بهداشت و سلامتبیماری‌ها و راه درمان

علت سردی دست و پا در مردان + زنان (بهترین درمان آن)

درمان سردی دست و پا چگونه است؟ علت شایع آن چیست؟

همان‌طور که می‌دانید گردش خون نقش بسیار مهمی در تنظیم دمای بدن دارد. برخی از افراد حتی در تابستان و فصول گرم دست و پاهایشان بسیار سرد است. هرچند گردش خون ضعیف باعث سردی اندام‌ها می‌شود، اما دلایل بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارد. در این مطلب از مجله جوان ایرانی به بررسی علت سردی دست و پا به طور کامل پرداخته و درمان آن را شرح می‌دهیم.

 

علت سردی دست و پا چیست؟

در این بخش از مجله جوان ایرانی به بررسی دلایل شایع سردی دست و پا می‌پردازیم.

سیگار کشیدن

یکی از دلایل مهم سردی دست و پا سیگار کشیدن است. درواقع سیگار باعث انقباض عروق خونی شده، در نتیجه خون‌رسانی به اندام انتهایی مانند دست و پاها بسیار سخت‌تر شده و احساس سردی می‌کنید. شما عزیزان در اسرع وقت باید سیگار را ترک کنید، حتی می‌توانید در این خصوص به پزشک مراجعه کرده و از او درخواست کمک کنید.

کم خونی

جالب است بدانید کم خونی نیز باعث سردی دست و پاها می‌شود. زیرا در این صورت مکانیزم بدن برای انتقال اکسیژن به درستی کار نمی‌کند. علائم شایع کم خونی شامل خستگی، ضعف، سردرد، رنگ‌پریدگی پوست یا غشاهای مخاطی است.

سعی کنید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.‌ پزشکان معمولاً رژیم غذایی سرشار از آهن، گوشت، تخم مرغ و سبزیجاتی مانند اسفناج و کلم پیچ را برای شما توصیه می‌کنند.

فشارخون بالا

افرادی که فشار خون بالا دارند، گردش خون آن‌ها بسیار ضعیف‌تر است. در نتیجه ممکن است خون کافی به اندام‌ها نرسد. در این صورت سردی می‌کنند. بنابراین افرادی که احساس می‌کنند فشار خون بالایی دارند، باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کرده و وضعیت خود را کنترل کرده، همچنین الکل و سیگار را ترک کنند.

بیماری دیابت

یکی دیگر از دلایل سردی دست و پا بیماری دیابت است. البته بهتر است بدانید که دیابت نوع دو بیشتر از دیابت نوع یک باعث این نوع سردی می‌شود. حتی اگر نتوانید قند خون خود را کنترل کنید، باعث آسیب‌های عصبی نیز خواهد شد.

کم کاری تیروئید

اگر دچار کم کاری تیروئید باشید و غده تیروئید شما به اندازه کافی هورمون لازم برای عملکرد مناسب بدن را تولید نکند، متابولیسم بدن شما کاهش پیدا کرده و درنتیجه دست و پاها سرد می‌شود.

تفسیر آزمایش تیروئید (TSH, T4, T3): کمکاری یا پرکاری؟! در این مطلب بیشتر بخوانید:

تفسیر آزمایش تیروئید

استرس و اضطراب

بسیاری از افراد هنگامی‌که دچار استرس و اضطراب می‌شوند، دست و پاهایشان سرد شده و عرق می‌کنند. ازآنجایی‌که استرس باعث انقباض سلول‌های خونی می‌شود، درنتیجه شما عزیزان ممکن است احساس سردی در اندام‌های خود کنید.

بیماری لوپوس

به دلیل اینکه بیماری لوپوس باعث ایجاد التهاب در بدن می‌شود، ممکن است باعث سردی دست و پاها نیز شود. در این بیماری، سیستم ایمنی بدن به سایر بافت‌ها و عضله‌ها حمله می‌کند.

سندروم رینود

افرادی که مبتلا به سندروم رینود هستند، معمولاً رنگ انگشتانشان تغییر کرده، سفید آبی یا قرمز می‌شود. همان‌طور که می‌دانید این نوع سندروم در اثر استرس یا دمای سرد ایجاد می‌شود. این عارضه درنتیجه تنگ شدن شریان‌ها در دست‌ها و پاها اتفاق افتاده و درنتیجه باعث سردی دست و پا می‌شود.

اختلالات عصبی

یکی دیگر از دلایل سردی دست و پا ممکن است ناشی از مشکلات عصبی مانند نوروپاتی محیطی باشد. این نوع مشکلات بر اعصابی که رگ‌های خونی را بر عهده دارند، تأثیر گذاشته و درنتیجه شما احساس سردی می‌کنید.

کلسترول بالا

درواقع هنگامی‌که جریان خون کمتر از حد طبیعی در بدن شما می‌شود، دست و پاهای بدن شما سرد خواهد شد. درنتیجه باعث تجمع پلاک در شریان‌ها و تسلب شرایین می‌شود.

نارسایی قلبی

نارسایی قلبی باعث ایجاد سردی دست و پاها است. سایر علائم این بیماری شامل افزایش ضربان قلب، تورم پا و سرگیجه خواهد بود.

 

زمان مراجعه به پزشک

اگر شما عزیزان به صورت مکرر احساس سردی در دست‌ها و پاهایتان دارید، حتی زمانی که در معرض هوای سرد یا خنک قرار نمی‌گیرید، این احساس را دارید بهتر است که به پزشک مراجعه کنید‌.

البته اینکه در برخی از اوقات دست و پاهای شما سرد شود، بسیار طبیعی است. اما اگر به صورت مکرر ادامه پیدا کرد جای نگرانی دارد.

 

نحوه تشخیص سردی دست و پا

پس از مراجعه به متخصص، او به دست و پای شما فشار وارد کرده و علائم ضربه عصبی را پیگیری می‌کند. احتمالاً پزشک برای شما آزمایش خون تجویز می‌کند تا علت کم خونی، دیابت یا کم کاری تیروئید را بررسی کند.

اگر مشکوک به بیماری قلبی باشید یا اینکه گردش خون بدن شما ضعیف باشد، پزشک برای شما نوار قلب تجویز می‌کند، تا عملکرد قلب شما را به خوبی ارزیابی کند. همچنین توسط فشارهایی که به اندام‌های مختلف وارد می‌کند، دقت می‌کند که کدام اندام تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

 

نحوه مقابله خانگی با سردی دست و پا

اگر در دست و پاهای خود احساس سردی می‌کنید و به صورت مکرر ادامه پیدا کرد، حتماً به پزشک مراجعه کنید تا علت آن مشخص شود.

در این مطلب از مجله جوان ایرانی برای شما شرح می‌دهیم چه کارهایی می‌توانید خودتان انجام دهید تا احساس بهتری داشته و با سردی دست و پاهای خود مقابله کنید.

هنگام رفتن به بیرون کفش مناسب پوشیده و جوراب پشمی مناسب به پا کنید.

همچنین سعی کنید دست‌های خود را گرم نگه دارید. پوشیدن دستکش در این مورد می‌تواند بسیار کمک کند. سعی کنید لباس‌های بیشتری بپوشید تا احساس گرمی کنید.

از پوشیدن لباس‌های تنگ اجتناب کنید، زیرا این‌ها منقبض کننده عروق خونی بوده و اثر سرما را تشدید می‌کند.

درمان رحم سرد چیست؟ نشانه‌های آن چیست؟

درمان رحم سرد چیست؟

درمان پزشکی سردی دست و پا

توجه داشته باشید که درمان سردی دست و پا معمولاً به علت اصلی آن بستگی دارد. به طور کلی پزشکان برای شما ورزش منظم را تجویز می‌کنند تا گردش خون شما بهبود یابد. همچنین ورزش به پیشگیری از بیماری‌های قلبی کمک بسیار زیادی می‌کند.

اگر دلیل این سردی کم کاری تیروئید و کم خونی باشد با دارو می‌توان آن را درمان کرد. به طور کلی پزشک با توجه به علت اصلی سردی دست و پا به درمان آن می‌پردازد.

یکی دیگر از راه‌های گرم نگه داشتن دست و پا، این است که در هوای سرد دستکش، کت و جوراب گرم بپوشید.

در طول روز یک ورزش موردعلاقه خود را انجام دهید. حتی پیاده‌روی ساده برای بهبود گردش خون بسیار مفید است.

هنگامی‌که احساس سرما در دست و پاهای خود می‌کنید، سعی کنید یک ماساژ سریع انجام دهید.

همچنین فراموش نکنید که قرار گرفتن در محیط بسیار سرد خطر سرمازدگی و آسیب دائمی به دست و پاهای شما را به همراه دارد. اگر در محیطی کار می‌کنید که بسیار سرد است و مجبور هستید در آنجا بمانید، حتماً از لباس‌های محافظ ویژه استفاده کنید.

 

سخن پایانی

فراموش نکنید که در شرایط عادی، سردی دست‌ها و پاها اصلاً جای نگرانی ندارد. اما اگر به مرور زمان ناخن‌های شما شکننده شده یا اینکه رنگ پوست شما تغییر کرده و احساس سوزن سوزن شدن یا بی‌حسی در برخی از نواحی دست و پاها دارید، همچنین پوست شما خشک و ترک خورده است، این وضعیت حتماً نیاز به پیگیری دارد تا علت آت مشخص شود.

برای درمان سردی دست و پا حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید تا علت این نوع سردی مشخص‌شده و به درمان آن بپردازید‌.

اگر شما عزیزان نیز دچار سردی دست و پا شده و تجربه‌ای در این مورد دارید، می‌توانید در انتهای مقاله بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا