بهداشت و سلامتبیماری‌ها و راه درمان

علت سوزش واژن بعد از رابطه جنسی (پیشگیری + درمان)

علت سوزش واژن بعد از رابطه جنسی چیست؟ چگونه از آن پیشگیری کنیم؟

در اکثر مواقع که فرد دچار سوزش واژن بعد از رابطه جنسی می‌شود، علائم آن خود به خود برطرف شده و این مشکل آنچنان برایش دردسرساز نیست. اما در برخی از موارد باید به پزشک مراجعه کرد یا اینکه درمان‌های ویژه برای آن در نظر گرفت. به طور کلی در این مطلب از مجله جوان ایرانی به چندین دلیل احتمالی برای سوزش واژن بعد از رابطه جنسی می‌پردازیم.

 

علت سوزش واژن پس از رابطه جنسی

گاهی ممکن است پس از رابطه جنسی دچار سوزش واژن شوید.

البته شما عزیزان باید بدانید که بیشتر دلایل سوزش واژن پس از رابطه جنسی، به راحتی درمان می‌شود. اما به طور کلی تا جای ممکن باید از ابتلا به این عارضه پیشگیری کنید. هرچند ممکن است این مشکل خود به خود برطرف شود، اما ازآنجایی‌که در بسیاری از مواقع نیاز به درمان وجود دارد، ابتدا در ادامه این بخش به علت احتمالی سوزش واژن پس از رابطه جنسی پرداخته و سپس  نحوه درمان آن را با هم بررسی می‌کنیم.

اصطکاک بیش از حد

هرچند واژن به محض تحریک جنسی ترشح و روان کننده تولید می‌کند که باعث پیشگیری از اصطکاک بیش از حد می‌شود، اما اگر واژن شما خشک است می‌توانید از روان کننده نیز استفاده کنید.

آلرژی و حساسیت

اگر شما به کاندوم حساسیت داشته باشید، ممکن است پس از رابطه جنسی دچار سوزش شوید. مورد دیگری که باعث تحریک واژن می‌شود، حساسیت به اسپرم است.

عفونت قارچی

برخی از عفونت‌های قارچی ممکن است برای شما مشکل ایجاد کند. این‌گونه عفونت‌ها علائم مانند درد و خارش واژن، رابطه جنسی دردناک، ادرار دردناک و سوزش بیش از حد واژن را در پی دارد.

معمولاً افرادی که دیابت دارند یا اینکه باردار هستند، بیشتر دچار عفونت قارچی می‌شوند. در این مواقع پزشکان معمولاً آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند.

همچنین اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید، احتمال ابتلای شما به عفونت قارچی بسیار زیاد است.

عفونت‌های دستگاه ادراری

اگر باکتری وارد سیستم ادراری شما شود، احتمال ابتلا به عفونت ادراری در شما بسیار بالا می‌رود. البته مواردی مانند فعالیت جنسی، سن، بارداری، بهداشت ضعیف، یائسگی، آناتومی نامنظم دستگاه ادراری باعث این‌گونه عفونت‌ها می‌شود.

علائم عفونت ادراری شامل سوزش یا درد هنگام ادرار کردن، میل شدید به ادرار اما به میزان کم، تکرر ادرار و وجود خون در ادرار است.

واژینوز باکتریایی

این نوع عارضه زمانی ایجاد می‌شود که در محیط واژن تغییری ایجاد شود. معمولاً در زنان ۱۴ تا ۴۵ ساله این مشکل ایجاد می‌شود. مهمترین دلیل شناخته شده برای این بیماری، داشتن شرکای جنسی متعدد است یا ارتباط با یک شریک جنسی جدید و سرایت بیماری و واگیر کردن این‌گونه عفونت از شریک جنسی است. علائم واژینوز باکتریایی شامل ترشحات واژن که معمولاً سفید یا خاکستری است، سوزش واژن، خارش، بوی بسیار بد مانند بوی ماهی است و این‌گونه افراد هنگام ادرار سوزش دارند.

عفونت‌های مقاربتی

یکی دیگر از دلایلی که باعث سوزش واژن پس از رابطه جنسی می‌شود، عفونت‌های مقاربتی است. بیماری‌هایی مانند کلامیدیا، سوزاک، تبخال و تریکومونیازیس باعث اینگونه سوزش‌ها خواهند شد. اگر فردی که دچار بیماری‌های مقاربتی است، بدون کاندوم با فرد دیگری رابطه جنسی برقرار کند، این عفونت به او هم منتقل می‌شود.

سوزاک و کلامیدیا دو بیماری مقاربتی هستند که معمولاً باعث سوزش واژن پس از نزدیکی می‌شوند. دقت کنید هردوی این بیماری‌ها باعث التهاب بافت واژن شده و حتی فرد هنگام ادرار کردن نیز دچار سوزش می‌شود. فراموش نکنید که تبخال تناسلی نیز باعث ایجاد این مشکل خواهد شد. بنابراین بسیار مهم است که قبل از ایجاد هر نوع رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید تا این بیماری‌ها به شریک جنسی شما نیز منتقل نشود.

یائسگی

یکی دیگر از دلایل سوزش واژن پس از رابطه جنسی، یائسگی است. درواقع زنان پس از ورود به یائسگی دچار تغییرات هورمونی می‌شوند که بر واژن آن‌ها تأثیر مستقیم می‌گذارد. این نوع تأثیرات باعث خشکی و نازکی بیش از حد واژن شده و واژن حالت ارتجاعی خودش را از دست می‌دهد.

 

درمان عفونت واژن به صورت خانگی و طب سنتی را در این مطلب بخوانید:

درمان عفونت واژن در خانه

رابطه جنسی خشن و طولانی

اگر رابطه جنسی به هر دلیل خشن یا بسیار طولانی شود، احساس درد و سوزش اطراف واژن و همچنین اطراف فرج احساس می‌شود. حتی ممکن است باعث فشار بیش از حد و التهاب این نواحی شود. شما عزیزان باید بدانید که سوزش واژن پس از نزدیکی به‌هیچ‌وجه طبیعی نیست، بلکه باید علت آن را پیگیری کنید.

داشتن استرس زیاد

استرس، اضطراب و هرگونه وضعیت روحی روانی بر روی تحریک و ترشحات واژن بسیار تأثیرگذار است. همان‌طور که می‌دانید افسردگی، استرس، اضطراب و هرگونه بیماری‌های روحی باعث کاهش میل جنسی می‌شود‌. درنتیجه میزان ترشحات لوبریکانت کاهش یافته و شما دچار احساس سوزش پس از رابطه جنسی می‌شوید.

التهاب واژن یا واژینیت

یکی دیگر از دلایلی که باعث سوزش واژن پس از رابطه می‌شود، به دلیل التهاب واژن است. اینگونه عفونت زمانی ایجاد می‌شود که میزان کاندیدا یا همان گونه‌ای از قارچ، در بدن شما افزایش یابد.

چرخه قاعدگی

طی تحقیقات انجام شده برخی از پزشکان معتقدند که در طول روزهای خاصی از چرخه قاعدگی، به دلیل افزایش هورمون پروستروژن ممکن است بافت واژن خشک‌تر شود‌. به همین دلیل شما عزیزان احساس درد و سوزش واژن خواهید داشت.

وضعیت بد رابطه جنسی

برخی از پوزیشن‌ها هستند که در هنگام دخول، پوست واژن را بسیار تحریک کرده و باعث درد بسیار شدیدی می‌شود. به عنوان مثال موقعیت‌هایی که باعث نفوذ عمیق‌تر می‌شود، بسیار دردناک بوده و ممکن است فرد بعد از نزدیکی دچار سوزش شود.

 

درمان خانگی سوزش ادرار در کودکان، زنان و مردان را در این مطلب بخوانید:

درمان خانگی سوزش ادرار

پیشگیری از سوزش واژن پس از رابطه جنسی

در این بخش به برخی از راهکارهای کلی برای جلوگیری یا تسکین فوری سوزش واژن پس از رابطه جنسی می‌پردازیم.

  • قبل از رابطه جنسی حتماً از روان کننده استفاده کنید.
  •  اگر پس از رابطه جنسی دچار سوزش می‌شوید، از شریک جنسی خود درخواست کنید که بدون دخول با هم رابطه داشته باشید.
  • می‌توانید از مسکن‌های بدون نسخه استفاده کنید.
  • در ناحیه تناسلی کمپرس یخ قرار دهید.
  • افرادی که عفونت دارند سعی کنند با شریک جنسی خود در مورد این مشکل صحبت کنند. همچنین از لباس‌های زیر پنبه‌ای استفاده کنید‌. اندام تناسلی خود را از جلو به عقب پاک کرده و خشک کنید، همچنین از محصولات بهداشتی و حمام زنانه معطر استفاده نکنید.
  •  اگر به کاندوم‌های لاتکس حساسیت دارید، برای پیشگیری از سوزش به سایر مارک‌ها و انواع کاندوم روی آورید.
  • همچنین اگر شما عزیزان به اسپرم حساسیت دارید، می‌توانید از کاندومی استفاده کنید تا از تماس با این ماده جلوگیری شود.

 

زمان مراجعه به پزشک

هرچند سوزش واژن در اغلب موارد خود به خود از بین می‌رود، اما اگر احساس کردید که سوزش واژن شما از بین نمی‌رود یا حتی بدتر می‌شود، حتماً به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند به خوبی علت سوزش را تشخیص داده و درمان مناسب را پیش بگیرد. در این صورت معمولاً در عرض چند روز سوزش شما کاهش می‌یابد.

دقت کنید گاهی ممکن است سوزش نشانه بیماری جدی‌تر باشد، بنابراین اگر دلیل آن را پیدا نکردید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

 

آیا در دوران بارداری درد واژن دارید؟ ۱۲ علت به همراه بهترین درمان آن را در این مطلب بخوانید:

علت درد واژن در دوران بارداری

بهبود سوزش واژن بعد از نزدیکی

در این بخش به راهکارهای بهبود واژن پس از رابطه جنسی می‌پردازیم‌.

مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها

اگر مبتلا به هرگونه عفونتی هستید، مصرف آنتی‌بیوتیک می‌تواند به شما برای بهبود علائم کمک بسیار زیادی کند. درواقع داروهای ضد قارچ بدون نسخه زیادی در داروخانه‌ها موجود است، اما در هرصورت بهتر است که تحت نظر پزشک اینگونه داروها را مصرف کنید.

هورمون درمانی

اگر دلیل سوزش پس از نزدیکی به دلایل هورمونی مرتبط باشد، به عنوان مثال ممکن است یائسگی باعث این‌گونه عارضه شده باشد، در این صورت بهتر است که هورمون درمانی را تحت نظر متخصص انجام دهید.

جراحی

درصورتی‌که دچار کیست بارتولن یا هرگونه آندومتریوز شده باشید، جراحی ممکن است به شما کمک کند. البته سعی کنید برای بهبود سوزش واژن پس از نزدیکی از کیسه یخ استفاده کرده و تمرین‌های کف لگن را نیز انجام دهید.

تغییر موقعیت رابطه جنسی

پس از چندین رابطه جنسی موقعیت‌هایی که باعث سوزش می‌شود را متوجه می‌شوید. در این صورت هنگام سکس و نزدیکی‌های بعدی از این موقعیت پرهیز می‌کنید. حتی برخی از افراد به رابطه‌های جنسی دهانی یا اورال سکس روی می‌آورند و از دخول پرهیز می‌کنند تا دچار سوزش و خارش نشوند.

شما عزیزان باید بدانید که هرگونه سوزش و درد پس از رابطه جنسی به هیچ وجه طبیعی نیست، لازم است که علت آن را پیدا کرده و درمان مناسب را پیش بگیرید.

 

سخن پایانی

همان طور که می‌دانید رابطه جنسی بسیار لذت‌بخش است، اما اگر دچار درد یا هرگونه سوزش واژن پس از رابطه شوید، برای شما بسیار آزاردهنده می‌شود. البته شما عزیزان باید ابتدا علت آن را مشخص کنید و درصدد پیشگیری و درمان این عارضه برآیید. در این مطلب از مجله جوان ایرانی به برخی از علت‌های مهم سوزش واژن پس از رابطه جنسی پرداختیم همچنین راهکارهای پیشگیری و درمان آن را به طور کامل برای شما عزیزان شرح دادیم. اگر هرگونه سؤال یا تجربه دارید می‌توانید در انتهای مقاله بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا