مهارت های زندگی

بهره وری چیست؟ پاسخ به سوالات مطالعات نهم و عوامل موثر بر آن

عوامل موثر بر بهره وری چیست؟ سوالات مرتبط با آن

بهره وری چیست؟ در این مقاله می خواهیم به چند تعریف از بهره وری در زندگی انسان ها بپردازیم و با عوامل موثر در افزایش آن و نیز سوالات مرتبط مطرح شده در این موضوع بیشتر آشنا شویم.

بهره وری چیست؟

یکی از سوالاتی که در دوره اول متوسطه بیان می‌شود، بهره وری است. بهره وری چیست؟ در پاسخ می‌توان به جواب‌های بسیاری پرداخت. ابتدا باید بدانید که بهره وری همان انتفاع، بهره بردن بیشتر و تمتع است. حال اگر بخواهیم آن را با یک تعریف کامل‌تر بیان کنیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • بهره وری شیوه‌ای از عمل است که می‌توانید به کمک آن، کار را به درستی انجام دهید.
  • در تعریف دیگر، بهره وری همان کارایی و اثر بخشی شناخته می‌شود که هر چقدر این شاخص را بیشتر رعایت کنید، نتایج آن کارآمدتر و نیز اثربخش تر خواهند شد.
  • عوامل بهره وری در دین اسلام موارد مختلفی ذکر شده‌اند که از جمله آنها می‌توان به تقوا، نظم در کارها، مشورت، برنامه ریزی، میانه روی و نیز اهمیت دادن به کارها اشاره کرد.

نمونه‌های مختلفی را می‌توان در پاسخ به اینکه بهره وری چیست در جامعه مثال زد. برای اینکه بهتر بتوانید این مسئله را درک کنید، چند نمونه آن را در ادامه بیان می‌کنیم که به شرح زیر هستند:

  • شما می‌توانید در مهمانی‌ها، جشن‌ها، مجالس که معمولا پرهزینه بوده و مقادیر زیادی از غذاها صرف می‌شوند، از اسراف جلوگیری کنید.
  • مورد دیگری که می‌توان در مورد مثال‌های بهره وری چیست بیان کرد، رعایت نظم و نیز برنامه ریزی در انجام کارهای روزانه‌تان است که باعث می‌شود تا بتوانید کارهای خود را با بهینه‌ترین حالت از نظر زمانی انجام دهید.
  • یکی دیگر از موارد بهره وری در زندگی انسان‌ها، انجام برخی کارها است که هم می‌تواند موجب افزایش طول عمر آنها گردد و از سوی دیگر هم می‌تواند آمادگی جسمانی و سلامت آنها را افزایش دهد. از جمله ورزش کردن، پرخوری نکردن، رعایت رژیم غذایی، جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری و رعایت بهداشت.
بهره وری چیست؟
معرفی کامل بهره وری

چه عواملی در افزایش بهره وری موثر هستند؟

برای آنکه بتوانید بهره وری را در زندگی خود افزایش دهید، می‌توان به برخی راهکارها اشاره کرد که از جمله آن ها می‌توان گفت:

  • تعیین هدف: یکی از بهترین کارهایی که می‌تواند هم موجب افزایش انگیزه و هم افزایش تاثیر بهره وری در شما شود، تعیین هدف است. در این حالت شما می‌توانید برای سه مقطع زمانی، اهدافی را تعیین کنید. اهدافی در کوتاه مدت، که می‌تواند روزانه یا هفتگی باشد. اهداف میان مدت که معمولا 3-6 ماهه هستند و نیز اهداف بلند مدت که می‌توانند از 1 سال تا 2 و 5 سال نیز به طول انجامند. اگر هدفگذاری انجام شود، خود به خود مغز شما به دنبال برنامه و راه‌هایی است که بتواند کاری کند تا با پیدا کردن کارهایی، روند رسیدن به آن را سریع‌تر نماید و این کار نیز به نوعی موجب افزایش بهره وری خواهد شد.
  • کنترل کردن کارها: از جمله نکاتی که کمتر به آن توجه می‌شود، عدم کنترل کارهایی است که می‌تواند بهره وری ما را کاهش دهد. در این حالت بهتر است افراد فعالیت‌هایی که ممکن است زمان شما را تلف کنند را مدیریت کرده، آنها را شناسایی کنید و یا حتی آنها را حذف نمایند.
  • عدم انجام همزمان کارها: چیزی که باعث می شود تا نتوانید بهره وری را تا حد بالایی نگه دارید، تمرکز است. فقدان تمرکز می‌تواند یک کار چند دقیقه‌ای را به یک ساعت و یک کار چند ساعتی را به چندین روز تبدیل کند. یکی از عواملی که در این زمینه مطرح می‌شود، انجام دادن چند کار به صورت همزمان است که کاملا اشتباه بوده و بهتر است مولتی تسک ‌های خود را با برنامه‌ ریزی و پخش آن در طول روز یا هفته کنترل کنید. جالب است بدانید که این کار می‌تواند تا 60 درصد بهره وری را کمتر نماید.

در این مقاله به این پرسش که زیست بوم چیست؟ می پردازیم.

  • تشوق کردن: تشویق کردن، پاداش دادن، همگی موجب می‌شود تا شما و تیم‌تان از روحیه و نیز تعهد و اشتیاق بیشتری برخوردار شوند. همین موارد همانند سوخت جتی هستند که می‌توانند بهره وری را در شما به شدت بالاتر ببرند. براساس تحقیقات، این کار منجر شده است تا تیم‌ها تا 14 درصد بهره وری بالاتری داشته باشند.
عوامل موثر در بهره وری
چه چیزهایی موجب بهره وری می شوند

عوامل موثر بر بهره وری

سوالات مرتبط با بهره وری چیست؟

از دیگر سوالاتی که ممکن است در رابطه با بهره وری چیست در مطالعات نهم با آنها مواجه شوید، همچنین می‌توان گفت:

  • ارتباط بهره وری با مفاهیم و اقدامات دیگر چیست؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت بهره وری یکی از شاخص‌های موفقیت در انجام کارهای مختلف است که می‌تواند به دلایل مختلفی انجام شود. از جمله با صرفه جویی، انجام کارهایی است که می‌تواند به صورت آگاهانه و عاقلانه از شما سر بزند، جلوگیری از اسراف و کاهش حداکثری اتلاف منابع و هزینه‌ها، استفاده از ابزارها با ماکزیمم ظرفیت آنها به طوریکه خروجی نیز به همان نسبت افزایش یابد، شکرگزاری نعمت‌ها و موارد از این قبیل.

  • دو حدیث را از ائمه در مورد بهره وری در امور بیان کنید که مورد تاکید قرار گرفته است؟

پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: خداوند دوست دارد بندگانش، اگر کاری را انجام می‌دهید، آن را بی‌عیب و محکم بسازید.

امام علی (ع) می‌فرمایند: کسانی که به کارهای بی‌اهمیت بپردازند، امور مهم را تباه و از دست داده‌اند.

  • برای آنکه در کارها با بهره وری بیشتری همراه باشیم باید چه کار کنیم (یا به چه نکاتی توجه نماییم)؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت شما باید بهترین کارها را انجام دهید و در میان کارهایی که قصد دارید انجام دهید، بهترین اهداف را انتخاب نمایید.

مورد دیگر آن است که این کارها را پس از انتخاب، با بهترین روش‌ها انجام دهید تا بتوانید بهترین و نیز بیشترین نتایج را داشته باشید. در این خصوص لازم است تا بهترین وسیله را انتخاب کنید.

  • بهره وری به چه نوع نگرشی تشبیه می‌شود؟

بهره وری را می‌توان یک نوع نگرش نسبت به زندگی دانست که با آن، انسان‌ها می‌توانند تلاش کنند تا کارهای خود را به صورت هوشمندانه تری انجام دهند. آنها می‌توانند با به کارگیری روش‌های عاقلانه، اهداف معنوی و دنیوی خود را به روش‌های سریع‌تر، بهتر و با نتایج عالی‌تری بدست آورند.

  • نمونه های بهره وری چیست؟ چند مورد را در تاریخ گذشته انسان ها مثال بزنید.

در پاسخ به اینکه مثال های بهره وری چیست؟ بایستی به کارهایی که قدیمیان انجام داده‌اند اشاره کرد از جمله حفر قنات، ذخیره محصولات کشاورزی در سیلوها به صورت خشک شده، انبار کردن آب، همیاری و تعاون در امور کشاورزی و استفاده از حیوانات و ابزارها.

نمونه سوالات بهره وری چیست؟
سوالات مرتبط با بهره وری چیست؟

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.7 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 13

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا