مهارت های زندگی

علت پشیمانی مادرها از بچه دار شدن چیست؟! بهترین سن بارداری

چرا برخی از مادرها از بچه دار شدن پشیمان می‌شوند

بچه دار شدن با چالش‌های زیادی روبرو است. معمولاً مادران حتی پس از اولین فرزند، از بچه داری پشیمان می‌شوند. نظر آن‌ها این است که اگر می‌توانستند زمان را به عقب برگردانند، هیچ‌وقت فرزندی را وارد این دنیا نمی‌کردند. در این مقاله از جوان ایرانی به دلایل پشیمانی مادران بعد از بچه دار شدن می‌پردازیم.

 

علت پشیمانی مادران پس از بچه دار شدن

بسیاری از مادران از داشتن بچه پشیمان می‌شوند و آرزو می‌کنند که ای کاش بچه نداشتند‌. البته بسیاری از خانواده‌ها هم عاشق فرزندانشان بوده و زندگی خوب و خوشی را در کنار هم دارند. اما در این بخش از جوان ایرانی روی صحبت ما با آن دسته از خانواده‌هایی است که از بچه داری پشیمان و ناراحت هستند! دلایل این پشیمانی را در ادامه بررسی می‌کنیم.

دور شدن زوجین از هم

برخی از والدین تصور می‌کنند پس از بچه دار شدن زندگی آن‌ها بسیار شادتر شده و عاشقانه در کنار شریک زندگی خود لحظات خوشی را سپری خواهند کرد اما واقعاً این‌طور نیست. بسیاری از زوجین پس از بچه دار شدن از همدیگر دور می‌شوند.

بچه دار شدن در زمان نامناسب

برخی از والدین در زمان مناسب بچه دار نمی‌شوند. به ویژه مادران می‌گویند کاش زودتر و یا دیرتر بچه دار می‌شدند! این نوع پشیمانی بیشتر در افرادی دیده می‌شود که بدون برنامه ریزی باردار می‌شوند.

بیماری‌های روحی مادران

برخی از مادران احساس می‌کنند که روحیه کافی برای بچه داری ندارند.  بسیاری از آن‌ها از بیماری‌های روحی مانند افسردگی رنج می‌برند و نمی‌تواند به فرزند خود محبت کافی داشته باشند! این‌گونه مادرها نیز از بچه داری خسته شده و ناراحت هستند‌.

تصور بچه به عنوان مانع پیشرفت

برخی از مادران نیز بر این باورند که وجود بچه مانع پیشرفت آن‌ها شده است‌‌. آن‌ها می‌گویند هرچند که بچه‌ها انسان‌هایی هستند که می‌شود به آن‌ها افتخار کرد ولی به‌طورکلی داشتن فرزند، زندگی والدین به ویژه مادر را نابود کرده است.

کمال‌گرایی در نگهداری از فرزندان

مادرهایی هستند که بسیار کمال‌گرا بوده و پس از تولد بچه، احساس پشیمانی خواهند کرد، زیرا آن‌ها دوست دارند بهترین مادر برای فرزندانشان باشند ولی احساس می‌کنند که این‌گونه نیستند! حتی اگر شبانه‌روز در خدمت فرزندان خود باشند، اما به دلیل کمال‌گرایی باز احساس می‌کنند برای آن‌ها کم گذاشته‌اند!

عدم حمایت عاطفی از سمت پدرها

مادرانی که ازنظر عاطفی حمایت مناسبی ندارند، در واقع شوهرشان به آن‌ها هیچ کمکی نمی‌کند، درنتیجه از بچه دار شدن پشیمان هستند!

مقایسه با دیگران

برخی از مادران نیز به طور مداوم خودشان را با دیگران مقایسه می‌کنند و اگر احساس کم و کسری در زندگی داشته باشند، احساس پشیمانی از بچه دار شدن خواهند کرد‌. چون آن‌ها تصور می‌کنند فقط دیگران لایق داشتن فرزند هستند!

کاهش اعتماد به نفس

بسیاری از مادران پس از بچه دار شدن اعتماد به نفس آن‌ها کاهش پیدا می‌کند زیرا مطمئن نیستند تربیت و رفتار آن‌ها با فرزندانشان درست است یا خیر‌. این‌گونه مادرها به حدی دچار کاش اعتماد به نفس می‌شوند که مدام آرزو می‌کنند که کاش هیچ‌وقت بچه دار نمی‌شدند!

تغییر برنامه زندگی

بسیاری از مادران پس از بچه دار شدن، حتی برنامه خواب آن‌ها نیز تغییر می‌کند. به‌طورکلی همه‌ی برنامه‌ریزی‌های روزانه مادران تغییر می‌کند. آن‌ها بیشتر درگیر فرزند خود می‌شوند‌. درحالی‌که در زندگیِ پدر فقط تغییرات جزئی اتفاق می‌افتد. اطرافیان نیز به مادر می‌گویند که فرزندتان واجب‌تر از خودتان است و باید به او رسیدگی کنید. این آشفتگی و به هم ریختگی برنامه زندگی می‌تواند مادران را از بچه دار شدن پشیمان کند.

تغییر ظاهر اندام مادرها

با ورود فرزند به زندگی، اندام مادرها تغییر کرده و دیگر آن جذابیت سابق را ندارد. حتی آن‌ها ممکن است ریزش موی بارداری را نیز تجربه کنند! از نظر روحی بسیار تحت تأثیر قرار می‌گیرند و مواردی از این قبیل ممکن است مادران را از بچه دار شدن پشیمان کند.

چگونه با پشیمانی پس از ازدواج‌ مقابله کنیم؟ روش‌های کاربردی آن را در این مقاله بخوانید:

دلایل پشیمانی پس از ازدواج

نادیده گرفتن زحمات مادر

اطرافیان احساس می‌کنند که نگهداری از فرزند بر عهده مادر است و اگر پدر چند ساعت این وظیفه را بر عهده بگیرد، تصور می‌کنند او بسیار در حق فرزند خود  لطف کرده است. درصورتی‌که شما عزیزان باید بدانید که نگهداری از فرزند بر عهده پدر و مادر هر دو است و آن‌ها هیچ فرقی با یکدیگر ندارند. ولی اگر شما این مسئولیت را اختصاص به مادر بدانید و زحمات مادرها را نادیده بگیرید، درنتیجه آن‌ها از وضعیت موجود احساس نارضایتی کرده و از فرزند دار شدن خود پشیمان می‌شوند.

داشتن مشکلات اقتصادی

یکی دیگر از مواردی که باعث می‌شود مادرها از داشتن فرزند پشیمان شوند، مشکلات اقتصادی است. بچه ها نیاز به رفاه و آسایش زندگی دارند، برخی از خانواده‌ها حداقل نیازهای زندگی فرزندان خود را نمی‌توانند برآورده کنند‌. این‌گونه خانواده‌ها پس از بچه دار شدن به هیچ وجه خوشحال نیستند.

اختلاف بین زوجین

بسیاری از پدر و مادرها گزارش دادند که پس از بچه دار شدن، کیفیت رابطه بین آن‌ها و همسرشان بسیار پایین آمده است. در واقع آن‌ها نسبت به بچه‌ها رفتار متفاوتی دارند‌ و همین اختلاف‌نظر باعث دلخوری بین آن‌ها شده است. اگر در اکثر موارد با هم مخالف باشند، ممکن است باعث پشیمان شدن مادران از بچه دار شدن بشود.

افسردگی پس از زایمان

همان‌طور که می‌دانید نگهداری از بچه، یک مسئولیت بسیار بزرگ است. مادر باید از بسیاری از تفریحات خودش بزند تا  نیازهای فرزند خود را برآورده کند. بسیاری از مادران پس از زایمان دچار افسردگی می‌شوند. این‌گونه مادرها با احساسات منفی یا ناراحت کننده‌ای فرزند خود را بزرگ می‌کنند. بسیاری از آن‌ها از داشتن فرزند خود پشیمان هستند! مادران افسرده نمی‌توانند عشق و صمیمیت کافی با فرزندانشان را تجربه کنند، درنتیجه احساس گناه کرده و مدام افکار منفی آن‌ها را آزار می‌دهد‌.

شاغل بودن مادر

بسیاری از مادرها تحصیلات عالیه دارند و برای کسب دانش خودشان زحمت‌های بسیار زیادی کشیده‌اند. آن‌ها تمایل دارند که وارد بازار کار شوند. البته برخی از افراد هم به دلیل مشکلات مالی حتی بدون تحصیلات، نیاز به شغل مناسب دارند. این‌گونه مادرها مجبور هستند که فرزندان خود را تنها و در منزل بگذارند تا خودشان بتوانند سرکار بروند. در حالیکه تنهایی برای بچه‌ها بسیار خطرناک است‌ خطر گازگرفتگی، برق‌گرفتگی و حوادث این‌چنینی وجود دارد.

مادرهای شاغل گاهی از بچه دار شدن پشیمان می‌شوند، زیرا نمی‌تواند آن‌ها را در خانه تنها بگذارند‌. آن‌ها حتی در برخی مواقع نمی‌توانند شغل موردنظرشان را به دست آورند. این‌گونه خانواده‌ها معمولاً با مشکلات اقتصادی نیز روبرو هستند.

چرا پس از خرید پشیمان می‌شویم؟ روش‌های جلوگیری از آن را اینجا بخوانید:

جلوگیری از پشیمانی پس از خرید

بهترین سن برای بارداری

همان‌طور که ذکر شد ممکن است خانم‌ها به دلیل اینکه زود یا دیر باردار شده‌اند، از بچه دار شدن خود پشیمان شوند. حال سؤال این است بهترین سن برای بارداری چه زمانی است؟

بهترین سن برای باردارشدن ۲۰ تا ۲۴ سالگی است. بعد از این سنین باروری خانم‌ها کاهش پیدا می‌کند. البته بعد از ۳۵ سالگی یک کاهش باروری و بعد از ۴۰ سالگی کاهش عمیق‌تری را شاهد خواهیم بود. افرادی که می‌گویند ما بچه نمی‌خواهیم و تمایل به بچه دار شدن ندارند باید دقت کنند که هرچه سن آن‌ها بالاتر برود، قدرت باروری کمتر شده و مجبور می‌شوند با دارو بارور شوند. خانم‌هایی که سن آن‌ها بالاتر است ممکن است دچار سقط جنین نیز شوند.

 

سخن پایانی

شما عزیزان باید بدانید که برای تمامی زوجین و زندگی‌ها نمی‌توان یک نسخه کامل پیچید. بسیاری از مادران از فرزند داشتن خوشحال بود و آن‌ها بیان می‌کند که فرزندشان باعث پیشرفت آن‌ها شده است، اما بسیاری دیگر از آمدن نوزاد خود پشیمان هستند. در این مقاله از جوان ایرانی به بررسی علت پشیمانی مادران بعد از بچه دار شدن پرداختیم. اگر شما عزیزان نیز تجربه‌ای در این مورد دارید می‌توانید در بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا