بهداشت و سلامت

تست ژنتیک برای ازدواج

بهترین و امن‌ترین راه برای برقراری روابط عاطفی با جنس مکمل، ازدواج و تشکیل خانواده ‌است. دخترها و پسرها قبل از ازدواج به‌عنوان یکی از مهمترین مراحل زندگی به یک سری آزمایش نیاز دارند تا از سلامتی همسر آینده خود مطمئن شوند. در آزمایش‌های قبل از ازدواج می‌توان از اعتیاد، بیماری‌های مقاربتی و بیماری‌های ژنتیکی طرف مقابل آگاه شد. انجام آزمایش‌هایی مانند بررسی بیماری‌های ایدز و هپاتیت اختیاری است؛ اما با توجه به قوانین ایران انجام برخی آزمایش‌ها مانند آزمایش‌های ژنتیک و آزمایش عدم اعتیاد اجباری هستند‌. با انجام آزمایش غربالگری ژنتیک در آزمایشگاه ژنتیک می‌توان از تولد نوزادان بیمار و مبتلا به اختلالات ژنتیکی در آینده جلوگیری کرد. در این مقاله قصد داریم درباره آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج و ویژگی‌های بهترین آزمایشگاه ژنتیک تهران صحبت کنیم.

تست ژنتیک برای ازدواج

آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج چیست؟

آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج تستی است که در آزمایشگاه ژنتیک برای بررسی ژن‌ها، پروتئین‌ها و کروموزوم‌های افراد انجام می‌شود. انجام این آزمایش از تولد فرزندان مبتلا به بیماری‌های ژنتیکی پیشگیری خواهد کرد. آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران اجباری است. مشاور ژنتیک قبل از انجام آزمایش در آزمایشگاه ژنتیک دختر و پسر را از نظر سابقه خانوادگی ابتلا به برخی از بیماری‌های ژنتیکی مورد بررسی قرار می‌دهد و برای آن‌ها آزمایش‌های مورد نیاز را تجویز می‌کند. در ازدواج‌های فامیلی آزمایش‌های ژنتیک اهمیت بسیار بیشتری دارند؛ زیرا با توجه به تحقیقاتی که انجام شده‌است یکی از مهمترین دلایل متولد‌شدن نوزادان مبتلا به بیماری‌ها و اختلالات ژنتیکی، ازدواج‌های فامیلی است. بسیاری از بیماری‌های ژنتیکی درمان قطعی ندارند و تنها کمکی که می‌توان به والدین و نسل آینده کرد این است که با انجام آزمایش‌های ژنتیک قبل از ازدواج و شناسایی ژن‌های مخفی و معیوب از به دنیا آمدن نوزادان معیوب پیشگیری شود.

نحوه انجام آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج در آزمایشگاه ژنتیک

در آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج نیاز نیست که فرد ناشتا باشد. در این آزمایش ابتدا یکی از زوجین برای انجام آزمایش‌های مربوطه به آزمایشگاه ژنتیک مراجعه می‌کند و اگر لازم باشد همسر آینده او نیز باید آزمایش ژنتیک بدهد. در برخی موارد استثناء مانند بیماری سندرم داون که از کروموزوم‌های مادر به جنین انتقال می‌یابد، فقط باید از دختر تست ژنتیک گرفته شود. خوشبختانه با توجه به رشد علم و تکنولوژی در ایران، آزمایش‌های ژنتیکی نیز روزبه‌روز در حال پیشرفت هستند و با استفاده از به‌روزترین تجهیزات در معتبرترین آزمایشگاه ژنتیک شهرهای مختلف انجام می‌شوند‌. در این آزمایش نمونه‌‌برداری‌های خون دختر یا پسر مورد بررسی قرار می‌گیرند و ژن‌های مخفی و معیوب موجود در آن‌ها شناسایی می‌شوند‌. هر یک از افراد جامعه تقریبا هفت یا هشت ژن مغلوب یا معیوب در بدن خود دارند. اگر در آزمایش ژنتیک مشخص شود که دختر و پسر هر دو دارای ژن‌های مغلوب هستند، احتمال به دنیا آمدن فرزندان بیمار در آینده افزایش می‌یابد. احتمال مساوی‌بودن ژن‌های مغلوب در دختر و پسرهایی که رابطه فامیلی با هم دارند، چندین برابر بیشتر است. به همین‌دلیل در ازدواج‌های فامیلی انجام آزمایش ژنتیک اهمیت زیادی دارد.

تست ژنتیک برای ازدواج

چرا آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج تضمین ‌‌کننده سلامتی نسل آینده‌است؟

آمارها نشان می‌دهد که متاسفانه روزانه چیزی در حدود هشتاد نوزاد معلول و مبتلا به اختلالات ژنتیکی در ایران متولد می‌شوند و این رقم در طول یک سال آمار نگران‌‌‌کننده‌ای خواهد بود. با انجام آزمایش غربالگری ژنتیک قبل از ازدواج در آزمایشگاه ژنتیک، می‌توان این آمار را کاهش داد و سلامتی نسل‌های آینده را تضمین کرد. یکی از بیماری‌های ژنتیکی شایع که از والدین به نوزادان منتقل می‌شود، بیماری ‌‌کم‌خونی داسی شکل است. اگر هر یک از زوجین ناقل این بیماری باشند و با هم ازدواج ‌‌کنند، فرزندان آن‌ها نیز با همین مشکل روبرو خواهند شد. پس از بررسی جواب آزمایش، این دختر و پسر هستند که تصمیم می‌گیرند با هم ازدواج نکنند یا اگر ازدواج‌کردند بچه‌دار نشوند. برخی از افراد ترجیح می‌دهند که یک کودک را به‌عنوان فرزندخوانده قبول ‌‌کنند؛ اما کودک مبتلا به بیماری‌های ژنتیکی مانند ‌‌کم‌خونی داسی شکل و تالاسمی به دنیا نیاورند. یکی دیگر از بیماری‌های ژنتیکی که در ازدواج‌های فامیلی شایع‌تر است، سندروم داون است. با آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج می‌توان آمار تولد نوزادان مبتلا به سندروم داون را نیز کاهش داد. آزمایش‌های ژنتیک قبل از ازدواج نه‌تنها از به دنیا آمدن نوزادان معیوب جلوگیری می‌کند بلکه هزینه‌های مالی جامعه و خانواده‌ها برای درمان این نوزادان را نیز کاهش می‌دهد. به هر حال والدین بعد از به دنیا آمدن فرزندان مبتلا به اختلالات ژنتیکی مجبورند برای برطرف‌کردن نیازها و درمان آن‌ها هزینه ‌‌کنند.

هزینه آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج چقدر است؟

برای آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج نمی‌توان یک هزینه ثابت در نظر گرفت؛ زیرا فاکتورهای متعددی در میزان هزینه‌های این نوع آزمایش دخیل هستند. این فاکتورها عبارتند از: میزان مهارت، تخصص و تجربه‌ کادر درمانی آزمایشگاه ژنتیک، میزان دسترسی و موقعیت جغرافیایی آزمایشگاه ژنتیک، هزینه‌های رفت و آمد به آزمایشگاه ژنتیک، نوع و تعداد آزمایش ژنتیک، کیفیت تجهیزات آزمایشگاهی، نوع بیمه و غیره. البته به طور کلی هزینه آزمایش‌های ژنتیک همواره نسبت به آزمایش‌های دیگر بالاتر است؛ زیرا به وقت، دقت و مهارت بیشتری نیاز دارد. برای دریافت جواب آزمایش ژنتیک گاهی باید چند روز یا حتی چند هفته منتظر ماند. هزینه‌ای که زوجین برای انجام این آزمایش می‌‌‌کنند، از هزینه‌هایی که در آینده با تولد یک نوزاد بیمار باید متحمل شوند به مراتب کمتر خواهد بود.

تست ژنتیک برای ازدواج

بهترین آزمایشگاه ژنتیک چه ویژگیهایی دارد؟

افرادی که قصد ازدواج دارند، برای انجام آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج بهتر است به یک آزمایشگاه ژنتیک خوب و معتبر مراجعه ‌‌کنند. بهترین آزمایشگاه ژنتیک، آزمایشگاهی جامع است و در آن تست‌های متنوع و متعددی انجام می‌شود. در این نوع آزمایشگاه به طیف بسیار وسیع و گسترده‌ای از افراد جامعه خدمات آزمایشی ارائه می‌شود. از ویژگی‌های دیگری که برای بهترین آزمایشگاه ژنتیک می‌توان عنوان کرد، داشتن گواهینامه بهداشت شغلی و مدیریت ایمنی و هم‌چنین داشتن گواهینامه کیفیت است. در آزمایشگاه‌های معتبر همواره از جدیدترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات استفاده می‌شود و پرسنلی که‌استخدام شده‌اند از مهارت و تخصص کافی برخوردارند. پاکیزه‌بودن محیط و رعایت اصول بهداشتی در این آزمایشگاه‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و جواب آزمایش‌ها را در سریع‌ترین زمان ممکن به افراد ارائه می‌دهند.

نتیجهگیری

در این مقاله سعی کردیم تمام نکات مهم مربوط به آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج را توضیح دهیم. به تمام دخترها و پسرهایی که قصد ازدواج دارند توصیه می‌شود که سه ماه قبل از برگزاری مراسم عقد و ازدواج خود برای آزمایش غربالگری ژنتیک قبل از ازدواج اقدام ‌‌کنند تا با خیالی آسوده و مطمئن به زندگی مشترک خود ادامه دهند.

آزمایشگاه عماد از بدو تاسیس در خیابان مطهری تهران به مدت بیش از ۱۰ سال، خود را ملزم به رعایت اصول در حد امکان می داند که منجر به ارائه بهترین خدمات ممکن به مشتریان می شود. تلاش ما ارائه بترین خدمات با استفاده از بهترین روش های موجود در کشور، ارائه امکانات و محیطی مناسب برای بیماران می باشد.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا