تغذیه سالم

خواص رازیانه برای سلامتی + نحوه انتخاب رازیانه مرغوب

خواص رازیانه برای پوست، زنان، لاغری و ...

لیست مطالب این مقاله

خواص رازیانه بسیار زیاد است و ممکن است شامل تسکین کم‌خونی، سوء هاضمه، نفخ شکم، یبوست، قولنج، اسهال، اختلالات تنفسی و اختلالات قاعدگی باشد. همچنین ممکن است به مراقبت از چشم کمک کند. رازیانه با نام علمی Foeniculum vulgare miller یا اسانس آن در سراسر جهان در خوشبو کننده‌های دهان، خمیر دندان، دسرها، ضد اسیدها و در کاربردهای مختلف آشپزی استفاده می‌شود. در این مقاله قصد داریم به طور مفصل درباره این گیاه پر از خاصیت صحبت کنیم.

رازیانه چیست؟

خواص رازیانه

رازیانه (Foeniculum vulgare) گیاهی معطر است که منشا آن منطقه مدیترانه است و مصارف آشپزی و دارویی فراوانی دارد. این گیاه به عنوان یک گیاه در سراسر جهان گسترش یافته است. رازیانه عمدتاً در آب و هوای ساحلی و در سواحل رودخانه‌ها رشد می‌کند.

خواص رازیانه چیست؟

شاید چشم‌گیرترین خواص رازیانه و دانه‌های آن ناشی از آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات گیاهی قوی آنها باشد. اسانس این گیاه حاوی بیش از 87 ترکیب فرار از جمله آنتی‌اکسیدان‌های پلی فنل رزمارینیک اسید، اسید کلروژنیک، کورستین و آپیژنین است. آنتی‌اکسیدان‌های پلی فنل عوامل ضد التهابی قوی هستند که اثرات قدرتمندی بر سلامت دارند.

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که رژیم‌های غذایی غنی از این آنتی‌اکسیدان‌ها را دنبال می‌کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی، چاقی، سرطان، بیماری‌های عصبی و دیابت نوع ۲ هستند.

علاوه بر این، بیش از 28 ترکیب در دانه‌های رازیانه از جمله آنتول، فنچون، متیل چاویکول و لیمونن شناسایی شده است. مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که ترکیب آلی آنتول دارای خواص ضد سرطانی، ضد میکروبی، ضد ویروسی و ضد التهابی است.

در نهایت، ترکیب گیاهی لیمونن به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند و نشان داده شده است که از سلول‌های موش در برابر آسیب‌های ناشی از برخی بیماری‌های مزمن محافظت می‌کند.

خواص رازیانه تازه

خواص رازیانه

هم رازیانه و هم دانه‌های آن مملو از مواد مغذی هستند. هر دو دانه رازیانه و رازیانه کالری کمی دارند اما بسیاری از مواد مغذی مهم را برای بدن فراهم می‌کنند.

پیاز رازیانه تازه منبع خوبی از ویتامین C است، ویتامینی محلول در آب که برای سلامت ایمنی، ترمیم بافت و سنتز کلاژن حیاتی است. ویتامین C همچنین به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی در بدن عمل می‌کند و از آسیب سلولی ناشی از مولکول‌های ناپایدار به نام رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

هم پیاز و هم دانه‌های رازیانه حاوی ماده معدنی منگنز هستند که برای فعال شدن آنزیم، متابولیسم، محافظت سلولی، رشد استخوان، تنظیم قند خون و بهبود زخم مهم هستند.  به غیر از منگنز، رازیانه و دانه‌های آن حاوی مواد معدنی دیگری هستند که برای سلامت استخوان‌ها حیاتی هستند، از جمله پتاسیم، منیزیم و کلسیم.

حقایق تغذیه‌ای رازیانه

با توجه به پایگاه داده ملی مواد مغذی USDA، پیاز رازیانه منبع انرژی، ویتامین C، فیبر غذایی، پتاسیم و سایر مواد معدنی ضروری مانند کلسیم، فسفر و سدیم است. مقدار کمی آهن، منیزیم، روی، نیاسین و ویتامین K را فراهم می‌کند. همچنین حاوی ویتامین‌های B، بتا کاروتن، ویتامین Aو فلاونول‌ها است.

خواص رازیانه برای سلامتی

خواص رازیانه

جدای از کاربردهای رازیانه که قبلاً ذکر شد، کاربردهای دارویی و خواص سلامتی فراوانی دارد که عمدتاً به دلیل ترکیبات اسانس آن است که در زیر به طور خلاصه به آنها اشاره می‌شود.

خواص رازیانه برای سرکوب اشتها

دانه‌های رازیانه نه تنها ممکن است یک طعم عالی به غذاهای شما بدهد بلکه می‌تواند اشتها را کاهش دهد.

مطالعه‌ای بر روی 9 زن سالم نشان داد که افرادی که قبل از خوردن ناهار 250 میلی‌لیتر چای تهیه شده با 2 گرم دانه رازیانه می‌نوشند نسبت به افرادی که چای تنها می‌نوشند به میزان قابل توجهی کمتر احساس گرسنگی می‌کنند و کالری کمتری در طول وعده غذایی مصرف می‌کنند.

نکته: آنتول، جزء اصلی اسانس رازیانه، ممکن است در در خصوصیات کاهش اشتها این گیاه، موثر باشد.

خواص رازیانه برای قلب

خوردن رازیانه و دانه‌های آن ممکن است از راه‌های مختلفی برای سلامت قلب مفید باشند؛ زیرا سرشار از فیبر هستند. (ماده‌ی مغذی که نشان داده شده است برخی از عوامل خطر بیماری قلبی مانند کلسترول بالا را کاهش می‌دهد.)

یک پیمانه (87 گرم) پیاز رازیانه خام حاوی 3 گرم فیبر است که 11 درصد از ارزش روزانه را تامین می‌کند. رژیم‌های غذایی سرشار از فیبر با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط هستند. بررسی 22 مطالعه، مصرف بیشتر فیبر غذایی را با خطر کمتر بیماری قلبی مرتبط دانست. به ازای هر 7 گرم فیبر اضافی مصرف شده در روز، خطر بیماری قلبی 9 درصد کاهش می‌یابد.

رازیانه و دانه‌های آن همچنین حاوی مواد مغذی مانند منیزیم، پتاسیم و کلسیم هستند که نقش مهمی در حفظ سلامت قلب دارند. به عنوان مثال، گنجاندن منابع غنی از پتاسیم در رژیم غذایی ممکن است به کاهش فشار خون بالا که یک عامل خطر برای بیماری قلبی است، کمک کند.

خواص رازیانه برای مبارزه با سرطان

خود رازیانه خام به طور گسترده در مورد محافظت از سرطان مورد مطالعه قرار نگرفته است. با این حال، عصاره دانه رازیانه کمی بیشتر مورد بررسی قرار گرفته است، و یافته‌های یک مطالعه در این مورد بسیار چشمگیر بوده است.

این مطالعه نشان می‌دهد که، عصاره رازیانه نه تنها می‌تواند به دلیل غلظت فلاونوئیدها، آلکالوئیدها و فنل‌ها از رشد تومورها جلوگیری کند، بلکه حتی این پتانسیل را دارد که در برابر اثرات مضر تشعشع در طول درمان سرطان، محافظ شیمیایی باشد. طبق همین مطالعه، عصاره دانه رازیانه پتانسیل ضد سرطانی را در برابر سرطان سینه و سرطان کبد نشان می‌دهد.

همچنین مجموعه گسترده‌ای از ترکیبات گیاهی در رازیانه ممکن است به محافظت در برابر بیماری‌های مزمن، از جمله سرطان‌های خاص کمک کند. به عنوان مثال، آنتول (یکی از ترکیبات فعال اصلی در دانه‌های رازیانه) خاصیت ضد سرطانی قوی دارد.

مطالعه‌ای دیگر نشان داد که آنتول رشد سلولی را سرکوب کرده و آپوپتوز یا مرگ برنامه‌ریزی شده سلولی را در سلول‎های سرطان سینه انسان القا می‌کند. مطالعه دیگری بیان کرد که عصاره رازیانه از گسترش سلول‌های سرطان سینه انسان جلوگیری کرده و باعث مرگ سلول‌های سرطانی می‌شود. مطالعات حیوانی همچنین نشان می‌دهد که عصاره دانه‌ها ممکن است از سرطان سینه و کبد محافظت کنند.

برای آگاهی از علائم و روش‌های درمان سرطان رحم، مقاله زیر را مطالعه کنید؛

بررسی علائم سرطان رحم و روش های درمانی آن

خواص رازیانه برای زنان شیرده

ثابت شده است که رازیانه به افزایش ترشح شیر مادران کمک می‌کند. رازیانه ممکن است ترشح شیر و سطح پرولاکتین خون را افزایش دهد. (هورمونی که به بدن سیگنال می‌دهد تا شیر مادر تولید کند.)

با این حال، مطالعات دیگر هیچ تاثیری بر ترشح شیر یا افزایش وزن نوزاد نشان ندادند. عوارض جانبی منفی مانند افزایش وزن ضعیف و مشکل در تغذیه نیز در نوزادانی که مادرانشان دمنوش‌های شیردهی حاوی رازیانه مصرف می‌کردند، گزارش شده است. به این دلایل، زنان شیرده باید قبل از استفاده از رازیانه برای تحریک تولید شیر با پزشک مشورت کنند.

خواص رازیانه به عنوان ضد باکتری

مطالعات نشان می‌دهد که عصاره رازیانه از رشد باکتری‌ها و مخمرهای بالقوه مضر مانند اشریشیا کلی، استافیلوکوکوس اورئوس و کاندیدا آلبیکنس جلوگیری می‌کند.

خواص رازیانه برای کاهش التهاب

آنتی اکسیدان‌های قوی موجود در رازیانه، مانند ویتامین C و کورستین، می‌توانند به کاهش التهاب و سطوح نشانگرهای التهابی کمک کنند.

خواص رازیانه برای سلامت روان

مطالعات حیوانی نشان داده است که عصاره رازیانه ممکن است کمبود حافظه مرتبط با افزایش سن را کاهش دهد.

خواص رازیانه برای زنان یائسه

خواص رازیانه

مروری بر 10 مطالعه نشان داد که رازیانه ممکن است عملکرد و رضایت جنسی را در زنان یائسه بهبود بخشد و همچنین گرگرفتگی، خارش واژن، خشکی، درد هنگام رابطه جنسی و اختلالات خواب را تسکین دهد.

نکته: توجه به این نکته مهم است که بسیاری از این مطالعات از دوزهای غلیظ گیاه استفاده کردند و بعید است که خوردن مقادیر کمی از رازیانه یا دانه‌های آن فواید مشابهی را داشته باشد.

خواص رازیانه برای پیشگیری از کم‌خونی

آهن و هیستیدین، اسید آمینه موجود در رازیانه، هر دو در درمان کم خونی مفید هستند. در حالی که آهن جزء اصلی هموگلوبین است، هیستیدین تولید هموگلوبین را تحریک می‌کند و همچنین به تشکیل سایر اجزای مختلف خون کمک می‌کند.

خواص رازیانه برای رفع سوء هاضمه

جویدن دانه‌های رازیانه بعد از غذا، به ویژه در شبه قاره هند یک عمل رایج است. این کار برای سال‌ها انجام می‌شود زیرا تصور می‌شود هضم غذا را تسهیل می‌کند و بوی بد دهان را از بین می‌برد.

برخی از اجزای موجود در اسانس رازیانه احتمالاً محرک هستند زیرا ترشح شیره گوارشی و معده را تحریک می‌کنند، التهاب معده و روده را کاهش می‌دهند و جذب مناسب مواد مغذی از غذا را تسهیل می‌کنند. علاوه بر این، رازیانه می‌تواند یبوست را از بین ببرد و از بدن در برابر طیف گسترده‌ای از مشکلات روده‌ای که می‌تواند ناشی از انسداد باشد محافظت کند. همچنین دارای خواص ضد اسیدی است و به طور گسترده در آماده سازی‌های ضد اسید استفاده می‌شود.

خواص رازیانه برای کاهش نفخ

به دلیل خواص ضد نفخ اسید آسپارتیک موجود در آن به عنوان یک ضد نفخ بسیار محبوب است. عصاره آن را بسیاری از نوزادان گرفته تا افراد مسن می‌توانند به عنوان راهی برای کاهش نفخ و دفع گاز اضافی معده استفاده کنند. معمولاً در داروها برای کاهش علائم سوء هاضمه و نفخ غیر زخمی در نوزادان و کودکان خردسال استفاده می‌شود.

خواص رازیانه برای درمان یبوست

تخم‌های رازیانه، به‌ویژه به‌صورت پودر، به‌عنوان یک ملین احتمالی، به‌ویژه در طب آیورودا، عمل می‌کنند. رازیانه به پاکسازی روده‌ها کمک می‌کند، در حالی که اثر تحریک‌کننده آن به حفظ حرکت مناسب پریستالتیک روده‌ها کمک می‌کند و در نتیجه به دفع نیز کمک می‌کند. رازیانه همچنین معمولاً در داروهایی یافت می‌شود که درد شکم، اسهال، سندرم روده تحریک‌پذیر  و سایر مشکلات روده را درمان می‌کنند.

خواص رازیانه برای تنظیم فشار خون

خواص رازیانه

رازیانه منبع بسیار غنی پتاسیم است که می‌تواند یک ماده مغذی ضروری در بدن ما باشد و طبق گزارشی که در مجله فشار خون منتشر شده برای تعدادی از فرآیندهای مهم حیاتی است. یکی از ویژگی‌های پتاسیم کیفیت آن به عنوان گشادکننده عروق است، به این معنی که تنش رگ‌های خونی را کاهش می‌دهد و در نتیجه فشار خون را کاهش می‌دهد. فشار خون بالا با طیف وسیعی از مسائل بهداشتی از جمله حمله قلبی، سکته مغزی و تصلب شرایین مرتبط است. همچنین، برای دیابتی‌ها، مشکلات فشار خون می‌تواند مدیریت سطح انسولین و گلوکز آنها را بسیار دشوار کند و می‌تواند علت بسیاری از عوارض بالقوه کشنده باشد. گنجاندن یک فنجان پیاز رازیانه در رژیم غذایی روزانه می‌تواند سطح پتاسیم و تمام فوایدی که همراه با آن دارد را افزایش دهد.

خواص رازیانه برای بهبود عملکرد مغز

پتاسیم که در مقادیر بالایی در پیاز و دانه‌های رازیانه یافت می‌شود، یک الکترولیت است، به این معنی که می‌تواند هدایت الکتریکی را در سراسر بدن تسهیل کند. (بر اساس تحقیقات منتشر شده در دانشکده پزشکی دانشگاه ییل در سال 1939.) این شامل اتصالات درون مغز است که یک تابلوی برق واقعی از جریان‌های الکتریکی است. پتاسیم می‌تواند از طریق این کیفیت به افزایش عملکرد مغز و توانایی‌های شناختی کمک کند. همچنین، رازیانه یک گشادکننده عروق است، به این معنی که اکسیژن بیشتری به مغز می‌رسد و فعالیت‌های عصبی می‌توانند عملکرد مطلوبی داشته باشند.

توصیه می‌شود برای آگاهی از روش‌های تقویت حافظه در طب سنتی، مقاله زیر را مطالعه کنید؛

تقویت حافظه در طب سنتی

خواص رازیانه برای درمان اسهال

رازیانه در درمان اسهال ناشی از عفونت‌های باکتریایی مفید است، زیرا ممکن است دارای برخی از اجزای آنتول و سینئول باشد که ممکن است خواص ضد عفونی کنندگی و ضد باکتریایی داشته باشد. برخی از اسیدهای آمینه مانند هیستیدین می‌توانند به هضم و عملکرد صحیح دستگاه گوارش کمک کنند و در نتیجه به رفع اسهال ناشی از سوء هاضمه کمک کنند. رازیانه از دیرباز توسط فرهنگ‌های بومی به عنوان راهی برای از بین بردن اسهال استفاده می‌شده است.

خواص رازیانه برای کاهش علائم کولیک

رازیانه خاصیت ضد اسپاسم خاصی دارد که به شل شدن عضلات و کاهش ناراحتی مرتبط با قولنج کمک می‌کند. مولکول‌های پلیمری و سنگین در درمان قولنج کلیوی مفید هستند. چنین پلیمرهایی که فیتواستروژن نیز نامیده می‌شوند، در آنتول، جزئی از اسانس رازیانه، یافت می‌شوند. با این حال، تحقیقات علمی بیشتری برای بررسی فواید و اثرات آن بر انسان مورد نیاز است.

خواص رازیانه برای تقویت ایمنی

رازیانه سرشار از بسیاری از مواد مغذی از جمله ویتامین C است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و از بدن در برابر عفونت‌ها و آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

خواص رازیانه برای تنظیم قاعدگی

تصور می‌شود که رازیانه با تنظیم مناسب عملکرد هورمونی در بدن، قاعدگی را کاهش داده و تنظیم می‌کند. علاوه بر این، رازیانه در تعدادی از محصولات مصرفی برای کاهش اثرات سندرم پیش از قاعدگی استفاده می‌شود و همچنین به طور سنتی به عنوان یک مسکن تسکین دهنده درد و آرامش بخش برای زنان یائسه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خواص رازیانه برای مراقبت از چشم

خواص رازیانه

گنجاندن رازیانه در وعده‌های غذایی می‌تواند به محافظت از چشم‌ها در برابر التهاب و همچنین به کاهش اختلالات مربوط به پیری زودرس و دژنراسیون ماکولا کمک کند. این به دلیل فراوانی آنتی‌اکسیدان‌ها (ویتامین C و اسیدهای آمینه مانند آرژنین برای جوان‌سازی بافت‌ها و جلوگیری از پیری بسیار مفید است.) و سم‌زدایی‌ها و محرک‌ها است. آنها به طور خاص در اسانس رازیانه و همچنین مواد معدنی مانند کبالت و منیزیم یافت می‌شوند. در نهایت می‌توان آب برگ‌های آن و خود گیاه را به صورت خارجی به چشم‌ها زد تا سوزش و خستگی چشم را کاهش دهد.

رازیانه همچنین منبعی غنی از فلاونوئیدها است که برای محافظت در برابر مرگ سلول‌های رنگدانه به دلیل مرگ ناشی از استرس اکسیداتیو بسیار مفید است. با محافظت در برابر این تخریب سلول‌های رنگدانه، رازیانه را می‌توان به دلایل متعددی به عنوان موثر در سلامت چشم طبقه‌بندی کرد.

خواص رازیانه برای درمان اختلالات تنفسی

رازیانه به دلیل وجود سینئول و آنتول که ماهیت خلط‌آوری دارند؛ در ناراحتی‌های تنفسی مانند احتقان، برونشیت و سرفه مفید است. دانه و پودر رازیانه می‌تواند به شکستن بلغم و شل شدن سریع سموم و تجمع گلو و مجرای بینی برای دفع از بدن کمک کند تا بهبودی سریع از شرایط تنفسی تضمین شود.

خواص رازیانه برای استخوان

با توجه به محتوای کلسیم، رازیانه می‌تواند به حفظ استحکام و سلامت استخوان کمک کند. یک فنجان رازیانه حاوی حدود 43 میلی‌گرم کلسیم است که می‌تواند برای کسانی که به اندازه کافی غذاهای سرشار از کلسیم مصرف نمی‌کنند و ممکن است دچار کمبود کلسیم باشند، مفید باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که افزایش دریافت کلسیم از منابع غذایی، تراکم مواد معدنی استخوان را افزایش می‌دهد.

اما کلسیم تنها ماده مغذی تقویت‌کننده استخوان نیست که در پیاز وجود دارد. رازیانه همچنین حاوی منیزیم، فسفر و ویتامین K است که همگی در حفظ استحکام استخوان‌ها نقش دارند.

خواص رازیانه برای پوست

رازیانه سرشار از ویتامین C است و تقریباً نیمی از مقدار توصیه شده روزانه را تنها در یک پیاز خود تأمین می‌کند. ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قوی است که ممکن است به کاهش آسیب رادیکال‌های آزاد که می‌تواند منجر به پیری زودرس شود کمک کند.

ویتامین C همچنین برای تشکیل کلاژن ضروری است و ابزاری قدرتمند برای محافظت از ظاهر پوست است. در نتیجه آن را به انتخاب خوبی برای کاهش طبیعی پیری تبدیل می‌کند. کمبود ویتامین C اسکوربوت نامیده می‌شود که به صورت ناتوانی در تشکیل صحیح کلاژن ظاهر می‌شود و منجر به خونریزی لثه و خونریزی زیر پوست می‌شود.

با توجه به این عملکردها، مصرف کافی ویتامین C برای کاهش ظاهر چین و چروک و حفظ سلامت پوست ضروری است.

خواص رازیانه برای لاغری

فیبر حاوی کالری نیست، اما باعث افزایش احساس سیری می‌شود. انسان آنزیم‌های مورد نیاز برای تجزیه فیبر را ندارد، بنابراین نمی‌تواند به عنوان کالری جذب شود.

مطالعات نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی سرشار از فیبر می‌توانند به کاهش وزن مؤثر افراد کمک کنند. مطالعه‌ای در سال 2001 نشان داد شرکت‌کنندگانی که روزانه 14 گرم فیبر به رژیم غذایی خود اضافه می‌کردند؛ توانستند 4 کیلوگرم وزن کم کنند. افزایش مصرف فیبر، با افزودن رازیانه و سایر غذاهای پر فیبر به رژیم غذایی، ممکن است راهی ساده برای احساس رضایت بیشتر و کاهش وزن باشد.

موارد استفاده از رازیانه در طب سنتی

خواص رازیانه

در بسیاری از فرهنگ‌ها به دلیل خواص دارویی رازیانه، این گیاه بسیار مورد تاکید قرار می‌گیرد. در طب سنتی چینی برای کمک به انواع بیماری‌ها از احتقان گرفته تا کمک به افزایش جریان شیر مادر استفاده می‌شود. همچنین می‌تواند به ناراحتی معده، نیش حشرات یا تسکین گلودرد نیز کمک کند.

رازیانه در طب آیورودا به دلیل طبع گرم آن ارزشمند است. تصور می‌شود که به تعادل همه انواع بدن از جمله واتا، پیتا و کافا کمک می‌کند. این ماده مغذی برای چشم‌ها و مغز در نظر گرفته می‌شود و به عنوان تسکین‌دهنده مشکلات گوارشی، مانند گاز گرفتگی شناخته می‌شود.

این گیاه در سایر طب‌های سنتی از جمله طب‌های یونانی، سیدا، هندی و ایرانی نیز کاربرد دارد. در طب ایرانی رازیانه طبعی گرم دارد. و برای کسانی که طبعی سرد دارند بسیار مفید است.

از دیگر خواص رازیانه در طب سنتی می‌توان به درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها، از مسائل ساده‌ای مانند سرماخوردگی و سرفه گرفته تا بیماری‌های پیچیده‌تر مانند سرطان، آرتریت، قولنج، درد شکم، اسهال، یبوست، درد کبد و مشکلات کلیوی اشاره کرد.

برای اطلاع از وظایف و بیماری‌های که توسط دکتر طب سنتی درمان می‌شوند؛ مقالعه زیر را بخوانید؛

وظایف و بیماری هایی که توسط دکتر طب سنتی درمان می شود؟

نحوه انتخاب رازیانه مرغوب

رازیانه دارای بافتی ترد و طعمی شبیه شیرین بیان یا بادیان است. رازیانه یک افزودنی عالی برای هر غذای زمستانی است تا طعمی منحصر به فرد، کمی شیرین و گرم‌کننده ارائه دهد. برای بهره‌مندی از خواص رازیانه باید در انتخاب گیاه رازیانه بسیار دقت کنید.

هنگام انتخاب پیاز رازیانه، به دنبال پیازی باشید که سفت باشد و قسمت پایینی آن بیشتر سفید باشد. از پیازهایی که قهوه‌ای یا لکه‌دار هستند خودداری کنید. همچنین ساقه‌ها باید با هم جمع شوند و گل نداشته باشند.

پیاز رازیانه می‌تواند حدود چهار تا پنج روز در یخچال بماند. به مرور زمان طعم آن  از دست می‌رود، بنابراین باید ظرف چند روز مصرف شود.

تمام قسمت‌های پیاز رازیانه از جمله دانه‌ها، برگ‌ها و خود پیاز قابل خوردن است. دانه‌ها معمولاً خشک می‌شوند و به عنوان ادویه استفاده می‌شوند.

برای تهیه پیاز رازیانه ابتدا ساقه‌های پیاز را از جایی که جوانه می‌زنند جدا کنید. سپس پیاز را به صورت عمودی به برش‌های نازک بسته به دستوری که انتخاب می‌کنید برش دهید. می‌توانید پیاز رازیانه را به صورت خام بخورید، می‌توانید آن را تفت دهید یا با سبزیجات دیگر تفت دهید.

دستور پخت سوپ سیب رازیانه

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن %D8%BA%D8%B0%D8%A7.jpg است

حال برای استفاده بیشتر از خواص رازیانه یک غذای مقوی را به شما آموزش خواهیم داد. پس برای دستور یک سوپ سیب رازیانه با ما همراه باشید.

مواد لازم:

  • 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل
  • 1 پیاز خرد شده
  • 2 (متوسط ​​تا بزرگ) ساقه‌های پیاز رازیانه
  • 2 سیب بزرگ، پوست کنده، هسته گرفته و خرد شده
  • 1 لیوان آب مرغ
  • 2-3 شاخه آویشن

طرز تهیه:

  • روغن نارگیل را در یک قابلمه بزرگ گرم کنید.
  • پیاز را روی حرارت ملایم یا متوسط ​​به مدت 10-15 دقیقه تفت دهید تا نرم و تقریباً قهوه‌ای شود.
  • رازیانه و سیب را اضافه کنید و 5 تا 10 دقیقه تفت دهید تا نرم شوند.
  • آب مرغ و آویشن را اضافه کنید.
  • سوپ را در مخلوط کن پرقدرت پوره کنید تا یکدست و کرم رنگ شود.
  • سوپ سیب رازیانه آماده است. ان را در ظرفی بریزید و میل کنید.
  • نوش‌جان!

احتیاط در مصرف رازیانه

خواص رازیانه

در مقابل خواص رازیانه باید به خاطر داشته باشید که اغلب، زیاده روی در هر چیزی مضر است. برخی از اجزای اسانس رازیانه مانند آنتول و چند ماده شیمیایی دیگر موجود در خود گیاه در صورت مصرف زیاد می‌توانند خطرناک باشد. باید به خاطر داشته باشید که ترکیباتی که می‌توانند باکتری‌ها و میکروب‌ها را در دوزهای کم از بین ببرند، می‌توانند برای شما نیز مضر باشند.

به عنوان مثال، رازیانه دارای خواص استروژنی قوی است، به این معنی که مانند هورمون استروژن عمل می‌کند. اگرچه این ممکن است به تسکین علائم یائسگی کمک کند، اما ممکن است برای زنان باردار خطرناک باشد. به دلیل فعالیت شبه استروژنی آن، نگرانی در مورد تراتوژنیسیته بالقوه گیاه وجود دارد. (احتمال اختلال در رشد و نمو جنین.)

مطالعه‌ای که تراتوژنیسیته اسانس رازیانه را ارزیابی کرد، نشان داد که دوزهای بالا ممکن است اثرات سمی روی سلول‌های جنین داشته باشد. اگرچه خوردن رازیانه و دانه‌های آن به احتمال زیاد بی‌خطر است، زنان باردار باید از مصرف مکمل‌ها یا خوردن اسانس این گیاه خودداری کنند.

رازیانه همچنین ممکن است با برخی داروها، از جمله قرص‌های استروژن و برخی داروهای سرطان تداخل داشته باشد، بنابراین همیشه قبل از استفاده از دوزهای بالا در مکمل، اسانس یا عصاره، با پزشک مشورت کنید.

همچنین استفاده زیاد از رازیانه می‌تواند باعث مشکل در تنفس، افزایش تپش قلب، ضربان قلب نامنظم و مشکلات عصبی مختلف شود. بنابراین، از خواص چشمگیر رازیانه در حد اعتدال استفاده کنید.

سخن آخر

رازیانه نام گیاهی Foeniculum vulgare دارد. این یک گیاه سنتی و محبوب با سابقه بسیار طولانی در استفاده پزشکی در طب باستانی چینی و آیورودا است. کل گیاه رازیانه از جمله پیاز، برگ‌ها و دانه‌ها قابل مصرف است.

افزودن رازیانه به رژیم غذایی شما ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد، التهاب را کاهش دهد، اشتها را سرکوب کند و حتی اثرات ضد سرطانی داشته باشد. برای بهره‌مندی از خواص رازیانه و دانه‌های آن، سعی کنید پیاز رازیانه خام را در سالاد خود بگنجانید یا از دانه‌های آن برای طعم دادن به سوپ‌ها، آبگوشت‌ها، محصولات پخته شده و ماهی استفاده کنید.

همچنین رازیانه ادرار آور است، به این معنی که می‌تواند مقدار و تکرر ادرار را افزایش دهد و در نتیجه به دفع مواد سمی از بدن کمک کرده و به روماتیسم و ​​تورم کمک می‌کند. همچنین به عنوان افزایش تولید و ترشح شیر در مادران شیرده استفاده می‌شود. از آنجایی که این شیر حاوی برخی از خواص رازیانه است، برای نوزاد نیز ضد نفخ است. موها را تقویت می‌کند، از ریزش مو جلوگیری می‌کند، بدن را آرام می‌کند، حافظه را تقویت می‌کند و در تابستان اثر خنک‌کنندگی شگفت‌انگیزی دارد.

اگر سؤال و یا تجربه‌ای از مصرف رازیانه دارید، می‌توانید در بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا