تکنولوژی

معرفی بهترین نرم افزارهای ریکاوری هارد و فلش

اگر شما هم روزی در اثر عوامل مختلفی اعم از فرمت یا حذف ناخواسته، ویروس، برنامه‌های نامناسب، حذف درایور و … اطلاعات و داده‌های خود را از دست داده‌اید، با ما همراه باشید تا به معرفی 11 تا از بهترین نرم افزارهای ریکاوری هارد و فلش در این مقاله بپردازیم. نرم‌افزارهای بازیابی فایل مختلفی چه به صورت پولی یا رایگان برای سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک، لینوکس و … ارائه شده است که در این قسمت به معرفی کامل آنها‌ می‌پردازیم و با ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که دارند، بیشتر آشنا خواهیم شد.

ریکاوری چیست؟

بدون شک قابلیت اطمینان و پایداری دستگاه‌های ذخیره‌سازی داده در طول سالها افزایش یافته است. متأسفانه، از دست دادن داده‌ها هنوز یک نگرانی بزرگ است که باید به آن توجه کنیم. با این حال، در بسیاری از موارد، داده‌ها قابل بازیابی هستند و راهکارهایی وجود دارد که می‌توان از آنها برای محافظت از داده‌ها استفاده کرد. در این قسمت از مقاله مجله جوان ایرانی، ما توضیح می‌دهیم که بازیابی اطلاعات چیست، در مورد نرم‌افزار بازیابی اطلاعات و نحوه عملکرد آن صحبت می‌کنیم، در مورد بازیابی داده‌ها امکانات مختلفی را که در این حوزه وجود دارد را بررسی می‌کنیم و به شما نشان می‌دهیم که چگونه می‌توانید از داده‌های خود محافظت کنید.

“بازیابی اطلاعات” در انگلیسی به عنوان “Data Recovery” شناخته می‌شود. این عبارت تقریباً همه مسائلی که در رابطه با از دست دادن داده‌ها و اطلاعات در کامپیوتر و … است را پوشش می‌دهد. وقتی از بازیابی اطلاعات صحبت می‌کنیم، منظور بازیابی اطلاعات از دست رفته در حامل‌های رسانه‌ای است. منظور ما از حامل رسانه، به عنوان مثال، هارد دیسک یا USB استیک‌ها هستند که برای بازیابی داده‌های آنها، باید از بهترین نرم افزارهای ریکاوری هارد و فلش استفاده کنید.

امروزه اغلب داده‌ها بر روی حامل‌های اطلاعات که همان هارد‌ها، فلش‌ها، حافظه‌های جانبی در موبایل، Ssd ها و … شناخته می‌شوند، ذخیره شده‌اند که اگر خدای ناکرده براثر یک اشتباه عمدی یا قصدی حذف شوند، ممکن است کاربر نتواند دیگر به این داده ها دسترسی پیدا کند. بنابراین، برای بازگرداندن داده‌ها باید یک مسیر انحرافی وجود داشته باشد که در این قسمت می‌خواهیم به آن بپردازیم. در دنیای امروز، داده‌ها و داکیومنت‌های ما هر روزپیچیده‌تر و حجیم‌تر می‌شوند. در نتیجه اگر یک بیت داده در ساختار این فایل‌ها تعویض شده، حذف شده یا جابه‌جا شود، بایستی توجه کنید که این می تواند یک فایل را کاملاً ناخوانا کرده و یا از بین ببرد.

از دست دادن اطلاعات می‌تواند به راحتی رخ دهد. به عنوان مثال هارد دیسک‌های قدیمی از این مشکل رنج می‌برند؛ زیرا دیگر در هنگام خواندن و نوشتن نمی‌توانند به درستی کار کنند. برخورد با کیس کامپیوتر یا افتادن هارد دیسک نیز می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. علاوه بر این، حملات عمدی برای آسیب رساندن به داده‌ها نیز وجود دارد که هکرها، ویروس‌ها، نرم‌افزارهای مخرب، یک جاسوس، یک دشمن، یک فرد ناآگاه و … علت آن باشد. به عنوان مثال، ویروس‌هایی وجود دارند که می‌توانند فایل‌ها را پاک یا خراب کنند. حتی اگر یک فایل رمزگذاری شود (برای مثال با استفاده از باج افزار)، این کار واقعا می‌تواند آزاردهنده باشد. همچنین در مقوله از دست دادن اطلاعات، توجه کنید که در همه موارد فایل‌های از دست رفته، قابل بازیابی نیستند.

ریکاوری چیست؟

ریکاوری هارد و فلش

احتمالاً تا زمانی که داده‌هایتان را از دست ندهید، به بازیابی اطلاعات فکر نمی‌کنید. اما وقتی فایل‌ها دیگر قابل دسترسی نباشند، دچار آسیب‌دیدگی شده و دیگر قابل باز شدن و استفاده نمی‌باشند، بایستی به سراغ بهترین نرم افزارهای ریکاوری هارد و فلش بروید. اغلب کاربران کامپیوتر سعی می‌کنند خودشان داده‌ها را بازیابی کنند، اما تقریباً در همه موارد این امر ناموفق است. بازیابی اطلاعات در نوع خود یک فعالیت تخصصی محسوب می‌شود که برای آن نرم‌افزارها و متدهای خاصی وجود دارد. البته شما می‌توانید فایل‌های خود را به سرعت برگردانید.

لازم به ذکر است مواردی وجود دارد که بایستی حتما برای حل مشکل و بررسی دقیق‌تر، از یک متخصص کمک بگیرید و ممکن است نتوانید با نرم‌افزارهای ریکاوری داده این مشکل را رفع کنید. این موارد عبارتند از:

  • هارد دیسک صدای تیک تاک یا نامعمول ایجاد کند.
  • بخش‌هایی معیوب روی هارد دیسک وجود دارد.
  • خطاهای از نوع SMART برای خواندن وجود دارد.
  • BIOS دیگر درایو را تشخیص نمی‌دهد.
  • آسیب فیزیکی به درایو وارد می شود.
  • عملکرد یک قسمت از حافظه متوقف شده است.
  • کامپیوتر دیگر راه‌اندازی مجدد نمی‌شود.

در حالی که از دست دادن اطلاعات ممکن است اجتناب ناپذیر به نظر برسد، اما با رعایت اقدامات احتیاطی مناسب، می‌توانید از چنین شرایطی جلوگیری کنید. برای شروع و قبل از استفاده از بهترین نرم افزارهای ریکاوری هارد و فلش، بایستی اقداماتی را انجام دهید؛ زیرا در ادامه کار در هنگام استفاده از نرم‌افزارهای ریکاوری و بعد از آن، مشکلاتی برای شما ایجاد خواهد شد.

شما می‌توانید از قابلیت‌های داخلی Windows 10 برای پشتیبان‌گیری کامل از رایانه خود استفاده کنید یا از یک سرویس ذخیره‌سازی ابری مانند Right Backup برای محافظت ایمن از تمام فایل‌های گرانبها و سایر داده‌های خود در یک حافظه ابری استفاده نمایید.

بعد از بکاپ گرفتن از داده‌های سیستم خود، حال بایستی به دنبال یک نرم‌افزار برای ریکاوری اطلاعات باشید. در این قسمت برای آنکه بتوانید با بهترین نرم افزارهای ریکاوری هارد و فلش، مقاله‌ای را آماده کرده‌ایم که می‌تواند به شما در انتخاب یک نرم‌افزار ریکاوری مناسب کمک کند.

ریکاوری هارد و فلش

بهترین نرم افزارهای ریکاوری هارد و فلش

برای انتخاب بهترین نرم افزارهای ریکاوری هارد و فلش، ما معیارهایی را در نظر گرفته‌ایم که عبارتند از:

  • عملکرد و ارائه امکانات کامل: یکی از مشکلاتی که در برنامه‌های بازیابی داده‌ها وجود دارد، عدم پشتیبانی از انواع فایل‌های حذف شده است که سعی شده تا این بهترین نرم افزارهای ریکاوری هارد و فلش انتخاب شده، فایل‌های بیشتر را پوشش دهند.
  • سرعت: زمان یک فاکتور بسیار مهم است که در فرآیند بازیابی داده‌ها می‌تواند بسیار مهم باشد. زیرا کاربران نمی‌توانند تمام روز، کامپیوتر خود را به بازیابی داده‌ها اختصاص دهند.
  • پیش نمایش فایل‌: ایجاد پیش نمایش از فایل می‌تواند شما را در بازگردانی دقیق فایل موردنظرتان راهنمایی کند.
  • کاربرپسند: ایجاد یک محیط کاربرپسند که از گیج شدن کاربر جلوگیری کرده و به خوبی بتواند امکانات بهترین نرم افزارهای ریکاوری هارد و فلش را نمایش دهد، بسیار مهم است.

Disk Drill Data Recovery

Disk Drill یکی از بهترین نرم افزارهای بازیابی اطلاعات برای ویندوز و مک است؛ زیرا می‌تواند داده‌های از دست رفته یا حذف شده را بدون در نظر گرفتن سیستم فایل آنها بدون زحمت از تمام دستگاه‌های ذخیره‌سازی داخلی و خارجی از جمله هاردها و فلش‌ها بازیابی کند. Disk Drill که توسط متخصصان بازیابی اطلاعات در CleverFiles توسعه یافته است، بهترین انتخاب برای کاربران خانگی و حرفه‌ای است تا یک تجربه فوق العاده مطمئن را برای کسب بهترین نتایج بازیابی اطلاعات داشته باشند. آخرین نسخه نرم‌افزار می‌تواند با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته اسکن، داده‌ها را در بیش از 400 فرمت فایل از انواع دستگاه‌های ذخیره‌سازی و سیستم‌ها بازیابی کند.

بازیابی اطلاعات با Disk Drill یک فرآیند بصری است که نیازی به دانش تخصصی ندارد. می‌توانید نتایج اسکن شده را برای یافتن یک فایل خاص فیلتر کرده و قبل از بازیابی آن را مستقیماً در داخل Disk Drill پیش نمایش کنید. این برنامه به عنوان یکی از بهترین نرم افزارهای ریکاوری هارد و فلش، می‌تواند در صورت نیاز به خاموش کردن رایانه، اسکن را موقتاً متوقف کرده و بعداً از سر بگیرید.

توجه کنید که نسخه رایگان Disk Drill می‌تواند حداکثر 500 مگابایت داده (برای ویندوز) بازیابی کند و با ویژگی‌های پشتیبان گیری Recovery Vault و Drive، محافظت از داده‌ها را افزایش می‌دهد. استفاده از این ویژگی‌ها در بازیابی اطلاعات Disk Drill آسان است؛ زیرا دارای رابط کاربری یکدست و یکسانی می‌باشد. هزینه تهیه این برنامه بازیابی داده برای کامپیوتر، در حدود 89 دلار می‌باشد و حداکثر در 3 رایانه فعال می‌شود. با وجود کلمه PRO در نام آن، استفاده از نسخه پولی Disk Drill مانند نسخه رایگان، دارای یک محیط بصری ساده برای استفاده تخصصی دارد. این برنامه برای سیستم عامل مک و ویندوز می‌باشد. فایل‌های ساپورت ‌شده سیستمی در این برنامه عبارتند از: NTFS, NTFS5, FAT12, FAT16, FAT32, exFAT, EXT3/EXT4, HFS, HFS+, APFS.

بهترین نرم افزارهای ریکاوری هارد و فلش

معرفی 11 تا از بهترین نرم افزارهای ریکاوری هارد و فلش

در ادامه لیست معرفی بهترین نرم‌ افزارهای ریکاوری هارد و فلش داریم:

PhotoRec

PhotoRec دارای قابلیت بازیابی فایل قدرتمند و پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از سیستم عامل‌ها است. خواه دوربین دیجیتالی باشد یا هارد دیسک سنتی، PhotoRec به عنوان یکی از بهترین نرم افزارهای ریکاوری هارد و فلش، تا زمانی که بتوانید نحوه استفاده از آن را درک کنید، می‌تواند بسیار مفید باشد. با توجه به نامی هم که این برنامه دارد، ممکن است فکر کنید PhotoRec فقط می‌تواند فرمت‌های فایل تصویر را بازیابی کند، اما به هیچ وجه اینطور نیست. در حقیقت، این نرم افزار بازیابی اطلاعات منبع باز می‌تواند بیش از 480 پسوند فایل (حدود 300 خانواده فایل) را از هارد دیسک‌ها، کارت‌های حافظه، CD-ROM ها، درایوهای فلش USB و سایر دستگاه‌های ذخیره‌سازی بازیابی کند.

PhotoRec ممکن است برای کاربران مبتدی کمی ترسناک بنظر برسد، اما شما می‌توانید روند بازیابی اطلاعات را که به صورت کامل در راهنمای آن است، مطالعه کنید. از نظر عملکرد، PhotoRec می‌تواند مانند بسیاری از برنامه‌های نرم افزاری بازیابی داده‌های پولی را مقایسه و با آنها برابری کند. یکی از نکات مهمی که در مورد این برنامه به عنوان یکی از بهترین نرم افزارهای ریکاوری هارد و فلش، بیان کرد، باید گفت این برنامه از یک روش بازیابی اطلاعات غیر مخرب استفاده می‌کند، که مانع از نوشتن آن به همان دستگاه ذخیره سازی می‌شود که کاربر قصد دارد از آن بازیابی کند. در موارد خاص، PhotoRec می‌تواند با موفقیت حتی فایل‌های تکه‌تکه پراکنده در تمام فضای حافظه را بازیابی کند. این برنامه برای سیستم ویندوز از ایکس‌پی تا 10 و نیز سیستم عامل مک و لینوس 2.6.18 به بعد به کار می‌رود. فایل‌های ساپورت ‌شده سیستمی در این برنامه عبارتند از: FAT, NTFS, exFAT, ext2/ext3/ext4 filesystem, HFS.

Wondershare Recoverit

Wondershare یکی از بهترین برنامه‌های بازیابی اطلاعات در رنج قیمت آن می‌باشد، با طیف گسترده‌ای از دستگاه‌های ذخیره سازی، از جمله دوربین فیلمبرداری، هارد دیسک، مموری و درایوهای فلش USB، بی عیب و نقص کار می‌کند. شرکتی که پشت این نرم افزار بازیابی اطلاعات  برای کامپیوتر قرار دارد، سالهاست که در این حوزه فعالیت کرده و با موفقیت اعتماد میلیون‌ها کاربر خانگی و بسیاری از شرکت‌های بزرگ را جلب کرده است. Recoverit یک محصول و از بهترین نرم افزارهای ریکاوری هارد و فلش است که بیش از 1000 فرمت فایل و کلیه سیستم‌های فایل متداول از جمله NTFS ، FAT ،+HFS+و APFS را پشتیبانی می‌کند. درست مانند سایر برنامه‌های نرم‌افزاری Wondershare، استفاده از Recoverit بسیار آسان و ساده است و ما برای بازیابی پرونده‌های خود فقط باید سه مرحله ساده را طی کنیم. در آخرین مرحله، ما قادر به پیش‌نمایش فایل‌های بازیابی شده قبل از اقدام به برگرداندن آنها با یک کلیک هستیم. تنها مشکل این برنامه آن است که نسخه رایگان Wondershare Recoverit فقط تا 100 مگابایت داده را بازیابی می‌کند، بنابراین حجم آن خیلی زود در بازیابی داده‌ها مصرف می‌شود.

قابل ذکر است که این برنامه، برای سیستم عامل ویندوز از ویندوز Xp تا 10، سیستم عامل مک 10.9 تا 10.15 به کار می‌رود. از جمله فایل‌های سیستمی پشیتیبانی شده با این نرم‌افزار می‌توان گفت: NTFS, FAT32, FAT16, exFAT, APFS, encrypted APFS, HFS+, encrypted HFS, HFSX.

 Recuva

Recuva یک برنامه رایگان کم حجم است که می‌توانید از آن برای بازیابی تصاویر، موسیقی، اسناد، فیلم‌ها یا هر نوع فایل دیگری در هارد دیسک، کارت‌های حافظه، فلاپی دیسک‌ها، iPod یا MP3 player یا استیک‌های USB استفاده کنید. ما Recuva را به دلیل هزینه کم، رابط کاربری واضح و سهولت استفاده می‌توانیم به عنوان یکی از بهترین نرم افزارهای ریکاوری هارد و فلش بشناسیم. توجه کنید که این برنامه ممکن است تنها دو سوم پرونده‌های حذف شده را در درایو تست بازیابی می‌کند و این نوع عملکرد ممکن است در شرایط بحرانی به اندازه کافی خوب نباشد. با این وجود، استفاده از نسخه رایگان و امتحان کردن آن ضرری ندارد. اگر فایل‌های مورد نظر خود را پیدا کرد، نسخه رایگان کفایت می‌کند اما در غیر این صورت بایستی یک نرم‌افزار دیگر را نصب کنید.

پس از بازیابی هرچه بیشتر پرونده‌های از دست رفته خود، نگرانی بعدی شما تقریباً باید این باشد که تمام تلاش خود را بکنید تا مطمئن شوید که دیگر هرگز فایل دیگری را از دست ندهید. زیرا که هیچ چیز هرگز تضمین نمی‌شود که بعدا باز هم بتوانید آن‌ها را برگردانید. برای امنیت بیشتر، شما همچنین می توانید پشتیبان گیری از داده‌های خود را در فضای در نظر بگیرید. این برنامه به عنوان یکی از بهترین نرم افزارهای ریکاوری هارد و فلش، تنها برای سیستم عامل ویندوز قابل اجرا می‌باشد. فرمت‌های پشتیبانی آن عبارتند از: FAT, exFAT, and NTFS.

معرفی 11 تا از بهترین نرم افزارهای ریکاوری هارد و فلش

بهترین نرم افزارهای ریکاوری اطلاعات برای ویندوز و مک چیست؟

در ادامه لیست بهترین برنامه های بازیابی داده ها برای ویندوز و مک می‌توان گفت:

Data Rescue 6

پنجمین برنامه از بهترین نرم افزارهای ریکاوری هارد و فلش که در این لیست معرفی می‌کنیم، Date Rescure 6 نام دارد که مهم‌ترین شاخصه آن، سادگی برنامه می‌باشد. البته قیمت بالای آن باعث می‌شود که این هزینه برای اکثر کاربران خانگی بسیار گران باشد. Data Rescue 6 یک نرم افزار بازیابی اطلاعات تا حدودی پیچیده است، زیرا رابط کاربری تمیز و ساده آن (صفحه اصلی دارای سه دکمه بزرگ با آیکون‌های رنگارنگ و توضیحات دقیق است) نشان می‌دهد که هدف آن کاربران عادی خانگی هستند، اما برچسب قیمت زیاد و وب سایت آن یک داستان کاملا متفاوت را بازگو می‌کند. هزینه آن در حدود 400 دلار در سال است. اگر می‌توانید هزینه هنگفتی را برای Data Rescue 6 بپردازید، می‌توانید ویژگی‌هایی مانند سرعت اسکن و بازیابی سریع، بهبود بازیابی RAID و ابزارهای اضافی برای کپی‌های از دیسک به صورت بایت به بایت و حذف ایمن فایل را دریافت نمایید. این برنامه برای سیستم عامل ویندوز از نسخه 7 به بعد و برای سیستم عامل مک از نسخه 10.12 به بعد کاربرد دارد. فایل‌های سیستمی پشیتیبانی عبارتند از: FAT, FAT32, exFAT, ext2, ext3, HFS+, APFS, and NTFS.

R-Studio

این برنامه نرم‌افزاری بازیابی اطلاعات جامع برای کاربران با تجربه‌تر است که قادر به درک گزینه‌های گسترده و ویژگی‌های قدرتمند آن هستند. R-Studio به عنوان یکی از بهترین نرم افزارهای ریکاوری هارد و فلش، در حالی که اکثر محصولات بازیابی اطلاعات موجود در بازار، کاربران عادی خانگی را هدف قرار می‌دهند، R-Studio عمدتا برای متخصصانی طراحی شده است که از قبل جزئیات بازیابی اطلاعات را درک کرده‌اند. این برنامه از همه سیستم‌های فایل متداول و طرح‌بندی پارتیشن‌ها و دسته‌های آسیب دیده یا حذف شده پشتیبانی می‌کند. به جای هدایت گام به گام کاربران در مراحل بازیابی، R-Studio به آنها این آزادی را می‌دهد که همزمان چندین کار بازیابی اطلاعات را در برگه‌های جداگانه شروع کنند. فایل‌های بازیابی شده را می‌توان بر اساس پسوندها، زمان ایجاد، زمان اصلاح، زمان دسترسی و سایر پارامترها مرتب کرد. شما می‌توانید بسیاری از انواع فایل‌های پشتیبانی شده را پیش نمایش کرده یا فایل‌ها را با استفاده از ویرایشگر hex داخلی برای ارزیابی یکپارچگی آنها یا انجام بازیابی جزئی مشاهده کنید. کم‌ هزینه‌ترین نسخه قابل خرید این برامه 50 دلار بوده و از فایل های FAT ، exFAT ، Ext2/3/4 پشیتبانی می‌کند. همچنین برای بازیابی اطلاعات از NTFS ، ReFS ، HFS+، APFS ، HFS و UFS ، باید نسخه 80 دلاری آن‌ را خریداری کنید. این برنامه بر روی سیستم عامل‌های ویندوز، ویندوز سرور، مک از 10.5 به بعد، لینوکس کرنل از 2.6 به بعد پشتیبانی می‌کند.

EaseUS Data Recovery

EaseUS توانسته است بازخوردهای مثبت زیادی را از طرف طیف وسیعی از کاربران به دست آورد و تجربه ما با ویژگی‌های بازیابی اطلاعات آن نیز به طور مشابه مثبت بوده است، به همین دلیل است که شایسته جایگاهی در این لیست از بهترین نرم افزارهای ریکاوری هارد و فلش می‌باشد. EaseUS Data Recovery یک نرم افزار بازیابی اطلاعات آزمایش شده برای Windows و Mac است. توسعه‌دهندگان آن با موفقیت فرآیند پیچیده بازیابی اطلاعات را ساده و در دسترس همگان قرار داده‌اند. هیچ منویی با لایه‌ها و گزینه‌های متعدد وجود ندارد که برای رمزگشایی آنها نیاز به یک دفترچه راهنمای طولانی داشته باشد. هنگامی که بازیابی اطلاعات را با این نرم افزار شروع می‌کنید، ابتدا از شما خواسته می‌شود که مکانی را برای اسکن مانند هارد دیسک یا فلش USB خود انتخاب کنید. همچنین می‌توانید پوشه خاصی از جمله سطل بازیافت را انتخاب کنید. سپس، به سادگی بر روی دکمه Scan کلیک کرده و منتظر بمانید تا EaseUS Data Recovery پرونده‌های شما را پیدا کند.

اگر بودجه شما محدود است، می‌توانید EaseUS Data Recovery را فقط برای یک ماه خریداری کنید. با این حال، توصیه می‌کنیم مجوز مادام العمر را با قیمت 150 دلار دریافت کنید تا از ارتقاء رایگان نامحدود برخوردار شوید. این برنامه برروی سیستم عامل ویندوز از نسخه 2000 به بعد و نیز مک از 10.15 به بعد نصب می‌شود. فایل‌های سیستم پشتیبانی شده عبارتند از: FAT (FAT12, FAT16, FAT32), exFAT, NTFS, NTFS5, ext2/ext3, HFS+, ReFS.

بهترین نرم افزارهای ریکاوری اطلاعات برای ویندوز و مک چیست؟

لیستی از بهترین برنامه های بازیابی اطلاعات برای کامپیوتر 2021

Stellar Data Recovery

بازیابی اطلاعات Stellar یک نرم افزار بازیابی اطلاعات حرفه‌ای برای سیستم‌ عامل‌های ویندوز و مک است که می‌تواند با سیستم‌های کاملاً خراب و غیر قابل بوت که بسیاری از برنامه‌ها ان را غیر قابل بازیابی می‌دانند، به کار گرفته شود. این نرم افزار بازیابی اطلاعات که قبلاً به عنوان Stellar Phoenix Data Recovery شناخته می‌شد و از بهترین نرم افزارهای ریکاوری هارد و فلش است، از هارد دیسک‌های فرمت NTFS ، exFAT و FAT (FAT16/FAT32) ، SSD ها، درایوهای فلش USB، کارت‌های حافظه (شامل کارت SD ، کارت Micro SD ، کارت‌های CF و غیره) و سایر دستگاههای ذخیره سازی متداول پشتیبانی می‌کند.

شما می توانید از بین دو نسخه مختلف که برای استفاده حرفه‌ای در نظر گرفته شده‌اند، انتخاب کنید که شامل نسخه حرفه ای (80 دلار برای یک سال یا 99 دلار برای مجوز مادام العمر) و پریمیوم (100 دلار برای یک سال یا 149 دلار برای مجوز مادام العمر). نسخه قبلی کمی ‌ارزان‌تر است؛ زیرا در آن هیچ قابلیت بازیابی ویدئو یا عکس قرار داده نشده است. به جز ویژگی‌های بازیابی از دست رفته، این دو نسخه یکسان هستند و استفاده از آنها به همان اندازه ساده است. فایل‌های بازیابی شده را می‌توان با توجه به نوع آنها مرتب کرده یا در نمای درختی نمایش داد، که برای مکان‌یابی یک پوشه خاص مفید است.

TestDisk

TestDisk که برای بازیابی پارتیشن‌های از دست رفته و راه‌اندازی مجدد دیسک‌های بدون بوت طراحی شده است، راه‌حلی عالی برای بسیاری از سناریوهای ناامید کننده از دست دادن اطلاعات است. اگر به طور تصادفی و دائمی یک فایل مهم را حذف کرده‌اید و به شدت می‌خواهید آن را پس بگیرید، TestDisk انتخاب درستی نیست. این برنامه بازیابی اطلاعات منبع باز بر روی پرونده‌های جداگانه تمرکز نمی‌کند، بلکه بر روی کل سیستم فایل‌ها و پارتیشن‌ها تمرکز می‌کند. این برنامه که در لیست بهترین نرم افزارهای ریکاوری هارد و فلش قرار دارد، می‌تواند درایورهای پارتیشن را تعمیر کند، بخش‌های بوت را تعمیر کند و بسیاری کارهای دیگر را برای بازگرداندن دسترسی به پرونده‌های از دست رفته انجام دهد. درست است که TestDisk می‌تواند فایل‌های سیستم‌های FAT ، exFAT ، NTFS و xt2/ext3/ext4 را حذف کند، اما این قابلیت در منوی پیشرفته، جایی که اکثر کاربران معمولی به آنجا نمی‌روند، کنار گذاشته شده است. علاوه بر این، بازیابی فایل‌های جداگانه با TestDisk بسیار دشوار است؛ زیرا نمی‌توانید فایل‌ها را قبل از بازیابی پیش‌نمایش دهید.

اما TestDisk با وجود کاستی‌هایی مانند عدم وجود رابط کاربری گرافیکی بصری، یکی از بهترین راه‌حل‌های نرم افزاری بازیابی اطلاعات برای سیستم عامل‌های مختلف اعم از ویندوز، مک، لینوکس و چندین سیستم عامل دیگر است.

DiskGenius

DiskGenius یکی دیگر از بهترین نرم افزارهای ریکاوری هارد و فلش است که همه جانبه داده‌ها و مدیریت پارتیشن را انجام می‌دهد و برای کاربران حرفه‌ای و خانگی به صورت یکسان طراحی شده است. می‌توانید از آن برای حل بسیاری از مشکلات ناخوشایند دیسک استفاده کنید. مسائل مربوط به پارتیشن و از دست دادن داده‌ها اغلب به صورت پیوسته اتفاق می‌افتند، به همین دلیل است که افراد توسعه دهنده DiskGenius تصمیم گرفته‌اند که یک این برنامه را به صورت یک راه‌حل همه جانبه برای داده‌ها و مدیریت پارتیشن ایجاد کنند که به شما امکان می‌دهد داده‌های از دست رفته را از طریق حذف کردن، قالب‌بندی، درایو RAW و پارتیشن بازیابی کنید.

با اینکه رابط کاربری DiskGenius چیزی برای گفتن ندارد، فرآیند بازیابی اطلاعات واقعی ساده است و فقط در سه مرحله خلاصه می‌شود. ابتدا، یک پارتیشن یا درایو را انتخاب می‌کنید، سپس داده‌های از دست رفته را اسکن می‌کنید و در نهایت، همه پرونده‌های فهرست شده را پیش نمایش می‌کنید و مواردی را که می‌خواهید بازگردانید را انتخاب می‌نمایید. DiskGenius دارای چندین ویژگی اضافی است، مانند قابلیت بازیابی مستقیم داده‌ها از VMware، Virtual Box یا تصاویر رایانه شخصی مجازی Microsoft. همچنین شامل یک ویرایشگر شش ضلعی است که تجزیه و تحلیل داده‌های خام دیسک را آسان ‌می‌کند، اما بعید است که کاربران معمولی از این ویژگی استفاده کنند.

Recover My Files

یکی دیگر از مشهورترین و بهترین نرم افزارهای ریکاوری هارد و فلش، برنامه Recover My Files می‌باشد که برای فایل‌های حذف شده یا خالی ‌شده از سطل بازیافت ویندوز، پرونده‌های از دست رفته به دلیل فرمت یا نصب مجدد هارد دیسک یا فایل‌های حذف شده توسط ویروس، تروجان‌، خاموش شدن غیرمنتظره سیستم یا خرابی نرم افزار را استفاده می‌شود. از جمله ویژگی‌های این برنامه می‌توان گفت: این برنامه، نرم‌افزار بازیابی اطلاعات است که دستگاه‌های مختلفی اعم از هارد دیسک، کارت دوربین، USB ، Zip، فلاپی دیسک، iPod و سایر رسانه‌ها را پشتیبانی می‌کند، اطلاعات بازیابی فایل‌ها حتی اگر از سطل بازیافت خالی شده باشند را برمی‌گرداند، بازیابی فایل پس از فرمت تصادفی، حتی اگر ویندوز را مجدداً نصب کرده‌اید را انجام می‌دهد، نرم افزار، بازیابی دیسک پس از خرابی سخت‌افزاری دیسک را انجام می‌‌دهد، data پس از خطای پارتیشن‌بندی فایل‌ها را ارائه می‌کند، درایو RAW، اطلاعات را از هارد دیسک‌های RAW دریافت می‌کند، بازیابی را برای فایل‌های مختلفی اعم از اسناد، عکس‌ها، موسیقی، ویدئو و ایمیل انجام می‌دهد. ای برنامه از فایل‌های سیستم روبرو پشتیبانی می‌کند: NTFS ، FAT (12/16/32) ، exFAT ، HFS ، HFS+.

لیستی از بهترین برنامه های بازیابی اطلاعات برای کامپیوتر 2021

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 3 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا