ترفندتکنولوژی

علت خرابی مادربرد لپ تاپ چیست؟ رایج ترین دلایل آن

دلایل رایج خرابی مادربرد لپ تاپ چیست؟

علت خرابی مادربرد لپ تاپ چیست؟ مادربردها مهم‌ترین بخش در هر سیستم کامپیوتری هستند که عملکرد صحیح این دستگاه‌ها را تضمین می‌کنند. در واقع کامپیوتر شما تا زمانی که مادربرد آن سالم باشد، قابل تعمیر و استفاده خواهد بود اما با از کار افتادن یک بخش از این قطعه، نمی‌توانید از این دستگاه استفاده کنید. در ادامه با ما باشید تا به معرفی این قطعه بپردازیم و شما را با دلایل خرابی آن بیشتر آشنا کنیم.

مادربرد چیست؟

مادربرد که به انگلیسی در آن Motherboard نیز گفته می‌شود، یکی از قطعات مهم در اجزای هر سیستم کامپیوتری است که می‌توان آن را با عناوین دیگری همچون برد منطقی یا مین برد نیز معرفی کرد. این قطعه در واقع بزرگترین عنصر درون کامپیوتر شناخته می‌شود که تمام مدارهای الکتریکی بر روی آن قرار گرفته و بر روی برد آن از طریق Trackها ارتباط اجزای مختلف برقرار می‌شود. این قطعه نقش مهمی در متصل کردن تمام اجزای کامپیوتر بهم دارد به طوریکه خراب شدن آن منجر به از کار افتادن تمام بخش‌های سیستم شما خواهد شد. به همین خاطر مهم است با علت خرابی مادربرد لپ تاپ آشنا شوید و از آنها جلوگیری کنید.

اجزای مادربرد عبارتند از:

  • سوکت CPU: قسمتی از مادربرد است که در آن پردازنده قرار گرفته و‌ می‌توانید بر روی آن سینک‌های حرارتی و فن‌هایی را نصب کنید. به این نکته توجه‌ کنید که نوع سوکت می‌بایست با نوع پردازنده‌ای که تهیه می‌کنید یکسان بوده تا هردو آنها به یکدیگر متصل شوند.
  • کانکتور برق: این قطعه به منظور توزیع برق به CPU و قسمت‌های دیگر به کار گرفته می‌شود و نقش مهمی در عملکرد صحیح این قطعات دارد.
  • اسلات‌ها: در واقع همان رابط‌های کاربری هستند که به عنوان ورودی و خروجی این قطعه شناخته شده و می‌توانید به آنها گرافیک، رم، کارت صدا و غیره را نصب کنید.
  • تراشه حافظه: تراشه‌های ROM نیز به عنوان بخشی از سخت افزار مادربرد شناخته می‌شود که دستورالعمل‌های راه‌اندازی برای سیستم کامپیوتری را در خود جای می‌دهد.

همچنین این قطعه دارای بخش‌های جانبی است که از آن جمله می‌توان به کانکتورهای برق و داده، خازن‌ها، هیت سینک‌ها و فن‌ها اشاره کرد.

مادربرد چیست؟
آشنایی با مادربرد

علت خرابی مادربرد لپ تاپ چیست؟

علت خرابی مادربرد لپ تاپ به عوامل مختلفی بستگی خواهد داشت. شما می‌توانید برحسب آنکه چگونه با این دستگاه تعامل دارید، از چه وسایلی برای آن استفاده می‌کنید و یا مدت زمان روشن بودن و کیفیت کارتان، علل متفاوتی را برای خرابی قطعه مادربرد درنظر بگیرید. برای آنکه بتوانیم با عللی که ممکن است منجر به خرابی‌های مادربرد شما بشود آشنا شویم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • نوسانات برق: اسپایک‌های برقی، سیگنال‌هایی هستند که در لحظات بسیار کوتاهی، مقدار زیادی ولتاژ را به مدار منتقل خواهند کرد. این موضوع باعث می‌شود تا قطعه‌ای که در مسیر این سیگنال‌ها قرار دارد، به علت ظرفیت کمی که در مقابل اسپایک‌ها خواهد داشت، عملکرد درستی نداشته و رفته رفته خراب شود. این موضوع بیشتر در بخش تغذیه دستگاه دیده می‌شود و یکی از مهم‌ترین عواملی است که در صورت عدم استفاده از تجهیزات مناسب رخ خواهد داد. برای آنکه بتوانید از این مشکل جلوگیری کنید، می‌بایست اقدام به دفع این اسپایک‌ها نمایید. به طور معمول در طراحی بردهای مدرن، از مدارهایی برای قیچی کردن این اسپایک‌ها استفاده می‌شود. اما شما می‌توانید با به کاربردن ادوات شارژ اصل و استفاده از منابع قدرت پایدار و استاندارد، از به وجود آمدن حادثه با این علت خرابی مادربرد لپ تاپ جلوگیری نمایید.
  • تجمع مواد زاید: مورد دیگری که در لیست علت خرابی مادربرد لپ تاپ باید درنظر گرفت، تجمع گرد و غبار، مو و یا زباله‌های خانگی است. در این صورت توجه کنید مادربردها در اثر آغشته شدن به مواد زاید، به تدریج عملکرد خود را از دست می‌دهند و یا سیگنال‌هایی که از طریق Trackهای مادربرد منتقل می‌شود، دچار نوساناتی خواهد شد. در حادترین شرایط، منجر به Not Connected یا مدار باز کردن اتصال ماردبرد شده و دستگاه را از کار می‌اندازند. همچنین تجمع این مواد روی cpu و فن‌ها منجر به اختلال در عملکرد خنک کردن این قطعات و کوتاهی عمر آنها خواهد شد. بهتر است همیشه زمانی که از لپ تاپ خود استفاده نمی‌کنید، آن را درون کیف خود لپ تاپ قرار داده و درب آن را کامل ببندید تا از محیط ایزوله شود.

شما کاربران می‌توانید در این قسمت، لیست بهترین لپ تاپ‌ های برنامه نویسی را مشاهده کنید.

  • مواد قابل تبدیل: جالب است بدانید دود سیگار، عطرها و نیز آئروسل‌ها از جمله موادی هستند که در صورت ترکیب شدن با گرد و غبار، می‌توانند به عنوان علت خرابی مادربرد لپ تاپ درنظر گرفته شوند. این نوع مواد قادرند تا با ترکیب چنین مواد زایدی تبدیل به یک متریال چسبنده شده و در درون کامپیوتر وارد شوند. علاوه بر دود سیگار، عطر ها و یا اسپری‌های مو نیز چنین اثری دارند. بنابراین ابتدا در صورتی که محیط شما دارای چنین چیزی است، لپ تاپ خود را برای سرویس تمیزکاری آن به خدمات کامپیوتری‌ها ارائه کرده و نیز آنها را قضاوت نکنید.
علت خرابی مادربرد لپ تاپ چیست؟
آشنایی با علل خرابی مادربرد

رایج ترین علت خرابی مادربرد لپ تاپ

در ادامه بررسی علت خرابی مادربرد لپ تاپ و رایج ترین دلایل چنین مشکلاتی، می‌توان گفت:

  • مسائل گرمایشی: این مشکل در دو حالت بیشتر دیده می‌شود. زمانی که شما از یک دستگاه قدیمی و یا کم ظرفیت برخوردار هستید و مدام از آن برای بازی کردن، ادیت و تدوین یا کارهای دیگر سنگین استفاده می‌کنید. این کار می‌تواند در دراز مدت عوارض زیادی داشته باشد. اما در صورتی که فن ها به درستی کار نکنند، مواد زاید در قسمت‌های گوناگون مادربرد نفوذ کرده و از طرف دیگر، نوسانات برق بیشتری وارد شوند، فشار گرمایشی منجر به از کار افتادن، سوختن و آسیب دیدن قطعات داخل مادربرد خواهد شد. برای آنکه بتوانید از این مورد در لیست علت خرابی مادربرد لپ تاپ استفاده کنید، می‌بایست هر از چند ماه یا سالی یکبار آن را برای سرویس پاکسازی و تعویض خمیر سیلیکون به خدمات کامپیوتری‌ها ارجاع دهید.
  • ضربه دیدن: آسیب دیدگی یکی از مهم‌ترین علل خراب شدن دستگاه مادربرد است که می‌تواند از چند طریق تاثیر خود را بگذارد. آسیب‌های فیزیکی ممکن است به صورت ضربات فیزیکی، افتادن و یا فشار دادن بیش از حد ایجاد گردند. برای رفع مشکلاتی که از این طریق ایجاد می‌شوند، بهتر است تمام جزئیات و محل آسیب دیدگی را به تکنسین تعمیر ارائه کنید. همچنین بهتر است عواملی که به منجر به برخورد یا گیر کردن و افتادن می‌شوند را به صورت کامل از محیط خود دور کنید.
  • کیفیت پایین: یک علت دیگر برای خراب شدن مادربردهای لپ تاپ، عبارت است از کیفیت نامناسب و بدرد نخوری که برخی از کمپانی‌ها ارائه می‌کنند. بهتر است محصولات این بخش همگی از برندهای معتبر مانند ایسوس، اینتل و غیره باشند تا جنس تقلبی و فیک در کامپیوتر شما نفوذ نکند.
رایج ترین علت خرابی مادربرد لپ تاپ
رایج ترین علل خرابی مادربردهای لپ تاپ

پرسش و پاسخ های متداول

تا اینجای کار به چندین مورد از علت خرابی مادربرد لپ تاپ اشاره کردیم و تا حد خوبی با راهکارها و موضوع آن آشنا شدیم. همچنین از جمله سوالاتی که ممکن است در ذهن مخاطب باشند می‌توان گفت:

  • نشانه‌های خراب شدن لپ تاپ چیست؟

برخی از نشانه‌هایی که می‌توانید در این قسمت به معرفی آن بپردازیم عبارتند از افزایش دمای بیش از حد، خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ، عدم شارژ شدن باتری دستگاه و یا کندی اتومبیل و غیره  اشاره کرد.

  • چه عوامل و علت هایی را می‌توان برای خرابی مادربرد لپ تاپ عنوان کرد؟

از جمله این علت‌ها که در این مقاله به صورت کامل راجع به آن توضیح داده شده است می‌توان گفت: عدم تغذیه صحیح و نوسانات برق، ذرات آلوده هوا، استفاده بیش از حد و عدم رعایت دمای مناسب برای آن.

  • چگونه مشکلات مادربرد خود را تشخیص دهیم؟

با درک علت خرابی مادربرد لپ تاپ، می‌توانید مشکلات دستگاه خود را تشخیص دهید. برای این کار می‌بایست یک سلسله مراتب را درنظر گرفته و از همان ابتدا به صورت استاندارد قسمت‌های مختلف دستگاه را بررس یکنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.8 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 12

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا