بهداشت و سلامتبیماری‌ها و راه درمان

فیستول مقعدی چیست؟ بهترین درمان خانگی + پزشکی آن چگونه است؟

بهترین درمان خانگی + پزشکی برای فیستول مقعدی

یکی از بیماری‌های شایع مقعدی که باعث احساس ناخوشایندی در بیمار می‌شود فیستول مقعدی نام دارد. هرچند که عمل جراحی تنها درمان قطعی آن است، اما امروزه پزشکان روش‌های زیادی را برای کنترل این بیماری کشف کرده‌اند. در این مطلب از مجله ایرانی با ما همراه باشید تا با نشانه‌های این بیماری آشنا شده و عوارض آن را بدانید. در انتها به برخی از درمان‌های خانگی و پزشکی فیستول مقعدی اشاره می‌کنیم.

 

علائم فیستول مقعدی

افرادی که مبتلا به فیستول مقعدی هستند، معمولاً نشانه‌های ناخوشایندی را تجربه می‌کنند. احساس ناراحتی و تحریک پوست در نواحی مقعد ازجمله شایع‌ترین علائم آن است. سایر علائم عبارت‌اند از:

  • خروج چرک و خون در مدفوع
  • نشست ترشحات بدبو در نزدیکی مقعد، قرمزی مداوم اطراف دهانه مقعد
  • درد همراه با تورم در اطراف مقعد
  • درد ضربان دار به ویژه هنگام نشستن
  • عدم کنترل حرکات روده

 

عوارض فیستول مقعدی چیست؟

اگر مبتلا به فیستول مقعدی هستید باید بدانید که رعایت بهداشت بسیار ضروری است وگرنه موجب عوارض جدی خواهد شد. تومورهای کانال مقعد، عفونت‌های دستگاه گوارش، ترشحاتی که باعث ایجاد اسهال می‌شود، برخی از عوارض این بیماری است.

 

درمان خانگی فیستول

احتمالاً این سؤال برای شما ایجاد شده که چگونه فیستول را در خانه درمان کنید. در این مطلب از مجله جوان ایرانی به بررسی این موضوع می‌پردازیم. البته شما باید بدانید که یک قانون و قاعده کلی نمی‌توان برای تمام افراد تجویز کرد. بهترین سبک زندگی شما بستگی دارد به اینکه به چه نوع غذایی حساسیت دارید یا چه چیزی معده شما را ناراحت می‌کند، از همان موارد باید پرهیز کنید.

داشتن یک رژیم غذایی متعادل

برای بهبود فیستول از رژیم غذایی متعادل پیروی کنید. درواقع شما عزیزان باید از هرگونه غذاهای تند، چرب و ناسالم پرهیز کنید، زیرا سیستم گوارشی شما مستعد صدمه دیدن است. سبزی، میوه، غلات کامل و گوشت بدون چربی را مصرف کنید. سعی کنید به رژیم غذایی خود فیبر کافی اضافه کنید تا از یبوست پیشگیری کنید.

مواد غذایی فیبردار شامل نان قهوه‌ای، برنج قهوه‌ای، جوانه گندم، سیب، گلابی، موز رسیده، کلم بروکلی، هویج، پیاز، گوجه‌فرنگی، اسفناج و فلفل سبز است. اما مراقب باشید فلفل سبز مصرف نکنید.

برخی از پزشکان توصیه می‌کنند که چای زنجبیل مصرف کنید، همچنین سیر و پیاز به دلیل خاطر ضد میکروب و ضد باکتریایی که دارد، برای درمان بیماری فیستول بسیار مفید است. روغن درخت چای را نیز برخی از پزشکان توصیه می‌کنند، زیرا خواص ضدعفونی‌کنندگی دارد. تمام این رژیم غذایی را باید تحت نظر پزشک رعایت کنید.

مصرف آب فراوان

در روز حداقل یک و نیم لیتر آب مصرف کنید. مگر اینکه پزشک شما توصیه کمتری به آت داشته باشد. به‌هیچ‌وجه نوشابه و الکل مصرف نکنید. آب و آبمیوه فراوان به جای این‌گونه نوشابه‌های گازدار مصرف کنید. نوشیدن آب باعث پیشگیری از یبوست شده، درنتیجه به درمان فیستول کمک می‌کند. آب اضافی باعث نرم شدن روده‌ها شده و درنتیجه احساس نیاز بیشتری به دفع مدفوع می‌کنید. همچنین بیمارانی که دچار کولون سمی و بیماری‌هایی از این قبیل هستند با نوشیدن آب فراوان از خشک شدن روده‌ها پیشگیری می‌کنند.

استفاده کردن از بالش

اگر شما در طی روز مجبور هستید ساعت‌های زیادی روی صندلی بنشینید باید بدانید که فشار اضافی به کمر خود وارد می‌کنید. اگر فیستول مقعدی دارید شما عزیزان باید هنگام نشستن روی صندلی، یک بالش یا بالش دونات روی صندلی قرار دهید. همچنین سعی کنید صندلی استاندارد انتخاب کنید. به‌طورکلی هر کاری انجام دهید تا احساس راحتی کنید. از موقعیت‌هایی که باعث ناراحتی شما می‌شود نیز اجتناب کنید.

استفاده از پدهای جاذب

اگر فیستول شما باعث نشت ناخوشایند عفونت از مقعد می‌شود، از پدهای جاذب و نرم استفاده کنید،‌ زیرا در این صورت باعث پیشگیری از ترشح مایعات به پوست اطراف مقعد خواهید شد‌. پدها به عنوان سطوح جذاب برای شما عمل می‌کنند، اما دقت کنید که پدها را نیز باید مدام عوض کنید، زیرا بوی نامطبوعی می‌گیرند.

 

بواسیر یا هموروئید را تضمینی در خانه درمان کنید. چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

بهترین درمان های خانگی بواسیر

رعایت بهداشت فردی

برای جلوگیری از باقی ماندن باکتری روی پوست، اولین اقدام این است که از عفونت جلوگیری کنید. درواقع شما باید بدانید که بعد از هربار اجابت مزاج خود را بشویید. اما اگر بیرون هستید و درجایی که نمی‌توانید این کار را انجام دهید، دستمال مرطوب به همراه داشته باشید، خودتان را تمیز کرده تا هنگامی‌که به خانه رسیدید به خوبی خودتان شستشو دهید. اگر از مقعد شما مایعات و چرک خارج می‌شود، مدام لباس زیر خود را مدام تعویض کنید. هر بار که حمام می‌روید آن‌ها را نیز عوض کنید تا از گسترش میکروب و رشد باکتری پیشگیری شود.

مصرف مسکن

معمولاً فیستولهای آنورکتال درد زیادی دارند که در هنگام نشستن نیز به شدت بدتر می‌شود. در مورد اینکه چه دارویی مصرف کنید با پزشک مشورت کنید. ایبوپروفن خاصیت ضدالتهاب استروئیدی دارد که برای درمان درد فیستول بسیار مفید است. آبسه و یا کیسه چرکی در نزدیکی مقعد نیز ممکن است باعث ایجاد درد شود. همچنین ممکن است این ناحیه تحریک شده و یا به دلیل ترشحات چرکی قرمز شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن

برای اینکه سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید، نیاز است که یک رژیم غذایی سالم و غذاهای غنی از امگا ۳، امگا ۶ و ویتامین سی را در برنامه روزانه خود بگنجانید. ماهی، روغن زیتون و مرکبات به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش سطح التهاب نیز کمک فراوانی می‌کند. همچنین در صورت نیاز پزشک مکمل تجویز می‌کند.

تحرک داشته باشید

ورزش‌های ساده مانند پیاده‌روی آهسته را انجام دهید. شما عزیزان باید بدانید هرگونه استرس این بیماری را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد و ممکن است حتی معده شما را تحریک کند. عادت غذایی اشتباه به طور کلی سیستم گوارشی شما را مختل کرده و باعث یبوست می‌شود. همینطور که می‌دانید یبوست باعث عود و بدتر شدن فیستول مقعدی می‌شود.

از پزشک خود بخواهید که هر نوع تمرین ورزشی را که صلاح می‌داند به شما پیشنهاد کند تا در خانه انجام دهید. در این صورت از استرس و افسردگی شما کاسته می‌شود. به طور کلی شما عزیزان باید تحرک کافی داشته باشید و روحیه خود را تقویت کنید.

خطرات رابطه مقعدی چیست؟ حکم شرعی و تفاوت آن با رابطه واژینال را در این مقاله شرح داده‌ایم.

عوارض رابطه جنسی مقعدی چیست؟

رژیم غذایی ممنوع در فیستول مقعدی

  • برای اینکه از اسهال و سوءهاضمه پیشگیری کنید، از وعده‌های غذایی سنگین و حجیم پرهیز کنید.
  • کافئین و یا الکل می‌تواند بدن شما را کم آب کرده و درد یبوست بدتر می‌شود‌.
  • از غذاهای شیرین، سرخ شده و همچنین کنسروی به عملکرد روده آسیب می‌رساند.
  • همچنین از غذاهای تند و گرم که باعث تحریک ناحیه مقعد و خونریزی می‌شود پیشگیری کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا