تغذیه سالم

خواص زردچوبه برای بدن که شما را شگفت‌زده خواهد کرد!

خواص زردچوبه برای پوست، مو، سفید کردن دندان و ...

لیست مطالب این مقاله
1 خواص زردچوبه تازه

زردچوبه چیست؟ از کدام گیاه به دست می‌آید؟ مضرات و خواص زردچوبه برای قسمت‌های مختلف بدن چیست؟ چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟ چه نوشیدنی‌ها و غذاهایی به کمک آن می‌توان درست کرد؟

زردچوبه از گیاه Curcuma longa می‌آید که در هند و سایر کشورهای آسیای جنوب شرقی می‌روید. عضوی از خانواده زنجبیل است. ریشه خشک شده این گیاه به پودر زرد تبدیل می‌شود و به آن ادویه طلایی می‌گویند.

چرا زردچوبه برای شما مفید است؟ چندین ترکیب شیمیایی در این گیاه وجود دارد که به کورکومینوئیدها معروف هستند. ماده فعال کورکومین است. کورکومین چیزی است که زردچوبه را به یک “ادویه کاربردی” تبدیل می‌کند. در ادامه این مقاله قصد داریم به طور مفصل به بیان خواص زردچوبه بپردازیم. پس با این مقاله جوان ایرانی همراه باشید.

خواص زردچوبه تازه

خواص زردچوبه

زردچوبه ادویه‌ای است که از ریشه گیاه کورکوما لونگا که گیاهی چند ساله از خانواده زنجبیل است به دست می‌آید. ماده اصلی فعال آن کورکومین است. هاپسکگر می‌گوید: «کورکومین به زردچوبه رنگ زرد می‌دهد. اما مراقب باشید: به راحتی لکه می‌شود. سعی کنید آن را روی لباستان نبرید.!»

گنجینه زردچوبه در فواید کورکومین نهفته است. کورکومین دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. محققان در حال بررسی هستند که آیا ممکن است به بیماری‌هایی که التهاب در آنها نقش دارد کمک کند یا خیر. این ادویه که به راحتی به اسموتی‌ها و کاری اضافه می‌شود، در مورد فواید سلامتی زیر نویدبخش است. در ادامه به بیان خواص زردچوبه برای سلامتی بدن می‌پردازیم.

خواص زردچوبه برای کاهش التهاب

غذاهای گیاهی رنگارنگ به دلیل رنگدانه‌های گیاهی برای سلامتی ما مفید هستند و زردچوبه نیز از این قاعده مستثنی نیست. بیشتر تبلیغات پیرامون این ادویه به لطف ماده فعال اصلی کورکومین است که حدود 3 درصد از وزن ریشه را تشکیل می‌دهد. اگرچه یک ترکیب قابل توجه است، اما لازم به یادآوری است که کورکومین یکی از صدها ترکیب فعال زیستی است که زردچوبه به آن مشهور است.

ارزش این ترکیبات در این است که به بدن کمک می‌کنند تا با اثر مخرب فرآیندی به نام اکسیداسیون مبارزه کند. با گذشت زمان، این فرآیند ممکن است منجر به التهاب مزمن شود و در نتیجه منجر به شرایط مرتبط با افزایش سن از جمله بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و سرطان شود. گنجاندن غذاهای محافظ در رژیم غذایی به این معنی است که بدن ما برای مقابله با پیری و التهاب مرتبط با آن و همچنین التهاب ناشی از ورزش و درد عضلانی در موقعیت بهتری قرار دارد.

خواص زردچوبه برای کبد

خواص

زردچوبه به محافظت از کبد در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد، سموم، الکل و مواد زائد کمک می‌کند و از سم زدایی سالم کبد حمایت می‌کند. با پاکسازی کلسترول اضافی، زردچوبه ممکن است به کاهش رسوبات چربی در کبد کمک کند و به کاهش التهاب کبد کمک کند. از آنجایی که زردچوبه به شما کمک می‌کند تا استفاده از داروهای ضد التهابی و ضد درد را کاهش دهید، استرس کبد خود را کاهش داده و سلامت کبد خود را بهبود می‌بخشید. کبد شما شما را به خاطر آن دوست خواهد داشت! هنگام انتخاب یک تونیک کبد، مطمئن شوید که حاوی زردچوبه (یا کورکومین) است تا بهترین حمایت ممکن را از کبدتان ببخشد.

بنابراین، برای ایجاد تفاوت به چه مقدار زردچوبه نیاز دارید؟ 1-3 گرم زردچوبه در روز توصیه می‌شود که می‌تواند معادل ½ تا 1 قاشق چایخوری باشد. هنگام خرید مکمل زردچوبه، به دنبال مکملی باشید که حداقل 350 میلی‌گرم کورکومین در هر کپسول داشته باشد. نکته جالب توجه این است که پودر زردچوبه وقتی با فلفل سیاه و چربی‌هایی مانند شیر نارگیل ترکیب شود بهتر جذب می‌شود.

خواص زردچوبه برای آرتروز

مزایای بالقوه سلامتی زردچوبه و به ویژه کورکومین شامل تنظیم بهتر التهاب در بدن است. مطالعاتی که خواص ضدالتهابی زردچوبه را با داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDS) مقایسه کرده‌اند، نویدبخش است. علاوه بر این، مطالعات حیوانی که پتانسیل درمانی کورکومین را به عنوان درمانی برای آرتریت بررسی می‌کنند، تشویق‌کننده بوده‌اند.

خواص زردچوبه برای قلب

زردچوبه با توانایی خود در کاهش التهاب و اکسیداسیون، می‌تواند خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.

مطالعات نشان می‌دهد که زردچوبه ممکن است به معکوس کردن روند بیماری قلبی کمک کند. در افراد سالم میانسال و مسن که به مدت 12 هفته مکمل کورکومین مصرف کردند، تولید اندوتلیال شریان مقاومتی – که نقش مهمی در فشار خون بالا دارد – افزایش یافت.

زردچوبه همچنین ممکن است هنگام استفاده همراه با دارو برای مدیریت سطح کلسترول مفید باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که کورکومین بی‌خطر است و ممکن است با کاهش سطوح معینی از کلسترول، از افرادی که در معرض خطر بیماری قلبی هستند محافظت کند، اگرچه مطالعات بیشتری برای بررسی میزان و نوع موثر آن مورد نیاز است.

خواص زردچوبه برای حافظه

کارآزمایی بالینی دیگری نشان داد که مصرف 90 میلی‌گرم کورکومین دو بار در روز به مدت 18 ماه به بهبود عملکرد حافظه در بزرگسالان بدون زوال عقل کمک کرد.

هاپسکگر می‌گوید: «محققان فکر می‌کردند که کاهش التهاب مغز و خواص آنتی‌اکسیدانی کورکومین منجر به کاهش کمتر در شناخت عصبی، که توانایی تفکر و استدلال است، می‌شود.» کورکومین همچنین ممکن است در جلوگیری از پیشرفت بیماری آلزایمر نقش داشته باشد.

خواص زردچوبه برای کاهش درد

زردچوبه همچنین در طب سنتی چین و آیورودا برای درمان آرتروز ریشه عمیقی دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف عصاره زردچوبه می‌تواند به طور بالقوه درد ناشی از استئوآرتریت را کاهش دهد.

خواص زردچوبه برای رفع افسردگی

اگر افسردگی دارید، پروتئین معروف به فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز کاهش می‌یابد و هیپوکامپ شما که به یادگیری و حافظه کمک می‌کند شروع به کوچک شدن می‌کند. مطالعه‌ای نشان می‌دهد که کورکومین می‌تواند سطح BDNF را افزایش دهد و ممکن است تغییرات را معکوس کند.

مطالعه دیگری نشان می‌دهد که کورکومین به اندازه فلوکستین در کاهش علائم افسردگی موثر است. کورکومین همچنین ممکن است سطح سروتونین و دوپامین را افزایش دهد. (این مواد شیمیایی در مغز شما هستند که خلق و خو و سایر عملکردهای بدن را تنظیم می کنند.)

برای آشنایی با علائم، علل افسردگی و درمان آن مقاله زیر را مطالعه کنید:

علائم و علت افسردگی

خواص زردچوبه برای پیشگیری از سرطان

از میان همه موضوعات مختلفی که دانشمندان در رابطه با کورکومین و معکوس کردن بیماری به آن پرداخته‌اند، سرطان (از انواع مختلف، از جمله سرطان پروستات) یکی از موضوعاتی است که به طور کامل مورد تحقیق قرار گرفته است. ممکن است زردچوبه به سرطان پروستات، سرطان پانکراس و سایر انواع سرطان کمک کند.

تعدادی از مطالعات آزمایشگاهی روی سلول‌های سرطانی نشان داده‌اند که کورکومین اثرات ضد سرطانی دارد. به نظر می‌رسد که می‌تواند سلول‌های سرطانی را از بین ببرد و از رشد بیشتر جلوگیری کند. زردچوبه بهترین تاثیر را روی سرطان سینه، سرطان روده، سرطان معده و سلول‌های سرطانی پوست دارد.

خواص زردچوبه برای پوست

زردچوبه

خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی زردچوبه در درمان چندین بیماری پوستی موثر است. خواص زردچوبه برای پوست عبارتند از؛ افزایش درخشش و درخشندگی پوست، تسریع بهبود زخم، آرام کردن منافذ برای کاهش آکنه و اسکار آکنه.

ماسک صورت زردچوبه را برای داشتن پوستی درخشان امتحان کنید. فقط به خاطر داشته باشید که این گیاه می‌تواند پوست را لکه دار کند و ممکن است باعث واکنش آلرژیک شود.

خواص زردچوبه برای مو

گاونیتز می‌گوید: زردچوبه به دلیل خواص ضد التهابی آن برای موهای نیز بسیار فایده دارد. طیف وسیعی از مزایای آن، آن را به یک ماده همه کاره برای مو تبدیل می‌کند. شما می‌توانید آن را در همه چیز از شامپو و نرم‌کننده گرفته تا ماسک مو و روغن‌های درمانی پیدا کنید. بعضی از خواص زردچوبه را در ادامه مطالعه کنید؛

جلوگیری از ریزش مو!

قدرت ضد التهابی زردچوبه برای نازک شدن موها مفید است، زیرا ممکن است رشد را تحریک کند. محققان می‌گوید: “بیشتر ریزش مو حداقل در برخی از سطوح به دلیل التهاب ایجاد می‌شود.” کاهش التهاب، به نوبه خود، تأثیر موهای طرح‌دار را کاهش می‌دهد.

مبارزه با شوره سر!

انگلمن می‌گوید: «در صورت استفاده از خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی، زردچوبه می‌تواند به شوره سر کمک کند. زمانی که شوره سر بدون درمان رها شود، در نهایت می‌تواند منجر به ریزش مو شود. درمان مو با زردچوبه می‌تواند پوست سر را سالم نگه دارد، که یک جزء کلیدی در سلامت مو و رشد موهای جدید است.

انگلمن می‌گوید: زردچوبه به دلیل خواص ضد التهابی و ضد میکروبی آن برای درمان موهای چرب و پوست سر عالی است. این خواص ضد میکروبی رشد میکروارگانیسم‌ها را متوقف می‌کند، که پوست سر چرب مستعد ابتلا به آن است.

بهبود سلامت پوست سر!

فواید ضد التهابی زردچوبه به طور کلی سلامت پوست سر شما را تقویت می‌کند. خواص درمانی و ضد التهابی زردچوبه به طور طبیعی به تحریک پوست سر کمک می‌کند.

محافظت از مو در برابر عموال استرس‌زای محیطی!

رادیکال‌های آزاد می‌توانند موها، پوست سر و چهره شما را خراب کنند، اما یکی از دلایل زیادی که آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند زردچوبه را بسیار دوست دارند این است که با آنها مبارزه می‌کنند. در نتیجه فولیکول‌های مو از آسیب مولکول‌های مضر محافظت می‌شوند.

نحوه استفاده از زردچوبه برای مو

زردچوبه ممکن است به صورت موضعی یا خوراکی مصرف شود. گاونیتز می‌گوید: «در مورد روش دوم، زمانی که از توصیه‌های معمولی برای استفاده سیستمیک پیروی می‌کنید، می‌توان از زردچوبه استفاده کرد. بسته به غلظت زردچوبه، باید بین 500 تا 2000 میلی‌گرم در روز مصرف کنید.» فقط به یاد داشته باشید که اگر زردچوبه را به صورت خوراکی مصرف می‌کنید، آن را با داروهایی که لخته شدن خون را کاهش می‌دهند، از جمله آسپرین و ایبوپروفن مصرف نکنید. اما درباره مورد دوم، در ادامه راه‌های استفاده از زردچوبه را برای استفاده مو بیان می‌کنیم؛

به عنوان ماسک استفاده کنید!

انگلمن می‌گوید: «یک ماسک مرطوب‌کننده عالی زردچوبه را می‌توان به راحتی با مخلوط کردن مقادیر مساوی روغن زیتون و زردچوبه درست کرد. همچنین می‌توانید مقدار کمی عسل اضافه کنید تا ماسک مرطوب‌کننده‌تر شود. ماسک را به طور یکنواخت روی مو خود بمالید و بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند و اجازه دهید مواد به موها خیس بخورند. در نهایت موهای خود را با شامپو و نرم‌کننده خود آبکشی و تمیز کنید.

پوست سر خود را تغذیه کنید!

انگلمن همچنین ترکیب زردچوبه با روغن‍های ضروری مانند اسطوخودوس را برای ایجاد یک درمان تسکین دهنده پوست سر توصیه می‌کند.

به عنوان مکمل مصرف کنید!

زردچوبه علاوه بر استفاده موضعی، می‌تواند به عنوان مکمل نیز مصرف شود که فواید مو و پوست را به همراه دارد. محققان می‌گویند: «بهترین راه برای استفاده از زردچوبه برای موهایتان این است که آن را به صورت داخلی مصرف کنید تا در روده شما پردازش شود و التهاب سیستمیک را کاهش دهد.»

خواص زردچوبه برای دیابت

در سال 2009، یک مطالعه آزمایشگاهی در دانشگاه آبرن منتشر شد که پتانسیل کورکومینوئیدها را برای کاهش سطح گلوکز بررسی کرد. این مطالعه نشان داد که کورکومین موجود در زردچوبه به معنای واقعی کلمه 400 برابر قوی‌تر از متفورمین (یک داروی رایج دیابت) در فعال کردن آنزیم پروتئین است.

یک ترکیب تولید شده از تخمیر کورکومین، آنزیم پروتئین را تا 100000 برابر بیشتر از متفورمین در سلول‌های خاص فعال می‌کند.

یکی از شایع‌ترین عوارض دیابت، آسیب به اعصاب است که به عنوان نوروپاتی دیابتی شناخته می‌شود، که اشکال مختلفی دارد و می‌تواند علائم جدی در سراسر بدن از ضعف عضلانی تا نابینایی ایجاد کند.

مطالعه‌ای که روی موش‌ها انجام شد نشان داد که مکمل کورکومین به طور قابل توجهی درد نوروپاتیک محیطی دیابتی (معمولاً در پاها، پاها، بازوها و دست‌ها) را کاهش می‌دهد. نوروپاتی دیابتی همچنین می‌تواند منجر به نارسایی کلیه شود.

خواص زردچوبه برای لاغری

یک مطالعه منتشر شده در مجله Biofactors نشان داد که کورکومین ممکن است بر اساس نتایج آزمایشگاهی به کاهش تکثیر (رشد) سلول‌های چربی کمک کند.

محققان دریافتند که خواص ضد التهابی موجود در کورکومین در سرکوب فرآیندهای التهابی چاقی مؤثر است، بنابراین به کاهش چاقی و «اثرات نامطلوب آن بر سلامتی» کمک می‌کند.

برای اطلاع از بهترین دمنوش‌های لاغری توصیه می‌شود مقاله زیر را مطالعه کنید:

بهترین دمنوش‌های لاغری و چربی سوزی

خواص زردچوبه برای تنظیم کلسترول

مطالعه‌ای که توسط Drugs in R&D منتشر شد نشان داد که کورکومین در کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب در درمان کلسترول بالا در انسان با آتورواستاتین قابل مقایسه است.

با این حال، یک متاآنالیز در سال 2014 به این نتیجه رسید که کورکومین به طور کلی هیچ تأثیری بر کلسترول خون ندارد. اما به طور کلی شواهدی وجود دارد که زردچوبه و کورکومین ممکن است به مدیریت سطح کلسترول کمک کنند.

خواص زردچوبه برای ریه

آسم مسلماً شایع‌ترین مشکله تنفسی شناخته شده برای مردم است. اساساً ناشی از بلغم یا خلط است که در مجاری تنفسی به دام می‌افتد، تنفس را دشوار می‌کند و ممکن است باعث التهاب در ریه‌ها و همچنین راه‌های هوایی شود. علائم آسم شامل تنگی نفس، سفتی قفسه سینه، سرفه و خس خس سینه است.

در حال حاضر، واقعاً هیچ درمانی برای آسم وجود ندارد. با این حال، جایگزین‌های زیادی برای افراد وجود دارد که می‌توانند تأثیر آن و همچنین فراوانی آن را کاهش دهند. داروهای استنشاقی برای آسم به طور گسترده در بسته‌بندی‌های کوچک و کاربردی در بازار موجود است که برای افراد دارای سبک زندگی فعال و متحرک مفید است.

همانطور که بیان شد زردچوبه دارای خواص ضد التهابی است که به پاکسازی مخاط در ریه‌ها و تسکین سوزش ناشی از انسداد در دستگاه تنفسی کمک می‌کند.

همچنین بسیاری از بیماری‌های ریوی ناشی از عفونت‌ها هستند که در اثر میکروب‌ها، باکتری‌ها یا سایر عفونی‌کننده‌ها ایجاد می‌شوند. یکی از آنها ذات‌الریه است که توسط باکتری استرپتوکوک پنومونیه ایجاد می‌شود. خوشبختانه، زردچوبه همچنین دارای خواص ضد عفونی‌کننده و ضد باکتریایی است؛ بنابراین ممکن است به کشتن باکتری‌ها و محافظت از ریه‌ها در برابر عفونت‌های بیشتر کمک کند.

خواص زدرچوبه برای تخمدان پلی‌کیستیک

PCOS  مخفف سندرم تخمدان پلی کیستیک است. اغلب به دلیل افزایش سطح هورمون‌های مردانه، آندروژن‌ها در زنان رخ می‌دهد. در بین زنان 18 تا 30 ساله بسیار رایج شده است. علائم و نشانه‌های رایج عبارتند از؛ قاعدگی نامنظم یا بدون قاعدگی، پریودهای سنگین، موهای زائد بدن و صورت، آکنه، درد در ناحیه لگن، مشکل در باردار شدن و لکه‌هایی با پوست ضخیم، تیره و مخملی.

زنانی که سبک زندگی ناسالم دارند اغلب از علت این اختلال بی‌خبرند و به همین دلیل مستعد ابتلا به این اختلال می‌شوند.  PCOS به دلیل ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی ایجاد می‌شود. خوردن غذاهای سرخ شده و فرآوری شده، چاقی و عدم فعالیت بدنی همگی از عوامل خطر ابتلا به PCOS هستند.

اگرچه PCOS هیچ درمانی ندارد، اما می‌توان آن را مدیریت کرد. درمان این بیماری شامل ایجاد تغییراتی در سبک زندگی مانند کاهش وزن، ورزش و داشتن یک رژیم غذایی سالم است. قرص‌های ضد بارداری ممکن است برای دوره‌های منظم کمک کنند و آنتی بیوتیک‌هایی مانند متفورمین و آنتی آندروژن‌ها ممکن است برای کنترل وسعت اختلال تجویز شوند. در صورت تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک یا مشکوک شدن به علائم آن، باید فوراً به دنبال مراقبت پزشکی باشید. تغییرات سبک زندگی می‌تواند به طور قابل توجهی این سندرم را مدیریت کند.

یکی از این تغییرات شامل افزودن زردچوبه به رژیم غذایی است. مطالعات نشان داده‌اند که زردچوبه پتانسیل درمانی زیادی برای جلوگیری از پیشرفت سندرم تخمدان پلی کیستیک دارد و از این رو این سندرم را به خوبی مدیریت می‌کند.

خواص زردچوبه به عنوان مسکن

خواص زردچوبه

یکی از خواص پذیرفته‌شده‌تر کورکومین در جوامع علمی، توانایی آن در مدیریت درد است. مطالعات و بررسی‌های ابتکاری (برخی در حیوانات، برخی دیگر در انسان) نشان داده‌اند که کورکومین ممکن است یک مسکن طبیعی مفید برای موارد زیر باشد؛

  • التیام زخم و درد سوختگی
  • درد بعد از عمل
  • درد آرتریت ناشی از التهاب
  • درد نوروپاتیک ناشی از آسیب انقباض
  • درد دهان (مربوط به دهان، فک و صورت، که بیشتر مربوط به مسائل دندانی است.)
  • درد عصب سیاتیک ناشی از آسیب مزمن منقبض‌کننده
  • آرتریت / درد مفاصل

خواص زردچوبه برای سم‌زدایی

یکی از مزایای مهم زردچوبه توانایی آن در سم زدایی بدن است. هر روز احتمالاً در معرض سموم محیطی و رژیمی قرار می‌گیرید که به نام بیگانه بیوتیک‌ها شناخته می‌شوند. این مواد شیمیایی به طور کلی در بدن انسان وجود ندارند و اغلب با افزایش میزان التهاب و افزایش خطر ابتلا به سرطان همراه هستند.

به نظر می‌رسد مصرف این گیاه و ترکیب فعال آن، کورکومین، می‌تواند به حمایت از کبد در سم‌زدایی مؤثر بدن و مقابله با برخی از اثرات سرطان‌زاهای خطرناک کمک کند. این فرآیند همراه با عوامل آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی زردچوبه عمل می‌کند.

خواص زردچوبه برای درمان مفاصل

قرص‌ها و عصاره‌های زردچوبه در مطالعات متعدد نشان داده‌اند که از سلامت مفاصل حمایت می‌کنند. به عنوان مثال، یک مرور سیستماتیک و متاآنالیز کارآزمایی‌های بالینی در مجله غذای دارویی گزارش می‌دهد که مکمل این گیاه می‌تواند به کاهش علائم آرتریت مفاصل، مانند حساسیت، تحرک و ناراحتی مفاصل کمک کند.

علاوه بر این، مطالعات متعدد نشان داده‌اند که مکمل کورکومین می‌تواند ناراحتی مفاصل ناشی از ورزش را کاهش دهد. این موضوع تا حدی به دلیل توانایی های تعدیل التهاب آن است.

خواص زردچوبه برای دندان درد

خواص ضد التهابی و ضد درد زردچوبه پتانسیل فوق‌العاده آن را به عنوان یک درمان دندان درد فراهم می‌کند. به طور کلی توصیه می‌شود که مالیدن خمیر زردچوبه به طور مستقیم بر روی لثه‌های ملتهب و سپس شستن دهان با آب گرم جوشانده شده برای تسکین فوری دندان درد بهترین کار است. با این حال، اگر احساس می‌کنید که درد غیرقابل تحمل است، باید بدون اتلاف دقیقه به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

برای آگاهی از روش‌های درمان دندان درد توصیه می‌شود مقاله زیر را مطالعه کنید:

درمان دندان درد [بهترین روش‌های خانگی]

خواص زردچوبه برای سفید کردن دندان

زردچوبه یک محصول کاملاً طبیعی است که آن را به جایگزینی مطلوب برای سفید کننده‌های مصنوعی تبدیل کرده است. مزایای احتمالی که می‌توانید از استفاده از زردچوبه برای سفید کردن دندان به دست آورید عبارتند از:

  • سفید کردن دندان
  • کاهش خطر درد و التهاب لثه
  • کاهش خطر بیماری لثه

جایی که زردچوبه واقعاً متمایز است، فواید آن برای سلامت دهان و دندان است. زردچوبه یک گیاه ضد التهابی و ضد میکروبی شناخته شده است که آن را برای مراقبت از دندان‌ها مفید می‌کند.

یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که کورکومین موجود در زردچوبه می‌تواند از التهاب لثه یا بیماری لثه جلوگیری کند. هنگامی که به درستی مورد استفاده قرار گیرد، به خوبی با دهانشویه‌های سنتی به حذف پلاک، باکتری و التهاب کمک می‌کند.

مطالعه‌ای که بعداً در سال 2013 انجام شد، فواید بیشتری از زردچوبه برای بهداشت دهان و دندان را نشان داد. نتایج نشان داد که زردچوبه می‌تواند درد دندان را تسکین دهد و حتی به عنوان درمان پریودنتیت استفاده شود. همچنین ممکن است به پیشگیری از سرطان‌های مختلف دهان کمک کند.

چگونه از زردچوبه برای سفید کردن دندان استفاده کنیم؟

خواص زردچوبه

امتحان کردن زردچوبه به عنوان سفید کننده دندان ساده است و به چند روش قابل انجام است.

نکته: توصیه می‌شود بیش از یک بار در روز از آن استفاده نکنید.

به برنامه مسواک زدن خود، زردچوبه اضافه کنید!

این یکی ساده‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین روش‌ها است.

به خاطر داشته باشید: این درمان موهای مسواک شما را زرد می‌کند.

زردچوبه همچنین طعمی خام دارد که همه از آن لذت نمی‌برند. افزودن یک یا دو قطره عصاره نعناع فلفلی یا نعناع می‌تواند کمک‌کننده باشد.

کمی پودر زردچوبه خالص با کیفیت بالا بریزید. موهای مسواک خود را خیس کنید و در پودر فرو کنید. مسواک خود را مستقیماً در ظرف زردچوبه خود فرو نکنید، زیرا می‌تواند باکتری ها را پخش کند.

دندان‌های خود را مانند همیشه مسواک بزنید و پودر زردچوبه را روی لثه‌ها و دندان‌های خود پخش کنید. به جای شستشوی فوری، اجازه دهید پودر حداقل پنج دقیقه روی دندان‌هایتان بماند.

در مرحله بعد، دهان خود را به طور کامل با آب بشویید. سپس دوباره دندان‌های خود را با خمیر دندان معمولی، پودر دندان یا سایر محصولات تمیز کننده دندان مسواک بزنید.

در صورتی که پودر زردچوبه هنوز روی دندان‌های شما باقی مانده است، باید تا جایی که کاملاً محو شود شستشو را ادامه دهید.

چند نکته مهم درباره زردچوبه

برای بسیاری از ما زردچوبه یک ماده بی‌خطر است، با این حال، شرایطی وجود دارد که در آنها احتیاط لازم است.

  • اگر باردار هستید باید از مصرف مقادیر دارویی خودداری کنید زیرا مطالعات روی حیوانات نشان می‌دهد که کورکومین ممکن است سطح هورمون استروژن را تغییر دهد. با این حال، لذت بردن از ادویه در مقادیر کم، به عنوان مثال در یک وعده غذایی یا نوشیدنی، ممکن است در دوران بارداری مفید باشد.
  • اگر کم خونی یا فقر آهن دارید، از مصرف زردچوبه در مقادیر زیاد خودداری کنید. این به این دلیل است که ترکیبات موجود در ادویه به نظر می‌رسد به آهن در روده متصل می‌شود و آن را برای جذب، غیرقابل دسترس می‌کند.
  • اگر از سنگ کیسه صفرا، انسداد مجرای صفراوی یا بیماری کبد رنج می‌برید، باید توجه داشته باشید که چون زردچوبه ترشح صفرا را افزایش می‌دهد، گنجاندن مقادیر زیاد آن در رژیم غذایی ممکن است علائم شما را تشدید کند.
  • اگر دارو مصرف می‌کنید، باید برای راهنمایی به پزشک مراجعه کنید. به خصوص اگر از داروهای رقیق‌کننده خون، داروهای دیابت یا PPI هایی مانند امپرازول برای ریفلاکس اسید استفاده می‌کنید.

طرز تهیه نوشیدنی‌ و غذا با زردچوبه

به طور کلی از زردچوبه به عنوان یک ادویه در بسیاری از غذاها استفاده می‌شود. مخصوصاً غذاهایی که ممکن است به دلیل داشتن گوشت، مرغ و ماهی بوی زهم داشته باشند. زیرا همانطور که می‌دانید زردچوبه بوی زهم غذا را به خوبی می‌گیرد و رنگ زردی به غذا می‌دهد. اما در ادامه قصد داریم دو نوشیدنی مقوی با زردچوبه و همچنین یک عصرانه مفید را آموزش دهیم.

لاته زردچوبه

خواص زردچوبه

مواد لازم

  • شیر بادام 350 میلی لیتر (یا هر شیر دلخواه)
  • ¼ قاشق چایخوری زردچوبه آسیاب شده
  • ¼ قاشق چایخوری دارچین آسیاب شده
  • ¼ قاشق چایخوری زنجبیل آسیاب شده
  • ½ قاشق چایخوری عصاره وانیل
  • 1 قاشق چایخوری شربت افرا
  • فلفل سیاه آسیاب شده

طرز تهیه

همه مواد را در یک قابلمه بریزید و دائماً روی حرارت ملایم هم بزنید. اگر کف‌کننده شیر دارید، آن را به مواد اضافه کنید.  بعد از داغ شدن، مواد را داخل ماگ بریزید و برای سرو کمی دارچین روی آن بپاشید.

چای زردچوبه

خواص زردچوبه

مواد لازم

  • 3 قاشق چایخوری زردچوبه آسیاب شده
  • 1 قاشق غذاخوری زنجبیل تازه رنده شده
  • 1 پرتقال کوچک، پوست گرفته شده
  • عسل یا آگاو و برش‌های لیمو، برای سرو

طرز تهیه

مرحله اول

500 میلی لیتر آب را در کتری بجوشانید. زردچوبه، زنجبیل و پوست پرتقال را در قوری بریزید. روی آن آب‌جوش بریزید و بگذارید حدود 5 دقیقه دم بکشد.

مرحله دوم

نوشیدنی را در فنجان بریزید. یک تکه لیمو به آن اضافه کنید و در صورت تمایل با عسل یا آگاو شیرین کنید.

فوکاچیای سیب زمینی و زردچوبه

خواص زردچوبه

مواد لازم

  • 1 قاشق چایخوری مخمر تازه یا ½ قاشق چایخوری مخمر خشک
  • 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • 450 گرم آرد سفید قوی ارگانیک
  • 3 عدد سیب‌زمینی متوسط برش زده
  • 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون، به اضافه مقدار اضافی برای سرو
  • 1 قاشق چایخوری زردچوبه
  • 1 شاخه رزماری، برگ‌های چیده و خرد شده، برای سرو

طرز تهیه

مرحله اول

در یک کاسه بزرگ، مخمر را در 350 میلی‌لیتر آب سرد حل کنید و روغن را اضافه کنید. آرد و 1 قاشق چایخوری نمک را اضافه کنید و با دست کاملاً مخلوط کنید تا خمیر به دست آید. روی آن را بپوشانید و یک شب در یخچال یا جای خنک بگذارید.

مرحله دوم

روز بعد خمیر خود را در سینی روغنی به ابعاد 30 در 20 سانتی متر برگردانید. با استفاده از نوک انگشتان، خمیر را به آرامی به شکل مستطیل دراز کنید، سپس آن را از وسط تا کنید. خمیر را 90 درجه بچرخانید و این کار را تکرار کنید. بگذارید 30 دقیقه استراحت کند. این روند کشش، تا زدن و استراحت را دو بار دیگر تکرار کنید.

مرحله سوم

فر را با دمای 24 درجه سانتیگراد گرم کنید. خمیر را به آرامی بکشید تا سینی شما پر شود. اگر به درستی خمیر کش نیامد، به طور اینکار را انجام ندهید. بگذارید خمیر 10 دقیقه بیشتر استراحت کند، سپس دوباره امتحان کنید.

مرحله چهارم

برش‌های سیب‌زمینی را روی خمیر قرا دهید. روغن زیتون را با زردچوبه مخلوط کرده و با قلم مو روی آن بمالید، سپس نمک بپاشید و در طبقه بالای فر به مدت 25 تا 30 دقیقه بگذارید بپزد. وقتی پخت، کمی روغن زیتون بریزید و روز آن رزماری بپاشید. فوکاچیای سیب‌زمینی و زردچوبه شما آماده سرو است. نوش‌جان!

مضرات زردچوبه

فواید زردچوبه

عوارض جانبی زردچوبه چیست؟ زردچوبه ممکن است برای بعضی افراد عوارض‌ها و آلرژی‌هایی را به دنبال داشته باشد. به خصوص پس از قرار گرفتن در معرض پوست. به طور معمول این به عنوان یک راش خفیف و خارش دار تجربه می‌شود.

علاوه بر این، دوزهای بالای زردچوبه ممکن است عوارض جانبی دیگری ایجاد کنند. از جمله؛

  • حالت تهوع
  • اسهال
  • افزایش خطر خونریزی
  • افزایش تست‌های عملکرد کبد
  • انقباضات بیش فعال کیسه صفرا
  • فشار خون (کاهش فشار خون)
  • انقباضات رحم در زنان باردار
  • افزایش جریان قاعدگی

در صورت مشاهده این علائم، مصرف زردچوبه را متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنید.

سخن آخر

زردچوبه، ادویه اصلی در ادویه کاری هندی است. گفته می‌شود که این ادویه قوی‌ترین گیاه روی کره زمین در مبارزه و معکوس‌کننده بیماری است. خواص زردچوبه برای سلامتی فوق‌العاده گسترده است و بسیار مورد تحقیق قرار گرفته است.

در حال حاضر، بیش از 12500 مقاله بررسی شده منتشر شده است که مزایای زردچوبه، به ویژه یکی از ترکیبات شفابخش معروف آن، کورکومین را اثبات می‌کند. کورکومین ماده فعال زردچوبه است که مسئول بسیاری از فواید آن است.

این امر زردچوبه را در صدر فهرست به عنوان یکی از رایج‌ترین گیاهان دارویی ذکر شده در علم قرار می‌دهد. سابقه طولانی استفاده از این ادویه، به ویژه در طب آیورودا و سایر اشکال سنتی پزشکی به چشم می‌خورد. در این مقاله سعی کردیم خواص زردچوبه و کورکومین را به طور کامل بیان کنیم.

و به طور کلی خواص زردچوبه بیان شد که از ان جمله می‌توان به؛ لاغری، تنظیم کلسترول، درمان مفاصل، سفید کردن دندان، رفع افسردگی، کاهش درد، پیشگیری و درمان سرطان، تقویت و حافظه و … اشاره کرد. که برای بدن و سلامتی بسیار توصیه می‌شود.

اگر سؤال و یا تجربه‌ای درباره خوا زردچوبه دارید، می‌توانید در بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا