مهارت های زندگی

نشانه‌های خستگی ناشی از دلسوزی چیست؟ نحوه مقابله با آن

چگونه بر خستگی ناشی از دلسوزی بیش از حد غلبه کنیم؟

آیا صبح تا شب بیش از حد نگران دوستان، اقوام، آشنایان و یا اعضای خانواده هستید؟! هرچند مقداری از این احساس طبیعی است، اما اگر بیش از حد نگرانی دارید و مدام جویای احوال دیگران هستید و از زندگی خود باز مانده و تمرکز زیادی ندارید، شما باید بدانید که دچار دلسوزی بیش از حد شده‌اید. در این مقاله از جوان ایرانی به نحوه مقابله با دلسوزی بیش از حد می‌پردازیم.

 

نشانه‌های ابتلا به خستگی ناشی از دلسوزی

برای اینکه خستگی ناشی از دلسوزی را درمان کنید، نیاز است که ابتدا با نشانه‌های آن آشنایی داشته باشید.

تبدیل مشکلات دیگران به مشکلات خود

برخی از افراد بعد از بیدار شدن در صبح، مدام به مشکلات دیگران فکر می‌کنند. آن‌ها با گرفتن تماس و یا پیامک از حال اطرافیان اطلاع پیدا می‌کنند‌‌. هرچند کمک کردن به افراد دیگر بسیار خوب و  طبیعی است، اما اگر بیش از حد به آن‌ها فکر می‌کنید، نمی‌توانید بر روی زندگی خود تمرکز داشته باشید و به موفقیت کافی برسید شما مبتلا به خستگی بیش از حد ناشی از دلسوزی شده‌اید.

پرخاشگری و انتقاد از دیگران

اگر شما عزیزان مبتلا به خستگی دلسوزی شوید، مدام احساس نگرانی کرده و حتی از اینکه نتوانسته‌اید به آشنایان و یا خانواده خود کمک کنید، بسیار می‌ترسید! در این مواقع برای هر موضوعی پرخاشگر شده و دیگران را موردانتقاد قرار می‌دهید. در این صورت حتی باعث آزردن دیگران نیز می‌شوید!

احساس ناامیدی بیش از حد

مطمئن باشید اگر شما دست از این دلسوزی‌های بیش از حد خود برندارید، دیگر انرژی کافی برای انجام کارهای روزمره خود را نیز نخواهید داشت! برخی از مواقع شما به افرادی که از مشکلات آن‌ها اطلاع دارید، راهنمایی‌های لازم را ارائه می‌دهید‌، اما آن‌ها به حرف شما گوش نمی‌دهند. هرچند شما نمی‌توانید دیگران را مجبور به انجام تصمیم‌های خود کنید، اما همین موضوع ممکن است شما را ناامید کند. درواقع شما با کنترل کردن زیادی دیگران مبتلا به ناامیدی بیش از حد می‌شوید.

سبک زندگی ناسالم

معمولاً افرادی که سنگ صبور و گوش شنوای دیگران هستند، اگر این کار خود را بسیار تکرار کنند، دچار فرسودگی و خستگی بیش از حد خواهند شد. درنتیجه به عادت‌های بد روی می‌آورند، غذاهای ناسالم می‌خورند و تفریحات ناسالم دارند. درواقع آن‌ها با این‌گونه فعالیت‌های سمی می‌خواهند ذهن خودشان را منحرف کرده تا برای لحظاتی بتواند رنج و اندوه دیگران را کنار گذاشته و زندگی شادی داشته باشند.

 

نحوه مقابله با دلسوزی بیش از حد (۱۲ روش کاربردی)

غلبه بر خستگی ناشی از دلسوزی
غلبه بر خستگی ناشی از دلسوزی

اگر بیش از حد به فکر حل مشکلات دیگران باشید و مدام به آن‌ها فکر کنید، بر روی ذهن شما سنگینی کرده و شما را خسته می‌کند. آن افرادی که در زندگی خود مشکلات زیادی دارند، هرچه ارتباط نزدیک‌تری داشته باشند، شما را آشفته‌تر کرده و در برخی از مواقع ممکن است شما به پرخاشگری مبتلا شوید.

۱) خواب کافی شبانه

اگر درگیر دلسوزی بیش از حد هستید، سعی کنید خواب کافی و باکیفیت داشته باشید. حتی می‌توانید در طول روز نیز یک چرت کوتاه بزنید. در این صورت باعث می‌شود تمرکز بیشتری داشته باشید، بتوانید زندگی خود را مدیریت کرده و دست از دلسوزی‌های زیاد برای دیگران بردارید. برای خواب بهتر می‌توانید از مکمل‌های ملاتونین و یا هر کاری که به شما آرامش می‌دهد قبل از خواب انجام دهید‌.

۲) تمرکز روی کارهای مثبت

افرادی که مدام در حال دلسوزی و حل مشکلات دیگر هستند، ممکن است درون آن‌ها افکار منفی زیادی ایجاد شود. این‌گونه افراد باید سعی کنند که روحیه خود را تقویت کرده و انرژی که بابت رفع گرفتاری‌های دیگران از دست داده‌اند را جبران کنند. برای این منظور می‌توانید برقصید، ورزش کنید و فعالیت‌های موردعلاقه خود را انجام دهید. به خودتان برسید و همچنین می‌توانید به پادکست‌های انگیزشی گوش دهید‌.

به طور کلی به زندگی خود تنوع بدهید و سعی کنید حلال مشکلات تمام اطرافیان خود نباشید. اگر کمی از مشکلات دیگران فاصله بگیرید احساس شادابی بیشتری خواهید داشت.

۳) دیگران را کنترل نکنید

سعی کنید بیش از حد جویای احوال و زندگی دیگران نشوید و مدام به آن‌ها توصیه و راهکارهای خود را ارائه ندهید! شاید آن‌ها آمادگی لازم برای انجام تصمیم‌های شما را نداشته باشند. در این صورت ممکن است احساس ناامیدی و شکست کنید.

۴) بروز احساسات خود

اگر برای مشکلات دیگران ناراحت هستید و یا برای آن‌ها دلسوزی می‌کنید، احساسات خود را پنهان نکنید، حتی گاهی به خودتان اجازه دهید که گریه کنید. اینکه بخواهید برای همیشه قوی بمانید بسیار سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود.

چگونه بر رودربایستی غلبه کنیم و حرف خودمان را بزنیم؟ در این مقاله بخوانید:

راهکارهای غلبه بر رودربایستی

۵) پیدا کردن افراد هم‌نظر

غلبه بر خستگی ناشی از دلسوزی
غلبه بر خستگی ناشی از دلسوزی

اگر دچار خستگی بیش از حد ناشی از دلسوزی دیگران شده‌اید، تعاملات اجتماعی خود را افزایش دهید. سعی کنید به گروه‌های علمی و یا گروه‌هایی که مطالعه کتاب دارند ملحق شوید. افرادی که مشابه شما فکر می‌کنند را پیدا کنید، آن‌ها ممکن است شما را درک کرده و حتی برای بهبودی شما را حمایت کنند.

۶) ورزش کردن منظم

برای اینکه انرژی سمی ناشی از فکر کردن به مشکلات و درگیری‌های دیگران را رها کنید، می‌توانید روزانه پیاده‌روی کنید و یا اینکه در یک باشگاه ثبت نام کنید و به فعالیت موردعلاقه خود بپردازید. به‌عنوان‌مثال می‌توانید در کلاس کیک بوکسینگ شرکت کرده و با مشت‌هایی که به کیسه بوکس می‌زنید خشم خود را تخلیه کنید. همچنین در باشگاه نیز با افراد آنجا تعامل خوبی برقرار کنید، حتی می‌توانید تمرین‌ها را با همدیگر انجام دهید.

ورزش کردن برای شما بسیار خوب است، حتی باعث ترشح اندورفین شده و احساس مثبت را در شما تقویت می‌کند.

۷) صحبت کردن با افراد مورد اعتماد

اگر احساس می‌کنید که بار زیادی از غم و اندوه دیگران را به دوش می‌کشید، حتماً با یک فرد مورد اعتماد مشورت کنید و از او بخواهید که شما را کمک کند. در مقابل فردی که با او راحت هستید حتی می‌توانید یک دل سیر گریه کنید تا خستگی و بغض شما تخلیه شود.

۸) نوشتن درباره احساسات منفی خود

اگر احساسات منفی بابت فکر کردن بیش از حد در مورد مشکلات دیگران درون شما ایجاد شده، برای شما بسیار اذیت کننده شده است، سعی کنید احساسات منفی خود را بنویسید. نوشتن باعث می‌شود که این‌گونه احساسات تخلیه شده و از ذهن شما پاک شود. درنتیجه قادر خواهید بود که بر افکار خود متمرکز شوید و زندگی بهتری داشته باشید.

۹) نفس عمیق بکشید و استراحت کنید

هنگامی‌که برای دلسوزی و فکر کردن به مشکلات دیگران دچار خستگی می‌شوید، در مکان آرام رفته و برای مدتی بنشینید تا استرس شما کمتر شود. همچنین می‌توانید یوگا و مدیتیشن انجام دهید تا هر آنچه که در ذهن شما هست پاک شود. چند نفس عمیق کشیده و بر روی کارهایی که باعث پیشرفت شما می‌شود تمرکز کنید. فراموش نکنید که اگر تمام ذهن خود را با مشکلات و درگیری‌های دیگران پر کنید هیچ‌وقت نمی‌توانید به موفقیت برسید.

۱۰) مراجعه به مشاوره

شما عزیزان می‌توانید علاوه بر اقدامات شخصی به مشاوره مراجعه کنید. روانشناس حتماً به شما کمک می‌کند تا بتوانید خستگی ناشی از دلسوزی را کاهش دهید.

اگر این احساسات منفی و خستگی‌ها را درمان نکنید، بر زندگی کاری روزانه و همچنین زندگی شخصی شما تأثیر بسیار بدی خواهد گذاشت.

نشانه های اختلال شخصیت نمایشی یا هیستریونیک چیست؟ چگونگی درمان آن را در این مطلب بخوانید:

اختلال شخصیت نمایشی یا هیستریونیک

۱۱) ترک عادت‌های قدیمی

غلبه بر خستگی ناشی از دلسوزی
غلبه بر خستگی ناشی از دلسوزی

سبک زندگی و عادت‌های قدیمی خود را ترک کنید و سعی کنید سبک زندگی خود را تغییر دهید. حتی می‌توانید از اداره چند روز مرخصی بگیرید و سرکار نروید یا اینکه تعطیلات آخر هفته را به گردش بروید و مدتی را با خانواده و دوستان بگذرانید. در این مدتی که با دیگران هستید کمتر درگیر مشکلات آن‌ها شوید، بیشتر سعی کنید از کنار هم بودن لذت ببرید.

۱۲) سفر بروید

برای تخلیه احساس و رها شدن از مشکلاتی که به دلیل دلسوزی بیش از حد نسبت به دیگران در مورد شما ایجاد شده می‌توانید مسافرت بروید. هر شهر یا کشور را که دوست دارید حتی شده تنهایی انتخاب کرده و به آنجا سفر کنید.  مطمئناً در طی مسیر با افرادی آشنا خواهید شد که می‌توانند احساس خوبی درون شما ایجاد کنند.

 

سخن پایانی

فراموش نکنید اگر همیشه سنگ صبور دیگران باشید و خودتان را غرق حل مشکلات آن‌ها کنید، به مرور زمان خسته شده و حتی احساس افسردگی خواهید کرد. در این صورت ممکن است به تفریحات ناسالم روی بیاورید. به عنوان مثال برای حفظ روحیه خود آخر شب شیرینی می‌خورید و یا مدام مشروبات الکلی مصرف دارید. به‌طورکلی سعی دارید به هر روشی که شده به خودتان روحیه بدهید. درصورتی‌که تمام این موارد برای سلامتی شما بسیار مضر است. در این بخش از جوان ایرانی به نحوه مقابله با دلسوزی بیش از حد می‌پردازیم. اگر شما نیز تجربه‌ای در این مورد دارید، می‌توانید در بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا