مهارت های زندگی

چگونه از ولخرجی جلوگیری کنیم؟ پیشگیری از اسراف + هزینه‌های گزاف

روش‌های جلوگیری از ولخرجی و افزایش کیفیت زندگی

اگر شما ولخرج باشید، مدیریت مالی زندگی خود را از دست می‌دهید، درنتیجه نمی‌توانید پس‌انداز کنید. در این صورت توجه نکردن به دخل و خرج یکی از عادت‌های رایج زندگی شما می‌شود. در این مطلب از جوان ایرانی چندین راهکار ساده را بیان می‌کنیم تا بتوانید از ولخرجی جلوگیری کنید.

راهکارهای ساده برای جلوگیری از ولخرجی

ولخرجی یک نوع بیماری است که آینده شما را تحت تأثیر قرار داده و به شما آسیب میزند. بسیاری از افراد موفق در طی زندگی خود مدیریت مالی بسیار خوبی دارند و همچنین می‌توانند برای خرج و مخارج خود برنامه‌ریزی مشخصی داشته باشند.

مشخص کردن میزان درآمد

شما باید بدانید که هرماه میزان درآمد شما چقدر است. درواقع به طور مشخص بدانید که منبع درآمدی شما از کجاست، در این صورت می‌توانید نسبت به هزینه‌های زندگی مدیریت کافی داشته باشید.

کنترل میزان هزینه‌ها

شما عزیزان باید هزینه‌های زندگی خود را اولویت‌بندی کنید. درواقع هزینه‌های اساسی را مشخص کنید که شامل هزینه‌های خوراک، پوشاک، درمان و مواردی از این قبیل است. سپس اگر توانایی مالی بیشتری داشتید به هزینه‌های دیگر بپردازید، حتی می‌توانید بخشی از پول خود را پس‌انداز کنید.

مراقب جریمه‌های زندگی باشید

در هنگام رانندگی دقت کنید جریمه نشوید و یا خدایی نکرده تصادفی رخ ندهد، زیرا در این صورت باید هزینه‌های اضافی پرداخت کنید. همچنین اگر قسط دارید آن را به موقع پرداخت کنید تا شامل جریمه نشوید. با دوری کردن از جریمه‌ها می‌توانید پس‌انداز بیشتری داشته و درنتیجه برنامه‌ریزی و مدیریت لازم را بر روی دخل و خرج خود داشته باشید

پول زیاد به همراه نداشته باشید

شما عزیزان باید در نظر داشته باشید اگر هنگام خرید پول زیاد به همراه داشته باشید، حتی ممکن است وسوسه شده و خریدهای بیشتری را انجام دهید.  بنابراین سعی کنید ر طول روز و هنگام خرید پول کافی و به اندازه به همراه داشته تا بتوانید با یک مدیریت عالی هزینه‌های زندگی خود را کنترل کنید، در غیر این صورت ممکن است در طی ماه با کمبود پول مواجه شوید و حتی نیاز داشته باشید که از دیگران قرض کنید.

نوشتن لیست اقلام موردنیاز

قبل از اینکه به خرید بروید، فهرستی از اقلام موردنیاز خود را تهیه کرده و با توجه به بودجه خود تصمیم بگیرید که کدام خرید ضروری‌تر است و از خرید اجناس غیرضروری پرهیز کنید.

جلوگیری از انجام خریدهای غیرضروری

اگر خرید شما ضروری نیست تا جای ممکن آن را به تأخیر بیندازید.‌ هنگامی‌که به صورت حضوری و یا آنلاین از فروشگاه‌ها قصد خرید را دارید ممکن است با دیدن اقلام‌های مشابه دست به خرید چیزی بزنید که ضروری نیست. به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای خرید این‌گونه موارد حداقل یک هفته صبر کنید، سپس مراجعه کنید و ببینید آیا هنوز هم تمایلی برای خرید آن دارید یا خیر‌

اگر بی‌حوصله و گرسنه هستید خرید نکنید

همان‌طور که می‌دانید خستگی و بی‌حوصلگی باعث می‌شود که شما روی به تنقلات بیاورید. بنابراین ممکن است خرج‌های زیادی روی دست خود بگذارید. بنابراین زمانی که گرسنه هستید خرید نکنید زیرا باعث افزایش هزینه‌های شما خواهد شد.

تخفیف بگیرید

اگر قصد خرید لباس، پوشاک و هر جنسی را دارید، از فروشنده تقاضای تخفیف کنید، زیرا در بسیاری از اقلام هنگامی‌که تخفیف بگیرید به قیمت واقعی برای خریدار می‌رسد. بنابراین تا حد امکان تقاضای تخفیف از فروشنده داشته باشید تا هزینه‌های شما کاهش یابد.

حساب بانکی جدا داشته باشید

یک کارت بانکی جداگانه داشته باشید و سعی کنید هرماه مبلغی در آن به‌عنوان پس‌انداز قرار دهید. از مقدار کم شروع کنید، مشاهده خواهید کرد که کم‌کم تبدیل به عادت شده و در طی چند ماه پس‌انداز خوبی خواهید داشت.

 

آیا می‌دانید چگونه پولدار شوید؟ در اینجا راهکارهای ساده آن را بخوانید:

چگونه پولدار شویم؟

از دیگران تقلید نکنید

به دلیل اینکه مردم در شبکه‌های مجازی عکس غذای خودشان را می‌گذارند و یا از تفریحات خود استوری و پست می‌گذارند، ممکن است این وسوسه را درون افراد ایجاد کند که آن‌ها هم بیرون بروند و یا تفریحات این‌چنینی انجام دهند. اما شما باید بدانید که راه‌های بسیار زیادی می‌تواند برای خوشحال کردن شما وجود داشته باشد. شما نیاز نیست حتماً از دیگران تقلید کنید و همانند آن‌ها زندگی خود را به نمایش بگذارید. در عوض ه‍ر آنچه خودتان تمایل دارید را می‌توانید انجام دهید و بخشی از هزینه‌های اضافه را پس‌انداز کنید‌. درنهایت می‌توانید به یک سفر دلخواه رفته و یا یک لباس دلخواه که مدنظر خودتان است را در آینده خریداری کنید.

لغو عضویت در باشگاه بدون استفاده

در برخی از مواقع افراد در باشگاه ثبت‌نام می‌کنند، اما وقت رفتن به آن را ندارند، درواقع هزینه اضافی بابت باشگاه پرداخت کرده‌اند. در این شرایط بهتر است شما عضویت خود را متوقف کرده و در منزل ورزش کنید. ویدیوهای بسیاری در یوتیوب وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را مشاهده کرده و یاد بگیرید. همچنین پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

در مصرف  آب، برق و گاز صرفه‌جویی کنید

برخی از خانواده‌ها به صورت بی‌رویه و بیش‌ازحد از آب، برق، گاز و موارد این‌چنینی استفاده می‌کنند‌. در این شرایط باید نحوه درست استفاده از آن را آموزش ببینید و به فرزندان خود نیز یاد دهید که در مصرف آن‌ها صرفه‌جویی کند. در این صورت بسیاری از هزینه‌های شما کاهش می‌یابد. برخی از افراد آن‌چنان ولخرج هستند که هزینه بیشتر بابت آب، برق و گاز را باعث افتخار می‌دانند و شعار این‌گونه این است که هرگونه که دلشان می‌خواهد می‌توانند زندگی کنند، اما با کمی آموزش و عدم اسراف می‌توان زندگی ایده‌آل تری داشت.

اجتناب از غذاهای بیرون

اگر شما عزیزان بتوانید در خانه غذاهای سالم درست کنید و از خرید غذاهای ناسالم بیرون پرهیز کنید، می‌توانید از بسیاری هزینه‌های گزاف پیشگیری کرده و مدیریت مالی بهتری داشته باشید.

هیچ‌گاه آدامس نجوید

احتمالاً این موضوع برای شما بسیار ساده باشد، اما باید بدانید که اگر شما آدامس بجوید، باعث می‌شود که در هنگام خرید تمرکزی بیشتری بر روی تمام جنس‌ها داشته باشید و درنتیجه زمان بیشتری را صرف نگاه کردن به آن‌ها کنید. درنتیجه احتمال اینکه آن را خریداری کنید بالا می‌رود، بنابراین تا جای ممکن سعی کنید هنگام خرید آدامس نجوید تا ولخرجی شما کاهش یابد.

غذا را هدر ندهید

برخی از مواد غذایی موجود در یخچال پس از مدتی کپک میزند باید حواستان باشد تا این‌گونه غذاها را اگر استفاده نمی‌کنیم حتماً فریز کنید ها از بین نرود درواقع به این طرح شما می‌توانید بر روی هزینه‌هایی که برای خرید مواد غذایی پرداخت کرده‌اید تا حدی کنترل و مدیریت داشته باشید

بهترین ایده های پولساز دنیا + کارآفرینی را در این مقاله به طور کامل بخوانید:

بهترین ایده های پولساز دنیا

چگونگی رفتار با همسر ولخرج

همان‌طور که مشاهده کردید فرد ولخرج طوری خرج می‌کند از که خرج او از درامدش بیشتر است. درواقع بااینکه توان مالی بسیار پایینی دارد اما از رستوران‌های لوکس درخواست غذا داده و یا اینکه با افرادی معاشرت دارد که آن‌ها هزینه زیادی صرف سفر و معاشرت خودشان می‌کنند و همچنین لباس‌هایی  بسیار مجلل و گران‌قیمت را خریداری می‌کنند. اگر همسر شما فرد ولخرجی است، نباید با او تند برخورد کنید. باید بدانید که هیچ‌گاه در کوتاه‌مدت همسر شما تغییر نخواهد کرد، اما با یکسری تصمیماتی که شما در طی زندگی خود می‌گیرید می‌توانید کنترل بیشتری در زندگی از لحاظ مالی داشته باشید‌‌. اول اینکه در هر زمان و شرایطی مثبت باشید و اجازه ندهید که ولخرجی همسر شما باعث ایجاد عصبانیت و پرخاشگری در شما شود. لیست خرید را فراموش نکنید و بر روی خرج و مخارج زندگی خود مدیریت داشته باشید. برای همسر خود تاریخ قرار دهید و بگویید که از این تاریخ تا تاریخ فلان مدیریت این پول بر عهده شماست و اگر موجودی صفر شود هیچ کمکی از دست شما برنمی‌آید.

اگر نتوانستید با این راهکارها خرج و مخارج همسر خود را کنترل کرده و مدیریت مالی بهتری داشته باشید، می‌توانید از یک مشاور کمک بگیرید. بسیاری از افراد اختلالات روانی دارند و یا اینکه دچار بیماری دوقطبی بوده و در برخی از مواقع تمایل دارند که اسراف و ولخرجی کنند.

 

سخن پایانی

برای جلوگیری از ولخرجی و کنترل خرج و درآمد خود، راهکارهایی که در این بخش از جوان ایرانی بیان شد را به کار بگیرید تا بتوانید به موفقیت‌های مالی برسید. بسیاری از افراد با ولخرجی در آخر ماه با مشکل مواجه شده و درنتیجه نمی‌توانند مدیریت مالی موفقی داشته باشند.

اگر شما هم ولخرج هستید و یا با این‌گونه افراد برخورد داشتید، خوشحال می‌شویم در انتهای مقاله بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا