مهارت های زندگی

چگونه بر رودربایستی غلبه کنیم و حرف خودمان را بزنیم

قدرت نه گفتن و غلبه بر رودربایستی چگونه است؟

برای تمامی افراد موقعیت‌هایی پیش آمده که مجبور شده‌اند به دلیل رودربایستی و یا رودرواسی کاری را انجام دهند که برخلاف میل درونی‌شان است. به عنوان مثال لباسی که دوست نداشته‌اند را خرید کرده و یا قرار ملاقات اجباری گذاشته‌اند و یا در فروشگاه نیز اقلامی را خرید کرده‌اند که نیاز نداشتند. در این مطلب از جوان ایرانی به راهکارهای غلبه بر رودربایستی و کنار گذاشتن تعارف می‌پردازیم.

 

مفهوم کامل رودربایستی چیست

همین‌که شما کاری را انجام دهید که برخلاف میل باطنی شما باشد یعنی اینکه در موقعیتی گیر کرده‌اید که رودربایستی دارید. به عنوان مثال مجبور شده‌اید که از کودک همسایه مراقبت کنید و یا اینکه کلید ویلای شمال را به رفیق صمیمی خود بدهید. به جای همکارتان کار کنید و مواردی از این قبیل. در ادامه این مقاله از جوان ایرانی به مضرات رودربایستی می‌پردازیم.

 

مضرات رودربایستی

مراقب باشید که درگیر تعارف‌ها و رفع نیازهای دیگران از روی اجبار و برخلاف میلی باطنی خود نشوید وگرنه مضرات آن بسیار مهلک است.

احساس ناامیدی و نداشتن شهامت

اگر مدام با دیگران رودربایستی کنید باعث می‌شود که احساس ناامیدی کرده و شهامت خود را از دست بدهید.

افزایش اضطراب و استرس

اگر مدام بر رفع نیازهای دیگران تمرکز کنید، دلسوزی‌های بیش از حد داشته باشید و خودتان را غرق مشکلات دیگران کنید، مطمئن باشید که استرس شما بسیار زیاد می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطب از جوان ایرانی را که در مورد راهکارهای غلبه بر خستگی ناشی از دلسوزی بیش از حد است را دقیق بخوانید.

غلبه بر خستگی ناشی از دلسوزی

 

راهکارهای غلبه بر رودربایستی

در این بخش از جوان ایرانی برای شما راهکارهایی را بیان می‌کنیم که می‌توانید توسط آن‌ها بر رودربایستی غلبه کنید.

از قضاوت شدن نترسید

بسیاری از افراد نگران قضاوت افراد دیگر هستند. درواقع آن‌ها مدام ذهن‌خوانی کرده و در ذهن خود تصور می‌کند که اگر این کار را انجام دهند مثلاً فرد مقابل آن‌ها را فردی بی‌تفاوت یا خسیس و مواردی از این قبیل تلقی می‌کند‌. آن‌ها تصور می‌کنند اگر درخواست دیگران را رد کنند، دیگر مردم آن‌ها را دوست ندارند، اما درواقع چنین نیست! شما می‌توانید خیلی صادقانه هدف خود را از قبول نکردن درخواست‌های دیگران بیان کنید و نگران قضاوت شدن خودتان نباشید.

تقویت قدرت نه گفتن

یکی دیگر از راهکارهایی که باعث می‌شود با رودربایستی مقابله کنید، این است که بتوانید در موقعیت‌هایی که برخلاف میل شما است با قاطعیت به طرف مقابل «نه» بگویید‌‌. هیچ‌وقت طفره نروید و یا سعی نکنید که بحث را منحرف کنید، اگر پاسخ شما «نه» هست، آن را راحت بیان کنید.

قاطعیت و جرئت داشتن

اگر شما عزیزان جرات خود را افزایش داده و بتواند با قاطعیت تمام صحبت کنید، درنتیجه می‌توانید به جنگ با رودروایسی بروید. حتی اگر دیگران اصرار و خواهش کردند، شما همچنان سر حرف خود بمانید. درواقع سر تعظیم در برابر درخواست‌های دیگران فرو نیاورید.

مسئول زندگی دیگران نیستید

برخی از افراد تصور می‌کنند که ناجی زندگی دیگران هستند. درواقع آن‌ها اگر خواسته‌های مردم را برآورده نکنند، احساس شرم و گناه بسیار زیادی می‌کنند. این‌گونه افراد در تله رودربایستی قرار می‌گیرند. اما شما عزیزان باید بدانید که نمی‌توانید مشکلات تمام افراد را برآورده کنید. کمک کردن به دیگران زمانی مفید است که باعث رشد شما نیز بشود. اما اگر مدام سعی می‌کنید که سلامت روان خود را به خطر بیندازید برای اینکه به دیگران کمک کنید، حتماً به مشاوره مراجعه کنید‌.

کمال‌گرایی نکنید

افراد کمال‌گرا تصور می‌کنند که باید تمام نیازهای افراد دیگر را برآورده کنند. درحالی‌که شما باید بدانید که وظیفه ندارید تمام کارهای دنیا را انجام دهید. شما نمی‌توانید همه ابعاد زندگی‌تان را تحت تأثیر قرار دهید تا بتوانید به دیگران یاری برسانید‌‌. درنتیجه این صفت کمال‌گرایی افراطی را کنار بگذارید و از خودتان انتظار نداشته باشید که شبانه‌روز درخواست‌های دیگران را برآورده کنید.

با خودشیفته‌ها چگونه رفتار کنیم؟ روش‌های شناسایی آن‌ها را در جوان ایرانی بخوانید:

چگونه با افراد خودشیفته رفتار کنیم؟

نظر خود را عوض نکنید

به هیچ وجه سعی نکنید که نظر ابتدایی خود را با صحبت‌های دیگران عوض کنید. اگر تمایل به برآوردن نیازهای دیگران دارید به طور مستقیم به آن‌ها اعلام کنید. به هیچ وجه اجازه ندهید که نظرات و اصرارهای آن‌ها بر تصمیم شما تأثیر بگذارد.

مقدم دانستن خود و خانواده

اگر شما عزیزان خودتان و اعضای خانواده را در اولویت قرار دهید به این معنا نیست که خودخواه هستید. درواقع نشان دهنده این است که به اطرافیان و خانواده خود اهمیت زیادی می‌دهید. اگر می‌توانید و وقت آن را دارید به دیگران کمک کنید، اما اولویت را بر روی آسایش و آرامش خود و خانواده قرار دهید. در غیر این صورت آسیب‌های بسیار زیادی بر شما وارد خواهد شد.

 

سخن پایانی

روش‌هایی که در این بخش از جوان ایرانی برای شما عزیزان بیان شد، هرچند به ظاهر ساده است، اما نیاز به مهارت خاصی دارد تا بتوانید بر رودربایستی با دیگران غلبه کنید. شما می‌توانید از رفیق صمیمی خود نیز کمک بگیرید و از او درخواست کنید که به شما راهنمایی‌های لازم را ارائه دهد تا بتوانید جلوی درخواست‌های بی‌مورد دیگران با قاطعیت ایستاده و برخلاف میل درونی خود هیچ کاری انجام ندهید.

اگر شما عزیزان نیز در این زمینه تجربه‌ای دارید خوشحال می‌شویم در بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا