بهداشت بانوان

کورتاژ چیست؟ آشنایی با انواع کورتاژ، عارضه ها و درمان

انواع کورتاژ + عوارض آن چیست؟

کورتاژ چیست؟ کورتاژ رحم که کورتاژ یا curettage نیز نامیده می‌شود، یک راه‌حل و عمل زنانه است که برای زدودن و پاک کردن بافت دیواره‌های داخلی رحم به منظور برداشتن لایه مخاطی رحم انجام می‌گردد. یعنی آندومتر. این عمل توسط متخصص زنان و زایمان و تحت بیهوشی انجام می‌گردد و تقریبا در حدود 15 دقیقه طول می‌کشد. اگرچه کاربرد و نشانه اصلی کورتاژ در رابطه با سقط جنین است، اما این عمل را می‌توان در شرایط دیگر نیز انجام داد که در ادامه راجع به آن صحبت خواهیم کرد.

عمل کورتاژ چیست؟

کورتاژ چیست؟ کورتاژ، به یک عمل جراحی جرئی گفته می‌شود که می‌تواند برای گشاد کردن دهانه رحم انجام گیرد. این عمل با عنوان D&C نیز نامگذاری شده است. در این عمل، متخصص پزشک با باز کردن این قسمت، با استفاده از وسیله‌ای به نام کورت، بافت پوشش داخلی رحم را برمی‌دارد. انجام این عمل باید کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها انجام گیرد. علل انجام کورتاژ چیست؟، در پاسخ به این پرسش می‌توان گفت:

  • مشخص کردن علت خونریزی که می‌تواند در چرخه‌های قاعدگی و بین آنها ایجاد شود.
  • شما می‌توانید از تومور های غیر سرطانی یا فیبروم برای برداشتن آن استفاده کنید.
  • این نوع عمل می‌تواند به منظور برداشتن و معاینه تومورهای سرطانی بالقوه انجام گیرد.
  • شما می‌توانید از آن برای سقط جنین ارادی استفاده کنید.
  • این نوع عمل می‌تواند به منظور برداشتن بافت‌هایی که در رحم بعد از سقط جنین و یا بعد از عمل زایمان رخ داده است، استفاده شود.
  • این عمل می‌تواند برای برداشتن بافت آلوده انجام گیرد که در غالب موارد توسط یک بیماری مقاربتی به نام بیماری التهابی لگن PID ممکن است ساخته شود.
  • استفاده از عمل کورتاژ می‌تواند در برداشتن IUD که در داخل حفره رحم گذاشته می‌شود و مانند حرف T است به کار گرفته شود. این وسیله برای جلوگیری از بارداری کاربرد دارد.

کورتاژ ضخامت رحم چیست؟

کورتاژ چیست؟ در حالتی که ضخامت رحم مورد بررسی باشد. کورتاژ رحم از جمله عمل‌های رایج در جراحی زنان است که می‌تواند به 2 منظور تشخیص مشکل و درمان آن انجام شود. یکی از گونه‌های این نوع عمل، کورتاژ ضخامت رحم است. در این حالت باید بدانید میزان ضخامت رحم و نیز آندومتر، در دوره‌های مختلف قاعدگی تغییر می‌نمایند. همچنین دوره قاعدگی با تاثیر هورمون‌های پروژسترون و نیز استروژن آماده بارداری می‌گردد. ضخامت اندومتر یکی از فاکتورهای مهمی است که در باروری و لانه گزینی اندومتر نقش دارد.

در رابطه با اینکه اندازه ضخامت کورتاژ چیست؟ باید گفت برای لانه گزینی و نیز باروری، ضخامت باید در حدود 8 – 14 میلی‌متر باشد. همچنین باید گفت احتمال بارداری در ضخامت‌های کمتر از 7 میلی‌متر تقریبا ممکن نخواهد بود. سابقه کورتاژ در ضخامت اندومتر موثر است. کورتاژ می‌تواند در افرادی که سابقه این نوع عمل داشته‌اند، منجر به کمتر شدن میزان ضخامت اندومتر شود (در شرایط عادی بدن). انجام کورتاژ در دوران بارداری می‌تواند در پذیرش تخم و نیز موفقیت در بارداری طبیعی موثر بوده و محققان توصیه می‌کنند در این دوره انجام نشود.

عمل کورتاژ چیست؟
آشنایی با عمل کورتاژ

کورتاژ تشخیصی چیست؟

کورتاژ چیست؟ از نوع تشخیصی. یکی دیگر از عمل‌های مربوط به کورتاژ، نوع تشخیصی آن است که در این حالت برای تشخیص و درمان خونریزی غیر طبیعی که منشا رحم دارد و یا احتمال داده می‌شود که پولیپ و ضایعات داخل رحمی باشد، صورت می‌گیرد. عمل کورتاژ تشخیصی با نمونه گیری از بافت دیواره رحم یا اندومتر انجام می‌گردد که در آزمایشگاه از نظر سلولی موردبررسی قرار خواهد گرفت. این کار باعث می‌شود تا عمل تغییر سلولی تشخیص داده شود. این عمل می‌تواند همراه با عمل دیگری به نام هیستروسکوپی انجام گردد. در این عمل نیز از یک دوربین استفاده می‌گردد که تمام حفره‌های رحم در آن رویت شده و نیز از قسمت‌های مشکوک نمونه گیری صورت می‌گیرد.

کاربردهای کورتاژ چیست؟ در این خصوص برای کورتاژ تشخیصی می‌توان به موارد و دلایل زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • در صورتی که عمل بیوپسی امکان پذیر نبوده و نیز نیاز به نمونه برداری از رحم باشد.
  • در زمانی که پولیپ و فیبروم هی رحمی رخ داده باشد.
  • در زمانی که به باقی‌ماندن جفت در رحم در زمان زایمان و سقط شک وجود داشته باشد.
  • در زمانی که خونریزی‌های غیرطبیعی خارج از رحم صورت گیرد. در این حالت موارد مختلفی نیز مهم است که از آن جمله می‌توان به سن و نوع خونریزی و نیز نتایج سونوگرافی اشاره کرد.
  • خونریزی بعد از یائسگی،
  • افزایش ضخامت غیر طبیعی رحم.

کورتاژ تشخیصی به انگلیسی

کورتاژ چیست؟ در زبان انگلیسی. در زبان خارجی به این عمل D&C می‌گویند که مخفف عبارت dilation And curettage است. تصویری از این نوع عمل در زیر ارائه شده است که می‌توانید مشاهده کنید. در رابطه با انواع عمل کورتاژ تشخیصی می‌توان به موارد مختلفی اشاره کرد که می‌تواند با دلایل متفاوتی رخ دهد. از جمله موارد زیر که عبارتند از:

  • این عمل می‌تواند برای خارج کردن بافت جفت درون رحم در طول زمان سقط جنین و یا بعد از آن صورت گیرد. عمل کورتاژ در این حالت برای پیشگیری از خونریزی‌ها و عفونت‌های شدید انجام می‌گردد.
  • یکی دیگر از مواردی که می‌توان راجع به اینکه کورتاژ چیست؟ بیان کرد، اینکه مدل تشخیصی است که در بخش قبل بیان کردیم. در این حالت کورتاژ در درمان یا تشخیص مشکلاتی اعم از عدم تعادل هورمونی، فیبروم، سرطان رحم، پولیپ کمک می‌کند.

کورتاژ تشخیصی برای ضخامت رحم

کورتاژ چیست؟ از نوع تشخیصی برای ضخامت. همانطور که گفتیم، ضخامت رحم برای لانه گزینی و باروری مهم است و مقادیر آن را در بخش اول بیان کردیم. در عمل کورتاژ از نوع تشخیصی، نمونه‌ای از قسمت رحم برداشته می‌شود و سپس برای بررسی‌ها با میکروسکوپ از آن استفاده می‌گردد. در این حالت ناهنجاری‌ها و نیز سلول‌های غیر طبیعی تشخیص داده می‌شوند. انجام این عمل می‌تواند با عمل هیستروسکوپی صورت گیرد ولی پیش از این بایستی شرایط بیمار مورد بررسی قرار گیرد. موارد درمانی که این عمل می‌تواند داشته باشد شامل موارد زیر هستند:

  • این عمل می‌تواند در کنترل خونریزی استفاده شود که در عمل‌های ساکشن صورت می‌گیرد.
  • همچنین شما می‌توانید از آن در درمان خونریزی‌های که در حالت هورمون درمانی هم بهبود نیافته‌اند، استفاده نمایید.
  • خارج کردن سقط جنین‌های فراموش‌شده و یا عفونی، باقی‌ مانده آن و نیز سقط القا شده.
  • توده‌های غیر طبیعی که در زمان بارداری به جای جنین ایجاد می‌شوند.

سوالات در مورد کورتاژ تشخیصی

چرایی انجام کورتاژ چیست؟ در این خصوص در چند بخش قبل پاسخ‌های مختلفی را بیان کردیم. حال بایستی به یکی دیگر از سوالات مهم در این رابطه بپردازیم که چه زمانی کورتاژ انجام می‌گردد. در این خصوص باید گفت:

  • سقط خودبخودی: کورتاژ برای تخلیه محتویات رحم در صورت سقط ناقص یا سقط از دست رفته انجام می‌شود، یعنی زمانی که سقط جنین رخ می‌دهد اما جنین به طور طبیعی با خونریزی خارج نمی‌شود.
  • خاتمه داوطلبانه یا درمانی حاملگی: کورتاژ گزینه ای برای خاتمه بارداری در سه ماهه اول است، یا با تصمیم شخصی زن. دلیل این کار می‌تواند در خطر بودن سلامت زن باشد و یا وجود ناهنجاری و تغییر ژنتیکی در جنین.
  • تشخیص: در صورت مشکوک بودن به سرطان رحم، کورتاژ رحم با بیوپسی امکان جمع آوری نمونه‌ای از بافت آندومتر را برای تجزیه و تحلیل فراهم می کند.
  • درمان قاعدگی نامنظم: کورتاژ همچنین برای حل مشکل خونریزی خارج از دوره قاعدگی، قاعدگی شدید و غیره استفاده می‌شود.
  • برداشتن پولیپ: این مواد، رشد بافت آندومتر به داخل حفره رحم است و می‌تواند منجر به عوارضی مانند قاعدگی شدید، سقط های مکرر، شکست لانه گزینی و غیره شود. با این حال، امروزه برداشتن این پولیپ ها با هیستروسکوپی جراحی بسیار رایج است.
کورتاژ به انگلیسی
مفهوم کورتاژ به انگلیسی

کورتاژ برای سقط جنین

کورتاژ چیست؟ برای سقط جنین. به طور معمول، بعد از انجام عمل سقط جنین، نیازی نیست تا کورتاژ انجام شود. در این حالت سقط جنین می‌تواند قبل از هفته دهم انجام گردد و زنان می‌توانند آن را به تنهایی انجام دهند. در حالتی که بخواهیم سقط جنین را در هفته دهم انجام دهیم، نیاز است تا کورتاژ انجام شود. چراکه این کار می‌تواند به صورت ناقص انجام شود. انجام این کار می‌تواند به انتخاب خود فرد باشد که به صورت طبیعی انجام شده باشد و یا آنکه کورتاژ صورت گیرد. بهترین حالت آن است که فرد با یک متخصص زنان مشورت کند.

همچنین در بخش‌های قبل راجع به اینکه کورتاژ چیست؟ گفتیم، بافت‌هایی که می‌توانند بعد از انجام عمل سقط جنین در بدن باقی بمانند، باعث عفونت و خونریزی خواهند شد که در این حالت کورتاژ برای پاکسازی انها انجام می‌گیرد. نکته‌ای که ممکن است افراد به آن کمتر توجه داشته باشند، این است که مشکل سقط‌های آینده می‌تواند ناشی از سقط‌های متعدد و مکرری باشد که در گذشته رخ داده است. همچنین برخی از بیماران ممکن است فکر کنند این عمل می‌تواند منجر به بروز مشکلات باروری گردد.

عمل کورتاژ چقدر طول می‌کشد؟

یکی از سوالات متداول راجع به اینکه کورتاژ چیست؟ این مورد می‌باشد که این عمل چقدر طول خواهد کشید. عمل کورتاژ معمولا در بیمارستان و یا کلینیک انجام می‌شود. همچنین راجع به این عمل باید گفت کورتاژ می‌تواند در حدود 10 – 15 دقیقه به طول انجامد. همچنین ذکر شده است که این عمل ممکن است تا 5 ساعت نیز در این اماکن طولانی گردد. حتما قبل از انجام این عمل، بایستی با پزشک مشورت شود و نیز از شما رضایت نامه‌ای گرفته می‌شود. پزشک می‌بایست سابقه شما را داشته باشد. بهتر است قبل از انجام این عمل، برخی از موارد زیر را به پزشک خود اطلاع دهید:

  • به پزشک خود اطلاع دهید که آیا حامله هستید یا خیر؟
  • همچنین باید بگویید که شما ممکن است به داروها، لاتکس و ید حساسیت داشته باشید.
  • اگر داروی رقیق کننده مصرف می‌کنید و یا آنکه اختلالات خونریزی دارید، لازم است در این حالت بگویید.

در انجام این عمل شما بیهوش خواهید شد و به همین خاطر معمولا ترسی را به دنبال ندارد. البته بیهوشی ممکن است به صورت عمومی یعنی کل بدن را درگیر کند و یا آنکه از نوع بیهوشی نخاعی یا اپیدورال (منطقه‌ای) استفاده نمایید. در این حالت از قسمت کمر به پایین را حس نمی‌کنید. همچنین ممکن است پزشک از بیهوشی موضعی در اطراف دهانه رحم استفاده کند.

مورد دیگری که در پاسخ به این پرسش کورتاژ چیست؟ باید بیان کرد، اینکه شما باید از لباس مخصوص بیمارستان استفاده نموده و نیز پیش از انجام عمل، مثانه خود را خالی کنید.

کورتاژ برای سقط جنین
کورتاژ سقط جنین چگونه است؟

کورتاژ چگونه انجام می‌شود؟

در ادامه پاسخ به این سوال که کورتاژ چیست؟، لازم است با روند و چگونگی انجام آن آشنا شوید. در این حالت باید گفت همانطور که قبلا اشاره کردیم، کورتاژ رحم یک روش بسیار ساده است که تقریبا 15 دقیقه طول می‌کشد.  با این حال لازم است بیمار بیهوشی موضعی یا عمومی انجام دهد تا دردی نداشته باشد.  به طور کلی در پاسخ به اینکه مراحل کورتاژ چیست؟ باید گفت:

  • اتساع: این مرحله برای باز کردن دهانه رحم برای تسهیل ورود وسایل لازم برای کورتاژ به داخل رحم انجام می‌گردد. برای انجام این کار، متخصص زنان، استوانه‌های کوچکی را از طریق دهانه رحم وارد می‌کند که به تدریج دهانه رحم را گشاد می‌نماید و به اندازه کافی بزرگ می‌کند.
  • کورتاژ: در این مرحله از میله‌ای به نام کورت یا curette استفاده می‌شود که دارای دسته کوچک و نازکی در انتهای خود است تا حفره رحم را خراش دهد. به این ترتیب متخصص زنان به تدریج اندومتر را از طریق دهانه رحم خارج می‌کند. از سوی دیگر، کورتاژ با آسپیراسیون بافت آندومتر نیز امکان پذیر است.

در حال حاضر میله‌هایی با دوربین داخلی وجود دارند که امکان هدف گیری بهتر کورتاژ و در نتیجه افزایش کارایی و کاهش عوارض کورتاژ رحم را فراهم می‌کنند. علاوه بر این، دسته این میله‌های جدید را می‌توان به گونه‌ای گرم کرد که انعقاد زخم‌ها همزمان با تراشیدن اتفاق بیفتد و در نتیجه خونریزی کاهش یابد.

نکاتی در طول عمل کورتاژ

از جمله نکاتی که لازم است در زمان انجام این عمل و اینکه کورتاژ چیست؟ به آن اشاره کرد، می‌توان گفت:

  • بهتر است از زمان انجام این کار، به پشت دراز بکشید و پاها را بر روی رکابی مشابه آزمایش لگن بگذارید.
  • پس از انجام این کار، دکتر یک اسپکولوم را به داخل واژن وارد می‌کند. سپس با گیره، با دهانه رحم گرفته می‌شود.
  • پزشک در این عمل محلول ضدعفونی استفاده می‌کند و از سوزن یا برش استفاده نمی‌گردد.

همچنین باید بدانید که همراه با کورتاژ می‌تواند عمل‌های دیگر نیز انجام شود از جمله اینکه پزشک از یک دستگاه باریک اسفتاده می‌کند و آن را وارد رحم می‌نماید. سپس با این کار هم همزمان مشکل را تشخیص داده و هم آن را درمان می‌نماید.

در این قسمت راجع به مشکلات پی ام اس بخوانید.

استراحت بعد از کورتاژ

اقدامات استراحتی پس از کورتاژ چیست؟ پس از انجام کورتاژ، یک زن ممکن است به دلیل این عمل چندین روز خونریزی واژینال داشته باشد. با این وجود، ممکن است بیمار از ناراحتی‌هایی مانند درد شکم یا لگن نیز رنج ببرد. در این صورت باید با پزشک متخصص مشورت کرد که با چه مسکن‌هایی می‌توان آن را تسکین داد. با این حال، در صورت خونریزی شدید یا خونریزی که متوقف نمی‌شود یا علائم دیگر از جمله تب، ترشحات بدبو، درد شدید یا هر علامت غیرعادی دیگری، توصیه می‌شود در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کنید تا وضعیت بررسی شود.

با وجود این، پیرامون مدت زمان کورتاژ چیست؟ هم باید بدانید که زمان بهبودی پس از کورتاژ رحم بسیار سریع است. به طور معمول، زن باید در روز اول استراحت کند، اما می‌تواند روز بعد به سبک زندگی و فعالیت‌های عادی خود ادامه دهد. هرچند باید توصیه‌هایی را در نظر بگیرد:

  • حداقل دو هفته پس از کورتاژ خودداری از رابطه جنسی.
  • از تامپون استفاده نکنید.
  • دوش نگیرید و حمام نکنید.
  • از ورزش شدید بدنی خودداری کنید.

از نظر خلق و خوی، طبیعی است که زنی در صورت سقط جنین، احساس غم و اندوه و افسردگی کند. به همین دلیل همراهی بیمار در روزهای بعد از کورتاژ و تلاش برای مشغول نگه داشتن خود و پرت کردن حواس می‌تواند بسیار مثبت باشد.

استراحت پس از کورتاژ
استراحت و کارهای ممنوعه پس از کورتاژ چیست؟

تغذیه مناسب بعد از کورتاژ

دوران نقاهت می‌تواند یکی از مهم‌ترین دوره‌هایی باشد که زنان باید به مراقبت از خود از نظر حمایت عاطفی و نیز رژیم غذایی بپردازند. در این حالت راجع به اینکه تغذیه مناسب بعد از کورتاژ چیست؟ باید گفت:

  • غذاهایی که سرشار از آهن هستند: در این حالت سقط جنین می‌تواند با کمبود آهن و خون همراه باشد که یکی از بهترین راهکارها برای مقابله با آن، مصرف آهن است. این نوع ماده را می‌توانید در گوشت قرمز، غذاهای دریایی و تخم مرغ، سبزیجات، آجیل، کنجد، دانه کدو تنبل بیابید.
  • غذاهای غنی از کلسیم: مورد دیگری می‌توان در زمره تغذیه مناسب بعد از کورتاژ چیست؟ بیان کرد، استفاده از مواد غذایی شامل کلسیم است. در این حالت کلسیم می‌تواند از مواد غذایی از جمله محصولات لبنی، انجیر خشک، ساردین، سالمون، آجیل و خرما، ماهی تهیه شود.
  • غذاهای مغذی با فولات: مورد دیگری که می‌توان برای تامین تغذیه مناسب برای کورتاژ چیست؟ بیان کرد، غذاهایی همراه با فولات است. استفاده از این ماده می‌تواند در موادی از جمله اسفناج، کلم‌پیچ، کلم بروکلی، مرکبات، نخود فرنگی، کدو، آووکادو و دانه‌ها و آجیل‌ها یافت گردد.
  • غذاهای پروتئینی: تغذیه بدن با اسید‌های آمینه می‌تواند این امکان را برای شما فراهم کند که به ترمیم سلول‌ها اقدام کنید. در این حالت شما می‌توانید این مواد غذایی را از موادی همچون تخم مرغ، گوشت، پنیر، ماست، غذاهای دریایی، عدس تامین نمایید. همچنین منابع مناسب گیاهی برای این ماده شامل عدس، غلات کینوا، محصولات لبنی و نیز گندم سیاه می‌باشد.

باروری پس از کورتاژ

خود روش کورتاژ تاثیری بر باروری زن ندارد تا پس از انجام آن و طی دوره انتظار مناسب، بیمار باردار شود. در واقع، در برخی موارد، کورتاژ رحم می‌تواند مشکل ناباروری را بهبود بخشد. به عنوان مثال، زمانی که پولیپ‌های آندومتر که باعث شکست لانه گزینی می‌شوند، برداشته می‌شوند. با این حال، این نیز درست است که کورتاژ ممکن است به دلیل عوارض احتمالی مرتبط، مانند سندرم آشرمن، تأثیر منفی بر باروری داشته باشد.

کورتاژ تخلیه‌ای

کورتاژ چیست؟ از نوع تخلیه‌ای. تاکنون کورتاژ‌ها را با هم بررسی کردیم اما یکی از انواع آن را می‌خواهیم در این بخش معرفی کنیم که به نام تخلیه‌ای شناخته می‌شود. در این حالت باید گفت کورتاژ تخلیه‌ای مدلی از این عمل است که در آن جدار داخلی رحم تراشیده می‌شود. این کار بایستی به وسیله‌ای به نام کورت صورت گیرد. از این مدل راه‌حل و عمل می‌توانید برای تشخیص بیماری‌های مختلف استفاده کنید. همچنین باید گفت دکتر زنان می‌توانند آن را بنا به میزان بیماری فرد تجویز نمایند.

عمل کورتاژ تخلیه‌ای به صورت سرپایی انجام می‌شود و کار آن برداشتن بافت داخل رحم است. شما می‌توانید به دلایلی مختلف آن را انجام دهید اما دو دلیل عمده یکی خارج کردن بافت‌ها از داخل رحم است که می‌تواند در زمان سقط جنین یا بعد آن انجام شده و دیگری درمان خونریزی غیرطبیعی است.

دلایل کورتاژ چیست؟ از نوع تخلیه‌ای. در این حالت باید گفت:

  • خون ریزی پس از قاعدگی،
  • خونریزی غیر طبیعی رحم،
  • یافتن سلول‌های غیر طبیعی در تست‌های معمول دهانه رحم.

سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا پس از سقط جنین، این نوع کورتاژ نیاز است یا خیر؟ در این حالت باید گفت در حدود نیمی از زنان با سقط جنین، این کار را انجام نمی‌دهند. با این حال نظر پزشک مهم است چراکه موارد باقی مانده می‌تواند موجب مشکل عفونتی در زنان شود.

اکثر متخصصان توصیه می‌کنند قبل از اقدام به بارداری جدید، 2 تا 3 ماه پس از کورتاژ صبر کنید. به این ترتیب هم وضعیت جسمی و هم وضعیت روحی زن بهبود می یابد.

عوارض کورتاژ جنین

ریسک و عوارض کورتاژ چیست؟ ابتدا لازم است یک نکته را بگوییم. اینکه خونریزی واژینال بعد از کورتاژ ربطی به قاعدگی ندارد.  دود 30 تا 40 روز پس از انجام کورتاژ دوباره کاهش می‌یابد، اگرچه ممکن است بسته به وضعیت هر زنی، این نشانه‌ها متفاوت باشد. از این مرحله به بعد، چرخه‌های معمول قاعدگی از سر گرفته می شود و تخمک گذاری حدود 15 روز بعد اتفاق می‌افتد.

همچین در مورد عوارض و نیز ریسک‌های انجام این نوع عمل می‌توان گفت:

  • آسیب به رحم: سوراخ شدن رحم توسط میله، پارگی دهانه رحم و غیره.
  • سندرم آشرمن: این یک درمان ضعیف دیواره‌های رحم است که به یکدیگر چسبیده باقی می‌مانند. این پدیده منجر به ناباروری می‌شود. زیرا رحم تغییر شکل می‌دهد و قادر به تحمل بارداری نیست.
  • عفونت های رحم یا ناحیه لگن: این مشکل از عوارض کورتاژ چیست؟ ممکن است به دلیل انتقال میکروارگانیسم‌ها از واژن به رحم هنگام وارد شدن ابزار جراحی، یا به دلیل رها شدن بافت آندومتر یا بقایای سقط کننده در داخل رحم پس از کورتاژ رخ دهد. علائم عفونت احتمالی تب، ترشحات بدبوی واژن و درد شدید است.
  • خونریزی‌ها: خونریزی از زخم در رحم طبیعی است، اما باید مطمئن شوید که خیلی شدید نیست. زیرا ممکن است به دلیل یک عارضه بزرگ باشد.

علاوه بر همه اینها، تاثیر روانی کورتاژ چیست؟ در این حالت باید گفت تاثیر آن ناشی از سقط جنین بر روی زن نیز منفی درنظر گرفته شده است که باید مراقبت‌های عاطفی از وی صورت گیرد. همچنین خطرات احتمالی که برای انجام این عمل درنظر گرفته شده است شامل موارد زیر می‌باشند:

  • خطراتی از جمله بیهوشی،
  • واکنش نامطلوب به دارو،
  • مشکل تنفسی،
  • سوراخ شدن رحم،
  • خونریزی شدید،
  • زخم در رحم و یا زخم دهانه آن که در این صورت نیاز به درمان بیشتری است،
  • تضعیف یا شکستن دهانه رحم،

افراد فاقد شرایط انجام کورتاژ

کسانی که دارای شرایط زیر هستند، از انجام عمل کورتاژ تشخیصی منع شده‌اند. در این خصوص می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زمانی که پزشک نتواند سوراخ دهانه رحم را مشاهده کند.
  • زمانی که عفونت واژن و نیز لگن وجود داشته باشد.
  • زمانی که ناهنجاری‌هایی در رحم و دهانه آن وجود داشته باشد.
  • زمانی که در بیمار آرتروز شدید وجود داشته باشد.
  • زمانی که بیمار به مریضی خاصی ابتلا یافته باشد.
  • زمانی که دهانه واژن مسدود شده باشد.
  • زمانی که در دهانه رحم یا اندومتر تنگی شدید وجود داشته باشد.
  • زمانی که خانم حامله باشد.
عوارض کورتاژ چیست؟
عارضه های کورتاژ چیست؟

سوالات متداول راجع به کورتاژ چیست؟

در انتها راجع به سوالات متداول کورتاژ چیست؟ صحبت می‌کنیم که عبارتند از:

  • چقدر باید بعد از کورتاژ رحم صبر کنم تا با IVF باردار شوم؟

پس از کورتاژ رحم، چه برای مادران یا زنان، توصیه می‌کنیم اجازه دهید یک یا دو سیکل قاعدگی (بسته به هر بیمار) طی شود تا یکپارچگی آندومتر بررسی شود و برای انجام یک انتقال جنین جدید آماده شوید. چرخه IVF را می‌توان با هماهنگی انتقال تازه یا می‌توان از قبل انجام داد و انتقال کرایو با اندومتر بهینه را می‌توان 4/6 هفته پس از کورتاژ انجام داد.

  • هزینه انجام کورتاژ رحم چیست؟

این عمل جراحی معمولا توسط تامین اجتماعی بدون هیچ هزینه‌ای انجام می‌شود، مخصوصا زمانی که به دلیل سقط جنین یا سایر آسیب شناسی ها لازم باشد. اما انجام آن می‌تواند در مراکز خصوصی با هزینه بالاتری همراه باشد.

  • عارضه‌های کورتاژ چیست؟

علائم یا عوارض جانبی کورتاژ کم است. به طور کلی در روزهای بعد از مداخله خونریزی واژینال وجود دارد که ممکن است با گرفتگی در ناحیه لگن و کمردرد همراه باشد. با وجود این، زن می‌تواند یک روز پس از انجام کورتاژ زندگی عادی داشته باشد. زیرا مسکن‌ها این ناراحتی‌ها را تسکین می‌دهند.

  • اگر بعد از سقط جنین سطح hCG کاهش نیابد، آیا به کورتاژ نیاز دارم؟

متخصص همیشه کسی است که وضعیت را ارزیابی می‌کند. درست است که متخصص زنان ممکن است کورتاژ رحم را برای از بین بردن بقایای جنینی که باعث کاهش hCG پس از سقط جنین می‌شوند، انجام دهد اما در صورتی که به طور طبیعی دفع نشوند نیز باید درنظر گرفته شود.

  • آیا مرخصی درمانی بعد از کورتاژ رحم ضروری است؟

در پاسخ به اینکه مرخصی بعد از کورتاژ چیست و آیا ضرورت دارد باید گفت این عامل بستگی به هر زن و علت کورتاژ دارد. به طور کلی، تنها استراحت در روز عمل و در برخی موارد روز بعد نیز توصیه می‌شود. اما معمولا خانم‌ها به زودی به روال روزانه خود باز می‌گردند. با این حال، در زنانی که دچار سقط جنین چند هفته‌ای شده‌اند یا اگر خونریزی واژینال بسیار شدید باشد، پزشک معمولا حدود یک هفته از کار خود مرخصی می‌دهد. این مرخصی نیز به نوع کار زن و وظایف او نیز بستگی دارد.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.9 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 15

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا