شیرینی پزی

طرز تهیه حلوا زعفرانی | ساده، مجلسی، 2-4-10-100 نفره

دستور پخت حلوا زعفرانی برای 2 نفره تا 100 نفره

طرز تهیه حلوا زعفرانی در این قسمت در انواع مختلف آن را بیان کرده‌ایم که می‌توانید با الگوگیری از آن، اقدام به تهیه انواع مختلفی از این نوع مواد خوراکی خوشمزه نمایید. این ماده خوراکی یکی از قدیمی‌ترین نوع شیرینی‌ها در ایران به شمار می‌آید که در مراسم‌های مختلف از عزا گرفته تا جشن‌ها و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طرز تهیه حلوا زعفرانی مرحله به مرحله

حلوا، یکی از شیرینی‌های خوشمزه‌ای است که می‌توانید آن را با دستورالعمل‌های مختلفی تهیه کنید. این نوع مواد خوراکی که غالبا در مراسم‌ها، نذرها و نیز جشن‌ها از آن استفاده می‌شوند، با دستورالعمل‌های مختلفی در دسترس هستند. سعی می‌کنیم که در ادامه به بررسی کامل چند مورد از روش‌ها در طرز تهیه حلوا زعفرانی بپردازیم.

طرز تهیه حلوا زعفرانی برای 2 نفر

در ابتدا می‌خواهیم به طرز تهیه حلوا زعفرانی برای 2 نفر بپردازیم. در این حالت شما می‌توانید ابتدا مواد اولیه زیر را فراهم کنید:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
آرد سفید 2 لیوان
شکر 1 لیوان
کره 100 گرم
گلاب ¼ لیوان
آب یک و نیم لیوان
پودر هل به مقدار موردنیاز
روغن مایع نصف لیوان

حال برای دستورالعمل آن داریم:

  • در اولین قدم نسبت به تهیه شربت اقدام می‌کنیم. در این حالت بایستی آب و نیز زعفران را دم کرده و سپس آن را به همراه شکر مخلوط نمایید. حال بایستی آن ها را روی حرارت گذاشته و مواد را با هم ترکیب کنیم. مرحله بعدی آن است که بگذارید تا مواد با یکدیگر بجوشند. حال بایستی حرارت را خاموش کنید.
  • سپس بایستی آرد را چندبار الک کرده و در یک قابلمه مناسب بریزید. حال در این قسمت از طرز تهیه حلوا زعفرانی، نوبت آن است که آن را بر روی یک حرارت کم تفت داده و با این کار بوی خامی آن گرفته می‌شود. رنگ آرد نیز تغییر خواهد کرد. این کار را تا مدت 35 دقیقه انجام دهید. توجه کنید که در حین انجام این کار، آردها را ترکیب کرده و هم بزنید تا نسوزد.
  • مرحله بعدی آن است که روغن و کره را زمانی که رنگ آرد کامل تغییر کرد، به آن اضافه نمایید. آن را تفت داده و بگذارید تا به رنگ قهوه‌ای برسد. سپس بایستی آرد را از روی حرارت برداریم و شربتی که از مراحل قبل آماده کردیم را به آن اضافه نمایید. کامل آن را مخلوط کرده و بگذارید تا حلوا به صورت گلوله گلوله درآید. این کار همچنین باعث می‌شود تا این ماده از شل بودن خارج شود.
  • برای سفت شدن حلوا در این مرحله از طرز تهیه حلوا زعفرانی، بایستی در حدود 10 دقیقه زمان بدهید. حال با انجام این کار، گلاب و هل را به حلوا اضافه نموده کار تمام است.

نکته: بهتر است برای طرز تهیه حلوا زعفرانی از یک شعله پخش کن استفاده کنید و شعله را به صورت کامل و یکنواخت روی آن اعمال کنید. این کار باعث می‌شود تا آرد یکدست‌تر و سفت شود.

طرز تهیه حلوا 2 نفره
راهنمای تهیه انواع حلوا 2 نفره

طرز تهیه حلوا زعفرانی برای 4 نفر

حلوا می‌تواند به عنوان دسر نیز در ماه رمضان استفاده شود. برای حالت 4 نفر آن می‌توانید از جدول زیر استفاده کنید که به شرح زیر می‌باشد:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
کره یا روغن 2 پیمانه
گلاب 1/3 پیمان
شکر 1/5 پیمانه
پودر هل به میزان موردنیاز
زعفران به میزان موردنیاز

حال داریم:

  • ابتدا بایستی یک قابلمه را پر از آب کرده و سپس آن را بر روی حرارت قرار دهید. حال بایستی شکر را به آن اضافه نموده و آن را با قاشق هم بزنید. این کار باعث می‌شود تا شکرها کاملا حل شوند.
  • حال بایستی با حل شدن دانه‌های شکر، مطمئن باشید که زعفران‌های آسیاب شده در کنار گلاب و پودر هل به مواد درون قابلمه اضافه نمایید. در مرحله بعدی با مخلوط شدن مواد، لازم نیست تا حرارت طولانی برای این غذا اعمال نمایید.
  • در مرحله بعدی بایستی قابلمه را از روی حرارت برداشته و سپس آرد را الک کنید. حال می‌توانید بعد از این کار (به تعداد 3 بار الک کردن)، این مواد را به درون تابه بیفزایید.
  • آرد را روی حرارت ملایم ریخته و بگذارید تا کاملا به رنگ طلایی درآید. سپس در این حالت بوی خام از بین می‌رود.
  • حال بایستی ظرف دیگری برداشته و کره را در آن ذوب نمایید. آن را کم کم به آرد اضافه نموده و ترکیب کنید. بگذارید تا کامل ترکیب شده و به رنگ طلایی درآید. سپس بایستی از روغن استفاده نمایید.
  • سپس بایستی شهد حلوا را که مخلوط آب است، کم کم به آن اضافه نمایید. این مواد را ترکیب کرده و بگذارید در حرارت کم و ملایم قرار بگیرد.
  • در این مرحله بایستی مطمئن باشید تا مواد شهد کامل مخلوط شده‌اند. زمانی که به این بخش رسیدید، حال نوبت آن است تا حلوای خمیری مانند را به داخل ظرف اضافه کنید. بر روی آن خلال پسته و بادام به همراه پودر نارگیل اضافه کنید که برای تزئین زیباتر شود.

در زمان سرو کردن، حلوا را در یک ظرف مناسب قرار داده و کمی تکان دهید تا روی کف ظرف باقی بماند. سپس بایستی با پشت قاشق سطح آن را صاف کرده و در این حالت می‌توانید آن را کمی شکل دهید. از پودر پسته، نارگیل و نیز خلال بادام استفاده کنید و روی آن را تزئین نمایید. شما همچنین می‌توانید حلوا را در قالب‌هایی ریخته و بگذارید تا بعد از فرم گرفتن، شکل دلخواه را بگیرد. در این صورت ابتدا کف قالب را روغن ریخته و آن را در یخچال بگذارید.

طرز تهیه حلوا 4 نفره
بهترین دستورالعمل های تهیه حلوا 4 نفره

طرز تهیه حلوا زعفرانی برای 10 نفر

همانطور که گفتیم، حلوا ممکن است برای مراسم‌های بزرگ نیز به کار برود که ممکن است مراسم عزا، جشن‌ها یا غیره باشد. اگر قصد دارید تا طرز تهیه حلوا زعفرانی را برای 10 تا 15 نفر انجام دهید، می‌توانید از دستورالعمل زیر استفاده کنید که به شرح زیر می‌باشد:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
شکر 4 لیوان
ترکیب روغن مایع و جامد 2 لیوان
کره 100 گرم
گلاب 1 لیوان
هل ساییده شده 1 قاشق جای خوری
زعفران دم کرده غلیظ به میزان دلخواه (12-13 قاشق غذاخوری)
آب 4 – 5 لیوان
آرد گندم 4 لیوان

حال برای دستورالعمل آن داریم:

  • در اولین گام برای طرز تهیه حلوا زعفرانی ده نفره لازم است تا شربت حلوا را تهیه کنید که برای این کار می‌توانید آب و شکر را درون قابلمه ریخته و سپس بگذارید تا در حرارت ملایم، شکر حل شود. حال بایستی با یک قاشق شکر را هم زده و نیز بگذارید تا زوتر حل شود.

نکته: سپس بایستی صبر کنید تا شکر کامل در آب حل شود. زمانی که این کار را کردید، بایستی مطمئن شوید که شربت شما به قوام رسیده‌است. در این حالت برای تست یک قطره از شربت را بین 2 انگشت سبابه و انگشت شست گذاشته و بهم بچسبانید. اگر حالت چسبندگی ایجاد شده باشد، یعنی این شربت قوام خود را دارد.

  • حال شربتی که به قوام رسیده را هم بزنید و از حرارت بردارید. مرحله بعدی در این قسمت از طرز تهیه حلوا زعفرانی آن است که یک تابه مناسب را آورده و به آن روغن بیفزایید. زمانی که روغن جامد آب شد، آرد را اضافه کرد و کامل هم بزنید.
  • مرحله بعدی برای تفت دادن آن است که زمانی که آرد به خورد روغن رفت انجام می‌شود. در این قسمت بایستی تند تند آرد و روغن را هم زده و روغن کامل به خورد آرد رود. توجه کنید که آرد نسوزد.
  • زمانی که این دو ماده با هم مخلوط شدند، بایستی کره را به تابه اضافه کرده و تا زمانی که ترکیب موردنظر شما قهوه‌ای روشن شود، بوی خام آن گرفته شده و حالت پخته درآید، بایستی آرد و روغن را هم زنید.
  • زمانی که رنگ آرد قهوه‌ای شد، بایستی شربت را کم کم به تابه اضافه کرده و تند تر هم بزنید. حال نوبت آن است که شربت است. حلوا را که مرتب هم زدید، آن را اضافه کرده و صبر کنید تا آرد گلوله نشود. حال نوبت آن است که دیواره‌های تابه را نیز در داخل شربت قرار دهید تا تمام محتوای تابه شربت آن را بگیرد.
  • حال نوبت اضافه کردن زعفران است که آن را هم کم کم اضافه کرده و هم بزنید. زمانی که به رنگ دلخواه رسیدید، دیگر زعفران اضافه نکنید.
  • گلاب را اضافه کرده و هم بزنید. تا جایی که حلوا حالت آبکی نداشته باشد. سپس بایستی حلوا را کامل از تابه جدا کرده و آن را سرو کنید. شما می‌توانید از خلال بادام، پسته و نیز پودر نارگیل برای تزئین استفاده نمایید.

نکته: شما می‌توانید در طرز تهیه حلوا زعفرانی، از آرد برنج و یا آرد سنگک برای طرز تهیه حلوا زعفرانی استفاده نمایید که در این حالت رنگ حلوا تیره‌تر (در حالت نان سنگک) و در حالت آرد برنج روشن با چسبندگی کمتر خواهد بود.

در این مقاله راجع به طرز تهیه کاچی ساده و فوت و فن های آن بخوانید.

طرز تهیه حلوا برای 10 15 نفر
تهیه حلوا ده نفره

طرز تهیه حلوا زعفرانی برای 100 نفر

یکی دیگر از انواع مهم دستورالعمل‌ها در طرز تهیه حلوا زعفرانی، که برای این ماده خوراکی بسیار کاربردی است، حلوا زعفرانی 100 نفره است. در این حالت شما می‌توانید از دستورالعمل زیر استفاده کنید که عبارت است از:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
آرد 6 کیلو و 700 گرم
شکر 4 کیلوگرم
کره 1 کیلوگرم
گلاب 25 قاشق غذاخوری
زعفران 25 قاشق غذاخوری
آب به مقدار موردنیاز
گلاب 25 قاشق غذاخوری
روغن مایع 3 کیلوگرم
هل 10 قاشق غذاخوری

در این رابطه می‌توان به مراحل زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • ابتدا بایستی برای دم کردن زعفران اقدام کنید. شما می‌توانید زعفران را سابیده و آن را در یک ظرف مناسب بریزید. سپس بایستی کمی یخ را در آن اضافه کرده و آب بریزید. حال بایستی اجازه دهید تا دم بکشد.
  • برای تهیه شربت که برای حلوا لازم است، بایستی شکر را به همراه آب در یک قابلمه با ظرفیت مناسب بریزید. آن را روی حرارت ملایم قرار دهید.
  • سپس بایستی زعفران دم کشیده را برداشته و زمانی که شکر حل شود، زعفران را در شربت بریزید. حال بایستی آن را هم زده و گلاب را به شربت حلوای نذری برای 100 نفر اضافه نمایید. دوباره آن را هم زده و از حرارت بردارید.
  • آرد را 3 بار الک کرده و آن را در یک ظرف بریزید. سپس بایستی در یک تابه آرد را ریخته و آن را در حرارت ملایم بگذارید. حال لازم است آن را مدام هم زده و با این کار بوی آن را بگیرید. همچنین این کار را ادامه داده تا رنگ آن طلایی شود.
  • مرحله بعدی آن است که کره را که به دمای محیط رسیده است، همراه با روغن به آرد اضافه نموده و هم بزنید. حال نوبت آن است که آن را تفت داده برای آن که حالت آن خمیری نشود، بایستی روغن را در چند مرحله به آن اضافه نمایید.
  • حال نوبت آن است که شربت را به صورت مرحله به مرحله به آرد تفت داده و هر بار آن را هم بزنید.
  • زمانی که حلوای نذری باز شد و به یک قوام مناسب رسید، نوبت آن است که آن را سرو کنید.

نکته: بهتر است در این دستورالعمل برای طرز تهیه حلوا، از آرد سفید استفاده نمایید. همچنین پیشنهاد شده است تا آرد را کمتر تفت دهید و با این کار، رنگ آن را تقریبا روشن نگه دارید. شما می‌توانید به جای کره، از روغن هم استفاده نمایید.

طرز تهیه حلوای 100 نفره
راهنمای تهیه حلوا 10 نفره

طرز تهیه حلوا زعفرانی با پیمانه

برای طرز تهیه حلوا زعفرانی با پیمانه، شما می‌توانید از دستورالعمل زیر استفاده کنید که به شرح زیر می‌باشد:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
آرد سنگک 1 لیوان دسته دار (از نوع فرانسوی)
شکر 1 لیوان دسته دار
آب 1 لیوان دسته دار
گلاب ½ لیوان دسته دار
زعفران غلیظ به میزان موردنیاز
کره 100 گرم
روغن مایع ½ لیوان دسته دار
پودر هل 1 قاشق چای خوری

طرز تهیه حلوا زعفرانی در ادامه به این شرح است:

  • ابتدا لازم است تا شکر و آب و پودر هل را در یک قابلمه ریخته و سپس آن را با حرارت کم با هم ترکیب کنید تا شکر در آن حل گردد. حال نوبت آن است تا در این طرز تهیه حلوا زعفرانی، زعفران را اضافه کرده و نیز گلاب را هم بیفزایید. حال شعله را خاموش کنید.
  • مرحله بعدی از طرز تهیه حلوا زعفرانی آن است که یک لیوان آرد سنگک را در تابه ریخته و آن را با حرارت کم به مدت نیم ساعت تفت دهید. سپس بایستی مواظب باشید تا آرد شما نسوزد. آن را مدام هم زنید.
  • در قسمت بعد بایستی آرد را الک کرده و دوباره آن را بریزید. نوبت آن است تا داخل ماهیتابه، کره را به همراه روغن مایع اضافه کرده و صبر کنید تا نیم ساعت دیگر با این ترکیب هم زده شود و خوب سرخ گردد.
  • اگر فکر می‌کنید که آرد سرخ شده و رنگ دلخواه شما را ایجاد نکرده است، می‌توانید شربت را تا سه مرحله به آن اضافه کرده و حرارت را هم تنظیم کنید.
  • کار را کامل هم زده و در این حالت حلوا را تا وسط تابه جمع کنید. سپس تابه را به حالت گهواره‌ای تکان داده تا روغن در قسمت‌های مختلف حلوا داخل شود.

نکته: اگر حلوای خوشرنگ و جا افتاده‌ای می‌خواهید، باید حسابی صبر داشته باشید و آن را مدام تکان دهید.

طرز تهیه حلوا زعفرانی مجلسی

مورد دیگر از طرز تهیه حلوا زعفرانی آن است که آن را به شیوه مجلسی انجام دهید. کسانی که قصد تهیه حلوا زعفرانی مجلسی را دارند، شما می‌توانید از دستورالعمل زیر استفاده کنید که طرز تهیه آن به شرح زیر می‌باشد:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
روغن 1 پیمانه
آرد 2 پیمانه
گلاب نصف پیمانه
هل و زعفران به میزان موردنیاز
آب 1 پیمانه

حال داریم:

  • ابتدا بایستی شربت حلوا را مانند تمام مراحل آماده سازید.
  • سپس بایستی آرد را درون تابه ریخته و آن را حرارت دهید. هم بزنید تا آن خامی و بوی آن از بین برود. سپس بایستی آن را تفت دهید تا زمانی که حلوا تیره‌تر شود. در این حالت دقت کنید که آرد به هیچ وجه نسوزد.
  • مرحله بعدی آن است که آرد را کامل تفت داده و روغن را به آن اضافه کنید. حال بایستی شربت را اضافه کرده و سریع آن را هم بزنید تا حلوا سفت نشود.
  • این هم زدن را تا جایی ادامه دهید تا حلوا کامل پخته شده و از حالت سفتی خود درآید.
طرز تهیه حلوا مجلسی
راهنمای تهیه حلوا مجلسی

طرز تهیه حلوا زعفرانی با آرد

یکی از اصلی‌ترین مواد در طرز تهیه حلوا زعفرانی، آرد است که نقش مهمی در طعم، لطافت و نیز رنگ آن دارد. در ادامه به چند مورد از آنها می‌پردازیم که عبارتند از:

طرز تهیه حلوا زعفرانی با آرد سفید

ابتدا لازم است مواد زیر را تهیه کنید که عبارتند از:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
آرد سفید 2 لیوان
شکر 1 لیوان
کره 100 گرم
گلاب ¼ لیوان
روغن مایع نصف لیوان
آب یک و نیم لیوان
هل ساییده به میزان موردنیاز
زعفران یک چهارم لیوان (آب کرده)

حال داریم:

  • لازم است ابتدا برای آن یک شربت تهیه کنید که برای این کار باید آب و زعفران ساییده شده را با آن ترکیب کنیم. سپس شکر را به آن اضافه می‌کنیم. حال آن را روی حرارت گذاشته و مواد حل شده را در آن چند دقیقه می‌جوشانیم.
  • آرد را بر روی حرارت ملایم گذاشته و تفت می‌دهیم. حال بایستی آن را به مدت 35 دقیقه تفت داده و در این مدت باید مراقب باشید تا آرد نسوزد (با هم زدن).
  • حال آن را از روی حرارت برداشته و شربت زعفران را به آن اضافه می‌کنیم. سپس بایستی آن را کامل هم بزنید. نگران گلوله شدن حلوا نباشید.
  • در این قسمت گلاب و نیز مغز هل را نیز اضافه می‌کنیم که باعث می‌شود تا طعم حلوا بهتر شود.
  • به مدت 5 – 10 دقیقه طول می‌کشد تا حلوای شما یکدست شود. اگر حلوای شما شل باشد، می‌توانید آن را به مدت 2 – 3 دقیقه نیز بیشتر بر روی حرارت بگذارید.

طرز تهیه حلوا زعفرانی با آرد برنج

یکی از مدل‌های متفاوت در طرز تهیه حلوا زعفرانی، آن است که از آرد برنج استفاده کنید. در این حالت داریم:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
آرد برنج 2 لیوان
آب 2 لیوان
گلاب 1 لیوان
روغن مایع ½ لیوان
زعفران دم شده 5 قاشق غذاخوری
شکر 2 لیوان

در این قسمت می‌توان گفت:

  • ابتدا باید شهد حلوا را آماده کنید. در این صورت بایستی شکر و آب را درون قابلمه ریخته و حرارت دهید تا ذرات شکر درون آب حل گردد.
  • حال بایستی گلاب و زعفران را به شربت اضافه نموده و سپس به آن قوام دهید. آن را از روی حرارت برداشته (وقتی که کمی قوام گرفت)، سپس در یک قابلمه روغن اضافه کنید. مرحله بعدی آن است که روغن زمانی که خوب گرم شد، آرد برنج را به آن اضافه نموده و آن را کامل مخلوط کنید. زمانی که آرد کامل تفت بخورد، عطر آرد به مشام برسد، می‌تواند آماده شود.
  • حال بایستی شهد را استفاده کنید که در این حالت باید آن را کم کم و سریع به مخلوط اضافه نمایید. مرحله بعدی آن است که آرد شهد را جذب کرده و زمانی که انسجام پیدا کرد، در کنار قابلمه جمع شود می‌توانید حلوا را سرو کنید.
  • برای سرو زیباتر، از تزئیناتی مانند گل یا غیره استفاده کنید.
طرز تهیه حلوا با آرد برنج
راهنمای تهیه حلوا با آرد برنجی

طرز تهیه حلوا زعفرانی با آرد سنگک

یکی دیگر از دستورالعمل‌هایی که می‌توان برای طرز تهیه حلوا زعفرانی با آرد سنگک بیان کرد، تهیه آن به روش زیر می‌باشد. یکی دیگر از عناصری که به این دستورالعمل اضافه شده است، آرد نخودچی می‌باشد.

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
آرد سفید (سنگک) سه چهارم لیوان
شکر سه چهارم لیوان
آرد نخودچی یک چهارم لیوان
گلاب نصف لیوان
کره و روغن مایع نصف لیوان
زعفران به میزان موردنیاز
پودر هل به اندازه یک نوک قاشق چای خوری

حال در مورد طرز تهیه آن می‌توان گفت:

  • ابتدا بایستی شهد را درست کرده و سپس آب، شکر، گلاب و زعفران را به همراه هل با یکدیگر مخلوط نماییم. آن را روی حرارت می‌گذاریم و زمانی که شکر حل شد، کنار می‌گذاریم.
  • مرحله بعدی آن است که آرد سفید را الک کرده و سپس به مدت 1 ربع ساعت آن را با حرارت ملایم تفت دهیم تا بوی خامی که از آن ساطع می‌شود را دفع کنیم. مرحله بعدی آن است تا تابه را الک زده و آرد نخودچی روی الک را به آن اضافه نماییم.
  • به مدت 6 دقیقه آن را تفت می‌دهیم و سپس آردها را یکبار دیگر الک می‌زنیم. این کار می‌تواند به لطافت بیشتر حلوا کمک کند.
  • مرحله بعدی آن است که کره و کمی روغن مایع را طی 2 مرحله به این محتوا اضافه نموده و آن را تفت دهیم. سپس بایستی آن را تفت داده و بگذاریم تا به رنگ دلخواهی که می‌خواهیم برسد. سپس بایستی شربت را در 3 مرحله اضافه کرده و هربار آن را خوب هم زنیم. نوبت آن است تا آن را کامل به خورد آرد دهیم. در انجام این کار، بایستی توجه کنید که شربت باید با حرارت بالا به کار افزوده شود. در صورتی که شربت شما سرد باشد، مخلوط کردن حلوا سخت شده و این کار باعث می‌شود تا انسجام حلوا به خوبی انجام نگیرد.
  • حال بایستی سریع آن را هم زده و آب اضافی آن را بخار کنیم. حلوا کمی سفت شده و آن را گهواره می‌کنیم. این کار باعث می‌شود تا روغن به نقاط مختلف آن بیفتد. سپس نوبت آن است تا آن را به دلخواه خود تزئین نمایید. تلاش کنید تا زمانی که حلوا داغ است را ماسوره زده و تزئین نمایید. این کار باعث می‌شود تا از سفت شدن حلوا و سخت شدن هم زدن آن جلوگیری شود.

برخی نکاتی که بایستی در این کار درنظر گرفته شود، به شرح زیر می‌باشند:

  • زمانی که آرد را تفت می‌دهید، بایستی حتما حرارت آن ملایم بوده؛ چراکه حرارت بالا منجر می‌شود تا آرد به سرعت بسوزد. با سوختن آرد، طعم حلوا افت خواهد کرد و به همین خاطر باید با حوصله آن را زیر نظر داشته باشید.
  • نباید آرد کف و رو با یکدیگر به صورت متفاوت رنگ داشته باشند. به همین خاطر است که بایستی آرد را مرتب هم بزنید.
  • در اضافه کردن شربت به حلوا، بایستی آن را طی مدت 8 – 10 دقیقه انجام دهید. اضافه نمودن یکجای شربت سبب می‌شود تا نتیجه خوبی ایجاد نشود.
طرز تهیه حلوا با آرد سنگک
نحوه تهیه حلوا با آرد نان سنگک

طرز تهیه حلوا زعفرانی با آرد گندم

برای طرز تهیه حلوا زعفرانی به همراه آرد گندم می‌توانید از دستورالعمل‌های مختلفی استفاده کنید که در این قسمت برای آنکه از تکرار مطالب جلوگیری شود، شما را به تیتر “طرز تهیه حلوا زعفرانی برای 10 نفر” هدایت می کنیم. شما در این بخش از طرز تهیه حلوا زعفرانی، کافیست مواد را به نسبت موردنیاز خود کم یا زیاد کنید و از دستورالعمل مشابه آن برای تهیه این نوع حلوا استفاده کنید.

طرز تهیه حلوا زعفرانی با آرد قنادی

آرد قنادی گلوتن بیشتری دارند که در اثر مواجهه آرد با آب و گرما ایجاد می‌شود. این نوع آرد با داشتن این خصیصه، می‌توانند نان‌هایی با حفظ ساختارشان تولید کرده طوری که خرد نشود.

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
آرد قنادی نصف لیوان
آرد برنج 1 پیمانه
زعفران دم کرده به میزان موردنیاز
آب 2 لیوان
روغن مخلوط 1 لیوان (روغن جامد و مایع)
گلاب نصف پیمانه
شکر 380 گرم

حال داریم:

  • ابتدا بایستی شهد حلوا را تهیه کنید. برای این کار در این قسمت از طرز تهیه حلوا، بایستی گلاب، شکر و آب را در یک قابلمه با هم حرارت داده و زمانی که شکر حل شد، دیگر حرارت را قطع کنید. این کار باعث می‌شود تا گلاب از بین نرود.
  • حال بایستی آرد برنج و سفید را الک نموده و آن را در یک تابه بریزیم. .سپس بایستی آن را تفت داده و توجه کنید که نیاز نباشد تا این ماده تفت بخورد. شما بایستی در حدی که بوی خامی آن گرفته شود، تفت دهید. همچنین نیاز نیست تا این ماده طلایی رنگ شود.
  • مرحله بعدی از طرز تهیه حلوا زعفرانی آن است که بعد از تفت خوردن، بایستی روغن را کم کم به آن اضافه نمایید. این کار باعث می‌شود تا از گلوله گلوه شدن آرد جلوگیری شود. سپس نوبت آن است تا زعفران را در قدم آخر اضافه کنید.
  • هم زدن حلوا را تا مرحله‌ای پیش می‌بریم که نه خیلی سفت شده و یا شل شود. حال آن را در یک ظرف مناسب بریزید. شما می‌توانید تا زمانی که حلوا شما داغ است، آن را تزئین کنید.
طرز تهیه حلوا زعفرانی با آرد قنادی
راهنمای تهیه حلوا با آرد قنادی

طرز تهیه حلوا زعفرانی با شیر

ابتدا برای طرز تهیه حلوا زعفرانی به همراه شیر، مواد زیر را آماده نمایید:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
شکر 1 لیوان
شیر 2 لیوان
آرد 1 لیوان
گلاب 2/3 لیوان
روغن جامد در صورت نیاز 2 قاشق غذاخوری
زعفران غلیظ به میزان موردنیاز

حال داریم:

  • در اولین قدم از طرز تهیه حلوا زعفرانی با شیر بایستی شربت بار را تهیه کنید. برای این کار شیر را با شکر در قابلمه حرارت داده و نیز گلاب، زعفران دم کرده را به آن اضافه کنید.
  • سپس بایستی آرد را اضافه کرده و آن را تفت دهیم. این کار را می‌کنید تا زمانی که خامی آن گرفته شود. این مرحله 30 دقیقه طول می‌کشد. توجه کنید که آرد تغییر رنگ ندهد. آن را الک کرده و یکبار دیگر در تابه می‌ریزیم. حال بایستی به آن کره و روغن اضافه کنیم.
  • 2 – 3 دقیقه آن را تفت دهید.
  • حالا بایستی شربت را به حلوا اضافه کنیم و آن را کامل تفت می‌دهیم. این کار را ادامه می‌دهیم تا آب اضافی را تبخیر نماییم. آن را مدام روی حرارت هم زده و کاری می‌کنیم تا کامل جذب حلوا شود. زمانی که حلوا یک حالت به خود گرفت، تابه را به حالت گهواره به طرفین تکان می‌دهیم.

چند نکته:

  • نباید اجازه دهید در هنگام تهیه شربت، حجم آن بیش از حد کم شود.
  • برای حلوای خوش رنگ تر، از آرد سفید یا آرد مخصوص شیرینی استفاده کنید.
طرز تهیه حلوا زعفرانی با شیر
روش تهیه حلوا با شیر

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.3 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 4

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا