تغذیه سالم

 ۴ روش برای خشک کردن خرمالو در منزل به راحتی

نحوه خشک کردن خرمالو به‌سادگی با چهار روش

همان‌طور که می‌دانید خرمالو میوه‌ای است که در فصل پاییز یافت می‌شود. اما اگر آن را خشک کنید، می‌توانید در فصل‌های دیگر سال نیز از خوردن آن لذت ببرید. در این مطلب از جوان ایرانی به نحوه خشک کردن خرمالو می‌پردازیم.

 

خواص خرمالوی خشک برای سلامتی

قبل از اینکه به نحوه خشک کردن خرمالو بپردازیم شما را با خواص این میوه آشنا می‌کنیم:

  • دارای ویتامین‌های B1, B2, B3
  • سرشار از کلسیم و آهن
  • دارای فسفر، پتاسیم و کمی سلولز
  • تقویت دستگاه ایمنی
  • تقویت قلب
  • کاهش وزن
  • کمک به دستگاه گوارش
  • پیشگیری از سرطان

همان‌طور که مشاهده کردید میوه خرمالو که نخستین بار توسط یونانیان کشف شده و سپس به کشورهای آسیایی ارسال شده، خواص بسیار زیادی دارد‌.

با توجه به اینکه خرمالو سرشار از ویتامین C است، باعث تقویت دستگاه سیستم ایمنی بدن شما می‌شود. همچنین ترکیباتی دارد که برای سلامت قلب نیز مفید است، زیرا باعث کاهش فشارخون و کلسترول بد در بدن می‌شود. بسیاری از افراد برای رژیم‌های لاغری و کاهش وزن این میوه خوشمزه در رژیم غذایی خود قرار می‌دهند. همچنین بسیاری از ورزشکاران برای افزایش انرژی از آب خرمالو استفاده می‌کنند.

افرادی که دچار کم‌خونی هستند و یا افرادی که جراحی انجام داده‌اند، می‌توانند از خرمالوی خشک‌شده بهره ببرند. زیرا با تولید کلاژن‌هایی که این میوه ایجاد می‌کند، زخم‌ها را بهبود داده و جای بخیه‌ها زودتر خوب می‌شود.

 

نحوه خشک کردن خرمالو (۴ روش)

چهار روش ساده برای خشک کردن خرمالو وجود دارد.

دقت کنید خرمالوها را قبل از خشک کردن، می‌توانید در مخلوط آب‌لیمو و دارچین، جوز هندی، نارگیل و یا هر موادی که دوست دارید و مطابق با سلیقه شما است چند ساعت قرار دهید.

در تمامی روش‌هایی که در ادامه ذکر می‌شود ابتدا شما باید خرمالوها را خوب بشویید و به‌صورت حلقه‌ای برش دهید. البته دقت کنید برش‌هایی که می‌دهید زیاد کلفت نباشد، معمولاً حلقه‌های بریده‌شده به اندازه نیم سانت کافی است.

۱) خشک کردن خرمالو با نور خورشید:

ساده‌ترین روش برای خشک کردن خرمالو استفاده از آفتاب و نور خورشید است که قدیمی‌ها بسیار از این روش استفاده می‌کنند. درواقع در این روش می‌توان حلقه‌های خرمالو را در آفتاب قرار داد و روی آن را به دلیل اینکه ممکن است حشرات به خرمالوها نفوذ کند توری بکشید. سپس در جلوی نور آفتاب قرار داده و اجازه دهید تا خشک شود.

۲) خشک کردن خرمالو توسط شوفاژ یا بخاری:

بعد از اینکه شما همراهان گرامی مجله جوان ایرانی خرمالوها را به ضخامت نیم سانتی متر برش دادید، سپس ظرف مناسب را انتخاب کرده و بر روی آن یک ورقه فویل بیاندازید. سپس خرمالوهای حلقه شده را روی این فویل قرار دهید و آن را روی بخاری و یا شوفاژ خشک کنید.

۳) نحوه خشک کردن خرمالو توسط خشک کن:

برای خشک کردن خرمالو توسط دستگاه‌های خشک کن، باید دقت کنید که خرمالوها را روی هم نگذارید، زیرا به هم می‌چسبد. برای آشنایی با این نوع دستگاه‌ها دفترچه راهنمایی آن را مطالعه کنید. اما این روش نیز به‌سادگی باعث خشک کردن خرمالوها می‌شود، درواقع می‌توانید این نوع میوه را در طبقه‌های موجود قرار دهید.

۴) خشک کردن خرمالو در فر

خرمالوها را شسته و برش داده، حلقه‌های آن را در طبقه‌های فر بچینید. دقت کنید ابتدا باید شما این حلقه‌ها را به مدت یک ساعت در فر قرار دهید، سپس بعد از یک ساعت خرمالوها را جابجا کنید و یک ساعت دیگر نیز در فر بماند تا حالت طلایی قهوه‌ای به خود بگیرد.

 

طرز تهیه آب دوغ خیار را در این مقاله بخوانید:

طرز تهیه آب دوغ خیار

پوست خرمالو را جدا کنیم یا خیر؟

پوست خرمالو بسیار شیرین است، اما به دلیل سموم شیمیایی که دارد، بهتر است پوست آن را مصرف نکنیم.

همچنین فراموش نکنید که خرما را به‌صورت رسیده مصرف کنید، زیرا میوه‌های کال و نرسیده باعث ایجاد عفونت در بدن می‌شود. درنتیجه ممکن است شما به بیماری‌های عفونی مانند سرماخوردگی و هر نوع عفونت دیگری مبتلا شوید. خرمالو را بیشتر در فصول سرد سال مصرف می‌کنند، اما همان‌طور که گفتیم می‌توان آن را خشک کرد تا بتوانید در فصل‌های دیگر نیز مصرف کنید.

خرمالویی را برای خشک کردن انتخاب کنید که رنگ نارنجی‌تر و پررنگ‌تری داشته باشد. هنگام برش اولیه دقت کنید حلقه‌های آن به اندازه نیم سانتی متر باشد.

 

مضرات مصرف خرمالو

♦ ازآنجایی‌که خرمالوی تازه قند بسیار فراوانی دارد، بنابراین افراد دیابتی باید در مصرف آن بسیار احتیاط کنند.

♦ این میوه خوشمزه باعث پوسیدگی دندان می‌شود، بنابراین پس از مصرف خرمالو، دهان خود را بشویید‌‌‌.

♦ ازآنجایی‌که خرمالو ممکن است باعث کاهش ناگهانی فشارخون شود، بنابراین افرادی که دارای افت فشارخون هستند باید در مصرف این میوه نیز احتیاط کنند.

♦ هیچ‌گاه خرمالو را وقتی ناشتا هستید مصرف نکنید، زیرا باعث دردهای شکمی و حتی انسداد دستگاه گوارش می‌شود.

 

خلاصه

بسیاری از افراد پس از خوردن خرمالو دهان آن‌ها جمع می‌شود و حس خوشایندی ندارند، درنتیجه این میوه ممکن است طرفداران کمتری داشته باشد. اما برای اینکه از خرمالو لذت کافی ببرید، می‌توانید آن را خشک کرده و یا در کیک، ژله و دسر استفاده کنید.

اگر شما نیز تجربه در نحوه خشک کردن خرمالو دارید‌، در بخش نظرات انتهای مقاله پیام خود را ثبت کنید‌‌.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا