بهداشت و سلامت

با این ۶ مرحله در خانه پدیکور ناخن را انجام دهید!

هر آنچه باید در مورد پدیکور ناخن بدانید

پدیکور ناخن که با عنوان PediCure (ترکیب دو واژه پا و درمان در زبان انگلیسی) نیز شناخته می‌شود، یکی از راهکارهای درمان و آراستگی پاها است که شما می‌توانید از آن برای آرایش و نیز تقویت ناخن‌ها و پوست پای خود استفاده کنید. این بار بعد از بررسی که به صورت کامل در مورد مانیکور ناخن انجام دادیم، به بررسی پدیکور ناخن پا می‌پردازیم و شما را با انواع آن و چگونگی انجام آن آشنا می‌کنیم.

پدیکور ناخن چیست؟

اگر به سالن‌های آرایشی و زیبایی رفته باشید، حتما به این نکته توجه کرده‌اید که خدمات مختلفی از جمله پدیکور ناخن و نیز مانیکور برای بانوان ارائه می‌شود. اگر با پدیکور ناخن آشنا نیستید، می‌توانید به صورت کامل با مطالعه مقاله زیر، به آشنایی و نحوه انجام و نکات آن پی ببرید.

به طور خلاصه باید گفت مانیکور ناخن، به عمل زیباسازی و مراقبت از پوست در قسمت ناخن‌ها می‌پردازد که این عمل با سوهان کشیدن، برداشتن و پس زدن قسمت کوتیکول ناخن، شکل دادن به ناخن انجام می‌گیرد. حال اگر این عملیات که توسط متخصصین زیبایی انجام می‌شود، برای انگشتان و ناخن‌های پا صورت گیرد، به آن پدیکور ناخن گفته می‌شود که می‌تواند در مراسم‌های مختلفی به خصوص عروسی‌ها انجام شود.

بنابراین به صورت خلاصه در مورد اینکه پدیکور ناخن چیست، باید به این پاسخ پرداخت که منظور از این عمل، پروسه و مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی است که می‌تواند با هدف ترمیم، درمان و زیبایی ناخن‌های پا صورت می‌گیرد و شامل بخش‌های مختلفی است که از جمله آن می‌توان به مرتب نمودن ناخن پا، برداشتن پوسته‌ها و ضایعات اضافی، برداشتن و عقب زدن کوتیکول، روغن درمان و ایجاد رطوبت برای پا، ماساژ، ماسک و سایر موارد اشاره نمود. در برخی دیگر از انواع پدیکور ناخن، بسته به مکان و نوع پدیکور می‌توانید از خدمات ماساژ آبرسانی زانو و نیز لایه برداری هم استفاده کنید.

پدیکور ناخن چیست
چیستی پدیکور ناخن پا

انواع پدیکور ناخن

اولین نکته پیش پا افتاده‌ای که توقع می‌رود آگاه باشید، آن است که نسبت به انواع پدیکور ناخن آگاه بوده و همچنین بدانید پدیکور و مانیکور به ترتیب برای ناخن‌های پا و دست به کار می‌روند. در مورد انواع پدیکور ناخن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • پدیکور فرانسوی: در این حالت، در مورد پدیکور فرانسوی باید بدانید که در آن پدیکور می‌تواند به زیبایی منجر شده و با گرفته شدن گوشت در ناحیه اضافی کنار ناخن، منجر به زیبایی و از سوی دیگر منجر به استحکام ناخن و نرمی پوست می‌شود.
  • پدیکور موم پارافین: شما می‌توانید با استفاده از موم گرم، حالت پوست کاملا نرم و مرطوب می‌گردد.
  • پدیکور ژل: شما می‌توانید با استفاده از اشعه UV برای فیکس نمودن ناخن‌های پا استفاده کنید و به آن حالتی زرق و برق دار بدهید.
  • پدیکور لوکس: استفاده از این نوع پدیکور باعث می‌شود تا انواع سرویس‌ها برای شما ارائه شود؛ از جمله حوله گرم، آبرسانی، ماساژ، موم پارافین، پوشاندن پاها و نرم کردن آن.
  • پدیکور مارگاریتا: استفاده از این نوع پدیکور به همراه نمک دریا، لیموترش و غیره انجام می‌شود. شما می‌توانید به منظور لایه برداری از ان استفاده نموده و یا با مرطوب‌کننده‌های آن و روغن ماساژ، از این مواد استفاده نمایید.
  • پدیکور به روش اسپا: شما می‌توانید از روش اسپا برای پدیکور ناخن استفاده نمایید که در این حالت با آپشن‌ها و خدمات مختلفی مانند تهیه حوله گرم، لایه برداری، پارافین و ماسک استفاده می‌شود.

پدیکور ناخن پا

استفاده از روش پدیکور، که به عنوان یک روش متداول در زیبایی ناخن پا کاربرد دارد، می‌تواند منجر شود تا شما بتوانید پیش از اینکه به رنگ‌آمیزی ناخن‌های خود بپردازید، بهتر است قسمت‌های اضافی در اطراف ناخن را بگیرید و نیز برای زیبایی و سلامت آن اقدام کنید. بعد از آنکه پدیکور با خدماتی که برای آن ارائه می‌شود از جمله کوتاه کردن ناخن، سوهان کشیدن و غیره، می‌توانید به طراحی و دیزاین ناخن پا به کمک لاک بپردازید.

به عنوان مثال، در قسمت “پدیکور ناخن در منزل” به بررسی یک روش برای این کار می‌پردازیم.

فواید پدیکور پا

از جمله مواردی که می‌توان به عنوان فواید پدیکور پا به آن اشاره کرد، بایستی گفت:

  • پیشگیری از عفونت بعد از پدیکور: در این حالت می‌توانید با عفونت زدایی و بهبود پاکیزگی پاها و انگشتان، برای پیشگیری از عفونت پا اقدام نمایید. این کار می‌تواند هرگونه آلودگی را از بین برده و به شما کمک کند تا بتوانید از بیماری‌های قارچی و یا بوی نامناسب پاها جلوگیری کنید.
  • لایه برداری: مزیت دیگر استفاده از پدیکور ناخن پا، آن است که شما می‌توانید از این طریق برای زیبا و درخشان‌تر شدن و نیز نرم کردن پاهایتان استفاده کنید. در این حالت شما قادر خواهید بود تا با استفاده از پدیکور پا، به لایه‌برداری پوست پاهایتان بپردازید و از این طریق موجب شاداب شدن و نیز حذف پوست مرده استفاده کنید. این روند می‌تواند به رشد سلول‌های جدید در شما کمک نماید.
  • بهبود گردش خون: همانطور که ماساژ در بخش گردن، شانه و نیز کمر هم مفید است، شما می‌توانید ماساژ پاهای خود را نیز در اولویت بگذارید و انجام این کار را که می‌تواند بخشی از پدیکور ناخن پای شما هم باشد، انجام داده و به بهبود گردش خون کمک کنید.
  • مرطوب کردن: به طور کلی شما می‌توانید صورت یا دستان خود را مرطوب کنید که برای این کار کرم‌های خاصی طراحی شده است تا از پوست و لطافت آن مراقبت نماید. همین کار در پدیکور ناخن برای پاهای شما هم انجام می‌شود و استفاده از روغن‌ها یا کرم‌ها قطعا می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید احساس خوبی را به پای خود داده و آن را از ترک‌ و تاو‌ل‌ها در امان بدارید.
  • آرامش و اعتماد بنفس: شما می‌توانید از پدیکور ناخن خود برای آرامش و نیز ایجاد حس اعتماد بنفس استفاده کنید که در این حالت با لایه برداری و نیز تمیز کردن آن منجر به تجربه یک حس خوب می‌شود.
انواع پدیکور ناخن
پدیکورهای ناخن چیست؟

پدیکور ناخن دست

اصطلاح استفاده از پدیکور ناخن دست یک اشتباه است. همانطور که در بخش قبل هم گفتیم، پدیکور برای اصلاح ناخن انگشتان پا و نیز مانیکور برای اصطلاح و آرایش ناخن انگشتان دست به کار گرفته می‌شود. در این حالت مهم است تا شما با این دو اصطلاح آشنا شوید. در مورد پدیکور ناخن دست می‌توان به مراحل زیر در آن اشاره نمود که عبارتند از:

  • ماساژ،
  • تقویت ناخن،
  • سوهان ناخن،
  • تقویت ناخن،
  • لایه برداری،
  • مرتب کردن و زیبایی در ناخن‌ها،
  • لاک زدن،

انجام این مراحل از سالن‌های آرایشی توسط افراد انجام می‌شود و می‌تواند برای سلامتی و زیبایی ناخن‌های شما بسیار مناسب باشد. از این رو بایستی می‌توانید از آن برای زیباسازی کامل و لطافت پوست خود استفاده کنید.

 

پیشنهاد می‌کنیم حتما در این راستا، مقاله زیر را مطالعه کنید:

راهنمای مانیکور ناخن و عکس های آن

عکس پدیکور ناخن دست

نمونه‌هایی از عکس‌های مانیکور ناخن و پا برای شما در ادامه گذاشته شده است که می‌توانید برحسب بسته به سلیقه‌ای که دارید، از آرایشکار خود بخواهید تا این سبک مدل‌ها را اعمال کند.

عکس از پدیکور ناخن
روش انجام عکس از پدیکور ناخن
نحوه انجام عکس از مانیکور ناخن
چیستی عکس از مانیکور ناخن

پدیکور ناخن در منزل

شما می‌توانید از پدیکور ناخن به مدل‌ها و روش‌های مختلفی در منزل استفاده کنید اما ممکن است نتوانید مانند یک متخصص عمل کنید. اگر می‌خواهید اقدام به زیباسازی با پدیکور ناخن نمایید، بایستی مواد زیر را فراهم کنید:

آب گرم (یک وان)، ناخن گیر، کرم کوتیکول، پدهای پنبه‌ای، نمک و یا شامپو حمام، پوشر کوتیکول، حوله تمیز، سنگ پا، یک اسکراب مناسب برای کف پا، اسکرابر ناخن، مرطوب کننده، سوهان، پاک کننده لاک ناخن. حال با فراهم کردن این موارد، می‌توانید از روش زیر برای انجام پدیکور در منزل استفاده نمایید.

پدیکور ناخن پا در منزل

برای انجام پدیکور ناخن پا در خانه، از روش زیر با کمک وسایل و لوازم بالا استفاده کنید:

  • مراحل انجام پدیکور را با اولین مرحله یعنی استفاده از پاک کننده لاک و پنبه شروع می‌کنیم تا به صورت کامل لاک قبلی پاک گردد.
  • حال بایستی از ناخن گیر کمک گرفته و ناخن‌های اضافی را ببرید. توجه کنید که خیلی ناخن‌ها بریده نشود. حال بایستی به مدل ناخن‌ها توجه کنید که در حالت مربعی، بیضوی، گرد و کنایه دار باشد.
  • در این حالت می‌توانید از سوهان استفاده نموده و برای شکل دادن به ناخن خود اقدام کنید. در این مرحله کافیست با یک نیروی نه چندان زیاد، آن را به جلو و عقب بکشانید. این کار را در یک جهت انجام دهید تا زمانی که حالت ایده آل شما ایجاد گردد.
  • حال نوبت آن است که پاهای خود را در آب گرم فرو کرده و در این حالت می‌توانید به آن شامپو و نیز چند کریستال نمک هم بیفزایید تا به صورت کامل شسته شود. البته در بعضی از موارد، استفاده از نمک اپسوم به میزان یک فنجان نیز توصیه شده است که می‌تواند هم درد التهاب و نیز هم زبری را از میان ببرد. این مرحله سم زدایی انجام می‌گردد.
  • حال در این مرحله، بایستی از آب لیمو ترش (1 عدد کامل) را به همراه 1 – 2 قطره از شامپو استفاده نموده و از آن برای آرام کردن اعصاب و نیز درمان پاهای خودتان مانند روش اسپا استفاده نمایید. (همچنین می‌توانید از چند قطره روغن گیاهی نیز استفاده کنید). در این حین می‌توانید از موسیقی آرامش بخش هم استفاده کنید و پاهای خود را حوله بکشید تا به حالت یک کاهنده استرس عمل شود.
  • حال زمان آن است که پاهای خود را اسکراب نمایید. در این حالت بایستی وقتی پاهای شما خشک شود، مقداری از کرم کوتیکول را برداشته و به ناخن‌های پای خود بزنید. سپس بایستی آن را ماساژ دهید. حال پوست شما نرم شده و می‌تواند به همراه یک سنگ پا برای پاک کردن آن اقدام کنید. توجه کنید که از یک سوهان هم می‌توان استفاده کرد که در این حالت پوست خشن، پوست مرده و یا خشک حذف می‌شود. این کار می‌تواند هر چند وقت یکبار انجام شود و از سفت شدن و ایجاد ترک در پوست شما جلوگیری نماید. این کار را کامل و آرام بر روی کل پوست انجام دهید.
  • حال کوتیکول را به کمک یک پوشر فشار داده و در قسمت ته ناخن به هم برسند. از کرم پاک کننده کوتیکول استفاده کنید و توجه نمایید که کوتیکول را حذف یا برش ندهید.
  • در این حالت زمانی که به آرامی این کار را کردید، از یک اسکرابر ناخن برای اسکراب را انجام داده و پاهای خود را به کمک یک حوله کامل خشک کنید. حال می‌توانید از یک تراشنده پا استفاده نموده و پاهای خود را اسکراب دهید. شما می‌توانید با یک اسکراب کف پا یا صورت، برای پاشنه‌های پای خود استفاده نموده و این قسمت‌ها را به همراه ناحیه بین پاها و دوطرف انگشت و نیز قوزک پا اسکراب نمایید.
پدیکور در خانه
روش انجام پدیکور در خانه

پدیکور ناخن دست در خانه (۶ گام)

برای آنکه مانیکور و پدیکور را در خانه انجام دهید، می‌توانید از راهکار زیر استفاده کنید:

  • گام اول: ابتدا بایستی وسایل مختلفی مانند ناخن گیر، آب گرم و ولرم، سوهان و پولیش که برای برق انداختن استفاده می‌شود، برق ناخن و تاپ کوت، قلم نوک تیز، لاک ناخن، کرم مرطوب کننده یا روغن مخصوص، سوهان ناخن، اسکراب لایه برداری.
  • گام دوم: حال بایستی در ابتدا ناخن‌های خود را کامل شسته و پاک کنید. اگر از قبل لاکی روی ناخن مانده است، بایستی آن را تمیز کنید (پیشنهاد می‌شود از مواد غیر استونی استفاده کنید هرچند استفاده از استون سریع و راحت است اما برای پوست در دراز مدت مضر است. مثلا می‌توانید از محلول‌های ضدعفونی، اسپری بدن، الکل و شکر سفید وغیره استفاده نمایید).
  • گام سوم: حال بایستی به کمک یک سوهان کریستالی، سایز و حالت ناخن‌های خود را به شکل دلخواه درآورید. در این مرحله دقت کنید که فشار زیادی روی ناخن‌های شما وارد نشود؛ چراکه می‌تواند به آسیب در این قسمت منجر شده و لازم است با حوصله انجام شود. می‌توانید از یک متخصص و یا از یک سوهان برقی استفاده کنید.
  • گام چهارم: حال بایستی در یک آب گرم، ناخن دست و پاهای خود را به مدت 3 – 5 دقیقه بگذارید و صبر کنید تا لایه برداری انجام شود. برای انجام لایه برداری، شما می‌توانید از اسکراب‌هایی که لایه برداری می‌کنند استفاده نموده و ادامه مراحل پدیکور ناخن را انجام دهید.
  • گام پنجم: حال به صورت کامل دست و پاهای خود را خشک کنید. در این مرحله بایستی به منظور لایه برداری از قسمت‌های اضافی در اطراف ناخن، از مرطوب کننده یا روغن استفاده نمایید. حال می‌توانید ناخن‌ها را چرب نموده و قسمت گوشت اضافه ناخن نرم و آماده حالت دهی است. در این قسمت بایستی از یک تیزی یا پوشر کوتیکول استفاده کنید تا قسمت گوشت عقب زده شود. حال می‌توانید اقدام به ماساژ ناخن‌ها و دست و پای خود نموده و در انتها لاک ناخن را اعمال کنید.
  • گام ششم: شما می‌توانید پدیکور و مانیکور را خودتان با کمی ترفند و تمرین یاد بگیرید. در انتها بایستی بنا به سلیقه‌ای که دارید، عملیات لاک زدن انجام شود و رنگ‌آمیزی آن صورت گیرد.

پس از اینکه اقدام به اعمال پدیکور و مانیکور کردید، بایستی مراقبت‌های آن را انجام دهید که در این حالت:

  • به لاک‌ها دست نزنید: شما می‌توانید به کمک لاک ژل ماندگاری بیشتری را برای دستان خود داشته باشید.
  • استفاده از دستکش: در هنگام نظافت و یا موارد دیگر، بهتر است از دستکش استفاده کنید و در این حالت از لاک و پوست خود مراقبت نمایید.
  • پاک کردن لاک: شما می‌توانید به صورت هر هفته برای آنکه از پوسیدگی ناخن‌ها جلوگیری شود، اقدام به پاک کردن لاک ناخن خود نمایید.

فرق مانیکور و پدیکور

در مورد تفاوت‌هایی که مانیکور و پدیکور می‌توانند داشته باشند، بایستی به این موارد اشاره کرد:

  • مانیکور یک روش درمانی و آرایشی برای کسانی است که دچار آسیب دیدگی در قسمت ناخن هستند و یا این قسمت شکسته است. مانیکور یک روش مصنوعی نیست (بجز قسمت لاک ناخن) و می‌تواند موجب ترمیم پوست شده و به آن حالت زیبایی بدهد.
  • پدیکور نیز یک روش درمانی و آرایشی برای ناخن‌های پا است که می‌تواند به منظور ترمیم و برطرف کردن و نیز تقویت ناخن پا استفاده شده و قسمت‌های اضافی پوست در این ناحیه را حذف کند.
فرق مانیکور و پدیکور
مانیکور ناخن دست و پدیکور ناخن پا

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.3 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 7

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

سید مطهر اطهری

فارغ التحصیل رشته مهندسی نرم افزار ♦️ مشغول به کار در زمینه‌های برنامه نویسی، سئو، گرافیک، تدوین، علاقه‌مند به حوزه‌های تکنولوژی، فیلم و سریال، موسیقی ♦️ نوازنده ویولن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا