مهارت های زندگی

با خودشیفته‌ها چگونه رفتار کنیم؟ روش‌های شناسایی آن‌ها

نشانه های افراد خودشیفته + نحوه برخورد صحیح با اینگونه افراد

آیا می‌دانید که چگونه با افراد خودشیفته رفتار کنید؟ برای اینکه بتوانید با این‌گونه افراد ارتباط داشته باشید، نیاز است با نشانه‌های آن‌ها آشنا باشید تا بتواند خودشیفته‌ها را شناسایی کنید. اما بدانید که برای برخورد صحیح با این نوع اختلال شخصیت راه سختی در پیش دارید. در این بخش از جوان ایرانی به این موضوع می‌پردازیم.

 

نشانه‌های افراد خودشیفته

برخی از افراد خودشیفته‌ها را در اولین فرصت از زندگی خود بیرون می‌کنند، اما برخی دیگر مجبور هستند با آن‌ها در ارتباط باشند. شما ابتدا باید با نشانه‌های اینگونه افراد آشنا باشید تا بتوانید به موقع رفتار مناسبی داشته باشید.

  • خودشیفته‌ها رفتاری فراتر از افراد خودخواه دارند. آن‌ها فقط و فقط خودشان را می‌بینند.
  • اگر فرد دیگری شما را تحسین کند، به شما حسادت کرده و پیگیر آن افراد شده تا نظرشان را نسبت به شما عوض کنند.
  • پس از مدتی مشاهده خواهید کرد که دوستانتان از شما دوری می‌کند، زیرا خودشیفته‌ها آن‌ها را علیه شما قرار داده‌اند.
  • آن‌ها احساس می‌کنند تنها راهی که می‌توانند خودشان را بالا ببرند، این است که شما را پایین بیاورند.
  • خودشیفته‌ها به سراغ دوستان شما رفته و حرف‌های خوبی از شما می‌زنند، وقتی اعتماد آن‌ها را جلب کردند، از شما بدگویی می‌کنند. درواقع آن‌ها شروع به هدف قرار دادن دوستان شما می‌کنند.
  • ازآنجایی‌که افراد خودشیفته نیاز دارند که تحسین و تشویق شوند، جذب افرادی می‌شوند که مدام آن‌ها را تشویق کنند.
  • خودشیفته‌ها حتی اگر نظر شما را بپرسند، اما درنهایت کار خودشان را انجام داده و به توصیه‌های شما اهمیت نمی‌دهند.
  • افراد خودشیفته نمی‌خواهند که تغییر کنند، به احساسات دیگران اهمیت نمی‌دهند و از این سردی در روابط خود لذت می‌برند.
  • این‌گونه افراد معمولاً احساسات خود را پنهان می‌کنند، زیرا تصور می‌کنند که نشان دادن احساسات نشانه ضعف است.
  • افراد خودشیفته مدام دنبال توجه هستند. حتی در رابطه عاشقانه نیز آن‌ها به خودشان عشق می‌ورزند.
  • افرادی خودخواه هستند که فقط خودشان را دوست دارند و فقط برای خودشان ارزش قائل می‌شوند.
  • فقط نظر خودشان برایشان مهم است، حتی اجازه صحبت به فرد مقابل را نمی‌دهند.
  • هیچوقت معذرت‌خواهی نمی‌کنند و همیشه دیگران را برای ایجاد اشتباهات مقصر می‌دانند.
  • خیلی سریع از کوره در می‌روند و عصبانی می‌شوند. شما نمی‌توانید با آن‌ها طولانی بحث کنید.
  • تحقیر کردن دیگران برایشان بسیار عالی است‌. آن‌ها برای اینکه احساس برتری کنند دست به هر کاری می‌زنند.
  • خودشیفته‌ها از آزار و اذیت دیگران عذاب وجدان نمی‌گیرند. به‌هیچ‌وجه حتی ناراحت و شرمسار نیز نمی‌شوند.

 

چگونه با افراد خودشیفته رفتار کنیم؟

پس از آشنایی با ویژگی‌های این‌گونه افراد، باید نحوه برخورد صحیح با آن‌ها را بدانید.

هم‌اکنون وقت آن رسیده که برای زندگی خود تصمیم بگیرید. شما می‌توانید خودشیفته‌ها را از زندگی خود بیرون کنید و یا اینکه اگر مجبور هستید که با آن‌ها ارتباط داشته باشید، باید آموزش ببینید که چگونه با آن‌ها رفتار مناسبی داشته باشید.

هرچقدر ارتباط شما نزدیک‌تر باشد به‌عنوان‌مثال همسر و یا والدین شما خودشیفته باشند، دغدغه شما با نحوه برخورد با این‌گونه افراد بیشتر است.

شناسایی نیازهای خود

اگر شما فردی هستید که نیاز به درک متقابل و حمایت از سوی دیگر دارید، بهتر است ارتباط خود را با افراد خودشیفته محدود کنید. زیرا آن‌ها توجهی به این مسائل ندارند. اما اگر این‌گونه نیازها را ندارید، می‌توانید با آن‌ها رابطه داشته باشید. اما مراقب باشید که افراد خودشیفته از شما سوءاستفاده نکنند. بسیاری از آن‌ها شما را فردی بی‌ارزش تلقی می‌کنند. به‌طورکلی طوری با آن‌ها ارتباط برقرار کنید که باعث آسیب رساندن به شما نشود.

زیرا اگر به شما ضربه بزنند، سلامت روان شما به خطر می‌افتد. همچنین اگر از تحمل آن‌ها خسته شده‌اید، بهتر است در میزان ارتباط خود تجدیدنظر کنید.

پذیرش محدودیت‌های افراد خودشیفته

اگر فرد خودشیفته برای شما مهم است و نمی‌خواهید ارتباط خودتان را با او قطع کنید، باید برخی از رفتارهای او را تحمل کنید. درواقع ارتباط‌ها به‌گونه‌ای باشد که به شما آسیب نرسان.د به عنوان مثال مشکلات خودتان را با او در میان نگذارید، زیرا افراد خودشیفته نمی‌توانند همدلی مناسبی با شما داشته باشند و همه چیز را به نفع خودشان تمام می‌کنند.

عدم ارزش گذاری شما توسط افراد خودشیفته

هیچ‌وقت از فرد خودشیفته نخواهید که ارزش هر چیزی را بیان کند. زیرا آن‌ها قادر به ارزش گذاری نیستند! فراموش نکنید شعار افراد خودشیفته «اول من» است، بنابراین در تمامی بحث‌ها باید این موضوع را در نظر داشته باشید و بدانید که صحبت‌های آن‌ها منطقی نیست.

سعی کنید آن‌ها را درک کنید

هرچند ظاهراً تصور می‌کنید که افراد خودشیفته اعتماد به نفس فرضی بالایی دارند، اما آن‌ها در عمق وجودشان همیشه کمبود اعتماد به نفس واقعی را احساس می‌کند. برای افزایش عزت‌نفس خودشان نیاز به تائید دائمی دیگران دارند. آن‌ها فردی هستند که هیچ‌وقت نمی‌تواند با دیگران ارتباط خوبی برقرار کند و بسیاری از احساسات خودشان را پنهان می‌کنند‌. آن‌ها به طرز وحشتناکی تنها هستند، زیرا درکی از عشق بی‌قید و شرط ندارند و تمام کارهایشان خودخواهانه است.

خودداری از بازی‌های فکری

هیچ‌وقت سعی نکنید با افراد خودشیفته بازی فکری کنید. آن‌ها نیاز به فردی دارند که مدام آن‌ها را سرزنش کنند. هیچ‌وقت بحث نکنید که کدام یک از کارهایشان اشتباه است. بلکه برای خود حد و مرز قائل شده و وارد بازی با آن‌ها نشوید.

خودشیفته‌ها بسیار دروغ می‌گویند

اگر فرد خودشیفته در زندگی خود دارید باید بدانید ممکن است از طریق آن‌ها ضربه بخورید، تحقیر شده و یا دروغ بشنوید. وقت خود را برای مقابله با این نوع رفتارهای غلط هدر ندهید. اگر نمی‌توانید آن‌ها را تحمل کنید بهتر است به رابطه پایان دهید.

دلایل توقع زیاد از دیگران و نحوه برخورد با افراد پرتوقع را در این مقاله بخوانید:

نحوه برخورد با افراد پرتوقع

نمی‌توانید خودشیفته‌ها را راضی نگه دارید

ازآنجایی‌که افراد خودشیفته در مورد خودشان بسیار خوب فکر می‌کنند و شما را فردی پایین‌تر تصور می‌کنند، به همین دلیل شما نمی‌توانید آن‌ها را در درازمدت راضی نگه دارید یا حتی تحت تأثیر قرار دهید. وقت خود را بیخودی بابت این موضوع تلف نکنید.

به دل نگیرید

شما باید بدانید که افراد خودشیفته انتقادهای زیادی از شما می‌کنند. بهتر است که صحبت‌های آن‌ها را به دل نگیرید، زیرا شما با افراد عادی طرف نیستید! حتی در برخی از مواقع بهتر است سطح انتظارات خود را پایین بیاورید. شما عزیزان می‌توانید با افراد قابل اعتماد مانند همسر، والدین و یا مدیر او در مورد چنین رفتارهایی صحبت کنید. همچنین خودشیفته‌ها را تشویق به درمان و مراجعه به روانشناس کنید.

شنونده خوبی باشید

اگر مجبور هستید که با افراد خودشیفته ارتباط داشته باشید، باید شما شنونده خوبی باشید. این‌گونه افراد تمایل دارند که به حرف‌هایشان گوش داده و به آن‌ها توجه کنید‌ اگر حوصله نداشته و به حرف‌های آن‌ها بی‌اعتنا باشید، با عصبانیت با شما برخورد کرده و نسبت به شما سرد می‌شوند. حتی اگر موضوعی را متوجه نشدید، از آن‌ها بخواهید تا دوباره توضیح دهند.

آن‌ها را صادقانه تشویق کنید

خودشیفته‌ها نیز مانند تمامی افراد ویژگی‌های مثبتی دارند. آن‌ها را بابت خصوصیات خوبی که دارند تشویق کنید. به عنوان مثال اگر پزشک خوبی هستند به آن‌ها یادآوری کنید که چقدر درمان‌های مفیدی انجام می‌دهند.

سکوت همراه با لبخند

فراموش نکنید افراد خودشیفته نیاز به توجه دائمی دارند. بنابراین اگر خودشیفته، شخصی است که شما مجبور هستید که با او ارتباط برقرار کنید، باید بدانید که بسیاری از رفتارهای او را نمی‌توانید تحمل کنید. بنابراین بهتر است گاهی سکوت کرده، لبخند بزنید و سری تکان دهید. در این صورت نه تنها مخالفت نکرده‌اید و خشم آن‌ها را آشکار نکرده‌اید، بلکه حتی به صورت منفعلانه موافقت خود را نشان داده‌اید.

درمان همیشه جواب نمی‌دهد

شما عزیزان باید بدانید که بسیاری از افراد خودشیفته هرگز درمان نمی‌شوند و شما ممکن است هرگونه تلاشی که می‌کنید بی‌فایده است، اما دست از تغییر آن‌ها برندارید. بنابراین برای هر نوع نتیجه‌ای در مورد این‌گونه افراد آماده باشید و از عدم درمان آن‌ها ناراحت نشوید. درواقع افراد خودشیفته به دلیل خود بزرگ بینی و غرور زیادی که دارند، همیشه دیگران را پایین‌تر از خودشان تصور می‌کنند. شاید در کوتاه مدت بتوانید نظر افراد خودشیفته را جلب کنید، اما در درازمدت امیدی به جلب رضایت او نداشته باشید.

یادآوری برخی از آسیب‌ها

گاهی به افراد خودشیفته، آسیب‌هایی که زده‌اند را یادآوری کنید. به آن‌ها بگویید که اگر تغییر کنند، هم به نفع خودشان است و هم دیگران از تعامل با آن‌ها خوشحال می‌شوند. در برخی از مواقع اعتراض خود را نشان دهید اما دقت کنید وقت زیادی بابت آن نگذارید. به عنوان مثال به خودشیفته‌ها بگویید از من انتظار دارید که از نظر عاطفی با شما ارتباط خوبی داشته باشم درحالی‌که هیچ حمایتی از من نمی‌کنید!

حد و مرزهای خود را تعیین کنید

افراد خودشیفته به خودشان اجازه می‌دهند که در تمامی امور شما دخالت کنند. درواقع تصور می‌کنند شما به این دنیا آمده‌اید که فقط نیازهای آن‌ها را برآورده کنید. درحالی‌که شما نیز برای خودتان نیازهای زیادی دارید. بنابراین حتماً در برخورد با این افراد حد و مرزهای خود را تعیین کنید. البته ذکر این نکته ضروری است هر فردی، مرزهای شخصی شما را رعایت نکرد، لزوماً دارای اختلال شخصیت خودشیفته نیست.

برای آشنایی با چگونگی تعیین حد و مرزها در زندگی پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را مطالعه کنید:

تعیین حد و مرزها در روابط

کمک گرفتن از روانشناس

برای ارتباط بهتر با افراد خودشیفته بهتر است با یک متخصص بی‌طرف مشورت کنید که انواع درمان‌ها را بیان کند. کمک گرفتن از مشاور بسیار می‌تواند در ارتباطات شما مؤثر باشد. او حتی برای شما برنامه‌ریزی می‌کند که چه زمان‌هایی به افراد خودشیفته تذکر بدهید و چه زمان‌های بی‌تفاوت باشید.

انتقادهای سازنده و مثبت داشته باشید

دقت کنید که انتقاد خود را به صورت آشکار بیان نکنید، زیرا افراد خودشیفته هیچ‌وقت انتقادات آشکار شما را نمی‌پذیرند. زیرا آن‌ها تصور می‌کنند شما یا فردی بسیار عصبانی هستید و یا اینکه شما را فرد حسود تلقی می‌کنند. از هرگونه تحقیر او پرهیز کنید و احترام همدیگر را حفظ کنید. اگر به فرد خودشیفته پول قرض داده‌اید و زمان آن رسیده تا به شما پرداخت کند، خیلی منطقی و با آرامش به او یادآوری کنید که زمان پرداخت دیر شده است!

فریب خودشیفته‌ها را نخورید

افراد خودشیفته ممکن است شما را فریب دهند! شما عاشق اعتماد به نفس آن‌ها شده و احساس می‌کنید که نیازهای شما در این رابطه پاسخ داده می‌شود. درصورتی‌که افراد خودشیفته فقط به خودشان فکر می‌کنند و شما باید مدام آن‌ها را تحسین و تشویق کنید. آن‌ها اصلاً توجهی به برآوردن نیازهای شما ندارند، درواقع تمایلات و خواسته‌های شما در رابطه با افراد خودشیفته به حساب نمی‌آید! بنابراین گول ظاهر افراد را نخورید. در ابتدای رابطه برای هم وقت بگذارید، با هم صحبت کنید و انتظارات خودتان از همدیگر را بیان کنید.

 

هشدار در رابطه با خودشیفته‌ها

اگر مجبور هستید که با افراد خودشیفته ارتباط داشته باشید، رابطه خود را بسیار محدود کنید. اما اگر مجبور نیستید، می‌توانید ارتباط خود را به طور کامل قطع کنید. البته درهرصورت شما مراقب باشید که سلامت روان شما به خطر نیفتد. گاهی اوقات جدایی از خودشیفته‌ها، بهترین اتفاق مکن در زندگی است. حتی اگر همسر، پدر، مادر، مدیر، رئیس، همکار و یا هر فردی باشد.

چگونگی پایان دادن رابطه با افراد خودشیفته

همان‌طور که می دانید پایان دادن به هر نوع رابطه‌ای سخت است. اگر بخواهید رابطه خود را با خودشیفته‌ها تمام کنید نیز سختی‌های خودش را دارد، زیرا ممکن است آن فرد خودشیفته شریک زندگی شما و یا فردی نزدیک شما باشد که به او وابسته شده‌اید.

زمانی که آزار عاطفی و یا فیزیکی می‌بینید، زمان آن رسیده که رابطه را ترک کنید. همچنین اگر فرد خودشیفته به شما توهین کلامی کرد و شما را مورد سوءاستفاده عاطفی یا جنسی قرار داده‌ و به شما آزار جنسی رساند بهتر است این رابطه ناسالم را به پایان برسانید. البته طی تحقیقات انجام‌شده هر چه سن افراد بالا می‌رود، از میزان خودشیفتگی آن‌ها کاسته می‌شود. اما باز هم ممکن است ارتباط با این‌گونه افراد، شما را اذیت کند.

با شوهر تنبل، بی‌مسئولیت و بیکار چگونه برخورد کنیم؟ در این مقاله به طور کامل بخوانید:

طرز رفتار با شوهر تنبل

 

سخن پایانی

آنارسیست یا افراد خودشیفته تمایل بسیار زیادی به تشویق خود دارند. ممکن است وجود آن‌ها در زندگی شما بسیار مضر باشد. در این بخش از جوان ایرانی برای شما بیان کردیم این‌گونه افراد را بشناسید و چگونه با آن‌ها رفتار کنید. اگر شما عزیزان نیز تاکنون با این‌گونه افراد برخورد داشته‌اید، می‌توانید در بخش نظرات، تجربه خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 3.2 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 5

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا