تکنولوژی

معرفی 22 تا از بهترین و مهم ترین اختراعات بشر

بهترین اختراعات بشر چیست؟ چه اختراعاتی در طول 200 هزار سال پیش یا بهتر است بگوییم 50 هزار سال پیش توسط انسان‌های خردمند ایجاد شد که توانست سرنوشت و زندگی آنها را تغییر دهد؟ در این مقاله با ما باشید تا به معرفی 22 تا از بهترین اختراعات بشر بپردازیم و راجع به تاریخچه، مخترعان و اهمیت آنها کمی صحبت کنیم.

منظور از اختراع چیست؟

اختراع یک دستگاه، روش، ترکیب یا فرآیند منحصر به فرد یا جدیدی است که از قبل وجود نداشته و کسی از آن استفاده نکرده است. فرآیند اختراع می‌تواند با توجه به نوع اختراع متفاوت باشد. اختراع چیزی است که ابتکاری، مطابق با نیاز و کاربردی باشد. ممکن است پیشرفت در ماشین یا محصول یا فرآیند جدیدی برای ایجاد یک شی یا نتیجه باشد. اختراعی که به عملکرد یا نتیجه‌ای کاملاً منحصر به فرد دست یابد، می‌تواند به عنوان یک پیشرفت اساسی در نظر گرفته شود. چنین آثاری بدیع هستند و برای سایر افراد ماهر در همان زمینه آشکار نیست. یک مخترع ممکن است گامی بزرگ در جهت موفقیت یا شکست برداشته باشد. مخترع کسی است که اختراعی را ایجاد یا کشف می‌کند. اگرچه اختراع با علم و مهندسی ارتباط تنگاتنگی دارد، مخترعان لزوماً مهندس و دانشمند نیستند.

برخی اختراعات را می‌توان ثبت کرد. سیستم ثبت اختراعات برای تشویق مخترعان با اعطای انحصار محدود و مختصر به اختراعاتی که مشخص‌ شده‌اند به اندازه کافی بدیع، نو و مفید هستند، ایجاد شد. ثبت اختراع به طور قانونی از حقوق مالکیت معنوی مخترع محافظت می‌کند و به طور قانونی تشخیص می‌دهد که چیزی که ساخته و ادعا شده در واقع یک اختراع است. قوانین و الزامات ثبت اختراع در کشورهای مختلف متفاوت است و فرآیند اخذ حق ثبت اختراع اغلب می‌تواند هزینه‌بر باشد. معنای دیگر اختراع، اختراع فرهنگی است، که مجموعه‌ای ابتکاری از رفتارهای اجتماعی مفید است که توسط مردم پذیرفته شده و به دیگران منتقل می‌شود. موسسه اختراعات اجتماعی ایده‌های بسیاری از این دست را در مجلات و کتاب‌ها جمع آوری کرد. اختراع همچنین جزء مهمی از خلاقیت هنری و طراحی است. اختراعات اغلب محدوده دانش، تجربه یا توانایی بشر را گسترش می‌دهند.

اختراعات سه نوع هستند: علمی – فناوری (از جمله پزشکی)، سیاسی-اجتماعی (شامل اقتصاد و حقوق) و انسان دوستانه یا فرهنگی.

  • اختراعات علمی – فناوری شامل راه آهن، هوانوردی، واکسیناسیون، هیبریداسیون، آنتی بیوتیک‌ها، فضانوردی، هولوگرافی، بمب اتم، محاسبات، اینترنت و تلفن هوشمند است.
  • اختراعات اجتماعی سیاسی شامل قوانین، نهادها و رویه‌های جدیدی است که شیوه‌های رفتار اجتماعی را تغییر داده و اشکال جدیدی از تعامل و سازماندهی انسانی را ایجاد می‌کند. به عنوان مثال می‌توان به پارلمان بریتانیا، قانون اساسی ایالات متحده، اتحادیه عمومی اصناف منچستر (بریتانیا)، پیشاهنگان پسر، صلیب سرخ، بازی‌های المپیک، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و اعلامیه جهانی حقوق بشر اشاره کرد. در قالب جنبش‌ها می‌توان نام برد از سوسیالیسم، صهیونیسم، حق رای، فمینیسم و ​​گیاهخواری حقوق حیوانات. در ادامه با ما باشید تا بهترین اختراعات بشر در این حوزه‌ها بیان کنیم.
  • اختراعات انسان گرایانه، فرهنگ را به طور کامل در بر می‌گیرد و مانند سایر علوم، دگرگون کننده و مهم است، اگرچه مردم تمایل دارند آنها را بدیهی تلقی کنند. به عنوان مثال، در حوزه زبان شناسی، بسیاری از الفبا اختراع شده‌اند. اختراعات ادبی شامل حماسه، تراژدی، کمدی، رمان، غزل، رنسانس، نئوکلاسیسیسم، رمانتیسم، نمادگرایی، زیبایی‌شناسی و … است.
منظور از اختراع چیست؟

مهارت های یک انسان مخترع چه چیزی است؟

از آنجایی که در این مقاله می‌خواهیم به معرفی بهترین اختراعات بشر بپردازیم، خوب است تا کمی با مهارت‌هایی که یک انسان را مخترع می‌کند، آشنا شویم که در این رابطه باید گفت، افراد مخترع به دنیا نمی‌آیند. شما باید به این درک برسید که به ازای هر انسان، هزار ایده وجود دارد و هر فردی توانایی این را دارد که با کمک مهارت خود، یک چیز را اختراع کند و یا حداقل در روند اختراع آن مشارکت داشته باشد.

خلاقیت یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که انسان‌های مخترع دارند. در این رابطه باید بدانید که خلاقیت، شکستن مرزها و دستیابی به شیوه‌ای متفاوت و ایده‌ای نو است که در ذهن انسان‌ها شکل می‌گیرد. شما می‌توانید با ثبت اختراع، مزایای بسیاری را برای خود قائل شوید و از حق امتیاز انحصاری محصول تولید شده، تسهیلات اعطایی بنیاد نخبگان، تسهیلات سربازی و … استفاده کنید.

افراد مخترع همچنین کنجکاو هستند و این حس کنجکاوی آنها را از راه‌ها و چیزهای مختلف آگاه می‌سازد. مخترعین افرادی هستند که ذهنیت حل مسئله دارند و از راه‌های مختلفی برای حل آن استفاده می‌کنند. این افراد به جزئیات بیشتر دقت می‌کنند و با داشتن باور قلبی و اعتماد به نفس به خود، شعار خواستن، توانستن است را در خود زنده نگه می‌دارند.

یک فرد مخترع می‌تواند برای اختراع از چیزهایی که انسان‌ها به آن نیاز دارند، اختراعاتی که در گذشته نصفه است و یا کهنه شده، مشورت با صاحب نظران، خیال‌پردازی و … ایده بگیرند. برای اختراع یک وسیله بایستی هر شکست را مقدمه‌ و درسی برای حرکت و تلاش بعدی بدانید و همواره افکار و تلاش خود را واقع‌بینانه ارائه کنید.

مهارت های یک انسان مخترع چه چیزی است؟

بهترین اختراعات بشر چیست؟

انسانها گونه‌ای از موجودات هوشمند و مبتکرانه هستند. اگرچه آنها مدت زمان نسبتاً کوتاهی روی کره زمین بوده‌اند (زمین 4.5 میلیارد سال سن دارد)، اما در هر برهه تاریخی چیزهای شگفت انگیز و گاهی دور از ذهن خلق کرده‌اند. از لحظه‌ای که شخصی برای ساخت اولین ابزار لبه تیز، سنگی را روی زمین گذاشت، تا اولین چرخ بریا جابه‌جایی و تا توسعه مریخ نوردها و اینترنت. در این میان در بین اختراعات انسان‌ها، چند مورد از بهترین اختراعات بشر وجود دارد که باعث ایجاد انقلابی در زندگی آنها شد. در اینجا مهمترین اختراعات مهم همه زمان‌ها، همراه با علم ساخت آنها و  چگونگی پیدایش آنها را برای شما تشریح می‌کنیم.

چرخ

به طور قطع، اولین موردی که باید به عنوان بهترین اختراعات بشر از آن نام برد، چرخ است که اختراع دشواری داشته و اکنون کاربردهای بسیار ریز و درشتی دارد. قبل از اختراع چرخ در 3500 سال قبل از میلاد، انسان‌ها از نظر میزان حجم حمل و نقل وسایل بر روی زمین محدود بودند. ظاهراً خود چرخ سخت‌ترین قسمت “اختراع چرخ” نبود. به گفته دیوید آنتونی، استاد مردم شناسی در کالج هارتویک در ایالات متحده، زمانی که انسان‌ها می‌خواستند اتصال یک سکوی بدون حرکت به آن استوانه نورد را انجام دهند، همه چیز پیچیده بود.

آنتونی در مصاحبه‌ خود در وب‌سایت‌های علمی در این رابطه گفته بود: “مهم‌ترین ابتکار درخشان در این مورد، مفهوم چرخ و محور آن بود.” “اما آن زمان ساختن آن نیز دشوار بود.” به عنوان مثال، سوراخ ها در مرکز چرخ‌ها و انتهای محورهای ثابت باید تقریباً گرد و صاف باشد. اندازه محور نیز در محکم بودن آن در داخل سوراخ (نه خیلی محکم و نه خیلی شل) یک عامل مهم بود. چرخ‌ها برای کاربردهای مختلف از جمله کاهش اصطکاک و راحت‌تر کردن حرکت اجسام سنگین مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

ساخت آن پس از زمان زیادی انجام شد. چرخ دستی‌هایی که دارای چرخ‌هایی در زیر آن بودند، با فراهم کردن امکان حمل و نقل آسان‌تر کالا به بازارها و همچنین کاهش بار مسافران در مسافت‌های طولانی، کشاورزی و تجارت را تسهیل می‌کردند. در حال حاضر، چرخ‌ها در پیشبرد فعالیت‌های مختلف زندگی ما بسیار مهم هستند. نه تنها در جابه‌جایی اجسام، بلکه در همه چیز از ساعت گرفته تا وسایل نقلیه گرفته تا توربین‌ها و … .

اختراع چرخ به قدری چالش برانگیز بود که احتمالاً تنها یکبار در یک مکان اتفاق افتاده است. با این حال، به نظر می‌رسد پس از این اختراع، به سرعت در سراسر اوراسیا و خاورمیانه گسترش یافته است که کارشناسان نمی‌توانند به طور قطعی بگویند که منشا آن کجا بوده است. اولین تصاویر از چرخ دستی‌های چرخ دار در لهستان و جاهای دیگر در استپ‌های اوراسیا کاوش شده است. احتمال ساخت آن در منطقه بین النهرین (عراق کنونی) بعنوان محتمل‌ترین زادگاه چرخ بیشتر است. به گفته آسکو پارپولا، متخصص هندی در دانشگاه هلسینکی در فنلاند، دلایل زبانی نیز در این رابطه وجود دارد که باور کنیم چرخ از مردم تریپولی اوکراین امروزی سرچشمه گرفته است. یعنی کلمات مرتبط با چرخ و واگن از زبان آن فرهنگ گرفته شده است.

میخ

دومین مورد از بهترین اختراعات بشر در زندگی انسان‌ها، میخ است. بدون میخ، تمدن‌ها، وسایل و بسیار از تجهیزات مطمئناً فرو می‌ریزند و به راحتی ساخته و به هم متصل نمی‌شوند. این اختراع کلیدی با بیش از 2000 سال قدمت، به دوران روم باستان برمی‌گردد و تنها پس از آنکه بشر توانایی ریخته‌گری و شکل دادن به فلز را پیدا کرد، امکان پذیر شد. پیش از این، سازه‌های چوبی باید با در هم پیچاندن تخته های مجاور از لحاظ هندسی، ایجاد می‌شدند که اگر آن را تصور کنید، به راحتی می‌توان فهمید که یک فرایند ساخت بسیار دشواری دارد.

به گفته دانشگاه ورمونت، تا سال‌های 1790 و اوایل 1800، میخ‌های دست ساز معمول بودند؛ زیرا یک آهنگر میله‌ای آهنی مربعی شکل را گرم می‌کرد و سپس آن را از چهار طرف چکش می‌کرد تا نقطه‌ای ایجاد کند (و قسمت سر میخ را تشکیل دهد). دستگاه‌های میخ‌سازی بین سال‌های 1790 و اوایل 1800 روی کار آمد. پیشرفت تکنولوژی ساخت میخ همچنان ادامه دارد. به گفته دانشگاه ورمونت در ایالات متحده، پس از اینکه هنری بسمر، فرآیند تولید انبوه فولاد از آهن را توسعه داد، میخ‌های آهنی قدیمی به آرامی کنار رفته و تا سال 1886، 10 درصد میخ‌های ایالات متحده از سیم فولادی نرم ساخته شد. تا سال 1913، 90 درصد میخ های تولید شده در ایالات متحده سیم فولادی بودند.

پیچ

در کنار اختراع میخ به عنوان یکی از بهترین اختراعات بشر، باید از پیچ نیز نام برد که نقش محکم‌کننده برای اتصالات را دارد و اولین بار توسط دانشمند یونانی ارشمیدس در قرن سوم قبل از میلاد اختراع شده است. پیچ، در ساخت ماشین، یک عضو استوانه‌ای معمولاً دایره‌ای با یک دنده مارپیچی پیوسته است که یا به عنوان بست یا به عنوان تغییر دهنده نیرو و حرکت استفاده می‌شود.

همچنین بنا به گفته ها می‌توان دانشمند فیثاغورسی Archytas of Tarentum (قرن 5 قبل از میلاد) را به عنوان مخترع پیچ دانست، اما تاریخ دقیق اولین ظهور آن به عنوان یک وسیله مکانیکی مفید مبهم می‌باشد. اگرچه اختراع پیچ آب (پیچ ارشمیدس) معمولاً به ارشمیدس (قرن سوم قبل از میلاد) نسبت داده می‌شود، اما شواهدی مبنی بر وجود دستگاه مشابهی برای آبیاری در مصر در گذشته وجود دارد. پیچ پرس، که احتمالاً در قرن 1 یا 2 قبل از میلاد در یونان اختراع شده است، از زمان امپراتوری روم برای پرس لباس استفاده می‌‌شده است. در قرن اول پیش از میلاد، پیچ‌های چوبی در پرس‌های شراب و روغن زیتون استفاده می‌شد و از برش (شیرهای) برای برش نخ‌های داخلی استفاده می‌شد.

پیچ‌های فلزی حداقل در قرن پانزدهم در اروپا به عنوان اتصال دهنده استفاده می‌شدند. اگرچه هنوز در آن زمان کمیاب بودند، اما به چسباندن دو شی با هم کمک کردند. در اوایل دهه 1900، انواع مختلف سر پیچ ایجاد شد. پیچ روبرتسون، که دارای سر مربع است، در سال 1908 اختراع شد و به دلیل ویژگی‌ها و قابلیت ضد لغزش در هنگام نصب مورد توجه قرار گرفت. در سال 1930 پیچ سر فیلیپس اختراع شد که برای خط مونتاژ اتومبیل که اکنون محبوب است ایده‌آل بود. این پیچ به عنوان یکی از بهترین اختراعات بشر، دوام بیشتری داشت و نسبت به پیچ روبرتسون محکم‌تر سفت می‌شد.

بهترین اختراعات بشر چیست؟

بهترین اختراعات بشر که زندگی او را دگرگون کرد

این اختراعات و فناوری‌های بشر هستند که شکل زندگی او را تغییر داده و موجب پیشرفت تمدن و فناوری آنها می‌شوند. به همین جهت بسیار مهم است که کمی با این اختراعات آشنا شویم و از آنها بیاموزیم. در ادامه بررسی بهترین اختراعات بشری می‌توان گفت:

قطب‌نما

از قدیمی‌ترین کاربردهای قطب نما می‌توان به شغل دریانوردی در یک دوره در زمان‌های قدیم اشاره کرد که دریانوردان قدیمی از ستارگان کمک می‌گرفتند تا مسیر حرکت خود را شناسایی کنند، اما این روش در طول روز یا شب‌های ابری کارساز نبود و بنابراین سفر به دور از زمین ناامن می‌شد. چینی‌ها اولین قطب نما را در فاصله زمانی بین قرن 9 و 11 اختراع کردند. این قطب‌نماها ساخته شده از سنگ خاصی به نام آهنربا بودند. این سنگ آهن مغناطیسی طبیعی بود، که خواص جذاب آن تا قرن‌ها مورد مطالعه قرار گرفته بود. بلافاصله پس از آن، این فناوری از طریق جابه‌جایی دریایی به اروپاییان و اعراب منتقل شد. این قطب نما به دریانوردان امکان می‌دهد تا با خیال راحت به دور از خشکی حرکت کرده و تجارت دریایی را افزایش داده و به عصر کشف کمک کنند. اکنون هم از این اختراع در سایز کوچکتر در ماشین‌آلات، کشتی‌ها، ماشین‌ها، موبایل‌ها و … برای جهت‌یابی دقیق مسیر استفاده می‌شود.

قطب نما یک مغناطیس سنج است که برای ناوبری و جهت‌یابی مورد استفاده قرار می‌گیرد و جهت را نسبت به نقاط اصلی جغرافیایی نشان می‌دهد. ساختار قطب نما، شامل چهار جهت کلی است که عبارتند از: شرق (E)، جنوب (S)، غرب (W) و شمال (N). زاویه قطب‌نما در جهت عقربه‌های ساعت افزایش می‌یابد. شمال با 0 درجه متناظر شده است و شرق 90 درجه، جنوب 180 درجه و غرب 270 درجه است.

قطب نما بیش از 2000 سال پیش اختراع شد. اولین قطب نماها از سنگ آهنربا ساخته شده بودند، سنگی که به طور طبیعی مغناطیسی از آهن بود. در سلسله هان چین از این قطبنما برای اولین بار استفاده شد (202 پیش از میلاد تا 220 بعد از میلاد). قطب‌نما بعداً برای ناوبری در زمان سلسله سونگ چین (960-1279 میلادی) مورد استفاده قرار گرفت. قطب نماهای بعدی از سوزن‌های آهنی ساخته شده و با ضربه زدن به سنگ آهنربا مغناطیسی می‌شوند. سوزن‌ها و قطب نما‌های مغناطیسی شده اولین بار در اروپای قرون وسطایی توسط الکساندر نکام معرفی شد. اولین استفاده از قطب نما در اروپای غربی و جهان اسلام در حدود سال 1190 ثبت شد. قطب‌نمای خشک در حدود سال 1300 میلادی در اروپای قرون وسطایی و جهان اسلام قرون وسطی به کار گرفته شد.

کاغذ

کاغذ یکی از مهم‌ترین و بهترین اختراعات بشر است که که حدود 100 سال قبل از میلاد در چین ابداع شد. کاغذ در نوشتن و به اشتراک گذاشتن ایده‌های افراد یک وسیله بسیار کاربردی بود که نقش مهمی در گسترش علم و دانش نیز ایفا کرد.

باروت

این ماده منفجره شیمیایی، که در چین در قرن 9 اختراع شد، یکی از اختراعات مهم بشری به خصوص  در فناوری نظامی بوده است و در نتیجه، در جنگ‌هایی که مسیر تاریخ بشر را تغییر داد.

دستگاه چاپ

یوهانس گوتنبرگ آلمانی اولین چاپخانه جهان را در حدود سال 1440 میلادی اختراع کرد. به طور قطع، دستگاه چاپ را می‌توان از کلیدی‌ترین و بهترین اختراعات بشر دانست که کلید توسعه آن استفاده از قالب دستی بود، یک تکنیک جدید قالب‌گیری که امکان آن را می‌داد تا تعداد چاپ سربی به صورت گسترده برای چاپ کردن استفاده شود. اگرچه دیگران قبل از او، از جمله مخترعانی در چین و کره، روش چاپ سربی را توسعه داده بودند، اما گوتنبرگ اولین فردی بود که یک فرآیند مکانیزه را ایجاد کرد که جوهر (که از روغن دانه کتان و دوده تهیه کرده بود) را از چاپ سربی به کاغذ منتقل کند. با استفاده از این فرآیند، ماشین‌های چاپ توانستند سرعت ساخت نسخه‌های کتاب را به طور تصاعدی افزایش دهند و بنابراین به انتشار سریع و گسترده دانش برای اولین بار در تاریخ منجر شد. تا سال 1500 بیست میلیون جلد در اروپای غربی چاپ شده بود.

معمولاً از یوهانس گوتنبرگ به عنوان مخترع ماشین چاپ یاد می‌شود. این اختراع در قرن 15 یک انقلاب در حوزه فناوری بود که منجر به تولید انبوه کتابها و انتشار سریع دانش در سراسر اروپا شد. اما در مورد تاریخچه ساخت این دستگاه به عنوان یکی از بهترین اختراعات بشر، باید گفت تقریباً 600 سال قبل از گوتنبرگ، راهبان چینی جوهر را روی کاغذ می‌چسباندند که به آن چاپ بلوک می‌گویند، که در آن بلوک‌های چوبی با جوهر پوشانده می‌شوند و روی ورقه‌های کاغذ فشرده می‌شوند. یکی از قدیمی‌ترین کتاب‌های باقیمانده که به این شیوه چاپ شده است، یک متن بودایی باستانی معروف به “الماس سوترا”-در سال 868 در زمان سلسله تانگ (908-1618) در چین می‌باشد. این کتاب که نزدیک به هزار سال قبل از کشف در سال 1900 در غاری در نزدیکی شهر دانهوانگ چین مهر و موم شده بود، اکنون در کتابخانه بریتانیا در لندن نگهداری می‌شود.

موتور احتراق داخلی

در مورد عملکرد این اختراع باید گفت در این موتورها، احتراق یک سوخت، دمای بالا را آزاد می‌کند، که با انبساط همراه است و نیرویی را به پیستون وارد می‌کند و آن را حرکت می‌دهد. بنابراین، موتورهای احتراق انرژی شیمیایی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کنند. چندین دهه مهندسی توسط بسیاری از دانشمندان برای طراحی موتور احتراق داخلی پرداخته شد که در دوره مدرن (در نیمه دوم قرن نوزدهم) این اختراع به عنوان یکی از بهترین اختراعات بشر شکل گرفت. این موتور عصر صنعتی را آغاز کرد و علاوه برآن، در مورد اهمیت آن باید گفت که  اختراع انواع زیادی از ماشین‌ها، از جمله اتومبیل‌ها و هواپیماهای مدرن را امکان پذیر کرد.

یک موتور احتراق داخلی چهار زمانه در چهار مرحله کار خود را انجام می‌دهد که عبارتند از: 1) مکش یا تنفس: هوا و سوخت بخار شده وارد می‌شود. 2) تراکم و فشرده‌سازی: بخار سوخت و هوا فشرده و مشتعل می‌شوند. 3) انفجار (قدرت): احتراق سوخت و پیستون به سمت پایین رانده می‌شود و دستگاه را تغذیه می‌کند. 4) خروج دود: اگزوز بیرون رانده می‌شود.

همچنین در مورد ساخت موتور باید به نقش اوتو نیز اشاره کرد و گفت نیکلاس آگوست اوتو یک فروشنده دوره گرد برای خرید مواد غذایی بود که اکنون از آن به عنوان یک مهندس آلمانی یاد می‌شود. او در سفرهای خود با موتور احتراق داخلی که در پاریس توسط ژان ژوزف اتین لنوار ، مهاجر بلژیکی ساخته شده بود، برخورد کرد. در سال 1860، لنوار با موفقیت یک موتور دو کاره ایجاد کرد که بر روی گاز روشن کننده با راندمان 4 درصد کار می‌کرد. موتور 18 لیتری Lenoir Engine تنها 2 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. موتور لنوار با گاز روشن کننده ساخته شده از زغال سنگ، که در پاریس توسط فیلیپ لبون توسعه یافته بود، کار می‌کرد.  در آزمایش ماکت موتور لنوار در سال 1861 ، اتو از تأثیرات فشرده سازی بر شارژ سوخت مطلع شد.در سال 1862، اوتو سعی کرد موتوری را برای بهبود کارایی و قابلیت اطمینان ضعیف موتور لنوار تولید کند که در نهایت در سال 1864 موفق شد تا موتوری جوی و در سال 1876 موتور احتراق داخلی را با سوخت اختراع کنند.

موتور بخار

بین سال‌های 1763 و 1775، اختراعی تحت عنوان موتور بخار توسط مخترع اسکاتلندی جیمز وات (که بر اساس ایده‌هایی که در این زمینه داشت از جمله موتورهای بخار قبلی مانند موتور 1712 Newcomen 1712) ایجاد شد که باعث ایجاد تحول شگرفی در دنیا گردید. پدید‌آمدن قطارها‌، کشتی‌ها‌، کارخانه‌ها و به طور کلی انقلاب صنعتی‌، مرهون ساخت موتور بخار به عنوان یکی از برترین اختراعات بشر است.

بهترین اختراعات بشر که زندگی او را دگرگون کرد

بررسی برترین اختراعات بشر که تاریخ را تغییر داد

لیست بهترین اختراعات بشر که توانسته است زندگی آنها را تغییر دهد، شامل موارد بسیار زیادی در طول تاریخ می‌باشد که سعی می‌کنیم تا تعدادی از مهم‌ترین آنها را در این مقاله از مجله جوان ایرانی ذکر کنیم. این موارد در ادامه عبارتند از:

تلفن

به طور قطع شما هم با سازنده تلفن در دوره راهنمایی و دبیرستان آشنایی پیدا کرده‌اید و اکنون می‌توانید به اهمیت آن در ارتباط گرفتن با سایر افراد پی ببرید. تلفن یکی از بهترین اختراعات بشر است که برای ساخت آن چندین نفر مشارکت داشتند تا آن را به عنوان وسیله‌ای برای انتقال صدای الکترونیکی اختراع کنند، اما الکساندر گراهام بل اولین کسی بود که در سال 1876 حق ثبت تلفن تلفن الکتریکی را دریافت کرد.

به گفته یکی از شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی، گراهام بل از آموزش ناشنوایان الهام و همچنین از مادر کم شنوا خود در ساخت آن الهام گرفت. او اولین تلفن را “دستگاه گفتار الکتریکی” نامید. این اختراع به سرعت راه اندازی شد و انقلابی در تجارت و ارتباطات جهانی ایجاد کرد. جالب است بدانید طبق گزارش PBS به عنوان یکی از شبکه‌های تلویزیونی، وقتی گراهام بل در 2 اوت 1922 درگذشت، برای احترام به وی، خدمات تلفنی ایالات متحده به مدت یک دقیقه متوقف شد.

نیروی برق

استفاده از برق فرآیندی است که چندین هزار نفر از ذهن‌های روشن در طول هزاران سال در آن مشارکت داشته‌اند و سابقه آن به مصر باستان و یونان باستان باز می‌گردد. کشف و استفاده از نیروی برق یکی از بهترین اختراعات بشر و کشفیات آن است. زمانی که تالس از میلتوس اولین تحقیق را در مورد این پدیده انجام داد. بنجامین فرانکلین، مرد رنسانس آمریکایی قرن هجدهم، عموم دانش ما را در مورد الکتریسیته، و نه کشف آن، به میزان قابل توجهی افزایش داد. برآوردن اهمیت برق برای بشریت بسیار دشوار است؛ زیرا اکثر وسایل ما با آن راه‌اندازی می‌شود و دیگر به بخشی از زندگی ما تبدیل شده است. نمونه‌ای از اولین کاربردهای آن را می‌توان به اختراع لامپ نسبت داد که باعث شد زندگی انسان‌ها دچار تحول شود.

لامپ

تصویر کنید تنها روشنایی که قبل از اختراع لامپ بود، محدود به نور طبیعی از خورشید می‌شد که غالب مردم می‌توانستند به کمک آن کارها و فعالیت‌های روزمره خود را انجام دهند. واضح است که این واقعه، بهره‌وری را محدود به ساعات و زمان‌هایی که خورشید نور خود را می‌تاباند، می‌شد و به شدت مردم را اذیت می‌کرد؛ بنابراین باید اختراع لامپ را در لیست بهترین اختراعات بشر گنجانید. لامپ‌ها با اجازه دادن به انسان‌ها برای فعالیت در شب، جهان را تغییر دادند. به گفته مورخان، افراد بسیار زیادی در اختراع لامپ‌های رشته‌ای در طول دهه 1800 موثر بودند. توماس ادیسون به عنوان مخترع اصلی شناخته می‌شود؛ زیرا در نهایت، او یک سیستم روشنایی کاملاً کاربردی، شامل یک سیستم با ژنراتور و سیم‌کشی و همچنین یک لامپ رشته‌ای کربنی را در سال 1879 کنار هم قرار داده و کامل کرد.

این اختراع علاوه بر راه‌اندازی برق در خانه‌ها در سراسر جهان غرب، عواقب غیر منتظره‌ای نیز در تغییر الگوی خواب افراد به همراه داشت. این باعث شد که دیگر کارهای شبانه رواج پیدا کند و با توجه به روشنایی بیشتر، ما به جای 12 – 14 ساعت در روز، 7-8 ساعت بخوابیم. بنابراین اختراع لامپ بر زندگی میلیاردها انسان تاثیر گذاشته است.

پنی سیلین

یکی از بهترین اختراعات بشر در زمینه پزشکی، پنی‌سیلین است. این اختراع یکی از مشهورترین داستان‌ها را در کشف و ساخت خود دارد. در سال 1928، دانشمند اسکاتلندی الکساندر فلمینگ متوجه یک ظرف پتری دیش پر از باکتری در آزمایشگاه خود شد که درب آن به طور اتفاقی باز بود. نمونه داخل آن با کپک آلوده شده بود و در هر جایی که قالب وجود داشت، باکتری‌ها مرده بودند. آن قالب آنتی بیوتیکی قارچ Penicillium شناخته شد و در دو دهه آینده، شیمیدان‌ها آن را تصفیه کردند و داروی پنی سیلین را تولید کردند که با تعداد زیادی از عفونت‌های باکتریایی در انسان بدون آسیب رساندن به خود انسان مبارزه می‌کند. پنی سیلین تا سال 1944 تولید و تبلیغ می‌شد.

طبق مطالعه منتشر شده در سال 2003 در مجله Clinical Reviews in Allergy and Immunology، از هر 10 نفر، 1 نفر نسبت به آنتی بیوتیک واکنش آلرژیک نشان می‌دهد. به گفته محققان، حتی بیشتر این افراد می‌توانند این دارو را تحمل کنند.

داروهای ضد بارداری

قرص‌های جلوگیری از بارداری، یکی دیگر از بهترین اختراعات بشر است. قرص‌های جلوگیری از بارداری، کاندوم و سایر روش‌های پیشگیری از بارداری با اجازه دادن به مردان و زنان برای داشتن رابطه جنسی بدون باروری‌، باعث شد تا میانگین تعداد فرزندان هر زن را در کشورهایی که به شدت زایمان کرده‌اند، به شدت کاهش دهد. امروزه از آنها برای بالاتر بردن سطح زندگی افراد از نظر بهداشتی استفاده می‌شود که سبک زندگی‌ها را تغییر داده است. این داروها و تجهیزات می‌توانند از ایجاد انسان‌های ناخواسته جلوگیری کرده و برای هر کودکی شرایط بهتری را فراهم کنند. در عین حال اما توجه کنید که در مقیاس جهانی‌، داروهای پیشگیری از بارداری به جمعیت بشر کمک می‌کنند تا به تدریج از بین بروند و یا جمعیت به صورت کنترل شده افزایش یابد. برخی از داروهای ضد بارداری مانند کاندوم نیز از شیوع بیماری‌های مقاربتی جلوگیری می‌کند.

کاندوم در قرن 18 مورد استفاده قرار گرفت، در حالی که اولین داروی ضد بارداری خوراکی به صورت قرص اواخر دهه 1930 توسط یک شیمیدان به نام راسل مارکر اختراع شد. دانشمندان به پیشرفت خود در زمینه پیشگیری از بارداری ادامه می‌دهند و برخی آزمایشگاه‌ها حتی آن را به قرصی برای مردان تبدیل کرده‌اند.

واکسیناسیون

اهمیت و ضرورت این پدیده از بهترین اختراعات بشر را می‌توانید اکنون تجربه کنید. سال 2019 با وقوع پاندمی و گسترش سریع ویروس کرونا، بسیاری از افراد دنیا در اثر این ویروس ناشناخته فوت کردند تا اینکه بالاخره اولین واکسن‌ها از سال 2021 به جهانیان تزیرق شد. هر چند در این زمینه موضوع، بحث برانگیز است‌ اما باید گفت عمل واکسیناسیون عامل ریشه‌کن کردن بیماری‌ها و افزایش طول عمر انسا‌ن است. اولین واکسن (برای آبله) توسط ادوارد جنر در سال 1796 ساخته شد. واکسن هاری توسط شیمیدان و زیست شناس فرانسوی لوئیس پاستور در سال 1885 ایجاد شد، که معتقد است واکسیناسیون بخش عمده‌ای از دارویی است که امروزه استفاده می‌شود. پاستور همچنین مسئول اختراع فرآیند ایمنی غذا در مورد پاستوریزاسیون است که هم نام او قرار داده شد.

بررسی برترین اختراعات بشر که تاریخ را تغییر داد

دیگر اختراعات مهم بشریت تاکنون

در انتهای این لیست می‌خواهیم برخی دیگر از بهترین اختراعات بشر را نام ببریم که قطعا در زندگی امروزی ما تاثیر گذار بوده است. این موارد عبارتند از:

اینترنت

اینترنت، چیزی که هر روز در زندگی خود با آن روبرو می‌شویم و نیازی به معرفی ندارد، از جمله مهم‌ترین و قدرتمندترین اختراعات بشر تاکنون است. اینترنت به مفهوم سیستم جهانی شبکه‌های کامپیوتری به هم پیوسته است که به اینترنت معروفش شده و اکنون دسترسی میلیاردها نفر در سراسر جهان را به یکدیگر متصل می‌کند. افراد بی‌شماری به توسعه آن کمک کردند‌، اما شخصی که اغلب آن را به عنوان مخترع این اختراع می‌دانند، دانشمندی در حوزه کامپیوتر به نام لارنس روبرتز است. در دهه 1960‌، تیمی از دانشمندان کامپیوتر که برای ARPA وزارت دفاع ایالات متحده (آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته) کار می‌کردند‌، یک شبکه ارتباطی برای اتصال رایانه‌های آژانس به نام ARPANET ایجاد کردند. از روشی برای انتقال داده به نام ” packet switching” استفاده کرد که رابرتز، یکی از اعضای تیم، بر اساس کار قبلی سایر دانشمندان کامپیوتر آن را توسعه داد. ARPANET جد اینترنت شناخته می‌شود که منجر به ساخت اینترنت شد.

اتومبیل ‌ها

اتومبیل ها نحوه سفر و طراحی شهرهای ما را کاملاً تغییر دادند و ایجاد خط مونتاژ را به یکی از ضروریات در تولید کارخانه‌ای تجهیزات مختلف بدل ساختند. آنها در شکل مدرن خود در اواخر قرن 19 توسط تعدادی از افراد مختلف اختراع شدند. اما مهم‌ترین فردی که در این زمینه به عنوان مخترع اتومبیل به عنوان یکی از بهترین اختراعات بشر شناخته شد، کارل بنز آلمانی برای ایجاد اولین خودروی عملی در سال 1885 است.

هواپیما ها

هواپیماها که در سال 1903 توسط برادران رایت آمریکایی اختراع شد، جهان را به هم نزدیک کرد و به ما این امکان را داد تا به سرعت در مسافت‌های طولانی سفر کنیم. این فناوری از طریق تبادلات فرهنگی عظیم ذهن‌ها را گسترش داده است، اما همچنین دامنه جنگ‌های جهانی را که تاکنون دو مورد از آن رخ داده است، به شدت افزایش داد.

راکت ها

به طور قطع، اختراعات تجهیزات نظامی را نیز باید در زمره بهترین اختراعات بشر قرار دهیم اما متاسفانه بیشتر این اختراعات برای کشتار انسان‌ها استفاده می‌شود و نباید در این لیست جایی داشته باشند. با این حال به دلیل استفاده گسترده آنها در جهان باید گریزی به آن بزنیم. درحالی که اختراع موشک‌های اولیه به چین باستان اعتبار داده می‌شود، موشک مدرن در قرن بیستم در بشریت شکل گرفت که اکنون به یکی از تجهیزات بازدارنده شناخته می‌شود که باعث تغییر قابلیت‌های نظامی و قادر شدن اکتشاف فضایی انسان‌ها شد. البته در مفهوم دیگر، می‌توان راکت‌ها را تجهیزاتی علمی دانست که برای پرتاب فضاپیماها و انسان‌ها به فضا و قدم گذاشتن آنها به دنیای بیرون از زمین استفاده می‌شوند.

شکافت هسته‌ ای

شکافت هسته‌ای، یکی دیگر از بهترین اختراعات بشر است که هم جنبه مثبت (به خصوص در آینده با کم شدن سوخت‌ها و انرژی‌ها) و هم جنبه منفی دارد. شکافت هسته‌ای عبارت است از یک فرایند تقسیم اتم‌ها برای آزادسازی مقدار فوق العاده‌ای از انرژی که منجر به ایجاد راکتورهای هسته‌ای و بمب‌های اتمی شد. این دستاورد، کار تعدادی از دانشمندان برجسته (عمدتا برنده جایزه نوبل) قرن بیستم بود، اما کشف خاص شکافت هسته‌ای به طور کلی به آلمانی‌ها و اتو هان و فریتز استاسمن، که با اتریشی‌ها یعنی لیز مایترن و اتو فریش کار می‌کردند‌، اختصاص داده می شود.

نیمه هادی‌ ها

به طور قطع، یکی از بهترین اختراعات بشر که توانست انقلابی را در صنعت الکترونیک و برق برپا کند، نیمه هادی ها هستند که توانست قطعات و دستگاه‌های الکترونیکی را به شدت کوچکتر و قدرتمندتر کند. این اختراع در دستگاه‌های الکترونیکی و عصر دیجیتال مدرن انجام شد. دستگاه‌های نیمه هادی که عمدتاً از سیلیکون ساخته شده‌اند، توسط نیمه‌هادی‌ها ایجاد شدند که شرکتهای بزرگ رایانه‌ای امروزی ایالات متحده مسئول اختراع آنها می‌باشند. اولین دستگاه حاوی مواد نیمه هادی در سال 1947 توسط جان بردین آمریکایی، والتر براتین و ویلیام شاکلی از آزمایشگاه‌های بل به کار گرفته شد.

کامپیوتر شخصی

رایانه‌های شخصی در دهه 1970 اختراع شد و قابلیت‌های انسان را تا حد زیادی گسترش داد. نمونه آن را می‌توانید در قابلیت‌هایی که یک تلفن همراه ارائه می‌کند مشاهده نمایید که اهمیت آن را به عنوان یکی از بهترین اختراعات بشر کاملا واضح می‌کند. یکی از اولین رایانه‌های شخصی در سال 1974 توسط Micro Instrumentation and Telemetry Systems (MITS) از طریق یک کیت رایانه پستی به نام Altair ارائه شد. از آن به بعد، شرکت‌هایی مانند اپل، مایکروسافت و IBM در زمینه ساخت این دستگاه‌های قدرتمند ورود کردند.

دیگر اختراعات مهم بشریت تاکنون

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 2.3 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 14

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا