اخبار ورزشی

چگونه دوچرخه خوب و حرفه‌ای بخریم؟ نکات مهم خرید آن

نکات مهم خرید دوچرخه‌ی مناسب برای افراد مختلف

هم‌اکنون که وارد این مقاله شده‌اید، احتمالاً قصد خرید دوچرخه را دارید، اما تردید دارید که کدام مدل و برند را انتخاب کنید. برخی از افراد تمایل به خرید دوچرخه دست‌دوم و ارزان‌قیمت دارند، اما برخی دیگر دوچرخه باکیفیت بالا را ترجیح می‌دهند. با توجه به تنوع این محصول در این بخش از جوان ایرانی تمامی اطلاعات موردنیاز برای خرید دوچرخه را بیان می‌کنیم.

آشنایی با انواع دوچرخه

ابتدا شما باید با انواع سبک‌ها و طرح‌های دوچرخه آشنا باشید تا بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید.

تقسیم‌بندی دوچرخه بر اساس نوع محیط قابل‌استفاده:

  • شهری
  • کوهستان
  • هیبرید
  • جاده‌ای
  • کورسی
  • Time Trial
  • BMX
  • تاشو

دوچرخه شهری

جنس دوچرخه‌های شهری از نوع آلومینیوم بوده که دارای تایرهایی نازک هستند. در این مدل‌ها برای اینکه در مسیرهای طولانی برانید، معمولاً نیازی نیست که به‌صورت مداوم رکاب بزنید. در دوچرخه‌های شهری فاصله بین رکاب تا زین معمولاً بیشتر از دوچرخه‌های کوهستان است. دلیل آن هم این است که تغییر فرمان راحت‌تر انجام شود.

دوچرخه کوهستان

اگر دوچرخه کوهستان را خریداری کنید، با آن نه تنها می‌توانید طبیعت‌گردی کنید بلکه در پارک‌های جنگلی نیز می‌توانید رکاب بزنید.

چرخه‌ای عقب و جلو این نوع دوچرخه  اندازه‌های مختلف دارد: سایز ۲۶ اینچ، ۲۷.۵ اینچ و ۲۹ اینچ

اگر مبتدی، تازه‌کار و یا حتی متوسط هستید از استاندارد ۲۷.۵ اینچی استفاده کنید، ولی اگر حرفه‌ای و باتجربه هستید از استاندارد ۲۹ اینچ بهره ببرید.

دوچرخه هیبرید

از این نوع دوچرخه‌ها نمی‌توان برای کوهپیمایی استفاده کرد و تنها در دامنه کوه و یا محیط‌هایی که شیب کمتری دارند، می‌توان از آن‌ها بهره برد، اما بسیار شبیه به دوچرخه‌های کوهستان و یا شهری است پهنای چرخه‌ای دوچرخه‌های هیبرید از دوچرخه‌های کوهستان بسیار کمتر است.

دوچرخه کورسی و جاده

در بدنه دوچرخه‌های کورسی و همچنین دوچرخه‌های جاده از موادی سبک استفاده شده تا فرد بتواند از سرعت  بیشتری بهره ببرد.

دوچرخه‌های Time Trial

دوچرخه‌سوارهای حرفه‌ای از این نوع دوچرخه برای مسابقات استفاده می‌کنند. فریم‌های دوچرخه‌های Time Trial بسیار کوچکت است. این دوچرخه‌ها سرعت زیادی دارند به دلیل اینکه قطعات به کار رفته در ساخت آن‌ها عمق بیشتری دارد.

دوچرخه BMX

این نوع دوچرخه که برای افراد حرفه‌ای طراحی شده، ترمز و یا کمک فنر ندارد. دوچرخه‌های BMX بسیار سبک بوده و حرکات آن را می‌توان با سرعت بیشتری انجام داد.

دوچرخه‌های تاشو

با توجه به کوچک شدن محیط زندگی در آپارتمان‌ها، افراد معمولاً تمایل به وسایلی دارند که فضای کمی اشغال کند، درنتیجه بسیاری از افراد دوچرخه‌های تاشو را ترجیح می‌دهند؛ زیرا به راحتی تا شده و می‌توانند حتی در مترو و اتوبوس همراه خود ببرند. اما باید دقت کنید هرچند که این دوچرخه‌ها فضای کمتری اشغال می‌کنند، اما نسبت به دوچرخه‌هایی با چرخ‌های بزرگ بسیار کندتر هستند و شما باید بسیار مراقب باشید، زیرا ممکن است در چاله‌های بزرگ افتاده و نتوانید کنترل آن را به دست بگیرید.

 

تقسیم‌بندی دوچرخه بر اساس طراحی

دوچرخه‌ها بر اساس طراحی و نوع کمک فنر به ۲ دسته تقسیم می‌شوند شامل:

  1. Hard Tail
  2. Full Suspention

دوچرخه‌های Hard Tail یا کمک فنر ندارند و یا تنها یک کمک فنر دارند.

دوچرخه‌های Full Suspention فریمی دوتکه داشته که فقط یک کمک فنر دارند.

 

راهنمای خرید دوچرخه

پس‌ازاینکه نوع دوچرخه موردنیاز خود را مشخص کردید، قبل از خرید آن حتماً دقت کنید که تایر دوچرخه کیفیت مناسب را داشته و درعین‌حال مرغوب باشد. البته فراموش نکنید که اگر نیاز به سرعت بالا دارید، باید از تایرهای نازک و بدون عاج بهره ببرید، اما اگر تمایل دارید که دوچرخه مدنظر شما مقاومت بیشتر و در عین حال سرعت کمتری داشته باشد که سر نخورید، باید از تایرهای پهن و دارای عاج استفاده کنید. در ادامه این مقاله از جوان ایرانی نکات دیگری را برای شما بیان می‌کنیم که قبل از خرید باید به آن دقت کنید.

انتخاب سایز مناسب دوچرخه

دوچرخه نیز مانند لباس، سایز مشخصی دارد و شما نمی‌توانید چندین سایز کوچک‌تر و بزرگ‌تر از آن را انتخاب کنید. درواقع دوچرخه‌ای را باید سوار شوید که مناسب قد و هیکل شما است بنابراین هنگام خرید به این موارد نیز دقت کنید

وزن مناسب دوچرخه

برای اینکه دوچرخه انتخابی شما شتاب و سرعت بیشتری داشته باشد، باید وزن آن کمتر باشد درواقع امروزه دوچرخه‌های آلومینیوم، کروم و کربن استفاده می‌شود‌. دوچرخه‌هایی که از جنس آلومینیوم هستند قیمت کمتر و همچنین رواج بیشتری دارند.

هزینه دوچرخه

هزینه دوچرخه با توجه به قطعات به کار رفته در آن تعیین می‌شود. همچنین برای افراد آماتور نیمه‌حرفه‌ای و حرفه‌ای نیز بازه قیمت‌های متفاوتی وجود دارد که شما می‌توانید بر اساس نیاز و بودجه خود خرید مناسب را انجام دهید. ناگفته نماند درگذشته قیمت دوچرخه ارزان بود، به دلیل این‌که معمولاً بدنه آن‌ها از آهن ساخته می‌شد.

 

از کجا دوچرخه بخریم؟

تمامی شرکت‌هایی که دوچرخه تولید می‌کنند، امکان ارائه فروش مستقیم دارند. بنابراین شما می‌توانید به‌راحتی از نمایندگان و فروشگاه‌های دوچرخه فروشی به‌صورت مستقیم خریداری کنید. همچنین فروشگاه‌های آنلاین بسیار زیادی وجود دارد که از آن‌ها نیز می‌توانید دوچرخه موردعلاقه خود را بخرید.

 

آیا می‌دانید آسیب‌های ناشی از ورزش چگونه است؟ اینجا بخوانید:

آسیب های ورزشی

دوچرخه نو بهتر است یا دست‌دوم

اگر قصد خرید دوچرخه دست‌دوم را دارید، باید ۵۰ درصد از عمر آن باقی‌مانده باشد. بسیاری از ایرانی‌ها چرخه دست‌دوم را برای فروش می‌گذارند که عمر آن پایان یافته است. شما عزیزان باید بدانید که سیستم دنده دوچرخه عمر مشخصی دارد و اگر عمر آن پایان یافته باشد، باید بازیافت شود و یا اینکه نیاز به تعمیرات بسیار زیاد با هزینه‌های بالا دارد که گاهی هزینه آن با خرید دوچرخه نو یکسان می‌شود. بنابراین حتماً دقت کنید دوچرخه‌ای که قصد خرید آن را دارید اوراق نشده باشد.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا