سرگرمیمهارت های زندگی

چگونه می‌توان از دزدی کودکان جلوگیری کرد؟ علت این‌گونه اختلالات رفتاری

شایع‌ترین علت دزدی کودکان چیست؟ بهترین راهکارهای مقابله با آن‌ها

لیست مطالب این مقاله

آیا می‌دانید وقتی فرزند شما دزدی می‌کند، باید با آن‌ها چگونه برخورد کنید؟ آیا می‌دانید چگونه بچه‌های کوچک‌تر و بزرگ‌تر را برای این کار اشتباهی که انجام می‌دهند تنبیه کرده و رفتار آن‌ها را اصلاح کنید؟ در‌ این مطلب از جوان ایرانی به علت دزدی کودکان پرداخته و نحوه مقابله با آن‌ها را برای شما بیان می‌کنیم.

 

علت دزدی کودکان چیست؟

دلایل بسیار زیادی وجود دارد برای اینکه بدانید چرا کودکان دزدی می‌کنند، درواقع چرا وسایل یا پولی را برمی‌دارند که به آن‌ها تعلق ندارد. در این بخش به بررسی علت دزدی کودکان می‌پردازیم.

حسادت و انتقام

گاهی اوقات کودکان به دلیل حسادت، انتقام و یا فقط میل شدید به داشتن هر چیزی دزدی می‌کنند.

اعتمادبه‌نفس پایین

یکی از دیگر از دلایلی که کودکانی به خاطر آن دزدی می‌کنند، این است که احتمال دارد اعتمادبه‌نفس بسیار پایینی داشته باشند. در این صورت ممکن دست به کارهای اشتباه بزنند.

جلب توجه دیگران

برخی از افراد در دوران نوجوانی برای اینکه جایگاه مناسبی در بین هم سن و سالان خود پیدا کنند، دست به دزدی می‌زنند. درواقع آن‌ها ممکن است به هر کار غیراخلاقی روی بیاورند. البته گاهی به دلیل بی‌توجهی والدین نیز آن‌ها این‌گونه اختلال‌های رفتاری اشتباه را انجام دهند.

البته ممکن است بزرگ‌ترها به آن‌ها آموزش نداده باشند که دزدی کار اشتباهی است.

استرس و اضطراب بسیار زیاد

به‌طورکلی برخی از کودکان دچار استرس و اضطراب بسیار زیادی هستند.

این احساسات در اثر تربیت اشتباه و یا قرارگیری در جو متشنج خانواده شکل می‌گیرد. در این‌گونه خانواده‌ها معمولاً زن و شوهرها با همدیگر بحث و جدل دارند. فرزندان نیز قربانی این‌گونه رفتارهای آن‌ها می‌شوند. در چنین شرایطی ممکن است فرزندان دست به دزدی بزنند!

عدم آشنایی با مفاهیم اخلاقی

همه ما می‌دانیم که دزدی کار اشتباهی است و ازنظر اخلاقی پسندیده نیست. اما آیا کودک شما هم این موضوع را می‌داند؟ شما به عنوان والدین وظیفه دارید به فرزندان خود آموزش دهید که حتی با شوخی و خنده نیز نمی‌توانند دست به دزدی بزنند، زیرا این‌یک کار غیراخلاقی است. درواقع شما باید شیوه‌های مناسب رفتاری را به کودکان خود آموزش دهید.

کودکان مشتاق لوازم دیگران

برخی از کودکان مشتاق لوازمی هستند که دیگران دارند. درواقع آن‌ها نمی‌توانند آن چیزها را بخرند، بنابراین دست به این کار اشتباه می‌زنند.

ایجاد هیجان در زندگی

کودکان بسیاری هیجان ناشی از دزدی را بسیار دوست دارند.

این‌گونه بچه‌ها تمایل دارند که سرسخت و جسور دیده شده و بسیار فرد مهمی به نظر برسند.

احساساتی مانند خشم

برخی از بچه‌ها احساساتی مانند خشم، اضطراب و استرس را درون خود دارند. این احساسات به دلیل طلاق والدین، وارد شدن به یک مدرسه جدید و یا توسط همسالان ایجاد شده است.

بی‌اهمیتی والدین به این مسائل

ممکن است والدین به این موارد اهمیت ندهند. درواقع خودشان نیز لوازمی را نگهداری می‌کنند که به آن‌ها تعلق ندارد. به‌عنوان‌مثال وقتی مادر در یک فروشگاه کار می‌کند، لوازم فروشگاه را به منزل می‌آورد و یا اینکه پدر لوازم اداری را به خانه می‌آورد. درنتیجه فرزندان از پدر و مادر خود الگو می‌گیرند. هرچند که می‌توانند الگو نگیرند!

 

نحوه مقابله با دزدی بچه‌های بزرگ‌تر

علت دزدی کودکان چیست
علت دزدی کودکان چیست

نوجوانان و بزرگتر ها معمولاً درک می‌کنند که دزدی عمل خوبی نیست، زیرا آن‌ها درست را از نادرست تشخیص می‌دهند، ولی بچه‌ها ممکن است ندانند این کاری که انجام می‌دهند نادرست است. درواقع ممکن است آن‌ها تحت تأثیر همسالان خود قرار بگیرند.

همان‌طور که می‌دانید دزدی یعنی برداشتن چیزهایی که متعلق به دیگران است، بدون اینکه از آن‌ها اجازه بگیرید. این کار ها در بچه‌های کوچک بسیار رایج است، اما در بچه‌های بزرگتر هم ممکن است رخ دهد.

بچه‌های بزرگتر باید ایده مالکیت را درک کرده و بدانند که برداشتن لوازمی که به دیگران تعلق دارد، بسیار اشتباه است‌. دلایل دزدی از بچه‌ای به بچه دیگر متفاوت است.

 

راهکارهای مقابله با دزدی کودکان

کودکانی که به طور مکرر دزدی می‌کنند، معمولاً افراد بی‌حوصله‌ای بوده و اعتمادبه‌نفس پایینی دارند. همچنین احساس تنهایی می‌کنند، در اغلب موارد برای اعتماد کردن به دیگران و ارتباط نزدیک با آن‌ها مشکل بسیار زیادی دارند.

 

راهکارهای معلمان برای جلوگیری از دزدی

حال در این بخش برای شما شرح می‌دهیم که معلمان باید چه رفتاری داشته باشند تا از کارهای اشتباه دیگران پیشگیری کنند‌.

معلم‌ها باید به دانش آموزان، آموزش دهند که دزدیدن به این معناست که لوازمی که برای دیگران است و متعلق به آن‌ها بوده را بردارند. این کار بسیار نادرست و غیرقابل‌قبول است! به عنوان مثال اگر دستبند یک فرد را به سرقت ببرید، ممکن است در خانه دچار مشکل شود. یا اینکه اگر مداد و خودکار کودکان را بردارید، آن‌ها نمی‌توانند کارشان را به درستی انجام دهند.

معلم‌ها موظف هستند که مفهوم مالکیت را به کودکان آموزش دهند. درواقع به آن‌ها بگویند که مثلاً اگر کسی لباس شما را بردارد و بگوید که مال خودش است، شما چه احساسی خواهید داشت، مطمئناً ناراحت می‌شوید. اگر وسایل دیگران را بردارید و به همین ترتیب دیگران آزرده‌خاطر خواهد شد.

تا جایی که ممکن است، معلمان باید تلاش کنند که رفتار صادقانه را به کودکان آموزش دهند. درواقع به بچه‌ها بگویند که همیشه و در هر حالی که صداقت داشته باشند و دروغ نگویند. البته می‌توانید از یک مشاور درخواست کنید که آموزش‌های مرتبط به صداقت را به کودکان بدهد‌.

لجبازی کودکان خود را هرچه سریع‌تر درمان کنید. با بهترین رفتار والدین در این مطلب آشنا شوید:

درمان لجبازی کودکان چیست؟

راهکارهای جلوگیری از دزدی فرزندان توسط والدین

علت دزدی کودکان چیست
علت دزدی کودکان چیست

برای جلوگیری از دزدی فرزندان توسط والدین باید علت و انگیزه‌های این کار اشتباه پیدا شود. شما والدین عزیز می‌توانید با توجه به راه‌حل‌هایی که در ادامه این بخش از مجله جوان ایرانی بیان می‌شود، از دزدی فرزندان خود جلوگیری کنید.

فرزندانتان را در موقعیت اعتراف قرار ندهید

هیچ‌وقت سعی نکنید که از فرزندان خود اعتراف بگیرید‌‌. درواقع به صورت مستقیم به آن‌ها نگویید که آیا شما این پول را برداشته‌اید؟ درواقع به جای این کار سعی کنید دلیل دزدی فرزندتان را بیابید. شما عزیزان می‌توانید با فرزندتان به صورت جدی صحبت کنید و به عنوان مثال بگویید که از کیف شما پول کم شده است، آیا آن خوراکی را که دوست داشته‌اید بخرید اما پول آن را نداشته‌اید را خریده کرده‌اید؟

آموزش برخی از درس‌های ارزشمند اجتماعی

برخی از کودکان به این دلیل دزدی می‌کنند که آن‌ها چیزی را که می‌خواهند ندارند. درواقع بدون اطلاع از دیگران آن لوازم را برمی‌دارند. در این صورت شما به عنوان والدین باید به فرزندان خود آموزش دهید که هرآن چه را که می‌بینند نباید بردارند. درس‌های ارزشمند اجتماعی را به آن‌ها بیاموزید.

با خودتان صادق باشید

شما به عنوان والدین باید با خودتان صادق باشید و اگر شاهد دزدی کودک خود بودید، بیندیشید که تربیت فرزند شما چگونه بوده است. آیا هر آنچه که نیاز داشته را برایش فراهم کرده‌اید؟ زمان آن رسیده که به او نه بگویید، درواقع شما نباید هر آنچه را که نیاز دارد برایش فراهم کنید.

با کودک خود صحبت کنید

اگر کودک شما دزدی می‌کند با کودک خود صادقانه صحبت کنید. بدون برچسب زدن به او الگوهای مناسب رفتاری را آموزش دهید. در این مسیر می‌توانید از آموزه‌های دینی نیز بهره ببرید. فرزندان خود را به تفریح تشویق کنید

اگر احساس می‌کنید که فرزند شما دزدی می‌کند، سعی کنید که او را تشویق کنید تا بیشتر تفریح کرده و وسایل سرگرمی برای او فراهم کنید‌. برای چنین کودکانی تا جای ممکن پول و لوازم باارزش را از دسترس دور نگه دارید.

جلوگیری از مشاهده فیلم‌های دزدی

والدین گرامی باید توجه داشته باشید که اگر فرزند شما این اعمال اشتباه را انجام می‌دهد، به‌هیچ‌وجه اجازه ندهید فیلم‌هایی که در آن‌ها دزدی می‌کنند را ببینند‌.

انتخاب همسالان با شرایط اقتصادی مشابه

اگر فرزند شما لباس‌های گران‌قیمت دوست دارد، همچنین به زینت‌آلات و موارد دیگر که افراد لاکچری دوست دارند گرایش دارد، ممکن است برای رسیدن به این ظاهرسازی از شما دزدی کند. سعی کنید که در انتخاب همسالان آن‌ها دقت کنید. حتی به مدرسه فرزندتان نیز اهمیت ویژه بدهید. تحقیق کنید که با بچه‌هایی در ارتباط است که از لحاظ اقتصادی با شما مشابه بوده و تفاوت زیادی از این لحاظ وجود نداشته باشد.

توجه کافی به فرزندتان

حتماً به فرزند خود توجه کنید. شما عزیزان می‌توانید خصوصیات خوب اخلاقی آن‌ها را تشویق کرده و برایشان هدیه بگیرید. به آن‌ها کمک کنید که در محیط خانه آرامش داشته باشند، عزت‌نفس آن‌ها را افزایش دهید تا بتوانند استعدادها و توانایی‌هایشان را گسترش دهند.

کمک گرفتن از یک متخصص

اگر فرزند شما دزدی می‌کند و هر آنچه شما به فکرتان رسیده را انجام داده‌اید، اما این رفتارهای ناراحت کننده را مدام تکرار می‌کنند، بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید. مشاور با راهکارهایی که ارائه می‌دهد، ممکن است فرزند شما را از این مشکل رهایی دهد‌.

گذاشتن پول جیبی در کیف مدرسه

هنگامی‌که فرزند شما به مدرسه می‌رود در کیف آن‌ها خوراکی گذاشته و مقدار پول توجیبی معینی در اختیارش قرار دهید. اگر در مسیر مدرسه و یا داخل مدرسه خوراکی و یا هر آنچه نیاز داشت را بتواند بخرد.

کودک را مجبور به داشتن صداقت نکنید

هیچ‌وقت فرزند خود را بیش از حد بازجویی نکنید. درواقع سعی نکنید که به او ثابت کنید که دزدی کرده است! اگر کودک شما بیان می‌کند که دزدی نکرده شما هم بپذیرید. سعی کنید که فرزندتان اعتماد شما نسبت به ‌خودش را درک کند. درواقع هیچ‌وقت او را مجبور نکنید که صداقت داشته باشد.

تا دیرنشده مشکلات غذا خوردن کودکان را برطرف کنید. در این مطلب بیشتر بخوانید:

مشکلات غذا خوردن کودکان چیست؟

کودک را سرزنش نکنید

علت دزدی کودکان چیست
علت دزدی کودکان چیست

هیچ‌وقت فرزند خود را به دلیل کار اشتباهی که انجام داده سرزنش کنید. درواقع این سرزنش شما باعث ایجاد احساس گناه و شرم درون فرزندتان می‌شود. همچنین باعث کاهش عزت‌نفس کودک خود می‌شوید. به کودک خود نشان دهید که از این کار اشتباه او ناراحت شده‌اید. از ایجاد لقب‌ها و برچسب‌هایی مانند این‌که شما دزد هستید پرهیز کنید.

آموزش مفهوم مالکیت

از همان بچگی به کودک خود آموزش دهید که برای برداشتن وسایل دیگران حتماً باید از آن‌ها اجازه بگیرد. زیرا مالک لوازم دیگران نیست! به او آموزش دهید اگر وسیله‌ای متعلق به خودش نیست را برندارد چون کار اشتباهی انجام داده است.

ایجاد رابطه صمیمانه با کودک

سعی کنید با کودک خود احساس صمیمیت و نزدیکی بیشتری کنید. درواقع تلاش کنید که ارتباط مؤثر فعالی با کودک خود داشته باشید.

صحبت کردن با کودک خود در مورد خواسته‌هایش

با کودک خود در مورد نیازهایی که دارد صحبت کنید. درواقع به آن‌ها بگویید که چه اسباب‌بازی و خوراکی‌هایی را دوست دارند. راه‌های صحیح رسیدن به آن لوازم را به آن‌ها بگویید. به عنوان مثال اگر عروسک یکی از بچه‌ها را دوست دارد، به فرزند خود بگویید که می‌توانید این موضوع را بسیار صادقانه به دوست خود بگویید. ببیند که آیا یک روز آن عروسک را قرض می‌دهد یا خیر.

تعیین جریمه برای کودکان

برای اینکه نشان دهیم که فرزند شما کار اشتباهی انجام داده و دزدی او را عمل ناسزایی برشمارید، بهتر است برای او جریمه در نظر بگیرید. در ابتدا این جرائم را سبک‌تر در نظر گرفته و سپس با تکرار دزدی کودکان جریمه آن‌ها را سنگین‌تر کنید. به عنوان مثال او را از بازی کردن تا چند روز منع کنید. به‌طورکلی نشان دهید که به دلیل انجام کارهای اشتباه، باید آن جریمه‌ها را بپذیرند.

با کودکان پرخاشگری نکنید

شما به عنوان والدین باید بدانید که برای فرزندتان نقش پلیس را ندارید و آن‌ها مجرم و دزد نیستند. شما والدین کودک خود هستید و هدف شما باید این باشد که از اشتباهات آن‌ها جلوگیری کنید. بنابراین اگر با هرگونه خطایی در کودک خود مواجه شدید، به‌هیچ‌وجه با آن‌ها پرخاشگری نکنید. می‌توانید با تن صدای آرام و به کارگیری کلمات درست به فرزند خود بگویید که کارش بسیار اشتباه است.

 

سخن پایانی

اگر فرزندتان دزدی می‌کند، شما عزیزان باید بدانید که تنها کمک‌های مادی نمی‌تواند فرزند شما را از این اشتباه باز دارد. درواقع شما باید محیط خانه را به یک محیط امن و شاد تبدیل کنید‌‌. روش‌های اخلاقی خود را اصلاح کنید و آن‌ها را تشویق به ورزش و هنر کنید. در این مسیر دلسوزی بیشتری با فرزند خودتان داشته باشید و سعی کنید که بین شما و فرزندتان دلبستگی عمیقی ایجاد شود. در این مطلب از مجله جوان ایرانی به بررسی علت دزدی فرزندان پرداخته و چگونگی راهکارهای مقابله با آن‌ها را برای شما بیان کردیم. اگر شما عزیزان نیز توصیه‌ای در این مورد دارید، خوشحال می‌شویم در انتهای مقاله بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا