بهداشت بانوان

علت پریود نشدن طولانی چیست؟ درمان نامنظم بودن آن

علت + درمان پریود نشدن و یا بی‌نظمی آن

دو نوع عدم قاعدگی وجود دارد. نوع بستگی به این دارد که آیا قاعدگی در سن خاصی رخ نداده است یا اینکه قاعدگی رخ‌داده است و سپس فرد برای مدتی پریود نشده است. عدم قاعدگی ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. شایع‌ترین آن‌ها شامل علل طبیعی، عوامل سبک زندگی و عدم تعادل هورمونی است. مهم است که در مورد عدم قاعدگی به پزشک مراجعه کنید، زیرا علت اصلی ممکن است نیاز به درمان داشته باشد. عدم وجود قاعدگی اغلب پس از درمان علت برطرف می‌شود. در این مقاله از مجله جوان ایرانی به بررسی علت‌های پریود نشدن پرداخته‌ایم. با ما تا پایان مطلب همراه باشید.

علت پریود نشدن چیست؟

علت پریود نشدن چیست

عدم وجود قاعدگی همان عدم وجود خونریزی قاعدگی است. زمانی اتفاق می‌افتد که دختری در سن 16 سالگی اولین قاعدگی خود را نداشته باشد. همچنین زمانی رخ می‌دهد که زن برای 3 تا 6 ماه پریود نمی‌شود. پریود نشدن ممکن است به دلایل زیادی رخ دهد. شایع‌ترین علت بارداری است. بااین‌حال، عدم قاعدگی ممکن است توسط عوامل مختلف سبک زندگی، ازجمله وزن بدن و سطح ورزش نیز ایجاد شود. در برخی موارد، عدم تعادل هورمونی یا مشکلات در اندام‌های تناسلی ممکن است علت باشد. اگر پریود نشده‌اید باید به پزشک مراجعه کنید. علت اصلی پریودهای ازدست‌رفته ممکن است نیاز به درمان داشته باشد.

علت پریود نشدن طولانی چیست؟

علت پریود نشدن طولانی

دو نوع پریود نشدن داریم. نوع اول زمانی است که یک دختر نوجوان به سن 16 سالگی رسیده یا از آن گذشته است و هنوز اولین قاعدگی خود را نداشته است. اکثر دختران بین 9 تا 18 سالگی قاعدگی را شروع می‌کنند، اما 12 سالگی میانگین سنی است. نوع دوم پریود نشدن زمانی است که قاعدگی زن برای حداقل سه ماه متوقف‌شده باشد. این شایع‌ترین شکل پریود نشدن است. در بیشتر موارد، هر دو نوع را می‌توان به‌طور مؤثر درمان کرد. علت پریود نشدن طولانی می‌تواند متعدد باشد. بارداری و یائسگی از عوامل طبیعی آن است که فرد به مدت طولانی پریود نخواهد شد. البته علت‌های بسیار دیگری نیز وجود دارد که در ادامه بیشتر به آن‌ها خواهیم پرداخت.

علت پریود نشدن دختر مجرد چیست؟

اگر درزمانی که دختری بیش از 15 سال سن دارد پریود نشده است، ممکن است به آزمایشات بیشتری نیاز باشد. اگر او تغییرات طبیعی دیگری را که در دوران بلوغ اتفاق می‌افتد، پشت سر گذاشته باشد، نیاز فوری‌تر است. تولد با اندام‌های تناسلی یا لگنی ناقص می‌تواند منجر به فقدان دوره‌های قاعدگی شود. برخی از این عیوب عبارت‌اند از:

  • انسداد یا باریک شدن دهانه رحم
  • پرده بکارت که دهانه ندارد
  • از دست دادن رحم یا واژن
  • سپتوم واژن (دیواری که واژن را به 2 قسمت تقسیم می‌کند)

علت پریود نشدن دختر باکره

علت پریود نشدن دختر باکره

هورمون‌ها نقش زیادی در چرخه قاعدگی دختران دارند. مشکلات هورمونی زمانی رخ می‌دهد که:

  • تغییراتی در قسمت‌هایی از مغز رخ می‌دهد که در آن هورمون‌هایی که به مدیریت چرخه قاعدگی کمک می‌کنند، تولید می‌شوند.
  • تخمدان‌ها به‌درستی کار نمی‌کنند.

هر یک از این مشکلات ممکن است به دلیل:

  • بی‌اشتهایی (از دست دادن اشتها)
  • بیماری‌های مزمن یا طولانی‌مدت، مانند فیبروز کیستیک یا بیماری قلبی
  • نقص یا اختلالات ژنتیکی
  • عفونت‌هایی که در رحم یا بعد از تولد رخ می‌دهد
  • سایر نقایص مادرزادی
  • تغذیه نامناسب
  • تومورها

در بسیاری از موارد، علت پریود نشدن دختران باکره مشخص نیست.

علت پریود نشدن دختر 14 ساله

علل متعددی وجود دارد. عدم سوراخ شدن سوراخ هایمین، التهاب رحم و تخمدان‌ها و شرایط نامساعد زندگی ازجمله این علل هستند. استرس و فشار روانی در دختران ما، وضعیت عصبی، مصرف الکل، بیماری‌ها عدم تغذیه مناسب، حوادث و تصادفات را می‌توان جزو شرایط نامناسب زندگی دانست؛ اما پریود نشدن در سن 14 سالگی هنوز جای نگرانی ندارد. اگر تا 16 سالگی قاعدگی نداشته باشید مشکلی نیست اما بعد از آن حتماً به پزشک مراجعه کنید تا سلامت شما را موردبررسی قرار دهد.

علت پریود نشدن و حامله نبودن

علت حامله نشدن و حامله نبودن

هر دو نوع پریود نشدن ممکن است به دلایل متعددی رخ دهد. برخی از علل طبیعی هستند، درحالی‌که برخی دیگر شرایط پزشکی هستند که باید درمان شوند. یکی از علل طبیعی که قطعاً باعث پریود نشدن می‌شود بارداری است اما در این بخش می‌خواهیم علل دیگر پریود نشدن را در عین حامله نبودن بررسی کنیم.

  • علل طبیعی دیگر مانند شیردهی و یائسگی موجب پریود نشدن می‌شوند.
  • عوامل سبک زندگی ممکن است شامل ورزش بیش‌ازحد و استرس باشد. همچنین، داشتن چربی بسیار کم یا چربی زیاد بدن نیز ممکن است قاعدگی را به تأخیر بی اندازد یا متوقف کند.
  • عدم تعادل هورمونی ممکن است باعث پریود نشدن شود. آن‌ها معمولاً توسط تومورهای غده هیپوفیز یا غده تیروئید ایجاد می‌شوند. سطوح پایین استروژن یا سطح تستوسترون بالا نیز می‌تواند باعث ایجاد آن‌ها شود.
  • اختلالات ژنتیکی یا اختلالات کروموزومی، مانند سندرم ترنر و سندرم ساویر، گاهی اوقات می‌توانند باعث تأخیر در قاعدگی شوند.
  • داروها می‌توانند باعث پریود نشدن در برخی از زنان شوند. داروهای ضد روان‌پریشی و ضدافسردگی اغلب دخیل هستند. داروهای شیمی‌درمانی و داروهایی که فشارخون بالا را درمان می‌کنند نیز می‌توانند باعث ایجاد مشکلاتی در قاعدگی شوند. قطع ناگهانی قرص‌های ضدبارداری نیز ممکن است منجر به عدم قاعدگی چندماهه قبل از بازگشت چرخه به حالت عادی شود.
  • نقص‌های فیزیکی مانند مشکلات ساختاری در اندام‌های تناسلی زنان ممکن است عامل عدم یا تأخیر قاعدگی باشد. این مسائل می‌تواند ناشی از نقایص مادرزادی، تومورها یا عفونت‌هایی باشد که در رحم یا اندکی پس از تولد رخ‌داده است. در موارد نادر، پریود نشدن می‌تواند نشانه‌ای از سندرم آشرمن باشد. این به دلیل زخم در رحم پس از جراحی رخ می‌دهد که می‌تواند از قاعدگی جلوگیری کند.

علت پریود نشدن در یک ماه

این موضوع همان نوع دوم پریود نشدن است که در ارتباط با آن صحبت کردیم. در این نوع، فرد پریود می‌شود اما برای یک دوره قاعدگی او متوقف‌شده است. اولین علت احتمالی می‌تواند بارداری باشد؛ بنابراین با انجام یک تست بارداری می‌توان از این موضوع اطمینان حاصل کرد؛ اما اگر باردار نباشید علت چیست؟ شایع‌ترین علت عدم تعادل هورمونی در فرد است. عوامل دیگر ازجمله استرس، وزن کم بدن، چاقی، سندرم تخمدان پلی کیستیک، کنترل بارداری، بیماری‌های مزمن، نزدیک بودن به دوره یائسگی و مشکلات تیروئید می‌توانند موجب توقف قاعدگی در یک ماه شوند.

علت پریود نشدن در سن 43 سالگی

علت پریود نشدن در 43 سالگی

واضح است که اصلی‌ترین علت پریود نشدن در سن 43 سالگی باید نزدیک شدن به دوره یائسگی باشد. ازآنجایی‌که 8 تا 10 سال قبل از یائسگی که معمولاً در سن 50 سالگی اتفاق می‌افتد، بدن برای خط پایان قاعدگی آماده می‌شود. تغییرات طبیعی هورمون‌ها در بدن باعث می‌شود که تخمک‌گذاری نامنظم شود. البته این اصلی‌ترین علت پریود نشده در دهه 40 سالگی یک زن است اما همیشه علت نزدیکی به دوران یائسگی نیست. عوامل متعدد دیگری که در این مقاله به آن‌ها اشاره‌کرده‌ایم همگی می‌توانند در ای سن نیز ممکن باشند.

علت پریود نشدن در دوران نامزدی

علت پریود نشدن در دوران نامزدی

پریود نشدن در دوران نامزدی یکی از پراسترس‌ترین اتفاقاتی است که می‌تواند رخ دهد؛ اما باید نگران باشید. نگرانی و استرس زیاد خود دلیلی برای تأخیر در قاعدگی است. باید بدانید که تمامی زنان در طول زندگی خود به دلایل زیادی ممکن است که چرخه نامنظم قاعدگی را تجربه کنند و این موضوع اصلاً غیرعادی تلقی نمی‌شود. درصورتی‌که از عدم وجود حاملگی اطمینان داشته باشید، باید به بررسی علل دیگر پریود نشدن بپردازید که در مورد آن‌ها صحبت کردیم. اغلب در افرادی که علت خاصی برای پریود نشدن وجود ندارد با تزریق یک دارو قاعدگی رخ می‌دهد.

علت پریود نشدن بعد از بارداری

بسیاری از مادران بعد از زایمان برای مدت زمانی پریود نمی‌شوند. این مدت پریود نشدن در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد و از چندین ماه تا یک سال طول بکشد؛ اما این به این معنی نیست که همه زنان بعد از زایمان دچار تأخیر در قاعدگی می‌شوند و ممکن است برخی بلافاصله بعد از بارداری قاعدگی خود را شروع کنند. علت پریود نشدن بعد از بارداری چیست؟ اصلی‌ترین علت سطح هورمون‌های بدن پس از زایمان است. البته این تنها علت نیست و استرس، کاهش یا افزایش وزن، خستگی، اختلالات تیروئیدی نیز می‌توانند در پریود نشدن بعد از زایمان دخیل باشند.

پیشنهاد می‌کنیم در مورد علائم بارداری پسر و دختر، پوچ و یا دوقلو این مقاله را مطالعه کنید:

علائم بارداری چیست؟

علت پریود نشدن بعد از بستن لوله

علت پریود نشدن بعد از بستن لوله

بستن لوله‌های رحمی یکی از راه‌های عقیم‌سازی زنان و جلوگیری دائم از بارداری است. این روش هم به‌صورت سرپایی و هم به شکل بستری در بیمارستان انجام می‌گیرد. قاعدگی بعد از بستن این لوله‌ها تغییری نخواهد کرد و به روال سابق انجام می‌شود؛ اما اگر بعد از بستن لوله‌ها دچار تأخیر در قاعدگی شدید علت چیست؟ علت می‌تواند همان علت‌های متعددی باشد که در سایر شرایط رخ می‌دهد، ازجمله استرس، عدم تعادل سطح هورمون‌ها، تغییر در سبک زندگی و موارد دیگر.

علت اضافه‌وزن قبل از پریود

علت افزایش وزن قبل از پریودی

فکر می‌کنید همه‌چیز دست در دست هم می‌دهند تا یک ضد حال اساسی به شما بدهند؟ در کنار درد ناشی از گرفتگی و ناراحتی از پف‌کردگی استرس اضافه‌وزن برای نابودی روحیه یک خانم کافی است. اضافه کردن وزن در طول دوران قاعدگی و حتی قبل از آن یک روند عادی و طبیعی است پس نگران آن نباشید. درواقع این اضافه‌وزن در بدن شما نخواهد ماند که اگر این‌گونه بود شما تابه‌حال، به‌طور فوق‌العاده چاق شده بودید. این اضافه‌وزن درواقع به دلیل آبی است که به‌وسیله هورمون‌هایتان جذب‌شده است و شما چربی اضافه نکرده‌اید. دلایل زیر شایع‌ترین علت برای اضافه‌وزن قبل از پریود شدن هستند:

  • افزایش استروژن پیش از قاعدگی که مایعات را در بدن حفظ می‌کنند.
  • به اوج رسیدن سطح پروژسترون نیز منجر به جذب آب و احتباس آن در بدن می‌شود.
  • هوس‌های غذایی متمایل به شیرینی و خوراکی‌های نمکی که باعث احتباس آب در بدن می‌شود.

همان‌طور که دیدید اصلی‌ترین علت افزایش وزن قبل از پریود شدن تغییرات سطح هورمون‌ها است.

درمان پریود نشدن

درمان پریود نشدن

درمان پریود نشدن بسته به علت زمینه‌ای متفاوت است. عدم تعادل هورمونی را می‌توان با هورمون‌های مکمل یا مصنوعی درمان کرد که می‌تواند به عادی‌سازی سطح هورمون کمک کند. پزشک شما همچنین ممکن است بخواهد کیست‌های تخمدان، بافت اسکار یا ضایعات رحمی را که باعث از دست دادن دوره‌های قاعدگی شما می‌شود را از بین ببرد. درصورتی‌که وزن یا ورزش شما در ایجاد بیماری شما نقش داشته باشد، ممکن است پزشک شما تغییرات ساده در سبک زندگی را نیز توصیه کند. از پزشک خود بخواهید در صورت لزوم شما را به یک متخصص تغذیه یا رژیم‌درمانی ارجاع دهد. این متخصصان می‌توانند به شما آموزش دهند که چگونه وزن و فعالیت بدنی خود را به روشی سالم مدیریت کنید.

کلام آخر

همان‌طور که در این مقاله با یکدیگر بررسی کردیم، پریود نشدن علل متعددی دارد. تمام زنان در طول دوران زندگی خود با بی‌نظمی در قاعدگی خود مواجه می‌شوند و در اکثر مواقع این موضوع خطری را به دنبال نخواهد داشت. در صورت تأخیر در قاعدگی به دنبال علت اصلی آن باشید. به پزشک خود مراجعه کنید تا بتواند علت را به‌درستی مشخص کند. با یافتن علت پریود نشدن است که می‌توانید به درمان آن بپردازید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.6 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 81

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا