مهارت های زندگی

چرا من دوست داشتنی نیستم؟ احساساتم درسته یا غلط!

اگر احساس می‌کنید دوست داشتنی نیستید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید

آیا تاکنون این احساس درون شما شکل گرفته که از خودتان سؤال کنید چرا من دوست داشتنی نیستم؟ برخی از افراد حتی خودشان را دوست ندارند! سؤال اساسی اینجاست، اگر شما خودتان را دوست نداشته باشید چگونه از دیگران انتظار دارید که برای شما ارزش قائل شوند و یا چگونه می‌توانید به افراد دیگر علاقه‌مند شوید؟! در این مطلب از جوان ایرانی به بررسی این مورد می‌پردازیم که چرا افراد تصور می‌کنند که مردم آن‌ها را دوست ندارند و خودشان را لایق عشق و محبت دیگران نمی‌دانند.

 

چرا من دوست داشتنی نیستم؟

در این بخش به طور کامل شرح می‌دهیم که چرا احساس می‌کنیم دیگران ما را دوست ندارند!

بیماری افسردگی

یکی از دلایلی که باعث می‌شود احساس کنید دیگران برای شما ارزش قائل نیستند، ابتلا به بیماری افسردگی است. به طور کلی وقتی بیماری افسردگی دارید، دچار باورهایی خواهید شد که واقعی نیستند!

اختلال شخصیت مرزی

برخی از افرادی که دچار اختلال شخصیت مرزی هستند، احساس می‌کنند سزاوار محبت اطرافیان نیستند و کسی آن‌ها را دوست ندارد. در این مقاله از جوان ایرانی به طور کامل این نوع اختلال را شرح داده‌ایم.

اختلال شخصیت مرزی

سوء استفاده کردن دیگران

چرا من دوست داشتنی نیستم
چرا من دوست داشتنی نیستم

افرادی که در رابطه عاطفی غلط قرار گرفته‌اند و فرد مقابل قصد سوءاستفاده از آن‌ها را دارد، ممکن است فرد سوء استفاده گر این تفکر را درون افراد شکل بدهد که هیچ‌کس مثل من، شما را دوست نخواهد داشت، یا اینکه به آن‌ها بگوید شما لایق محبت دیگران نبوده، درنتیجه سزاوار رفتار بهتر نیستید. متأسفانه این قبیل صحبت‌های به ظاهر ساده، ممکن است فرد را با این مسئله مواجه کند که کسی او را دوست ندارد.

عزت نفس پایین

معمولاً افرادی که عزت نفس پایینی دارند، احساس می‌کنند که لایق عشق و محبت دیگران نیستند. حتی اگر فردی به او بگوید که دوستش دارد، به دلیل عزت نفس پایین نمی‌تواند باور کند!

زخم‌ها و تروماهای گذشته

برخی از افراد دچار تروما و آسیب‌های زیادی درگذشته هستند. آن‌ها احساس می‌کنند که لایق زندگی بهتر و دوست داشته شدن توسط دیگران هستند. این‌گونه افراد تصور می‌کنند که الزاماً باید همان اتفاق‌های گذشته در زندگی‌شان رخ دهد.

چگونه کسی را که دوست داریم فراموش کنیم؟ نحوه جدایی از عشق قدیمی را در این مطلب بخوانید:

چگونه عشق قدیمی را فراموش کنیم؟

عوارض احساس دوست داشتنی نبودن

چرا من دوست داشتنی نیستم

اگر احساس کنید که کسی شما را دوست ندارد، ممکن است زندگی و روابط شما تحت تأثیر قرار بگیرد. درواقع شما احساس می‌کنید که لایق عشق و محبت دیگران نیستید. درحالی‌که تمامی انسان‌ها به صورت ذاتی نیاز به پذیرفته شدن و دوست داشته شدن دارند. اگر شما این احساس را نداشته باشید، در تعیین مرزهای شخصی با دیگران به مشکل بر خواهید خورد، درنتیجه ممکن است حتی برخی از نیازهای خودتان را برای ایجاد روابط قربانی کنید. شما باید بدانید که ممکن است اشتباه کنید. درواقع احساس شما از خودتان واقعی نیست. همان‌طور که گفتیم مواردی مانند افسردگی، اختلالات شخصیتی، سابقه تروما و سایر مسائل ممکن است این احساس را درون شما شکل دهد که ارزش ارتباط مثبت با دیگران را ندارید.

 

 

چگونگی غلبه بر احساس دوست داشتنی نبودن

خبر خوب این است که شما می‌توانید بر احساس دوست داشتنی نبودن غلبه کنید. دقت داشته باشید که حتماً درمان خود را پیگیری کنید، زیرا اگر به آن اهمیت ندهید ممکن است باعث رفتارهای خود خرابکارانه شوید و در مورد خودتان مدام منفی صحبت کنید. این منفی نگری در بسیاری از مواقع باعث عصبانیت شما می‌شود.

در مرحله اول حتماً به روانشناس مراجعه کنید تا با درمان شناختی-رفتاری به شما کمک کند که افکار ناسازگاری یا نادرست را بتوانید شناسایی کرده و افکار مثبت را جایگزین آن‌ها کنید.

شناسایی افکار نادرست یک چالش طولانی‌مدت و بسیار سخت است که نیاز به تمرین دارد. روانشناس با حمایت‌هایی که از شما به عمل می‌آورد به شما یاری می‌دهد تا بتوانید در این مرحله پیروز شوید.

چگونه بر احساس ناامنی غلبه کنیم؟ عواقب و علت عدم امنیت را در این مطلب بخوانید:

غلبه بر احساس ناامنی در زندگی

راهکارهای دوست داشتنی و جذاب شدن

چرا من دوست داشتنی نیستم
چرا من دوست داشتنی نیستم

احتمالاً تمایل دارید بدانید افرادی که دوست داشتنی و جذاب هستند، چه ویژگی‌هایی دارند! هرچند آن‌ها نسبت به خودشان احساس بسیار خوبی دارند اما راهکارهای دیگری نیز برای محبوب شدن وجود دارد که در این بخش از جوان ایرانی به آن می‌پردازیم.

لبخند را فراموش نکنید

معمولاً افرادی که دوست داشتنی و جذاب هستند، همیشه لبخند بر روی لب‌هایشان است. این‌گونه افراد شاد و پرانرژی با اعتمادبه‌نفس بالا هستند.

شنونده خوبی باشید

اگر فردی با شما صحبت می‌کند عجله نکنید! مدام به این موضوع فکر نکنید که چه زمانی صحبت‌هایش تمام می‌شود تا شما شروع به نصیحت کردن کنید. زیرا این مورد باعث کاهش جذابیت شما می‌شود. درواقع شما باید سعی کنید برای دیگران گوش شنوا باشید تا شما را فرد دوست داشتنی تلقی کنند. در مورد شنونده‌ی خوبی بودن در همین سایت مقاله‌ای جدا ایجاد شده است که پیشنهاد می‌کنیم آن را بخوانید.

غر نزنید

اگر شما فردی هستید که همیشه و در همه حال در حال غر زدن هستید، مطمئن باشید که دیگران از شما دور می‌شوند. زیرا باعث ایجاد سیگنال منفی به دیگران می‌شوید و آن‌ها تصور می‌کنند که شما فردی هستید که از تمامی موضوعات شکایت دارید.

احترام گذاشتن به عقاید دیگران

اگر می‌خواهید که دیگران از بیان عقاید به نظر شما ترسی نداشته باشد، سعی کنید به عقاید آن‌ها احترام بگذارید. حتی اگر صحبت‌های آن‌ها برخلاف عقاید شما باشد، بازهم رعایت احترام به عقاید دیگران الزامی است.

بحث زیادی نکنید

برای اینکه فردی دوست داشتنی و جذاب باشید، باید بتوانید خشم خود را کنترل کرده و مهارت‌های ارتباطی خود را گسترش دهید. درواقع به جای اینکه از روبرو شدن با مشکلات مدام بحث کنید و دعوا درست کنید. توانایی حل مسئله را در خود افزایش دهید.

خودخواهی را کنار بگذارید

بسیاری از برخی از افراد تصور می‌کنند که همیشه باید دیگران به آن‌ها کمک کنند. درصورتی‌که این تفکر، اشتباه است. گاهی باید دست به کار شوید و کمک کردن به دیگران را استارت بزنید. اگر از دیگران مدام انتظار داشته باشید که برای شما کاری انجام دهند از شما دوری خواهند کرد.

معذرت‌خواهی کردن

سعی کنید لجباز و مغرور نباشید! به محض این‌که اشتباهی انجام دادید معذرت خواهی کنید. هیچ اشکالی ندارد که شما از اینکه فردی را ناراحت کرده‌اید عذرخواهی کنید. این مورد نه تنها به غرور شما لطمه نمی‌زند، بلکه باعث افزایش محبوبیت و دوست داشته شدن شما می‌شود.

به خودتان باور داشته باشید

برای اینکه فردی جذاب و دوست داشتنی شوید، باید خودتان را دوست داشته باشید. دست از ایراد گرفتن از خودتان بردارید و مطمئن باشید که دیگران شما را دوست خواهند داشت. برخی از افراد، صبح که از خواب بیدار می‌شود تا شب که می‌خواهند به رختخواب بروند، مدام خودشان را سرزنش می‌کنند و با خودشان رفتارهای بسیار بدی دارند. آن‌ها تصور می‌کنند که هیچ‌وقت نمی‌توانند هیچ دوست صمیمی داشته باشند و همیشه دیگران از آن‌ها دوری می‌کنند. درصورتی‌که چنین نیست! اگر برای خودتان ارزش قائل شوید، خودتان را باور داشته باشید، دیگران شما را فردی جذاب تلقی خواهند کرد و به ارزش وجودی شما واقف خواهند شد.

وقت گذاشتن با خانواده و دوستان

خانواده و دوستان صمیمی افرادی هستند که می‌توانند عزت نفس شما را افزایش دهند. سعی کنید حتی اگر شاغل هستید، حداقل یک روز را سعی کنید با افراد و دوستان صمیمی خود را نیز احساس دوست داشته شدن در شما تقویت پیدا کند

یکرنگی و صداقت

افراد جذاب و دوست داشتنی بسیار یکرنگ بوده و ظاهر و باطنشان یکی است. درواقع آن‌ها به هر آنچه می‌گویند عمل می‌کنند و هیچ‌گونه تظاهری ندارند. بنابراین اگر می‌خواهید در نزد مردم محبوب باشید، سعی کنید صداقت و یکرنگی را اصل اول زندگی خود کنید.

 

سخن پایانی

شما عزیزان باید بدانید که هر انسانی لایق این است که عزیزانشان با او خوب رفتار کند. اگر شما احساس می‌کنید که لیاقت این عشق و محبت را ندارید و درواقع دوست داشتنی نیستید. ابتدا باید این احساس و افکار نادرست را شناسایی کنید، سپس به روان‌پزشک یا روانشناس مراجعه کنید تا حمایت‌های لازم از شما به عمل آید.

اگر شما نیز تجربه‌ای در این مورد دارید و در زندگی خود بارها به این مشکل برخورد کرده‌اید که کسی شما را دوست ندارد. همچنین عواقب آن را در زندگی احساس کرده‌ و برای درمان آن تلاش کرده‌اید، خوشحال می‌شویم که در بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا