بهداشت و سلامتبیماری‌ها و راه درمان

بیماری ویپل چیست؟ چگونه آن را درمان کنیم؟

نحوه درمان بیماری ویپل چگونه است؟ علائم آن چیست؟

بیماری ویپل یک عفونت باکتریایی مزمن و نادر است که معمولاً بر سیستم گوارشی تأثیر می‌گذارد. هرچند این بیماری در درجه اول روده کوچک را درگیر می‌کند، اما چندین اندام مانند قلب و چشم‌ها را می‌تواند به‌طور هم‌زمان نیز درگیر عفونت کند. این بیماری که توسط باکتری‌ها ایجاد می‌شود، باعث ایجاد زخم‌های داخلی نیز می‌شود. در این مطلب از مجله جوان ایرانی به علائم و نشانه‌های گوارشی در بیماری ویپل پرداخته و سپس درمان آن را برای شما شرح می‌دهیم.

 

بیماری ویپل چیست؟

بیماری ویپل یک عفونت باکتریایی مزمن و نادر است که مانع جذب ویتامین‌ها و مواد مغذی می‌شود‌. همچنین بر روی پردازش چربی توسط روده کوچک تأثیر می‌گذارد. این بیماری ممکن است منجر به سوء جذب مواد مغذی شود. همان‌طور که ذکر شد بیماری ویپل ممکن است سیستم عصبی، مفاصل و سایر اندام‌ها مانند قلب و ریه را تحت تأثیر خود قرار دهد. هرچند هر فردی ممکن است به این بیماری مبتلا شود، اما معمولاً مردان بالغ سفیدپوست بالای ۵۰ سال درگیر این نوع بیماری می‌شوند. شما عزیزان باید بدانید که بیماری ویپل مانند سرماخوردگی و یا آنفولانزا مسری نیست. شما نمی‌توانید این بیماری را از فردی که به آن آلوده است بگیرید.

 

نشانه های رایج بیماری ویپل

بیماری ویپل چیست
بیماری ویپل چیست

علائم و نشانه های رایج بیماری ویپل شامل اسهال، گرفتگی و درد معده است که معمولاً بعد از غذا بدتر می‌شود، کاهش وزن که همراه با سوء جذب مواد مغذی همراه است‌‌‌. مفاصل ملتهب به ویژه مچ پا، زانو و مچ دست، خستگی، ضعف و کم‌خونی از سایر نشانه های این بیماری است.

نشانه‌هایی که در این بیماری کمتر رایج است، شامل تب، سرفه و بزرگ شدن غدد لنفاوی، تیره شدن پوست بعد از آفتاب و در جای زخم و درد قفسه سینه است. ممکن است شما در راه رفتن مشکل پیدا کنید. همچنین در بینایی نیز مشکل پیدا کرده و برای حرکات چشم کنترل کافی نداشته باشید. از دست دادن حافظه نیز از جمله نشانه‌های بیماری ویپل است.

 

عوامل خطر بیماری ویپل چیست؟

همان‌طور که ذکر شد این بیماری بسیار نادر است. حتی در یک میلیون نفر، یک نفر ممکن است مبتلا به این نوع عفونت شود. به همین دلیل اطلاعات کمی در مورد باکتری‌هایی که باعث بیماری ویپل می‌شوند وجود دارند. عوامل خطر این بیماری هم به طور کامل شناسایی نشده است. طی تحقیقات انجام‌شده توسط مجله جوان ایرانی عوامل خطری که این بیماری را به احتمال زیاد تهدید می‌کند را در ادامه برای شما شرح می‌دهیم.

معمولاً مردان ۴۰ تا ۶۰ ساله در معرض ابتلا به بیماری هستند. همچنین سفیدپوستان در آمریکای شمالی و اروپا نیز ممکن است درگیر این بیماری شوند. کشاورزان و سایر افرادی که با فاضلاب سروکار دارند و در فضای باز کار می‌کنند احتمال ابتلا به بیماری ویپل در آن‌ها بسیار بیشتر است.

 

عوارض بیماری ویپل چیست؟

اگر بیماری ویپل را درمان نکنید به مرور زمان بدتر شده و حتی باعث مرگ می‌شود. اگر بدن شما نتواند چربی و یا سایر مواد مغذی را پردازش کند، کمبود مواد مغذی در بدن شما ایجاد می‌شود.

همچنین بیماری ویپل می‌تواند باعث ایجاد مایع بین غشاهای نازک شود. به این وضعیت پلورال افیوژن گفته شده که باعث درد قفسه سینه می‌شود.

یکی دیگر از عوارض بیماری ویپل سوفل قلبی یا جریان غیرطبیعی خون در قلب نام دارد.

 

پیشگیری از بیماری ویپل

برای اینکه از بیماری ویپل پیشگیری کنید باید مراقب باشید اگر با این ویروس‌ها در فضاهای باز و منابع آب و خاک، سروکار دارید حتماً دست‌های خود را بشوئید. همچنین در موقعیت‌های خاصی که با فاضلاب سروکار دارید نیز ماسک بزنید. پس از اینکه کار شما در آب آلوده و خاک یا گل تمام شد، دست‌های خود را به‌خوبی بشوئید.

 

درمان بیماری ویپل چگونه است؟

اول از همه شما عزیزان باید بدانید اگر این عفونت در بدن شما سریع تشخیص داده شود و تحت درمان قرار بگیرید بهبودی زودتر حاصل می‌شود. اما اگر علائم برطرف نشد به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا ممکن است بدن شما نسبت به برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها مقاومت نشان دهد. این بیماری ممکن است عود کرده و بدتر شود! مراقب علائم و نشانه‌هایی که ظاهر می‌شود نیز باشید و به پزشک اطلاع دهید.

درمان بیماری ویپل و خلاص شدن از شر باکتری‌هایی که باعث ایجاد این نوع بیماری می‌شود، ممکن است زمانی بسیار زیادی طول بکشد، اما توصیه‌های پزشکی به خوبی رعایت کنید.

ویتامین‌ها و مواد مغذی

مصرف مکمل‌ها برای جبران ویتامین‌ها و مواد مغذی که روده شما قادر به جذب آن نیست، بسیار توصیه می‌شود.

جایگزینی مایعات

ممکن است پزشک از نوشیدنی‌های خاصی برای جلوگیری از کم آبی و یا حتی جبران مایعات و نمک از دست رفته بدن استفاده کند.

استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها

آنتی‌بیوتیک‌ها را هم می‌توان به صورت داخل وریدی و هم از طریق دهان مصرف کرد. اینکه چه نوعی از آنتی‌بیوتیک مصرف کنید را پزشک تعیین می‌کند‌. حتی برخی از افراد تا یک سال از طریق دهان آن‌ها را به همراه هیدروکسی کلروکین مصرف می‌کنند.

به طور کلی درمان طولانی‌مدت توسط آنتی‌بیوتیک ممکن است بیماری را درمان کرده و علائم شما را تسکین دهد.

 

علائم انسداد روده در کودکان و افراد مسن چیست؟ درمان آن را در این مطلب بخوانید:

انسداد روده چیست؟

نحوه تشخیص بیماری ویپل

بیماری ویپل چیست
بیماری ویپل چیست

برای تشخیص بیماری ویپل پزشک ابتدا با شما کاملاً صحبت می‌کند و یک معاینه فیزیکی به عمل می‌آورد. درد و حساسیت در شکم، همچنین‌های لکه‌های تیره روی پوست بدن شما را بررسی می‌کند. پزشک خون شما را نیز آزمایش کرده تا بررسی کند که آیا مواد مغذی خون شما کافی است یا خیر‌.

برای این کار از روشی به نام آندوسکوپی استفاده می‌کند. در این روش یک لوله منعطف با یک دوربین وارد معده شما شده و به پزشک اجازه می‌دهد تا پوشش معده شما را به طور دقیق مشاهده کند. در آندوسکوپی پزشک شما دارویی خواهد داد تا در طول معاینه آرام بمانید.

دقت کنید آنتی‌بیوتیک‌ها به عنوان درمان اولیه این بیماری شناخته شده و از کشنده بودن آن پیشگیری می‌کند. از جمله این آنتی بیوتیک ها می‌توان به پنی سیلین و آنتی بیوتیک‌هایی مانند استرپتومایسین یا اریترومایسین اشاره کرد. همچنین در ادامه به مدیریت موفق علائم و درمان بیماری کمک بسیار زیادی می‌کند.

  • مکمل‌های آهن و یا فولاد برای پیشگیری از کم‌خونی بسیار مفید هستند.
  • کلسیم، منیزیوم و همچنین ویتامین دی نیز برای متعادل کردن سطح کلسیم در بدن بسیار نیاز است.
  • این موارد می‌تواند از لخته شدن صحیح خون و یا انعقاد آن پیشگیری کند.
  • رژیم غذایی بیمار باید دارای پروتئین، کالری و سایر ویتامین‌ها باشد، زیرا بیماری ویپل باعث کمبود مواد مغذی و درنتیجه سوءتغذیه می‌شود.

 

آیا امکان عود مجدد بیماری ویپل وجود دارد؟

شما عزیزان باید بدانید هر چه تشخیص و درمان بیماری ویپل زودتر انجام شود نتیجه بهتری می‌گیرید. هرچند افراد مبتلا به این بیماری معمولاً به درمان جواب می‌دهند، اما عود مجدد این نوع بیماری بسیار شایع است. به همین دلیل افرادی که تحت درمان قرار گرفته‌اند نیز باید تحت نظر باشند و یک سال پس از اولین تشخیص آن آندوسکوپی، بیوپسی و یا سایر آزمایش‌های تشخیصی را انجام دهند. افرادی که علائم عصبی دارند در معرض خطر بیشتری برای این بیماری قرار دارند.

دقت کنید که عود بیماری ویپل ممکن است سال‌ها پس از درمان آن رخ دهد.

 

مراجعه به پزشک در بیماری ویپل

شما عزیزان باید بدانید بیماری ویپل کشنده و تهدیدکننده زندگی است‌‌. اما خبر خوش برای شما این است که این بیماری معمولاً قابل درمان است‌‌‌. اگر علائم غیرعادی مانند کاهش وزن  غیرمنتظره و یا درد مفاصل را تجربه کردید، به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما آزمایشات متعددی را برای تشخیص این بیماری تجویز می‌کند‌.

در صورت مشاهده هرگونه علائم غیرمعمول مانند کاهش وزن بدون دلیل و یا درد مفاصل حتماً به پزشک مراجعه کنید. تشخیص زودهنگام می‌تواند به بهبودی بیمار کمک فراوانی می‌کند.

 

نشانه های کیست تخمدان چیست؟ چگونگی تشخیص و درمان آن را در این مقاله بخوانید:

علائم کیست تخمدان چیست؟

سؤالاتی که باید از پزشک بپرسید

بیماری ویپل چیست
بیماری ویپل چیست

قبل از مراجعه به پزشک سؤالاتی وجود دارد که شما نیاز است از پزشک بپرسید. برخی از این سؤالات را در ادامه این بخش از جوان ایرانی بررسی می‌کنیم.

  • علت بیماری ویپل چیست؟
  • آیا امکان عود مجدد در بدن من وجود دارد؟
  • عوارض این بیماری برای من چیست؟
  • برای تشخیص بیماری ویپل شما چه آزمایش‌هایی در نظر می‌گیرید؟
  • درمان این بیماری چگونه است؟
  • آیا باید رژیم غذایی خاصی را در نظر بگیرم؟
  • آیا باید در سبک زندگی خود تغییراتی انجام دهم؟
  • هرچند وقت یک‌بار باید به شما مراجعه کنم؟

 

پس‌ازاینکه این سؤالات را از پزشک پرسیدید، باید به‌خوبی به سؤالات او پاسخ دهید.

  • علائم شما چیست و چه مدت‌زمانی متوجه این علائم شده‌اید؟
  • آیا نشانه‌های شما باگذشت زمان بدتر شدند؟
  • آیا احساس ضعف و گرسنگی نیز دارید؟ آیا احساس خستگی می‌کنید؟
  • آیا مفاصل شما آسیب دیده‌اند؟
  • آیا حساسیت غذایی نیز دارید؟
  • آیا در خانواده خود سابقه سرطان کولون و مشکلات روده دارید؟
  • به چه داروهایی حساسیت دارید؟
  • آیا در زندگی دچار گیجی و مشکلات حافظه هم شده‌اید؟
  • آیا در بینایی و چشم‌های شما مشکل ایجاد شده است؟
  • آیا کاهش وزن بدون دلیل دارید؟
  • آیا هنگامی‌که غذا می‌خورید نشانه‌های بیماری شما تشدید می‌شود؟

 

زمان بهبودی بیماری ویپل

شما عزیزان باید بدانید که درس یک تا دو هفته بعد از شروع درمان با آنتی بیوتیک معمولاً بیمار حال بهتری دارد و در طی یک ماه این بیماری برطرف می‌شود فرد بهبود نیابد پزشک آزمایش‌های متعددی را برای وجود باکتری تجویز می‌کند این آزمایش‌ها کمک می‌کند تا زمان مصرف قطع مصرف آنتی‌بیوتیک را مشخص کند فراموش نکنید همان‌طور که قبلاً شد این بیماری هست و پس از درمان موفقیت‌آمیز می‌تواند کند بنابراین باید تحت نظر پزشک معاینات منظم را انجام دهید و اگر علائم را تجربه کردید مجدداً باید آنتی‌بیوتیک درمانی را آغاز کنید

 

سخن پایانی

شما همراهان گرامی مجله جوان ایرانی باید بدانید که بیماری ویپل یک بیماری پیشرونده و کشنده است. اگرچه این عفونت بسیار نادر است، اما تشخیص دیرهنگام و تأخیر در درمان آن تهدیدکننده زندگی است. اغلب به دلیل گسترش عفونت آن به سیستم عصبی مرکزی باعث مشکلات جبران‌ناپذیری از جمله مرگ می‌شود.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا