تکنولوژی

آموزش نصب ویندوز 10

آموزش نصب ویندوز 10 شامل مراحل مختلفی می‌شود که در این قسمت گام به گام به آن می‌پردازیم. ویندوز 10 یکی از جدیدترین سیستم‌عامل‌های مایکروسافت قبل از ویندوز 11 است که اولین بار در سال 2015 نسخه‌ اولیه آن بعد از ویندوز 8 ارائه شد. این ویندوز مزایا و امکانات بیشتری نسبت به نسخه‌های پیشین خود دارد که می‌تواند یکی از بهترین سیستم‌عامل‌های مایکروسافت باشد. در این مقاله با ما باشید تا به بررسی آموزش نصب ویندوز 10 در مجله جوان ایرانی بپردازیم.

ویندوز 10

ویندوز 10 یک سیستم عامل مایکروسافت برای رایانه‌های شخصی، تبلت‌ها، دستگاه‌های Embeded یا جاسازی‌شده و تجهیزات اینترنت اشیا است. مایکروسافت ویندوز 10 را در جولای 2015 به عنوان نسخه بعدی ویندوز 8 منتشر کرد. این شرکت اعلام کرده است که به جای عرضه یک سیستم عامل جدید و کامل به عنوان جانشین نسل‌های قبلی، ویندوز 10 را به طور مداوم به روز می‌کند.

همچنین قابل توجه است که هر فردی که از ویندوز 7، 8 در کامپیوتر خود استفاده می‌کند، در صورتی که آن ویندوزها را به صورت اورجینال تهیه کرده باشد، می‌تواند سیستم عامل کامپیوتر خود را به ویندوز 10 ارتقا دهد که این کار بدون انجام کارهای اضافه و تنها با زدن دکمه Update انجام خواهد شد. با این کار در واقع برنامه‌ها و نرم‌افزارهای موجود در سیستم عامل قبلی و همچنین تنظیمات و ترجیحات به ویندوز 10 منتقل می‌شود. حتما در ادامه با ما همراه باشید تا به آموزش نصب ویندوز 10 بپردازیم.

ویندوز 10 دارای قابلیت‌های داخلی است که به بخش فناوری اطلاعات شرکت‌ها اجازه می‌دهد از نرم افزار مدیریت دستگاه های تلفن همراه (MDM) برای ایمن سازی و کنترل دستگاه ‌های دارای سیستم عامل استفاده کنند. علاوه بر این، سازمان‌ها می‌توانند از نرم افزارهای سنتی مدیریت دسکتاپ مانند Microsoft System Center Configuration Manager استفاده کنند. Windows 10 Mobile نسخه ای از سیستم عامل مایکروسافت است که مخصوص گوشی های هوشمند طراحی شده است.

آموزش نصب ویندوز 10

امکانات و ویژگی‌های ویندوز 10

امکانات و ویژگی‌های مختلفی برای ویندوز 10 در نظر گرفته شده است که شما می‌توانید با آموزش نصب ویندوز 10 و پیاده‌سازی این سیستم عامل بر روی کامپیوتر خود از آن استفاده کنید. از جمله این امکانات و ویژگی‌ها می‌توان گفت:

  • منو استارت: یکی از ویژگی‌های ویندوز 10، منو استارت آن است که به صورت متفاوت و جذاب طراحی شده است. این منو از دو قسمت تشکیل شده است که شامل نرم‌افزارهای نصب شده (دسته‌بندی شده برحسب حروف الفبا و بیشترین استفاده) و نیز یک پنل برای پین کردن برنامه‌های کاربردی می‌باشد.
  • قابلیت Cortana: دستیار دیجیتالی، یکی از ویژگی‌ها و قابلیت‌های دیگری از ویندوز 10 است که برای انجام کارهای عادی که معمولا توسط کاربران بیشتر انجام می‌شود، به کار می‌رود. شما می‌توانید با تسلط بر زبان انگلیسی، از آن برای انجام کارهای روزمره استفاده کنید.
  • Xbox Online: هرچند این قابلیت برای ایران کاربردی نیست اما ویندوز 10 شامل این امکان است که در نسخه جدید ویندوز می‌توانید اقدام به خرید اکانت‌های بازی از کنسول نمایید.
  • Cloud Clipboard: یکی از قابلیت‌های بسیار کاربردی است که شما می‌توانید با زدن دکمه WIN + V، این امکان را فراهم کنید. در واقع این ویژگی‌ باعث می‌شود تا چندین کپی را در حافظه کامپیوتر حفظ کرده و با زدن WIN + V در کیبور، به تمام کپی‌های قبلی خود دسترسی داشته باشید.
  • Snip & Sketch: در ویندوز 10 قابلیت Snipping Toolz به صورت Snip & Sketch آمده است که شما می‌توانید از صفحه خود اسکرین گرفته و آن را نیز ادیت و ویرایش نمایید.

از دیگر قابلیت‌ها و ویژگی‌های ویندوز 10 می‌توان به تایپ با ویس، منو استارت مخفی، Task View، حالت دارک ویندوز و … اشاره نمود.

امکانات و ویژگی‌های ویندوز 10

نصب ویندوز 10 را از کجا شروع کنیم؟

ابتدا اگر می‌خواهید اقدام به فراگیری آموزش نصب ویندوز 10 نمایید، بایستی بدانید که این سیستم عامل معمولا از 3 طریق نصب و تهیه می‌شود. بنابراین ممکن است بنا به شیوه‌ای که شما آن را تهیه می‌کنید، آموزش نصب ویندوز 10 متفاوت باشد. به طور کلی نصب ویندوز 10 برمبنای نحوه خرید و یا دسترسی به این سیستم عامل به صورت‌های زیر می‌باشد که عبارتند از:

  • دانلود ویندوز از وب‌سایت‌ها (روش غیر قانونی): یکی از رایج‌ترین روش‌های آموزش نصب ویندوز 10 مربوط به این بخش می‌شود. همانطور که می‌دانید، در کشور ایران قانون کپی رایت رعایت نمی‌شود و اکثر نرم‌افزارهای خارجی به صورت کرک شده و یا همراه با یک فعال‌ساز در کنار خود نرم‌افزار قرار می‌گیرد.
  • خرید محصول با Product Key (روش قانونی): در واقع در این روش، شما همانند شهروندان خارجی، اقدام به خرید این نرم‌افزار از شرکت مایکروسافت و یا فروشگاه‌های مجاز می‌کنید. در این حالت ممکن است در ابتدای نصب ویندوز 10 نیاز باشد تا Product key را وارد کنید.
  • خرید ویندوز از پیش فعال شده (روش قانونی): در این روش، شما محصول را می‌خرید و یا از قبل خریده‌اید و بایستی پس از نصب، اقدام به اتصال ویندوز به اکانت مایکروسافت خود برای فعال‌سازی آن نمایید.

مزایای که سیستم عامل اکتیو شده دارد، شامل دسترسی به ویژگی‌های شخصی‌سازی شده، دریافت آپدیت‌ها، عدم محدودیت امکانات، پشتیبانی از مایکروسافت، مسدود نشدن و عدم دریافت مکرر فعال کردن ویندوز خواهد بود.

نصب ویندوز 10 را از کجا شروع کنیم؟

آموزش نصب ویندوز 10

آموزش نصب ویندوز 10 را در این قسمت شروع می‌کنیم که مراحل آن عبارتند از:

  • اگر قصد نصب ویندوز جدیدی را برای ویندوز قدیمی خود دارید، بایستی یک درایو را خالی کنید. به عنوان مثال درایو c را که ویندوز فعلی شما روی آن نصب است، از فایل‌های مهم خالی کنید اما آن را فرمت نکنید. این کار را در هنگام پروسه آموزش نصب ویندوز 10 انجام می‌دهیم.
  • توجه: اگر قصد نصب ویندوز 10 با کمک فلش را دارید، بایستی در هنگام پیاده‌سازی فایل نصبی روی فلش (بوتیبل)، اگر هارد نو و بدون اطلاعاتی دارید و سیستم جدید است، بایستی مقدار Partation scheme را روی GPT و در غیر این حالت، آن را روی MBR قرار دهید.
  • ابتدا بایستی ویندوز خود را ریستارت کنید. برای این کار منوی ویندوز را باز کرده، روی دکمه Off کلیک کرده و گزینه Restart را انتخاب کنید.
  • سپس بایستی با توجه به اینکه می‌خواهید ویندوز را از روی CD و یا فلش و یا هر حافظه جانبی دیگر نصب می‌کنید، بایستی تنظیمات بوت سیستم را اعمال کنید. در این مرحله وارد بوت کامپیوتر خود شوید، پس از ریستارت روی دکمه F10 یا Delete و یا F2 در مدل‌های مختلف کامپیوتر کلیک نمایید.
  • وقتی وارد قسمت بوت شدید، به قسمت تنظیمات رفته و روی سربرگ Boot کلیک کنید. گزینه Boot Device Priority را با انتخاب کنید و کلیک اینتر را بزنید.
  • حال وارد یک صفحه می‌شوید که بایستی مقدار عبارت 1st Boot Device را روی CDROM (اگر قصد دارید آموزش نصب ویندوز 10 را با کمک سی‌دی آن انجام دهید) و یا USB FLASH (برای نصب از روی فلش) تنظیم کنید.
    • نکته: توجه کنید که قبل از اینکه بخواهید آموزش نصب ویندوز 10 را با فلش انجام دهید، بایستی فلش شما سالم بوده و توسط کامپیوتر شما به صورت صحیح خوانده شود، سپس بایستی با کمک نرم‌افزار Rufus اقدام به نصب سیستم عامل روی فلش خود نمایید.
  • حال تنظیمات را ذخیره کرده و خارج شوید.
  • ویندوز ریستارت می‌شود و شما بدون زدن هیچ دکمه‌ای، منتظر بمانید.
  • اگر عبارتی تحت عنوان “Press any key to boot from CD or DVD …” را مشاهده کردید یا Flash، بایستی دکمه Enter یا هر دکمه دیگری را فشار دهید.
  • وارد پنجره نصب ویندوز می‌شوید، تنظیمات زبان، زمان و زبان کیبورد را تنظیم کرده و Next را بزنید.
  • روی گزینه Install Now کلیک کنید.
  • در مرحله بعدی با دو گزینه با عنوان‌های Upgrade , Custom مواجه می‌شوید. در این حالت اگر ویندوز 7 و 8 را به صورت اورجینال خریداری کرده‌اید، می‌توانید از گزینه Upgrade برای حفظ تنظیمات و فایل‌ها و آموزش نصب ویندوز 10 استفاده کنید. در غیر اینصورت روی گزینه Custom کلیک کنید تا بتوانید فایل ویندوز را روی یکی از درایورهای خود (معمولا درایو C یا درایو SSD یا درایوری که ویندوز قبلی روی آن نصب شده) نصب نمایید.
  • در مرحله بعدی، پارتیشن‌بندی هارد شما نمایش داده می‌شود که بایستی درایوی که می‌خواهید بر روی آن ویندوز 10 را نصب کنید را فرمت کرده و آن را دوباره انتخاب کنید. روی گزینه Next کلیک کنید.
  • حال متنظر باشید تا عملیات نصب تمام شود.
آموزش نصب ویندوز 10 و راه‌اندازی ویندوز

آموزش نصب ویندوز 10 و راه‌اندازی ویندوز

  • سپس وارد صفحه Express Setting می‌شوید. پیشنهاد می‌کنیم در این حالت وای‌فای لپ‌تاپ یا اینترنت آن را خاموش کنید. دکمه Use Express Settings بزنید تا از تنظیمات توصیه شده ویندوز استفاده کنید.
  • در مرحله بعدی وارد تنظیمات صفحه ورود به اکانت مایکروسافت خود می‌شوید. ورود به حساب می‌تواند امکانات بیشتری را برای شما فراهم کند. اگر حسابی ندارید روی گزینه Create a new accout کلیک کنید. اگر اتصال به اینترنت ندارید ممکن است از این مرحله گذر کنید.
  • در حالتی که وارد حساب مایکروسافت خود شده باشید، با دو گزینه مواجه می‌شوید که:
    • در حالت Parallels Software International Inc. می‌توانید تنظیماتی که از قبل روی اکانت ویندوز خود داشته‌اید را روی ویندوز جدید همگام‌سازی کنید.
    • با انتخاب گزینه set this up as a new pc inested می‌توانید تنظیمات جدیدی را اعمال کنید.
  • روی گزینه Next کلیک کنید. حال آموزش نصب ویندوز 10 در این مرحله به پایان می‌رسد.

از جمله نکات تکمیلی راجع به آموزش نصب ویندوز 10 بایستی گفت این ویندوز به پیش نیازهایی از جمله حداقل رم 2 گیگابایت در نسخه 64 بیتی و 32 بیتی 1 گیگابایت، حداقل پردازنده 1 گیگاهرتز، فضای آزاد 20 گیگابایت حداقل، سی‌دی و یا فلش دارای محتوای فایل‌های نصب ویندوز، کارت گرافیک Direx 9 Graphic Device برای نصب ویندوز 10 نیاز خواهد داشت.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا