تکنولوژینقد و بررسی

بهترین کنترل پنل‌ هاست چیست؟ آشنایی با کنترل پنل لینوکس + ویندوز

پرسش های متداول در مورد بهترین کنترل پنل‌ هاست

بهترین کنترل پنل‌ هاست چیست؟ حال که بسیاری از مشاغل به سمت اینترنتی شدن پیش رفته‌اند، می‌خواهیم در این مقاله به معرفی بهترین کنترل پنل هاست بپردازیم. این کنترل پنل، یک نرم افزار است که می‌توانید به کمک آن به ویژگی‌ها و امکانات مختلف سرور خود دسترسی داشته و با این کار، سایت خود را مدیریت کنید. در ادامه به معرفی چند مورد معروف و محبوب برای سیستم عامل لینوکس و نیز ویندوز می‌پردازیم.

آشنایی با کنترل پنل

قبل از اینکه بخواهیم به معرفی بهترین کنترل پنل‌ هاست بپردازیم، بهتر است با این نرم افزارها آشنا شوید. برای آنکه بتوانید بر روی خدمات وب ارائه شده توسط یک ارائه دهنده میزبانی نظارت داشته، لازم است مهارت‌هایی از جمله کنترل خدمات سرور با کمک CLI را بیاموزید. این کار ممکن است برای برخی از کارشناسان یک راه برای مدیریت سرور باشد اما وبمسترها نمی‌توانند با این شیوه به خوبی کار کنند. از سوی دیگر، آنها نیازی به مدیریت پیچیده سرورها ندارند. این موضوع سبب شده است تا یک کنترل پنل با رابط کاربری گرافیکی ساخته شود که می‌تواند برای مدیریت و نظارت بر سرویس‌های میزبانی وب شما تاثیر گذار باشد.

بهره مندی از بهترین کنترل پنل‌ هاست می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید بر میزبانی وب، پایگاه‌های داده سرور و نیز صندوق پستی یا تنظیمات DNS اقدام کنید. همچنین شما می‌توانید از کنترل پنل‌ها برای مانیتورینگ نیز استفاده کنید. همانطور که از نام این نوع نرم افزارها پیداست، شما می‌توانید با کنترل پنل‌ها، بر سرویس‌ها و امکانات سرورهای خود دسترسی داشته باشید.

در این مقاله راجع به بهترین سیستم عامل برای هاستینگ را بخوانید.

کنترل پنل هاست چیست؟
چیستی کنترل پنل

کنترل پنل چه کاربردی دارد؟

برخی از کاربردهای بهترین کنترل پنل‌ هاست که می‌توانید در کنترل پنل‌ها مشاهده کنید به شرح زیر می‌باشند:

  • مدیریت دامنه و DNS: شما می‌توانید برای دسترسی به منابع وب سایتی که دارید و وابسته به دامنه‌ها هستند از DNSها استفاده کنید. در این حالت، کنترل پنل به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید بر روی دامنه‌هایی که در هاست خود میزبانی می‌کنید، تغییراتی را اعمال کنید که این موارد شامل نصب افزونه‌ها و زیر دامنه‌های جدید یا مدیریت موارد موجود می‌شود.
  • زیر دامنه‌ها: زیر دامنه‌ها به شما این امکان را می‌دهند که یک وب سایت جداگانه و کاملا جدید را در همان هاست ایجاد کنید. این کار باعث می‌شود تا بتوانید از یک دامنه، چند وبسایت را داشته باشید. بنابراین اضافه کردن یک پیشوند به نام دامنه وب سایت خود مانند domain.com از طریق این بخش انجام می‌گردد. کنترل پنل شما این امکان را می‌دهد به تعداد موردنیاز خود، ساب دامنه ایجاد نمایید.
  • دامنه‌های افزدنی یا Add-Ones: اکثر کنترل پنل‌ها به شما این امکان را می‌دهند که تعدادی دامنه به محیط میزبانی اضافه کنید. این قابلیت با عنوان Add-On Domains در محیط کنترل پنل یافت می‌شود. با این قابلیت، این امکان وجود دارد که بتوانید یک دامنه افزودنی به یک وب سایت خاص اختصاص دهید یا اگر در حال حاضر نمی‌خواهید دامنه به هیچ وب سایتی متصل باشد، می‌توانید به سادگی آن را در هاست خود پارک کنید. توجه داشته باشید که یک دامنه پارک شده می تواند به یک وب سایت موجود اشاره کند.بنابراین در این حالت، هر درخواست برای آن دامنه به سادگی به وب سایت دیگری که انتخاب می‌کنید هدایت می‌شود.
  • مدیریت DNS: همچنین از دیگر کاربردهای بهترین کنترل پنل‌ هاست آن است که شما می‌توانید کل داده‌های DNS سایت خود را در این کنترل پنل مدیریت کنید که شامل کل رکوردهای DNS، مانند سرور نام و رکوردهای A، رکوردهای MX و رکوردهای TXT می‌شوند. کنترل پنل میزبانی مناسب برای شما به شما این امکان را می‌دهد که DNS را برای هر دامنه افزودنی که میزبانی می‌کنید به طور کامل سفارشی کنید.

از دیگر کاربردهایی که در این کنترل پنل‌ها می‌توان مشاهده کرد، باید گفت:

  • مدیریت میل باکس،
  • دسترسی به فایل‌ها و فایل منیجر هاست،
  • مشاهده لاگین شدن هاست،
  • مشاهده خلاصه‌ای از مشخصات هاست.

ویژگی‌ها و امکانات پیشرفته کنترل پنل هاست

از دیگر ویژگی‌ها و کاربردهای پیشرفته‌تری که می‌توان برای بهترین کنترل پنل‌ هاست بیان کرد، باید گفت:

  • امنیت یا TLS/SSL: یکی از ویژگی‌های بسیار خوب برای این نوع پنل‌های گیمینگ، مدیریت TLS/SSL آن است که از ویژگی‌های ضروری کنترل پنل شما به حساب خواهد آمد. این ویژگی‌های رمزگذاری از رهگیری اطلاعات محرمانه شما جلوگیری می‌کند. بنابراین می‌توانید از اطلاعات کاربری و شماره‌های کارت اعتباری که هکرها می‌توانند بدون زحمت آن‌ها را سرقت کنند، برای محافظت از اتصال وای‌فای ناامن از آن استفاده کنید.
  • محافظت در برابر HotLinking: زمانی است که یک وبمستر به صورت بی پروایانه، ویدیوها یا تصاویر را در وب سایت شما پیوند می‌دهد، این کار باعث می‌شود تا دارایی‌های رسانه‌ای را به عنوان محتوای خود به نمایش بگذارند. ‌این کار باعث می‌شود تا پهنای باند و محتوای شما مصرف شود. حفاظت HotLink می تواند دسترسی سرورهای دیگر به فایل های تصویری روی سرور شما را محدود کند.

شما می‌توانید از مدیریت دیتابیس‌ها، صفحات Error سفارشی و نیز اتوماسیون‌های بهترین کنترل پنل‌ هاست نیز استفاده کنید.

کاربرد هاست چیست؟
آشنایی با کاربردهای هاست

بهترین کنترل پنل هاست برای لینوکس

حال می‌خواهیم به معرفی بهترین کنترل پنل‌ هاست بپردازیم. برای این کار، آن را به 2 دسته مهم طبقه بندی می‌کنیم که به شرح زیر می‌باشند:

1- سی پنل

اولین مورد در این بخش، مربوط به سی پنل است که تقریبا می‌توان گفت همه ما نام آن را شنیده‌ایم. این پنل فقط برای سیستم عامل لینوکس در دسترس بوده و به عنوان یکی از محبوب‌ترین کنترل پنل‌ها شناخته می‌شود. شما می‌توانید از رابط گرافیکی و رابط مدیریت سرور از طریق WHM (مدیر میزبان وب) آن استفاده کنید. از آنجایی که این محیط‌ها با هم کار می‌کنند، امکان مدیریت وب سایت شما در هر یک از آنها وجود دارد؛ بنابراین، هم برای مبتدیان و هم برای توسعه دهندگانی که کنسول را به جای طراحی زیبا ترجیح می‌دهند، کاملا مناسب است.

این نوع کنترل پنل می‌تواند امکانات بسیار خوبی را برای شما ارائه کند که از آن جمله می‌توان به منوهای کامل، توضیحات کوتاهی که برای ویژگی‌های آن ذکر شده‌اند و نیز تنظیمات دیگر از جمله:

  • تنظیمات نام دامنه، ثبت نام و انتقال،
  • مدیریت ایمیل با امکاناتی همچون مدیریت فیلترهای هرزنامه، پاسخگویی خودکار و راه اندازی ارسال کننده ایمیل،
  • مانیتور کردن اطلاعات مربوط به بازدیدکنندگان و خطاها،
  • ایجاد و مدیریت پایگاه داده،

همچنین این مورد از بهترین کنترل پنل‌ هاست می‌تواند برخی از ویژگی‌ها را برای شما ارائه کند که از جمله آنها باید به مسدود کننده IP، محافظت از لیچ (leech) و محافظت از دایرکتوری‌ها با استفاده از رمز عبور،

  • نظارت بر عملکرد سرور،
  • ایجاد پشتیبان و اتوماسیون،
  • مدیریت فایل و ایجاد کاربران FTP،

و در نهایت بسیاری از برنامه‌ها و ابزارهای شخص ثالث برای گسترش عملکرد در این پنل به کار گرفته می‌شود. توجه کنید که این کنترل پنل فقط برای سیستم عامل لینوکس ارائه می‌گردد.

 2- دایرکت ادمین

مورد دیگر و محبوب در ایران دایرکت ادمین است که برای لینوکس و نیز سیستم عامل BSD به کار گرفته می‌شود. این مورد را می‌توان جزو ساده‌ترین، سریع‌ترین و پایدارترین پنل‌ها دانست. رابط کاربری آن بسیار کاربرپسند بوده و به علاوه این، یکی از ارزان‌ترین هاست‌ها است. این مدل از کنترل پنل دارای همه گزینه ها دسته بندی شده از جمله مدیریت ایمیل، اکانت منیجر، مدیریت فایل و غیره هستند.

این کنترل پنل همچنین از سطوح دسترسی چندگانه پشتیبانی می‌کند که شامل Administrator، User و Reseller هستند. علاوه بر این، دارای ابزارهای ضد هرزنامه داخلی می‌باشد. شما می‌توانید به کمک آن، امکان مشاهده آمار استفاده کامل از هر منبع را داشته باشید. گزینه‌ها و ویژگی‌های زیادی برای این مدل از کنترل پنل درنظر گرفته شده است که از آن جمله می‌توان به:

  • مدیریت DNS،
  • ایجاد و مدیریت پایگاه داده،
  • ایجاد و مدیریت حساب‌های نمایندگی فروش،
  • تهیه نسخه پشتیبان،
  • مدیریت فایل و غیره اشاره کرد.

با این حال باید گفت مهم‌ترین مورد از ویژگی اصلی این مورد از بهترین کنترل پنل هاست، سادگی آن است. برای درک و استفاده از آن، به هیچ وجه نیازی به دانش فنی ندارید.

3- hPanel

یکی دیگر از مواردی که می‌توان در این لیست به عنوان بهترین کنترل پنل هاست بیان کرد، hPanel است. این یک کنترل پنل است که توسط تیم هاستینگر برای مشتریانش طراحی شده است. شما می‌توانید از آن برای توزیع‌های لینوکس استفاده کنید. لازم است بدانید که hPanel فقط بر روی هاست‌هایی که اشتراکی هستند کارآمد است. رابط کاربری این کنترل پنل را می‌توان شبیه به cPanel دانست ولی در کل یک نسخه سبک و راحت‌تر است. به عنوان مثال، اگرچه همه گزینه‌ها در صفحه اول قرار دارند، وقتی یکی از آنها را انتخاب می‌کنید، یک منوی جانبی در سمت چپ ظاهر می‌شود. با این تنظیم می‌توانید پیمایش بین بخش‌های مختلف سایت را آسان‌تر کنید.

این پنل وب دارای تمام عملکردهای اساسی است که شما نیاز دارید، مانند:

  • مدیریت دامنه و ایمیل،
  • ویرایشگر DNS،
  • مدیریت فایل و پایگاه داده و غیره.

همچنین شما می‌توانید امنیت حساب خود را مدیریت کنید که این کار از طریق تنظیم رمز عبور برای دایرکتوری‌ها، مسدود کردن IP ها و پیکربندی محافظت از لینک هات انجام می‌گردد. جدا از همه این گزینه‌ها، ویژگی اصلی این مورد از بهترین کنترل پنل هاست در لینوکس این است که امکان مدیریت تمام محصولات خود در یک پنل وجود دارد. به عنوان مثال، این امکان وجود دارد که تاریخچه پرداخت خود را مشاهده کنید، بسته‌های هاست جدید خریداری کرده و آنها را ارتقا دهید.

دایرکت ادمین و سی پنل
دایرکت ادمین و سی پنل چیست؟

بهترین کنترل پنل برای ویندوز

همچنین در مورد بهترین کنترل پنل‌ هاست برای سرورهایی که از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کنند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

1- Plesk

یکی دیگر از مواردی که می‌توان در این بخش به عنوان بهترین کنترل پنل‌ هاست معرفی کرد، که هم برای لینوکس و هم برای ویندوز قابل استفاده است، Plesk نام دارد. شما می‌توانید این سیستم عامل را در بسیاری از هاستینگ‌های اروپایی مشاهده کنید. معمولا کنترل پنل‌های بسیاری زیادی برای سیستم عامل ویندوز ارائه نشده است. با این حال شما می‌توانید این نرم افزار را برای سیستم عامل ویندوز هم استفاده کرده و تمام نیازهای خود را برطرف کنید.

امکانات و گزینه‌ها به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شوند. شما می‌توانید تمام امکانات را در بخش چپ مشاهده کنید. شما می‌توانید در این حالت امکان مدیریت چندین سرور را داشته باشید. رابط کاربری بسیار ساده و شهودی برای این سیستم عامل درنظر گرفته شده است. شما می‌توانید همه چیز آن را با چند کلیک ایجاد نمایید. این سیستم عامل می‌تواند تمام ابزارهای اتوماسیون را نیز به شما ارئه کند. Plesk می‌تواند زمان و منابع شما را به خوبی مدیریت کرده و در آن صرفه جویی نماید؛ بنابراین می‌توانید روی توسعه وب سایت خود تمرکز کنید و نگران نگهداری سرور نباشید.

ویژگی خاصی که می‌توانید در این مدل از بهترین کنترل پنل‌ هاست مشاهده کنید، 4 سطح مختلف برای مجوز ورود و تنظیمات آن است که عبارتند از:

  • Administrator: بالاترین سطح موجود در این کنترل پنل است که می‌توانید به کمک آن امکان مدیریت و راه اندازی تنظیمات مختلف در چندین سیستم را داشته باشید.
  • مشتری یا فروشنده: شما می‌توانید در این مدل، امکان ایجاد و مدیریت گروه‌هایی از نام‌های دامنه، مجوزها را توسط مدیر سیستم داشته باشید.
  • مالک دامنه: در این حالت، تنها امکان مدیریت یک نام دامنه وجود دارد و گزینه‌های مدیریت از پیش تعیین شده است.
  • کاربر ایمیل: این مورد نیز به عنوان پایین‌ترین سطح شناخته می‌شود که در آن می‌توانید امکان ورود به رابط وب میل و مدیریت رمزهای عبور، فیلترهای هرزنامه و غیره را داشته باشید.

2- Webmin

یک مورد دیگر از بهترین کنترل پنل هاست، Webmin نام دارد. این پنل وب برای تمام سیستم‌های یونیکس از جمله سیستم های BSD، تمام سیستم‌های لینوکس و سولاریس در دسترس می‌باشد. اما نکته‌ای که باید بدانید آن است که این هاست تا حدی برای سیستم عامل ویندوز در دسترس است. این بدان معناست که امکان نصب Webmin در ویندوز وجود دارد اما همه عملکردها نمایش داده نمی شوند.

یکی از ویژگی‌های خوب این هاست به عنوان یکی از بهترین کنترل پنل هاست، طراحی آن است که نمی‌توان بسیار کاربرپسند و ساده آن را نامید. هرچند که بسیار قابل تنظیم است. به عنوان مثال، یک وب سرور آپاچی برای پیکربندی دستورالعمل‌ها و ویژگی‌های آپاچی دارد. شما می‌توانید از مدل‌های مختلف سی پنل در وبمین برای اهداف و میزبانی‌های مختلف استفاده کنید که عبارتند از:

  • Usermin: این مورد مربوط به یوزری است که می‌تواند برای مدیریت ایمیل ها، تنظیم فیلترهای ایمیل و رمز عبور و غیره استفاده کند.
  • Cloudmin: این مورد برای رابط کاربری جهت مدیریت سرورهای مجازی است.
  • Virtualmin: این مورد برای مدیریت چندین میزبان مجازی (مانند Plesk) کاربرد دارد.

Webmin ممکن است به اندازه سایر پنل‌های توضیح داده شده در این مقاله ساده و راحت نباشد ولی ویژگی مهم آن این است که کاملا رایگان بوده و بر روی تمام سیستم عامل‌ها نصب می‌شود.

بهترین کنترل پنل ویندوز
برترین کنترل پنل ویندوز

پرسش های متداول

در انتها، راجع به پرسش‌های متداولی که ممکن است راجع به بهترین کنترل پنل‌ هاست داشت، می‌توان گفت:

  • چرا کنترل پنل‌ هاست لازم است؟

تقریبا در تمام پلن‌های میزبانی، بهترین کنترل پنل‌ هاست را که در اینجا معرفی کردیم خواهید دید. با این حال، نوع کنترل پنل فاکتور مهمی برای انتخاب هاست نیست. در واقع مهمترین عاملی باشد که هنگام انتخاب هاست در نظر می‌گیرید، اما با این وجود لازم است حتما به آن توجه کنید. مانند هر محصول نرم افزاری، بهترین راه برای ارزیابی کنترل پنل وب سایت این است که خودتان آن را تجربه کنید.  اکثر بهترین کنترل پنل‌ هاست یک پیش نمایش آنلاین زنده یا آزمایشی رایگان ارائه می‌دهند که به شما کمک می‌کند عملکرد و کاربر پسند بودن رابط کاربری گرافیکی را ارزیابی کنید.

  • کنترل پنل VPS چیست؟

در واقع کنترل پنل میزبانی وب یک نوع نرم افزار کاربردی است که می‌تواند بر روی این سیستم‌ها نصب شود. این برنامه می‌تواند بر روی یک سیستم عامل قرار گرفته و به کاربران امکان آن را بدهد تا بتوانند به رابط کاربری گرافیکی (GUI) برای انجم انواع عملیات‌ها دسترسی داشته باشند. این رابط کاربری می‌تواند کمک می‌کند تا مدیریت سرور و برنامه‌ها به راحتی قابل انجام باشند. کنترل پنل‌های سرور VPS با ویژگی‌ها و مدل‌های قیمتی متفاوتی عرضه می‌شوند. هزینه‌های صدور مجوز آنها می‌تواند بسیار متفاوت بوده؛ بنابراین مهم است که به دنبال راه حلی باشید که به بهترین وجه متناسب با نیازهای خاص شما باشد.

  • بهترین کنترل پنل های هاست کدامند؟

به طور کلی، می‌توان گفت بهترین کنترل پنل‌ های هاست همان پنل‌های cPanel، دایرکت ادمین و Plesk هستند که به عنوان پرکاربردترین پنل‌ها در سراسر جهان نیز شناخته می‌شوند. با این حال، شما می‌توانید ده‌ها مورد دیگر را نیر در این بخش مشاهده کنید که در این مقاله آورده شده است. برخی از ارائه دهندگان هاست، کنترل پنل خاص خود را ارائه کرده‌اند. مثلا هاستینگر پنل hPanel و یا هتزنر konsoleH استفاده می‌کنند.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.8 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 14

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا