بیماری‌ها و راه درمان

با ۹ علت مهم ورم پا آشنا شوید

علت ورم پا در سالمندان، بارداری، بیماران سرطانی، قلبی، دیابتی، کرونایی

متورم شدن مچ پا و ورم پاها عارضه‌ای شایع است و معمولاً جای نگرانی ندارند. به‌ویژه اگر زیاد راه‌رفته یا ایستاده‌اید؛ اما پاها و مچ پاهایی که متورم می‌مانند یا با علائم دیگری همراه است می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل جدی برای سلامتی باشد. مجله جوان ایرانی برخی از علت‌های احتمالی ورم پا و مچ پا را بررسی کرده است و توصیه‌هایی در مورد زمان تماس با پزشک ارائه می‌دهد. ممکن است فرد به دلایل مختلفی ورم پا را تجربه کند. برخی از علل مانند صدمات جزئی، آشکار هستند و درمان آن‌ها آسان است. بااین‌حال برخی از علت‌های ورم پا ممکن است نشانه‌هایی از یک بیماری جدی زمینه‌ای باشند که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند.

 

ورم روی پا از چیست؟

ورم پا یکی از عارضه‌هایی است که ممکن است به آن دچار شوید؛ اما آیا می‌داند علت ورم پا از چیست؟ برای چه پا و اغلب مچ پا متورم می‌شود؟ علت می‌تواند در هر فرد متفاوت باشد. گاهی آسیب جدی نیست و در اثر زیاد ایستادن یا راه رفتن خواهد بود. در برخی موارد نیز یکی از عوارض بارداری است. پیچ‌خوردگی و ضربه به پا نیز از مواردی است که منجر به ورم پا خواهد شد. از موارد جدی‌تر می‌توان به لنف ادم، نارسایی وریدی، عفونت، لخته خون، بیماری قلبی، کبدی و کلیوی و عوارض جانبی داروها اشاره کرد. ما در ادامه به برخی از این علت‌ها به‌طور مفصل‌تر پرداخته‌ایم. تا پایان این مقاله از مجله جوان ایرانی همراه باشید.

۱) علت ورم پا در سالمندان

علت ورم پا در سالمندان

تورم پا مشکلی است که اغلب افراد مسن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. خبر خوب این است که درست است که در بیشتر مواقع آزاردهنده است اما خیلی خطرناک نیست. علت این ورم می‌تواند موارد مختلفی باشد. می‌تواند در اثر مایعی باشد که در بافت‌های نرم اطراف مچ پا جمع می‌شود. عواملی ازجمله ایستادن بیش‌ازحد، خوردن غذای شور، نشستن طولانی‌مدت و مواردی از این قبیل می‌توانند علت ورم پا در سالمندان باشند. در برخی موارد نیز به همین سادگی نیست و علت پیچیده‌تر است که باید به پزشک مراجعه شود. مواردی همچون ادم، نارسایی قلب، سیروز کبدی، بیماری کلیوی، گردش ضعیف خون، رگ‌های واریسی، سیستم لنفاوی آسیب‌دیده، شرایط تیروئیدی، مصرف برخی داروها، نقرس، آسیب‌های مچ پا، سلولیت و سبک زندگی و شرایط بدنی می‌توانند علت‌های جدی‌تر ورم پا در سالمندان باشد.

درمان خانگی ورم پا در سالمندان

برای درمان ورم پا در سالمندان باید به پزشک و ارتوپد مراجعه شود اما تا قبل از مراجعه چه باید کرد؟ می‌توانید هنگام خوابیدن پاهای خود را بالا ببرید تا ورم ا کمتر شود. مصرف نمک را به‌طور چشمگیر کاهش دهید. پوشیدن جوراب ساق بلند نیز به درمان کمک خواهد کرد. همچنین سالمندان برای پیشگیری و درمان ورم پا باید ورزش و فعالیت‌های بدنی خود را افزایش دهند.

۲) علت ورم پا در بارداری

علت ورم پا در بارداری

مقداری تورم پا در دوران بارداری طبیعی است. تورم ناگهانی یا بیش‌ازحد ممکن است نشانه‌ای از پره‌اکلامپسی باشد، یک بیماری جدی که در آن فشارخون بالا و پروتئین در ادرار بعد از هفته بیستم بارداری ایجاد می‌شود. اگر ورم یا تورم شدید همراه با علائم دیگری مانند درد شکم، سردرد، تکرار ادرار، حالت تهوع و تغییرات بینایی را تجربه کردید فوراً با پزشک خود مشورت کنید. علت ورم پا در دوران بارداری می‌تواند افزایش وزن باشد.

علت ورم پا بعد از سزارین

بعد از زایمان نیز ممکن است به ورم پا دچار شوید. در دوران بارداری بدن به میزان بیشتری خون و مایعات تولید می‌کند تا نیاز جنین را برطرف کند. بعد از زایمان این مایعات به دست‌وپا منتقل می‌شوند و همچنین مایع سرم نیز می‌تواند باعث ورم بعد از زایمان شود. هورمون‌ها شایع‌ترین علت ورم پا بعد از سزارین هستند.

۳) علت ورم پا در بیماران دیابتی

علت ورم پا در بیماران دیابتی

بدن افرادی که دیابت دارند به مقدار کافی انسولین تولید نمی‌کند. این هورمون از پانکراس ترشح می‌شود و به جذب قند در سلول‌ها کمک می‌کند؛ بنابراین درنتیجه دیابت، سطوح بالای قند در خون تجمع می‌کنند. اگر این موضوع درمان نشود دیواره عروق کوچک دچار آسیب خواهند شد و گردش خون مختل می‌شود. این موضوع سبب احتباس مایع در بخشی از بدن مانند پاها می‌شود. بهتر است در صورت ابتلا به بیماری دیابت به‌طور منظم پاهای خود را چک کنید.

۴) علت ورم پا در بیماران سرطانی

علت ورم پا در بیماران سرطانی

بیماران سرطانی نیز از ورم پا در امان نیستند و علت آن بیشتر ادم لنفاوی خواهد بود. درنتیجه تجمع مایع لنفاوی در بافت‌ها ورم پا اتفاق میفتد که آن‌هم ناشی از مشکل در عروق لنفاوی است. لنف یک مایع غنی از پروتئین است که اگر در عروق پا مشکلی وجود داشته باشد، حرکت این مایع مسدود می‌شود که در صورت عدم درمان موجب تورم پا خواهد شد.

۵) علت ورم پا در بیماران قلبی

علت ورم پا در بیماران قلبی

واضح است که نارسایی قلب در گردش خون اختلال ایجاد خواهد کرد. سیستم گردش خون به کمک قلب، حمل مواد، مایعات اضافی، مواد مغذی و مواد زائد به سایر نقاط بدن یا دفع آن‌ها را بر عهده دارد. حال اگر قلب دچار اختلال شود، مایعاتی که باید به کلیه برده شوند، در عوض در اندام تحتانی باقی می‌مانند. در این صورت کلیه‌ها امکان حذف سدیم را ندارند و سدیم اضافی تورم غیرطبیعی را به همراه خواهد داشت. به همین علت است که در افرادی که نارسایی قلبی دارند تورم در پا دیده می‌شود.

۶) علت ورم پا در بیماران کرونایی

علت ورم پا در بیماران کرونایی

درست است که کرونا یک بیماری تنفسی است اما قلب، ریه و عروق را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد. به همین علت است که در بیماران کرونایی نیز ورم پا دیده می‌شود. همان‌طور که گفته شد نارسایی قلب، کلیه و کبد موجب تورم پا خواهد شد بنابراین بیماران کرونایی اگر به این اختلالات دچار شوند از ورم پا در امان نمی‌مانند. برخی از بیماران کرونایی می‌توانند عوارض قلبی ناشی از کرونا را تجربه کنند که عبارت‌اند از التهاب عضله قلب، حمله قلبی، نارسایی قلبی، ضربان قلب نامنظم و ترومبوآمبولی وریدی.

 

همراهان عزیز مرجع داروهای کرونا در اینترنت را می‌توانید در این مقاله بخوانید:

بهترین دارو برای کرونا چیست؟

 

۷) علت ورم پا در دوران قاعدگی

علت ورم پا در دوران قاعدگی

در دوران قاعدگی و در دوره قبل از آن بدن علائمی نشان می‌دهد که ممکن است آزاردهنده باشند. یکی از این علائم نیز ورم اندام‌های بدن مانند پا است. علت ورم پا در دوران قاعدگی احتباس آب است که ناشی از تغییر در میزان‌ هورمون‌های بدن است. برای رفع ورم قبل از قاعدگی می‌توانید مصرف نمک را محدود کرده و از منزیم و ترکیبات دیورتیک استفاده کنید. برخی از خانم‌ها ممکن است علائم دوران قاعدگی را از پنج روز قبل از شروع قاعدگی تجربه کنند. ورم قبل از قاعدگی می‌تواند در علائم سندروم پیش از قاعدگی در نظر گرفته شود.

۸) علت ورم پا در جوانی

ممکن است شما فردی جوان باشید و احتمال ندهید که علت ورم پا شما چیست. ورم پا در جوانی نیز می‌تواند علت‌های گفته‌شده را داشته باشد. این علل عبارت‌اند از ادم، بارداری، داروها، صدمات، بیماری‌ها، عفونت، لخته خون و سایر موارد. شایع‌ترین علت ورم پا در جوانی صدمه است. جوانان کمتر دچار بیماری و عارضه می‌شوند بنابراین بیشتر احتمال می‌رود که در اثر صدمه پاها دچار ورم شوند. این صدمه ممکن است قابل‌مشاهده نباشد به‌طور مثال ایستادن زیاد و یا نشستن بیش‌ازحد می‌تواند ایجاد ورم کند.

۹) درمان ورم پا در اثر ضربه

درمان ورم پا در اثر ضربه

اگر ورم پای شما به دلیل ضربه ایجاد شود جای نگرانی نیست و به‌زودی درمان خواهد شد. این ضربه ممکن است ناشی از ورزش، پیاده‌روی و موارد دیگر باشد. ضربه به هر علتی باشد ما برای تسریع بهبود ورم پا درمان‌هایی را در نظر گرفته‌ایم. از پوشیدن جوراب و کفش مناسب باید درمان را شروع کنید. جوراب‌های فشرده‌سازی برای ورم و واریس طراحی‌شده‌اند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. پیاده‌روی را در هنگام ورم کنار نگذارید. یک پیاده‌روی آرام روزانه به مدت 20 تا 30 دقیقه می‌تواند ورم پا را درمان کند. برای تسریع درمان پای خود را بالا نگه‌دارید. می‌توانید این کار را به کمک یک بالشت انجام دهید. رژیم غذا در ورم پا بی‌تأثیر نیست. به‌عنوان‌مثال مصرف نمک را محدود کنید و در عوض گیاهان و ادویه‌‌های معطر را اضافه کنید. سبزی‌هایی مثل مارچوبه، لوبیا سبز، جعفری، آناناس و پیاز را می‌توانید جایگزین داروی دیورتیک کنید.

برای ورم پا به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

علت ورم پا
علت ورم پا

ورم پا ممکن است به دلایل مختلف ایجاد شود. اگر ورم پای شما دلیل خاصی نداشته باشد و فقط در اثر بارداری یا زیاد ایستادن، راه رفتن و یا زیاد نشستن باشد خودبه‌خود رفع خواهد شد. در غیر این صورت اگر دلیل جدی‌تری داشته باشد باید به متخصص مراجعه کنید؛ بنابراین تورم‌های مکرر و طولانی‌مدت را جدی بگیرید. برای درمان ورم پای خود با تحقیق کامل پزشک خود را انتخاب کنید. در غیر این صورت هزینه و وقت خود را بی‌نتیجه ازدست‌داده‌اید. از یک دکتر ارتوپدی برای ورم پا کمک بگیرید. البته اگر ورم پای شما ناشی از یک بیماری دیگر باشد در صورت مراجعه به پزشک مربوط به آن بیماری و درمان آن می‌توانید از شر ورم پا راحت شوید. درنتیجه باید ابتدا علت ورم پا را تشخیص دهید تا بتوانید پزشک مربوطه را تعیین کنید.

پماد برای ورم پا

پماد برای ورم پا

برخی داروها و پمادهای ضدالتهاب وجود دارند که باعث مسدود شدن عملکرد ترکیبات شیمیایی خاص می‌شوند که آنزیم سایکلو اکسیژناز نام دارد. کاهش سطح این آنزیم به کنترل درد و التهاب کمک می‌کند. با استفاده از پماد ضدالتهاب موضعی، پوست آن را جذب کرده و به درون نقاط عمیق‌تر بدن و محل ایجاد التهاب نفوذ می‌کند. درنتیجه باعث تسکین درد و کاهش ورم پا خواهند شد. اگر به مقدار کافی از پمادهای موضعی استفاده کنید بدون عوارض، ورم پای خود را درمان خواهید کرد.

سخن پایانی

ورم پا یکی از عارضه‌هایی است که تمامی افراد ممکن است به آن دچار شوند. علت ورم پا می‌تواند در افراد متفاوت باشد که در این مقاله از مجله جوان ایرانی آن‌ها را بررسی کردیم. با مشخص کردن علت ورم پا می‌توانید به درمان آن کمک کنید. پزشک ممکن است با تجویز داروهای ادرارآور، میزان دفع ادرار را افزایش دهد. از این طریق سدیم بیشتری از بدن خارج می‌شود و از احتباس مایعات جلوگیری خواهد شد. به این صورت ورم پا درمان خواهد شد.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 3.5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا