ترفند

برای از بین بردن بوی فرش چه کار کنیم؟ راهکارهای خانگی و کاربردی

از بین بردن بوی فرش با راهکارهای طبیعی

آیا می‌دانید که چگونه بوی بد فرش را از بین ببرید؟ برخی از افراد به محض این‌که فرش آن‌ها به دلایل مختلف بو می‌گیرد، با مراکز شستشوی فرش تماس گرفته و یا خودشان دست به کار شستشوی آن می‌شوند. اما به دلیل پروسه پرزحمتی که دارد، گاهی از اوقات امکان شستن قالی و گلیم وجود ندارد. بنابراین باید ابتدا علت بو دادن فرش را شناسایی کرده، سپس درصدد رفع آن برآییم. در این بخش از جوان ایرانی به شما راهکارهایی ارائه می‌دهیم تا بتوانید بوی بد فرش را از بین ببرید.

 

علت بوی بد فرش

همان‌طور که بیان شد شما ابتدا باید علت بوی بد فرش را تشخیص دهید و درصدد رفع آن تلاش کنید.

علل متعدد بوی بد فرش شامل:

  • نم فرش
  • وجود رطوبت در الیاف فرش
  • سیگار
  • ادرار
  • وایتکس
  • روغن
  • شیر
  • فرش پشمی
  • فرش ماشینی و نو
  • لکه چربی و غذا

 

از بین بردن بوی فرش با راهکارهای خانگی

هم‌اکنون که با علت بوی بد فرش آشنا شدید، می‌توانید با تکنیک‌هایی که در ادامه بیان می‌کنیم بوی نامطبوع آن را از بین ببرید.

از بین بردن بوی نم از روی فرش

از بین بردن بوی فرش
از بین بردن بوی فرش

اگر فرش شما بوی نامطبوع ناشی از رطوبت بدهد، می‌توانید آن را در معرض تابش نور خورشید قرار دهید. اما اگر موقعیت آن و یا فضای کافی برای پهن کردن فرش ندارید، می‌توانید پنکه یا کولر روشن کنید تا فرش شما کاملاً خشک‌شده و بوی آن از بین برود. همچنین فراموش نکنید که درب‌ها و پنجره‌ها را باز بگذارید تا فرش شما در گردش هوای آزاد قرار بگیرد.

از بین بردن بوی ادرار از روی فرش

در برخی از موارد ممکن است که فرزندانی که تازه به دستشویی رفتن عادت کرده‌اند و یا مشکل شب‌ادراری دارند روی فرش ادرار کنند، در این صورت بوی آن غیرقابل‌تحمل است. اگر مقدار زیادی جوش‌شیرین یا آرد ذرت را به مدت ۲۴ ساعت روی فرش قرار دهید معمولاً بوی آن از بین می‌رود. پس از ۲۴ ساعت کاملاً جاروبرقی بکشید، اگر بو بسیار شدید است با استفاده از جوش‌شیرین یا آرد ذرت به همراه آب خمیر تهیه کنید، سپس در طی ۱۲ ساعت فرش را شسته سپس جاروبرقی بکشید.

اما اگر این بوی ادرار ناشی از حیوانات است دقت کنید که حتماً بوی آن را از بین ببرید زیرا اگر این بود که کمی از این وجود داشته باشد با دوباره آن حیوان همین کار را خواهد کرد و در آن محل اجرا خواهد شد و کمی آب و آب گرم روی محل ادرار حیوانات روی فرش قرار دهید سپس محلول آب و سرکه ساده کنید در مرحله بعدی جوش‌شیرین و آب‌اکسیژنه را روی فرش بریزید و اجازه دهید تا به تمام بافت‌های فرش نفوذ پیدا کند سپس اجازه دهید کاملاً خشک شود اما اگر باز هم با بوی نامطبوع مواجه بودید باید این مراحل را تکرار کنید

از بین بردن غذا و چربی از روی فرش

اگر لکه غذا و چربی روی فرش ایجاد شد با یک دستمال آن را تمیز کرده و لکه را بردارید و آن را کمرنگ کنید. سپس یک دستمال دیگر را آغشته به مایع ظرف‌شویی کنید و روی محل موردنظر اعمال کنید، سپس در مرحله آخر با آب و پارچه آن منطقه را خشک کنید.

اگر شیر روی فرش بریزد، به دلیل وجود پروتئین و چربی در شیر نیز ممکن است فرش بو بگیرد، در این صورت باید شوینده‌های آنزیمی و محلول آنزیمی استفاده کنید تا شیر را از الیاف فرش پاک کند.

 

جدیدترین و پرفروش ترین طرح فرش ماشینی را در این مقاله مشاهده کنید:

جدیدترین و پرفروش ترین طرح فرش ماشینی

از بین بردن بوی سیگار از روی فرش

از بین بردن بوی فرش
از بین بردن بوی فرش

در برخی از خانواده‌ها افرادی هستند که در منزل بسیار سیگار می‌کشند. در این صورت باید گاهی فرش را با شامپو فرش تمیز کنید، سپس مقدار زیاد جوش‌شیرین را روی فرش کشیده و پس از ۲۴ ساعت جاروبرقی بکشید.

از بین بردن بوی وایتکس از روی فرش

اگر وایتکس روی فرش شما ریخته شود ابتدا فرش را با فشار آب زیاد بشوئید سپس با شامپو فرش آن را تمیز کنید. یک‌بار دیگر نیز فشار آب زیاد را روی فرش قرار دهید. از دستگاه وکیوم نیز می‌توانید استفاده کنید تا لکه به‌طور کامل از روی فرش پاک شود.

از بین بردن بوی فرش ماشینی تازه خریداری‌شده

به دلیل مواد شیمیایی که در فرایند تولید فرش استفاده می‌شود، پس از خرید آن ممکن است بوی بدی بدهد. البته این مواد شیمیایی به‌هیچ‌وجه برای سلامتی انسان خطری ندارد و پس از مدت کوتاهی نیز از بین می‌رود، اما برای رهایی از آن می‌توانید در محیط گرم و یا در معرض هوای خنک قرار دهید تا کاملاً بو از روی فرش شما برطرف شود. اگر برطرف نشد می‌توانید روزی چند بار جاروبرقی بکشید. در مواقعی که بوی فرش بسیار زیاد است از جوش شیرین نیز می‌توانید استفاده کنید و اجازه دهید دو روز روی فرش بماند و سپس با جاروبرقی تمیز کنید.

از بین بردن بوی فرش پشمی

در برخی از مواقع الیاف طبیعی مانند پشم باعث ایجاد بوی بد در فرش و گلیم می‌شود. هرچند ابن بو خطرناک نیست اما برای برخی از افراد ممکن است آزاردهنده باشد. بنابراین می‌توانید از اسپری‌های خوشبوکننده برای فرش استفاده کنید. اگر بو بسیار زیاد است می‌توانید فرش را بشویید، در این صورت بوی آن از بین می‌رود. البته در هنگام شستشوی فرش دقت کنید که رنگ پس ندهد زیرا ظاهر فرش شما خراب می‌شود.

 

نحوه صحیح شامپو فرش کشیدن و سریع پاک کردن لکه ها را در این مقاله بخوانید:

نحوه صحیح شامپو فرش کشیدن

از بین بردن بوی بد فرش ناشی از استفراغ

از بین بردن بوی فرش
از بین بردن بوی فرش

ابتدا با دستمال‌کاغذی هرگونه آلودگی را از روی فرش جمع کنید، سپس کمی جوش شیرین ریخته و جارو کنید. یک‌بار دیگر این عمل را تکرار کنید. سپس محلی که آلودگی دارد را با مخلوط آب، سرکه سفید و کمی اسانس اسپری کنید. روی آن یک دستمال تمیز بکشید تا به‌طور کامل بوی آن گرفته شود.

 

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب برای شما‌ مفید واقع شده باشد. همان‌طور که مشاهده کردید دلایل مختلفی برای ایجاد بوی بد در فرش وجود دارد که آن‌ها را بررسی کردیم. سپس به چگونگی از بین بردن بوی آن اشاره کردیم. در تمامی این موارد باید دقت کنید که هر چه سریع‌تر و به موقع بوی نامطبوع آن را از بین ببرید تا ماندگار نشود.

اگر شما تجربه‌ای در مورد از بین بردن بوی فرش دارید، در انتهای مقاله پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا