آشپزی و خانه داری

طرز تهیه خیارشور خانگی و بازاری: ساده + دبه ای + صنعتی

روش درست کردن خیارشور در منزل فوری: ساده + بازاری

طرز تهیه خیارشور را در این قسمت از صفر تا صد با انواع روش‌ها و نکته‌های مختلف به شما بیان می‌کنیم. حتما این مقاله را تا پایان مطالعه کنید؛ چراکه نکات بسیاری برای پخت و آماده‌سازی خیارشور در آن ذکر شده است که می‌تواند علاوه بر آشنایی شما با پروسه طرز تهیه خیارشور، نکات مختلفی را به شما بیاموزد. خیارشور یک نوع خوراکی است که می‌تواند با سرکه و محلول نمک تهیه شود. این ماده کالری کمی دارد و می‌تواند برای بهبود سیستم گوارش، ارتقا سلامت، کنترل دیابت و … مناسب باشد.

طرز تهیه خیارشور فوری

یکی از چاشنی‌هایی که می‌تواند باعث خوشمزه‌تر شدن غذای شما شود، استفاده از خیارشور است که معمولا هرکسی که در ایران زندگی می‌کند، یکبار مزه آن را چشیده و آن را با غذاهای مختلف در رستوران یا میهمانی‌ها خورده است. خیارشور می‌تواند به روش‌های بسیار مختلفی تهیه شود. طرز تهیه آن می‌تواند موجب شود تا شما بتوانید طعم‌های مختلفی را با این چاشنی تجربه کنید. در ادامه با ما باشید تا با این روش‌ها در طرز تهیه خیارشور آشنا شویم.

طرز تهیه خیارشور فوری یک روزه

اگر می‌خواهید فی‌الفور برای میهمانی فردای خود یک خیارشور در خانه تهیه کنید، پس دستورالعمل زیر را از دست ندهید. ابتدا بایستی مواد زیر را فراهم کنید:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
خیار 4-5 عدد
شیشه نگهدارنده 1 عدد
فلفل 2 عدد
سیر 3 حبه
سبزی از جمله شوید و ترخون هرکدام 2 تا 3 شاخه
نمک و آب به مقدار موردنیاز
سرکه سفید به مقدار موردنیاز

در این دستورالعمل نیازی ندارید تا کار خاصی انجام دهید مثلا آب را جوشانده یا خیار و سبزی‌ها را خشک کنید. فقط کافی است یک شیشه مثلا شیشه رب یا سس مایونز یا ترشی را دور نینداخته و نگهدارید. برای تهیه خیارشور فوری یک روزه، مراحل زیر را بروید:

  • ابتدا بایستی به مقدار یک بند انگشت سرکه سفید را به شیشه اضافه کنید.
  • حال بایستی خیارها را تمیز کرده و بشورید. احتیاجی به خشک و کردن سبزی یا خیار در این دستورالعمل ندارید.
  • سپس بایستی خیارها را در کنار یکدیگر درون شیشه نگهدارنده قرار دهید. حال بایستی در کنار آنها 2 عدد فلفل و نیز 3 عدد حبه سیر را قرار دهید.
  • همچنین مواد دیگر از جمله ترخون و شوید را در داخل شیشه گذاشته و مستقیما از آب شیر یک لیوان آب را به همراه یک قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه نمایید.
  • حال ترکیب را به خوبی هم زده و سپس داخل آن را از آب نمک پر می‌کنیم.
  • حال بایستی در شیشه‌ها را برای طرز تهیه خیارشور کیپ و محکم کرده و مواد و سایر محتویات آن را درون یک قابلمه می‌گذاریم. سپس بایستی داخل قابلمه را آب بریزید.
  • به اندازه‌ای آب بریزید که 2/3 ارتفاع در شیشه را آب بپوشاند. حال بایستی قابلمه را بر روی اجاق بگذارید تا محتوای داخل آن جوش بیاید.
  • زمانی که رنگ خیار به حالت لجنی یا حالت خیارشور درآید، بایستی شعله گاز را خاموش کنید. سپس باید اجازه دهید تا محتوای داخلی آن شیشه سرد شده و سپس آن را در یخچال می‌گذاریم. بعد از آنکه یک شب گذشت، می‌توانید آن را میل کنید.
  • این روش در طرز تهیه خیارشور می‌تواند در تهیه مواد اولیه در داخل خانه و کاهش هزینه‌های آن موثر باشد. لازم است تا آن را درون یخچال خوب نگهداشته و سپس مصرف کنید.
طرز تهیه خیارشور فوری
طرز تهیه خیارشور یکروزه

طرز تهیه خیارشور خانگی ترد

برای تهیه خیار شور خانگی ترد که بتواند مزه‌ای خوشمزه و دلپذیر را برای شما داشته باشد، ابتدا لازم است تا مواد زیر را تهیه کنید. شما می‌توانید از این نوع خیارشور در غذاها، ساندویچی‌ها، سالادها و … استفاده کنید که طعم و لذت خوردن آن بیشتر شود. ابتدا مواد زیر را تهیه نمایید:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
خیار 500 گرم
فلفل 2 عدد
نخود 4 – 5 عدد
سیر 2 – 3 حبه
شوید، ترخون، مرزه 100 گرم
نمک 3 قاشق غذاخوری سرپر
آب 3 لیوان

با تهیه مواد بالا، حال شما می‌توانید اقدام به طرز تهیه خیارشور نمایید. برای اینکار لازم است تا:

  • ابتدا بایستی موادی همچون سرکه و نمک را درون قابلمه ریخته و سپس آنها را بر روی حرارت بگذارید. زمانی که نمک آن کاملا حل شود، می‌توانید درون یک شیشه سبزی‌های معطر از جمله ترخون و مرزه را اضافه کنید.
  • حالا بایستی به محتوای آن نخود و یک حبه سیر و فلفل را اضافه نمایید. علت اینکه در این دستورالعمل طرز تهیه خیارشور پیشنهاد شده است تا از نخود نیز استفاده کنید، آن است که این ماده می‌تواند با تصاعد گاز از خود نخود، به ترد شدن خیارشور منجر شود.
  • حال بایستی خیار را در داخل شیشه گذاشته و سپس آن را با کمک خلال دندان سوراخ کنید. چند سوراخ منجر خواهد شد تا آب نمک به درون آنها نفوذ نموده و سپس پوک نگردد.
  • حال بایستی دوباره یک لایه سبزی معطر را به همراه 1 حبه سیر به آن اضافه نمایید.
  • زمانی که آب نمک خنک شده باشد، می‌توانید از آن به خیارها اضافه کرده و سپس تا لبه شیشه خیارشور را پر کنید.
  • حال درب شیشه را روی آن قرار داده و آن را در یک جای خنک نگهداری نمایید.
  • به مدت 5 – 7 روز صبر کنید تا خیارشور آماده شود و در این حالت می‌توانید بعد از گذشت این مدت زمان آن را سرو نمایید.

نکاتی در ادامه برای طرز تهیه خیارشور ترد وجود دارد که بایستی آن را رعایت نمایید. ابتدا بایستی بدانید که خیار، سیر و سبزی‌ها و نیز ظرفی که استفاده می‌کنید، کاملا خشک بوده وگرنه در طول پروسه تهیه طرز تهیه خیارشور ترد، کپک می‌زند. همچنین بایستی برای کاهش احتمال کپک زدن خیارشور، محلول آب و نمک را جوشانده کنید. در نهایت بهتر است حتما از ظرف شیشه‌ای برای تهیه خیارشور استفاده نمایید چراکه استفاده از ظروف پلاستیکی می‌تواند با سرکه واکنش دهد و منجر به آزاد شدن مواد خطرناک گردد.

طرز تهیه خیارشور دبه ای

برای تهیه خیارشور در حالت دبه‌ای، می‌توانید از دستورالعمل زیر استفاده کنید. برای این کار ابتدا مواد زیر را تهیه نمایید:

مواد اولیه مقدار موردنیاز
خیار سبز قلمی 4 کیلوگرم
نمک 1 پیمانه
ترخون 2 پیمانه
سیر 3-4 حبه
فلفل به مقدار موردنیاز
شوید مقداری (تازه)
ترخون 2 پیمانه
نمک 1 پیمانه
سرکه سفید 1 پیمانه
آب 19 پیمانه

حال با تهیه مواد زیر، به سراغ طرز تهیه خیارشور دبه‌ای می‌رویم که به شرح زیر می‌باشد:

  • ابتدا بهتر است سرکه را به همراه نمک و آب مخلوط کنید. حال آنها را بجوشانید.
  • در مرحله بعدی بایستی محلول جوش آمده را از روی حرارت برداشته و بگذارید تا خنک گردد.
  • حال بایستی خیارها را بشورید. آنها را درون سبد آبکش قرار داده و بگذارید تا خشک شوند.
  • حال بایستی خیارها را به کمک یک تکه سوزن تمیز، به حالت سوراخ سوراخ درآورده (در حالتی که کامل از یک سمت وارد و از سمت دیگر خارج گردد)، حال آنها را درون دبه بگذارید.
  • از یک دبه تمیز و پاک استفاده کنید و لابه‌لای آن را با سبزیجاتی همچون شوید و ترخون پر کنید.
  • حال نوبت آن است که سیرها را پوست بگیرید. سپس بایستی آنها را به همراه فلفل‌های تندی که کنار گذاشتید، به دبه اضافه کنید.
  • در مرحله بعدی بایستی محلول سرکه و نیز نمک را بر روی دبه ریخته و به حالتی که روی خیار را کامل بپوشاند.
  • اگر در این قسمت رسیدید، برخی از افراد اقدام به اضافه کردن نخود به صورت خام می‌کنند که به درون دبه خیارشور اضافه می‌شود. این کار همانطور که اشاره شد، با آزاد کردن گاز منجر به ترد شدن آن می‌شود.
  • حال بایستی درب دبه را بسته و در یک جای خنک بیرون از یخچال آن را نگهداری کنید. اگر از محکم شدن در دبه می‌خواهید اطمینان حاصل کنید، می‌توانید با استفاده از یک نایلون آن را کامل بپوشانید و از یک کش پلاستیکی برای دور آن استفاده کنید. در این حالت کامل می‌توانید آن را محکم نمایید.
  • زمانی که 1 هفته گذشت، می‌توانید درب دبه را باز کرده و خیارها را از داخل آن بیرون آورید. حال می‌توانید شیشه‌های تمیز دردار را برای جایگزاری و نگهداری خیارشورها استفاده کنید.
  • لازم است توجه کنید که شیشه‌های خیارشور بایستی درون یخچال نگهداری شود.
طرز تهیه خیارشور دبه ای
نحوه تهیه خیارشور دبه ای

طرز تهیه خیارشور در منزل

تهیه خیارشور در منزل می‌تواند از پیشنهادهای بسیار بصرفه و خوب باشد که هم می‌تواند به شما کمک کند تا هزینه کمتری مصرف کنید و هم آنکه باعث می‌شود تا همیشه یک چاشنی خوشمزه برای غذای خود در حداکثر 1 روز تا 10 روز تهیه نمایید. برای این کار ابتدا بایستی مواد زیر را تهیه نمایید که عبارتند از:

مواد اولیه مقدار موردنیاز
ترخون 3 – 4 ساقه
خیار تازه قلمی 2 کیلو
سیر یک بوته
ادویه ترشی نصف قاشق غذاخوری
فلفل سبز تند 2 عدد
سرکه سفید یا سیب یک فنجان
آب جوشیده سرد شده به میزان موردنیاز
شوید خرد شده به مقدار نصف استکان
نمک دریایی 2 قاشق غذاخوری

دستورالعمل زیر و مواد بالا می‌تواند راهکار متفاوتی برای سرو و طرز تهیه خیارشور در منزل به شما ارائه کند:

  • یک ظرف شیشه‌ای تمیز و خشک برای نگهداری مواد فراهم کنید. حال بایستی سیر را پاک کرده و آن را بشورید.
  • سپس به سراغ سبزیجات بروید. آنها را کامل شسته و آب آنها را بگیرید. حال بایستی خیار را از قبل بشورید و خشک کنید. آن را به صورت مرتب درون ظرف شیشه‌ای قرار دهید.
  • در میان خیارشورها می‌توانید موادی همچون سیر، شوید، ترخون را بگذارید. حال بایستی ظرفت را چند بار به زمین کوبیده و فضای بین خیارها کامل پر شود. خیارهای بیشتری را به ظرف اضافه نمایید.
  • برای آنکه سرکه سفید و نمک بتوانند به خوبی در یکدیگر حل شوند، بهتر است آن را به مدت 1 دقیقه در مایکروویو بگذارید. بعد از اینکه محتوای داخل شیشه سرد شد، سرکه را به آن اضافه کنید.
  • یک نسبت برای مقدار سرکه وجود دارد به صورتی که اگر مقدار آن بیشتر باشد، خیارشورها نرم‌تر و با طعم ترش‌تری خواهند بود و اگر سرکه کمتر باشد، خیارشورهای شما طعم ترش کمتر و تردتر خواهند داشت. به همین دلیل است که خیارشورهای تجاری و فروشی معمولا از نوع دوم هستند.
  • در نهایت بایستی آب جوشیده و سرد شده را بر روی خیارها بریزید و یک حبه قند را اضافه کنید. حال درب ظرف را بسته و به مدت 24 ساعت صبر کنید تا باقی بماند.
  • خیارشور را می‌توانید در حدود 3 ماه در یخچال نگهداری کنید.
  • لازم است حتما بعد از باز کردن آن، این خیارشورها را در یخچال نگهداری کنید تا هم از کپک زدن جلوگیری شود و هم به خوبی از آنها مراقبت گردد. همچنین توجه کنید که نباید چیزی چرب را به داخل این محتوای خیارشورها وارد کنید وگرنه می‌تواند منجر به کپک زدن و خراب شدن طرز تهیه خیارشور شود.
  • شما می‌توانید برای اینکه خیار رنگ روشنی داشته باشد، آن را در پشت شیشه جلو نور خورشید قرار دهید.
  • برای ترد کردن خیارشور می‌توانید از موادی همچون هویج و زاج سفید نیز استفاده کنید.

راهنمای پخت انواع پیتزای ایرانی و خارجی را در این قسمت بخوانید.

طرز تهیه خیارشور بازاری

برای تهیه یک خیارشور بازاری خوب که می‌تواند به همان اندازه طعم جا افتاده و لذیذی را داشته باشد، ابتدا بایستی مواد زیر را تهیه نمایید:

مواد اولیه مقدار موردنیاز
خیار 500 گرم (ریز)
نمک 3 قاشق غذاخوری
آب 3 لیوان
سیر 3 حبه
نخود 4 عدد
فلفل سبز 2 عدد
شوید، ترخون و مرزه 100 گرم
سرکه سفید یا قرمز ½ پیمانه

پس از تهیه مواد بالا، حال بایستی دستورالعمل زیر را برای طرز تهیه خیارشور بازاری رعایت کنید:

  • هدف ما این است که خیار شور را به صورت ترد و خوشمزه تهیه کنیم. برای اینکار ابتدا بایستی سرکه و نمک را در یک قابلمه اضافه نموده، حرارت را افزایش دهید. حال بایستی هر چند مدت یکبار آن را هم بزنید تا حدی که نمک درون مایع حل گردد.
  • مرحله بعدی آن است که آب را به جوشانده، سپس نمک را به صورت کامل از آن جدا نمایید. حال بایستی قابلمه را از حرارت بردارید و خنک کنید. حال یک ظرف را برای خیارشور انتخاب کنید و آن را بشویید. حال یک دستمال تمیز را برداشته و آن را پاک و خشک می‌کنیم.
  • مرحله بعدی آن است که یک ظرف پلاستیکی یا شیشه‌ای را انتخاب کنید. به طوریکه دیواره‌های آن ذخیره باشد. در واقع ظرفی باشد که هوا به داخل آن عبور نیافته و بتواند برای نگهداری از خیارشور بازاری ما مناسب باشد.
  • حال مرحله چهارم را با فراهم کردن این نوع ظرف شروع کرده و مقداری شوید، مرزه، ترخون را در کف ظرف می‌گذاریم. حال نوبت اضافه کردن نخودها است که در این حالت می‌تواند منجر به ترد شدن خیارشور ما شود.
  • حال مقداری سیر و فلفل سبز را به ظرف اضافه نموده و سپس خیارها را درون ظرف می‌گذاریم. بهتر است حتما از خیار بوته‌ای استفاده کنید که خیار درختی برای این طرز تهیه خیارشور مناسب نیست.
  • حال مرزه ترخون و سیر و فلفل سبز را به ظرف اضافه کرده و آب نمک خنک شده را اضافه می‌کنیم.
  • حال بایستی به اندازه‌ای پر شود که یک نیم بند انگشت بالاتر از سطوح مواد برود. حال درب را محکم ببنیدید و به مدت یک هفته تا 10 روز آن را در محیط آشپزخانه بگذارید.
طرز تهیه خیارشور بازاری
خیارشور بازاری چگونه است؟

طرز تهیه خیارشور صنعتی

برای تهیه خیارشور به صورت صنعتی که بتوانید در حجم بیشتری تولید کنید، می‌توانید ابتدا از مواد زیر استفاده نمایید که عبارتند از:

مواد اولیه مقدار موردنیاز
سیر 5 حبه
خیار قلمی 1 کیلوگرم
آب 2 لیوان
شوید و ترخون هر کدام 100 گرم
فلفل قرمز 3 عدد
نمک نصف لیوان
سرکه سفید 1 لیوان
زاج سفید یک تکه کوچک
تخم گشنیز ¼ قاشق غذاخوری

حال به سراغ طرز تهیه خیارشور صنعتی می‌رویم که در این حالت لازم است از مواد زیر استفاده شود:

  • ابتدا بایستی شوید و ترخون را بشورید. در این حالت آن را آبکش کرده و کاملا خشک نمایید.
  • سپس بایستی خیارها را شسته و نیز آنها را به همراه دستمال خشک نمایید.
  • زمانی که خیارها را استفاده می‌کنید، بایستی حتما و کاملا خشک باشد تا بتوانید در هنگام آماده شدنشان کپک نزند.
  • حال بایستی پس از اینکه اقدام به خشک کردن کامل سبزیجات نمودید، مقداری آب را در یک قابلمه ریخته و موادی همچون نمک، سرکه و … را به آن اضافه کنید. آن را بر روی حرارت بگذارید و کاری کنید تا جوش بیاید. سپس شعله‌ها را خاموش نموده و قابلمه را کنار بگذارید تا زمانیکه مخلوط آب سرکه نمک خنک گردد.
  • حال نوبت به آماده‌سازی سیرها است که بایستی آن را پوست گرفته و بشورید. سپس بایستی بگذارید تا کاملا خشک گردد.
  • حال در شیشه‌ای که برای خیارشور کنار گذاشته شده است، خیارها را از ته آن به ترتیب لایه لایه بچینید و نیز یک فلفل قرمز نیز در آن بگذارید. در کناره‌های خیارشورها هم می‌توانید ترخون، تخم گشنیز و 1 – 2 عدد سیر را قرار دهید.
  • لایه بعدی را نیز به این صورت بچینید تا زمانیکه کامل شیشه پر بشود. اگر می‌خواهید خیارشورها به حالت ترد شده درآیند، می‌توانید یک تکه زاج سفید را در شیشه گذاشته و مخلوط آب سرکه خنک شده را بر روی مواد داخل شیشه اضافه کنید.
  • حال بایستی درب شیشه‌ای را محکم بسته به حالتی که هوایی در آن نفوذ یا داخل نشود.
  • حال بایستی به مدت 1 هفته شیشه خیارشور را در یک مکان خشک و خنک قرار دهید تا هنگامی که خیارشور آماده شود. می‌توانید آن را در یخچال نیز نگهداری کنید.

نکته: برای اضافه کردن نمک می‌توانید به ازای هر 15 لیوان آب، به مقدار 1 لیوان نمک اضافه کنید. برای آنکه خیارشور کپک نزند نیز باید توجه کنید که اضافه کردن سرکه می‌تواند منجر به کپک زدن آن شود. برای جلوگیری از این مشکل، بایستی ظرف خیارشور را با تکه‌ای نان به اندازه دهانه ظرف قرار داده و درب آن را محکم ببندید.

طرز تهیه خیارشور صادراتی

برای تهیه خیارشوری که بتوانید در بازار آن را بفروشید، می‌توانید از دستورالعمل زیر استفاده کنید که به شرح زیر می‌باشد:

مواد اولیه مقدار موردنیاز
آب 3 پیمانه
سرکه سفید 2 پیمانه
نمک ¼ لیوان
ظرف محکم 1 عدد
خیار 14 عدد (سایز کوچک)
تلخون مقدار موردنیاز (3-4 شاخه)
سیر 4 عدد
شوید مقدار موردنیاز (3-4 شاخه)
فلفل 6 عدد (2 عدد قرمز تند و 4 عدد فلفل شیرین سبز)

برای تهیه خیارشور صادراتی لازم است به این نکته توجه کنید که ظرفی که از آن استفاده می‌کنید، جرم و ناخالصی نداشته باشد. از سوی دیگر بایستی آن را کاملا خشک کرده و تمام مواد اولیه را نیز به صورت خشک درون ظرف قرار دهید. وجود حتی یک قطره آب نیز می‌تواند کیفیت کار را کم کند. محلولی که در این ظرف استفاده می‌شود، ترکیب جوشانده آب و سرکه است؛ چراکه باعث می‌شود تا خیارشور کپک بزند، بو بگیرد و مشکلات دیگری را ایجاد کند.

  • طعم دهنده خیارشور صادراتی، سبزیجاتی است که به کار می‌روند.
  • ابتدا تمام مواد سبزیجات را شسته، آب آن را بگیرید. آنها را در یک ظرف خشک بگذارید.
  • 3 پیمانه آب را درون دیگ بریزید. 2 پیمانه سرکه را نیز به آن اضافه کنید. مقدار نمک گفته شده را نیز اضافه کنید.
  • حال بگذارید تا این دیگ بجوشد. نکته‌ای که در طرز تهیه خیارشور می‌توانید به آن توجه کنید این است که در هنگام جوشاندن سرکه، صورت خود را روبروی آن نگیرید، چراکه می‌تواند موجب اذیت کردن ریه‌های شما بشود.
  • حال خیارها را با خلال دندان معمولی در حد 3 – 4 بار سوراخ کنید. این کار باعث زودتر تمام شدن پروسه خیارشور و از سوی دیگر جذب کامل محلول سرکه و آب خواهد شد.
  • حال سیرها را از وسط یک خط بندازید تا عطر و بو و مزه آن سریع‌تر خارج شود. نیازی به برش نیست فقط از نصف سیر، وسط آن را تا نصفه برش بزنید.
  • همین کار بر روی سیر را نیز برای فلفل‌ها نیز انجام دهید. چراکه فلفل پوست ضخیمی دارد و برای آزاد کردن طعم خود بهتر است که از وسط پوست آن را برش دهید.
  • حال شیشه موردنظر برای طرز تهیه خیارشور را روی آشپزخانه بیاورید. 2 حبه سیر را ته شیشه گذاشته و سپس 3-4 فلفل (1 تند و 3 شیرین). حال خیارها را درون ظرف شیشه‌ای بچینید.
  • حال فلفل‌ها را نیز در بین آنها قرار دهید.
  • شاخه‌های تلخون را نیز همانند فلفل‌ها در کنار شیشه بگذارید.
  • حال زمانی که خیارها را گذاشتید، می‌توانید چند دانه فلفل سیاه درسته را به شیشه بریزید که عطر را بهتر می‌کند. حال روی شیشه را به اندازه 2 – 3 شاخه شوید و چندتا تلخون قرار دهید.
  • حال آب و نمک و سرکه‌ای که جوشیده است را در همان حالت داغ به این شیشه اضافه کنید تا کامل سطح بالای آن را بگیرد.
  • بهتر است اصلا نگذارید هوای خالی بالای شیشه باقی بماند و تا جای ممکن پر از محلول کنید؛ چراکه باعث فساد آن می‌شود.
  • حال درب شیشه را قرار دهید. مطمئن شوید که به هیچ وجه هوا تبادل ندارد. چند بار ظرف را برگردانید، مطمئن شوید که یک قطره آب از آن خارج نمی‌شود که از صحت کیپ بودن شیشه اطمینان حاصل کنید. هوای بین خیارها را بگیرید. اگر بازهم شک داشتید، می‌توانید زیر در آن چند نایلون قرار دهید و درب را کامل کیپ کنید. از چسب معمولی یا نواری شیشه‌ای پهن هم می‌توانید استفاده کنید.
  • بهترین زمان رسیدن این طرز تهیه خیارشور 1 ماه است و کمتر از آن می‌تواند حالت خامی داشته باشد. در فصل زمستان می‌توانید در تراس یا حیاط نگهدارید. اگر در گرما هستید، در یخچال نگهداری کنید که دوام آن بیشتر شود.
طرز تهیه خیارشور صادراتی
نحوه تهیه خیارشور صادراتی

طرز تهیه خیارشور با نخود خام

برای طرز تهیه خیارشور با نخود خام می‌توانید از دستور زیر استفاده کنید:

مواد اولیه مقدار موردنیاز
خیار ریز و ترد 2 کیلو
شوید 200 گرم
جعفری 250 گرم
مرزه 250 گرم
سیر 1 بوته
فلفل تند 4 عدد
سرکه 1 پیمانه
نمک 1 پیمانه
آب 15 پیمانه
تخم گشنیز 1 قاشق مربا خوری
ترخون 250 گرم

بعد از تهیه مواد بالا داریم:

  • ابتدا بایستی خیارها و سبزی‌ها را با آب شسته و کامل خشک کنیم. سپس بایستی سبزی را مقداری کوچکتر کنیم. نیازی به ریز کردن آن نیست.
  • حال با یک جسم نوک تیز خیارها را به حالت حفره یا سوراخ سوراخ درآورید و سیر را از پوست آن خارج می‌کنیم. آن را به حالت حبه‌ای در می‌آوریم.
  • حال بایستی یک ظرف شیشه‌ای را آماده کرده و به حالت ردیفی خیارها، سیر و سبزی و سایر مواد از جمله فلفل تند، تخم گشنیز و نخود را به آن اضافه کنیم. در این حالت سیر و سبزی لایه بالا در شیشه را می‌پوشاند.
  • حال آب را در یک ظرف به جوش آورده و نمک و سرکه را به آن اضافه می‌کنیم. ده دقیقه آن را به حالت جوش می‌گذاریم.
  • حال این محلول را به ظرف شیشه‌ای اضافه کرده و کمی اجازه می‌دهیم تا با دمای اتاق متعادل شود. سپس آن را در یخچال قرار می‌دهیم.

طرز تهیه خیارشور شیشه ای

برای تهیه خیارشور شیشه‌ای می‌توانید از یکی از دستورالعمل‌های طرز تهیه خیارشور بالا استفاده کنید و از یک ظرف شیشه‌ای برای تهیه آن استفاده نمایید.

طرز تهیه خیارشور با نخود خام
خیارشور و نخود خام

طرز تهیه خیارشور بدون سرکه

برای طرز تهیه خیارشور بدون سرکه داریم:

مواد اولیه مقدار موردنیاز
خیار ریز قلمی 2 کیلوگرم
شوید 200 گرم
برگ کرفس 200 گرم
سنگ نمک 1 کیلوگرم
ترخون 200 گرم
سیر 4 حبه
زاج سفید یک تکه به اندازه نخود
فلفل سبز تند 4 عدد
  • ابتدا سبزیجات و خیار را کامل شسته و آنها را آبکش نمایید. سپس بایستی آنها را خشک کنید.
  • در مرحله بعدی بایستی آب و نمک را حرارت داده تا جوش آید. نسبت نمک و آب به این صورت خواهد بود، 15 لیوان آب و 1 لیوان نمک.
  • حال مرحله آن است که زاج سفید را به داخل آب نمکی که در حال جوشیدن است بیفزایید.
  • زمانی که خوب حل شود، آن را از روی گاز بردارید.
  • حال بایستی خیارشور و سبزی‌ها را به صورت لایه لایه درون ظرف تمیز ریخته و سیر و فلفل هم اضاف نمایید.
  • ترکیب آب و نمک را به این ظرف مخلوط اضافه کرده و کامل آن را بپوشانید.
  • حال در انتهای طرز تهیه خیارشور با این روش، درب ظرف را کامل ببندید.

یکی از دلایل اینکه سنگ نمک استفاده می‌شود، آن است که احتمال نرم شدن برای خیارها در حالت استفاده از نمک معمولی زیاد است. دمای آبی که بر روی خیار شور می‌ریزید بایستی ولرم باشد.

طرز تهیه خیارشور سرکه ای

برای طرز تهیه خیارشور سرکه‌ای می‌توانید از دستورالعمل‌هایی که تاکنون برای تهیه خیارشور با این ماده بیان کردیم مانند طرز تهیه خیارشور با نخود خام یا طرز تهیه خیارشور بازاری استفاده کنید.

طرز تهیه خیارشور حلقه ای

خیار شور حلقه‌ای که شبیه به خیارشور آمریکایی است را در این قسمت به شما معرفی می‌کنیم. برای طرز تهیه خیارشور حلقه‌ای، ابتدا مواد زیر را آماده کنید:

مواد اولیه مقدار موردنیاز
خیار کوچک 12 فنجان (برش ضخیم خورده)
پیاز 2 عدد (حلقه‌ای نازک برش خورده)
یخ خرد شده 4 – 5 فنجان
سرکه سیب 3 فنجان
نمک پاک شده 2 قاشق غذاخوری
دانه‌های خردل 2 قاشق غذاخوری
زنجبیل تازه 4 عدد ورقه شده ضخیم
دانه‌های کرفس 2 قاشق چای خوری
  • ابتدا بایستی خیارهایی را که انتخاب می‌کنید را به صورت کامل بشورید و پاک کنید. سعی کنید خیارها بدون لک و سفید تمیز باشند.
  • حال آنها را به همراه پیاز به صورت حلقه‌ای برش داده و بر روی یک کاسه بگذارید. مقداری نمک به آن اضافه کنید تا حالت ابری به خود بگیرد.
  • حال بایستی آنها را آبکش کرده و در یک کاسه بگذارید. سپس آنها را در یک یخ به صورت لایه‌ای خوابانده و روی آن یک بشقاب سنگین قرار دهید. حال آن را برای یک شب کامل یعنی 24 ساعت به همین صورت نگهدارید.
  • در هنگامی که خیارها در یخ هستند، شما به سراغ شربت بروید. در این حالت بایستی یک قابلمه را به همراه شکر، دانه‌های خردل، زنجبیل، دانه‌های کرفس با یکدیگر ترکیب نمایید. حال بایستی آنها را حرارت داده و به جوش آورید. اجازه دهید تا به مدت 3 دقیقه بدون درپوش بجوشد. حال حرارت را کاهش داده و آن را از روی اجاق بردارید. سپس بگذارید تا خنک شود. این کار برای آن است که شما بتوانید خیارها را مزه دار کنید.
  • زمانی که خیارها کامل سرد شود، نوبت آن است که آبکش را از کاسه بیرون آورده و خیار را از آب جدا کنید. حال خیارها را به همراه شربت در یک ظرف جدا اضافه کنید. آن را بر روی یک حرارت ملایم قرار داده و هراز گاهی آن را هم بزنید. حال آن را از حرارت برداشته و از یک صافی استفاده کنید. این صافی می‌تواند چاشنی را از منافذ عبور نداده و در این صورت فقط عصاره آن به ترشی اضافه خواهد شد. شما می‌توانید برای بهبود نتیجه، از یک صافی پارچه‌ای استفاده نمایید.
  • حال خیارها را حرار داده و بگذارید تا بجوشد. مراقبت پخت آن باشید و هرازگاهی آن را بهم بزنید.
  • حال خیارها را با استفاده از یک ملاقه به بطری وارد نموده و مقداری از سر آن را نیز خالی بگذارید. حال روی بطری‌ها را با شربت داغ پوشانده و درب بطری را بپوشانید. آن را کامل ببندید و در یخچال بگذارید.
طرز تهیه خیارشور حلقه ای
خیارشور آمریکایی

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا