سرگرمیمهارت های زندگی

چگونه با پرخاشگری کودکان برخورد کنیم؟ علائم آن چیست؟

نحوه برخورد با پرخاشگری کودکان + نشانه‌ها + علت آن

آیا می‌دانید علت پرخاشگری کودک شما چیست؟ با علائم آن آشنایی دارید؟ تاکنون سعی در درمان اینگونه رفتارهای فرزند خود کرده‌اید؟ در این مطلب از مجله جوان ایرانی به نحوه برخورد با پرخاشگری کودکان می‌پردازیم.

 

علت پرخاشگری کودکان چیست؟

عوامل بسیار زیادی باعث پرخاشگری کودکان می‌شود. در این مطلب از مجله ایرانی به برخی از این علت‌ها می‌پردازیم.

بیماری‌های ویروسی، ژنتیک، نحوه برخورد والدین با کودک، محیط پر از تشنج، اضطراب و استرس دوران بارداری، مشاجرات بین پدر و مادر باعث ایجاد پرخاشگری در بین کودکان می‌شود.

 

علائم کودک عصبی و پرخاشگر

نحوه برخورد با پرخاشگری کودکان
نحوه برخورد با پرخاشگری کودکان

برخی از کودکان ممکن است دل‌پیچه داشته باشند یا اینکه مدام دست‌هایشان را مشت کنند. همچنین برخی از کودکان دندان‌های خودشان را به هم فشار می‌دهند، عضلات آن‌ها منقبض‌شده و قلب آن‌ها نیز تندتر میزند.

 

نحوه برخورد با پرخاشگری کودکان

اگر از پرخاشگری کودک خود از کار و زندگی افتاده‌اید، نکران نباشید. در این بخش از مجله جوان ایرانی به نحوه برخورد صحیح با پرخاشگری کودکان می‌پردازیم.

کنترل شرایط

شما عزیزان می‌توانید به فرزند خود در هنگام پرخاشگری کمک کنید تا ۱۰ بشمرد. همچنین از آن موقعیت دور شوید و آهسته نفس عمیق بکشید. برای اینکه تنش‌های روحی روانی فرزندان کاهش پیدا کند، می‌توانید به آرامی دست‌های گره‌کرده آن‌ها را باز کنید. با یک فرد قابل اعتماد مشورت کنید و همچنین برای آرامش به یک مکان خصوصی بروید.

بازی و ورزش منظم

به فرزندان خود آموزش دهید که بتواند خشم خود را کنترل کنند. فراموش نکنید بازی‌ها و ورزش منظم برای بهبود افسردگی و پرخاشگری بسیار مناسب هستند.

انجام فعالیت‌های ساده

اگر فرزندان شما پرخاشگر هستند به آن‌ها آموزش دهید که هرروز دوچرخه سواری، پیاده‌روی یا دو ساده نیز می‌تواند از احساسات منفی آن‌ها پیشگیری کند.

تشویق کودکان

شما عزیزان به عنوان والدین باید یاد بگیرید که تلاش‌های فرزندتان را هرچقدر هم که کوچک باشد تشویق کنید. درواقع از هر فرصتی استفاده کنید تا بتوانید کودک خود را خوشحال کنید. تشویق کردن کودکان نه‌تنها باعث ایجاد اعتماد به نفس آن‌ها می‌شود، بلکه برای مدیریت خشم نیز بسیار مفید است.

الگوی فرزندان

فراموش نکنید که شما عزیزان برای فرزندان خود الگو هستید. اگر شما مدام با یکدیگر جروبحث دارید، به همدیگر صدمه وارد کنید و یا حتی به فرزندان نیز آسیب برسانید، در این صورت اگر فرزندتان از شما تقلید کند تعجب نکنید. سعی کنید اخلاق و رفتار خود را تغییر دهید و آن را به خوبی مدیریت کنید تا بتوانید الگوی خوبی برای فرزندان خود باشید.

برقراری ارتباط چشمی با کودکان

شما عزیزان می‌توانید با کودک پرخاشگر خود ارتباط چشمی برقرار کنید. درواقع هنگامی‌که کودک شما پرخاشگری می‌کند یا برای درخواست خودش پافشاری کرده زده و گریه می‌کند، با او به خوبی ارتباط چشمی برقرار کنید و مخالفت خودتان را با این‌گونه رفتارها اعلام کنید. طی تحقیقات انجام‌شده توسط مجله جوان ایرانی ارتباط چشمی با کودکان پرخاشگر نقش بسیار مهمی بر روی آرامش آن‌ها می‌گذارد.

آموزش مسئولیت‌پذیری به کودکان

به فرزندان خود آموزش دهید اگر به دلیل پرخاشگری به اموال دیگران آسیب وارد کنند خودشان مسئول هستند. به آن‌ها بگویید باید قبول کنند تا دوباره خودشان آن را درست کنند. درواقع کودک شما باید خودش اسباب‌بازی شکسته دوستش را به هم چسبانده یا اینکه اگر وسایل اسباب‌بازی و تغذیه خود را به اطراف پرتاب کرده، مسئولیت تمیز کردن اتاق بر عهده خودش است.

مشخص کردن قوانین درست

شما عزیزان باید برای کودک خود قوانین مشخصی را تعیین کنید. مثلاً هر وقت کودک شما رفتار زننده و تندی نشان داد او را تنبیه کنید. به‌عنوان‌مثال به او بگویید امروز نمی‌تواند تلویزیون تماشا کند و یا خوراکی مدنظرش را نمی‌تواند مصرف کند.

 

چگونه می‌توان از دزدی کودکان جلوگیری کرد؟ علت این‌گونه اختلالات رفتاری را در این مطلب بخوانید:

علت دزدی کودکان چیست؟

عدم مقابله به مثل با کودکان

نحوه برخورد با پرخاشگری کودکان
نحوه برخورد با پرخاشگری کودکان

هیچ‌وقت سعی نکنید با کودکان خود رفتارهای پرخاشگرانه داشته باشید. با آن‌ها مقابله به مثل نکنید، زیرا باعث می‌شود که کودکان بیشتر عصبی شده و پرخاشگری خود را بیشتر بروز دهند.

همدلی و همدردی با کودکان

در هنگام پرخاشگری کودکان همدردی و همدلی مناسب به عمل آورید. زیرا در این صورت کودک شما آرامش بیشتری داشته و ممکن است بتواند دست از رفتارهای اشتباه خود بردارد.

دستور ندهید

مراقب باشید به کودکان خود امرونهی  نکنید. درواقع به آن‌ها دستور ندهید، زیرا شرایط زندگی برای آن‌ها بسیار سخت می‌شود. یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث پرخاشگری کودکان و رفتارهای نادرست می‌شود، امر و نهی والدین است.

دادن زمان و حق انتخاب به کودک

اگر کودک شما پرخاشگری می‌کند، انتظار نداشته باشید که در سریع‌ترین زمان ممکن رفتار خود را تغییر دهد. عجله در اجبار به رفتار صحیح کودکان باعث می‌شود که به حرف شما گوش ندهند. قاطعانه به آن‌ها بگویید که برای اصلاح رفتار خودش، به زمان نیاز دارد. همچنین به کودکان حق انتخاب دهید، به آن‌ها بگویید که از قدرت کافی برخوردار هستند و باعث افزایش اعتماد به نفس کودک شوید‌. با خواسته آن‌ها موافقت کنید و اعتمادبه‌نفسشان را بالا ببرید. قدرت تصمیم‌گیری کودکان را نیز افزایش دهید. این مورد نیز در قدرت انتخاب نیز تأثیر بسیار زیادی دارد‌.

ایجاد احساس آرامش در منزل

به آرامی صحبت کنید. درواقع با خونسردی کامل در مورد دلیل عصبانیت و پرخاشگری بحث کنید. زمانی که فرزند شما آرام گرفت، می‌توانید به راحتی با هم شوخی کرده و بازی کنید. شرایطی فراهم کنید تا فرزند شما بتواند به آرامی در مورد مشکلش بحث کند.

افتخار کردن به فرزندان

به فرزندان خود بگویید که به آن‌ها افتخار می‌کنید. ویژگی‌های مثبت کودک‌تان را مدام یادآور شوید که خشم و بداخلاقی خودشان را توانسته‌اند کنترل کنند و به آن‌ها پاداش بدهید.

آموزش معذرت‌خواهی

به فرزند خود آموزش بدهید که اگر کار اشتباهی کردند، معذرت‌خواهی کنند. درواقع قدرت عذرخواهی را به آن‌ها بیاموزید. در این موردنیاز است که شما خودتان نیز الگوی خوبی برای فرزندان باشید. به عنوان مثال اگر شما در مقابله با همسرتان کار اشتباهی انجام دادید، سریع از او معذرت‌خواهی کنید.

 

زمان مراجعه به مشاوره

هر وقت که متوجه شدید پرخاشگری فرزند شما برای خودتان و اطرافیان بسیار مضر است، از مشاوره کمک بخواهید. اگر فرزند شما کاری را انجام دهد که تمایل به انجام آن ندارد و یا اینکه به کاری که دوست دارند انجام دهند نه بگویید، معمولاً پرخاشگر می‌شوند.

در این‌گونه مواقع بهترین راهی که به ذهن فرزندتان می‌رسد این است که به افراد و یا اشیا ضربه وارد کند. در این مطلب از مجله جوان ایرانی به بررسی راهکارهای مقابله با پرخاشگری کودکان می‌پردازیم.

دلایل تنفر فرزندان از خانواده چیست؟ مزایای بخشیدن والدین را در این مطلب بخوانید:

علت تنفر فرزندان از خانواده چیست؟

نظرات مردم در مورد کودکان پرخاشگر

نحوه برخورد با پرخاشگری کودکان
نحوه برخورد با پرخاشگری کودکان

بخشی از مردم در سایت‌های مختلف نظراتی بیان کرده‌اند که گویای این است که بسیاری از خانواده‌های ایرانی درگیر مقابله با فرزندان پرخاشگر خود هستند. در این بخش از مجله جوان ایرانی به بررسی نظرات مردم می‌پردازیم.

 

♦ یکی از مادران پیام داده که کودک سه ساله‌اش بسیار عصبی است و آن‌ها را کاملاً عصبی کرده است. چگونه می‌توانم با این کودک خود برخورد کنم؟

 

♦ والدین دیگری پیام داده‌اند که پسر ۸ ساله او بسیار مهربان است، اما هنگامی‌که عصبانی می‌شود قادر به کنترل کردن عصبانیت و پرخاشگری خود نیست و اشیا را به اطراف پرتاب می‌کند‌.

 

♦ یکی از والدین از پسر دوساله‌اش بسیار ناراضی بوده و بیان کرده که عصبی و پرخاشگر است. چگونه می‌تواند عصبانیت فرزند خود را کنترل کند؟

 

♦ مادر دیگری پیام داده با این مضمون که کودک هفت‌ساله‌اش رفتار بدی دارد. به‌ویژه هنگامی‌که مهمان به خانه‌اش می‌آید تصور می‌کند که مهمان‌ها دشمن هستند و به‌هیچ‌وجه رفتار خوبی با آن‌ها ندارد. چگونه می‌توانم با این کودک گستاخ و پرخاشگر خود مقابله کنم؟

 

♦ یکی دیگر از خانواده‌ها پیام داده که دختر سه ساله آن‌ها بسیار عصبی است و همیشه در حال گریه کردن است. نسبت به چیزی که لازم دارد بسیار عصبی شده و حرکات بسیار بدی از خودش بروز می‌دهد.

 

♦ یکی دیگر از پدرها پیام داده که پسر ۸ ساله‌اش بسیار تلویزیون تماشا می‌کند. هنگام تماشای تلویزیون هم بسیار عصبی و پرخاشگر است. این فرزند من بسیار زود خسته و عصبی می‌شود. چگونه می‌توانم رفتار مناسبی با او داشته باشم؟

 

♦ یکی از والدین بیان کرده که پسر ۸ ساله‌اش، تکالیف مدرسه‌اش را انجام نمی‌دهد و با والدین بسیار رفتار بدی دارد. از ما درخواست می‌کنند که ما تکالیف مدرسه‌اش را برای او انجام دهیم. به همین دلیل بسیار پرخاشگر و عصبی می‌شود.

 

♦ یکی از مادرها از پسر ۹ ساله‌اش شکایت کرده و نوشته که پسرش با همکلاسی‌ها و معلمش نیز مشکل دارد. حتی برخی از مواقع برخورد فیزیکی برای کنترل خشم و فرزند نیز دارد.

 

سخن پایانی

به‌طورکلی اگر کودکان درخواست خاصی داشته باشند و شما با آن درخواست موافقت نکنید، از خود رفتارهای پرخاشگرانه و عصبی نشان می‌دهند. درواقع شما عزیزان باید به کودکان خود این امکان را بدهید که خودشان بتوانند در مورد مسائل شخصی تصمیم بگیرند تا رفتارهای زشت و بد آن‌ها کاهش پیدا کند. در این مطلب از جوان ایرانی نحوه مقابله صحیح با کودکان پرخاشگر را موردبررسی قرار دادیم. اگر شما عزیزان نیز تجربه‌ای در این مورد دارید می‌توانید در انتهای مقاله بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 1 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا