تغذیه سالم

۱۷ خواص گیاه بارهنگ (همه فن حریف) + محدودیت مصرف آن

هر آنچه نیاز است در مورد خواص بارهنگ بدانید

بارهنگ دارای طبع سرد و خشک بوده، خواص بسیار زیادی دارد و برای درمان برخی از بیماری‌ها کاربرد دارد. در این مقاله از جوان ایرانی به بررسی آن می‌پردازیم. همچنین برای شما شرح می‌دهیم که آیا برای کودکان مناسب است یا خیر.

 خواص بارهنگ چیست؟ (بررسی ۱۷ مورد)

گیاه بارهنگ در باغ‌ها و کنار جوی آب‌ها بسیار فراوان است. شاید برایتان جالب باشد زنبورعسل بسیار بارهنگ را دوست دارد و از آن تغذیه می‌کند. در ادامه به بررسی خواص مهم این نوع گیاه می‌پردازیم.

۱) درمان نیش حشرات با بارهنگ

اگر شما دچار التهاب، درد و خارش ناشی از گزش حشرات شدید، می‌توانید از عصاره برگ‌های بارهنگ استفاده کنید.

۲) تسکین التهاب مجاری تنفسی

اگر شما دچار سرماخوردگی و یا آنفولانزا شوید، می‌توانید ۲ بار در روز به اندازه یک قاشق چایخوری از بارهنگ استفاده کنید. همچنین باعث التیام غشای مخاطی شما می‌شود.

۳) خواص بارهنگ برای کلیه

از بارهنگ استفاده کنید تا سموم از کلیه و مثانه‌ی شما دفع شود، در این صورت به‌طور طبیعی ادرار کردن مکرر را تجربه خواهید کرد. درنتیجه بیماری‌های التهابی کلیه و مثانه نیز بهبود می‌یابد.

۴) خواص بارهنگ در قاعدگی

خانم‌هایی که دارای پریودهای دردناک و خونریزی زیاد هستند، می‌توانند برای تسکین دردهای خود از بارهنگ استفاده کنند. علاوه بر این‌که درد را کاهش می‌دهد، برای پیشگیری از خونریزی‌های شدید نیز می‌تواند مفید واقع شود.

۵) بهبود دستگاه گوارش با بارهنگ

برای تسکین التهاب معده و یا یبوست می‌توانید یک فنجان چایخوری بارهنگ میل کنید و یا اینکه برگ‌های آن را در سالاد بریزید. همچنین برای درمان زخم معده و اسهال خونی نیز مفید است.

خبر خوب برای شما عزیزان این است که بارهنگ قند خون را کاهش می‌دهد. درواقع مصرف آن به‌صورت محلول، نه‌تنها سطح قند خون را کاهش داده، بلکه میزان جذب کربوهیدرات نیز کاهش می‌یابد.

علائم مهم دیابت را در این مطلب بخوانید:

علائم دیابت چیست؟

۶) خواص بارهنگ در درمان زخم‌ها

ازآنجایی‌که بارهنگ خاصیت ضدباکتریایی دارد، می‌توانید بر روی زخم‌های خود بمالید تا سریع‌تر بهبود یابند.

چگونگی تهیه پماد بارهنگ

همان‌طور که ذکر شد اگر ترک دست، لب‌های خشک، بریدگی، آفتاب سوختگی و یا هر نوع خراشی دارید، می‌توانید از این پماد استفاده کنید.

برای تهیه پماد بارهنگ، باید از قبل به مقدار لازم بارهنگ را شسته و خشک کرده باشید. سپس خورد کرده و با روغن نارگیل مخلوط کنید و داخل شیشه محکم قرار دهید. در یک ظرف دیگر مقداری از آن را ریخته تا جایی که تا نصف شیشه را بپوشاند. سپس شیشه را درون تابه قرار دهید و با شعله پایین اجازه دهید کمی بجوشد.

زمانی که بعد از ۲ ساعت برگ‌های بارهنگ را جدا کردید، موم زنبورعسل را اضافه کنید و همین مراحل را تکرار کنید تا موم ذوب شود. اگر پماد سفت و همچنین تیره شد نگران نباشید، نشان‌دهنده این است که شما مراحل را دست پیش برده‌اید.

۷) با بارهنگ لاغر شوید

تحقیقات انجام شده در برخی از خانم‌ها که حدود ۳۰ دقیقه قبل از هر غذا به اندازه ۳ گرم بارهنگ مصرف کردند، در مقایسه آن‌ها نسبت به زنانی که اصلاً مصرف نکرده بودند، کاهش وزن زیادی داشتند. درواقع بارهنگ با توجه به فیبر بالایی که دارد باعث شده که اشتهای آن‌ها کم بشود. همچنین کلسترول و تری گلیسیرید خون را نیز کاهش می‌دهد.

طریقه مصرف بارهنگ برای کاهش وزن

برای اینکه لاغر شوید می‌توانید مخلوط بارهنگ و خاکشیر را استفاده کنید که برای دستگاه گوارش بسیار مناسب است. در این صورت باید به مقدار مساوی بارهنگ و خاکشیر را با آب مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید و به‌محض اینکه یک جوش خورد از روی حرارت بردارید. اجازه دهید تا خنک شد، سپس با عسل می‌توانید آن را مخلوط کرده و یک الی دو بار در هفته استفاده کنید. اگر تمایل دارید این دم‌نوش را می‌توانید چهار بار در طول هفته هم مصرف کنید و همچنین آن را در ۲۵۰ میلی‌لیتر آب خیس کنید. زمانی که کاملاً خیس خورد، نیم ساعت قبل از غذا میل کنید. اما دقت کنید در کنار مصرف بارهنگ باید ورزش و تغذیه سالم را فراموش نکنید.

۸) درمان اگزما و پسوریازیس

ازآنجایی‌که بارهنگ گیاهی است که برای رفع خارش نیز مناسب است، بنابراین مرهم آن می‌تواند مشکلات پوستی مانند اگزما و پسوریازیس را بهبود دهد.

۹) درمان سریع زخم‌های دهانی

شما همراهان گرامی مجله جوان ایرانی می‌توانید از چای ولرم بارهنگ به عنوان دهان شویه استفاده کنید. در این صورت اگر زخم‌های دهانی داشته باشید فوراً تسکین می‌یابد. همچنین می‌توانید برگ‌های آن را جویده و بر روی زخم‌هایی که در دهان ایجاد شده بگذارید.

۱۰) کاهش التهاب کبد

همان‌طور که می‌دانید التهاب‌های مزمن باعث ایجاد بیماری‌های مختلف می‌شود. حتی برخی از مطالعات نشان داده که اگر عصاره گیاه بارهنگ را مصرف کنید، نه‌تنها التهاب بلکه آنزیم‌های کبدی نیز کاهش پیدا می‌کند، درنتیجه رشد سلول‌های سرطانی بسیار کند می‌شود. همچنین با توجه به خواص سم زدایی که بارهنگ دارد، برای درمان کبد چرب نیز مفید است.

 

خواص شگفت انگیز فلفل سیاه را در این مقاله مطالعه کنید:

خواص و مضرات فلفل سیاه

۱۱) استفاده از بارهنگ برای درمان زگیل

شما عزیزان می‌توانید بارهنگ را بکوبید تا تبدیل به ضماد شود. در این صورت اگر این ضماد را به‌صورت مداوم استفاده کنید، زگیل‌های شما از بین می‌رود.

۱۲) استفاده از بارهنگ برای کودکان

اگر پوست بدن کودک شما دچار التهاب شده و یا قرمز است، می‌توانید تکه‌تکه‌های یخ را در برگ‌های بارهنگ قرار داده و پوست کودک خود را ماساژ دهید. همچنین اگر فرزند شما را پشه گزیده می‌توانید، همراه با روغن بادام شیرین به آن نواحی بمالید، درواقع به عنوان پادزهر عمل می‌کند.

۱۳) خواص بارهنگ در مراقبت از مو

جالب است بدانید بارهنگ برای شستشوی مو بسیار مفید است. به‌عنوان‌مثال می‌توانید یک قاشق چایخوری سرکه سیب را با بارهنگ و کمی آب با هم مخلوط کنید و موهای خود را با آن بشویید. همچنین گیاه بارهنگ باعث می‌شود که شوره‌ی سر یا پوسته پوسته شدن موی شما درمان شود.

۱۴) درخشش پوست

با توجه به تحقیقات صورت گرفته توسط تیم پزشکی مجله جوان ایرانی، افرادی که دارای جوش و آکنه بودند، پس از مصرف بارهنگ بسیار بهبود یافته و درواقع بارهنگ باعث درخشان شدن پوست آن‌ها شده و لک‌ها را از بین برده است.

۱۵) تقویت سیستم ایمنی با بارهنگ

همان‌طور که می‌دانید بارهنگ فواید بسیار زیادی دارد. یکی دیگر از خواص بی‌نظیر بارهنگ تقویت سیستم ایمنی است‌‌. به‌ویژه افرادی که دچار بیماری‌های خود ایمنی هستند باید سیستم ایمنی خودشان را تقویت کنند. البته این گروه از افراد باید ترجیحا با نظر پزشک خود بارهنگ را مصرف کنند‌.

۱۶) خواص بارهنگ برای سرفه

ازآنجایی‌که بارهنگ خواص بسیار زیادی در کاهش التهاب دارد، اگر جوشانده آن را با عسل مخلوط کنید برای درمان گلودرد و سرفه بسیار مفید است.

۱۷) خواص بارهنگ برای یبوست

اگر مبتلابه یبوست هستید و یا شکاف مقعد دارید می‌توانید از بارهنگ بهره ببرید. بارهنگ به دلیل اینکه فیبر بسیار زیادی دارد حرکت مواد در روده را تسهیل کرده و ملین است. بنابراین برگ بارهنگ، همچنین چای آن یبوست شما را بسیار کاهش می‌دهد.

 

طرز تهیه چای بارهنگ

پس از اینکه با خواص بارهنگ آشنا شدید احتمالاً قصد دارید بدانید طرز تهیه چای آن چگونه است. ابتدا آب را جوشانده، سپس برگ‌های بارهنگ شسته شده را در آب جوش بریزید و اجازه دهید خیس بخورد. فراموش نکنید درب آن را ببندید تا بخار خارج نشود. تمامی افراد می‌توانند از برگ‌های آن به عنوان ماسک صورت استفاده کنند. روزانه دو فنجان از این چای را می‌توان مصرف کرد.

 

موارد احتیاط تخم بارهنگ

  • علی‌رغم اینکه بارهنگ و تخم آن خواص بسیار زیادی دارد، اما باید دقت کنید در دوران بارداری و شیردهی مصرف نکنید‌ زیرا ممکن است برای مادر و جنین خطرهای زیادی داشته باشد.
  • برخی از افراد به تخم بارهنگ حساسیت دارند. به‌عنوان‌مثال دچار آلرژی و یا درماتیت می‌شوند. این‌گونه افراد نیز باید در مصرف آن احتیاط کنند.
  • فراموش نکنید پس از مصرف بارهنگ حتماً آب و مایعات فراوان بنوشید. زیرا در غیر این صورت دچار درد و یا انسدادهای شکمی خواهید شد.
  • اگر در مصرف بارهنگ زیاده‌روی کنید ممکن است دچار افت فشارخون شده همچنین گاهی اوقات در برخی مواقع مبتلا به اسهال نیز می‌شوید، بنابراین در مصرف آن افراط نکنید.
  • ازآنجایی‌که بارهنگ حاوی ویتامین K است، بنابراین نباید هم‌زمان با داروهای ضد انعقاد خون مصرف کنید.

 

خلاصه:

بارهنگ یک نوع گیاه است که برگ‌های بزرگی دارد و به عنوان شربت، سالاد، دمنوش یا خورشت استفاده می‌شود.

اگر شما هم تجربه‌ای در خصوص مصرف بارهنگ دارید، خوشحال می‌شویم در بخش نظرات، تجربیات خودتان را با ما و مخاطبان دیگر مجله جوان ایرانی در میان بگذارید. همچنین اگر سؤال یا پیشنهادی دارید مطرح کنید تیم پزشکی ما با کمال میل پاسخگوی شما خواهند بود‌.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 3

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا