کسب و کار

چگونه در مصاحبه کاری حرفه‌ای عمل کنیم؟ (آمادگی برای مصاحبه شغلی)

راهکارهای مهم برای داشتن یک مصاحبه حرفه ای و موفق

آیا تاکنون تحقیق کرده‌اید که چگونه می‌توانید مصاحبه کاری موفقی داشته باشید؟ فرض کنید روز مصاحبه شما فرا رسیده است، ابتدا در مورد آن شرکت تحقیقات لازم را انجام داده و آمادگی حضور در آن مصاحبه را به دست می‌آورید. آیا مراحل بعدی آن را می‌دانید؟ در این مطلب از جوان ایرانی برای شما بیان می‌کنیم که چگونه مصاحبه شغلی موفق و حرفه‌ای داشته باشید تا کارفرما متوجه شود که شما برای آن شغل مناسب هستید.

راهکارهای مصاحبه موفق و حرفه‌ای

برخی از بایدها و نبایدهای مصاحبه کاری را در این مطلب گردآوری کرده‌ایم تا شما بتوانید آمادگی لازم برای مصاحبه شغلی را داشته باشید.

کسب اطلاعات از محیط کار

از هر سازمانی که قصد دارید مصاحبه کنید اطلاعات لازم را کسب کنید. شما می‌توانید از افرادی که قبلاً در آنجا کار می‌کردند اطلاعات کسب کنید و یا اینکه شبکه‌های اجتماعی آن محیط کار را پیگیری کنید تا با فرهنگ آن سازمان آشنا شوید. درواقع قبل از مصاحبه با جزئیات داخلی شرکت آشنا شوید.

حتماً زودتر به محل مصاحبه برسید

برای رسیدن به مصاحبه، طوری برنامه‌ریزی کنید که حدوداً ۱۵ دقیقه زودتر به آن محل برسید و ۵ دقیقه قبل از مصاحبه کاملاً آماده باشید. این مورد نه تنها وقت‌شناسی شما را نشان می‌دهد، بلکه به شما این اطمینان را می‌دهد تا از نظر ذهنی برای سؤالات مصاحبه آماده باشید.

لباس مناسب بپوشید

دقت کنید ظاهر شما در اولین مصاحبه که انجام می‌دهید، نقش بسیار مهمی دارد. شما می‌توانید تحقیق کنید تا بدانید لباس رسمی آن شرکت چگونه است، سپس با توجه به آن تصمیم بگیرید که لباس مناسبی انتخاب کرده تا فرد حرفه‌ای به نظر برسید.

بسیار ساده باشید

همراهان گرامی جوان ایرانی هنگامی‌که برای مصاحبه آماده می‌شوید از اسپره و ادکلن هایی که بوی تند دارند پرهیز کنید. آرایش‌های زننده و یا جواهرات زیادی نداشته باشید، زیرا این‌ها باعث حواس‌پرتی می‌شود. تا جایی که می‌توانید ساده باشید تا بتوانید به‌طور مؤثر تمام استعدادهای خودتان را به فردی که مصاحبه می‌کند نشان دهید.

ارتباط چشمی مناسب برقرار کنید

فراموش نکنید هنگامی‌که به سؤالات پاسخ می‌دهید کمی لبخند بزنید تا نشان دهد که شما از این‌که در آن محل حضور دارید بسیار خوشحال هستید. همچنین با فرد مصاحبه‌کننده ارتباط چشمی برقرار کنید تا به او نشان دهید که به حرف‌های او گوش‌داده و به موضوع اشراف دارید.

صحبت مصاحبه‌کننده را قطع نکنید

به‌هیچ‌وجه عجول نباشید و قبل از اینکه شروع به صحبت کرده، کمی صبر کنید تا مصاحبه‌کننده سؤالاتش را بپرسد یا جواب سؤالات را کامل پاسخ دهید. صحبت فرد مقابل را قطع نکنید، زیرا نشانه بی‌ادبی است.

اغراق در سطح تجربه خود نکنید

به‌هیچ‌وجه سعی نکنید خود را بزرگ‌تر و باتجربه‌تر از آن چیزی که هستید نمایش دهید. زیرا در آینده که استخدام شدید در انجام تسک‌هایی که به شما محول می‌شود، دچار مشکل خواهید شد. بنابراین هر آنچه که مهارت دارید را بیان کنید و نشان دهید که شما آماده توسعه مهارت‌های جدید هستید و تمایل دارید آموزش‌های جدید نیز فرا بگیرید.

در مورد کارفرمای قبلی بدگویی نکنید

به‌هیچ‌وجه از رئیس و کارفرمایی قبلی انتقاد نکنید و یا در مورد آن‌ها نظرات منفی ندهید، زیرا مصاحبه‌کننده احساس می‌کند که اگر شما نیز این شرکت را ترک کنید در مورد آن‌ها به همین‌گونه با دیگران بحث خواهید کرد. هرچند اگر تجربه منفی دارید اما بازگو نکنید.

حساسیت نسبت به سؤالات کلیشه‌ای نداشته باشید

اگر مصاحبه‌کننده استخدامی سؤالات کلیشه‌ای از شما پرسید، واکنش خاصی نشان ندهید و حساسیت بیش‌ازحد نداشته باشید. اگر این سؤال‌ها برای شما تکراری و کلیشه‌ای است، باید بدانید که برای آن فرد نیز همین‌طور است. اما وظیفه دارد که از شما بپرسد.‌ بنابراین در کمال آرامش و صداقت پاسخ دهید.

از این اشتباهات در محیط کار به شدت پرهیز کنید:

اشتباهات کارمندان در محیط کار

از حرکات تکراری خودداری کنید

بسیاری از افراد عادت به لرزاندن پا و یا ضربه زدن روی میز دارند. اما باید در جلسه مصاحبه باید از این حرکات پرهیز کنید تا حواس مصاحبه‌کننده پرت نشود‌

صحبت کردن در مورد میزان حقوق پرداختی

اگر مصاحبه‌کننده نظر شما را در مورد میزان حقوق پیشنهادی سؤال کرد و یا در این مورد صحبت‌هایی را ارائه داد، باید بدانید که به‌احتمال‌زیاد قرار است شما استخدام شوید. در اکثر مواقع اگر قصد استخدام شما را نداشته باشند، وقت زیادی صرف مصاحبه نمی‌شود.

انتظارات بیش‌ازحد نداشته باشید

برخی از افراد ممکن است قبل از اینکه در محل مصاحبه حضور یابند، با شرکت تماس گرفته و اعلام کنند که اگر میزان حقوق دریافتی از فلان تا فلان قیمت باشد، برای مصاحبه خواهند آمد. این روش به شدت اشتباه است و باید از آن پرهیز کنید، زیرا هنوز شما با شرایط شرکت آشنا نیستید و آن‌ها نیز با شما مصاحبه نکرده‌اند. بنابراین در مورد حقوق صحبت نکنید و انتظارات بیش‌ازحد در شروع کار نداشته باشید.

پاسخ‌های کوتاه و مختصر بدهید

برخی از منابع انسانی در شرکت‌ها سؤالات بسیار زیادی از افراد می‌کنند، ولی شما باید بدانید که به تمامی سؤالات پاسخ کوتاه و مختصر بدهید. اگر قصد دارید که توضیح بیشتری در آن مورد بدهید ابتدا اجازه بگیرید و بگویید نیاز به توضیح بیشتری هست می‌توانم ادامه بدهم یا خیر‌.

اعتماد به نفس داشته باشید

اگر می‌خواهید مصاحبه موفقی داشته باشید، نیاز است که اعتماد به نفس کافی را کسب کنید. درواقع باید رفتار حرفه‌ای داشته و با فردی که با شما مصاحبه می‌کند، ارتباط خوبی برقرار کنید.

سؤالات حرفه‌ای بپرسید

پس‌ازاینکه مصاحبه‌کننده سؤالات خود را پرسید، احتمالاً فرصتی را به شما می‌دهد که شما سؤالات خود را بپرسید. ابتدا سعی کنید تن صدای شما با فرد مصاحبه کننده هماهنگ باشد، سپس سؤالات متفاوت و متفکرانه بپرسید. درواقع سعی کنید قبل از مصاحبه اطلاعات خوبی از شرکت و فعالیت‌هایش داشته باشید.

در این مواقع باید از قبل چندین سال را آماده کرده باشید، به‌عنوان‌مثال بپرسید که آیا ارتقاء شغل شما وجود دارد یا خیر. چه چالش‌هایی برای استخدام جدید وجود دارد؟

همچنین سؤال کنید که موفق‌ترین کارمند شما چه ویژگی‌هایی دارد و یا فردی که برای این سمت شغلی انتخاب می‌شود، در طی روز باید چه فعالیت‌هایی انجام دهد.

 

مزایا و معایب شغل پاره وقت را به طور کامل در این مقاله بخوانید:

مزایا و معایب شغل پاره وقت چیست؟

آرامش خود را حفظ کنید

به‌هیچ‌وجه عصبی نباشید، هرچند کمی استرس و عصبی بودن طبیعی است اما سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید تا بتوانید با تمرکز کامل به سؤالات پاسخ دهید.

آدامس نجوید

دقت کنید که در طی مصاحبه به‌هیچ‌وجه آدامس نجوید و یا اینکه سیگار نکشید. همچنین خوراکی‌های خود را نخورید اما اگر گلوی شما خشک است می‌توانید کمی نوشیدنی میل کنید تا بتوانید بهتر صحبت کنید.

مصاحبه را پیگیری کنید

حتماً پس از مصاحبه از طریق ایمیل و یا سایر راه‌های ارتباطی پیگیری کنید و از اینکه برای مصاحبه وقت گذاشتن تشکر کنید. همچنین اشتیاق خود را برای آن موقعیت شغلی تکرار کنید تا در ذهن آن افراد بمانید و با شما تماس بگیرند.

 

سخن پایانی

فراموش نکنید که مصاحبه استخدامی، مهم‌ترین جلسه شما با کارفرما و مدیر منابع انسانی است. بنابراین سعی کنید آمادگی لازم را داشته باشید و مواردی که در این مطلب از جوان ایرانی به آن اشاره شده را رعایت کنید. امیدواریم که مصاحبه شغلی بسیار خوبی داشته باشید.

اگر شما عزیزان نیز در مورد مصاحبه شغلی نظر یا پیشنهادی دارید، می‌توانید در انتهای مقاله پیام خود را با ما و دیگر مخاطبان جوان ایرانی در میان بگذارید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا