بهداشت و سلامت

قرص نئوتادین چیست؟ کاربردها، خواص + عوارض آن

خواص + عوارض قرص نئوتادین: طریقه مصرف آن

قرص نئوتادین یکی از داروها در دسته آنتی هیستامین‌ها می‌باشد که می‌توانید از آن به اشکال دارویی قرص و یا شربت استفاده کنید. استفاده از آن می‌تواند در قالب قرص‌های 5 گرمی (که برای افراد بزرگسال) و یا شربت 2.5 میلی گرمی در 5 سی‌سی (که برای کودکان تهیه شده است) انجام پذیر باشد. در این مقاله با ما باشید تا به بررسی کامل قرص نئوتادین، موارد استفاده، عوارض و سایر مسائل در این حوزه بپردازیم.

قرص نئوتادین چیست؟

نئوتادین (Neotadin) که با عنوان کلاریس یا دس‌لوراتادین نیز شناخته می‌شود، یک نوع آنتی هیستامین است که می‌تواند در کاهش اثرات هیستامین شیمیایی طبیعی موثر باشد. نئوتادین در واقع یک نام تجاری است که در ایران بر روی این دارو گذاشته شده است. هیستامین می‌تواند برای افراد مشکلات و نشانه‌هایی از بیماری‌های عطسه، خارش، آبریزش چشم و آبریزش بینی را منجر شود. کلاریکس یا قرص نئوتادین برای درمان علائم آلرژی مانند عطسه، آبریزش چشم، خارش و آبریزش بینی استفاده می‌شود. این ماده و دارو می‌تواند مخاط آلرژیک بینی را کاهش داده و یا حذف کند. همچنین از قرص نئوتادین می‌توان در رفع مشکل آلرژی رینیت آلرژیک یا کهیر مزمن و یا ایدیوپاتیک استفاده نمود.

مصرف این نوع قرص برای بزرگسالان انجام می‌گردد ولی شربت آن برای مصرف کودکان درنظر گرفته شده است. کلاریکس همچنین برای درمان کهیر و خارش پوست در افراد مبتلا به واکنش‌های مزمن پوستی استفاده می‌شود. همچنین راجع به این نوع قرص باید گفت قرص نئوتادین را می‌توان به عنوان دس لوراتادین نیز شناخت که به عنوان نسل دوم آنتی‌ هیستامین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از شربت این ماده می‌تواند برای کودکانی که بیشتر از 6 ماه عمر دارند، در حساسیت‌های فصلی مورد استفاده قرار داد.

همچنین شما قادر هستید تا این نوع قرص را به صورت بدون نسخه از داروخانه‌ها دریافت نمایید که بسته‌های 2.5 و 5 میلی گرمی تولید و استفاده می‌شود. همچنین محلول خوراکی آن نیز با نام clarinex یا کلارینکس 0.5 میلی گرم بر میلی لیتر قابل دسترسی است.

قرص نئوتادین چیست؟
نحوه استفاده از نئوتادین چیست؟

طریقه مصرف قرص نئوتادین

استفاده از قرص نئوتادین می‌تواند عملکرد و موارد مصرف مشابهی با گروه آنتی هیستامین‌ها داشته باشند که این مواد می‌تواند در ایجاد حساسیت‌ها برای انسان‌ها موثر باشد. از جمله رایج‌ترین آلرژی‌هایی که می‌توان با مصرف این ماده از آن جلوگیری کرد می‌توان به آبریزش بینی، عطسه، قرمزی و خارش در چشم اشاره کرد.

در رابطه با نحوه استفاده از این ماده باید گفت شما می‌توانید مصرف قرص و شربت نئوتادین را از طریق راهنمایی که در جعبه آن وجود دارد و یا دستورالعملی که پزشک معالج بیان می‌کند، مصرف کنید. مقدار و نحوه مصرف باید با توجه به راهنما و با توجه به نظر پزشک اعلام شود. افرادی که در رده سنی بیش از 12 سال قرار دارند، می‌توانند با مصرف یک قرص 5 میلی گرمی در روز از این دارو استفاده کنند. همچنین این مقدار دارو برای کودکانی که در بازه سنی 6 – 11 سال قرار دارد، در حدود 2.5 میلی گرم است. استفاده از این قرص برای کودکانی که زیر این سن هستند، توصیه نمی‌گردد.

از دیگر نکات قرص نئوتادین می‌توان گفت:

  • مصرف این دارو به صورت خودسرانه توصیه نمی‌شود و بایستی زمانی که دارای علائم آلرژی هستید، آن را به کار بگیرید. میزان مصرف این ماده در حالت معمولی در طی یک شبانه روز 1 عدد می‌باشد.
  • بهترین زمانی که برای مصرف آن درنظر گرفته شده است، پیش از خواب می‌باشد.
  • با توجه به آزمایش‌های انجام شده، اثرات این قرص می‌تواند تا 1 روز یا معادل 24 ساعت باقی بماند.
  • یکی از نکات مهم در زمینه مصرف قرص نئوتادین، احتیاط در مصرف آن است که باید با توجه به عوارض آن سنجیده شود. در واقع این اثرات به خصوص برای زنانی که باردار هستند و هنوز جنین آنها نیز ایجاد نشده است، مهم تلقی می‌شود. شما می‌توانید با گرفتن مشورت از پزشکان خود، به خصوص زمانی که باردار هستید، در مصرف صحیح این ماده با دقت عمل کنید.
  • استفاده از این ماده و دارو می‌تواند از طریق خون و یا شیر برای کسانی که شیرده هستند، آن را به کودک منتقل کند. این عوارض را در قسمت آخر این مقاله برای شما بیشتر شرح می‌دهیم. بنابراین بهتر است توجه کنید که مصرف این دارو برای زمانی که شیرده هستید، اکیدا توصیه نشده و باید با توجه به نظر پزشک انجام گردد. همچنین می‌تواند باعث کاهش شیر مادر شود.

همچنین در حالتی که مصرف یک نوبت از نئوتادین را به هر دلیلی فراموش کرده‌اید، می‌توانید آن را بلافاصله بعد از یه یاد آوردن مصرف نمایید. همچنین مصرف نوبت بعد نباید طوری باشد که مقدار دارو را 2 برابر کنید و سپس دوباره آن را مصرف نمایید.

قرص نئوتادین برای کرونا

در مورد اینکه آیا قرص نئوتادین برای کرونا تجویز می‌شود یا خیر، باید بدانید که این نوع قرص به عنوان یک داروی کمکی تنها قابلیت استفاده برای کرونا را دارد و خاصتا برای این بیماری ساخته نشده است. در حقیقت ممکن است پزشک برای رفع علائم اولیه کرونا، داروهای آنتی هیستامین تجویز می‌کند. همچنین پزشکان از این دارو زمانی که بیمار کرونا دارد و یا زمانی که از آن بیماری خلاص شده ولی در سینه احساس ناخوشایندی دارند، استفاده می‌کنند که مصرف آن بلامانع است.

برخی از افراد از اینکه این دارو سیستم ایمنی آنها را تضعیف کنند، می‌ترسند که در این حالت بیان شده است که مصرف آن با تجویز پزشک اشکالی ندارد. این دارو در شرایطی که ویروس کرونا وجود دارد، منع مصرف نشده است.

قرص نئوتادین برای گلو درد

همانطور که گفتیم، یکی از موارد کاربری استفاده از این نوع قرص در زمینه بهبود علائمی آلرژی گونه است که شامل تحریک شدن گلو هم می‌شود. شما می‌توانید از قرص نتوتادین برای این امر استفاده کنید. شما می‌توانید با نظر پزشک از این دارو برای برطرف کردن آلرژی در این قسمت مثلا خارش گلو بهره ببرید.

با این حال درنظر داشته باشید که مقوله گلو درد متفاوت است. هم اینکه این قرص نمی‌تواند برای گلودرد استفاده شود و هم آنکه عوارض جانبی این نوع قرص شامل خود گلودرد نیز می‌باشد.

قرص نئوتادین برای سرفه

استفاده از قرص نئوتادین برای سرفه ساخته نشده است. ممکن است برخی از پزشکان از این دارو برای کنترل برخی از علائمی که در سرماخوردگی رخ خواهد داد، استفاده نمایند. حتما توجه کنید که اگر دچار سرفه هستید، باید تست کرونا بدهید؛ چراکه این قرص در حالتی که مشکل سرفه شما ناشی از کرونا باشد، راه درمان نیست و باید از داروهای دیگری برای رفع حساسیت استفاده کنید.

همچنین در برخی افرادی که این دارو را برای سرفه مصرف کرده‌اند، گزارش‌هایی از عوارض آن از جمله ایجاد خارش و کهیر نیز گزارش شده است که می‌تواند ندرتا در برخی از افراد این حساسیت‌ها را ایجاد کند.

قرص نئوتادین برای سینوزیت

استفاده از این دارو برای سینوزیت به عنوان داروی اصلی توصیه نمی‌شود و شما بایستی از اسپری بینی و نیز داروی ضد احتقان برای آن استفاده کنید. استفاده از داروهایی مانند آنتی هیستامین می‌تواند منجر به غلیظ‌تر شدن مخاط شود و مشکل جدیدی را برای تخلیه آن ایجاد کند.

سینوزیت مشکلی در قسمت سر است که ناشی از تحریک بیش از حد سینوس‌ها می‌شود. در واقع در استخوان جمجمه شما، سوراخ و حفره‌هایی وجود دارد که با هوا و موکوس تشکیل شده است و در صورتی که سینوس‌ها بر اثر عواملی مانند آلرژی، عفونت و یا غیره موجب ترشح بیش از حد موکوس شوند (با تحریک خودشان در اثر این عوامل)، مجرای سینوس مسدود و التهاب آن ایجاد خواهد شد. مواردی که می‌توانند منجر به سینوزیت شوند، می‌توان به آلرژی فصلی، انحراف بینی، سیگار، سابقه سرماخوردگی، ضعف سیستم ایمنی بدن و پولیپ بینی اشاره کرد.

قرص نئوتادین
شربت نئوتادین

موارد مصرف قرص باکلوفن را در این مقاله بخوانید:

قرص باکلوفن برای چیست؟

قرص نئوتادین برای جوش

یکی از عوارضی که برای نئوتادین بیان شده است، امکان ایجاد ضایعات پوستی است که در این حالت می‌تواند با مسائلی همچون خارش شدید، کهیر همراه باشد. این ماده می‌تواند اثراتی بر پوست و واکنش‌های آلرژیک آن داشته باشد. با توجه به این مواردی که در این قسمت برای شما بیان شده است، تنها در صورتی می‌توانید از آن استفاده کنید که پزشک شما برای این کار آن را تجویز کرده باشد.

قرص نئوتادین برای گوش

یکی از موارد کاربردی برای نئوتادین، استفاده از آن برای حساسیت و گوش دردی است که در این حالت شما می‌توانید از قرص یا شربت آن برای درمان درد گوش استفاده نمایید. آلرژی یا حساسیت می‌تواند موجب ایجاد ورم در قسمت اطراف مجاری گوش و شیپور استاش گردیده و در این وضعیت، تخلیه مایعات از گوشی میانی جلوگیری می‌گردد. با ایجاد چنین وضعیتی، مایعات در پشت گوش انباشت شده و آلودگی‌ها از جمله باکتری، ویروس و غیره در این مایعات گوش بیشتر می‌شود. حال این باکتری و ویروس می‌تواند منجر به عفونت شود که به همین خاطر از قرص نئوتادین استفاده می‌شود.

قبل از اینکه در قسمت بعد راجع به عوارض این نوع دارو بپردازیم، لازم است همچنین راجع به تداخل دارویی که ممکن است ایجاد شود نیز توجه کنید. در صورتی که از داروهای زیر استفاده می‌کنید، بهتر است پزشک خود را آگاه سازید، چراکه این موارد می‌توانند منجر به تغییر سطح پلاسمایی دس لوراتادین شده و آن را افزایش دهند. این داروها عبارتند از: فلوکستین، آزیترومایسین، سایمتیدین، اریترومایسین و کتوکونازول.

همچنین مواردی از جمله داروهای زیر باید با توجه به اینکه می‌توانند عوارض جانبی را در حدود 2 برابر بیشتر کنند، باید با توجه به نظر پزشک و یا از مصرف آن خودداری شود. این موارد عبارتند از: فنلزین، ترانیل سیپرومین، سلجيلين، ایزوکربوکسازيد، پروکاربازین و یا داروهای ضد منو آمین اکسیداز که با عنوان MAO شناخته می‌شود.

عوارض قرص نئوتادین

تقریبا غالب داروهای شیمیایی و حتی برخی موارد گیاهی نیز با واکنش‌ها و عوارضی همراه هستند که می‌تواند تا مدت‌ها باقی بماند و یا در حد چند ساعت. در مورد قرص نئوتادین، این عوارض می‌تواند تا حداکثر چند روز (و همچنین چند ساعت) دیده شده و سپس حذف شود. از جمله مواردی که می‌توان برای عوارض قرص نتوتادین بیان کرد، باید گفت:

  • خشکی دهان،
  • گیجی،
  • خستگی،
  • درد در قسمت ماهیچه‌ها،
  • خواب آلودگی خفیف،
  • بیشتر شدن درد قاعدگی،
  • در صورتی که با مصرف قرص نئوتادین، دچار علائمی مانند تپش قلب، توهم، حملات تشنجی، خواب آلودگی شدید، کاهش فشار خون و غیره شده‌اید، این علائم لازم است به صورت فوری با پزشک در میان گذاشته شود.

دسته‌ای دیگر از موارد عوارض قرص نئوتادین، عوارضی است که می‌تواند منجر به ایجاد ضایعه پوستی، خارش، کهیر و تورم لب و زبان گردد. شما بایستی در این حالت به پزشک معالج مراجعه کنید و یا آنکه از اورژانس کمک بگیرید. برای کسانی که سالمند و سن بالایی دارند هم باید گفت این دسته از افراد ممکن است به صورت خیلی جزئی دچار اثراتی شوند که می‌تواند به علت مصرف نئوتادین است.

همچنین راجع به عوارضی که این ماده برای کودکان دارد (در حالتی که به صورت شربت مصرف می‌گردد)، می‌توان به ایجاد خارش در فرد اشاره کرد. در حالت‌های قوی‌تر ممکن است مراجعه به مرکز فوریت‌های پزشکی نیز در دستور کار قرار گیرد. توجه کنید در صورتیکه این عوارض بدتر شود، لازم است تا حتما با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید و نسبت به درمیان گذاشتن عوارض و نشانه‌های آن با این افراد اقدام کنید.

موارد احتیاط راجع به قرص نئوتادین

برخی از مواردی که می‌تواند در رابطه با مصرف این نوع قرص برای شما مشکلات و یا تغییراتی ایجاد کند، به شرح زیر می‌باشند که عبارتند از:

  • این قرص می‌تواند در روند آزمون‌هایی که قرار است برای حساسیت شما باشد، تغییراتی را ایجاد نماید. پس باتوجه به این مورد، باید پزشک را از آن آگاه کنید و یا آنکه قبل از این آزمون از مصرف آن خودداری نمایید.
  • توجه کنید که این دارو می‌تواند علائمی را که می‌تواند با مصرف زیاد آسپرین همراه باشد را مخفی کند.
  • این دارو می‌تواند اثراتی را که ممکن است در برخی داروها مانند آرام‌بخش‌ها، الکل، خواب آورها، داروهای ضد تشنج، شل کنند‌ه‌های عضلانی، بیهوشی و غیره ایجاد شود را بیشتر کند.
  • ممکن است این دارو در برخی موارد منجر به خواب آلودگی گردد که به همین خاطر بایستی نسبت به انجام کارهایی مانند رانندگی با توجه به این اثر توجه بیشتری شود.
  • شما می‌توانید برای درمان خشکی دهان برای این نوع مشکل از مواردی همچون آب نبات، تکه‌های یخ و غیره استفاده کنید. در صورتی که خشکی دهان به مدت بیش از 2 هفته ادامه یابد، لازم است پزشک را مطلع کنید.
  • در صورتی که سابقه حساسیت به این دسته از داروها دارید، لازم است از آن بپرهیزید.
موارد احتیاط راجع به قرص نئوتادین
قرص نئوتادین برای گوش

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 3.4 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 21

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا