تغذیه سالمورزش درمانی

فواید ورزش برای سلامتی جسم + روان (زودتر شروع کنید)

فواید ورزش برای بزرگسالان، کودکان و نوجوانان + فواید ورزش صبحگاهی

لیست مطالب این مقاله

ورزش چیست؟ چرا ورزش برای سلامتی بدن مفید است؟ فواید ورزش برای بزرگسالان، کودکان و نوجوانان چیست؟ هر فردی باید در هفته چه مقدار فعالیت بدنی داشته باشد؟

اینها مم=عمولاً سوالاتی هستند که بیشتر افراد دائماً از خود می‌پرسند. به طور کلی ورزش به هر حرکتی گفته می‌شود که عضلات شما را به کار می‌اندازد و بدن شما را ملزم به سوزاندن کالری می‌کند. انواع مختلفی از فعالیت بدنی از جمله شنا، دویدن، آهسته دویدن، پیاده روی و رقص وجود دارد.

ثابت شده است که فعال بودن فواید بسیاری برای سلامتی، هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی دارد. حتی ممکن است به شما کمک کند عمر طولانی‌تری داشته باشید. در این مقاله می‌خواهیم به بیان اهمیت ورزش در زندگی، فواید ورزش در بزرگسالی، کودکی و نوجوانی و فواید ورزش‌های صبحگاهی و هوازی بپردازیم. پس با این مقاله جوان ایرانی همراه باشید.

اهمیت ورزش در زندگی

می‌توان گفت انجام ورزش‌های منظم مهم‌ترین کاری است که می‌توانید برای سلامتی خود انجام دهید. در کوتاه مدت، ورزش به کنترل اشتها، تقویت خلق و خو و بهبود خواب کمک می‌کند. در دراز مدت، خطر بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت، زوال عقل، افسردگی و بسیاری از سرطان‌ها را نیز کاهش می‌دهد. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، مقدار ورزش برای سنین مختلف را به صورت زیر توصیه می‌کنند؛

برای بزرگسالان در تمام سنین

  • حداقل 150 دقیقه ورزش هوازی متوسط ​​مانند پیاده‌روی سریع یا 75 دقیقه ورزش سخت مانند دویدن در هفته بسیار مطلوب است. خوب است که تمرینات را به جلسات کوچکتر تقسیم کنید تا جایی که هر جلسه حداقل 10 دقیقه طول بکشد.
  • تمرینات قدرتی که روی تمام گروه‌های عضلانی اصلی (پاها، باسن، پشت، شکم، سینه، شانه‌ها و بازوها) کار می‌کنند را بهتر است دو بار در هفته انجام دهید. تمرینات قدرتی ممکن است شامل بلند کردن وزنه، استفاده از نوارهای مقاومتی، یا تمریناتی مانند فشار و دراز و نشست باشد که در آن وزن بدن شما مقاومت را ایجاد می‌کند.

برای زنان باردار

دستورالعمل‌های مربوط به ورزش هوازی برای اکثر زنان باردار بی‌خطر است. هیچ توصیه‌ای برای تمرینات قدرتی برای زنان باردار وجود ندارد. اما بهتر است که برنامه ورزشی خود را با پزشکِ زنان و زایمان خود درمیان بگذارید.

برای کودکان

کودکان بهتر است حداقل 60 دقیقه فعالیت بدنی هوازی در روز داشته باشند. کودکان باید حداقل سه روز در هفته ورزش‌های سخت و تمرینات قدرتی مانند فشار یا ژیمناستیک انجام دهند.

 

برای آشنایی با ورزش پیلاتس، توصیه می‌شود مقاله زیر را مطالعه کنید؛

ورزش پیلاتس چیست؟ تفاوت آن با یوگا

فواید ورزش برای بزرگسالان

فواید ورزش

به طور کلی ورزش کردن برای تمام سنین فواید بسیار زیادی دارد. در این قسمت قصد داریم به فواید ورزش برای بزرگسالان بیان کنیم.

فواید ورزش برای شادی و نشاط

انجام ورزش نشان داده است که خلق و خوی را بهبود می‌بخشد و احساس افسردگی، اضطراب و استرس را کاهش می‌دهد. انجام ورزش باعث ایجاد تغییراتی را در بخش‌هایی از مغز ایجاد می‌شود که استرس و اضطراب را تنظیم می‌کند. همچنین می‌تواند حساسیت مغز به هورمون‌های سروتونین و نوراپی نفرین را افزایش دهد که باعث تسکین احساس افسردگی می‌شود.

علاوه بر این، ورزش می‌تواند تولید اندورفین را افزایش دهد، که به ایجاد احساسات مثبت و کاهش درک درد کمک می‌کند. جالب اینجاست که مهم نیست فعالیت بدنی شما چقدر سخت باشد. درواقع ورزش بدون توجه به شدت فعالیت بدنی، می‌تواند برای خلق و خوی مفید باشد.

در مطالعه‌ای بر روی 24 زن مبتلا به افسردگی، ورزش نشان داد که میزان قابل توجهی از افسردگی را کاهش خواهد داد.

فواید ورزش برای کاهش وزن

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که عدم تحرک، عامل اصلی افزایش وزن و چاقی است. برای درک تأثیر ورزش بر کاهش وزن، درک رابطه بین ورزش و مصرف انرژی حائز اهمیت است.

بدن انرژی را به سه روش مصرف می‌کند؛

  • هضم غذا
  • ورزش کردن
  • حفظ عملکردهای بدن، مانند ضربان قلب و تنفس

در حین رژیم گرفتن، کاهش کالری دریافتی باعث کاهش سرعت متابولیسم می‌شود که می‌تواند به طور موقت کاهش وزن را به تاخیر بیندازد. برعکس، ثابت شده است که ورزش منظم میزان متابولیسم را افزایش می‌دهد، که می‌تواند کالری بیشتری بسوزاند و به کاهش وزن کمک کند.

علاوه بر این، مطالعات نشان داده‌اند که ترکیب ورزش هوازی با تمرینات مقاومتی می‌تواند کاهش چربی و حفظ توده عضلانی را به حداکثر برساند، که برای کاهش وزن و حفظ توده عضلانی بدون چربی ضروری است.

فواید ورزش برای عضلات و استخوان‌ها

ورزش نقش حیاتی در ساخت و حفظ عضلات و استخوان‌های قوی دارد. فعالیت‌هایی مانند وزنه‌برداری می‌توانند در صورت همراه شدن با مصرف پروتئین کافی، عضله‌سازی را تحریک کنند. این به این دلیل است که ورزش به ترشح هورمون‌هایی کمک می‌کند که توانایی عضلات را برای جذب اسیدهای آمینه تقویت می‌کنند.

با افزایش سن، افراد تمایل به از دست دادن توده عضلانی و عملکرد خود دارند که می‌تواند منجر به افزایش خطر آسیب شود. انجام فعالیت بدنی منظم برای کاهش از دست دادن عضلات و حفظ قدرت با افزایش سن ضروری است. ورزش همچنین به ساخت تراکم استخوان در جوانی کمک می‌کند، علاوه بر این، ورزش به پیشگیری از پوکی استخوان نیز کمک می‌کند.

برای آشنایی با آسیب‌های ورزشی مقاله زیر را مطالعه کنید؛

آسیب های ورزشی چیست؟

فواید ورزش برای افزایش سطح انرژی

ورزش می‌تواند تقویت‌کننده انرژی برای بسیاری از افراد باشد. ورزش همچنین می‌تواند سطح انرژی افراد مبتلا به سندرم خستگی مزمن (CFS) را افزایش دهد.

در واقع، به نظر می‌رسد ورزش در مبارزه با CFS نسبت به سایر درمان‌ها، از جمله درمان‌های غیرفعال مانند آرام‌سازی و کشش یا عدم درمان، مؤثرتر باشد.

فواید ورزش برای ریه

ورزش‌های هوازی سیستم قلبی عروقی را تقویت می‌کنند و سلامت ریه‌ها را نیز بهبود می‌بخشند. این موضوع می‌تواند به میزان قابل توجهی به سطح انرژی کمک کند.

همانطور که بیشتر تحرک داشته باشید، قلب خون بیشتری پمپاژ می‌کند و اکسیژن بیشتری را به عضلات در حال کار می‌رساند. با ورزش منظم، قلب در انتقال اکسیژن به خون کارآمدتر و ماهرتر عمل می‌کند و ماهیچه‌ها کارآمدتر می‌شوند.

با گذشت زمان، انجام تمرینات هوازی باعث تقاضای کمتری برای ریه‌ها می‌شود. در نتیجه برای انجام همان فعالیت‌ها به انرژی کمتری نیاز خواهید داشت. (یکی از دلایلی که احتمال تنگی نفس در طول فعالیت‌های شدید کاهش می‌یابد.)

فواید ورزش برای بیماری‌های مزمن

فواید ورزش

عدم فعالیت بدنی منظم یکی از دلایل اصلی بیماری‌های مزمن است.

ثابت شده است که انجام ورزش بطور منظم باعث بهبود حساسیت به انسولین و سلامت قلب می‌شود. همچنین می‌تواند فشار خون و سطح کلسترول را کاهش دهد. به طور خاص، ورزش می‌تواند به کاهش یا پیشگیری از بیماری‌های مزمن زیر کمک کند.

فواید ورزش برای دیابت نوع 2

ورزش هوازی منظم ممکن است دیابت نوع 2 را به تاخیر بیاندازد یا از آن جلوگیری کند. همچنین مزایای سلامتی قابل توجهی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 دارد. فواید ورزش برای دیابت نوع 2 شامل؛ بهبود توده چربی، فشار خون، توده بدون چربی بدن، مقاومت به انسولین و کنترل قند خون است.

فواید ورزش برای بسیاری از انواع سرطان

ورزش می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به چندین سرطان از جمله سرطان سینه، کولورکتال، آندومتر، کیسه صفرا، کلیه، ریه، کبد، تخمدان، پانکراس، پروستات، تیروئید، معده و مری کمک کند.

فواید ورزش برای کلسترول بالا

فعالیت بدنی منظم با شدت متوسط ​​می‌تواند کلسترول خوب (HDL) را افزایش دهد و در عین حال افزایش کلسترول  بد (LDL) را حفظ یا جبران کند. تحقیقات نشان می‌دهد که فعالیت‌های هوازی با شدت بالا برای کاهش سطح LDL مورد نیاز است.

فواید ورزش برای فشار خون بالا

انجام ورزش منظم می‌تواند BP سیستولیک را در میان افراد مبتلا به فشار خون بالا کاهش دهد. در مقابل، عئم انچام ورزش حتی در کوتاه مدت می‌تواند منجر به افزایش قابل توجه چربی شکم شود که ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری قلبی را افزایش دهد. به همین دلیل است که فعالیت بدنی منظم برای کاهش چربی شکم و کاهش خطر ابتلا به این شرایط توصیه می‌شود.

فواید ورزش برای پوست و مو

پوست می‌تواند تحت تاثیر میزان استرس اکسیداتیو در بدن قرار گیرد. استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می‌افتد که دفاع آنتی‌اکسیدانی بدن نتواند آسیب سلولی ناشی از ترکیباتی به نام رادیکال‌های آزاد را به طور کامل ترمیم کند. این موضوع می‌تواند به ساختار سلول‌ها آسیب برساند و روی پوست تأثیر منفی بگذارد.

حتی اگر فعالیت بدنی سنگین می‌تواند به آسیب اکسیداتیو کمک کند، انجام ورزش ملایم می‌تواند تولید آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی بدن را افزایش دهد که به محافظت از سلول‌ها کمک می‌کند. به همین ترتیب، ورزش می‌تواند جریان خون را تحریک کرده و باعث سازگاری سلول‌های پوست شود که می‌تواند به تاخیر در پیری پوست کمک کند.

فواید ورزش برای سلامت مغز و حافظه

ورزش می‌تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد و از حافظه و مهارت‌های تفکر محافظت کند. برای شروع، انجام ورزش می‌تواند ضربان قلب را افزایش دهد. این کار جریان خون و اکسیژن را به مغز افزایش می‌دهد. همچنین می‌تواند تولید هورمون‌هایی را تحریک کند که رشد سلول‌های مغز را افزایش می‌دهند.

فعالیت بدنی منظم به ویژه در افراد مسن اهمیت دارد زیرا افزایش سن – همراه با استرس اکسیداتیو و التهاب – باعث ایجاد تغییرات در ساختار و عملکرد مغز می‌شود. نشان داده شده است که ورزش باعث می‌شود هیپوکامپ، بخشی از مغز که برای حافظه و یادگیری حیاتی است، بزرگ شود؛ که ممکن است به بهبود عملکرد ذهنی در افراد مسن کمک کند. در نهایت، می‌توان گفت که ورزش باعث کاهش تغییرات در مغز می‌شود که می‌تواند به شرایطی مانند آلزایمر و زوال عقل کمک کند.

فواید ورزش برای آرامش و خواب

ورزش منظم می تواند به آرامش و خواب بهتر کمک کند. به طور کلی کاهش انرژی که در طول ورزش رخ می‌دهد، فرآیندهای ترمیمی را در طول خواب تحریک می‌کند. علاوه بر این، تصور می‌شود افزایش دمای بدن که در حین ورزش رخ می‌دهد با کمک به کاهش دمای بدن در طول خواب، کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد. بسیاری از مطالعات در مورد اثرات ورزش بر خواب به نتایج مشابهی رسیده‌اند.

فواید ورزش برای کاهش درد

اگرچه درد مزمن می‌تواند ناتوان‌کننده باشد، اما انجام ورزش می‌تواند به کاهش دردها کمک کند. تا سالیان متمادی توصیه می‌شد که برای درمان دردهای مزمن تجرک نداشته باشید. با این حال، مطالعات اخیر نشان می‌دهد که ورزش به تسکین درد‌های بدن کمک شایانی خواهد کرد.

در واقع، یک بررسی از چندین مطالعه نشان داد که ورزش می‌تواند به کسانی که درد مزمن دارند کمک کند درد خود را کاهش دهند و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند. همچنین چندین مطالعه نشان می‌دهند که ورزش می‌تواند به کنترل درد مرتبط با بیماری‌های مختلف، از جمله کمردرد مزمن، فیبرومیالژیا و دردهای دوران قاعدگی کمک کند.   

فواید ورزش برای روابط جنسی

ثابت شده است که ورزش میل جنسی را تقویت می‌کند. انجام ورزش منظم می‌تواند قلب را تقویت کند، گردش خون را بهبود بخشد، عضلات را تقویت کند و انعطاف‌پذیری را افزایش دهد که همه اینها می‌تواند زندگی جنسی را بهبود بخشد.

ورزش همچنین می‌تواند عملکرد جنسی و لذت جنسی را بهبود بخشد و در عین حال تعداد فعالیت‌های جنسی را افزایش دهد.

بررسی 10 مطالعه نشان داد که حداقل 160 دقیقه ورزش در هفته در یک دوره 6 ماهه می‌تواند به طور قابل توجهی به بهبود عملکرد نعوظ در مردان کمک کند. علاوه بر این، مطالعه دیگری نشان داد که انجام 6 دقیقه پیاده‌روی در خانه به 41 مرد کمک کرد تا 71 درصد علائم اختلال نعوظ را در خود کاهش دهند.

همچنین مطالعه دیگری نشان داد که زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، که می‌تواند میل جنسی را کاهش دهد، میل جنسی خود را با تمرینات مقاومتی منظم به مدت 16 هفته افزایش دادند.

 

۲۴ راهکار طلایی برای آمادگی رابطه جنسی را در مقاله زیر مطالعه کنید:

عشق بازی قبل از رابطه جنسی

فواید ورزش برای قلب

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که تمرینات قدرتی منظم می‌تواند فشار خون، کلسترول تام و LDL را کاهش دهد و با تقویت قلب و عروق خونی، گردش خون را بهبود بخشد.

تمرینات قدرتی همچنین می‌تواند به شما در حفظ وزن بدن و مدیریت سطح قند خون کمک کند. سطح قند خون بالا یک عامل خطر اصلی برای بیماری‌های قلبی است.

فواید ورزش برای مدیریت سطح قند‌خون

انجام ورزش ممکن است خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد و به افرادی که این بیماری را دارند کمک کند تا آن را بهتر مدیریت کنند. ماهیچه‌های اسکلتی به افزایش حساسیت به انسولین کمک می‌کنند. همچنین با حذف گلوکز از خون و ارسال آن به سلول‌های عضلانی، سطح قند خون را کاهش می‌دهد. در نتیجه، توده عضلانی، بیشتر می‌تواند به بهبود مدیریت قند خون کمک کند.

فواید ورزش برای عزت‌نفس

ورزش می‌تواند اعتماد به نفس را در افراد تقویت کند. ورزش کمک می‌کند بر چالش‌ها غلبه کنید، برای رسیدن به هدف تلاش کنید و از قدرت بدن خود قدردانی کنید. به ویژه ورزش، می‌تواند خودکارآمدی شما را افزایش دهد که می‌تواند اعتماد به نفس را تا حد زیادی بهبود بخشد.

فواید ورزش برای کودکان و نوجوانان

در ادامه می‌خواهیم فواید ورزش برای کودکان و نوجوانان را از دو منظر بررسی کنیم. یک؛ از نظر جسمانی و دو؛ از نظر روانی.

۴ فایده ورزش برای کوکان و نوجوانان از نظر جسمانی

فواید ورزش

ورزش برای کودکان و نوجوانان بسیار موثر است. اصولاً در این سنین که زمان رشد است، ورزش می‌تواند بسیار مفید باشد. به طور کلی برخی فواید ورزش که برای بزرگسالان بیان شد، می‌تواند برای سنین کودکی و نوجوانی نیز موثر باشد. اما در این بخش می‌خواهیم به طور کامل به فواید ورزش برای این رده سنی بپردازیم.

فواید ورزش برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی!

بیماری قلبی اولین علت مرگ در میان آمریکایی‌ها و دومین علت مرگ در کانادا است. در نتیجه، مراقبت از سلامت قلب فرزندانمان برای کمک به آنها برای داشتن یک زندگی طولانی و سالم بسیار مهم است. بنیاد قلب آمریکا، توضیح می‌دهد که عدم تحرک، خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا 50 درصد افزایش می‌دهد. با وجود این افزایش شدید خطر، تنها 30 دقیقه فعالیت متوسط ​​در روز می‌تواند به کاهش آن کمک کند.

علاوه بر این، این بنیاد توضیح می‌دهد: «به ازای هر ساعت ورزش منظم، حدود دو ساعت امید به زندگی بیشتری کسب خواهید کرد.»

فواید ورزش برای مدیریت وزن سالم!

سبک زندگی بی‌تحرک و عادات غذایی نامناسب اغلب می‌تواند منجر به ایجاد وزن ناسالم در کودکان و نوجوانان شود. این وزن اضافه می‌تواند بر قلب، کبد، ریه‌ها و سایر اندام‌های اصلی فشار وارد کند.

علاوه بر این، افزایش وزن ناسالم می‌تواند باعث آسیب‌های مفاصل مانند مشکلات مکرر زانو شود که ممکن است منجر به اجتناب کودکان و نوجوانان از هر گونه فعالیت بدنی شود. این اجتناب می‌تواند مشکلات سلامتی را تشدید کند و حتی بر سلامت روان آنها نیز تأثیر منفی بگذارد.

یکی از فواید بی شمار ورزش در کودکان و نوجوانان مدیریت وزن سالم است. هنگام ورزش، می‌توان بیشتر از ذخایر انرژی بدن را سوزاند. زمانی که از ذخایر انرژی به عنوان سوخت استفاده می‌شود، کمتر احتمال دارد که اندام‌ها و مفاصل تحت آسیب و فشار قرار گیرند.

فواید ورزش برای تقویت سیستم ایمنی!

هر والدی با رشد سیستم ایمنی کودک خود آشناست. به طور خاص، آنها با تعداد دفعاتی که کودکان خردسال خود بیمار می‌شود آشنا هستند. اگرچه علم راه مطمئنی برای تقویت سیستم ایمنی کشف نکرده است، دانشکده پزشکی هاروارد می‌گوید: “اولین خط دفاعی شما انتخاب یک سبک زندگی سالم است.” به عنوان بخشی از آن سبک زندگی، آنها معمولاً انجام ورزش را توصیه می‌کنند.

به طور کلی انجام ورزش برای همه خانواده موثر است. به این صورت که اگر کودکان و نوجوانان بیشتر تحرک داشته باشند مقاومت بیشتر در مقابل بیماری‌ها خواهند داشت. در نتیجه کل خانواده کمتر به سرماخوردگی دچار خواهند شد.

فواید ورزش برای کاهش سطح قند خون!

دیابت در سراسر جهان در حال افزایش است. امروزه در آمریکا از هر 3 نفر یک نفر به دیابت مبتلا است. اگرچه برخی ممکن است دیابت را یک بیماری قابل کنترل بدانند، اما این بیماری با مجموعه‌ای از عوارض و خطرات بالا همراه است. بنابراین، تهدید دیابت بدون شک جدی است.

به همین دلیل، کنترل سطح قند خون کودکان و نوجوانان نگرانی بسیاری از والدین است. علاوه بر پرهیز از غذاها و نوشیدنی‌های شیرین، فعالیت بدنی می‌تواند به کودک کمک کند تا از دیابت دوری کند. این به این دلیل است که کودکانِ فعال هنگام بازی عضله‌سازی می‌کنند. همانطور که ماهیچه‌های آنها کار می‌کنند، از گلوکز به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کنند که به مدیریت سطح گلوکز خون بدن کمک می‌کند.

۳ فایده ورزش برای کوکان و نوجوانان از نظر روانی

فواید ورزش

وقتی صحبت از رشد و محافظت از سلامت عاطفی کودکان می‌شود، چهار مزیت برای فعالیت بدنی وجود دارد که آن را به یک تمرین ضروری تبدیل می‌کند.

از آنجایی که افسردگی و بیماری‌های روانی به طور فزاینده‌ای در سراسر جهان مورد بحث قرار می‌گیرند، دانشمندان برای پیشگیری، درمان و اثرات آنها بسیار دنبال راه‌حل‌هایی هستند. در زیر، مزایای ورزش بر سلامت روان را، توضیح می‌دهیم.

فواید ورزش برای محافظت در برابر افسردگی!

یک مطالعه افسردگی در سال 2017 در دانشگاه علم و صنعت نروژ نشان داد که فعالیت بدنی در کودکان به محافظت در برابر ابتلا به افسردگی کمک می‌کند. در طول مطالعه چهار ساله آنها، تقریباً 700 کودک از سنین 6 تا 10 سال مورد بررسی قرار گرفتند.

فواید ورزش برای کاهش استرس!

دانشکده پزشکی هاروارد در مقاله خود در مورد کاهش استرس توضیح می‌دهد که؛ ورزش باعث کاهش سطح هورمون‌های استرس بدن، مانند آدرنالین و کورتیزول می‌شود. همچنین تولید اندورفین‌ها را تحریک می‌کند.

از این موضع می‌توان دریافت که انجام فعالیت بدنی مداوم برای بچه‌ها می‌تواند به تنظیم خلق و خوی آنها کمک کند.

فواید ورزش برای بهبود خواب!

یکی از بزرگ‌ترین فواید ورزش برای کودکان بهبود خواب است. همانطور که در بالا ذکر شد، کودکانی که به فعالیت بدنی می‌پردازند کمتر از اثرات روانی مرتبط با سطوح بالای کورتیزول و آدرنالین رنج می‌برند. این بدان معناست که آنها ممکن است کمتر ریتم خواب شبانه‌روزی خود را مختل کنند. هنگامی که ریتم شبانه‌روزی حفظ شود، کودکان راحت‌تر به خواب می‌روند.

علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که نور آبی صفحه نمایش‌ها با کاهش ترشح ملاتونین(هورمونی که به طور طبیعی به خوابیدن کمک می‌کند.) خواب را مختل می‌کند. هنگامی که کودک زمان بیشتری را صرف فعالیت بدنی می‌کند، احتمالاً زمان کمتری را در مقابل صفحه نمایش می‌گذراند. این یعنی نور آبی کمتر و خواب بیشتر!

به بیان دیگر فعالیت بدنی ذهن و بدن را جوان می‌کند. وقتی بچه‌ها احساس شادابی می‌کنند، احتمالاً انرژی لازم برای فعالیت بدنی در روز بعد را دارند که به ادامه چرخه خواب خوب کمک می‌کند.

فواید ورزش صبحگاهی

فواید ورزش

به طور کلی ورزش صبحگاهس بسیار برای روحیه انسان مفید است. اینکه فردی روز خود را با انجام فعالیت‌های بدنی آغاز کند؛ خود می‌تواند بسیار شادی‌بخش باشد. انجام ورزش در صبح‌های بسیار زود آن هم در فضایی باز می‌تواند خلق‌وخو و انرژی را تا سطح بالایی تامین کند. در ادامه به بیان برخی از فواید ورزش صبحگاهی می‌پردازیم.

فواید ورزش صبحگاهی؛ افزایش انرژی!

تمرینات صبحگاهی یکی از بهترین راه‌ها برای احساس انرژی و آمادگی برای آغاز روز است. در واقع، ورزش صبحگاهی حتی ممکن است انرژی بیشتری نسبت به یک فنجان قهوه به شما بدهد!

فواید ورزش صبحگاهی؛ بهبود خلق‌وخو!

بعد از انجام ورزش صبحگاهی احساس شادی و خوش‌بینی بیشتری خواهید داشت. عرق کردن در صبح زود به شما  منبعی از اندورفین، سروتونین و دوپامین می‌دهند. به علاوه، مطمئناً با دانستن اینکه روز خود را با انجام کاری شگفت انگیز برای خود و سلامتی خود شروع کرده‌اید، احساس شادی بیشتری خواهید کرد.

فواید ورزش صبحگاهی؛ بهبود خواب!

ورزش، به طور کلی، برای ترویج عادات خوابِ بهتر شناخته شده است. با این حال، ورزش در شب می‎‌تواند خوابیدن در شب را سخت‌تر کند. (زیرا اندورفین شما را افزایش می‌دهد) یک مطالعه نشان داد افرادی که در ساعت ۷ صبح ورزش می‌کنند، خواب عمیق‌تر و طولانی‌تری نسبت به کسانی که بعد از ظهر یا عصر ورزش می‌کنند، دارند.

ورزش صبحگاهی بهترین راه برای بهره‌مندی از تمام فواید ورزش در خواب است.

فواید ورزش صبحگاهی؛ کاهش استرس!

عرق کردن قبل از آغاز روز و کار، باعث کاهش سطح کورتیزول (هورمون‌های استرس) بدن می‌شود. ورزش همچنین به مبارزه با اثرات منفی استرس بر بدن، تاثیر به سزایی دارد.

فواید ورزش هوازی

فواید ورزش

صرف نظر از سن، وزن یا توانایی ورزشی، انجام فعالیت‌های هوازی بسیار برای بدن مفید است. فعالیت هوازی بدون توجه به سن فواید زیادی برای سلامتی دارد. درواقع زمانی که بدن با تمرینات هوازی منظم سازگار می شود، قوی‌تر و متناسب‌تر نیز خواهد شد.

انجام ورزش‌های هوازی می‌توانند به شما کمک کند تا؛

لاغر بمانید!

انجام ورزش‌های هوازی همراه با یک رژیم غذایی سالم، به کاهش وزن و حفظ وزن مناسب کمک می‌کند.

برای اطلاعات بیشتر راجب به سیر برای لاغری، مقاله زیر را مطالعه کنید؛

خواص سیر ناشتا برای لاغری، کبد، دیابت، تقویت سیستم ایمنی

استقامت، تناسب اندام و قدرت خود را افزایش دهید!

هنگامی که برای اولین بار تمرینات هوازی منظم را شروع می‌کنید، ممکن است احساس خستگی کنید. اما در دراز مدت، از افزایش استقامت و کاهش خستگی لذت خواهید برد.

از بیماری‌های ویروسی جلوگیری کنید!

ورزش هوازی سیستم ایمنی شما را به خوبی فعال می‌کند. با این کار ممکن است کمتر مستعد ابتلا به بیماری‌های ویروسی جزئی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا شوید.

خطرات سلامتی را کاهش دهید!

ورزش هوازی خطر بسیاری از بیماری‌ها از جمله چاقی، بیماری قلبی، فشار خون بالا، دیابت نوع 2، سندرم متابولیک، سکته مغزی و انواع خاصی از سرطان را کاهش می‌دهد.

ورزش های هوازی با تحمل وزنِ زیاد، مانند پیاده‌روی، به کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان کمک می‌کنند.

شرایط مزمن را مدیریت کنید!

ورزش هوازی ممکن است به کاهش فشار خون و کنترل قند خون کمک کند. انچام این ورزش می‌تواند درد را کاهش دهد و عملکرد را در افراد مبتلا به آرتریت بهبود بخشد. همچنین می‌تواند کیفیت زندگی و تناسب اندام را در افرادی که سرطان داشته‌اند بهبود بخشد.

اگر مبتلا به بیماری عروق کرونر هستید، ورزش هوازی ممکن است به شما در مدیریت شرایط کمک کند.

قلب را قوی کنید!

قلب قوی‌ خون را به طور موثرتری پمپ می‌کند که می‌تواند جریان خون را به تمام قسمت‌های بدن بهبود بخشد.

رگ‌های بدن را پاک نگه دارید!

ورزش هوازی لیپوپروتئین با چگالی بال ، کلسترول خوب (HDL) را افزایش می‌دهد و لیپوپروتئین با چگالی کم کلسترول بد(LDL) را کاهش می‌دهد. این ممکن است منجر به تجمع کمتر پلاک در رگ‌های شود.

روحیه خود را تقویت کنید!

انجام ورزش هوازی ممکن است افسردگی و تنش مرتبط با اضطراب را کاهش دهد و آرامش را تقویت کند. همچنین می‌تواند خواب شما را بهبود بخشد.

با افزایش سن فعال و مستقل بمانید!

انجام ورزش‌های هوازی ماهیچه‌ها را قوی نگه می‌دارد، که می‌تواند به حفظ تحرک با افزایش سن کمک کند. ورزش همچنین می‌تواند خطر افتادن و آسیب ناشی از زمین خوردن را در افراد مسن کاهش دهد؛ و می‌تواند کیفیت زندگی را بهبود بخشد.

ورزش‌های هوازی نیز ذهن را تیز نگه می‌دارد. فعالیت بدنی منظم ممکن است به محافظت از حافظه، استدلال، قضاوت و مهارت‌های تفکر (عملکرد شناختی) در افراد مسن کمک کند. همچنین ممکن است عملکرد شناختی را در کودکان و بزرگسالان جوان بهبود بخشد. حتی می‌تواند به جلوگیری از شروع زوال عقل و بهبود شناخت در افراد مبتلا به زوال عقل کمک کند.

بیشتر عمر کنید!

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که تمرینات هوازی منظم انجام می‌دهند نسبت به افرادی که انجام نمی‌دهند؛ عمر طولانی‌تری دارند. همچنین انجام این ورزش خطر مرگ به هر دلیلی مانند بیماری قلبی و برخی سرطان‌ها را کاهش می‌دهد.

سخن آخر

ورزش فواید باورنکردنی دارد که می‌تواند تقریباً همه جنبه‌های سلامتی را بهبود بخشد. فعالیت بدنی منظم می‌تواند تولید هورمون‌هایی را افزایش دهد که باعث می‌شود احساس شادی بیشتری داشته باشید.

همچنین ورزش می‌تواند؛

  • پوست و مو را بهبود بخشد.
  • به کاهش و مدیریت وزن کمک کند.
  • خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش دهد.
  • زندگی جنسی را بهبود بخشید.
  • خواب راحت را به همراه داشته باشد.

اگر سؤال و یا تجربه‌ای درباره فواید ورزش دارید، می‌توانید در بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا