آشپزی و خانه داری

انواع کباب های ایرانی + بین المللی خوشمزه و اصیل

بهترین کباب های ایرانی + خارجی بسیار خوشمزه

انواع کباب هایی که می‌توانید در ایران پیدا کنید، به واسطه قدمت بیش از یک قرن آن در این کشور، می‌تواند بسیار متفاوت و مختلف باشد. در این مقاله نمی‌خواهیم راجع به طرز تهیه این نوع غذا صحبت کنیم، بلکه می‌خواهیم با موارد مختلف و نکاتی در مورد انواع کباب های ایرانی و خارجی از جمله معرفی بهترین کباب های ترکی توضیحات مفصلی را بیان کنیم و شما را با این نوع غذا یکبار برای همیشه آشنا نماییم. اگر به این سبک غذا علاقه دارید و می‌خواهید با انواع آن در ایران و جهان آشنا شوید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

بهترین گوشت برای کباب کوبیده

یکی از مواردی که می‌توان در تهیه هرنوع کبابی که در نظر دارید، به آن توجه کرد، بهترین نوع گوشت برای کباب کوبیده است که می‌تواند در کیفیت و طعم و تازه بودن کباب بسیار موثر باشد. در مورد بهترین گوشت برای انواع کباب و نیز کباب کوبیده می‌توان گفت:

  • برای کباب کوبیده از گوشت گوسفند استفاده می‌شود. دلیل این انتخاب را می‌توان چربی کمتر آن نسبت به بقیه گوشت‌ها دانست که می‌تواند در طعم و لذیذ بودن گوشت تاثیر بسزایی داشته باشد. همچنین طبع این گوشت گرم است و می‌تواند برای بدن مناسب باشد. همچنین از گوشت گوساله برای تهیه انواع کباب استفاده می‌شود.
  • گوشت راسته گوسفند، قسمتی است که می‌توان آن را بهترین و محبوب‌ترین بخش گوسفند دانست و این نوع گوشت می‌تواند در قسمت اطراف ستون فقرات به کار گرفته شود. در واقع این بخش به علت تحرک و کمتر، نرم‌تر و تردتر خواهد بود. یکی دیگر از ویژگی‌‌هایی که می‌تواند برای این قسمت از گوشت گوسفندی بیان کرد چربی کمتر آن است. استفاده از این نوع گوشت برای پختن کباب برگ استفاده خواهد شد.
  • مورد دیگر از بهترین گوشت برای کباب بخش فیله گوسفندی است که می‌توان از آن برای تهیه گوشت چنجه و و کباب برگ استفاده نمود. همچنین این بخش گوشت گوسفندی نرم است و طعم بسیار خوشمزه‌ای دارد.
  • اگر می‌خواهید برای تهیه شیشلیک کباب گوسفندی اقدام کنید، بایستی از دنده گوسفندی استفاده کنید که از ویژگی‌های آن می‌توان به نرم و چرب بودن و نیز نازک بودن آن اشاره نمود.
  • همچنین برای تهیه کباب کوبیده بایستی از گوشت دم سینه و قلوه گاه استفاده کنید که در این حالت ابتدا آن را چرخ کنید و می‌توانید به همراه ترکیب گوشت گوساله از آن استفاده نمایید.
  • همچنین شما می‌توانید از گوشت دنده هم برای کباب کوبیده استفاده نمایید.
  • روش طبخ کردن گوشت گوسفند یکی از بهترین شیوه‌های پخت این نوع غذا است.
بهترین گوشت برای کباب کوبیده
بهترین قسمت گوشت برای کباب

انواع کباب های دنیا

از آنجایی که کباب یکی از خوشمزه‌ترین غذاهایی است که در جهان وجود دارد، نمونه‌های مختلفی از انواع آن در ایران و کشورهای مختلف ایجاد شده است. قبل از اینکه به بررسی انواع کباب های ایرانی، جهانی و ترکی در ادامه بپردازیم، خوب است بدانید که کباب محبوب‌ترین غذا در ایران و نیز قفقاز است و بهترین نوع آن در ایران چنجه و یا شیش کباب (خارج) است. این غذا اصالتی قفقازی و ترکی دارد و در ایران با حکومت ناصرالدین شاه (که ریشه ترکی دارد) رواج یافته است و با تغییراتی امروزه به این شکل درآمده است. اولین کبابی در ایران را می‌توان مربوط به بیش از 120 سال پیش دانست.

انواع کباب های ایران و ملل

حال در مورد انواع کباب‌های ایران و بین المللی ابتدا 3 مورد از بهترین کبا‌ب‌های ایرانی و سپس چند مورد هم از انواع خوب کباب‌ های بین المللی به شما معرفی می‌کنیم:

  • چلوکباب کوبیده: یکی از پرطرفدارترین نوع انواع کباب در ایران است که می‌توان آن را پای ثابت منوی غذایی در عروسی‌ها و میهمانی‌های مهم دانست. این کباب اولین بار توسط ناصرالدین شاه رواج داده شد.
  • جوجه کباب: مورد دیگر که همانند چلوب کباب در منوی غذایی رایج است، جوجه کباب نام دارد که با مزه دار کردن آن در آب لیموترش، پیاز و فلفل می‌تواند یکی از بهترین مزه‌ها را در بین انواع غذاهای ایرانی به شما هدیه کند.
  • کباب چنجه: این نوع کباب را با کمک گوشت سردست گوسفندی تیهه می‌شود که بر روی سیخ و منقل تهیه می‌گردد. البته می‌توانید آن را با گوشت بدون استخوان بره هم بپزید. شما می‌توانید این کباب را با گوشت گوساله هم تهیه کنید. مواد به کار رفته در تهیه این نوع کباب همچنین شامل لیمو ترش، پیاز، دنبه و روغن زیتون می‌شود.
  • آسادو: این نوع کباب که در کشور آرژانتین تهیه می‌شود، از جمله مشهورترین کباب‌ها در سطح جهانی است که از گوشت قرمز تهیه شده و می‌توان آن را مانند کباب باربیکیو دانست.
  • Gyros: این نوع کباب از کشور یونان به عنوان محبوب‌ترین گوشت در غذاهای خیابانی شناخته می‌شود که از گوشت مرغ و خوک تهیه شده و یا در برخی دیگر از مدل‌ها از گوشت بره و گوسفند در آن استفاده می‌گردد. در کنار این مورد از انواع کباب، شما می‌توانید از مواد دیگری مانند کاهو، گوجه، سس تراتزیکی و نیز نان پیتزا استفاده کنید.
  • Souvlaki: سوولاکی را مورد دیگر از انواع کباب بین المللی محبوب می‌توان دسته‌بندی کرد که به صورت تکه‌ گوشت‌هایی از مرغ، بره، خوک یا گوسفند تهیه می‌شود و می‌توان آن را با سیخ کباب نمود. سوولاکی اولین بار در یونان باستان تهیه شد.
  • Shawarma: شاورما به صورت ترشی و تفت داده شده، یک نوع کباب خوشمزه خاورمیانه (از لبنان) است که ریشه آن را می‌توان به دوران امپراتوری عثمانی مرتبط دانست. این نوع کباب با عنوان çevirme (روشن کردن، چرخاندن) نیز شناخته می‌شود. شاورما با گوشت بره، بوقلمون، مرغ، گوشت گاو یا مخلوطی از گوشت‌های مختلف درست می‌شود که ساعت‌ها به آرامی پخته می‌شوند و در آب و چربی خودشان ریخته می‌شوند و یک ترکیب بی‌نظیر را ایجاد می‌کنند.
انواع کباب های ایران و ملل
معرفی بهترین کباب های خارجی

انواع کباب ترکی

کباب یکی از غذاهای بسیار خوشمزه‌ای است که در دنیا آن را در انواع ترکی و نیز ایرانی می‌شناسند. در مورد بهترین نوع کباب‌های ترکی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • Şiş Kebab: یکی از متداول‌ترین مورد از انواع کباب‌ها در ترکیه، کباب Shis (شیش کباب) سنتی و آشنای ترکی است که حتما می‌توانید آن را در غذاخوری‌ها در کشور ترکیه مشاهده کنید. این نوع کباب می‌توان برای تهیه آن از گوشت و سبزیجات استفاده کرد که برای پخت، به صورت یک مکعب و در حالت نخی بر روی سیخی عمومی قرار داده می‌شود و بدر کنار نان و برنج همراه با سالاد سرو می‌گردد. این نوع کباب محبوب در ترکیه، بر روی سیخ‌های چوبی و کوچک هم تهیه می‌شود و می‌تواند یک طعم محلی و خوشمزه را از ترکیه به یادگار بگذارد.
  • Adana Kebab: کباب آدانا که از استان جنوب شرقی ترکیه به همین نام می‌آید، یک کباب داغ و خوشمزه است که از گوشت چرخ‌کرده‌ تهیه می‌شود و آن را بر روی یک سیخ پهن و روی زغال کبابی آماده می‌کنند. نوع ملایم‌تر آن نیز به کباب اورفا معروف است. هر دوی این نوع از نواع کباب‌ها با سبزی کبابی و بلغور پلو سرو می‌گردد.
  • Iskender Kebab: این کباب که نام آن الهام گرفته شده از آشپزی به نام اسکندر افندی است (مانند میرزا قاسمی) در اواخر قرن 19 در بورسا تهیه شده است و منشا آن زادگاه ساحلی او بورسا است. اسکندر کباب در اصل دونر کباب است که با کره ذوب شده به هرماه نان و با ماست سرو می‌کنند.
  • Cağ Kebab: نوعی کباب است که می‌تواند با سلف دونر کباب تهیه شود و در آن از گوشت گوسفندی استفاده می‌شود. این نوع کباب به حالت یک توپ گوشت به همراه دنبه در یک کباب گردان افقی سوار و به همراع حرارت و ذغال پخته می‌شود. زمانی که گوشت به حالتی برسد که کامل پخته نشده و نیز چربی در اطراف آن نیز احاطه شود، از این گوشت سرو می‌شود که طعم لذیذی را برای مشتری ارائه می‌دهد.
  • Döner Kebab: یکی دیگر از انواع کباب‌های معروف ترکی در جهان، دونر کباب نام دارد که می‌توان به آن کباب چرخان نیز گفت. در کباب دونر، از گوشت گاو، بره و یا مرغ استفاده می‌شود و می‌توانید آن را به حالت ساندویچ میل نمایید.

از دیگر انواع کباب ترکی می‌توان به اورفا کباب، چوب شیش، دونر کباب، علی نازک کباب، تاوک شیش، بادمجان کباب و غیره اشاره نمود.

انواع کباب افغانی

همانطور که گفتیم، کباب یکی از غذاهای خوشمزه در میان مردم خاورمیانه تا هند است که شامل کشور افغانستان نیز می‌شود. در مورد انواع کباب‌های افغانستانی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سیخ کباب: نوعی کباب که آن را به روش پخت مستقیم بر روی آتش انجام می‌دهند و می‌تواند بر روی یک تکه فلز یا چوب پخته شود.
  • شامی کباب: این نوع کباب افغانستانی از سرخ شدن در روغن و با گوشت بدون استخوان، نمک، ادویه و نیز آرد و تخم مرغ تهیه می‌شود.
  • چپلی کباب: مورد دیگر از انواع کباب افغانی است که مانند شامی کباب در روغن سرخ شده و با سیر، دنبه، گوشت سرخی، فلفل و نمک و پیاز تهیه می‌گردد.
  • کباب چوپانی: که با گوشت راسته گوسفند (دنده دار) و نیز موادی مانند فلفل، پیاز، نمک و روغن یا کره تهیه می‌شود.
انواع کباب ترکی
معرفی بهترین کباب های ترکی

انواع کباب کوبیده

کباب کوبیده که با عنوان Persian Kebab نیز در جهان شناخته می‌شود، یکی از غذاهای خوشمزه در ایران در عصر صفوی و تاکنون بوده است، به طوریکه در آن زمان به نقل از یک جهانگرد اروپایی که سفر به اصفهان داشته است، این غذا همراه با برنج و چلو با دست خورده می‌شده است. این نوع کباب می‌تواند با گوشت گوسفند و یا گوساله در کنار برنج و سبزیجات، یک غذای فوق‌العاده برای مردم و به ویژه گردشگران باشد. با توجه به گذر سال‌های مختلف و گسترش این دستور پخت به مناطق مختلف ایران، اکنون انواع مختلفی از کباب کوبیده را شاهد هستیم که شامل موارد زیر هستند:

  • کباب کوبیده جنوبی: در این مدل از انواع کباب کوبیده، از مواید مانند سبزیجات، زرشک و گردو استفاده شده است که می‌تواند آن را مقوی‌تر و خوشمزه‌تر کند. در این نوع کباب کوبیده خلیج فارس (نام دیگر آن)، گوشت کباب 2 بار چرخ می‌شود تا کامل یکدست و ترکیب گردد. سپس آن را به همراه پیاز و گوشت ورز داده و زمانی که کاملا یکدست شود، می‌توانید مواد دیگر را به صورت ریز شده یعنی جعفری و فلفل قرمز به آن بیفزایید. همچنین به این نوع کباب زرشک خیس شده نیز به آن اضافه خواهد شد. برای تکمیل شدن دستور پخت، از گردو هم به صورت خرد شده در آن استفاده می‌شود.
  • کباب کوبیده شمال: در این حالت از گوشت گوسفند و یا ترکیب آن با گوشت گوساله استفاده می‌شود و می‌توانید آن را با پیاز و ادویه رنده شده به صورت چسبناک در تهیه کباب کوبیده استفاده نمایید. دستور پخت‌های هرکدام از این موارد با یکدیگر متفاوت است و لازم است به آن توجه شود.
  • کباب کوبیده فارس: در مورد این نوع کباب کوبیده، از مواد دیگری مانند جوش شیرین و یا جوز هندی استفاده می‌شود که به گوشت چرخ خورده اضافه شده و دوباره ترکیب آن چرخ می‌گردد تا کاملا برای سیخ زدن آماده شود.
  • کباب کوبیده مرغ: این مورد از انواع کباب های کوبیده نیز بسیار رایج است و در آن به جای گوشت قرمز یا گوسفند، از گوشت سینه مرغ استفاده می‌شود و می‌تواند به نسبت ارزان‌تر از چلوکباب کوبیده باشد. شما می‌توانید این نوع کباب را با موادی همچون کره، پیاز، زعفران، سیر و تخم گشنیز، زردچوبه و روغن و مواد دیگر تهیه نمایید.

انواع کباب گوشت گوسفندی با عکس

اگر بخواهیم چند مورد از انواع کباب‌های خوشمزه ایرانی را با گوشت گوسفندی به صورت تصویری به شمار نشان دهیم، می‌توان گفت:

  • کباب سلطانی: این نوع کباب در واقع دو کباب برگ و کوبیده است که در کنار هم ترکیب شده است. در این حالت بهتر است کباب از گوشت گوسفندی برای مزه واقعی آن استفاده شود. کباب کوبیده در این نوع کباب از گوشت چرخ کرده قلوه گاه گوسفند و کباب برگ از ورقه‌های نازک گوشت راسته تهیه می‌گردد.
  • کباب قفقازی: مورد دیگری از کباب‌های قدیمی الاصل در ایران است که می‌توانید آن را از ترکیب گوشت گوساله و نیز مرغ تهیه نمایید. شما می‌توانید برای مزه دار کردن آن، گوشت را در فلفل سیاه و نیز فلفل دلمه‌ای و یا سس روغن زیتون مزه دار کنید.
  • کباب ترش شمالی: کباب ترش شمالی یک غذای رایج در بین انواع کباب است که به همراه موادی مانند رب انار و رب نارنج ترش و نیز مغز گردو آماده می‌شود و در قسمت شمال کشور یک غذای پرآوازه به حساب می‌آید.
  • کباب کوبیده بناب: مورد دیگر از انواع کباب گوشت گوسفندی کباب کوبیده بناب است که از جمله غذاهای قدیمی و خوشمزه ایرانی به شمار می‌آید و اندازه آن بزرگتر (تقریبا 2 برابر کوبید معمولی) می‌باشد. این نوع کباب ساطوری از گوشت چرخ شده‌ی گوسفندی استفاده می‌شود.
  • کباب شامی: استفاده از کباب شامی می‌تواند با گوشت گوسفندی و یا مرغ به همراه مواد دیگر از جمله آرد نخودچی، سبزی، تخم مرغ و نیز ادویه‌ها تشکیل شود.
انواع کباب گوشت گوسفندی با عکس
کباب شمالی، بناب، شامی

انواع کباب بختیاری

مورد دیگری که در ایران در انواع کباب وجود دارد، کباب بختیاری است که می‌تواند ترکیبی از گوشت قرمز و مرغ باشد. البته در این خصوص اختلاف وجود دارد؛ چراکه عده‌ای کباب بختیاری اصل را تنها از گوشت گوسفند می‌دانند. برای تهیه این نوع کباب بختیاری می‌توانید از دو مورد زیر استفاده کنید:

  • کباب با گوشت مرغ: در این حالت شما می‌توانید از سینه مرغ استفاده کرده و فیله گوسفند یا گوساله را نیز به همراه آن به کار ببرید. از جمله مواد دیگر به کار رفته در این ترکیب می‌توان به آبلیمو (ترجیحا تازه)، زعفران دم کرده، کره، فلفل دلمه‌ای، پیاز اشاره نمود.
  • کباب بدون گوشت مرغ

ذکر این نکته هم ضروری است که برخلاف کباب سلطانی که شامل یک سیخ کباب کوبیده و نیز یک سیخ کباب برگ است، کباب بختیاری از تکه‌های گوشت و نیز مرغ تهیه شده است و می‌توان آن را همان کباب چنجه معرفی کرد.

انواع کباب برگ

استفاده از کباب برگ را برای مراسم‌ها و یا دورهمی‌های خانوادگی به خصوص در هنگام مسافرت و ایام عید پیشنهاد می‌کنیم که می‌تواند با توجه به طعم و مزه‌ای که دارد، بسیار دلچسب باشد. در این نوع کباب از گوشت راسته گوسفندی و گوساله استفاده می‌شود که می‌توانید در فر هم آن را تهیه کنید. در مورد انواع کباب برگ می‌توان گفت:

  • کباب برگ معمولی: در این نوع دستورالعمل می‌توانید با موادی همچون گوشت راسته پاک شده، مقداری فلفل و پیاز و روغن زیتون اقدام به تهیه کباب برگ معمولی نمایید که برای آماده سازی مواد و نیز پخت آن به ترتیب 6 ساعت و 30 دقیقه زمان نیاز است.
  • کباب برگ ممتاز: در این مدل از انواع کباب برگ از گوشت راسته گوسفندی و نیز مغز راسته گوساله استفاده می‌شود که می‌توان آن را با مواد دیگری همچون پیاز، انجیر و غیره نیز تهیه کرد.
انواع کباب برگ
انواع کباب های برگ و سلطانی

انواع کباب مرغ

علاوه بر مواردی از انواع کباب که می‌تواند به صورت ترکیبی با گوشت گوسفند و مرغ تهیه شود، باید کباب‌های مرغ هم اشاره کرد. یکی دیگر از انواع کباب‌های خوشمزه و ارزانی که می‌توانید تهیه کنید، انواع کباب مرغ است که در این حالت می‌توانید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • کباب کوبیده زعفرانی مرغ: استفاده از کباب کوبیده مرغ به صورت زعفرانی را می‌توانید هم با مرغ تنها و هم با ترکیب قسمت‌های مختلف یعنی ران، سینه مرغ، دمبه تهیه کنید.
  • کباب کوبیده مرغ تابه‌ای: یکی از روش‌های پخت کباب کوبیده در منزل، استفاده از کباب کوبیده تابه‌ای است که می‌توانید با مقداری گوشت چرخ کرده مرغ آن را تهیه کنید.

انواع کباب تابه ای

روش پخت کباب‌ها به صورت تابه‌ای، یکی از متداول‌ترین راهکارهایی است که داخل آشپزخانه بدون نیاز به منقل و ذغال می‌توانید آن را تهیه نمایید. در این حالت راجع به انواع این نوع کباب‌ها می‌توان گفت:

  • کباب تابه‌ای با گوجه: در این نوع روش، از گوجه فرنگی و نیز ترکیب گوشت گوساله و گوسفندی استفاده می‌شود.
  • کباب تابه‌ای زعفرانی: در تهیه این نوع کباب از زعفران آبکرده و نیز گوشت چرخ کرده استفاده می‌شود.
  • کباب تابه‌ای ترکیه: مواد به کار رفته در ین نوع از کباب شامل گوشت چرخ کرده، سیب زمینی متوسط، سس گوجه فرنگی، روغن مایع و زعفران ساییده و غیره می‌باشد.
  • کباب تابه‌ای با سنگدان مرغ: در این حالت شما می‌توانید از سنگدان مرغ که کاملا تمیز کرده‌اید، به صورت چرخ کرده استفاده کرده و آن را به همراه دنبه گوسفندی برای تهیه کباب تابه‌ای به کار ببرید.

به طور معمول، تهیه این دست از کباب‌ها زمان کمی را می‌برد و شما می‌توانید با 1 – 2 ساعت آنها را آماده و بپزید.

انواع کباب مرغ
معرفی بهترین کباب های مرغ

انواع کباب پز

کباب پز را می‌توان پایه ثابت وسایل خانواده‌ها و مردانی دانست که قصد دارند تا به قول معروف یک صفا سیتی و خوشگذرانی جمعی با خانواده، دوستان یا مجردی را راه بیندازند. در واقع کباب پز وسیله‌ای برای پخت و پز است که می‌توانید از آن برای تهیه و سرخ کردن گوشت قرمز یا سفید استفاده کنید. استفاده از کباب پز با توجه به نوع سوختی که برای آن در نظر گرفته می‌شود، به 3 نوع تقسیم می‌شود:

  • کباب پز ذغالی: در این حالت، کباب طعم و بوی طبیعی و دودی به خود می‌گیرد ولی از سوی دیگر، برای محیط‌های بسته مانند ساختمان‌ها و آپارتمان‌ها اصلا مناسب نیست و می‌تواند فضای محیط را کاملا آلوده کند.
  • کباب پز گازی: در این نوع کباب پز به صورت کاملا یکسان از یک سمت کباب پخته می‌شود و می‌توانید آن را به گاز شهری و یا کپسول گاز مجهز کنید و در این حالت قابل جابه‌جایی نیز می‌باشد. این نوع دستگاه‌ها به راحتی قابل استفاده هستند و می‌توانند در طیف قیمتی متنوعی تهیه شوند.
  • کباب پز برقی: استفاده از کباب پز های برقی نیز مانند گازی می‌تواند برای محیط‌های داخلی خانه و آپارتمان مناسب باشد و همچینن به راحتی قابل جابه‌جایی و جایگذاری در محیط‌های مختلف است. کافیست آن را به برق متصل کنید اما عیبی که این مورد از کباب پز‌ها می‌توانند داشته باشند، مصرف برق بالای آنها است.

طرز تهیه انواع کباب

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، در این مقاله به نحوه پخت کباب‌ها نمی‌پردازیم. در انتهای معرفی انواع کباب ایرانی و خارجی، برای تکمیل بحث دانستی‌هایی که بایستی در مورد انواع کباب داشته باشید، می‌خواهیم به چند نکته در طرز تهیه انواع کباب بپردازیم که می‌تواند در تهیه کباب‌های خوشمزه‌تر به شما کمک کند:

  • طعم دار کردن: شما می‌توانید برای طمع دار کردن کباب، به مدت 3 – 4 دقیقه آن را در ترکیب زعفران، گلپر، روغن زیتون، نمک، فلفل سیاه، سرکه سیب یا پودر خردل مزه دار نمایید.
  • جلوگیری از خشک شدن: برای آنکه بخواهید یک کباب خوشمزه را تهیه کنید، بایستی آن به همراه مقدار چربی یا دنبه بپزید که هم از خشک شدن آن جلوگیری شود و هم بتواند لذیذتر شود.
  • استفاده از فویل: شما می‌توانید برای اطمینان از عدم سرطان زا بودن روش پخت زغالی، کباب‌ها را درون فویل قرار دهید که در این حالت گوشت هم حرارت را دریافت می‌کند، هم از خشک شدن و هم از سوختن جلوگیری و حفظ خواهد شد.
  • ارزش غذایی بالا: شما می‌توانید از مواد دیگری برای افزایش سطح ارزش غذایی این غذا استفاده کنید که شامل استفاده از سبزیجاتی مانند گوجه، هویج، قارچ، اسفناج، آبلیمو کم می‌باشد.

شما می‌توانید برای طرز تهیه کباب کوبیده در خانه، دستورالعمل زیر را دنبال کنید:

طرز تهیه کباب کوبیده در خانه

انواع کباب پز
راهنمایی خرید انواع کباب پز

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.9 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 10

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا