ترفندتکنولوژی

معرفی تمام قابلیت های ویندوز 11 + مزایا و معایب آن

مزایا + معایب ویندوز 11 چیست؟ معرفی پیش نیازهای آن

عدم آشنایی با تمام قابلیت‌های ویندوز 11 و فیچرهای جدید آن سبب شده است تا بسیاری از کاربران همچنان روی ویندوز 10 باقی مانده و علاقه‌ای به مهاجرت به این نسخه نداشته باشند. اگر شما هم جزو کسانی هستید که همچنان ویندوز 10 یا قبل‌تر از آن را استفاده می‌کنید، در این مقاله همراه ما باشید تا به صورت خلاصه و جامع با تمام قابلیت‌های ویندوز 11 آشنا شده و یک درک اجمالی از تغییرات، فیچرها و فضای جدید این سیستم عامل داشته باشیم.

ویندوز 11 چیست؟

با نگاهی به قابلیت‌های ویندوز 11 می‌توان فهمید شرکت مایکروسافت تلاش کرده است قدم‌های اولیه خود را برای ارائه ویندوزهایی با امکانات بیشتر بردارد. ویندوز، یکی از سیستم‌ عامل‌های بسیار پرطرفدار برای کامیپوتر است که هر چند سال یکبار آپدیت‌هایی را برای کاربران خود ارائه می‌کند. آخرین آپدیتی که برای این پلفترم ارائه شده است، به 5 اکتبر سال 2021 باز می‌گردد که در آن فیچرهای بسیار زیادی معرفی شده است. براساس گفته شرکت مایکروسافت، ویندوز 11 تجربه کاربری و طراحی ساده‌تری دارد. این کمپانی در سال گذشته اعلام کرده بود که چندین ویژگی جدید به قابلیت‌های ویندوز  اضافه می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به دکمه start جدید و امکان دانلود و اجرای برنامه‌های اندروید بر روی دستگاه های ویندوز اشاره کرد.

حال ما در ادامه این مقاله می‌خواهیم به معرفی تمام قابلیت‌های ویندوز 11 بپردازیم و قدم به قدم با آن آشنا شویم. حداقل سیستم مورد نیاز برای نصب این ویندوز باید دارای مشخصات زیر باشد:

  • رم: برای این سیستم عامل باید حداقل رم 4 گیگابایت درنظر بگیرید.
  • پردازنده: حداقل cpu درنظر گرفته شده برای این ویندوز، می‌بایست 2 هسته با حداقل سرعت (فرکانس) 1 گیگاهرتز داشته باشد که معماری 64 بیتی دارند.
  • همچنین برای نصب این ویندوز، حداقل 64 گیگابایت حافظه درنظر بگیرید. البته با توجه به آپدیت‌های احتمالی، می‌بایست ظرفیت بیشتری درنظر گرفته شود تا بتوانید از آپدیت‌ها استفاده کنید.
  • گرافیک: در مورد گرافیک موردنیاز، می‌بایست حداقل DirectX 12 یک درایور مدل 2 برای نمایشگر داشته باشید.

برخی از تغییرات ویندوز 11 نسبت به 10

نسخه‌های جدید ویندوز همواره با تغییراتی وارد کار می‌شوند و این موضوع برای ویندوز 11 نیز صدق می‌کند. در این صورت می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد که به شرح زیر می‌باشند:

  • در حالی که کورتانا در ویندوز 11 به کار گرفته می‌شود اما به طور پیش فرض فعال نمی‌شود.
  • مایکروسافت همچنین قابلیت تایم لاین را حذف کرده ولی عملکرد مشابه آن در Microsoft Edge در دسترس است.
  • تبلت‌ها می‌توانند ویندوز 11 را اجرا کنند، اما حالت تبلت در سیستم عامل در دسترس نخواهد بود. در عوض، ویندوز 11 دارای ویژگی‌هایی است که بدون نیاز به حالت جداگانه، تجربه لمسی بصری‌تری را ارائه می‌دهد.
  • اسکایپ با برنامه Teams chat جایگزین شده است.
  • مایکروسافت تغییراتی را در نوار وظیفه اعمال کرده. به عنوان مثال، کاربران دیگر نمی‌توانند نوار وظیفه خود را به سمت چپ یا راست صفحه پین ​​کنند. در عوض، نوار وظیفه در پایین صفحه ثابت می‌ماند. همچنین قابلیت Live tiles دیگر در دسترس نیست.
معرفی ویندوز 11
ویندوز 11 چیست؟

مزیت‌ ها و معایب ویندوز 11 چیست؟

اما مزایا و معایبی که ویندوز 11 ارائه می‌کند، شامل چه چیزهایی هستند؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت:

مزایا:

  • زیبایی: یکی از مهم‌ترین تغییراتی که در ویندوز 11 ارائه شده است، مربوط به زیباتر شدن فضای کاربری است که سبب می‌شود تا برای کسانی که محیط جذاب‌تری می‌خواهند، بسیار مناسب باشد.
  • باگ‌ها: نسخه‌های ویندوز جدید همواره دچار باگ‌هایی هستند که با توجه به اینکه بیش از 1 سال از زمان ارائه آن گذشته است، بیشتر آنها رفع شده‌اند.
  • اکانت مایکروسافت: در این سیستم عامل برای استفاده از نرم افزارهای مختلف، می‌بایست از اکانت مایکروسافت استفاده نمایید. البته شما می‌توانید از نسخه‌های کرکی ویندوز استفاده کرده و از این مشکل عبور کنید اما دسترسی به مایکروسافت و فروشگاه‌های آن نخواهید داشت.
  • ارتقا برخی امکانات: برخی از فیچرهای ویندوز 11 ارتقا یافته است که از آن جمله می‌توان به حالت‌های مولتی تسکینگ اشاره نمود. در این صورت می‌توانید چندین سرویس‌ را به صورت همزمان اجرا کنید که باعث می‌شود تا ویندوز 11 از کنترل و جذابیت بیشتری برای کاربرانی که نیاز به محیط اجرایی بالاتری دارند، برخودار باشد.
  • سنگین شدن: به واسطه فیچرهای بیشتری که این ویندوز دارد، حجم و حداقل سیستم عامل بیشتری نیاز خواهید داشت. مثلا در ویندوز 10 شما به یک گیگابایت رم در حداقل حالت نیاز داشتید اما در ویندوز 11 به 4 گیگابایت رم نیاز دارید. همچنین ویندوز 10 با حجم 16-20 گیگ در حالت پایه نصب می‌شود اما ویندوز 11 به 64 گیگ حجم پایه نیاز دارد. بنابراین سیستم‌های سبک نمی‌توانند به خوبی از این ویندوز استفاده کنند.
مزایا و معایب ویندوز 11
مزیت های ویندوز 11 چیست؟

ویژگی ها و قابلیت های ویندوز 11 چیست؟

در قدم اول ابتدا به ویژگی هایی که در ویندوز 11 لحاظ شده‌اند می‌رویم که می‌تواند درک بهتری از این ویندوز برای شما ارائه کند. این موارد عبارتند از:

  • دیزاین و فیچرهای بهتر: شاید بتوان ویندوز 11 را بهترین و زیباترین طرح برای سیستم عامل‌های ویندوز در طول تاریخ دانست که مایکروسافت توانسته است به زیبایی آن را انجام دهد. در سیستم عامل جدید، مایکروسافت نوار تسک بار و منوی استارت را روی صفحه در مرکز قرار می‌دهد که باعث شده تا سیستم عامل کمی بیشتر شبیه macOS و ChromeOS به نظر برسد. با این حال، قابلیت برگشت به سمت چپ به حالت ویندوزهای قدیمی درنظر گرفته شده است. همچنین فیچر زیبای دیگری که در این نسخه کار شده است، به کار رفتن گوشه های گرد در پنجره‌ها، نمادهای برنامه‌ها و ایموجی‌های آن است که تنها مختص ویندوز 11 هستند.
  • استارت منو و تسکبار: منوی استارت ساده‌تر شده و می‌توانید در آن لیستی از برنامه‌ها را مشاهده کنید. همچنین طراحی بسیار منظم‌تر شده است. نوار وظیفه یا تسک بار نیز جمع و جورتر شده و وسط چین شده است.
  • اضافه شدن اپلیکیشن‌ها: علاوه بر نرم‌افزارهایی که در ویندوز 10 ارائه شده‌اند، در ویندوز 11 می‌توانید فروشگاه Appstore آمازون را نیز مشاهده کنید که از برنامه‌های اندرویدی پشتیبانی می‌کند.
  • بهبود ویژگی‌های گیمینگ: ویندوز 11 بهترین سیستم عامل برای گیمرها است. چراکه برخی ویژگی‌های گیمینگ در این سیستم عامل به خوبی بهینه شده‌اند. در ویندوز 11، برخی از ویژگی‌ها و فیچرهایی مانند Auto HDR و DirectStorage درنظر گرفته شده‌اند که می‌تواند برای بازی کردن بسیار جذاب باشد. این قابلیت می‌تواند به بارگیری بازی‌ها در کمتر از یک ثانیه کمک کند.

نکته: هرچند در یک برهه، سیستم عامل ویندوز 11 با گرافیک‌های Nvidia ناهماهنگی داشته است، اما اکنون می‌توانید با بروزرسانی آن این مشکل را رفع کنید.

  • محیط چند کاربری: جالب است بدانید ویندوز 11 مشکلاتی را در تنظیمات چند مانیتوری حل کرده است و شما می‌توانید اکنون از مزایای آن استفاده کنید.
  • بازدهی پرفورمنس: مورد دیگر از ویژگی‌ها و قابلیت های ویندوز 11، افزایش عملکرد و پرفورمنس آن است. مثلا ویندوز 11 کارهای زیادی در مدیریت حافظه انجام داده تا از پنجره‌های برنامه‌ای که در بک گراند باز و در حال اجرا هستید، استفاده کند. ویندوز 11 همچنین به کمک تعلیق کردن داده‌های RAM در زمانی که رایانه شما در وضعیت sleep قرار داد، می‌تواند کمک کند تا 25 درصد سریع‌تر از ویندوز 10 از این حالت بیدار شود. با توجه به آپدیت‌های ارائه شده، همچنین سرعت درایو حالت جامد (SSD) در این نسخه از ویندوز افزایش یافته است.

نکته: در این بخش، کاربرانی که همچنان روی ویندوز 10 هستند، چیزی را از دست نمی‌دهند و تفاوت عملکرد ویندوز 10 و 11 بسیار ناچیز است.

فیچرها و امکانات ویندوز 11
معرفی امکانات ویندوز یازده

پیش نیازهای فیچرها و قابلیت های ویندوز 11 در امکانات اولیه

قبل از اینکه به سراغ تمام قابلیت ‌های ویندوز 11 برویم، لازم است با یکسری پیش نیازها برای این ویندوز آشنا شوید که به شرح زیر می‌باشند:

  • پشتیبانی از نسل شبکه 5 اینترنت: برای این فیچر باید یک مودم که با این فناوری سازگار است استفاده کنید.
  • قابلیت Auto HDR: برای فعال سازی این قابلیت باید از یک مانیتور با فناوری HDR استفاده کنید.
  • BitLocker to Go: این فیچر در نسخه‌های ویندوز پرو وجود دارد و می‌بایست از درایور فلش استفاده کرده باشید.
  • Cortana: این ویژگی به میکروفون و بلندگو نیاز دارد. کورتانا در حال حاضر بر روی ویندوز 11 در استرالیا، برزیل، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، هند، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، اسپانیا، بریتانیا و ایالات متحده در دسترس است.
  • DirectX 12 Ultimate: این ویژگی با بازی‌ها و تراشه‌های گرافیکی پشتیبانی شده در دسترس است.
  • Multiple Voice Assistant: برای استفاده از این دستیار صوتی باید میکروفون و اسپیکر داشته باشید.
  • قابلیت Touch: شما می‌توانید برای فعال کردن قابلیت تاچ ویندوز، از یک مانیتور یا صفحه نمایشی که لمسی است استفاده کنید.
  • Voice typing: این قابلیت نیاز به یک میکروفون داشته و می‌توانید با آن تایپ صوتی را فعال کنید.
  • Windows Hello: شما می‌توانید برای حفظ امنیت ویندوز خود از این قابلیت استفاده نمایید. البته توجه کنید که این ویژگی به یک دستگاه با امکان اسکن اثر انگشت برای احراز هویت بیومتریک یا یک دوربین پیکربندی شده برای تصویربرداری نزدیک به مادون قرمز نیاز دارد. دستگاه‌های بدون حسگرهای بیومتریک می‌توانند از Windows Hello با کلید امنیتی قابل حمل سازگار با مایکروسافت یا PINها استفاده کنند.

آموزش نصب ویندوز 11 را در این مطلب به طور کامل بخوانید:

آموزش نصب ویندوز 11

 

پیش نیازهای فیچرها و قابلیت های ویندوز 11 در امکانات اولیه
فیچرهای جدید ویندوز 11 چیست؟

معرفی تمام قابلیت های ویندوز 11

حال به سراغ یکسری قابلیت های ویندوز 11 می‌رویم که بدون شک می‌تواند برای شما جدید و جذاب باشد.

  • زیرنویس‌های زنده برای مرورگر و حالت فوکوس، که به شما امکان می‌دهد تنظیمات اعلان را برای مدت زمان مشخصی در حین کار سفارشی کنید.
  • قابلیت جدید Action Center: با استفده از این قابلیت می‌توانید روی دکمه یکپارچه وای فای کلیک کنید و در آن Action Center جدید باز می‌شود. تمام کنترل‌های لازم از جمله لغزنده‌های افزایش یا کاهش روشنایی و صدا وجود دارند.
  • کنترل رسانه‌ها در اکشن بار: شما می‌توانید در بخش Action Bar، امکان کنترل رسانه‌ها را داشته باشید. در این صورت مهم نیست که در حال پخش یک ویدیوی YouTube هستید یا دارید در اسپاتیفای موزیک گوشی می‌دهید، همه مدیاهایی که مشاهده می‌کنید در اکشن سنتر نمایش داده می‌شود.
  • فایل اکسپلورر مدرن: در این نسخه از ویندوز، فایل اکسپلورر جدیدی به کار رفته است که تمام ویژگی‌های مورد نیاز شما را دارد. شما می‌توانید در این ابزار فیچرهایی مانند نمادهای رنگارنگ، منو با زمینه جدید و یک نوار فرمان در بالا را مشاهده کنید.
  • مایکروسافت استور جدید: فروشگاه مایکروسافت که به تازگی طراحی شده یکی دیگر از ویژگی‌های جدید و جذاب ویندوز 11 است. این فروشگاه اکنون از Win32، .NET، UWP، Xamarin، Electron، React Native، جاوا و حتی برنامه‌های وب پیشرفته پشتیبانی می‌کند. حتی می‌توانید تم ها و برنامه‌های افزودنی برای Microsoft Edge را در فروشگاه جدید مایکروسافت بیابید.
معرفی تمام قابلیت های ویندوز 11
آشنایی با تمام ویژگی های ویندوز 11

دیگر قابلیت های ویندوز 11 شامل چه مواردی است؟

بخش دیگری از قابلیت‌های ویندوز 11 به شرح زیر می‌باشند که عبارتند از:

  • اجرای برنامه‌های اندرویدی: یکی از قابلیت های ویندوز 11 که بسیار کاربردی خواهد بود، این است که می‌توانید برنامه‌های اندرویدی را که توسط فروشگاه App Amazon طراحی شده‌اند اجرا کنید. با این حال، توجه کنید که پشتیبانی از برنامه اندرویدی در بیلد پایدار ویندوز 11 ارائه نشده است. مایکروسافت تأیید کرده است که گزینه نصب برنامه‌های اندروید در بیلدهای آینده ارائه خواهد شد. اجرای برنامه‌های اندرویدی با رویکرد WSL 2 انجام شده و می‌تواند به صورت بومی بر روی ویندوز 11 اجرا شود که عملکرد خوبی خواهد داشت.
  • باز طراحی بخش تنظیمات ویندوز: بخش Setting ویندوز نیز در این نسخه از ابتدا بازطراحی شده است و از یک طراحی مبتنی بر موبایل پیروی می‌کند که هم با دسکتاپ و هم با تبلت‌ها به خوبی سازگار است. شما می‌توانید در آن گزارش باتری لپ تاپ را همانند موبایل دریافت کنید. همچنین تم‌های جدید و خوبی برای این سیستم قرار داده شده است.
  • قابلیت Snap Layout: قابلیت Snapping با استفاده از Snap Assist بسیار جذاب‌تر و ارتقا یافته‌تر شده است. به حدی که می‌توانید طرح بندی‌های مختلفی را داشته باشید و همچنین می‌توانید با میانبر صفحه کلید ویندوز “Win + Z” گزینه snap layout را فراخوانی کنید.
  • ویجت‌ها: طراحی مبتنی بر موبایل و تبلت در این نسخه از ویندوز به خوبی دیده‌ می‌شود و یکی دیگر از فیچرهای مشابه آن، استفاده ویجت‌ها است. مایکروسافت ابزارک‌هایی را آورده است که در آن می‌توانید انواع اطلاعات را تنها با یک کلیک پیدا کنید.
  • اپلیکشین چت: برای ویندوز 11 یک اپلیکیشن چت پیش فرض درنظر گرفته شده است که به نام Meet Now شناخته شده و می‌توانید به کمک آن به راحتی برای تماس تصویری و صوتی اقدام کنید.
  • تغییر صداها: یکی دیگر از قابلیت های ویندوز 11 که باعث جذاب‌تر شدن آن شده است، تغییر صداهای آن است. صداهای راه‌اندازی ویندوز، هشدارها، اعلان‌ها و موارد دیگر در ویندوز 11 ملایم‌تر، آرامش‌بخش‌تر و کوتاه‌تر شده‌اند.
  • پشتیبانی از بازی‌ها: شما می‌توانید بازی‌های Xbox گیمز را در ویندوز 11 اجرا نموده و Xbox Cloud Gaming نیز در این نسخه پشتیبانی می‌شود. بنابراین هر رایانه شخصی همانند یک XBOX خواهد بود.

سوالات متداول

در انتها برخی از سوالات متداول کاربران راجع به قابلیت های ویندوز 11 را پاسخ می‌دهیم که به شرح زیر می‌باشند:

  • پردازش ویندوز 11 نسبت به ویندوز 10 در چه قسمت‌هایی بهبود یافته است.

هرچند پردازش‌ها تفاوت زیادی ندارند اما می‌توانید بهبود سرعت در مرورگر وب در Edge، ورود به سیستم با Windows Hello و بیدار شدن از حالت خواب را در ویندوز 11 را مشاهده کنید. همچنین به‌روزرسانی‌های ویندوز 40 درصد کوچک‌تر و کارآمدتر هستند و در پس‌زمینه انجام می‌شوند. مصرف انرژی کارآمدتر و منجر به افزایش عمر باتری شده‌اند.

  • آیا برای نصب و استفاده از ویندوز 11 می‌توان به صورت رایگان اقدام کرد؟

خیر؛ البته کسانی که ویندوز 10 را تهیه کرده‌ باشند، می‌توانند از ویندوز 11 طی یک آپدیت استفاده کنند اما برای کاربران جدید، لازم است این نسخه خریداری شود. با این حال شما می‌توانید با تهیه نسخه‌های کرکی، بدون صرف هزینه از آن بهره مند شوید.

  • برای ارتقا به سیستم عامل 11 چگونه اقدام کنیم؟

برای آنکه بتوانید از قابلیت های ویندوز 11 استفاده کرده و به این نسخه ارتقا یابید، می‌توان به از آپدیت ویندوز استفاده کرد. شما می‌توانید روش کامل ارتقا را در این مقاله مطالعه کنید.

دیگر قابلیت های ویندوز 11 شامل چه مواردی است؟
قابلیت های دیگر ویندوز 11 چیست؟

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.8 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 12

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا