آشپزی و خانه داری

طرز تهیه سوپ: انواع مدل های ساده، با سبزی، جو، مرغ

انواع مدل های سوپ ساده + مجلسی + بیمارستانی

طرز تهیه سوپ در انواع مدل‌های مختلف آن را به شما معرفی می‌کنیم که می‌تواند به عنوان یکی از مقوی‌ترین غذاها به خصوص در زمان بهبود بیماری مورد استفاده قرار گیرد. در این مقاله به انواع مختلفی از روش‌های طرز تهیه سوپ ساده، جو، با رب گوجه، با سزیجات، شیر، خامه، مرغ و غیره اشاره خواهیم کرد.

طرز تهیه سوپ ساده

سوپ یک ماده خوراکی مایع و نرم است که معمولا زمانی که گرم است مصرف می‌شود. این ماده معمولا انواع مختلفی از ترکیبات مفید برای سلامتی بدن و تقویت آن از جمله سبزیجات، گوشت، روغن، ادویه و نیز نمک و دیگر موارد را دارد. شما می‌توانید از سوپ‌ها در دو حالت استفاده کنید. اول زمانی است که بخواهید آن را به عنوان پیش غذا مصرف کرده و اشتهای خود را باز کنید. حالت دیگر آن است که می‌توانید از آن زمانی که دچار بیماری شده‌اید و مصرف برخی غذاها برای شما منع شده است، استفاده کنید. سوپ‌ها را می‌توان به دو دسته رقیق و غلیظ نیز تقسیم کرد و از نظر محتوایی تنوع بسیار زیادی دارند. برای طرز تهیه سوپ ابتدا به یک دستورالعمل ساده بسنده می‌کنیم که عبارت است از:

ماده موردنیاز مقدار موردنیاز
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
آب مرغ 2 لیوان
آب 2 لیوان
نودل یا ورمیش 1 بسته
سبزی معطر خشک 1 قاشق غذاخوری (یا تازه)
جو پرک 2/3 لیوان
پیاز رنده شده 2 قاشق غذاخوری

با آماده سازی این مواد حال داریم:

  • ابتدا لازم است برای طرز تهیه سوپ ساده، تابه‌ای را گرفته و رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید. سپس پیاز رنده شده را سرخ کرده و به آن بیفزایید.
  • مرحله بعدی آن است که 2 لیوان آب مرغ را به همراه یک مشت جو پرک درون ظرف بریزید و صبر کنید تا این مواد پخته شوند. (اگر آب مرغ برای شما در دسترس نبود، می‌توانید به جای آن 2 – 3 قرص عصاره مرغ یا گوشت را استفاده کنید.)
  • حال نوبت آن است که پس از پخت جو، سوپ را از روی حرارت برداشته و درون مخلوط کن بیندازید. این کار را انجام دهید تا جوها کاملا پوره شده و مایع سوپ غلیظ شود.
  • حال لازم است تا 2 لیوان آب را به سوپ میکس شده اضافه نموده و نودل و سبزی خرد شده یا معادل دیگر آن یعنی سبزی معطر خشک را به این سوپ اضافه کنید.
  • در ادامه مراحل طرز تهیه سوپ ساده، بایستی اجازه دهید تا عطر سبزیجات به مواد اضافه شود. تا این زمان صبر کنید تا سوپ شما جا بیفتد.
  • حال سوپ شما آماده است. در این مدل از طرز تهیه سوپ ساده، می‌توانید از رشته فرهنگی یا ورمیشل، ماکارونی و غیره به جای نودل استفاده کنید.

طرز تهیه سوپ ساده برای سرماخوردگی

در صورتی که قصد دارید تا یک دستورالعمل طرز تهیه سوپ ساده را برای سرما خوردگی داشته باشید، می‌توان به مورد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

ماده موردنیاز مقدار موردنیاز
سینه مرغ 250 گرم
پیاز 1 عدد بزرگ
لیمو ترش 1 عدد
سیر 1 حبه
روغن مایع به میزان کافی
هویج 2 عدد (متوسط)
سیب زمینی 2 عدد (متوسط)
جعفری خرد شده 1 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل، زردچوبه به میزان کافی

حال در رابطه با طرز تهیه این نوع ماده خوراکی می‌توان گفت:

  • ابتدا لازم است 2 لیوان آب را داخل یک قابلمه مناسب ریخته و روی آن را حرارت دهید. سپس بایستی مرغ را به همراه مقداری زردچوبه به آن افزوده و درب قابلمه را قرار دهید تا مراحل پخت انجام شود.
  • به مدت 15 دقیقه صبر کنید تا مرغ درون آب جوش باقی بماند. این کار باعث نیم پخت شدن مرغ و نیز گرفته شدن زهم آن می‌گردد.
  • حال بایستی پوست پیاز و سیر را گرفته و صبر کنید تا به صورت ریز خرد گردد. حال قابلمه‌ای را به منظور تهیه سوپ در نظر بگیرید و اجازه دهید تا کمی حرارت دیده و روغن بیفزایید. سیر و پیاز را خرد کرده و آن را به قابلمه بیفزایید. کامل تفت داده و بگذارید تا نرم شود.
  • حال مقداری زردچوبه را اضافه کرده و آن را دوباره تفت دهید. صبر کنید تا زردچوبه در سیر و پیاز جذب گردد. حالا زمان آن است که مرغ را به صورت دلخواه (به حالت نگینی و یا حالت ریش ریش) خرد کنید و آن را به مخلوط بیفزایید. حال آن را تفت دهید.
  • پس از انجام این مرحله از طرز تهیه سوپ مرغ مناسب برای سرما خوردگی، 4 لیوان آب جوش را به قابلمه بیفزایید و تا مدت 30 دقیقه صبر کنید تا مرغ شما پخته شود. حال نوبت آن است که هویج‌ها را نگینی خرد کرده و درون قابلمه بیفزایید. 15 دقیقه دیگر نیز صبر کرده و بگذارید تا این مواد هم پخته شوند. حال سیب زمینی‌ها را خرد کرده و به آن بیفزایید.

شاید جالب باشد بدانید که علت دیر اضافه کردن سیب زمینی به این محتوان آن است که هویج در مقایسه با سیب زمینی دیرتر پخته می‌شود. همین عامل باعث نرم تر و له شدن سیب زمینی خواهد شد.

  • مرحله بعدی آن است که جعفری را اضافه کرده و سپس نمک، فلفل را به سوپ بیفزایید.
  • حال با پخته شدن کامل سبزی‌ها، آن را از روی حرارت برداشته و با جعفری خرد شده تزئین می‌کنیم. شما می‌توانید آبلیمو ترش را در انتهای پخت سوپ نیز با اضافه کردن جعفری بیفزایید. همچنین این ماده می‌تواند در زمان سرو نیز اضافه شود.

نکته: اگر قصد دارید سوپ مرغ را کمی لعاب دار کنید، به صورتی که از آبکی شدن آن جلوگیری کنید، می‌توانید به آن کمی رشته سوپی اضافه نمایید. در این حالت یک مشت رشته سوپی را به صورت خیلی ریز در اواسط پخت به سوپ اضافه نمایید.

در این دستورالعمل ما از زردچوبه استفاده کرده‌ایم که به همین خاطر رنگ آن زرد شده است. برای اینکه رنگ بهتری داشته باشد، پیشنهاد می‌کنیم در این دستورالعمل طرز تهیه سوپ از یک قاشق غذاخوری رب گوجه که با روغن تفت داده شده است استفاده کنید. سپس آن را در اواسط پخت به سوپ اضافه نمایید.

طرز تهیه سوپ ساده برای سرماخوردگی
راهنمای تهیه سوپ برای سرماخوردگی

طرز تهیه سوپ برای کرونا

اگر در اثر بی‌توجهی شما و یا یکی از عزیزان‌ شما به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند، می‌توانید از دستورالعمل طرز تهیه سوپ زیر برای درمان کرونا استفاده کنید که به شرح زیر می‌باشد:

ماده موردنیاز مقدار موردنیاز
بلدرچین 2 عدد
سیب زمینی 1 عدد
هویج 1 عدد
آرد، شکر، فلفل قرمز به مقدار موردنیاز
پیاز خرد شده به مقدار موردنیاز
پیاز 1 عدد
ورمیشل، سبزی سوپ تازه به میزان موردنیاز
کرفس 1 ساقه

حال برای طرز تهیه این ماده می‌توان گفت:

  • ابتدا بایستی بلدرچین‌ها را به صورت کامل شسته و در درون آن را خالی کنید. سپس بایستی پیازها را به صورت نگینی خرد کرده و درون یک قابلمه قرار دهید. شما باید آنها را در یک قابلمه سرخ کنید و زمانی که سبک شوند، بلدرچین‌ها را اضافه نمایید. آن را نیز همانند پیاز تفت دهید.
  • در مرحله بعدی از طرز تهیه سوپ، بایستی نمک، فلفل و نیز زردچوبه را به محتوا اضافه نموده و آن‌ها را درون قابلمه بریزید. زمانی که آب جوش شد، شعله را کمتر کرده و بگذارید تا آرام بپزد. در این حین نیز کف روی آب را بگیرید و وقتی که به حالت نیم پز شد، نوبت اضافه کردن هویج‌ها است.
  • در این مرحله باید هویج ها را به صورت نگینی خرد کرده و آنها را به بلدرچین بیفزایید. شما می‌توانید کرفس‌ها را نیز نگینی خرد کرده و به سوپ اضافه کنید. زمانی که بلدرچین به حالت پخت درآمد، نوبت آن است که آن را از سوپ خارج کرده و گوشت آن را جدا نمایید.
  • آن را درون یک قابلمه ریخته و سیب زمینی‌ها را نگینی خرد نمایید. سپس بایستی آنها را به سوپ خود اضافه کنید. همچنین مکمل این مواد، سبزی‌های خرد شده است که باید به آن اضافه شود. بایستی در حدود 5 – 10 دقیقه انتهایی، ورمیشل را اضافه کرده و با تست کردن غذا، نمک و مقدار افزودنی‌ها را بررسی کنید.

در این قسمت بهترین داروها برای کرونا را بخوانید.

پیشنهاد می‌کنیم از چاشنی لیمو ترش برای میل کردن این ماده استفاده کنید.

طرز تهیه سوپ مخصوص کرونا
چگونگی تهیه سوپ مخصوص بیماران کرونا

طرز تهیه سوپ جو

حال می‌خواهیم یک دستورالعمل خوب را برای تهیه سوپ جو با شیر و خامه بیان کنیم که به شرح زیر می‌باشد:

ماده موردنیاز مقدار موردنیاز
سیب زمینی 1 عدد
جو پرک 1 لیوان
آبلیمو 3 قاشق غذاخوری
شیر 6 لیوان
مرغ 200 گرم
پیاز 1 عدد
بلغور گندم نصف لیوان
آرد 1 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل و خامه به میزان موردنیاز
جعفری خرد شده برای تزئین به مقدار کافی

حال داریم:

  • ابتدا بایستی جو و بلغور را به مدت 1 ساعت قبل از پخت در آب سرد قرار داده و سپس برای آن هویج و سیب زمینی را خرد کنید.
  • حال بایستی پیاز را خرد کرده و به همراه مرغ و 4 لیوان آب درون یک قابلمه بریزید. آن را با حرارت ملایم پخته و بعد از گذشت 1 ساعت، جو و بلغور را به همراه هویج به غذا اضافه کنید.
  • حال 1 ساعت بعد سیب زمینی خرد شده را اضافه کنید و صبر کنید تا در ظرفی که درب آن را کامل بسته‌اید و در حرارت متوسط قرار دارد، بگذارید.
  • بعد از زمانی که مواد پخته شدند، می‌توانید درب ظرف را برداشته و بگذارید تا آب سوپ کشیده شود. در این حالت می‌توانید استخوان‌های مرغ را نیز جدا کنید و بگذارید تا آب سوپ کشیده شود. حال 1 قاشق غذاخوری آرد را به همراه 1 لیوان شیر سرد حل نموده و بگذارید تا درون سوپ مخلوط شود. حال باقیمانده شیر را به آن اضافه نمایید. به هیچ عنوان شیر را به صورت یکباره به محتوا اضافه نکنید.
  • حال بایستی تا زمانی که مراحل پخت به صورت کامل انجام می‌شود، درب ظرف را باز گذاشته و آن را حرارت دهید. شما می‌توانید هرچند وقت یکبار نیز سوپ را هم زده و بگذارید تا آماده شود. این مدت 1 ساعت به طول خواهد انجامید. شما می‌توانید بعد از 1 ساعت، بگذارید تا سوپ باقی بماند و غلیظ تر شود.

در این قسمت راجع به خواص جو دوسر بخوانید.

همچنین شما می‌توانید به مدت چند دقیقه قبل از سرو موادی همچون آبلیمو و فلفل را نیز اضافه نمایید. آن را هم زده و تست کنید. حال می‌توانید با جعفری خرد شده و نیز خامه این ماده را تزئین نمایید.

طرز تهیه سوپ جو با شیر و خامه
سوپ با جو و شیر

سوپ جو با رب گوجه فرنگی

روش دیگر برای طرز تهیه سوپ جو با رب گوجه فرنگی است که در این حالت داریم:

ماده موردنیاز مقدار موردنیاز
پیاز 2 عدد متوسط
هویج 2 عدد متوسط
سینه مرغ نصف یک سینه کامل
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری سر پر
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار موردنیاز
روغن مایع 1 قاشق غذاخوری
جعفری خرد شده 2 قاشق غذاخوری
جو خرد شده 2 قاشق غذاخوری

ابتدا داریم:

  • برای طرز تهیه این ماده لازم است در اولین مرحله جو پوست کنده را در مقداری آب خیسانده و نیز آن را به مدت 6 ساعت کنار بگذارید. حال بایستی بگذارید تا کامل خیس خورده و از شب قبل بهتر است این کار را انجام دهید.
  • حال جو پوست کنده را با چند لیوان آب درون یک قابلمه ریخته و بگذارید حرارت ببیند. این حرارت را متوسط درنظر گرفته و هر چند دقیقه یکبار هم آن را هم بزنید. این کار باعث می‌شود تا سوپ شما ته نگیرد. جو را تا زمانی که لعاب بیندازد، بر روی حرارت بگذارید. حال با لعاب انداختن این ماده، می‌توانید آن را از روی حرارت برداشته و کنار بگذارید.
  • حال بایستی یکی از پیازها را پوست گرفته و به صورت ریز خرد نمایید. قابلمه‌ای را برای تهیه این سوپ روی حرارت گذاشته و 1 قاشق غذاخوری روغن مایع را به آن اضافه نمایید. در صورتی که روغن بیش از حد در قابلمه اضافه شود، سوپ چرب می‌گردد.
  • حال پیاز خرد شده را در قابلمه ریخته و بگذارید تا تفت بخورد. سپس می‌توانید هویج‌ها را به صورت نگینی ریز خرد نمایید و با رنده درشت آن را خرد کنید. این ماده را به پیاز تفت داده شده اضافه کرده و بگذارید تا چند دقیقه به همراه آن تفت بخورد.
  • حال زردچوبه و نیز فلفل سیاه را تفت داده و بگذارید تا ادویه‌ها را به خورد پیاز و هویج بدهند. سینه مرغ را به همراه 2 لیوان آب و نیز 1 لیوان پیاز و با مقداری جعفری خرد شده در یک قابلمه بیفزایید.
  • آن را روی حرارت گذاشته و بگذارید تا نیم پز گردد. شما می‌توانید با آب پز کردن سینه مرغ در ابتدای آشپزی، آن را تا رسیدن به این مرحله از پیش آماده کنید.
  • حال نوبت آن است که مرغ را ریش ریش کرده و به مخلوط هویج و پیاز بیفزایید. این ماده را به همراه مقداری پیاز و هویج تفت داده و سپس سینه مرغ را کمی سرخ نمایید. حال بایستی جو را به همراه 4 لیوان آب به قابلمه‌ای اضافه کرده و حرارت را در زیر قابلمه زیاد کنید تا آب آن سریعتر جوش کند.
  • آب جوش آمده را در این حالت با حرارت کمتر بگذارید تا طعم آن جا بیفتد. سپس بایستی در 30 دقیقه انتهایی طرز تهیه سوپ مرغ، رب گوجه را با مقدار روغن به ماهیتابه اضافه نموده و در یک تابه کوچک آن را تفت دهید. این کار طعم خام رب را می‌گیرد.
  • حال رب را با نصف لیوان آب جوش ترکیب کرده و بگذارید تا یکدست شود. سپس بایستی آن را به سوپ اضافه کرده و بگذارید تا 15 دقیقه پایانی با نمک کافی و دیگر مواد طعم دار شود (این موارد را اضافه کنید). حال جعفری خرد شده را نیز به آن اضافه کرده و سپس درب قابلمه را بردارید تا انتهای کار.
  • برای تزئین جعفری خرد شده و برای سرو آبلیمو و نیز لیمو ترش پیشنهاد می‌شود.

طرز تهیه سوپ جو بدون شیر

سوپ‌های جو می‌توانند به روش‌های مختلفی تهیه شوند. شما همچنین می‌توانید آن را بدون استفاده از سوپ جو نیز تهیه کنید که در این حالت می‌توان گفت:

ماده موردنیاز مقدار موردنیاز
جو پرک 1 لیوان
سینه مرغ ریش ریش شده 1 سینه
هویج رنده شده 5 عدد
پیاز متوسط خرد شده 1 عدد
جعفری خرد شده مقدار موردنیاز
سیب زمینی خرد شده یک عدد متوسط
آب مرغ 4 لیوان
برنج نصف لیوان
نمک، زردچوبه، ادویه به میزان موردنیاز

حال داریم:

  • ابتدا بایستی جو و برنج را با آب در قابلمه اضافه کرده و سپس آن را بر روی شعله آتش بگذارید.
  • حال لازم است تا بعد از نرم و پخته شدن جو و برنج، آب مرغ را به آن اضافه کنید. سپس هویج و سیب زمینی را با جو و برنج مخلوط کرده و سوپ خود را لعاب دار نمایید.
  • مرحله بعدی از طرز تهیه سوپ جو بدون شیر آن است که سینه مرغ را پخته و ریش ریش کنید. حال بایستی آن را در سوپ بریزید و تکان دهید.
  • حال در یک ماهیتابه خرد شده، این ماده را به همراه روغن و زردچوبه و نیز نمک با آب رقیق کرده و ترکیب کنید.

شما می‌توانید برای خوشمزه‌تر کردن این ماده، به میزان 2 – 3 قاشق غذاخوری رب گوجه را به آن اضافه کرده و سپس سوپ خود را به یک سوپ قرمز تبدیل کنید.

  • حال مواد داخل ماهیتابه را در قابلمه ریخته و آنها را خوب هم بزنید. شما می‌توانید به جای شیر، برای مزه دار کردن آن سوپ از آبلیمو استفاده کنید که در این حالت بهتر است آن را به میزان 2-3 قاشق در آخرین مرحله به سوپ اضافه کنید.
  • در نهایت نیز بایستی زمانی که سوپ جا افتاد و وقتی که غلیظ شد، از جعفری به عنوان تزئین استفاده کنید.
طرز تهیه سوپ جو بدون شیر
راهنمای تهیه سوپ بدون شیر

طرز تهیه سوپ جو پرک

یکی از سوپ‌هایی است که می‌توان آن را سریع آماده کرده و برای مهمانی‌ها و مجالس می‌تواند مناسب باشد. در این حالت ابتدا مواد زیر را تهیه کنید:

ماده موردنیاز مقدار موردنیاز
جو پرک 1 پیمانه
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
هویج متوسط 1 عدد
سبزی سوپ 3 قاشق غذاخوری
پیاز 1 عدد
زرشک 2 قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
سینه مرغ نصف عدد
نمک و فلفل به میزان موردنیاز

با تهیه این مواد حال می‌توانید مراحل زیر را در طرز تهیه سوپ انجام دهید که عبارت است از:

  • ابتدا لازم است جو پرک را شسته و سپس پیاز را رنده کنید. حال بایستی جو پرک و نیز سینه مرغ را درون قابلمه ریخته و آب بریزید تا با حرارت ملایم پخته شود.
  • مرحله بعدی آن است که هویج را پوست گرفته و ریز کنید. آن را به مواد اضافه نمایید.
  • سینه مرغ پخته شده را از قابلمه خارج نموده و آن را به حالت ریش ریش درآورید.
  • حال دوباره مرغ ریش ریش را به درون قابلمه برگردانده و رب گوجه را به آن اضافه نمایید.
  • در نهایت بایستی سوپ جا افتاده را با نمک و فلفل و سبزی و زرشک با هم ترکیب نموده و از روی حرارت آن را بردارید.

برخی نکاتی که در این زمینه لازم است به آن توجه کنید شامل موارد زیر هستند:

  • جو پرک از آن دسته موادی است که زود پخته شده و آب می‌اندازد.
  • نباید در زمان پخت، درب قابلمه را کامل ببندید؛ چراکه هنگام پخت، جو کف کرده و از قابلمه سر می‌رود.
  • شما می‌توانید در تزئین این نوع سوپ، از سبزی و زرشک استفاده کنید. اما نباید آن را درون سوپ در زمان پخت اضافه نمایید.
  • همچنین شما می‌توانید به جای گوجه فرنگی و رب آن، از شیر و خامه استفاده کنید. در این حالت سوپ شما سفید می‌شود و بایستی مقدار آب آن را کم کنید.
طرز تهیه سوپ جو پرک
روش تهیه سوپ با جو پرک

طرز تهیه سوپ شیر

اگر قصد دارید تا یک سوپ با محتوای شیر تهیه کنید، می‌توانید از آموزشی که برای طرز تهیه سوپ جو بیان شد (3 تیتر قبل) استفاده نمایید. سوپ شیر را می‌توان از جمله غذاهای خوشمزه و بین المللی دانست که در آن مواد متنوعی به کار می‌رود و می‌تواند در کنار خامه نیز با کالری بیشتری همراه باشد.

طرز تهیه سوپ ورمیشل

سوپ ورمیشل که می‌توان آن را به عنوان سوپ رشته فرنگی نیز نامید، از جمله سوپ‌های خوشمزه و مقوی است که می‌توانید از آن در درمان سرماخوردگی هم استفاده کنید. از سوی دیگر، این ماده به صورت پیش غذا در بسیاری از موارد قابل استفاده است. توجه کنید که لعاب این نوع سوپ زیاد است. چراکه از رشته‌های آردی در آن استفاده می‌شود. حال در مورد طرز تهیه سوپ ورمیشل می‌توان گفت:

ماده موردنیاز مقدار موردنیاز
گوجه فرنگی 1 عدد بزرگ
پیاز 1 عدد بزرگ
هویج 2 عدد متوسط
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
سینه مرغ 250 گرم
رشته ورمیشل خرد شده 1 پیمانه
جعفری، لیمو ترش برای تزئین و طعم دهی
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان موردنیاز

حال در رابطه با طرز تهیه سوپ ورمیشل می‌توان گفت:

  • ابتدا لازم است تا آب را درون یک قابلمه ریخته و سپس آن را حرارت دهیم. حال بایستی آن را به جوش آورده و مرغ را به همراه مقداری زردچوبه به قابلمه بیفزاییم. سپس بایستی صبر کنید تا به مدت 5 دقیقه محتوای آن جوشیده و مرغ را از آب بیرون آورید.
  • حال بایستی یک قابلمه را برای تهیه سوپ در نظر گرفته و آن را حرارت دهید. به آن کمی روغن اضافه کرده و پیاز تمیز و خرد شده را به آن بیفزایید. سپس بایستی آن را کمی تفت داده و نرم کنید. مقداری زردچوبه را به قابلمه اضافه کنید و پیاز را تفت دهید. حال بگذارید تا یکدست شود.
  • در مرحله بعدی لازم است تا مرغ را ریز کرده و آن را به قابلمه‌ای که پیاز دارد اضافه نمایید. حال آن را تفت داده و به میزان 4 لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید. حرارت را در زیر قابلمه کاهش دهید.
  • حال بایستی گوجه فرنگی را به صورت پوست کنده خرد کنید و به همراه هویج که خرد شده‌اند، به قابلمه اضافه کنید. (ابتدا 20 دقیقه صبر کرده و سپس این مواد را اضافه کنید). بگذارید تا 15 دقیقه دیگر گذشته و سپس سیب زمینی را نیز اضافه کنید.
  • حال بایستی رب گوجه را با کمی روغن تفت داده و به آن نمک، فلفل اضافه کنید. رشته ورمیشل را نیز با ترکیب این مواد در سوپ مخلوط کرده و کامل آن را هم بزنید. توجه کنید که رشته‌ها بهم نچسبد. سپس بایستی به مدت 15 دقیقه به سوپ زمان داده و بگذارید تا رشته‌ها از هم باز شوند. این کار را انجام دهید تا لعاب بیندازد. حال می‌توانید سوپ را در ظرف خود کشیده و آن را به همراه لیمو و جعفری خرد شده و تازه تزئین کنید.
طرز تهیه سوپ ورمیشل
راهنمای تهیه سوپ ورمیشل

طرز تهیه سوپ سبزیجات

طرز تهیه سوپ با محتوای سبزیجات را در ادامه برای شما معرفی می‌کنیم که به شرح زیر می باشد:

ماده موردنیاز مقدار موردنیاز
هویج 1 عدد (بزرگ)
جعفری به مقدار موردنیاز
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
آبلیمو ترش به مقدار کافی
کدو سبز 1 عدد (بزرگ)
جو پوست کنده 1 و نیم پیمانه
آب گوشت با آب مرغ به مقدار موردنیاز
ماکارانی با رشته سوپی به مقدار موردنیاز (اختیاری)
نمک، پاپریکا، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار موردنیاز

حال در رابطه با طرز تهیه سوپ سبزیجات با این مواد می‌توان گفت:

  • ابتدا لازم است تا جو را درون کاسه‌ای آب بگذارید تا خیس بماند. سپس هویج را شسته و آن را تمیز می‌کنیم.
  • سپس بایستی هویج را به صورت ریز ریز کرده و آن را با کدو سبز بشویید. حال نوبت آن است که هویج را رنده کنید (درشت). حال پوست پیاز را جدا کرده و سپس آن را بشویید. آن را نگینی خرد کرده و در یک قابلمه با روغن تفت دهید. سپس مواد طعم دهنده از جمله نمک، فلفل سیاه، پاپریکا، زردچوبه را به محتوای این ظرف اضافه می‌کنیم.
  • زمانی که بوی خامی از مواد آن حذف شد، جو را داخل آبکش ریخته و می‌گذاریم تا آب اضافی آن خارج گردد. حال آن را به پیاز اضافه می‌کنیم.
  • حال بایستی کدو سبز را همراه با هویج به جو اضافه نموده و آن ها را مخلوط می‌کنیم.
  • آب گوشت یا مرغ را به سبزیجات اضافه کنید. سپس بایستی آنها را هم زده و بگذارید تا به مدت 20 – 30 دقیقه جوش بزند. حال بگذراید تا سبزیجات پخته شده و جعفری را بشویید. درون آبکش بگذارید و آن را آماده نمایید.
  • زمانی که آب جعفری گرفته شد، آن را ریز کرده و به سوپ خود اضافه کنید. حال لازم است ماکارونی را با رشته سوپ به قابلمه اضافه نموده و بگذارید تا بپزد.
  • همچنین موادی مانند رب گوجه فرهنگی، آب لیمو ترش را با هم مخلوط کنید. این کار باعث می‌شود تا رب گوجه در سوپ باز گردد. حال بگذارید تا سوپ به مدت 10 دقیقه جوشیده و جا بیفتد.
  • در مرحله نهایی بایستی قابلمه را از روی حرارت برداشته و سوپ را سرو کنید.
سوپ سبزیجات
طرز تهیه سوپ سبزیجات

طرز تهیه سوپ تره فرنگی

از جمله سوپ‌هایی با مواد اولیه گیاهی و متفاوت می‌توان به سوپ تره فرنگی اشاره کرد که اگر قصد تهیه آن را دارید، می‌توانید از مواد و دستورالعمل زیر استفاده کنید:

ماده موردنیاز مقدار موردنیاز
شیر 1 لیتر
زرد تخم مرغ 1 عدد
تره فرنگی 6 عدد (متوسط)
آرد سفید 2 قاشق غذاخوری
قلم گوساله 1 عدد
خامه 50 گرم
نمک، فلفل و زردچوبه به میزان موردنیاز
روغن مایع به میزان موردنیاز

حال داریم:

  • ابتدا بایستی برای طرز تهیه سوپ تره فرنگی، ماده اصلی آن یعنی تره فرنگی را تمیز کرده و آب اضافی آن را بگیرید. سپس بایستی آن را در یک قابلمه حرارت داده و به آن 2 لیوان آب اضافه کنید.
  • مرحله بعدی آن است که بگذارید تا آب جوش آمده و تره فرنگی‌هارا خرد نمایید. سپس بایستی زمانی که آب جوش آمد، تره فرنگی را با قلم گوساله و نیز زردچوبه در آب جوش بگذارید.
  • حال بایستی حرارت را ملایم نموده و بگذارید تا قلم و تره فرنگی‌ها در مدت 1 ساعت در آب پخته شوند. زمانی که مغز این قلم‌ها درون آن پخته شد، می‌توانید مغز آن را خارج نمایید.
  • در مرحله بعدی از طرز تهیه سوپ تره فرنگی، بایستی مغز قلم گوساله را با آب باقی مانده و نیز تره فرنگی در یک غذاساز قرار داده و کامل میکس کنید. این کار را انجام دهید تا مواد غذایی پوره شود. حال یک کاسه را درنظر گرفته و پوره را درون آن بگذارید.
  • آن قابلمه را روی حرارت گذاشته و روغن را به آن اضافه نمایید. سپس آرد را بیفزایید و آن را تفت دهید. زمانی که بوی خامی آرد گرفته شد و رنگ آن کمی تغییر کرد، کم کم به آن شیر را بیفزایید.
  • هم بزنید تا آرد حالت گلوله‌ای به خود نگیرد. سپس بایستی پوره تره فرنگی را به قابلمه مان اضافه کنیم و مواد طعم دهنده از جمله نمک، فلفل سیاه را به آن بیفزایید.
  • برای پخت در ادامه درب قابلمه را باز بگذارید و اجازه دهید تابه مدت موردنیاز کامل سوپ پخته شود. زمانی که به انتهای این فرآیند رسیدید (10 دقیقه آخر)، بهتر است یک زرده تخم مرغ را از لختگی با چنگال در آورده و به سوپ بیفزایید. حال مواد را کامل مخلوط کرده و بگذارید تا کمی جوش بزند. حال با گذشت این ده دقیقه انتهایی، مواد را درون یک ظرف ریخته و با خامه تزئین می‌کنیم.
طرز تهیه سوپ تره فرنگی
روش تهیه سوپ تره فرنگی

طرز تهیه سوپ کدو حلوایی

شما می‌توانید به خصوص در فصل زمستان و پاییز، از سوپ کدو حلوایی استفاده کنید که یک غذای بسیار مقوی به حساب می‌آید. در این حالت می‌توان گفت:

ماده موردنیاز مقدار موردنیاز
کدو حلوایی 3 لیوان (خرد شده)
سیب زمینی 1 عدد
سیر 1 عدد
هویج 1 عدد
جو پرک 1 قاشق غذاخوری
آب گوشت 2 لیوان
رزماری 1 شاخه (اختیاری)
خامه صبحانه 2 قاشق غذاخوری
زردچوبه و روغن به میزان موردنیاز
نمک و فلفل سیاه به مقدار موردنیاز

حال در این رابطه دستورالعمل زیر را داریم:

  • ابتدا لازم است تا پیازها را به صورت نگینی خرد کرده و با روغن آنها را در یک قابلمه تفت دهیم.
  • سپس بایستی به آن کمی نمک، زردچوبه و نیز فلفل سیاه اضافه کرده و تفت دهیم. به سراغ سیر رفته و زمانی که سیر رنده شود، آنها را به قابلمه اضافه می‌کنیم. آن را تفت داده تا با این کار عطر سیر از بین برود.
  • پوست کدو حلوایی را گرفته وآن را به قابلمه می‌افزاییم. با مواد دیگر تفت داده و 2 لیوان آبجوش را به قابلمه می‌افزاییم. حال صبر می‌کنیم تا این ماده کامل پخته شود.
  • در این زمان هویج و سیب زمینی را پوست گرفته و آن را ریز ریز می‌کنیم. به آن رزماری اضافه کرده و درب قابلمه را می‌گذاریم تا کامل بپزد. این کار را به مدت 30 دقیقه می‌گذاریم انجام شود.
  • بعد از این، بایستی به مدت 30 دقیقه عصاره گوشت را با مقداری نمک و ادویه به قابلمه اضافه نموده و می‌گذاریم تا سوپ به مدت 30 دقیقه دیگر هم پخته شود. رزماری را بعد از پخت از قابلمه بیرون آورده و دور می‌ریزیم.
  • حال سوپ را با کمک یک میکسر به حالت پوره در آورده و می‌گذاریم تا با یک حرارت کم در غلظت موردنظر ما برسد. سپس سوپ را درون ظرف سرو می‌کنیم.
طرز تهیه سوپ کدو حلوایی
روش تهیه سوپ کدو حلوایی

طرز تهیه سوپ قارچ

طرز تهیه سوپ قارچ را که یکی از پرمصرف ترین نوع سوپ در دنیا است در این قسمت به شما معرفی می‌کنیم که به شرح زیر می‌باشد:

ماده موردنیاز مقدار موردنیاز
قارچ 500 گرم
خامه صبحانه 4 قاشق غذاخوری
آب مرغ 3 لیوان
آب 3 لیوان
آرد سفید 4 قاشق غذاخوری
پیاز 1 عدد (درشت)
جو پرک نصف پیمانه
کره 50 گرم
نمک و فلفل سیاه به میزان موردنیاز
پودر سیر و روغن به میزان موردنیاز

حال داریم:

  • ابتدا لازم است تا پیاز را به حالت نگینی خرد کرده و آن را در یک قابلمه مناسب حرارت دهیم. حال بایستی به آن روغن اضافه کرده و پیاز در قابلمه تفت دهیم.
  • مرحله بعدی آن است که کره را به قابلمه بیفزایید و بگذارید تا کامل ذوب شود. قارچ ها را کامل شسته و بگذارید تا سفت شود. آنها را به صورت ورقه ورقه خرد کرده و به قابلمه اضافه کنید.
  • پس از افزودن قارچ‌، حرارت را زیاد کرده و آنها را کامل تفت می‌دهیم. این کار را ادامه می‌دهیم تا آب قارچ‌ها کامل گرفته شود. سپس بایستی آرد را به قابلمه اضافه نموده و حرارت زیر قابلمه را کم کنیم.
  • آرد را کمی تفت داده و خامی‌اش را می‌گیریم. می‌گذاریم تا مدت 3 دقیقه از ترکیب این ماده گذشته و آب مرغ را به آن به صورت آهسته و کم اضافه می‌کنیم. حال بایستی آب را با شیر گرم اضافه نموده و مواد را کامل هم بزنید.
  • سپس بگذارید تا قارچ‌ها پخته و بعد از 30 دقیقه جو پرک را به قابلمه اضافه می‌کنیم. طعم سوپ را چشیده و در صورتی که مواد طعم دهنده آن کم باشد، نمک، فلفل سیاه یا غیره را اضافه می‌کنیم. درب قابلمه را باز گذاشته تا تبخیر بیشتر شود و غلظت مطلوب سوپ ایجاد گردد.
  • حال یک ملاقه از سوپ را به کاسه اضافه نموده و آن را با خامه ترکیب می‌کنیم. با این کار سوپ ما یکدست خواهد شد. حال سوپ را سرو می‌کنیم.

طرز تهیه سوپ مرغ و قارچ

یکی دیگر از موادی که می‌تواند برای غذای زمستانی بسیار مناسب باشد، مرغ و قارچ‌ها هستند که در این رابطه می‌توان گفت:

ماده موردنیاز مقدار موردنیاز
قارچ 300 گرم
نخود فرنگی 50 گرم
کره 50 گرم
پیاز سرخ شده نصف قاشق غذاخوری
بال و گردن مرغ 300 گرم
جعفر خرد شده، فلفل خرد شده به میزان موردنیاز
هویج 2 عدد
شیر 1 لیوان
خامه 3 – 4 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار موردنیاز
پودر سیر ¼ قاشق غذاخوری

حال داریم:

  • در ابتدا لازم است تا قارچ ها را شسته و آنها را عمودی خرد کنید. سپس بایستی آن را در روغن سرخ نموده و بال و گردن مرغ را با پیاز سرخ نمایید. هویج را شسته و خرد کنید. سپس بایستی مواد دیگر از جمله نخود فرنگی و فلفل دلمه‌ای را به همراه نمک با زردچوبه تفت دهیم. یک استکان آب را اضافه کرده و آن را می‌پزیم. حال بایستی صبر کنیم تا مقدار آن غلیظ شود.
  • مرحله بعدی آن است که آرد را به همراه کره مقداری تفت داده و نمک و فلفل را به آن بیفزاییم. سپس بایستی شیر را کم کم اضافه کرده و هم بزنید.
  • سپس بایستی استخوان‌های مرغ را برداشته و آن را به همراه آرد و مخلفات اضافه نمایید. قارچ را سرخ کرده به سوپ اضافه نمایید و سوپ را نیز هم بزنید. سپس بایستی پودر سیر را اضافه کرده و غلظت سوپ به حد دلخواه خود برسانید. جعفری را اضافه کرده و بگذارید تا سوپ بیشتر پخته شود.
  • حال نوبت آن است که سوپ را از حرارت برداشته و خامه را به آن اضافه کنید. حال می‌توانید آن را میل کنید.
طرز تهیه سوپ قارچ و مرغ
روش تهیه سوپ مرغ

طرز تهیه سوپ بدون سبزی

برای حالت دیگری که می‌توان در مورد طرز تهیه سوپ بدون سبزی بیان کرد، پیشنهاد می‌کنیم سوپ گوجه با خامه را تهیه کنید که در این حالت می‌توان گفت:

ماده موردنیاز مقدار موردنیاز
جعفری 100 گرم
روغن 1 قاشق غذاخوری
آب 1 لیوان
خامه صبحانه 100 گرم
عصاره مرغ 2 عدد
پودر سیر، نمک و فلفل سیاه به میزان موردنیاز

حال در این رابطه باید گفت:

  • ابتدا بایستی گوجه فرنگی را کامل شسته و سپس آن را قاچ بزنید. حال بایستی آن را با نمک و جعفری تازه میکس کنید.
  • سپس بایستی داخل قابلمه را روغن ریخته و منتظر بمانید تا روغن آن گرم شود.
  • حال بایستی پودر سیر را به قابلمه اضافه نموده و آن را تا چند ثانیه تفت دهید. عطر و بوی سیر را کامل احساس کردید نوبت آن است که گوجه فرنگی و نیز جعفری پوره شده را به قابلمه اضافه نمایید.

طرز تهیه سوپ پیاز برای مریض

از جمله دستورالعمل‌هایی که می‌توان برای طرز تهیه سوپ پیاز به خصوص برای بیماران بیان کرد، باید گفت:

ماده موردنیاز مقدار موردنیاز
پیاز 2-3 عدد
روغن به میزان موردنیاز
آرد 2 قاشق چای خوری
آب مرغ 1 لیتر
خامه و شیر به میزان موردنیاز
لیمو جعفری برای تزئین

حال ابتدا بایستی پیازها را کامل خورد کرده و آن را با روغن تفت دهید. سپس زمانی که شفاف شدند، بایستی سیر را رنده کرده و آن را کامل بکوبید. حال زمان آن است که کره را به آن اضافه کرده و 2 قاشق آرد نیز به محتوای ظرف اضافه نمایید. این کار باعث می‌شود تا خامی آرد گرفته شود. حال بایستی ترکیب شما به رنگ کرمی در آمده و سپس می‌توانید یک لیتر آب مرغ به آن اضافه نمایید. حال در آخرین مرحله بایستی خامه را با یک لیوان شیر رقیق نموده و آن را به سوپ اضافه نمایید. حال شما می‌توانید غذای حاضر را با لیمو جعفری تزئین نمایید.

طرز تهیه سوپ پیاز برای مریض
بهترین سوپ برای مریض

انواع سوپ های رستورانی

سوپ به عنوان یکی از بهترین غذاهایی شناخته می‌شود که می‌توانید از آن به عنوان پیش غذا و یا غذای اصلی استفاده کنید. به همین خاطر یکی از اصلی‌ترین منوهای رستوران‌ها همین نوع مواد غذایی هستند. در این رابطه می‌توان به انواع مدل‌های سوپ اشاره کرد که در رستوران‌ها ارائه می‌شوند. این موارد عبارتند از:

  • سوپ جو قرمز با مرغ مجلسی،
  • سوپ گولاش مجاری،
  • سوپ زرشک با جو یا ورمیشل،
  • سوپ برش روسی،
  • سوپ ورمیشل و گشنیز،
  • سوپ کلم بروکلی،
  • سوپ شیر با جو پوست کنده،
  • سوپ پای مرغ،
  • سوپ گوجه فرنگی با برنج.

انواع سوپ رژیمی

شما همچنین می‌توانید از این نوع غذاها برای کاهش وزن استفاده کنید. در رابطه با طرز تهیه سوپ رژیمی باید به این نکته اشاره کرد که این نوع غذاها، به شرط آنکه در محتواهای مختلفی پخته شوند، می‌توانند یک غذای بسیار مناسب برای مواد پرچرب باشند. از سوی دیگر برخی از افراد با هدف کاهش وزن، رژیم غذایی خود را محدود می‌کنند که این باعث می‌شود بدن آنها نتواند مواد لازم را دریافت کرده و روز به روز ضعیف‌تر شوند. این درحالی است که سوپ با داشتن مواد مختلف، می‌تواند بسیار مقوی و در عین حال کم چرب باشد.

در رابطه با انواع سوپ‌های رژیمی شما می‌توانید از پیشنهادات زیر استفاده کنید:

  • سوپ گل کلم،
  • سوپ عدس قرمز،
  • سوپ پیاز قهوه‌ای،
  • سوپ کلم،
  • سوپ سبزیجات و ارزن،
  • سوپ کدو تنبل کبابی.
انواع سوپ رژیمی
معرفی انواع سوپ های رژیمی

طرز تهیه سوپ بیمارستانی

برای کسانی که دچار بیماری شده‌اند، ممکن است غذاهای سرخ شده یا فست فودها نتوانند نیاز آنها را به یک ماده مقوی برطرف کنند. بنابراین همین عامل باعث شده است تا سوپ‌ها را بتوان حتی به عنوان یک وعده کامل غذایی با ارزش در نظر گرفت. در کنار طرز تهیه سوپ باید بدانید این مواد هم برای سلامتی مفید هستند و هم می‌توانند به نیاز بدن در آب رسانی، تقویت دستگاه ایمنی و رساندن مواد معدنی کمک کنند.

طرز تهیه سوپ برای بیمار عمل شده

شما می‌توانید برای طرز تهیه سوپ بیماران از چندین دستورالعملی که تاکنون بیان شده است استفاده کنید که عبارتند از:

  • سوپ ساده،
  • سوپ پیاز
  • سوپ برای سرماخوردگی،
  • سوپ مرغ،
  • سوپ جو،
  • سوپ سبزیجات.

خوشمزه ترین سوپ

اگر قصد دارید برای تفریح و یا مهمانی، یک سوپ خوشمزه را تهیه کنید، می‌توانید در کنار طرز تهیه سوپ‌هایی که تاکنون بیان شد، از چند پیشنهاد زیر استفاده نمایید که عبارتند از:

  • سوپ گوشت مجارستانی: این نوع سوپ که با عنوان Húsleves شناخته می‌شود، بهترین سوپ جهان از نظر تست اطلس است که مزه آبگوشتی بسیار جذابی دارد.
  • سوپ Auksta Zupa: این سوپ لیتوانی، با اینکه ظاهر عجیبی دارد اما بسیار خوش طعم است. از جمله مواد اصلی آن می‌توان به کفیر، چغندر، تخم مرغ، خیار و غیره اشاره کرد.
  • سوپ Fagiolata: این سوپ که از ظاهر زیبای آن هم می‌توان به ملس بودن آن پی برد، یکی از بهترین پیشنهادهایی است که می‌توانید برای طرز تهیه سوپ مهمانی و یا سفر درنظر بگیرید. این سوپ ایتالیایی از لوبیا تهیه می‌شود.
  • سوپ Penang Laksa: در نهایت نیز می‌توان به یک نوع سوپ مالزیایی اشاره کرد که به صورت خیابانی تهیه و عرضه می‌شود. این نوع سوپ مزه شیرین و ترشی دارد که در آن نودل، آبگوشت ماهی تند، خمیر میگو و گیاهان تازه به کار می‌رود.
خوشمزه ترین سوپ ها
بهترین سوپ های جهان

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.7 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 110

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا