تکنولوژی

آموزش نصب ویندوز 11 + تنظیمات اولیه و ویژگی‌های آن

همه چیز در مورد نصب ویندوز 11 را بخوانید

آموزش نصب ویندوز 11 یکی از پرتقاضاترین درخواست کاربران از مجله جوان ایرانی بوده است که در این مقاله به صورت صفر تا صد به شما آن را ارائه کرده‌ایم. همانطور که می‌دانید، ویندوز 11 آخرین و یکی از بهترین نسخه‌های ویندوز با ویژگی‌هایی همچون نصب App اندرویدی و رابط کاربری زیبا است که کاربران بسیاری را به خود جلب کرده است. در این مقاله با ما باشید تا به آموزش نصب ویندوز 11 بپردازیم.

ویندوز 11

ویندوز 11 در رویداد بزرگ مایکروسافت با نام ” What’s Next for Windows” در 24 ژوئن سال 2021 رونمایی شد که بسیاری از ویژگی‌هایی که می‌توانید در این نسخه مشاهده کنید، به خوبی توصیف‌کننده جهش از نسخه 10 به 11 خواهد بود. یکی از واضح‌ترین ویژگی‌های ویندوز 11 را می‌توان تغییرات ظاهری جذاب آن دانست که توانسته است بازخورد بسیار مطلوبی را از سوی مخاطبان خود بگیرد.

جالب است بدانید اولین بار در تاریخ 15 ژوئن اسکرین‌شات‌هایی از این نسخه ویندوز پخش، سپس پس از چند روز نسخه‌ای ابتدایی از آن توسط کاربری به نام WalkingCat منتشر شد که شامل امکانات کاملی نبود. ذکر این نکته مهم است که کسانی که ویندوز 10 را نصب کرده‌اند، می‌توانند نسخه 11 ویندوز را در قالب یک آپدیت رایگان دریافت کنند. در این مقاله ابتدا یک معرفی اجمالی از ویندوز 11 خواهیم داشت و با امکانات و ویژگی‌های آن بیشتر آشنا می‌شویم. سپس شما کاربران می‌توانید در صورت علاقمندی، آموزش نصب ویندوز 11 را در ادامه مطلب با ما دنبال کنید.

 

امکانات و ویژگی‌های ویندوز 11

از جمله امکانات و مهم‌ترین ویژگی‌هایی که بایستی برای ویندوز 11 بیان کرد، می‌توان گفت:

  • رابط کاربری جدید مانند سیستم عامل Mac: همانطور که در ابتدای متن نیز بیان کردیم، ویندوز 11 از رابط کاربری جذاب و منحصربه‌فردی برخوردار است. این رابط کاربری نسبت به ویندوز 10 از شلوغی کمتر و پنجره‌هایی با گوشه‌های گرد و دایروی برخوردار است و منوی Windows در قسمت وسط Taskbar قرار گرفته است.
  • ویجت: همانطور که می‌دانید، ویجت‌ها یکی از امکانت جذاب در ویندوزهای 8 و 7 بود که در ویندوز 10 به کار گرفته نشد. اما در نسخه ویندوز 11 شاهد برگشت آن بودیم که از منوی کناری استارت در دسترس کاربران قرار دارد.
  • فناوری XBOX: یکی از قابلیت‌های ویندوز 11 را می‌توان دریافت دایرکت استورج برای ذخیره‌سازی سریعتر و Auto hdr دانست.
  • پشتیانی از میزهای کاری مجازی: هرچند استفاده از قابلیت Virtual Desktop در نسخه قبلی هم وجود داشت اما در ویندوز 11 استفاده و کاربرد آن آسانتر شده است. این قابلیت امکان ایجاد دسکتاپ‌های مجازی و متفاوت را به شما می‌دهد.
  • پشتیبانی از App های اندرویدی: از مهم‌ترین قابلیت‌های ویندوز 11 که سبب شگفتی کاربران شد، می‌توان به پشتیبانی از اجرای اپلیکیشن‌ها اشاره کرد که در ویندوز 11 تعبیه شده است.
  • برنامه Team: یکی دیگر از برنامه‌های پیش‌فرضی که در ویندوز 11 در دسترس خواهید داشت، می‌توان به مایکروسافت تیم اشاره کرد که جزئی از این سیستم عامل است و مشابه FaceTime در اپل می‌باشد.

امکانات و ویژگی‌های ویندوز 11

 

پیش زمینه آموزش نصب ویندوز 11

حال با ما همراه باشید با به آموزش نصب ویندوز 11 بپردازیم. در گام اول بهتر است یک پشتیبان از درایو ویندوز خود ایجاد کرده و داشته باشید. سپس مراحل زیر را طی کنید:

  • دیسک مجازی: ابتدا بایستی یک دیسک مجازی برای نصب ویندوز ایجاد کنید که متناسب با DVD یا فلش با قابلیت بوت خواهد بود. برای این کار می‌توانید با عضویت در Windows Insider اقدام به دانلود ویندوز نمایید و یا با دانلود فایل ISO آن، مستقیما فایل نصبی ویندوز را باز کنید و مراحل نصب را آغاز کنید. در صورتی که قصد دارید ویندوز را از روی DVD یا فلش نصب کنید، ابتدا بایستی فایل نصبی را به حالت ISO درآورده و یا دانلود کنید.
  • بوتیبل کردن: در ادامه مرحله بالا شما باید برای بوتیبل کردن فایل نصبی در حالت فلش، از برنامه Rufus استفاده نمایید. این برنامه را باز کرده و از بخش Device، فلش یا دیسک مورد نظر خود را انتخاب کنید. در قسمت Boot Selection فایل ISO برای آموزش نصب ویندوز 11 را انتخاب کنید. توجه کنید که اگر هارد و سیستم شما جدید است، قسمت Partation Scheme را روی حالت GPT و درغیر این حالت روی MBR قرار دهید. حال دکمه Start را بزنید. برای بوتیبل کردن در حالت DVD بایستی از برنامه PowerISO یا برنامه BurnAware استفاده کنید. پیشنهاد ما استفاده از حالت فلش به علت سرعت بالای آن است.
  • ویندوز خود را ریستارت کنید و به قسمت بایوس بروید. برای اینکار می‌توانید بلافاصله بعد از آغاز ریستارت، گزینه F12, F2 و یا Del را فشار دهید. حال در قسمت تنظیمات به قسمت Bios رفته و گزینه FIRST BIOS را روی حالت DVD ROM یا FLASH (با توجه به روش نصبی که در پیش گرفته‌اید) قرار دهید. تنظیمات را ذخیره کرده و ریستارت کنید.
  • پیش زمینه کار انجام شده و حال به آموزش نصب ویندوز 11 می‌پردازیم.

پیش زمینه آموزش نصب ویندوز 11

 

هرآنچه که در مورد نصب ویندوز 10 باید بدانید را در این مقاله بخوانید:

آموزش نصب ویندوز 10

آموزش نصب ویندوز 11 – مرحله به مرحله

حال که پیش زمینه آموزش نصب ویندوز 11 را بیان کردیم، مراحل نصب ویندوز 11 را آغاز می‌کنیم که به صورت زیر می‌باشد:

  • در ابتدا بایستی یک درایو را برای نصب ویندوز خود از فایل‌های مهم خالی کنید. معمولا درایو C یا حافظه Ssd برای این کار مناسب است. در واقع تمامی فایل‌های مورد نیاز را از آن درایو به درایو دیگر انتقال دهد اما آن را به طور کامل فرمت نکنید تا ویندوز قبلی حفظ شود.
  • ویندوز خود را ریستارت کنید. حال منتظر بمانید تا صفحه نصب ویندوز 11 ظاهر شود. اگر با پیامکی با عنوان “Press any Key …” مواجه شدید که برای بارگیری flsh یا dvd شما است، گزینه enter را فشار دهید.
  • در پنجره اول بایستی زبان نصب، زمان و زبان کیبورد را مشخص کنید (پیشنهاد می‌شود حالت پیش‌فرض بماند) و Next را بزنید.
  • در پنجره بعدی روی گزینه Install Now بزنید. حال پنجره‌ای برای Activate Windows ظاهر می‌شود که اگر محصول اورجینال را خریده‌ باشید، باید رمز دیجیتالی که همراه آن است را وارد کنید و در غیر اینصورت روی گزینه “I don’t have a product key” را بزنید.
  • در مرحله بعدی، نسخه ویندوزی را که دانلود کرده‌اید را انتخاب کرده و Next بزنید.
  • گزینه تایید Licence را در این پنجره انتخاب کرده و Next را بزنید.
  • حال در این مرحله، شما دو گزینه دارید. گزینه اول که شامل عبارت “Upgrade” می‌باشد، برای کسانی است که ویندوز 10 را به صورت اورجینال خریده‌اند و می‌توانند با حفظ فایل‌ها، تنظیمات و application ها، اقدام به نصب ویندوز 11 نمایند. گزینه دوم که شامل عبارت “Custom” می‌باشد، برای نصب ویندوز با تعیین یک درایو خاص است. با توجه به وضعیت خود، یکی را انتخاب کنید. با انتخاب گزینه دوم، ادامه آموزش نصب ویندوز 11 را ادامه می‌دهیم.
  • حال درایوی که برای نصب در نظر گرفته‌اید را انتخاب کرده، گزینه Format را بزنید. همچنین اگر اولین بار است که کامپیوتر خریده‌اید و ویندوزی را برای اولین بار است که نصب می‌کنید، از این قسمت می‌توانید هارد خود را برای اولین بار پارتیشن بندی کنید.
  • در ادامه آموزش نصب ویندوز 11، با زدن دکمه Next پس از فرمت کردن، نصب انجام می‌شود. این مرحله ممکن است 5-30 دقیقه به درازا بیانجامد.
  • کامپیوتر دو بار ممکن است بعد از این مرحله ریستارت شود. حال بایستی شناسایی و نصب درایورهای ویندوز انجام شود.

مرحله تنظیمات اولیه پیش از ورود به ویندوز 11

 

مرحله تنظیمات اولیه پیش از ورود به ویندوز 11

آموزش نصب ویندوز 11 تقریبا تا 70 درصد به پایان رسیده‌است و حال کافیست تنظیماتی را برای ورود به ویندوز انجام دهید که عبارتند از:

  • منطقه و کشور خود را انتخاب کنید.
  • زبان موردنظر خود را انتخاب کنید.
  • در پنجره بعدی، اگر صفحه کلید دومی را نیاز ندارید، Skip کنید وگرنه می‌توانید زبان انگلیسی یا فارسی را هم اضافه کنید.
  • در مرحله بعد با کابل یا وای‌فای می‌توانید به اینترنت متصل شوید و رمز عبور و username را وارد کنید.
  • در مرحله بعدی از شما خواسته می‌شود تا به اکانت مایکروسافت خود وارد شوید. توجه کنید که در نسخه ویندوز 11 پرو، شما می‌توانید این مرحله را با زدن دکمه Continue With Limited setup رد کنید اما در نسخه خانگی یعنی Home ویندوز 11، برای پیش بردن آموزش نصب ویندوز 11 بایستی وارد اکانت مایکروسافت خود شوید. بهتر است ازین مرحله رد شوید.
  • حال نام کاربری را برای ویندوز انتخاب کرده و رمزی را برای اکانت آن تعیین کنید.
  • تنظیمات حریم خصوصی را در پنجره بعدی تیک کرده و Next را بزنید.
  • حال آموزش نصب ویندوز 11 در این قسمت به پایان می‌رسد و شما وارد ویندوز 11 (پس از لحظاتی) می‌شوید.

مرحله تنظیمات اولیه پیش از ورود به ویندوز 11

 

پیشنهاد می‌کنیم گام به گام آپدیت ویندوز 10 به ویندوز 11 را در این مقاله مطالعه کنید:

آموزش آپدیت ویندوز 10 به ویندوز 11

سیستم مورد نیاز برای نصب ویندوز 11

در ادامه مبحث آموزش نصب ویندوز 11 همچنین بایستی به سیستم عامل مورد نیاز برای این ویندوز اشاره کرد که شامل ملزوماتی است که توسط شرکت مایکروسافت در زمان معرفی بیان شد. توجه کنید که این شرکت اعلام کرده‌است تا زمان انتشار نسخه نهایی، ممکن است این ملزومات دچار تغییراتی شوند با این حال در مورد مشخصات ضروری برای آموزش نصب ویندوز 11 می‌توان گفت:

  • CPU: برای نصب ویندوز 11 به دو هسته پردازشی و بیشتر با فرکانس 1 گیگاهرتز نیاز خواهید داشت.
  • مقدار حافظه: میزان حافظه‌ای که برای نصب ویندوز بایستی درنظر بگیرید، به میزان حداقل 64 گیگابایت است که مقدار آن با نصب آپدیت‌های جدید افزایش خواهد یافت.
  • فریمور سیستم عامل: در مورد فریمور سیستم بایستی به قابلیت UEFI و Secure Boot مجهز باشد.
  • حافظه رم: حداقل مقدار مورد نیاز برای کار با این سیستم به میزان 4 گیگابایت و بیشتر خواهد بود.
  • نمایشگر: نمایشگر مورد نیاز برای این سیستم دارای حداقل کیفیت HD با حداقل 9 اینچ به بالا و 8 بیت برای هرکانال رنگ خواهد بود.
  • اینترنت: برای دریافت برخی قابلیت‌ها و بروزرسانی‌ها، ارتباط اینترنتی ضروری است و نسخه خانگی این برنامه برای راه‌اندازی اولیه ضروری است.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. دستتون درد نکنه، کامپیوترم خراب شده بود لنگ بودم
    با کمک شما تونستم حلش کنم
    مرسی یه عالمهههههه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا