته‌جمعی زندگی می‌کنند. آن‌ها حاضر هستند با یک یا چند همخانه زندگی در پانسیون را انتخاب کنند، اما با والدین خودشان زندگی نکنند‌. هرچند که زندگی گروهی مشکلات خودش را دارد، اما باز هم بسیاری از افراد این مدل زندگی را ترجیح می‌دهند.

 

چارچوب زندگی مجردی

برخی از افرادی که دور از خانواده و به صورت مجردی زندگی می‌کنند، برای خود در زندگی چهارچوب دارند. درواقع آن‌ها حتی بر روی انتخاب دوست‌های خود نیز بسیار حساس هستند و معتقد هستند که خانه مکانی بسیار باارزش است که هرکسی نباید در آن رفت و آمد کند. حتی این افراد همخانه نمی‌خواهند و تنهایی را ترجیح می‌دهند. ولی ناگفته نماند که این‌گونه افراد نگرانی‌های زیادی نیز دارند. آن‌ها بیان می‌کنند اگر در زمان پیری همچنان ازدواج نکرده و بچه نداشته باشند، اگر حسرت داشتن زندگی با فرزند را به دوش بکشند، آیا افسرده خواهند شد یا خیر. ولی همچنان این‌گونه افراد با دیدن زندگی‌های ناموفق به زندگی مستقلی خود امیدوار بوده و با تمام تلاش کار می‌کنند تا بتوانند زندگی خود را بچرخانند.

 

زندگی با شوگر ددی و شوگر مامی

برخی از خانواده‌ها به دلیل مشکلات مالی ترجیح می‌دهند که فرزندانشان شوگر ددی و شوگر مامی داشته باشند. درواقع این‌گونه دخترها و پسرها با افرادی دوست می‌شوند که سنشان از آن‌ها بسیار بیشتر بوده ولی توانایی مالی برای خرج و تأمین مخارج آن‌ها را دارد. متأسفانه بسیاری از خانواده‌ها در جریان این نوع رابطه‌ها هستند، ولی مخالفتی نمی‌کنند. این‌گونه زندگی‌ها معمولاً به دلیل مشکلات اقتصادی شکل می‌گیرد.

چگونه بر غم ناشی از غربت و دوری از همدیگر غلبه کنیم؟

غلبه بر غم غربت و دوری از خانواده

شروع زندگی مجردی موفق

قبل از اینکه از خانواده جدا شوید، تمام نکاتی که در زندگی مجردی نیاز است رعایت کنید را در نظر بگیرید تا متوجه شوید که توانایی برای اداره زندگی خود را دارید یا خیر. در این بخش از جوان ایرانی این نکات مهم را بررسی می‌کنیم.

تصمیم عجولانه نگیرید

هیچ‌وقت برای زندگی دور از خانواده عجله نکنید. ابتدا بررسی کنید که آیا شغل مناسب و درآمد کافی برای اداره زندگی خود را دارید؟ آیا شما شخصیت مستقلی دارید و می‌توانید به تنهایی زندگی خود را بچرخانید؟ آیا وابستگی خاصی به برخی از اعضای خانواده ندارید؟ به طور کلی موارد زیادی را باید بررسی کنید تا بتوانید از زندگی مجردی لذت ببرید.

تخصیص بودجه

تمام هزینه‌هایی که ممکن است در زندگی مجردی نیاز باشد را محاسبه کنید. به عنوان مثال هزینه آب، برق و گاز، تلفن، اینترنت، خورد و خوراک، پوشاک و مواردی از این قبیل را باید در نظر بگیرید. برآورد کنید که آیا بودجه مناسب برای گذراندن زندگی را دارید یا خیر.

فراموش نکنید که پس‌انداز اضطراری داشته باشید برای مواقعی که اتفاق غیرمنتظره پیش می‌آید. اتفاق‌هایی مانند درمان بیماری، از دست دادن شغل، تعمیر خودرو، نیاز به سفر و‌ مواردی از این قبیل.

هماهنگی با والدین

قبل از اینکه زندگی مجردی خود را شروع کنید با والدین خود هماهنگ کنید. به عنوان مثال به آن‌ها بگویید هر هفته یک‌شب یا یک‌زمان مشخصی را شما را مهمان من خواهید بود‌. خجالت نکشید اگر نیاز به کمک دارید، با آن‌ها در میان بگذارید و سعی کنید از حمایت‌های خانواده نیز برای زندگی مجردی برخوردار شوید.

شرایط طلاق غیابی و نحوه اعتراض به آن را در این مطلب بخوانید:

شرایط طلاق غیابی

افزایش زندگی مجردی و طبیعی شدن آن

درگذشته زندگی مجردی و دور از خانواده مانند امروز جا نیفتاده بود. به ویژه دختران جوان هنگامی که برای اجاره منزل مراجعه می‌کردند، صاحب‌خانه به آن‌ها خانه اجاره نمی‌داد‌. زیرا احساس می‌کرد که چنین فردی بسیار بی‌بندوبار است و یا امکان دارد آن مکان را پاتوق قرار داده و با دوست و رفیق‌های ناب رفت و آمد کند‌. اما امروزه  زندگی مجردی برای دخترها و پسرها چهارچوب بسیار خوبی دارد. حتی افرادی که به تنهایی زندگی می‌کنند پیشرفت‌های زیادی در زندگی‌شان خواهند داشت. دوران بدبینی نسبت به پسران و دختران مجرد که دور از خانواده زندگی می‌کردند تقریباً تمام شده، همچنین همسایه‌ها نیز دید بهتری دارند.

درگذشته حتی هنگامی که در خانه فرد مجرد رفت و آمد مهمان وجود داشت، بسیار توجه همسایه‌ها را جلب می‌کرد و آن‌ها مشکوک می‌شدند! اما امروزه هرکسی سرش به کار و زندگی خودش است، معمولاً کاری به زندگی مجردها ندارند و بر این باورند که آن‌ها نیز قدرت انتخاب دارند تا هرگونه که دلشان می‌خواهد زندگی کنند. البته دختران و پسران جوان نیز می‌دانند که نباید با رفت و آمدهای بی‌مورد باعث آزار و اذیت اطرافیان شوند.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 3.3 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 3

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا