ترفند

سوابق بیمه تامین اجتماعی را چگونه بدست بیاوریم؟

سوابق بیمه تامین اجتماعی و استعلام آن

سوابق بیمه تامین اجتماعی چیست؟ چرا باید همواره سوابق بیمه تامین اجتماعی خود را مورد بررسی قرار دهیم. همانطور که می‌دانید، بیمه تامین اجتماعی یکی از ارکان مهمی است که براساس تفاهم نامه، افراد شاغل در هر صنفی بیمه می‌شوند و با پرداخت حق بیمه از سوی فرد و نیز کارفرما، از مزایای آن بهره‌مند می‌شود. برای بررسی پرداخت حق بیمه شما از سوی کارفرما یا خودتان بایستی اقدام به بررسی سوابق بیمه تامین اجتماعی نمایید که در این قسمت بیشتر راجع به آن از روش‌های مختلف صحبت خواهیم کرد.

سوابق بیمه تامین اجتماعی فقط با کد ملی

سازمان بیمه تامین اجتماعی یکی از مجریان بزرگ با بیشترین بیمه گزار در بیمه افراد در مشاغل دولتی و خصوصی و طیف وسیعی از شاغلان و افراد در جامعه است که برای این امر، ماهیانه مبلغی را بابت حق بیمه دریافت می‌نماید تا از این دسته از افراد برای جلوگیری از تحمیل هزینه‌های سنگین و جبران بخشی از آنها در وقایع و بیماری‌ها حمایت کند. یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که در کنار پرداخت حق بیمه باید در نظر داشته باشید، بررسی سوابقه بیمه تامین اجتماعی است که ثبت این سوابق می‌تواند موجب مزایای دوران بازنشستگی شود؛ چراکه دسترسی و داشتن حق بیمه به خصوص پرداخت آن از سوی کارفرما (به مدت 20 – 30 سال)، یکی از شروطی است که در هنگام بازنشستگی یا تغییر کارفرما برای شما ضروری خواهد بود تا از حقوق بازنشستگی استفاده نمایید.

سابقه بیمه در واقع همان حق بیمه‌هایی است که به شعب سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌کنید. در واقع این سابقه بیمه از طرف کارفرمای شما برای شما رد شده است (در یک محل خاص). شما می‌توانید به صورت ماه به ماه اقدام به بررسی سوابق بیمه تامین اجتماعی خود کنید و یا هر زمانی که می‌خواهید. کنید و آن را به صورت آنلاین ببینید که این کار می‌تواند شما را نسبت به پرداخت حق بیمه از سوی کارفرما نیز آگاه کند. یکی از روش‌های مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی به صورت آنلاین، مشاهده از طریق سامانه سازمان تامین اجتماعی است که در این حالت داریم:

  • شما برای مشاهده سوابق بیمه خود دیگر نیازی به حفظ شماره بیمه ندارید و می‌توانید با کد ملی نیز آن را مشاهده کنید.
  • برای مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی، کافیست ابتدا به سامانه تامین اجتماعی مراجعه کنید.
  • کد ملی و گذواژه خود را وارد کنید. (افرادی که قبلا سابقه پرداخت بیمه داشته‌اند، حتما ثبت نام کرده و دارای گذرواژه هستند، در غیر اینصورت می‌توانید در تیتر بعدی روند ثبت نام را در پیش بگیرید)
  • حال شما به اکانت خود در این سایت مراجعه کرده و می‌توانید سوابق بیمه را مشاهده نمایید.
سوابق بیمه تامین اجتماعی فقط با کد ملی
کارنامه بیمه تامین اجتماعی

سوابق بیمه تامین اجتماعی بدون گذرواژه

اگر می‌خواهید برای مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی بدون گذرواژه اقدام کنید، اگر ثبت نام کرده‌اید (در صورت عدم ثبت نام، دستورالعمل قسمت دوم این بخش را دنبال کنید)، می‌توانید با همان شماره‌ای که ثبت نام انجام شده است، از طریق کد USSD اقدام به بررسی سوابق بیمه تامین اجتماعی خود نمایید. در این حالت بایستی:

  • ابتدا کد *4# را بگیرید. (ستاره + چهار + مربع)
  • حال بایستی گزینه 3 یعنی “تامین اجتماعی” را انتخاب کنید.
  • حال بایستی گزینه 2 یعنی “استعلام” را انتخاب کنید.
  • حال بایستی گزینه 1 یا “آخرین سابقه” را انتخاب کنید.
  • حال بایستی کدملی خود را در این قسمت وارد نمایید.

از این کد می‌توانید برای کارهای دیگر مانند پرداخت حق بیمه و … نیز استفاده نمایید. البته توجه کنید که از طریق سامانه شما حتما به گذرواژه خود نیاز خواهید داشت.

اگر دارای گذرواژه نیستید و یا قبلا در این سایت ثبت نام نکرده‌اید، لازم است:

  • ابتدا به سایت سازمان بیمه تامین اجتماعی مراجعه کنید.
  • در این حالت در صفحه اصلی بر روی گزینه “ثبت نام” کلیک کنید.
  • در صفحه بعد روی گزینه ثبت نام اشخاص حقیقی کلیک کنید.
  • حال بایستی اطلاعاتی که مورد نیاز است را وارد نمایید.
  • از جمله مشخصات فردی، کدملی یا شماره تلفن همراه. نکته‌ای که بایستی به آن توجه کنید آن است که شماره تلفن وارد شده بایستی دقیقا مطابق با اطلاعات هویت شما باشد. در غیر اینصورت بایستی به یک شعبه به صورت حضوری مراجعه کنید (الزامی).
  • سپس بایستی روی گزینه “مرحله بعد” کلیک کنید.
  • در مرحله بعدی مشخصات شما از جمله نام و تاریخ تولد و شماره شناسنامه گرفته می‌شود.
  • سپس بایستی روی گزینه “مرحله بعد” کلیک کنید.
  • حال از شما یک ایمیل و یک گذرواژه گرفته می‌شود. گذرواژه بایستی با کاراکترهای لاتین بوده و حداقل با یک حرف شروع شود. از سوی دیگر، باید شامل یک حرف بزرگ و کوچک بوده و حداقل تعداد گذرواژه باید 8 عدد باشد. استفاده از کاراکترهای لاتین مانند % $ # ! (فقط این موارد) مجاز هستند. همچنین سوالات امنینی نیز وجود دارد که پاسخ آنها را بنویسید و آنها را حتما در جایی ذخیره کنید تا بعدا در هنگام “فراموشی رمز عبور” از آنها بتوانید استفاده نمایید. نکته‌ای که در این قسمت وجود دارد آن است که جواب هر 3 سوال بایستی متفاوت باشید و آنها را حفظ کنید.
  • تمام اطلاعات هویتی که وارد می‌کنید، لازم است تا با اطلاعات کارت ملی و شناسنامه شما مطابقت داشته باشد. در غیر اینصورت حساب کاربری برای شما ایجاد نخواهد شد.
  • همچنین قابل ذکر است که افرادی که دو شماره شناسنامه و کد ملی آنها به صورت یکسان درج شده است، بایستی این کد را وارد کرده و همچنین از صفر ها صرف نظر کنید (آنها را وارد نکنید).

تنها پل‌های ارتباطی شما با سازمان از طریق شماره تلفن است که تاکنید شده است تا معتبر و برای شما باشد.

سوابق بیمه تامین اجتماعی از طریق اینترنت

برای چک کردن سوابق بیمه تامین اجتماعی می‌توانید از راه‌های مختلفی استفاده کنید که به شرح زیر می‌باشد.

  • از طریق سایت: یکی از سریع‌ترین راه‌های دسترسی به سوابق بیمه تامین اجتماعی، رجوع به سامانه تامین اجتماعی است که به لینک روبرو می‌باشد: سامانه تامین اجتماعی
  • خدمات غیر حضوری: یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توان از آن استفاده نمود، خدمات غیر حضوری اپلکیشن همراه من است که در این حالت، می‌توانید با وارد کردن نام کاربری، گذرواژه و یا کدملی و شماره تلفن، اکانت خود را به همراه سوابق بیمه‌ای که داشته‌اید، به صورت مجزا بر طبق سال و کارگاه مشاهده کنید.
  • کد ussd: این روش نیازی به اینترنت ندارد و همانطور که در بالا هم توضیح دادیم، با وارد کردن چند کد و ارسال چند شماره قابل انجام است.
سوابق بیمه تامین اجتماعی بدون گذرواژه
سابقه بیمه تامین اجتماعی

چند سال سابقه بیمه دارم

همانطور که گفتیم، اگر سابقه پرداخت بیمه را داشته باشید، می‌توانید میزان سابقه آن را از زمان پرداخت تاکنون مشاهده کنید. برای مشاهده میزان و مدتی که اقدام به پرداخت سابقه بیمه کرده‌اید، در کنار آن اطلاعات پرداخت در زمان‌ها و موارد مختلف، می‌توانید از سامانه‌های مختلفی که در قسمت بالا اشاره کردیم از جمله خود سایت بیمه تامین اجتماعی استفاده نمایید.

امروزه بیمه‌ اجتماعی برای سهولت افراد، روش‌های راحت‌تری را به شما معرفی می‌کند که به راحتی می‌توانید بدون حضور در شعب سازمان تامین اجتماعی، نسبت به وضعیت بیمه و پرداختی آن اقدام کنید. یکی از این راه‌ها، مراجعه به لینک مستقیم سوابق بیمه تامین اجتماعی است.

لینک مستقیم مشاهده سوابق بیمه

لینک مستقیم مشاهده سوابق بیمه اجتماعی چیست؟ از آنجایی که سازمان تامین اجتماعی، به عنوان یک سازمان بیمه‌گر عمومی و غیر دولتی شناخته می‌شود، و البته تحت نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، شما می‌توانید از خدمات آن استفاده کنید. برای دریافت هرگونه خدمات باید به سایت این سازمان مراجعه کنید:

  • سایت سازمان تامین اجتماعی به آدرس https://www.tamin.ir/ می‌باشد که در آن میز خدمات غیرحضوری برای بیمه شدگانی، کارفرمایان، مستمری بگیران، خدمات درمانی، نهادها و مراجع برون سازمانی ارائه می‌شود.
  • برای مشاهده سابقه تامین اجتماعی می‌توانید به سایت این سازمان مراجعه کرده، در صفحه باز شده، بر روی گزینه “خدمات سلامت الکترونیک” کلیک کنید. حال در زیرمنو روی گزینه “نسخ الکترونیک من” کلیک کنید. حال شما به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که می‌توانید در آن با وارد کردن کدملی یا نام کاربری و یا نام کاربردی و کد فیدا و وارد کردن پسوورد، وارد اکانت خود شوید.
لینک مستقیم مشاهده سوابق بیمه
سایت سابقه تامین اجتماعی چیست؟

مشاهده سریع سوابق بیمه

اگر می‌خواهید به صورت مستقیم اقدام به مشاهده سریع سوابق بیمه باشید، می‌توانید لینک زیر را دنبال کنید:

با مراجعه به این لینک، شما می‌توانید مشخصات اکانت خود را وارد کرده و اقدام به مشاهده سوابق بیمه نمایید. امروزه افراد می‌توانند در بازه زمانی 20 – 30 سال، برحسب مشاغلی که دارند، با پرداخت سابقه پرداخت بیمه، بازنشسته شده و از مستمری بگیران این سازمان به حساب بیایند.

در این سامانه بنا به اعلام این سازمان، شما می‌توانید امکان مشاهده و چاپ سوابق بیمه را با توجه به تفکیک سال، روز و ماه برای تمامی بیمه شدگان مشاهده نمایید. خدمات و سوابق بیمه تامین اجتماعی ارائه شده در لینک بالا به صورت 24 ساعته بوده و رایگان است.

حتما توجه کنید که بعد از خروج از سامانه، از سیستم خارج شوید. همچنین توجه کنید که برای ورود به این صفحه، از مرورگرهای معتبر در اندروید، دسکتاپ و … مانند کروم و فایرفاکس (بروز شده) استفاده نمایید.

مشاهده سوابق بیمه با موبایل

با الکترونیکی شدن بسیاری از فعالیت‌ها در دوره کنونی، امروزه ما شاهد به وجود آمدن بسیری از اپلیکیشن‌ها و برنامه‌ها در اینترنت و برای موبایل‌ها هستیم که می‌تواند به سرعت ما را به شبکه‌ها و سامانه‌ها متصل کند. از جمله این ابزارها و برنامه‌ها برای مشاهده سوابق بیمه با موبایل می‌توان گفت:

  • برنامه کارمند: اولین برنامه‌ای که می‌توان به آن مراجعه کرد، برنامه کارمند است که در این حالت، شما می‌توانید تمام سوابق بیمه خود را برای ماه‌ها و سال‌هایی که ارائه کرده‌اید، مشاهده کرده و آنها را مشاهده کنید. شما می‌توانید نسخه اندروید این برنامه را از طریق برنامه بازار یا گوگل پلی دانلود نمایید. همچنین نسخه iOS آن در پلتفرم‌های سیبچه و نیز آی اپس است.
  • کد USSB: دومین روش، استفاده از کد USSD است که می‌توانید با کد دستوری *4# آن را استعلام بگیرید. برای این کار، بایستی از راهنمایی که در سمت قبل برای شما توصیف کردیم استفاده نمایید.
  • کد USSB روش دوم: روش‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید از آنها برای مشاهده سوابق بیمه خود استفاده کنید. این روش‌ها شامل موارد زیر می‌باشد:
    • همراه اول: برای اپراتور همراه اول می‌توانید از کد دستوری *142# استفاده نمایید.
    • ایرانسل: مورد دیگر استفاده از کد دستوری *4*1420# برای اپراتور ایرانسل است.
    • رایتل: همچنین برای اپراتور رایتل می‌توانید از کد دستوری *4*1420# استفاده کنید.
  • اپلکیشن تامین اجتماعی: استفاده از اپلیکیشن تامین اجتماعی برای مشاهده سوابق بیمه اجتماعی می‌تواند بسیار موثر باشد. در این حالت شما می‌توانید از خدمات مختلف این سامانه نظیر تفکیک آخرین اخبار، استعلام مستمری بگیران، نمایش بدهی کافرمایان و .. از جمله مشاهده سابقه تامین اجتماعی اشاره نمود. ابتدا آن را نصب کنید، سپس کدملی و گذرواژه را وارد کنید. سپس بایستی شماره تلفن همراه را وارد کنید. با زدن دکمه استعلام می‌توانید مشخصات خود، کارگاه و نیز آخرین سابقه و دستمزدتان را مطالعه نمایید. شما همچنین می‌توانید از بخش مستمری بگیران، مستمری‌های دریافتی را استعلام بگیرید.

مشاهده سوابق بیمه با پیامک

برای کسانی که گوشی هوشمند یا کامپیوتر ندارند، می‌توانند از پیامک برای دریافت و مشاهده سوابق بیمه با پیامک اقدام کنند که در این حالت بایستی از همان روش USSD یعنی استفاده از کد *4*1420# استفاده کنید. در این حالت به این نکته مهم توجه کنید که در این روش بایستی کدملی وارد شده با سیم کارت شما مطابقت داشته باشد و کد ملی با سیم کارت متعلق به یک فرد باشد.

مشاهده سوابق بیمه با موبایل
نمایش سوابق تامین اجتماعی از طریق موبایل

پرداخت انلاین حق بیمه

برای پرداخت آنلاین حق بیمه می‌توان به روش‌های مختلفی اشاره نمود که عبارتند از:

  • سایت بانک رفاه: یکی از روش‌های پرداخت آنلاین حق بیمه در کنار سوابق بیمه تامین اجتماعی که بیان کردیم، مراجعه به سایت بانک رفاه است که از قسمت “خدمات بانکداری الکترونیک” روی گزینه “پرداخت حق بیمه با کارت شتابی” کلیک کرده و سپس به صفحه پرداخت ارجاع داده می‌شوید. حال بایستی شناسه پرداخت و مبلغ بیمه را وارد نمایید و به صفحه پرداخت ارجاع داده می‌شوید
  • شما می‌توانید با مراجعه حضوری به دفاتر انجام خدمات عمومی یا کافی‌نت‌ها و یا دستگاه‌های ATM بانک این کار را انجام دهید.
  • سایت بانک ملت: مورد دیگر، استفاده از سایت بانک ملت است که در این حالت بایستی به سایت این بانک به نشانی بانک ملت مراجعه کرده، سپس از قسمت بانکداری الکترونیک، بر روی گزینه “سامانه واریز وجوه به حساب سازمان‌ها” کلیک نموده و گزینه “سازمان تامین اجتماعی” را انتخاب کنید. حال بایستی با وارد کردن مشخصات خود، رسیدی را دریافت کنید. شناسه واریز و نیز شناسه بانک، حال مبلغ فیش را وارد نموده و بر روی گزینه “تایید” کلیک کنید. حال گزینه صحت اطلاعات تایید کنید و پرداخت را انجام دهید.

پرتال تامین اجتماعی

پرتال تامین اجتماعی یک سایت مجزا است که می‌توانید لینک آن را از اینجا مشاهده کنید. سازمان‌های بزرگ امروزه سامانه‌ها و بسترهای بسیاری را برای رفاه حال مشتریان خود و ارائه خدمات به صورت آنلاین ارائه می‌کنند که یکی از این موارد، پرتال‌ها هستند. پرتال تامین اجتماعی برای ارائه خدمات زیر به کار می‌رود که عبارتند از:

  • بررسی و پیگیری وضعیت پرداختی‌ها در حق بیمه
  • بررسی لیستی از پرداختی‌ها در حق بیمه
  • بررسی فیش حق بیمه
  • پرداختن حق بیمه‌های تامین اجتماعی
  • بررسی و دریافت رسیدهای فیش پرداختی در حق بیمه

شما می‌توانید به عنوان کاربر برای کسانی که کارفرما، بیمه شده و یا مشاغل آزاد و اختیاری هستند، این سامانه را به اشتراک گذاشته تا از خدمات آنها بهره‌مند شوند.

برای ثبت نام در پرتال تامین اجتماعی می‌توانید از دستورالعمل زیر استفاده کنید که به شرح زیر می‌باشد:

  • ابتدا وارد سایت پرتال بشوید.
  • سپس بایستی بر روی عبارت “ثبت نام” کلیک کنید.
  • حال بایستی مطالب بیان شده در این قسمت برای شرایط ثبت نام را مطالعه کنید. حال گزینه موافق بودن با شرایط را تیک بزنید و تایید و ادامه را کلیک کنید.
  • حال بایستی اطلاعات ارائه شده و خواسته شده را وارد کنید.
  • حال بایستی بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.
پرتال تامین اجتماعی
پورتال تامین اجتماعی

بازیابی رمز عبور سامانه سابق بیمه تامین اجتماعی

در نهایت باید گفت اگر شما دچار فراموشی گذرواژه خود در این سیستم شده‌اید، می‌توانید به همان لینک مستقیم بالا مراجعه کنید.

  • در ادامه ابتدا در صفحه جدید، بر روی گزینه “بازیابی رمز عبور” را کلیک کنید.
  • سپس بایستی نام کاربری یا کد ملی را در پنجره وارد شده وارد کنید. حال گزینه ادامه را بزنید.
  • سپس بایستی روش بازیابی پیامک را معین کنید. 2 راه برای این کار قرار داده شده است که شامل “بازیابی گذرواژه با استفاده از شناسه ارسال شده توسط پیامک” و نیز “بازیابی گذرواژه با استفاده از سوالات امنیتی” است. همانطور که گفتیم، راه ارتباطی سازمان با شما از طریق همان شماره تلفنی است که به نام خود در هنگام ثبت نام وارد می‌کنید. در این مرحله است که 3 سوال و جواب داده شده در هنگام ثبت نام به کار می‌آید.
  • در روش اول بایستی با انتخاب گزینه مربوطه، گزینه ادامه را بزنید. سپس بایستی یک کد 6 رقمی را که به شما پیامک می‌شود را دریافت کرده و آن را وارد کنید. توجه کنید که کسانی که شماره تلفن وارد نکرده‌اند، نمی‌توانند از این روش استفده کنند. این کد را در جایگاه موردنظر وارد کرده و سپس رمز عبور خود را عوض می‌کنید. بنابر اعلام این سازمان، این کد تنها 20 دقیقه معتبر است و تنها 3 بار امکان اشتباه وارد شدن را دراد.
  • در روش دوم بایستی سه سوالی که مطرح شده بود در هنگام ثبت نام را پاسخ دهید. اگر به این سوالات پاسخ نداده باشید، این روش را برای تغییر و بازیابی رمز عبور در سامانه سوابق بیمه تامین اجتماعی ندارید. با وارد کردن 3 جواب می‌توانید به صفحه بعد مراجعه کرده و اقدام به تعویض رمز عبور نمایید.

در نهایت اگر 2 روز بالا را نتوانستید برای بازیابی رمز عبور به کار ببرید، بایستی به یک شعبه تامین اجتماعی مراجعه کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 3

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا