مهارت های زندگی

مضرات بدگویی از همسر جلوی فرزندان چیست؟ چگونه این عادت را ترک کنیم؟

عواقب بدگویی از همسر در جلوی فرزندان + روش‌های مؤثر ترک آن

بسیار دیده شده که گاهی اوقات والدین پشت سر همدیگر بدگویی می‌کنند. بچه‌ها از این‌گونه بددهنی و بدگویی دچار استرس و اضطراب می‌شوند. بدگویی می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد، ممکن است مرد و زن پشت سر همسر خود دروغ بگویند و یا اینکه او را سرزنش کرده و انتقادهای بی‌مورد از همدیگر داشته باشند. در این بخش از جوان ایرانی به مضرات بدگویی از همسر جلوی فرزندان و چگونگی ترک آن می‌پردازیم.

 

مضرات بدگویی از همسر جلوی فرزندان

شما والدین گرامی باید بدانید که با بدگویی از همدیگر نمی‌توانید در نزد فرزندان جایگاه خوبی کسب کنید، بلکه اوضاع بدتر شده و حتی ممکن است بچه‌ها از شما متنفر شوند! در ادامه مضرات دیگری که این نوع رفتارهای غلط دارد را بیان می‌کنیم.

از بین رفتن حرمت پدر و مادر

پدر و مادر در خانواده نقش بسیار مهمی برای فرزندان دارند. پدر پشتیبان فرزندان بوده و مادر نیز آرامش در خانه ایجاد می‌کند. اگر والدین نسبت به هم توهین و بدگویی را در پیش بگیرند، احترام آن‌ها در نزد بچه‌ها از بین می‌رود. در حالیکه جایگاه پدر و مادر در خانواده باید بسیار ارزشمند باشد تا آن‌ها بتوانند الگوی مناسب برای فرزندانشان باشند‌.

از بین رفتن صمیمیت والدین با فرزندان

خانواده‌ای که در آن صمیمیت موج می‌زند، به موفقیت‌های بسیاری می‌رسند. درواقع وقتی زندگینامه افراد موفق را مطالعه کنید، آن‌ها خانواده‌های بسیار صمیمی و نزدیک از لحاظ عاطفی داشتند و نیازهای معنوی آن‌ها از این طریق برآورده شده است. اما بدگویی والدین از یکدیگر در جلوی فرزندان، احساس صمیمیت را نابود می‌کند. فرزندان تصور می‌کنند که پدر مادر همدیگر را دوست ندارند، درنتیجه کودک نیز احساس عدم دوست داشته شدن درون خود پیدا می‌کند.

ایجاد خشونت در زندگی

افرادی که در روابط زناشویی بدگویی نسبت به یکدیگر می‌کنند، معمولاً مبتلا به اختلالات روانی از جمله سادیسم هستند. همان‌طور که می‌دانید اگر خشونت چه به صورت کلامی باشد و چه غیرکلامی، تأثیر مخربی بر روابط زناشویی می‌گذارد. همچنین آزار و اذیت‌های فیزیکی بر روی بچه‌ها اثرات نامطلوبی دارد.

آشفتگی ذهنی و عاطفی فرزندان

بدگویی کردن والدین از همدیگر در جلوی فرزندان باعث می‌شود که ذهن بچه‌ها درگیر مسائلی شود که به آن‌ها هیچ ارتباطی ندارد. کودکان هیچ وظیفه و مسئولیتی بابت اختلافات زن و شوهر ندارند. بنابراین آن‌ها را نباید درگیر روابط زناشویی خود کنید، زیرا آینده آن‌ها را به خطر می‌اندازد. با فرزندان خود متناسب با سن آن‌ها برخورد کنید، وگرنه اگر بچه‌ها مدام درگیر مشاجرات زندگی شوند، احتمال افسردگی در آن‌ها افزایش می‌یابد، درنتیجه آن‌ها نمی‌توانند ادامه تحصیل دهند. حتی دیده شده افرادی که در چنین خانواده‌هایی بزرگ می‌شوند، در آینده نمی‌توانند ازدواج کنند و تشکیل زندگی دهند!

کاهش اعتماد به نفس در والدین

اگر شما نسبت به همدیگر بدگویی کنید، پشت سر یکدیگر تهمت بزنید و یا از الفاظ بد استفاده کنید، درواقع احترام یک رابطه را نگه نداشته‌اید. این بی‌احترامی به همدیگر باعث کاهش عزت نفس و اعتماد به نفس در زن و شوهرها می‌شود. وقتی‌که این اتفاقات ناخوشایند رخ دهد، درنتیجه فرزندان نیز از این موضوع آسیب دیده و زندگی به کام آن‌ها تلخ می‌شود.

گوشه گیری فرزندان

باید توجه داشته باشید که فرزندان نیاز به پدر مادر آرام و صبور دارند. همان‌طور که می‌دانید بد سرپرستی بسیار بدتر از بی‌سرپرستی است. پدر و مادر هیچ‌گاه نباید در جلوی فرزندان از یکدیگر بدگویی کنند. زیرا در این صورت فرزندان نسبت به آن‌ها سرد شده و ترجیح می‌دهند تنها باشند تا اینکه با پدر مادر خود صحبت کنند. این‌گونه فرزندان کم کم احساس گوشه گیری کرده و از اجتماع و روابط دوستانه خود نیز می‌شوند.

در برخی از مواقع پدر با بدگویی از مادر خانواده قصد دارد او را در پیش فرزندان بد جلوه دهد و یا مادر هم همین نیت را دارد، ولی باید بدانید که با این کار هرکسی که بدگویی کند بیشتر از چشم بچه‌ها می‌افتد. فرزندان دیگر به پدر مادر خود اعتماد ندارند و احساس غم، ناراحتی و تنهایی خواهند کرد.

 

لجبازی کودکان خود را هر چه سریع تر درمان کنید. بهترین روش‌های درمان آن را در این مقاله بخوانید:

درمان لجبازی کودکان چیست؟

ترک بدگویی از همسر با روش های کاربردی

مضرات بدگویی از همسر در جلوی فرزندان
مضرات بدگویی از همسر در جلوی فرزندان

ازآنجایی‌که والدین باید الگوی مناسبی برای فرزندان باشند، بنابراین باید هر چه سریع‌تر این عادت بدگویی از همسر جلوی فرزندان خود را ترک کنند‌. در ادامه این بخش از جوان ایرانی به شما روش‌هایی می‌گوییم که با رعایت آن‌ها می‌توانید دست از بدگویی کردن نسبت به یکدیگر بردارید.

دقت در صحبت کردن

والدین عزیز باید هنگام صحبت کردن بسیار مراقب باشند، زیرا حرف‌های آن‌ها تأثیر بسیار زیادی بر شکل‌گیری شخصیت فرزندان می‌گذارد. بنابراین باید در انتخاب کلمات بسیار حساسیت به خرج بدهند و هر حرفی را به زبان نیاورند. نباید استفاده از الفاظ نادرست جزو عادت‌های روزمره زندگی شود.

سکوت در زمان مناسب

توجه کنید هنگامی‌که در موقعیت بدی قرار می‌گیرید و بحث شما به عصبانیت و پرخاشگری کشیده می‌شود، بهتر است که سکوت کنید. درواقع با این روش توانسته‌اید، خشم خود را به درستی کنترل کنید. اما در بسیاری از خانواده‌ها دیده شده افراد به جای سکوت کردن شروع به بدگویی از همسر خود می‌کنند. درنتیجه فرزندان بسیار ناراحت و عصبانی‌تر از والدین می‌شوند. پس قدرت سکوت را دست کم نگیرید!

پذیرش تفاوت‌ها

همان‌طور که می‌دانید شخصیت آدم‌ها با یکدیگر متفاوت است‌‌. در زندگی مشترک پذیرش همین تفاوت‌ها باعث شیرینی آن زندگی می‌شود. اما بسیاری از زن و شوهرها تفاوت‌های یکدیگر را بسیار بد در جلوی فرزندان جلوه می‌دهند. آن‌ها نسبت به همسر خود در جلوی فرزندان بسیار بدبین هستند و این‌گونه تفاوت‌ها را نمی‌پذیرند. بنابراین برای اینکه زندگی خوبی داشته باشید باید در زندگی مشترک تفاوت‌های یکدیگر را بپذیرید.

تحسین و تشویق همسر

هنگامی‌که همسر شما در خانه نیست، ویژگی‌های مثبت او را به یاد فرزندان خود بیاورید و همسر خود را به دلیل آن ویژگی‌های مثبت تحسین کنید‌. این امر باعث تقویت بنیاد خانواده می‌شود، همچنین فرزندان از اینکه چنین پدر مادری دارند بسیار خوشحال می‌شوند و در زندگی آینده آن‌ها تأثیر بسیار زیادی دارد.

ایجاد اعتماد به همدیگر

لازمه یک زندگی خوشبخت و موفق این است که زن و شوهر به یکدیگر اعتماد داشته باشند. سعی نکنید نسبت به همدیگر بدبین باشید، زیرا این بدبینی شما، احساس بدی را به فرزندان نیز منتقل می‌کند. شما کم کم نسبت به همسر خود بدگویی می‌کنید و فرزندان را از خودتان دور می‌کنید. هر چه سریع‌تر این احساس بدبینی و عدم اطمینان را نسبت به هم از بین ببرید و دیگر سوءظن نداشته باشید، می‌توانید با لذت و خوشحالی در کنار یکدیگر زندگی کنید.

 

با شوهر تنبل خود چه کار کنیم؟ چگونه رفتار کنیم تا کار به جدایی نکشد! در این مقاله بخوانید:

طرز رفتار با شوهر تنبل

حل اختلافات با همسر به صورت پنهانی

در زندگی مشترک هم روزهای خوش وجود دارد و هم روزهای بد!

درواقع طرفین رابطه ممکن است اختلاف‌هایی با همدیگر داشته باشند. هرچند که مشورت گرفتن از فرزندان بسیار خوب است، اما سعی نکنید تمامی مشکلات خود را با آن‌ها در میان بگذارید. زیرا باعث می‌شود که والدین از جایگاه مناسبی که در نزد فرزندان دارند پایین‌تر بیایند‌.

بهتر است که اختلافات خود را با همسرتان در اتاق جدا یا هنگامی‌که بچه‌ها مدرسه بوده و یا به هر طریقی در منزل نیستند به صورت پنهانی حل کنید.

گذشت داشتن در زندگی

همان‌طور که میدانید هیچ انسان کاملی در دنیا  وجود ندارد و تمامی افراد ممکن است در زندگی دچار اشتباه شوند‌. بنابراین لازم است که شما از اشتباهات جزئی یکدیگر گذشت کنید و در زندگی زناشویی از بسیاری از ایرادهای یکدیگر چشم‌پوشی کنید. هنگامی‌که از خطای یکدیگر گذشت می‌کنید به‌هیچ‌عنوان آن را در نزد فرزندان خود بازگو نکنید، زیرا بچه‌ها نسبت به شما بدبین می‌شوند. حتی ممکن است در آینده تأثیر منفی برای ارتباطات کودکان ایجاد شود.

عدم مقایسه همسر خود

یکی دیگر از عواملی که باعث می‌شود شما نسبت به همسر خود بی‌احترامی کرده و در جلوی فرزندان بدگویی کنید این است که همسر خود را با دیگران مقایسه کنید. در این صورت باعث می‌شود که جنبه‌های منفی همسر شما بولد شده و جنبه‌های مثبت او را از یاد ببرید. هیچ‌وقت سعی نکنید همدیگر را در زندگی مشترک با دیگران مقایسه کنید! همین‌گونه که همسر شما هست او را بپذیرید و بدانید که انتخاب شما در شروع ازدواج همین فرد بوده است.

همفکری با همسر

سعی کنید در تمامی مراحل زندگی مشترک با همسر خود همفکری داشته باشید. حتی می‌توانید در برخی از موارد با بچه‌ها مشورت کنید. تعامل و ارتباط با همدیگر را در خانواده تقویت کنید. دست از بدگویی کردن نسبت به همدیگر بردارید.

فکر کردن قبل از حرف زدن

قبل از اینکه با همسر خود و یا بچه‌ها صحبت کنید، حتماً به کلمات خود فکر کنید. صحبت کردن شما نباید باعث ناراحتی خانواده شود. در هنگام عصبانیت سکوت کرده و صحبت نکنید! زیرا پرخاشگری شما تأثیرات بسیار بعدی بر روی آینده و حال فرزندان می‌گذارد.

 

طرز صحیح حرف زدن با همسر چگونه است؟ در اینجا به طور کامل بخوانید:

شیوه صحیح صحبت کردن با همسر

محبت فیزیکی در خانواده

برای اینکه علاقه شما به همدیگر افزایش پیدا کند و احترام بین شما حفظ شود، نیاز است که به یکدیگر محبت کنید. در این صورت باعث می‌شود پشت سر همدیگر بدگویی نکنید.

همواره با محبت از یکدیگر تشکر کنید و توی ذوق هم نزنید. اگر همسر شما کاری انجام می‌دهد که باب میل شما نیست یک تذکر کوتاه داده و از کنار آن به سادگی رد شوید.

از خانواده همسر خود ایراد نگیرید

حتی اگر خانواده همسر شما کارهایی انجام می‌دهد، که شما دوست ندارید، هیچ‌وجه نسبت به آن‌ها بی‌احترامی نکنید و مدام از آن‌ها ایراد نگیرید! ایراد گرفتن از خانواده همسر شما مانند ایراد گرفتن از خود همسر شما است.

اگر شما عادت کنید که از هر چیزی ایراد بگیرید، غر بزنید و با لحن بد صحبت کنید، این رفتارها در شما شکل می‌گیرید. حتی باعث بدگویی از همسر خود در جلوی فرزندان می‌شوید. بنابراین همیشه سعی کنید دیگاه مثبت داشته باشید و به ایرادات افراد توجه نکنید.

 

سخن پایانی:

همان‌طور که مشاهده کردید بدگویی از همسر جلوی فرزندان عواقب بسیار بدی دارد. حتی ممکن است کودکان از شما الگو گرفته و در آینده نیز رفتارهای تخریبی شما را تکرار کنند. در این مطلب از جوان ایرانی به عواقب این‌گونه رفتارهای تخریبی پرداختیم.

اگر شما عزیزان نیز تجربه‌ای در این خصوص دارید، می‌توانید در بخش نظرات، پیام خود را با ما و دیگر مخاطبان مجله جوان ایرانی در میان بگذارید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا